РУБРИКИ |
|
№ 2/2005 | |
архів номерів
|
Хрестовий похід проти Cлов'ян (закінчення)Микола АКСАКОВ Пропонуємо глави із книги відомого і незаслужено забутого визначного російського вченого і письменника Миколи Петровича Аксакова (1848-1909). Погляди автора доволі злободенно звучать у сучасних геополітичних змінах світу. Ми пересвідчились, що вождями хрестового походу проти всього слов'янського Помор'я були ті самі особи, анти-слов'янська діяльність яких і прагнення створити свою німецьку державу, поставити свого німецького Бога на слов'янських землях вже і без того добре відома. Про це згадувалось неодноразово спільно під прапором хреста, з благословення і сприяння римського первосвященика діяли вороги слов'янства, які, керуючись винятково своєю ініціативою і дбаючи виключно про особисту вигоду, доволі часто і до папської відозви, і після неї намагалися підкорити своїй владі слов'янські племена. Це Генріх Лев, Альбрехт Ведмідь маркграф Бранденбурзький, знайомий уже нам з Руяни єпископ Авессалом і войовничі суперники Свен і Кнуд, які змагалися між собою за владу у Данії. Бракує серед них тільки графа Адольфа Гольштинського, про якого ми поговоримо пізніше. Папська відозва й ідея хрестового походу об'єднали людей, які ніколи не могли б діяти спільно. Дії кожного з них були б паралізовані самим фактом існування суперників, які рано чи пізно могли б самостійно втрутитися в боротьбу. Ця небезпека цілком усувалася ідеєю хрестового походу, а тому кожен союзник міг рушити на Слов'ян із усіма наявними силами. Володіння кожного охоронялися достатньо і згідно із тією місією, до якої закликало папське слово. Поряд із основними і зацікавленими у справі вождями у ній брали участь заради святої справи й інші представники політичних сил, начебто безпосередньо не зацікавлені, наприклад, єпископи і князі Чехії і Моравії, які прийшли зі своїми військами. Необхідно враховувати також те, що в розпорядженні кожного з учасників було більше військової сили, ніж звичайно, тому що з усіх боків стікалися і записувалися в їхні війська всі перейняті святою справою, ідеєю хрестового походу, які повірили, що участь у поході звільняє від колишніх гріхів, від сплати боргів і від усякої кримінальної відповідальності за час участі в поході, — як уповноважувало папське послання. Зрозуміло, що проповідь хрестового походу і папське благословення зібрали ворогам слов'янства такі сили, яких ніколи мати не могли. Папство, яке проповідувало хрестовий похід, стало могутнім політичним важелем для вирішення «слов'янського питання» у дванадцятому сторіччі. І ця створена переважно папством сила дійсно зібралася біля Генріха Лева, Альбрехта Ведмедя і їхніх союзників. Усі чекали тільки певного, домовленого сигналу, щоб об-рушитися на приречене на загибель слов'янське Помор'я. Але поки всі готувалися до грізного походу, до нанесення слов'янству останнього рішучого удару, Слов'яни теж не сиділи склавши руки. Оборонний рух насамперед виявився у лютичів, які жили у пониззі Піни, і бодричів — жителів теперішнього Мекленбурга. Особливу діяльність і енергію виявив князь бодричів Ніклот, один із най-сильніших політиків слов'янства того часу. Він звернувся за допомогою до усіх, від кого можна було її отримати. Ру-яни, які ворогували з ним, побачивши спільного ворога, відклали ворожнечу і допомогли військом. Окрім того, вони обіцяли надіслати свій флот, тобто сотні човнів, які, незважаючи на нечисленність, за умов війни того часу були значною силою. Ніклот склав план майбутньої війни. План цей був певним прообразом воєнних дій Росії щодо наполеонівських військ. Союз Слов'ян навряд чи міг сподіватися розбити величезні полчища хрестоносців, які насувалися, а тому в голові Ніклота виникла думка: не розпочинати битву у відкритому полі, а поступово заманити ворога вглиб країни, залишити йому державу на спустошення і, зосередивши всі сили в якомусь укріпленому таборі, відсидітися, дочекатися зимового часу, непогоди і бездоріжжя, а тоді вже гнати стомленого, знесиленого і виснаженого ворога геть із рідних місць. Точнісінько план Барклай-де-Толлі і Кутузова, який реалізували через понад шістсот років після описуваних нами подій. Можливо, полководець і політик думав і про те, що багато хрестоносців задовольняться вигодами тимчасового спустошення країни, їм набридне тривале стомлююче сидіння, а винагородивши себе видобутком, вони підуть геть, а Слов'яни до зими розправляться з ворогом, кількість якого зменшиться, можливо, вдвічі. На заклик Ніклота зібрався майже весь його народ. Швидко виросли укріплення Добана біля берега Васмажської затоки поблизу Зве-ринського озера (Шверін). Укріплення розташувалось на пагорбах, залив не давав можливості ворогу з'єднати свої сили і поділяв його надвоє. Тут готувалася майбутня пастка для наступаючих хрестоносців. Із берега скоріше можна було чекати допомоги від Слов'ян, які були вправними моряками, ніж із сухопутних шляхів, де тисячами мали стати німці. Але в Ніклота був союзник, граф Адольф Гольштинсь-кий, про якого ми вже згадували. Між ним і Ніклотом був укладений наступальний і оборонний союз, який Слов'яни свято дотримували. Цим союзом і мав намір скористатися безперечно вмілий, але недостатньо проникливий і занадто довірливий князь бодричів. У травні місяці відправив він послів до графа Адольфа, щоб нагадати про союз та попросити побачення для особистих переговорів і обговорення планів майбутньої діяльності. У скрутному становищі опинився слов'янський союзник, але німецький володар, гольштинський граф Адольф. Приєднатися до Слов'ян — це, по-перше, противитися папському посланню й імператорській грамоті і тому накликати на себе гнів усього духівництва, всіх німецьких князів, відмовитися від тих вигод, які можна було отримати через приєднання до хрестоносців. Окрім того, при загальному повстанні на Слов'ян, і можливо, їхньому знищенні, союз з ними переставав бути вигідним; користі з нього вже не було, а тому необхідно було розірвати договір, який став непотрібним. Зробити це відкрито було не можливо. На володіння гольштинського графа слов'яни могли напасти раніше, ніж почнеться рух сили хрестоносців. Граф Адольф вирішив хитрити і відтягати рішення, стомлюючи Ніклота тривалими дипломатичними переговорами. Ніклот, однак, дуже добре зрозумів всю цю хитрість, так само як і недійсність колишнього договору, який був вигідний тільки для завбачливого німецького союзника, а тому про другий його візит до графа Адольфа літописець писав: «Я хотів бути очима і вухами твоїми у землі слов'янській, яку ти заселив, щоб не було тобі кривди від Слов'ян, які раніше володіли Вагрською землею і тепер скаржаться, що вони безкарно позбавлені спадщини батьків своїх. Навіщо ж під час скрути залишаєш свого друга? Хіба дружба не витримує випробування? Досі я стримував Слов'ян, щоб вони не шкодили тобі, тепер можна мені нарешті віддати тебе власній долі, тому що ти зневажив свого друга, не дотримався нашого союзу і у біді відмовився навіть від побачення». Погроза Ніклота могла мати для гольштинського графа згубне значення. Ось слова Адольфа Гольштинського до голинтипців і фризів, яких він закликав заселити Вагрскі землі в області полабських Слов'ян: «Хіба не ви завоювали землю слов'янську кров'ю своїх батьків і братів? Чому ж не йдете взяти її у володіння? Будьте першими, переселяйтеся в бажану країну, населіть її і будьте власниками всіх її благ; усе краще в ній справедливо належить вам, оскільки ви забрали землю з рук ворожих». Усе краще забрали, таким чином, німецькі колоністи, а збезземелені й обібрані синами і братами переможців слов'яни розсіялися скореною країною, пішли на сусідні землі, не втрачаючи надії на повернення і готуючись до помсти. Їх і ризикував побачити перед собою Адольф Гольштинський, який ухилявся від переговорів із Ніклотом. До Ніклота з його боку було відряджене посольство. Доручено обійти Ніклота хитрістю і зберегти дружні відносини, принаймні доки не наблизяться і не почнуть воєнні дії хрестоносці, і з'явиться легка можливість приєднатися до них. «Якщо наш господар не вступає з тобою особисто в переговори, то ти знаєш, що змушує його так діяти. (Посли говорять про небажання попередньо компрометувати себе перед німецькими князями.) Так, не порушуючи слова і обіцянки, попередь нашого господаря, коли довідаєшся, що на нього таємно піднімаються Слов'яни». Ніклот обіцяв, легковажно повіривши ще раз німецькому союзу. Але Адольф Гольштинський негайно ж відправився всередину країни збирати війська і приготуватися до оборони або до нападу. Наміри його були вже занадто очевидними, і повільність Ніклота втратила сенс. Для підняття народного духу Слов'ян необхідно було зробити якийсь вдалий похід на німців раніше від появи всієї маси хрестоносців. Бездіяльне військо легко могло втомитися бездіяльністю і деморалізуватись. Міцність слов'янської єдності могла ослабнути. Підступного голь-штинського графа необхідно було покарати за його двоєдушність. Війська, які він набирав, могли виявитися подвійно злобливими, якщо будуть діяти як самостійний загін при наближенні хрестоносців або об'єднаються з ними. Ніклот зважився на напад. Але його бентежила обіцянка, дана гольштинському графові. Він обіцяв повідомити про напад і тому ввечері 25 червня послав гінця до графа в Зегеберг із повідомленням, що на нього йдуть Слов'яни. Але посланці не застали графа в фортеці; він був у глибині країни, займався збиранням військ. Не набагато раніше князь бодричів таємно зібрав сильний флот, посадив на нього кілька тисяч воїнів і, перепливши море, зупинився біля гирла ріки Травни. Вранці 26 червня слов'янський флот уже піднімався річкою. Варта колись слов'янського, а в ті часи вже німецького, ганзейського Любека кинулася в місто з повідомленням, що чутно лемент і шум війська, яке наближається. Негайно сповістити громадян про небезпеку. Але ніхто з громадян не міг навіть рушити з місця; усі були п'яні після свята і не могли прокинутися, поки вороги не ввірвалися в місто і не підпалили його, пограбувавши кораблі, навантажені різними товарами. Понад 300 німців було вбито при цьому нападі. Залишалася ще фортеця, в якій замкнулися воїни Адольфа Гольштинського. Два дні захищалося це укріплення, але, нарешті, здалося Слов'янам. Після цієї першої перемоги Слов'яни поділилися на два кінних загони, у кожному було понад 3 тис. чоловік, і, спустошуючи все на шляху, рушили усередину заселеної німецькими і голландськими прибульцями Багрії. Нападники залишали осторонь усі добре укріплені міста, тому що завоювання не входило в їх плани, і було їм не під силу. Слов'яни мстили тільки тим, хто захопив чужу власність, колоністам-прибульцям, які вигнали справжніх власників землі. Заслуговує на увагу те, що гользати, які раніше ніж інші прийшли в країну і зайняли тільки вільні і незаселені Слов'янами ділянки землі, були помилувані, вони не зазнали нападів. Швидко досягли Слов'яни Зегеберга, побудованого за вказівкою ченця Вінцеліна, як клин у слов'янську землю, і спалили його пригороди, навіть не спробувавши захопити укріплення. Звідси вони продовжували свій набіг. Із зайдів у Вагрску землю, які тіснили і виганяли законних її власників, Слов'янам особливо ненависні були фризи. На них з озлобленням і напали бодричі. У фризів було укріплене місце Суссен, оточене з усіх боків міцним валом. Із поселенців у країні була в цей час тільки четверта частина, тому що більшість відправилася на батьківщину для остаточного залагодження справ. Усе, що було в укріпленні, негайно стало жертвою полум'я, а 3 тис. Слов'ян упродовж цілого дня проривалися крізь стіни. Але тривала облога фортець зовсім не входила в їхні плани, а штурмування, незважаючи на нечисленність тих, які захищалися, при тодішній зброї не могло обійтися без значних утрат. Слов'яни запропонували їм здатися і віддати зброю, обіцяючи зберегти життя, і вони майже погодилися на ці умови; але мужній священик Герлаф запідозрив у віроломстві Слов'ян, не повірив у їхню гуманність. «Що збираєтесь робити, люди? — казав він. — Невже ви думаєте, що здаючись, ви купите собі життя? Хіба ви не знаєте, що з усіх прибульців вас, фризів, більш за все ненавидять Слов'яни? Для чого ви відмовляєтеся від життя і поспішаєте до погибелі? Ім'ям Божим заклинаю вас спробувати ще поборотися з ворогом. Поки нас оточує вал, ми ще розпоряджаємося своїм життям; поки в нас є зброя, ми можемо сподіватися на порятунок... Бийте мечем Слов'ян і відомстите за свою кров!» Із цими словами священик кинувся на окупантів, але відразу впав мертвим, а фризам, які пішли за ним, вдалося прорватися через ворогів. Поки відбувалося описане вище, граф Адольф Гольш-тинський встиг зібрати значне військо, отримати спізнілу звістку про напад і піти на Слов'ян. Але вони не бажали вступати з ним у сумнівний бій, а забрали свою здобич, захопили що могли в полон і на кораблях повернулися в свою місцевість, тобто діяли згідно із своєю програмою. Нанесли ворогу більш-менш значні втрати, спустошили прилеглу до майбутнього театру битв місцевість, і тим значно скоротили харчові запаси ворога, а самі, ухиляючись від рішучої битви, зберегли необхідні в майбутньому сили. Звістка про набіг Слов'ян рознеслася по Саксонії і Вестфалії і змусила хрестоносців квапитися. За словами літописця, на початку серпня хрестоносці мали вже 200 тис. воїнів, хоча кількість ця, імовірно, перебільшена. Приблизно одночасно з різних місць виступили вони в похід на початку серпня. Північне військо, яке мало близько 40 тис. воїнів і складалося переважно із саксів з Генріхом Левом на чолі, збиралося біля Бремена, й у перших числах серпня переправившись через Ельбу, рушило в похід до Добіну, де розташувалась стоянка Ніклотова, і куди мали повернутися за два тижні. На шляху війська вся місцевість була спустошена, покинута і безлюдна. Ус е доросле чоловіче слов'янське населення пішло в Добін до Ніклоту, жінки, діти і старі ховалися у недоступних лісах і болотах. Почалася облога Добіна, в якому укрилася значна частина слов'янських військ Ніклота, який очистив країну для проходу ворожих військ і бажав стомити їх довгою облогою, викликаною поступовим заманенням ворогів углиб країни. Під час облоги прибули з Данії Свен і Кнуд, привівши з собою, як зазначає літописець, близько 100 тис. війська. Військо це під їхнім верховенством негайно було приєднано до сил германців, а човни, на яких воно прибуло, негайно ж створили досить грізний флот, командування над яким було доручено відомому єпископу Аскару. Облога Добіна пішла ще енергійніше, тому що значно збільшилася кількість осаджуючих військ. Але водночас з'явилися і нові труднощі. Почалися незгоди і суперечки не тільки між данами і германцями, а й між датськими військами Свена і Кнуда. Виникло питання про майбутній розподіл ще не завойованих слов'янських земель, і невдоволення та незгоди, зрозуміло, ще більше підсилилися. Саксонські князі давно вже звикли дивитися на землю ободричів як на свою, хоча вона не була ними завойована. Погана була дисципліна в союзників Слов'ян, а у союзників хрестоносців її зовсім не було. Усякий робив, що хотів; команди суперечили одна одній, і це не могло укритися від обложених. Вони зробили з фортеці вилазку на данів і уклали усе поле трупами. Німці спокійно дивилися на битву з іншого берега затоки. Але данів чекала ще нова битва. Руяни надіслали обіцяну допомогу Ніклоту. Ще залишаючи свої береги, вони вже чули про те, що кількість людей, залишених на кораблях під начальством єпископа Аскара, незначна. Припливши на своїх човнах, вони з'явилися у Вісмарскій затоці. Флот датчан був безперечно більше слов'янського; але Слов'янам знову посприяли суперечки у стані союзників. Кораблі Кнуда і кораблі Свена становили два розрізнених загони, так само, як і шонійці, які прийшли з першим, трималися осібно від ютів. Спершу напали руяни на іонійців, а юти спокійно і навіть зі зловтіхою дивилися на битву. Щоб перешкодити будь-кому врятуватися втечею, шонійці зв'язали кораблі своєї флотилії мотузками. Але канати розривалися і метушня тільки збільшувалася. Єпископ Аскар, глава морських сил, перший подав приклад до загальної паніки. У запалі битви він, втікаючи зі свого корабля, сів у човен і переплив на один із купецьких кораблів, які припливли заради грабежу і наживи, де так заховався, що його важко було потім відшукати. У гр. А. К. Толстого в його поемі «Боривій», де описується цей похід, хоча більшість подробиць і власних імен переплутані, ця подія описана так: А епископ в бранной схватке, Над собой погибель чуя, Перепрыгнул без оглядки Из своей ладьи в чужую. Говорит: не пожалею На икону ничего я, Лишь в Роскильду поскорее Мне уйти от Боривоя. Шонійці були повністю розбиті. Королівський корабель потонув. Частина людей була вбита, частина загинула у хвилях. Затока була наповнена трупами і розбитими суднами. За словами гр. Толстого: И ладей в своем просторе, Опрокинутых не мало, Почервеневшее море Вверх полозьями помчало. Покінчивши з кораблями шонійців, руяни взялися за винищування флоту ютів, які байдуже спостерігали за битвою. Тільки великі кораблі датчан залишали вони без переслідування, тому що змагатися з ними було не під силу маленьким човникам. Проте, вдаючись то до одних, то до інших хитрощів, їм вдалося майже цілком винищити весь датський флот, так що, коли прибули сповіщені про поразку Свен і Кнуд зі своїм сухопутним військом, їм не залишалося вже нічого, як, сівши на вцілілі великі кораблі, рятуватися в Данію, щоб там знову почати свої чвари. А війська, що стояли з Генріхом Левом під Добіном, безплідно продовжували облогу. На чолі другого загону хрестоносців стояв Альбрехт Ведмідь, маркграф Бранденбурзький, для якого результат походу був справою колосального значення. Коли військо його перейшло Ельбу, до нього приєдналися загони мо-равів. Жителі бігли і ховалися в недоступні місця; їх міста, села і містечка спалювалися, жнива винищувалися, нікому не було пощади. Боротися було ні з ким. Так пройшли понад 200 верст без усякого результату. Тільки одна подія розрадила хрестоносців. Біля міста Малхіна розташовувався відомий язичницький храм лютичів. Хрестоносці захопили святилище з усіма ідолами; як місто, так і храм стали здобиччю племені. Слов'яни ухилялися від битви. Не зустрічаючи ніде ворога, хрестоносцям доводилося заглиблюватися всередину країни. Їстівні припаси в цей час вже майже закінчилися, країна була випалена, і військам загрожувала або голодна смерть, або остаточна поразка. У цей час у війську Альбрехта Ведмедя відбувся розкол або, точніше, розлад між світськими князями і духовними особами, які вели також свої дружини. Духовні особи за винятком одного тільки ігумена корвейського рушили з полками на схід, у Померанію, а світські направилися до міста Диміна в області лютичів, де укрилася частина слов'янського війська й осадила його. Із духовними хрестоносцями на перших порах стався своєрідний скандал. Після декількох днів блукання і мандрівки вони підійшли до найважливішого міста Поморського князівства Штетіна або Щетина на Одрі і почали розподіляти свої обов'язки, готувати план погрому. Яке ж було їх здивування, коли, наблизившись до міста, вони побачили виставлені на фортечних валах християнські хрести. Рухатися далі, починати воєнні дії — значило б робити хрестовий похід проти хреста... І хрестоносці мимоволі зупинилися. У цей час штетинці уже вислали своїх послів і єпископа Адельберта, які прийшли з цілою низкою запитань: навіщо німці прийшли з такою озброєною силою? Якщо для поширення християнства, то потрібно б єпископам було прийти з Євангелієм і з проповіддю, а не зі зброєю й облоговими машинами. Зрозуміло, що похід був розпочатий не з релігійною метою, а для завоювання і грабежу. Зніяковіли наші єпископи. Похід для них закінчувався. Світським людям ще дозволялося воювати задля мирських і світських цілей, але духівництво мало піднімати меч тільки на славу Божу проти язичників. Яке ж збереглося за нами право воювати тепер? Довелося служителям церкви скласти перед Штетіном свою світську зброю. Випереджаючи інших хрестоносців, вони почали мирні переговори з поморським князем Ратибором і єпископом Адель-бертом і, уклавши мирні умови, повернулися у свої землі. Війна ще тривала, але хрестовий похід зводився тільки до облоги двох фортець: Добіна — військами Генріха Лева і Димина — загоном Альбрехта Ведмедя. Стратегічний план князя Ніклота вдався і приносив уже свої плоди. Слов'яни відсиджувалися, хрестоносці слабшали і розсіювалися. Йшла зима; спустошені землі змушували голодувати нападників, які розраховували на легкий і швидкий похід; обложені перебували в порівняно кращому становищі, тому що, готуючись до «відсиджування», заздалегідь запасли харчі. Сили хрестоносців танули щодня, а обложені не виявляли жодного наміру здатися. Усі воєнні дії полягали у спонтанних набігах на спустошену країну, запеклому і згубному мародерстві. Війна не посувалася ні на крок. Запал хрестоносців слабшав і впевненість у святості справи і можливості успіху остаточно зникала. Незабаром осаджуючі і під Добином, і під Димином переконалися в безплідності усіх своїх зусиль. Завзятість Слов'ян була їм добре відома. Крім того, вони знали, що навіть у кращому випадку нічого не отримають і тільки остаточно розорять ті землі, на які не переставали дивитися як на майбутнє своє надбання. До того ж із деяких Слов'ян брали до того часу данину. Розорити їх остаточно — це позбавитися доходів у сьогоденні і знищити майбутнє своє надбання. Німецькі хрестоносці, або принаймні їх вожді, за словами літописця, дійшли такого висновку: — Хіба земля, яку ми спустошуємо, — не наша? Хіба народ, який ми вбиваємо, — не наш? Для чого ми стаємо ворогами собі і марнуємо дохід свій і своє надбання? З обложеними почали вести мирні переговори. Власне кажучи, стомлені вороги відступили б охоче і без усяких умов і договорів, але їх пов'язувала клятва. Усе ж таки вони виступили в хрестовий похід, а не на просту війну. Необхідно було отримати хоча б позірність успіху. Нарешті, відбувся договір, на який із задоволенням погодилися обложені Слов'яни. Вони повинні були хреститися і відпустити датських бранців, які були в неволі. Договір був тільки формальний і вимагав формального ж виконання. Як інакше можна було б зобов'язати до водохрещення народ, у якого не було завойовано жодної фортеці і який не сьогодні-завтра міг стати переможцем? Але потрібно дотримати умову: наголосити на вірі, виконати хоча б про людське око бажання глави католицького світу, який благословив на похід. По обидва боки добре розуміли ефемерне значення умови. Деякі зі Слов'ян лицемірно хрестилися; німці лицемірно ставилися до комедії, очевидцями якої були. Не смутило їх і те, що повернута була тільки незначна частина полонених. Німці наче нічого не помічали, задовольнялися всім і, квапливо знявши облогу, розбрелися по своїх країнах. «Цим, — іронічно зауважує літописець, — закінчився весь гучний і великий похід».
* Подаємо за виданням: Аксаков Н. П. Всеславянство. Посмертное издание с портретом автора. — К.: ООО «Изд-во АРАТТА», 2004. Закінчення. Початок у № 1 за 2005 р. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |