РУБРИКИ |
|
№ 2/2005 | |
архів номерів
|
Тест на демократію: контроль плюс відповідальністьВалентин СИМОНЕНКО На питання журналу «ПЕРСОНАЛ» відповідає голова Рахункової палати України, доктор економічних наук, професор Валентин СИМОНЕНКО Візитна картка:Валентин Костянтинович Симоненко народився 4 липня 1940 року в Одесі. 1962 року закінчив Одеський інженерно-будівельний інститут. Трудову діяльність почав у вересні 1962 року майстром на будівництві Київської ГЕС. Пройшов шлях від інженера-будівельника до директора Одеського заводу залізобетонних виробів. З 1973 по 1983 - на партійній роботі в Одесі. У 1983-1992 роках був головою Одеського міськвиконкому, представником Президента України в Одеській області, першим віце-прем'єр-міністром України. У 1992-1994 роках -голова Соціально-економічної ради України, радник Президента України. У 1994-1997 роках - народний депутат України. У 1996 році обраний першим головою Рахункової палати України, у 2003 році переобраний на другий семирічний період. Доктор економічних наук, професор, заслужений економіст України, дійсний член Академії економічних наук України, почесний академік Міжнародної кадрової Академії та інших академій, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки. Депутат Верховної Ради України ХІ, ХІІ, ХІІІ скликань. Нагороджений орденами «Трудового Червоного Прапора», «Дружби народів», «За заслуги» І, ІІ й ІІІ ступеня, Почесною грамотою Президії Верховної Ради УРСР, Почесною грамотою Верховної Ради України. Президент Федерації альпінізму і скелелазіння України, майстер спорту міжнародного класу, заслужений тренер України. Керівник альпклубу «Одеса» і першої Української національної експедиції «Еверест-99». Член Національної спілки журналістів України. Професіоналами не народжуються. Їх виховують—З огляду на специфіку нашого журналу, хотілося б почати бесіду з питання про те, що найбільше вплинуло на Ваш вибір професії, а в подальшому — напрямки наукових досліджень? —Стартовим майданчиком для мене на все життя став багаж знань, який дала школа. Я вчився в чудовій одеській школі, де мудрі педагоги не стільки втовкмачували нам у голови дати і події, теореми і формули, скільки прищеплювали любов до навчання і, вибачте за тавтологію, вчили вчитися. Саме в школі мені вклали думку про те, що кожна людина має сама будувати свою долю. А вибір професії визначило саме життя. Одеса, як і вся Україна, відроджувалася після війни з руїн, і будівельники відносилися до найпрестижніших і найнеобхідніших професій. Так я став студентом будівельного (тоді він називався гідротехнічним) інституту. В студентські роки нам насамперед прагнули дати поглиблене уявлення про те, що таке бути професіоналом-будівельником. Обсяг знань не обмежувався спеціальними предметами. Ми мали знати про все потроху, але в результаті — усе. Формула справжнього професіоналізму, яка не перетерпіла змін і сьогодні, — це вміння спілкуватися з людьми в процесі виробництва. Звичайно, нам викладали основи будівельного виробництва й архітектури, будівельні матеріали, сейсміку і гідравліку, інші обов'язкові для цього профільного вузу дисципліни, але, і це головне, вчили мислити логічно і системно. Згадуючи ті далекі, й у той же час важкі й щасливі роки, я і не намагаюся заперечувати, що більшість моїх однолітків були ідеалістами. Тоді ми дійсно не думали про кар'єру, а мріяли про великі будови. Гаслом нашого покоління було правило: спочатку думай про Батьківщину, а потім за себе. Після закінчення інституту я написав у Міністерство вищої освіти СРСР лист із проханням розподілити мене на Камчатку. Цей вибір був обумовлений тим, що практично усі в нашій групі займалися альпінізмом і, звичайно, прагнули потрапити в ті далекі краї. Але виявилося, що там дефіцит вакансій, і прийшло тільки три заявки. Розподілили ми їх демократично — витягуванням сірників. Мені, як я тоді вважав, не поталанило. Потім був загальноприйнятий розподіл за кількістю балів. У комісію я зайшов четвертим і отримав направлення на будівництво Київської гідроелектростанції. Моя будівельна біографія закінчилася на посаді директора Одеського заводу залізобетонних виробів, але професія, придбані знання і досвід допомагали і виручали мене всі наступні роки й особливо в період роботи мером Одеси. Саме тоді, безпосередньо опинившись віч-на-віч із безліччю проблем, пов'язаних із життєдіяльністю мільйонного мегаполіса, я відчув гостру необхідність наукового обґрунтування специфіки управління соціально-економічним розвитком великого міста. Це і стало темою моєї кандидатської дисертації. А потім було поглиблене вивчення взаємин місцевих органів самоврядування і центральної влади, що і втілилося в докторську дисертацію. Над проблемами регіональної політики, її реалізацію через бюджетний процес продовжую працювати і нині. —У вирішенні всіх проблем нашого суспільства ключову роль грають кадри — рівень їхньої професійної і моральної підготовки. Якою Вам вимальовується система виховання, відбору і висування кадрів для всіх рівнів управління державою, яка б мінімізувала можливість появи в різних гілках влади випадкових і, м'яко кажучи, несумлінних людей? —Протягом усієї своєї трудової діяльності, де б мені не доводилося працювати, я завжди керувався єдиним надійним принципом у підборі і розміщенні кадрів, в основу якого закладені критерії професійного рівня, оцінки результатів практичної діяльності і досвіду роботи в тій або іншій сфері. Професіонал має досконально знати проблему; тільки тоді вона може бути вирішена. Якщо говорити про кадрову політику сьогоднішнього часу, то з повною відповідальністю можу заявити, що вона в системі державного управління недосконала, а в деяких галузях народногосподарського комплексу і зовсім відсутня. Хіба можна погодитися з існуючою практикою призначення і звільнення керівників міністерств і відомств, які кілька разів займають ті самі високі посади або їх переводять з однієї на іншу, рівнозначну займаній раніше. Прикладів тому безліч, досить згадати хоча б «перестановки» у Мінтопенерго і Міноборони, перепризначення віце-прем'єр-міністрів і постійну «прем’єріаду». Чи може при такому підході нормально функціонувати система управління державою? Питання, як кажуть, риторичне. Саме в таких умовах, на мою думку, і створюється «сприятливе» середовище для правопорушень і зловживань, що підтверджують і результати численних перевірок Рахункової палати. Такою «кадровою політикою» ми породжуємо замкнуте коло колективної безвідповідальності. Не хочу здатися консервативно мислячим представником минулої епохи, але питання кадрової політики в той час були пріоритетним, і справді, «кадри вирішували все». Просування по службі проходило винятково за діловими, професійними якостями. Якщо у тебе відсутній досвід роботи на регіональному рівні, ти просто не міг підійматися кадровими сходами у районі, області, переміститися в центральний апарат. Саме такий підхід давав можливість формувати особистість, професіоналізм у роботі не тільки в якійсь сфері економіки, але й у державному апараті. А нині, на жаль, досить часто на відповідальні посади призначаються люди, які не тільки не мають професійного досвіду роботи в тій або іншій галузі, але і не вміють приймати важливі рішення, забезпечувати контроль за їх виконанням. Ус е це відбувається і в центрі, і на місцях. Функції регіональних керівників із цієї причини нерідко зводяться до розгляду суто політичних питань, фігуру того ж мера перетворили з робочої в циркову конячку, фактично увільнивши від відповідальності за вирішення життєвих проблем міста. Що стосується Рахункової палати, яка є наймолодшою державною структурою в системі фінансового контролю, то свій кадровий потенціал ми почали формувати буквально з «чистого аркуша», адже аудиторів (підкреслюю, не ревізорів, а саме аудиторів) для органів державної влади в нашій країні, на превеликий жаль, по-справжньому не готує жодний вищий навчальний заклад. Тому паралельно процесам становлення і розвитку нашої структури доводиться приділяти багато уваги самоосвіті, формуванню арсеналу фахівців нового в Україні аудиторського напрямку. А займаються аудитори всім: і аналітикою, і статистикою, і розробкою пропозицій по зміні законодавчої бази для того, щоб уникнути серйозних фінансових правопорушень. Пошук фахівців для Рахункової палати нині є однією з головних складових нашої внутрішньої стратегії. З 350 працюючих у палаті (найменший штат серед подібних європейських інститутів) більшість є справжніми професіоналами в галузі економіки, фінансів, юриспруденції; багато хто має великий досвід роботи в системі міністерств економіки, фінансів і казначейства. Незважаючи на складну специфіку роботи, пріоритет віддаємо молодим. Зараз у нас близько 25 відсотків від загального числа фахівців — молодь. Тепер ми ведемо активну політику в створенні базового навчального закладу, який буде готувати фахівців-аудиторів для нашої країни на основі розроблених загальносвітових норм і стандартів, міжнародної правової бази у сфері фінансового контролю. Реалії часу, саме життя змушує спиратися на сильний кадровий потенціал, формувати і створювати коллектив у нових умовах для того, щоб рухатися вперед, вирішувати складні задачі, що стоять перед державою. Доходи і витрати — аверс і реверс бюджету—Ви, Валентин Костянтинович, стояли у витоків створення Рахункової палати, і рік тому Вас удруге поспіль обрали її головою. Чим була викликана необхідність створення такого органу фінансово-економічного контролю, яке місце і роль відводиться йому в загальній системі управління державою? —Почну з того, що контроль за фінансовими потоками, як свідчать історичні джерела, існував ще задовго до наших днів, у ті часи, коли на території древніх цивілізацій Близького Сходу почали створюватися держави, правителі яких були зацікавлені в строгому обліку доходів і витрат і надходженні до казни податків. У процесі історичного розвитку змінювалися форми і методи державного контролю, що поєднувалися в єдину фінансову систему. Одна з таких систем, з якої «виросла» нинішня модель фінансового контролю, була розроблена і законодавчо закріплена в Київській Русі, у «Руській правді» Ярослава Мудрого і діяла протягом ХІ–ХІІ сторіч. Перша рахункова палата була створена у Франції в 1348 році, а потім і в інших європейських країнах. У Радянському Союзі не існувало аналогів таким фінансовим інститутам. Кошти бюджету строго розподіляв Держплан СРСР, а контролював їхнє використання (епізодично і фактично на громадських засадах) Комітет народного контролю. Закономірно, що після проголошення незалежності України гостро постало питання про необхідність незалежного державного органу фінансово-економічного контролю. На великий жаль, інкубаційний період створення Рахункової палати України затягнувся на цілих п'ять років. Саме тому з 1991 по 1996 рік парламент фактично не контролював бюджет і, як наслідок, були допущені істотні зловживання у використанні державних коштів і майна, виникла безліч так званих «резонансних» кримінальних справ. Наведу дуже показовий, на мій погляд, приклад. Коли ми тільки починали працювати, в державі суттєво відчувалась відсутність готівкових коштів, скрізь панували взаєморозрахунки. І замість того, щоб боротися з цим негативним явищем, Кабінет Міністрів створює «Укрспецфін», піднімаючи до державного рівня всю розрізнену систему взаємозаліків. Ми категорично заперечували проти цього, переконували в недоцільності такого рішення. І переконали. На зорі своєї діяльності, коли в штаті було близько 50-ти чоловік, а Рахункова палата існувала менше місяця, ми в результаті ретельної перевірки виявили, що 31 грудня 1996 року, буквально перед закриттям усіх банківських операцій, проведено незаконний взаєморозрахунок на 626 млн 150 тис грн між АТ «Укргазпром», Держказначейством і Держкомрезервом шляхом емітування векселя «Укргазп-рому» за транзит природного газу через територію України. В остаточному підсумку ці кошти були повернуті в скарбницю. Однак ще цілих два роки «Укрспецфін» (до Указу Президента України про його ліквідацію) продовжував діяти, і 40 млрд грн пішло на взаєморозрахунки. Яка частина цих грошей лягла в кишені несумлінних чиновників, можна тільки здогадуватися. Це була перша масштабна перевірка, проведена аудиторами Рахункової палати, а всього за 7 років нашої діяльності проведено 2739 контрольно-аналітичних і експертних заходів, у результаті яких виявлено незаконне, нецільове і неефективне використання коштів держбюджету і загальнодержавних позабюджетних фондів на 12 млрд гривень. Думаю, за цими цифрами і криється відповідь на питання про необхідність створення Рахункової палати України. Іншими словами, якщо бюджет не контролюється, держава може залишитися без бюджету. Адже з того моменту, коли гроші як податки надходять у скарбницю, вони вже нікому, по суті, не належать. А держава, образно кажучи, не може зазирнути в кожну щілину, через які народні гроші тягнуть казнокради. Виходить, хтось має стежити за тим, як вони використовуються. З цією метою і створена Рахункова палата, яка від імені народу і держави контролює бюджетний процес. Вона є єдиним конституційним органом фінансово-економічного контролю, невід'ємною ланкою в системі управління державою. Хтось може сказати, що в нас і так багато контролюючих організацій, і проти цього важко заперечити. Але усі вони носять або суто відомчий (контролюють самі себе), або фіскальний (збирають податки й інші платежі) характер. А хто ж буде контролювати Мінфін, казначейство, податкову адміністрацію, міністерства і відомства? Цим і займається Рахункова палата, що, відповідно до нашого законодавства, зобов'язана здійснювати незалежний і публічний контроль за використанням грошей платників податків. Особливо хочу підкреслити, що в наші функції не входить «ловити і саджати» — це завдання правоохоронних органів. Ми повинні розкривати недоліки в бюджетному процесі, аналізувати причини і пропонувати шляхи їх усунення. Рахункова палата регулярно інформує Верховну Раду про хід виконання держбюджету і стан погашення внутрішнього і зовнішнього державного боргу України. У сферу нашої компетенції входять також перевірки законності й ефективності використання фінансових ресурсів, що виділяються з держбюджету на загальнодержавні програми економічного, науково-технічного, соціального і національно-культурного розвитку, охорони навколишнього середовища. Мета Рахункової палати — домогтися того, щоб потоки державних, тобто народних, коштів цілком відповідали і букві, і духу бюджетного законодавства України. Зрозуміло, підлягають оптимізації і самі закони, але це аж ніяк не звільняє від необхідності виконувати їх, як говориться, тут і зараз. — От вже вісім років поспіль Рахункова палата тримає руку на бюджетному пульсі країни. Чого за — Головне, чого ми досягли, переборюючи різні перешкоди, — це становлення Рахункової палати. Тобто створено державний інститут, якого раніше в Україні не існувало в принципі. По-друге, ми завоювали довіру всіх державних структур. Висновки колегії Рахункової палати стали важливим фактором, що істотно впливає на механізм державного управління. Ці висновки враховують, приймаючи рішення, Президент України, законодавча і виконавча влада, контролюючі і правоохоронні органи. Наприклад, у 1999 році, за результатами перевірки АТ «Держінвест України» нами піднято питання про його ліквідацію у зв'язку з численними порушеннями. Завдяки ретельному аналізу діяльності цієї організації та доказовим висновкам, Президент України прийняв у березні 2000 року рішення про її ліквідацію. Повноваження з управління акціями компанії були передані Фонду державного майна. По-третє, Рахункову палату нині визнала громадськість країни. Засоби масової інформації регулярно повідомляють про результати наших перевірок, а також реакцію громадськості на висновки і пропозиції аудиторів. В умовах відкритості і публічності діяльності Рахункової палати несумлінні чиновники вже не можуть ігнорувати думку Рахункової палати й звинувачувати її в тому, що вона, буцімто, виконує «політичне замовлення». Ми ніколи не працювали «на замовлення», а завжди діяли відповідно до букви закону, показуючи, як фактично використовувалися бюджетні кошти. Важливо відзначити і те, що Рахункова палата України стала повноправним членом Європейської і Міжнародної організацій вищих контролюючих органів, а також країн СНД. Ми отримали можливість обмінюватися досвідом аудиторської діяльності з рахунковими і контрольними палатами Російської Федерації, Франції, Польщі, Болгарії, Литви, Китаю та інших країн. Хочу ще раз підкреслити, що у Рахунковій палаті працюють фахівці високого класу, які кваліфіковано і відповідально роблять свою справу. А це — невід'ємна складова високого авторитету головного контролюючого органу й запорука ефективності його діяльності. А тепер про те, що особливо хвилює. Насамперед — відсутність можливості виконувати контрольні функції в повному обсязі. Не треба бути фахівцем у фінансово-економічній сфері, щоб зрозуміти, що доходи і витрати — це аверс і реверс бюджету, інакше кажучи, дві сторони однієї медалі. Рішенням Конституційного суду нам «залишена» тільки одна сторона — контролювання витрат. До чого це призвело? До появи суто українського «ноу-хау», яке зводиться до лобіювання не видаткової частини бюджету, як це відбувається в інших країнах, а дохідної. А це розширює пільги комерційним структурам і галузям, під протекцією тих або інших чиновників. Відсутність контролю за дохідною частиною бюджету і призвело до «впровадження» різних схем незаконного використання державних коштів і власності. Адже не секрет, що саме за допомогою таких схем були «зароблені» величезні гроші в період первісного нагромадження капіталу. Ця проблема хвилює не тільки нас. Майже три роки тому Верховна Рада конституційною більшістю — 300 голосів народних депутатів прийняла Закон «Про внесення змін до статті 98 Конституції України». Перша поправка до Основного Закону, ініційована Рахунковою палатою і підтримана парламентом, була законодавчо закріплена. У новій редакції передбачалося, що контроль за формуванням і виконанням державного і місцевого бюджетів із доходів і витрат від імені Верховної Ради буде здійснювати Рахункова палата. Однак довгоочікуваної сенсації, на жаль, не відбулося: Президент використав своє право вето на рішення парламенту. Тепер рішення цієї проблеми безпосередньо пов'язане з реалізацією прийнятою Верховною Радою конституційної реформи. Те, що дана проблема буде вирішена, сумнівів не викликає. Але, і це важко виправдати, втрачено багато часу. І в результаті, за найскромнішими підрахунками, втрачено майже 10 млрд грн як у дохідній, так і у видатковій частині бюджету. Друга, не менш важлива проблема, яку треба вирішувати в загальнодержавному масштабі, — створення з розрізнених нині інститутів цільної системи фінансово-економічного контролю на чолі з єдиним конституційним органом у цій сфері — Рахунковою палатою України. Так прийнято в усіх цивілізованих країнах, і наші пропозиції в цьому плані вже зараз можуть бути представлені на обговорення у відповідні інстанції. За період існування Рахункової палати нами вже виявлені основні «болючі точки» бюджетного процесу. Про них ми вказували не раз, але «лікування» постійно затягується, переходячи в хронічну хворобу. Взяти хоча б постійну невідповідність майбутніх макроекономічних показників реальним можливостям нашої економіки. Такий підхід не забезпечує прозорості виконання державного бюджету, створює умови для «ручного управління» державними фінансами з порушенням бюджетного законодавства. Протягом останніх років ми неодноразово вносили пропозиції про збільшення дохідної частини бюджету, що не враховуються в повному обсязі. За підсумками ж виконання бюджету виявляється, що наші цифри збігаються з кінцевими результатами, а «надприбутки» (різниця між запланованими й отриманими доходами) зависають на рахунках казначейства і не використовуються для вирішення насущних соціально-економічних питань. Не вирішуються проблеми, пов'язані зі скасуванням необґрунтованих пільг окремим виробничим структурам і галузям і так званим спеціальним економічним зонам. Саме тут ховаються багатомільярдні резерви для наповнення дохідної частини бюджету, а виходить, для підвищення життєвого рівня нашого народу, поліпшення фінансового здоров'я держави в цілому. Контроль і відповідальність — це, якщо хочете, найоб'єктивніший тест на демократію. Ми, звичайно, розуміємо, що й у нас є невикористані можливості для підвищення ефективності нашої роботи. Ми вже намітили зміни в структурі свого апарату, впроваджуємо нові форми організації контрольно-аналітичної діяльності, розширюємо її сферу. Можу з гордістю повідомити, що ми, незважаючи на протидію окремих губернаторів, домоглися прийняття Президентом України указу про створення регіональних відділень Рахункової палати. З їхньою допомогою ми зможемо досліджувати причинно-наслідкові зв'язки тих або інших порушень бюджетної дисципліни не тільки на рівні міністерств і відомств, але і безпосередньо в регіонах. Звичайно, дехто не зацікавлений в розширенні нашої діяльності. Але, перефразуючи відомий афоризм, можу сказати, що для мене щастя добре, а правда — краще. Дорогу подужає той, хто йде. До вірної мети— Наші читачі знають Вас, Валентин Костянтинович, не тільки як державного діяча і вченого, але і як відомого альпініста, президента Федерації альпінізму і скелелазіння України. Чому Ви вибрали саме цей вид спорту, і що він для Вас означає в житті? Яке сходження найбільше запам'яталося Вам, і які, на ваш погляд, перспективи розвитку цього виду спорту? — У генетичному коді людини закладене прагнення «заглянути за обрій», піднятися вище, побачити далі. Спочатку мене, як і моїх однолітків, захоплювала романтика далеких мандрівок, прагнення до подолання труднощів. Ус е це властиво молоді і закономірно. Але з роками я почав розуміти, що альпінізм — синтетичний вид спорту, який вимагає не тільки здоров'я, сил і відваги, але і глибокого знання природи гір, знань в галузі геології, гляціології, сейсміки. Ми навчалися азам медицини, насамперед наданню першої допомоги. Без всього цього неможливо стати професійним альпіністом. Особливо хочу відзначити, що я категорично проти так званого екстрима. Будь-яке сходження вимагає ретельної і тривалої підготовки, напружених тренувань і вивчення особливостей кожної вершини. Для цього потрібні особливий склад характеру і, якщо хочете, високий рівень інтелекту. Адже недаремно серед альпіністів переважають люди з вищою освітою, серед яких багато вчених, у тому числі докторів наук, професорів і академіків. Їхні імена ви можете знайти в нашому періодичному виданні «Бюлетень Федерації альпінізму і скелелазіння України» і на її сайті. Альпінізм — це спосіб життя. Я вже не можу жити без чарівності гір, без їхньої незбагненної величі. Притягання гір непереборно. І мене радує, що альпінізм із кожним роком приймає все більше молодих людей. Зараз відділення Федерації існують майже у всіх областях України. Наші кращі спортсмени-альпіністи вже довели, що можуть скоряти найвищі піки гірських масивів. Доказом служить експедиція на Еверест. Мені пощастило скорити більш ніж 40 вершин вищої категорії складності, і я вдячний долі за таку можливість. Кожне зі сходжень і зараз уявляю собі в найдрібіших деталях. Але, як кажуть альпіністи, найкраще пам'ятається остання експедиція. Для нас вона була особливо знаменна тим, що група альпіністів піднялася на безіменний пік Центрального Кавказу, і цей пік нині названий іменем академіка Бориса Євгеновича Патона. Моїм девізом завжди був і залишається вираз древніх: «Дорогу подужає той, хто йде». Від себе додам: до вірної мети. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |