РУБРИКИ |
|
№ 2/2005 | |
архів номерів
|
Ідеальний державний службовець: як його сформуватиАнатолій БАЛАШОВ, слухач факультету державного управління Одеського регіонального Інституту державного управління при Президентові України У державній політиці сучасної України, як і кожної країни, постає проблема держслужбовця, як така, без чого держава, «державна машина» взагалі функціонувати неспроможна. Свого часу, торкаючись цієї проблеми, М. Вебер розробив і обґрунтував концепцію ідеального типу бюрократії, як найбільш раціонального інституціалізованого устрою у вирішенні складних і неоднозначних завдань управління. Донині, однак, фактично не існує структурної, цілісної теоретичної моделі формування сучасного типу держслужбовця, а в Україні конкретно з цієї проблематики можна виділити лише окремі дисертаційні дослідження та публікації [6; 8; 10; 11]. Зазначимо, що в багатьох країнах світу саме реорганізація державного апарату призвела до певного уповільнення зростання чисельності державних службовців або навіть до скорочення їх кількості. Продуктивність їхньої праці також зросла, і це позначилось на державному бюджеті. Уряди багатьох країн при такій ситуації прагнуть і сьогодні так організовувати і здійснювати кадрову політику, аби максимально зберегти якісний рівень державної служби, і передусім ефективність роботи її найвищої ланки. Стабільність і професіоналізм апарату державної служби у разі зміни політичної верхівки уряду не зменшуються, не послаблюються. Як правило, існує законодавчий механізм, який захищає державні апарати від подібних метаморфоз. Врахуємо, що коли йдеться про реформи апарату управління, адміністративні реформи загалом, то треба мати на увазі ту обставину, що просте, штучне, однобоке скорочення адміністративно-управлінського персоналу або якісь разові дії і акції тут фактично нічого не дають, а подекуди просто приводять до зворотних, а то і негативних наслідків [7; 10]. Важливо не забувати про ту принципову обставину, що взаємовідносини між державною службою і політичною владою в Україні, зокрема, базуються на принципі свободи переконань, який затверджується в Основному Законі країни — Конституції України. З цього випливає, що державні службовці користуються свободою совісті, свободою приналежності до політичних партій, правом висувати свою кандидатуру на виборах тощо. Тобто вони мають рівні права з усіма іншими громадянами України, хоча одночасно на них покладаються також і обов'язки дотримуватись неупередженості, бути об'єктивними тощо. Великого значення надається при цьому професійній освіті й професійному росту державних службовців, що забезпечується через систему спеціальних освітніх і навчальних закладів. Завдання реформування державної служби в Україні в цілому, на наш погляд, полягає саме в розширенні самоврядування, у розвитку госпрозрахункових структур, у підвищенні ефективності роботи кадрів на основі значно вдосконалених, а то і нових положень про посадові функції, у перегляді, врешті, штатного розкладу й сітки платні для окремих, особливо нижчих категорій працівників держапарату. Іншими словам, йдеться про великий і складний комплекс проблем вдосконалення роботи з кадрами взагалі, без чого досягти помітного успіху у реформуванні системи державної служби практично і фактично неможливо. Основні принципи підбору, підготовки, використання, перепідготовки й підвищення кваліфікації державних службовців часто поділяють на професійні та загальногромадянські (потрібні для формування якостей громадянина й виражені у державних службовців яскравіше, ніж у інших громадян), на внутрішньокорпоративні, що визначають відносини корпорації бюрократії з громадянами та іншими суспільними інститутами. Крім того, маємо виділити групу принципів об'єднання професійних пріоритетів і вольових якостей [11; 7]. Спеціалісти в галузі теорії і практики державного управління (Г. В. Атаманчук, В. І. Іванов, В. І. Луговий, Н. М. Нижник та ін.) справедливо вважають, що перш ніж виділяти окремо управлінський апарат державних службовців державних установ, варто звернути увагу на особливості управлінської культури громадян загалом. Вони звертають увагу на те, що раціональність, ефективність державного управління багато в чому визначається станом управлінської культури практично всього населення та виділяють такі основні прояви такої культури: управлінська компетентність; інформо-ваність; зацікавленість громадян в участі в діяльності державних органів, органів місцевого самоуправління, або у безпосередньому веденні управлінських справ. Фактично ці складові і є базовими засадами управлінської культури, про яку йдеться тут. У багатьох випадках можна говорити і про педагогічні аспекти в діяльності державного службовця, які мають не менш важливе значення для його професійної діяльності, її результативності. Окрім просто підбору на державну службу, існують багато певних моделей роботи з кадрами управлінців, державних службовців. Нам, зокрема, значною мірою імпонує система роботи з кадрами, запропонована білоруським вченим Є. М. Бабосо-вим, який подає її у такий спосіб і пропонує таку послідовність дій: планування трудових ресурсів; вербування і набір персоналу; відбір кадрів; управління трудовою мотивацією; профорієнтація і адаптація працівників (комплексна); оцінка працівників; оцінка трудової діяльності; підвищення, пониження, переміщення працівників; підготовка керівних кадрів, управління просуванням за посадовими позиціями. Здійснення, або проходження служби в органах державної влади включає низку ключових етапів, які в сукупності і складають процес перебування державного службовця на посаді. Практично в усіх країнах, за винятком хіба що надто малих, несуттєвих відмінностей, ця система схожа. Тобто суспільний інститут проходження державної служби складається з організації добору кадрів держслужбовців, переміщення працівників по службі, присвоєння їм категорій, рангів і усілякого стимулювання їх праці, визначення та використання підстав для припинення державної служби. Така система проходження державної служби зумовлена законодавством, певними нормативними документами на рівні урядів, державних установ, що відають державною службою, організують її. У процесі формування персоналу державних установ принципове значення мають насамперед питання добору кадрів державних службовців і до того ж, у співставленні українського та, зокрема, європейського досвіду. Загалом, добір персоналу — це процес оцінки професійних якостей кола претендентів, визначення придатності кожного з них для використання на певних посадах. І в Україні, як і інших країнах, цей аспект є одним із найбільш складних і найбільш болючих у роботі з кадрами. Без створення об'єктивної системи добору кадрів (яка є серйозною проблемою в системі державної служби України), значно ускладнюється можливість притоку до неї найбільш компетентних і кваліфікованих спеціалістів. Виходячи з реального стану справ, характеру суспільно-політичних процесів і завдань державотворення в Україні, політика кадрового добору державних службовців, на нашу думку, повинна базуватися на принципі системності й належного наукового забезпечення. Основною передумовою залучення на відповідні посади державних службовців компетентних, висококваліфікованих працівників є формування дійового кадрового резерву та робота з ним. Для успішного розв'язання цієї проблеми в кожному державному органі, як правило, розробляється план поповнення й добору персоналу. Його форми є різними залежно від характеру й масштабів організації, але загальна схема добору нових працівників є фактично універсальною для всіх організацій. В Україні, у відповідності з чинним законодавством, конкретні обов'язки, права та функції державних службовців визначаються на основі спеціального «Довідника типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад держслужбовців» і відображаються керівниками державних органів у межах закону та їх компетенції. Зрозуміло, що набір на державну службу найвдаліше можна здійснювати тоді, коли чітко визначені (під конкретну посаду): завдання, обов'язки та повноваження; кваліфікаційні вимоги; рівень оплати праці для даної посади; можливість службового просування; спосіб проведення відбору; інші особливі вимоги до претендентів. Водночас береться до уваги, що ці структурні елементи добору кадрів державних службовців певним чином також деталізуються, уточнюються. Свої особливості мають і кваліфікаційні вимоги до державних службовців. Вони визначають відповідно до певної посади або групи посад вимоги до освітнього та освітньо-кваліфікаційного рівня державного службовця та вимоги щодо його після-дипломної підготовки (наявність обов'язкових знань, умінь, навичок, необхідних для зайняття відповідної посади), необхідні для виконання покладених на нього завдань та обов'язків, мінімальні вимоги до стажу державної служби, загального стажу роботи, або стажу наукової (науково-педагогічної) роботи. Треба при цьому зазначити, що саме кваліфікаційні вимоги до державного службовця є найдинамічнішою складовою, оскільки достеменно вони обумовлені постійною зміною, ускладненням завдань, які доводиться вирішувати конкретному державному службовцю. Зазначені складові добору кадрів на державну службу є важливими і потребують детального окремого розгляду. Вкажемо лише на те, що найбільш поширеними, основними методами професійного відбору на посаду конкретного кандидата на вакантну посаду є випробування, тестування, співбесіда, інтерв'ю. Часто згадані методи використовуються непоодиноко, а в комплексі, доповнюючи один одного. Окремої уваги заслуговують процедури та технології призначення та розстановки державних службовців, зокрема керівників органів виконавчої влади. Задля забезпечення ефективної кадрової політики, якісного добору кандидатур на посади керівників центральних і місцевих органів виконавчої влади постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2001 року № 1658 обумовлено та затверджено Порядок розгляду питань, пов'язаних із призначенням на посади та звільнення з посад керівників, заступників керівників центральних органів виконавчої влади, урядових органів державного управління, державних підприємств та їх об'єднань, а також голів місцевих державних адміністрацій. Такий порядок застосовується під час призначення керівників, які, відповідно до законодавства, призначаються на посади та звільняються з посад Кабінетом Міністрів України, а також голів місцевих державних адміністрацій. У сучасній науковій думці, щодо проблем державної служби, активно дискутується положення так званої організаційної соціалізації. Організаційну соціалізацію можна визначити як процес адаптації людини на новій для неї посаді в сфері державної служби, що включає порівняння необхідної кваліфікації для виконання службових обов'язків і наявних у нього знань, навичок і здібностей, а також соціально-психологічного входження у новий колектив. Необхідно розрізняти такі види процесу організаційної соціалізації: • введення на іншу посаду держслужбовця, який вже має стаж державної служби; • введення на посаду держслужбовця особи, яка вперше поступила на державну службу. Зрозуміло, що у першому випадку період організаційної соціалізації відрізняється від другого. Суттєвого значення, особливо на сучасному етапі становлення державної служби в Україні, має проблема формування у кожного державного службовця високого почуття відповідальності за доручену справу. Загалом є три взаємопов'язані складові, на основі яких маємо формувати особистість і професіонала — державного службовця (про це пишуть Г. В. Атаманчук, Н. Р. Нижник, М. Ф. Головатий та ін. автори — спеціалісти в галузі теорії і практики державного управління), а саме: а) формування у держ-службовця свого високого громадянського обов'язку, відповідальності за доручену справу; б) всебічна оцінка поведінки, дій державного службовця; в) використання різноманітних санкцій (позитивного, негативного характеру), що впливають на діяльність державного службовця, результати його праці. Відповідальність має декілька видів: моральна, матеріальна, юридична, політична, особиста, колективна тощо. Усі її види по-різному функціонують, використовуються і впливають на державного службовця — його поведінку, діяльність, врешті, і на її результати. При формуванні відповідальності державного службовця за свою діяльність, не менш важливе значення має використання різних стимулів. Найпомітнішими в даному випадку є стимули, які є мов своєрідна позитивна реакція суспільства (держави) на поведінку і діяльність людини. Непересічне значення у формуванні нового типу державного службовця вимагає вироблення його громадянської позиції, високої політичної культури. Домінуючим елементом такої культури державного службовця є досвід практичного державного управління, який конкретизує і збагачує теоретичні знання, що трансформуються в дієвий інструмент соціальних перетворень. Отже, у зв'язку з цим, постає питання про узагальнення і використання кращого світового та вітчизняного досвіду у сфері державного управління, пошуках його найбільш ефективних методів та засобів використання в Україні. Підсумок розгляду цієї проблеми такий. 1. Питання підготовки державних службовців у цілому завжди має розв'язуватися як складна, комплексна науково-прикладна, соціальна проблема. Висхідним для цього процесу має бути процес вдосконалення усієї системи державного управління у конкретно взятій державі, зокрема в Україні. 2. Основою проблеми персоналу державних установ мають бути якості, професійні характеристики державних службовців конкретного рівня і сфери діяльності. 3. Ролі, які виконують державні службовці, можна поділити на службові і неслужбові. Як переконує історичний досвід, для працівників держапарату характерна певна множинність і багатоплановість службових ролей. 4. Із метою вдосконалення підготовки держ-службовців високого рівня необхідна розробка питань соціальної технології, комплексу методів і організаційних процедур, які були б спрямовані на оптимізацію управління суспільними процесами, як цілісними феноменами. 5. Грунтовно належить змінити систему освітньої підготовки держслужбовців. Її основу має становити модель безперервного професійного навчання, побудована на вдосконаленні навчальних програм. Зміст навчання має обумовлюватися особливостями розвитку, ситуацією, що склалася в країні, в окремому регіоні. 6. Не применшуючи значення таких якостей державного службовця як компетентність, самостійність у вирішенні поставлених завдань, ініціативність, організованість, діловитість, варто підкреслити роль на моралі та моральності для працівників, зайнятих на державній службі. Велике значення в цьому контексті має розуміння і усвідомлення гідності людини, державного службовця. Література 1. Конституція України. Прийнята на п'ятій сесії Верховної Ради України 26 червня 1996 року. — К., 1996. 2. Про державну службу: Закон України. — К., 1996. — Т. 6 . 3. Про затвердження Типового положення про урядовий орган державного управління: Постанова Кабінету Міністрів України від 22 лют. 2000 р. № 386. — К., 2000. 4. Про затвердження Типового регламенту місцевої державної адміністрації: Постанова Кабінету Міністрів України від 11 груд. 1999 р. № 2263. — К., 1999. 5. Про затвердження наукової програми дослідження розвитку державної служби та вдосконалення кадрового забезпечення державного управління: Постанова Кабінету Міністрів України від 8 серп. 2001 р. № 953 // Офіційний вісник України. — № 34. 6. Манжула А. А. Державне управління на місцевому рівні: адміністративно-правовий аспект /Автор. дис. на здобуття наукового ступеня канд. юр. наук. — Харків, 2003. 7. Оболонський О. Державна служба України: концептуальні аспекти розвитку //Збірник наукових праць Української Академії управління при Президентові України: В 2 ч. /За заг. ред. В. І. Лугового, В. М. Князєва. — К., 1999. — Вип. 2. — Ч. 2. 8. Павленчик П. Т. Проходження державної служби в Україні: організаційно-правові засади /Автор. дис. на здобуття наукового ступеня канд. наук з державного управління. — К., 2001. 9. Совершенствование аппарата государственного управления: Конституционный аспект /Под общ. ред. В. В. Цветкова. — К., 1982. 10. Тертичка В. В. Державна політика: аналіз і впровадження в Україні /Автор. дис. на здобуття наук. ступеня док. наук з державного управління. — К., 2004. 11. Яцюк В. А. Удосконалення підвищення кваліфікації державних службовців в Україні: організаційно-правовий аспект /Автор. дис. на здобуття наукового ступеня канд. наук з державного управління. — К., 2001. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |