РУБРИКИ |
|
№ 9/2005 | |
архів номерів
|
Формувати справжню національну елітуМикола ГОЛОВАТИЙ За всієї об’єктивно консервативної суті система освіти, а найперше окремі вищі навчальні заклади України демонструють дійсно революційні здобутки — результати своєї діяльності, бо саме їм судилося бути взірцем демократичного, прогресивного поступу, відчутного сприяння у творенні національної Української держави. З-поміж досить все ж невеликої кількості вузів України справжнім взірцем можна вважати МАУП — надто молодий, але помітний і авторитетний ВНЗ, осередок формування справжньої української еліти. Які є підстави так вважати, з якими здобутками МАУП завершила 2004–2005 навчальний рік і з якими сподіваннями вступає до нового навчального року. Про це — наша розмова із першим віце-президентом, ректором МАУП, головою Правління Конфедерації недержавних вищих закладів освіти України, доктором політичних наук, професором Миколою ГОЛОВАТИМ. — Миколо Федоровичу, як би бодай коротко можна було б охарактеризувати досягнуте колективом МАУП у навчальному році, що завершився? — Показників, що свідчать про потужну ходу МАУП всього лише на шістнадцятому році свого існування достатньо. Скажімо такі: МАУП — найбільший вуз України (50 тис. студентів), що має понад 60 навчальних структур в Україні, близькому зарубіжжі, Європі, 36 кафедр лише в Президентському університеті (м. Київ). Кількість напрямів, спеціальностей, спеціалізацій, за якими готуються фахівці в Академії, нині сягає 60. Академія має майже всі рівні фахової, професійної, наукової підготовки — ліцей, технікуми, інститути, аспірантуру, докторантуру, систему перепідготовки (здобуття другої кваліфікації), систему підготовки докторів філософії за європейською системою (чого, між іншим, вимагає Болонський процес), військову кафедру тощо. Можна навести і такі вражаючі дані: 2005 року МАУП уп’яте поспіль була визнана кращим вузом управління і як недержавний ВНЗ за підсумками Всеукраїнського рейтингу «Софія Київська». Показово й те, що МАУП посідає 6 місце за усіма показниками серед ВНЗ України, а за показниками «матеріально-технічне забезпечення ВНЗ» і «організація книговидавничої діяльності» — 4 місце, «впровадження новітніх технологій навчання» — 5 місце, «організація позанавчальної виховної роботи» — 8 місце, «за розвиток культури, традицій, літератури, мови» — 8 місце тощо. Є багато вагомих підстав бути задоволеними від зробленого. Але і справ попереду дуже багато. — Якби Вас запитали, які події з життя ВНЗ справили на Вас найбільше враження, що б Ви пригадали насамперед? — Назвемо таке. Академія лише за вісім місяців поточного року отримала 10 ліцензій, акредитувалася зі спеціальностей: «правознавство», «фізичне виховання», «педагогіка і методика середньої освіти», «адміністративний менеджмент», «фізична реабілітація». Повністю з шести спеціальностей акредитовано Економіко-право-вий технікум МАУП, 15 інститутів і філій МАУП підготувалися до ліцензування відповідно до рішення ДАК України. Проведено декілька, без сумніву, унікальних наукових конференцій, серед яких найпомітнішими є «Роль православних духовних цінностей у формуванні національної свідомості та громадянської позиції сучасної молоді»; «Діалог цивілізацій: сіонізм як найбільша загроза світовій цивілізації». Споруджено й відкрито унікальні Міжнародний бібліотечно-інформаційний центр, Парк трипільської культури. Видано низку чудових наукових видань, зокрема «Видатні постаті України», «Людство і віра» 2 т. (Г. В. Щокіна), «Малий етнополітичний словник», «Кобзар» Т. Шевченка. Серед студентів МАУП з’явився чемпіон Олімпійських ігор, борець Ельбрус Тадеєв, збірна студентська команда МАУП із футболу стала третім призером євро-пейського чемпіонату серед університетських команд. Знаковою подією є також створення Української Консервативної партії, з якою ми пов’язуємо наші надії на надпотужну розбудову Української держави, в якій Українська титульна нація дійсно посідатиме гідне, визначене їй історією місце. Все згадане доводить, що МАУП закономірно є визнаним лідером в освіті. Врешті цього року лише до ВНЗ Президентського університету (м. Київ) вступило на третину більше студентів, ніж минулого року, значно збільшили набір навчальні підрозділи Академії у Хмельницькому, Чернігові, Одесі, інших містах. Якщо діти орієнтуються на освіту МАУП, а батьки довіряють нам підготовку і виховання своїх дітей, то якого ще більшого визнання нашого статуту і пріоритету потрібно? Необхідно відверто сказати і про те, що авторитет, популярність МАУП не лише в Україні, а й поза її межами, далеко не всім до вподоби, особливо окремим чиновникам кучмівського ґатунку. Такі «діячі» намагаються віднайти в Академії будь-які неіснуючі вади, особливо елементи міжнаціональної незлагоди. Наголосимо, що з різних питань МАУП минулого навчального року перевіряли тричі (зокрема з питань прийому до ВНЗ), а окремі структурні підрозділи в регіонах по два-три рази, — жодного разу політичні наклепи, упередження не підтвердилися. Бо й не могли підтвердитися. Це добре мають усвідомити усі «друзі» МАУП. — Громадське визнання ВНЗ, довіра його колективу — то дійсно справа визначальної ваги, а значить, і колектив Академії намагається себе певним чином рекламувати, чи не так? — В умовах ринкових відносин освіта, як і інші сфери, потребує певних рекламних дій, і МАУП це досконало, коректно робить. Але вважаю, що за рівнем поінформованості молоді про ВНЗ ІІІ–IV рівня акредитації МАУП за рік перемістилася з 8 (2004) на 4 місце, а за рівнем поінформованості серед експертів з 10 на 5 місце — справа не тільки у рекламі. Колективу Академії, який очолює чудовий учений і блискучий управлінець Георгій Васильович Щокін, вдалося досягти головного — сформувати, зміцнити своєрідний корпоративний дух Академії, її пронаціональний, продержавний імідж. Завдяки виваженому, принциповому підходу до вивчення української мови, впровадженню Комплексної програми виховання майбутніх українських громадян, плідній по-занавчальній роботі ми намагаємося виховати спеціалістів-патріотів, для яких Батьківщина, Нація, Держава — не просто слова-символи, а мета усього їхнього життя і діяльності. І те, що студенти МАУП першими вирушили на Майдан Незалежності на другий день Помаранчевої революції — результат навчання, пропаганди ідей національного державотворення. Згадаємо також участь молоді у таких акціях, як Свято Покрови, фестиваль «Артпалітра», конференції, присвячені історії і традиціям українського козацтва, виставки творів видатних діячів українського мистецтва тощо. Можна з сумом і жалем констатувати, що у багатьох ВНЗ України за останні роки робили все можливе, щоб примусити студентів підтримувати корумповану владу Кучми, Медведчука, Януковича, а не забезпечити виховання справжніх патріотів, для яких інтереси Української держави — то наріжний камінь свідомості і яскраво означеної громадянської позиції. — З року в рік все помітнішим стає наукове життя МАУП, хоча окремі наукові розробки досить-таки неоднозначно сприймають учені України, громадські, політичні діячі. Як і чим це можна пояснити? — Якщо бути об’єктивними, то модель, особливості наукової роботи в МАУП також не схожі на ті, що існують у багатьох ВНЗ і, відверто кажучи, нічого справді цінного для науки не додають. Звернемо увагу на таке. Науковий пошук 36 кафедр, сотень учених Академії, які працюють майже по усій Україні, сконцентрований на дослідженні численних проблем становлення самостійної демократичної держави, організації життя в ній, управління як окремою структурою (економічною, соціальною), так і суспільством в цілому. Об’єднуючим началом такого наукового пошуку є, головним чином, три наукові проекти всесвітнього, всеукраїнського рівня: «Діалог цивілізацій», «Православні духовні цінності», «Голодомори ХХ століття в Україні». Це — комплексні наукові проблеми, які тривають уже три-чотири роки. Так, цього року вже вчетверте відбулася Всесвітня наукова конференція «Діалог цивілізацій». Перша була присвячена проблемам нового влаштування світу, друга — глобалізації, третя — ролі латентних структур у політичному протиборстві. Науковці 23 країн світу обговорювали одне з найгостріших питань — загрозу цивілізованому існуванню світу з боку відверто фашистського за змістом і діяльністю єврейського сіонізму. Зрозуміло, що позицію колективу вчених МАУП у цьому та інших наукових питаннях поділяють не всі. Так, окрім тих, хто бажає замовчати ідеологію і практику сіонізму, яка дійсно є найсерйознішою загрозою для становлення української національної держави, є чимало тих, хто намагається уникнути правди про голодомори-геноциди в Україні, стверджуючи, що це були не спеціально сплановані і організовані акції проти свідомого українства, а результат неврожаїв, помилок у політичному, господарському, партійному керівництві. Щоб встановити істину у згаданих проблемах МАУП проводила і проводитиме численні наукові заходи, збільшуватиме видання спеціальної літератури. Нині, наприклад, сплановано видання спеціальної бібліотеки україномовної патріотичної літератури, Енциклопедії, «Голодомори в Україні ХХ століття». У наступному навчальному році тематика наукових досліджень вчених значно розшириться. Так, передбачається сформувати спеціальні творчі наукові колективи, експертні групи, які мають всебічно дослідити проблеми економіки, грошової системи України, регіональної побудови України як унітарної держави. Така робота буде продовженням наукових напрацювань, які були започатковані проектами соціальної, кадрової, освітньої концепцій та реформ, підготовлених у попередні роки. — Окрім дорослої науки є і, умовно кажучи, молода, студентська наука. Який її стан у МАУП ? — Позитивно, що з року в рік інтерес студентської молоді до наукової діяльності зростає. Минулого навчального року великий інтерес викликали такі студентські наукові конференції: «ІІ учнівська наукова конференція ліцею МАУП», «Простір арт-терапії: можливості і перспективи», «Молодь у сучасному суспільстві: психологічні проблеми», «Актуальні проблеми менеджменту зовнішньоекономічної діяльності», «Соціологія в контексті сучасних соціальних змін». Політичними соціально-науковими явищами великого громадянського впливу на молодь стали круглі столи: «Українське традиційне свято як основа виховання молоді», «Українська жінка: берегиня та воїтель-ка», «Галерея великих українців» та інші, які були зорганізовані за ініціативи Управління виховної роботи МАУП, кафедр українознавства, соціології, філософії, політології тощо. Сюди треба додати цікаві науково-суспільні акції, пов’язані з формуванням активної громадянської позиції майбутніх фахівців: презентації книг, громадсько-політичні читання, зустрічі з видатними людьми сучасності. Зокрема в Україно-Азербайджанському інституту соціальних наук ім. Гейдара Алієва відбулися вельми цікаві громадсько-політичні читання, присвячені пам’яті видатного громадського, політичного діяча. Іншою важливою складовою студентської науки є участь вихованців Академії у численних конкурсах і олімпіадах. Достатньо навести такі дані. У першому етапі Всеукраїнської студентської олімпіади понад 500 студентів МАУП змагалися з 33 навчальних дисциплін та 16 спеціальностей. На другому етапі олімпіади 56 студентів Академії змагалися в 11 олімпіадах з навчальних дисциплін та 15 олімпіадах зі спеціальностей. При цьому вони вибороли 2 перших місця, 4 — других, 1 — третє місце. Характерно, що серед тих, хто працював зі студентами на олімпіадних змаганнях, були видатні вчені, громадські діячі, більшість з яких працює в Академії. Це професори В. В. Козловський (Київський національний університет), П. П. Кононенко (Інститут українознавства МОН України), С. Д. Мак-сименко (Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України), А. П. Чуприков (Київська медична академія післядипломної освіти), Г. В. Ложкін (Національний університет фізичного виховання та спорту України) та багато інших. Предметні олімпіади супроводжувалися круглими столами, зустрічами з керівництвом МАУП, провідними вченими, екскурсіями, відвідуваннями пам’ятних місць Києва й України. Традиційно, що окрім дипломів і сертифікатів не лише переможці, а й усі учасники олімпіад отримують пам’ятні сувеніри, збірки науково-популярної, навчальної літератури (Г. В. Щокін «Людство і віра», Л. Лук’яненко «Національна ідея і національна воля», Ю. Шилов «Истоки славянской цивилизации», Ю. Бондар «Свобода слова: українська мірка» тощо). — Загальновідомо, що після підписання Болонської конвенції система освіти України має певним чином трансформуватися, видозмінитися. Які зміни очікують Академію, що робитиметься задля вступу в європейський освітній простір. — Болонський процес — явище неоднозначне. Кращі європейські ВНЗ дійсно мають досягнення, якими не можна нехтувати, однак і українська система освіти не стояла і не стоїть на місці. Тобто є потреба сприяти більшій мобільності вищих навчальних закладів, студентів, що здобувають освіту у ВНЗ Європи, вдосконаленню системи безперервної освіти, здобуття наукових ступенів, впровадження кредитно-модульної системи навчання тощо. Проте варто дбати і про вдосконалення національних засад власної системи вищої освіти, збереження навчальних, педагогічних набутків і традицій, оскільки далеко не все в системах освіти європейських країн і ВНЗ є справді досконалішим. Так, в МАУП вже другий рік поспіль діє триступенева система контролю знань. Щорічно розробляється понад сто нових навчальних планів і програм, які багато в чому адаптовані до вимог Болонського процесу. Ми провели низку спеціальних всеукраїнських наукових конференцій, семінарів, круглих столів, на яких детально обговорили методику, навчальні технології, інноваційні засади організації навчання відповідно до вимог зазначеного процесу. У травні цього року в м. Судак (АР Крим) відбулася вже IV наукова конференція у руслі означеної тематики з проблеми «Шляхи до мобільності студентів, академічного та адміністративного персоналу в рамках загальноєвропейського простору вищої освіти». Важливо, що такі конференції МАУП організовують під патронатом Міністерства освіти і науки України, Міністерства освіти АР Крим, за участю працівників ВНЗ різного статусу: державних, недержавних, муніципальних. До проведення таких заходів активно долучаються Конфедерація недержавних вищих закладів освіти України, Міжнародна Кадрова Академія. З метою запровадження навчання упродовж всього життя, МАУП створила багаторівневу систему освіти, з вересня ц. р. започаткує підготовку фахівців за допомогою системи телевізійного зв’язку, що дає можливість принципово по-іншому організувати систему дистанційного навчання, щоб ще більше наблизити навчальні послуги до їх споживача. Ще задовго до Болонської декларації МАУП організувала підготовку фахівців за системою докторів філософії: щороку близько ста фахівців не лише з України, а й із багатьох інших країн надають перевагу цій системі присвоєння вчених звань, а не ваківсь-кій, яка, як відомо, давно практично дискредитувала себе і потребує радикальних змін. Потрібно, згідно із Болонським процесом, вочевидь, подбати про навчальну мобільність студентів (можливість здобувати знання і професії у ВНЗ різних країн), про соціальну підтримку та захист молоді, яка навчається, особливо обдарованої, соціально не забезпеченої. Не отримуючи нині жодної копійки з бюджету, сплачуючи до того ж необ’єктивно визначені податки, МАУП безкоштовно навчає понад тисячу дітей-сиріт, надає можливість вчитися у кредит, зі знижками тим, хто має здібності: відмінникам, переможцям олімпіад і конкурсів, дітям, батьки яких декілька років працюють в Академії,' присвячують свої знання і працю задля авторитету Академії. Як розпочнеться 2005 2006\ навчальний рік в Академії, яким буде традиційний День знань — 1 вересня. — 30 серпня відбудеться традиційна велика Вчена рада, де ми коротко підведемо підсумки нашої роботи за минулий рік, вшануємо] тих, хто досяг найкращих результатів у праці. А 1 вересня розпочнемо Свято Знань православним молебнем, а потім посвятою у студенти на площі біля Президії Академії. Згодом в усіх навчальних підрозділах МАУП відбудеться перша] академічна лекція-бесіда «Ми — Українці». Студенти-першокурсни-І ки отримають пам’ятні книги, середі яких «Кобзар» Т. Шевченка, «Слово про Закон Мойсеєм даний і про' Благодать в Ісусі Христі втілених» Митрополита Іларіона, почують напутні слова щодо навчання і професійної підготовки. Усім, хто працює в МАУП, живе патріотичним духом Академії, належить подбати, аби з її стін виходили у світ справжні Українці, гідні своєї Країни й історичного покликання. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |