![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 3/2005 | |
архів номерів
![]() |
Зростання регулюючих функцій держави та соціальний маркетингБорис БРАТАНІЧ, кандидат філософських наук, доцент Узагальнюючою основою використання маркетингу в соціальному управлінні є теорія зростання ролі державного регулювання в сучасному ринковому суспільстві. Оскільки це регулювання має відповідати принципам функціонування соціально орієнтованого ринкового суспільства, соціальна політика має об'єктивно розширювати застосування маркетингових методів управління. Нині в соціальних науках існує декілька напрямів обґрунтування зростання масштабів державного регулювання суспільного життя. Перша група теорій пов'язує зростання ролі держави з її функцією забезпечення економічного зростання, тобто держава повинна бути «локомотивом» економічних перетворень, акумулюючи цілеспрямовані зусилля на технічне переозброєння галузей, розробку цільових наукових програм, зростання інвестицій, структурну політику. Друга група акцентує увагу на впливі внутрішніх політичних процесів, зокрема, законодавства, що неминуче призводить до посилення ролі держави як виразника і координатора інтересів різних суспільних груп. Третя група пов'язує зростання ролі держави з вимогами соціального середовища, наприклад, із технічним прогресом, демографічними змінами, трансформаціями в економічній системі. При цьому всі основні економічні школи визнають такі напрямки державного втручання в економіку за допомогою інструментарію маркетингу: • стимулювання економічного зростання; • вироблення і забезпечення реалізації національних пріоритетів; • грошове регулювання; • виробництво суспільних благ (товарів), тобто освіта, фундаментальна наука, оборона країни, правоохоронна діяльність та ін.; • створення та підтримка правової бази ринкових відносин; • підтримка конкурентного середовища і заходи, спрямовані на недопущення монополізації економіки. В Україні посилення ролі держави в управлінні ринковими перетвореннями є офіційною стратегією органів влади. Перспективна стратегія країни на наступне десятиліття прямо пов'язала вихід національної економіки на траєкторію сталого розвитку з посиленням регулювальної функції держави. У цьому плані Україна не унікальна, і зазначена стратегія добре вписується у концептуальні побудови тієї частини соціальної філософії, яка отримала назву соціології розвитку. Фундаментальним положенням останньої є теза про те, що в умовах, коли на перше місце виходить завдання економічного зростання, проблема зміцнення регулювальної функції держави стає ключовою. При цьому посилення її дієздатності повинно оцінюватися з позицій головного завдання системних трансформацій суспільства — поглиблення ринкових змін в економіці. Посилення дієздатності держави, зокрема, передбачає створення державою економічних передумов реалізації конкурентних переваг української економіки. У ситуації, коли вони не можуть бути реалізовані автоматично, держава повинна виконати роль суб'єкта, який посилює ринкові механізми, доробляє те, що ринок не в змозі зробити. «Ринковим інструментом держави для структурної перебудови господарського комплексу й узгодження інтересів держави, діячів ринку та населення пропонується використовувати маркетинг, — зазначає відомий вітчизняний маркетолог М. А. Окландер. — Формування системи маркетингової діяльності органів державного управління та місцевого самоврядування необхідно розглядати у комплексі з іншими напрямами управління національною економікою та державного будівництва» [1, с. 57]. В індустріально розвинутих країнах уряди, адміністрації земель, штатів, кантонів, департаментів, міст використовують маркетинг для активізації соціально-економічного розвитку. Уже в середині 1970-х років у США розпочалося широке залучення чітких методів планування та управління для потреб державних органів. Ставилося завдання — створення механізмів державного управління, які б могли дозволити президенту керувати так само ефективно, як в приватній корпорації [2]. Досвід США щодо залучення передових управлінських технологій до управління громадським сектором виявився дуже вдалим та ефективним, поширився у багатьох розвинених країнах — Канаді, Німеччині, Франції, Великобританії. Нині такі методи державного управління успішно впроваджуються в країнах із перехідною економікою — Польщі, Чехії, країнах Балтії [3, с. 64–65]. Наприклад, на замовлення Європейської Комісії експертами-маркетолога-ми була розроблена стратегія формування позитивної суспільної думки з питання заміни національних валют країн ЄС на євро. Адміністрація Президента США посідає двадцять четверте місце серед найбільших рекламодавців світу. Уряди країн використовують технології маркетингу при проведенні програм із боротьби з алкоголізмом, курінням і наркоманією, збереженням електроенергії, дотриманням правил дорожнього руху. У Франції за допомогою маркетингу була вирішена проблема нерівномірного розташування виробничих сил. У Швейцарії, Іспанії, Німеччині координаційним механізмом регулювання індустрії туризму є маркетингові системи цих країн, їх структурними елементами — носіями маркетингових функцій є центральні і регіональні органи державної влади, національні та регіональні туристичні асоціації, туристичні підприємства. У США адміністрація штату Пенсильванія використала регіональний маркетинг для трансформації економічної структури Пітсбургської агломерації — одного з центрів світового сталеливарного виробництва. Після аналізу маркетингового середовища з використанням класичного маркетингового інструментарію була розроблена стратегія розвитку Пітсбургського регіону. Наведений приклад був використаний у багатьох країнах світу (Норвегія, Ірландія, Греція, Ту -реччина та ін.). Зокрема, в Кузбасі при пошуку оптимальних механізмів вирішення кризової ситуації (регіон з вугільно-металургійною спеціалізацією мав нерозвинуту соціальну сферу) була розроблена специфічна модель регіонального маркетингу. Пошуком адекватних моделей маркетингової діяльності займаються в інших суб'єктах Російської Федерації. [1, с. 57–58]. Нині позиціонування своїх країн на зовнішніх ринках органами державної влади набуло системного характеру. Особлива увага приділяється рейтингу країни згідно з міжнародними методиками розрахунку порівняльної конкурентноздатності країн. Відповідно і основним напрямом застосування маркетингу в управлінні стало підвищення конкурен-тноздатності різноманітних галузей та країни в цілому. Це й не дивно, оскільки маркетинг — це ідеологія, теорія і практика конкурентної боротьби, спосіб підвищення конкурентоспроможності економічних систем. Проблема підвищення конку-рентноздатності вітчизняної економіки методами державного управління належить до основних державних проблем у цитованому програмному Посланні Президента України до Верховної Ради 2002 року «Європейський вибір». Найбільш системно діяльність держави як маркетингового суб'єкта проаналізував відомий американський вчений М. Портер. За його твердженням, управлінська діяльність держави важлива своїм впливом на «конкурентний ромб». Він рекомендує державі інвестувати у створення факторів розвитку країни, передусім — в освіту, інфраструктуру, науку. Портер особливо підкреслює значення такої маркетингової функції держави, як поліпшення якості внутрішнього попиту шляхом використання державного замовлення, забезпечення процедур закупівель, які полегшують інновації. Першочерговими маркетинговими функціями держави М. Портер також вважає функцію підтримки і посилення кластерів (зокрема регіональних), заохочення внутрішньої дивер-сифікованості, а не поглинань, сприяння зовнішньоекономічній активності товаровиробників тощо. Головна теза, яка покладена М. Портером в основу концепції державного маркетингу, полягає в тому, що перспективні конкурентні переваги створюються не ззовні, а на внутрішніх ринках. І державний маркетинг потрібен насамперед всередині країни для досягнення основної мети державного маркетингу — забезпечення конкурентноздатності країни та окремих галузей її господарства. Таким чином, за М. Портером, в основі державного маркетингу є мета: забезпечити конкурентноздатність країни, а основним способом досягнення цієї мети є організація на рівні державного управління продуктивного використання ресурсів [4]. Адаптуючи світовий досвід використання маркетингу для посилення функцій державного регулювання в умовах становлення ринкової економіки, вітчизняні дослідники також дійшли висновку, що держава «неодмінно повинна бути або прямим економічним регулятором, або гарантом деяких форм регулювання [5, с. 66]. У центрі уваги і науковців, і управлінців-практиків постали завдання підвищення регулюючої ролі держави в умовах послаблення важелів адміністративного управління. Методологія вирішення цього завдання сформульована у проекті Концепції дерегулювання економіки України, де обґрунтовується необхідність використання маркетингу органами державного управління при управлінні соціально-економічним розвитком держави та її регіонів. Згідно з проектом, дерегулювання передбачає поступовий відхід від прямої регулювальної ролі держави і становить сукупність заходів, спрямованих на зменшення втручання державних органів у підприємницьку діяльність, усунення перепон у розвитку підприємництва. Натомість ставиться завдання створити таке середовище, яке б сприяло зростанню ділової активності промислових та підприємницьких кіл, відновленню та розвитку вітчизняного виробництва, продуктивних сил держави, підвищенню конкурентоспроможності продукції та добробуту населення. Для забезпечення ефективного функціонування економіки проект передбачає створення гнучкої системи впливу держави на економічні процеси, основою якого і є маркетингові технології державного управління [1, с. 16]. У межах представленої в проекті концепції вітчизняні дослідники активно розробляють проблематику маркетингової системи України, фундаментом якої є синтез мікромаркетингу товаровиробників та макромаркетингу і мезомаркетингу органів державного управління різного рівня. Концепції посилення регулюючих функцій держави в суспільстві з використанням методології та інструментарію маркетингу мають насамперед практичне значення, оскільки вони визначають реальні напрями державної політики у цій галузі і є найбільш адекватним об'єктом для застосування в наукових дослідженнях проблем маркетингу в державному управлінні. Вітчизняні дослідники, які займаються проблемами соціології розвитку та соціальної модернізації пострадянського суспільства, аналізують проблеми застосування маркетингу в соціальному управлінні переважно через призму розширення соціальних функцій державного регулювання методами маркетингу. Відповідно соціальний маркетинг у сфері державного регулювання розуміють як інтегральну діяльність в інтересах усього суспільства його суб'єктів (органів державної влади) і суб'єктів національного ринку на основі виявлення, створення і зміни національного продукту з метою забезпечення стійкого розвитку суспільства і поліпшення якості життя населення. До основних особливостей соціального маркетингу на державному рівні регулювання в цьому контексті слід зараховувати: 1. Процес виявлення, створення і реалізації умов для виробництва товарів та послуг усередині країни. 2. Комплекс заходів як всередині країни, так і за її межами, спрямований на оптимізацію обмінних процесів між суб'єктами господарювання. 3. Позиціонування національного товаровиробника на міжнародних ринках. 4. Залучення інвестицій. 5. Формування попиту на міжнародних ринках. 6. Діяльність, спрямовану на становлення і розвиток у країні цивілізованих ринкових відносин, маркетингового підходу до ресурсів, товарів і послуг; співробітництво державних органів та товаровиробників у розвитку ринку. 7. Налагодження співробітництва виробників та споживачів послуг у масштабах держави. 8. Виявлення й облік суспільних потреб основних суб'єктів-споживачів; стимулювання нових потреб і Таким чином, соціальний маркетинг у межах державного регулювання процесів соціальної модернізації перехідного суспільства є суспільним видом діяльності, пов'язаним із процесами реалізації державної економічної і соціальної політики, спрямованих на задоволення потреб різноманітних соціальних груп та суб'єктів виробництва і споживання. З одного боку, розвиток ринкових відносин вимагає застосування прийнятих в усьому світі маркетингових методів управління розвитком країни. З іншого — інтереси суспільства, їхня збалансованість і ступінь задоволення багато в чому визначаються державою, діяльністю її інститутів, особливо у перехідному українському суспільстві. Поєднання цих двох факторів спричинив настійну необхідність становлення соціального маркетингу в Україні як форми державного регулювання. Включення держави як суб'єкта маркетингу означатиме, що маркетингові відносини розвиваються не тільки між ринковими партнерами, а й втягують у відтворювальні процеси інститути влади, які функціонально зайняті організацією задоволення економічних і соціальних потреб населення. При цьому основними функціями соціального маркетингу в межах державного регулювання мо-дернізаційних процесів є дослідження й аналіз ринкових відносин та факторів, які впливають на їх розвиток; пошук, розпізнавання й організація задоволення потреб споживачів, аналіз перспектив розвитку та задоволення цих потреб; аналіз і прогноз розвитку внутрішніх і зовнішніх ринків та ринкових середовищ; планування розвитку ринків та їх суб'єктів; організація послуг влади, державних інституцій у сфері ринкового розвитку; формування й удосконалювання іміджу країни і підвищення її інвестиційної привабливості через реалізацію соціально-економічної політики та її складових: товарної, цінової, комунікаційної і збутової політики; управлінням національним ринком та розробка основ його стратегічного розвитку з орієнтацією на споживача; керівництво та управління розвитком національної економіки з позицій споживчого попиту. Як бачимо, функціональний імператив соціального маркетингу має чітко визначений управлінський характер. Йому властиві функції управління: 1) цілеспрямований вплив; 2) організація процесу зі своїми параметрами і результатами; 3) орієнтація на здатність об'єкта виконувати специфічні дії-функції; 4) інтегративна здатність організованої системи забезпечувати реалізацію власних програм і цілей тощо. Зміст управлінських функцій соціального маркетингу має загальноуправлінський характер: планування, організація, розпорядження, координація, контроль, мотивація, керівництво, комунікація, дослідження, оцінка прийняття рішень, представництво, підбір персоналу тощо. Однак на них накладає свій відбиток специфіка об'єкту — ринкових відносин. Вона ж визначає і специфіку здійснення функцій — так званих функцій-дій державних інститутів, які їх здійснюють (функція адміністрування, інформаційна функція, фінансова функція тощо.) У реальному житті всі базові функції управління і функції-дії взаємозалежні, і державний маркетинг як вихідна передумова планування здобуває чільну позицію. Саме в цій інтегративній якості державний маркетинг формує управлінську діяльність в інтересах суспільства в цілому, сприяє становленю і розвитку цивілізованих ринкових відносин, маркетингового підходу до ресурсів, товарів і послуг, а також формує і поліпшує ринковий імідж країни, підвищує її престиж, ділову і соціальну конкурентноздатність. Література 1. Окландер М. А. Проблеми формування маркетингової системи країни. — К.: Наукова думка, 2002. 2. Paul С. Nutt and Robert W. Backoff. Strategic management of public and third sector organization. — San Francisko: Jossey-Bass Publisher, 1992. 3. Малащук С. П. Організаційно-правові засади стратегічного менеджменту в державному управлінні // Актуальні проблеми державного управління. — 2000. — № 2. — С. 65–69. 4. Портер М. Международная конкуренция: Пер. с англ. / Под ред В. И. Щетинина. — М.: Международные отношения, 1993. 5. Ростиашвили К. Д. Государственное регулирование в либерально-демократической системе // Полис. — 1996. — № 6. — С.65–82. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |