![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 2/2005 | |
архів номерів
![]() |
Новий уряд: здобутки і помилкиГеоргій ЩОКІН Затвердження Верховною Радою України найвищих державних посадовців викликало хвилю коментарів різних експертів, що природно для демократичного суспільства, яке у тривалій і тяжкій боротьбі вибороло собі нову владу. З проханням прокоментувати останні урядові призначення «ПЕРСОНАЛ» звернувся до засновника і президента МАУП, автора першого в СНД підручника «Основи кадрового менеджменту», визнаного науковця в галузі управління людськими ресурсами Георгія Щокіна, якого 2003 року всесвітньовідомим Центром імені Заєда (ОАЕ) названо серед найпомітніших «сучасних мислителів і світових експертів» Про структуру Передусім нагадаймо про класичну теорію державного управління, джерела якої треба шукати ще в працях Платона та Арістотеля. Згідно з цією теорією, існує п'ять (а не три, як стверджував Ш. Монтеск’є та сучасні йому послідовники) видів влади (світоглядно-концептуальна, ідеологічна, законодавча, виконавча, судова), які перебувають у ієрархічному взаємозв'язку, але головними є дві перші. Про це зараз багато пише відомий український вчений М. Сенченко. Для сучасної України — найбільшої у світі православної держави — світоглядно-концептуальною владою може бути тільки православно-християнська доктрина, побудована на загальновідомій На-І горній проповіді Ісуса Христа. З цього випливає й| ідеологічна влада у формі українського консерватизму, який базується на національних традиціях, духовних цінностях і морально-правових засадах існування релігії, нації, сім'ї. Тому треба викинути з нинішньої Конституції статтю про «безідеологічне» існування держави та прописати в ній природні права та обов'язки титульного державотворчого українського етносу. Влада завжди складається з названих п'яти видів. Якщо в Основному Законі держави не позначено її головних гілок — світоглядної та ідеологічної — то вони є прихованими від народу і насправді можуть виявитися йому ворожими (наприклад, юдеолібералізм або соціал-тоталітаризм). Нині науковці сходяться на тому, що лібералізм та соціалізм є звичайними утопіями, тому в світі дедалі більше поширюється саме консерватизм, який спирається на здоровий патріотизм та етнізм. По-друге, якщо вже взялися за зміни до Конституції, то треба вирішити проблему глави виконавчої влади. Нині у нас їх двоє — президент і прем'єр-міністр, що не відповідає принципам соціального управління. Таку структуру кучмівський режим «злизав» у більшовиків, а останні — у поваленого ними царизму, де був цар (генсек), кабмін (уряд) і держдума (парламент). Нам же треба використову-вати ту модель державного управління, яка формувалася за часів Козацької Республіки, де гетьман був главою держави, главою уряду та верховним головнокомандувачем. Інакше у виконавчій гілці влади завжди дублюватимуться керівні функції, що може за певних умов трансформуватися у небезпечне для суспільства «двовладдя». По-третє, потребує змін і структура нинішнього Кабміну, оскільки, за законами соціального управління, керуюча система (уряд) повинна відповідати керованій системі (суспільству). Організація суспільства, як відомо, складається з трьох взаємопов'язаних сфер: духовної, політичної та економічної. Відштовхуючись від цього, треба будувати і структуру уряду з відповідними віце-прем'єрами: гуманітарний блок (Міністерство культури, науки і освіти, Міністерство охорони здоров'я, праці та соціального забезпечення з відповідними держ-комітетами). Нині, наприклад, існує Міністерство сім'ї та молоді, а вся молодь навчається в закладах Міносвіти; • економічний блок, де міністерства промислової та аграрної політики, охорони навколишнього середовища, палива та енергетики, транспорту і зв'язку, фінансів, яким підпорядковані відповідні комітети та служби (нині ж існують Міністерство економіки, Міністерство фінансів, Міністерство промисловості, Міністерство АПК, що з управлінської точки зору є шкідливим, оскільки не відповідає принципам ефективного управління); • військово-політичний блок з усіма силовими відомствами, Міністерством закордонних справ та Мін'юстом. Така структура унеможливлює дублювання владних функцій, веде до оптимального скорочення міністерств (склад уряду не повинен, згідно з правилами управління, перевищувати 19 осіб) та в цілому до ефективного державного управління. Сьогодні ж, наприклад, міністри-«силовики» входять і до складу уряду, і до Ради нацбезпеки та оборони, де в першому випадку їхнім керівником є прем'єр, а в другому — президент. І останнє. Людство прямує до пріоритету духовної сфери організації соціального буття. Та'країна, _той народ і та влада, які зрозуміють це першими та ще й організовано діятимуть у зазначеному напрямі, безумовно, досягнуть лідируючих позицій у сучасному та майбутньому світі. Україна, наприклад, у цих умовах могла б перетворитися на країну університетів, державу духовності та знання, а український народ — стати народом-вчителем, народом-про-повідником нових духовних засад існування людства. Про кадрові призначенняЩо стосується конкретних кадрових призначень, то успішним можна назвати передусім затвердження Прем'єр-міністром України Ю. Тимошенко — безумовно, талановитого політика та масштабного організатора. До розряду успішних призначень я особисто відношу затвердження міністром закордонних справ Б. Тарасюка — справжнього професіонала, патріота і високопорядну людину. Гадаю, до цієї категорії також можна віднести призначення А. Кінаха, С. Терьохіна, С Ніколаєнка, В. Пинзеника, а також Ю. Луценка (останній хоча й не має професійного «міліційного» досвіду, однак вирізняється здоровою агресією, здоровим гумором і здоровим глуздом, що в цілому повинно забезпечити його успішне керування МВС). Віце-прем'єрська група, крім названого вже A. Кінаха, на мою думку, відверто слабка. Це стосується не так призначених осіб, як визначених для них функцій, бо євроінтеграція та адміністративна Невдалими вважаю призначення міністром транспорту і зв'язку Є. Червоненка та міністром надзвичайних ситуацій Д. Жванію, яких, не безпідставно, вважають прихованими олігархами, а це суперечить проголошеному Президентом B. Ющенком принципу відокремлення бізнесу від влади (це, до речі, доводив ще відомий соціолог М. Вебер). До того ж, у людській свідомості їхні прізвища асоціюються з отруєнням В. Ющенка, оскільки один з них був його «особистим охоронцем і водієм», а другий влаштував ту злощасну зустріч на дачі Сацюка. Це не кажучи вже про тісний зв'язок Червоненка з відомим кримінальним ділком В. Рабиновичем (у якого він — заступник у єврейському конгресі) та про недавній гучний скандал із його ізраїльським громадянством. У цілому ж треба вітати новий уряд нової демократичної України та всіляко допомагати йому (зокрема і прискіпливим громадським контролем), бо — не дай Боже! — якби збереглася влада Кучми — Медведчука — Януковича, нам ще довго довелося б шукати свободу та демократію. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |