РУБРИКИ |
|||||||||||||||||||||||||||
№ 9/2005 | |||||||||||||||||||||||||||
архів номерів
|
Що робити?Віталій КОЛІСНИК, кандидат технічних наук Помаранчева революція прибрала верхівку нечесної і брудної влади, чим яскраво довела готовність більшості суспільства до морального оновлення й розвитку. Отже, відкритими залишаються найістотніші питання стратегії такого руху. Так, нам потрібна демократія: державний тоталітаризм, на щастя, наче в минулому. Але яка саме? Ліберальна, тоталітарно-індивідуалістична, з орієнтацією на безмежжя майнової нерівності і споживацтва для кількох кланів ціною вимирання українського народу, чи інша — орієнтована на пріоритет інтересів суспільства, духовність, сталий розвиток і, принаймні, не зменшення його чисельності? Причина і корені нашої кризиНаша системна криза має духовно-світоглядні, моральні корені. Тобто надто велика частка у суспільстві людей, ладних заради вигоди знехтувати мораллю. Такими людьми переповнені структури усіх гілок влади — як наслідок тривалого панування Комуністичної партії Радянського Союзу. Щодо суспільної моралі, то радянський соціалістичний устрій ґрунтувався на відданості й любові до керівництва, нехтуючи устоями. Монополія партійної номенклатури на суспільні відносини призвела до її остаточної деморалізації і втрати компетенції. Це спричинило загибель СРСР. (Радянський соціалізм останніх років був зразком тоталітарно-монополістичного державного капіталізму з майже достатнім рівнем соціалізації — це його наукове визначення). І хоча за тих часів далеко не все було погано, результат — відомий і вельми відчутний. За висловом американського політолога, радянська номенклатура конвертувала владу у власність, яка успадкується дітьми і, заодно, очолила опозицію — самій собі. Після розпаду СРСР влада була опанована тією самою колишньою комуністичною номенклатурою у нових іпостасях — владною і наче «опозиційною», — з вагомим додатком пов'язаного із нею криміналітету Отже, ситуація стала за багатьма ознаками гіршою за попередню. Чому? Бо ще 1905 р. неспростовно доведено, що політико-економічні відносини у суспільстві визначаються його моральним статусом (зокрема й моральним статусом владної верхівки) [1]. Саме з морального занепаду — політична криза, неефективність усіх гілок влади. Політична неспроможність і криміналізація влади призвела до знищення потужних виробництв і втечі у «тінь» тих, які залишилися, — до подальшого загострення кризи економічної. Звідси й відсутність у держави потрібних грошей. Недостатньо грошей — недостатньо і виплат, — ось вам і соціальна криза. Тому відбувається вимирання нашого народу — по 350-400 тисяч щорічно. Якщо чотирнадцять років тому більшість населення, дивлячись на Захід, підтримувала ринкові перетворення, то нині понад чверть бажає повернутися у «совєти», ще близько 12 % схильні до капіталізму, а решта не знає, що й робити [2]. А це — очевидний розкол суспільства, який перешкоджає згуртуванню, виходу з політичної кризи, і тим самим із кризи загальної. Таким чином він утворює дуже небезпечну ланку так званого «позитивного» зворотного зв'язку, або замикає собою частини кризової будівлі у хибне коло, що душить і душитиме нас надалі. Крім того, структура кризи має й інші потужні — «позитивні» — зворотні зв'язки або хибні кола:
Складається враження, що багатоступенева криза із зворотними зв'язками неначе спеціально організована для невідворотного досягнення певних руйнівних цілей. Морально-полiтичний курс, яким нас вела колишня влада, був спрямований на поглиблення системної кризи з усiма нищівними наслiдками. Недавня зміна владної верхівки України дає надію на подолання певних складових кризи, але говорити про її усунення ще зарано. Отже, головною метою суспільства має тати подолання загальної кризи, припинення вимирання і вступ на шлях розвитку. Що робити?Подолання кризи можливе лише за умови припинення тих самих «позитивних» зворотних зв'язків, що її підтримують і поглиблюють. Тут насамперед постають такі завдання. У загальному плані — духовно-світоглядна переорієнтація діяльності влади і суспільства із неначебто «ринкових відносин» на мораль і моральне справедливе право. Іншими словами: не «ринок попереду моралі», а «мораль попереду ринку». Якщо більш предметно — необхідно:
Як це зробити?Подолання розколу: моральна справедливість [термін мій. — В. К.] вісь об'єднання суспільства Найдовше наш народ страждав і продовжує страждати від кривди, неправди і лицемірства. Тому ідея моральної справедливості нині найактуальніша, і згодом зможе об'єднати суспільство, людей різної віри, мови і навіть політичних поглядів. Принципи моральної справедливості є первинним втіленням правових уявлень і волі творчої більшості українського суспільства. Це джерело для створення, зміни і впровадження законів. Тому моральна справед-ливість вища від закону. Мораль — це найважливіша духовна основа будь-якого суспільства. Це уявлення про добро, зло і справедливість, принципи суспільної поведінки, які визначають слушність або неприпустимість тих чи інших вчинків, довіру до інших людей і передбачення їхніх дій. Йдеться про забезпечення діяльності сусільства. Джерелом моральності є культура — подолання зла творчістю [4]. Як свідчить досвід людства, морально відсталі суспільства поступово занепадають і неминуче гинуть. Визнані більшістю народу, моральні норми є результатом історичного суспільного досвіду — групового добору і культурної еволюції [5]. Отже, мораль — засіб виживання і розвитку суспільств, який виник як наслідок групового добору і культурної еволюції. Суспільна мораль поділяється на: а) правову, або нормативну, із приписами для виконання. Порушення цих приписів призводить до санкцій — від громадського осуду аж до покарання. Наприклад, «не кради»; б) духовну, або героїчну, із суто ідеальними приписами. Виконання людиною приписів духовної моралі цілком особиста справа. Наприклад: «будьте досконалі, як досконалий Отець ваш Небесний!» [6; 7]. Проте духовна мораль є найважливішою, латентною програмою розвитку цивілізації, духовним компасом прогресу. Право — це «обґрунтованість, виправданість поведінки особистості у суспільстві, і обґрунтованість, виправданість ставлення держави до особистості» [8]. Раніше поняття «право» означало переважно законодавчі акти та діяльність юристів, що ніяк не узгоджувалось із мораллю. «Обґрунтованість, виправданість» опирається на морально-правові уявлення суспільства, які насправді є легітимним джерелом права. Про зв’язок права і моралі свідчить безліч документів — аж із сивої давнини. Так, наприклад, на кам'яній стелі Законів Хаммурапі із Вавілону (бдизько 1792–1750 рр. до н. е.) вибито: «Для того, щоб сильний не кривдив слабкого, щоб сироті і вдові надавалася справедливість, я викарбував мої дорогоцінні слова» [9]. У давньому японському зводі законів зазначено: «Призначення і просування чиновників.Розглядаючи кандидатури, потрібно передусім враховувати доброчесну поведінку [згідно з іншим законом це — висока моральність, високий моральний дух, справедливість і старанність. — В. К.]. За однакової доброчесної поведінки відбирати осіб із відмінними здібностями. При однакових здібностях відбирати осіб більш працелюбних. /…/ Якщо чиновник, перебуваючи на службі допускає лестощі й обман, а також пожадливість, то його слід зараховувати до дев'ятого [найнижчого. — В. К.] розряду» [10]. Нині в Японії цивільним законом послуговуються тільки у крайніх випадках: конфлікти зазвичай улагоджують за визнаними моральними уявленнями про право і справедливість. Причому існує безліч традиційних кодексів поведінки — «гирі»: батько і син, брати між собою, торговець і клієнт, старший службовець і підпорядкований тощо. В Японії ганебно не виконати будь-який гирі. Взірцем зв’язку права і моралі є судова система Великої Британії: вироки англійських судів визначаються «за прецедентом» — попередніми рішеннями високих судів за подібних обставин [11]. Підставою останніх насамперед були і є морально-правові уявлення суддів. З іншого боку, у правовій системі континентальної Європи зв'язок між правом і мораллю здебільшого опосередкований: система базується на нормах давнього Римського права — Дигес-тах Юстиніана (Iustiniani Digesta), які не завжди збігаються із приписами релігії або буденної моралі. Згодом принципи Римського права використав Наполеон, який створив знамениті Цивільний та Кримінальний кодекси. Вони, у свою чергу, були використані при створенні німецького правового «Уложення» (1898 р.) і дотепер використовуються як певний європейський правовий взірець [12]. В Україні найвищу юридичну силу має Конституція. Але, згідно з Конституцією України, «єдиним джерелом влади в Україні є народ», який може «визначати і змінювати конституційний лад» (Конституція України. — Стаття 5). Отже, у нас немає формальних перешкод для створення і реалізації права, яке ґрунтується на морально-правових уявленнях конституційної більшості суспільства. СправедливістьАвтор найкращого визначення справедливості Юстиніан: «Це постійна і вічна воля віддавати кожному належне» [13; 14]. (От звідки «Кожному — своє» на воротах німецького концентраційного табору у Бухенвальді часів Другої світової війни). Щоправда тут незрозуміло, а що ж таке «належне»? А як бути з болючими проблемами сьогодення? І цілком «законним» привласненням підприємств за незначну частку їхньої вартості і подальшим продажем устаткування на металобрухт? Як бути із землями, які пустують? Із жебраками і безпритульними дітьми на вулицях міст? Нарешті, з вимиранням українського народу? Ціцерон: «Перше завдання справедливості — не завдавати шкоди, якщо тільки тебе на це не спонукало протизаконня; друге — користуватися суспільною власністю як суспільною, а приватною — як своєю» [15]. «В історії склалася тверда тенденція вбачати нерозривний зв'язок між справедливістю і законом: бути справедливим і для окремої людини, і для публічної влади означає бути законослухняним /.../ Для того, щоб вважатися справедливим, сам закон теж має відповідати певним моральним вимогам» [16]. Тобто покликання на державний закон і мораль. Але на яку саме? Невизначеність етичної категорії «справедливість» потребує її детальнішого розгляду. Поняття «справедливість» є синонімом до вислову «бажаний для когось перебіг подій». Соціологічно-правовий аналіз принадних ідей «свободи і рівності» як «ідеалів справедливості» свідчить про їх внутрішню суперечність — неможливість втілення у життя. Наприклад, ліберально-індивідуалістичне «суспільство свободи», скажімо, почасти подібне до США, — є суспільством безмежної нерівності; комуністичні «суспільства рівності» — на зразок кампучії червоних кхмерів чи Радянського союзу часів Сталіна — були суспільствами безмежної сваволі й геноциду. До того ж, у суспільній свідомості уявлення про свободу і сваволю досить часто переплутані... Усталені цивілізовані суспільства втілювали і втілюють різні форми поміркованого компромісу між свободою і рівністю. З іншого боку, теперішній лад в Україні має ознаки безмежної свободи узурпації суспільної власності і, відповідно, безмежної нерівності для переважної більшості громадян. Це абсолютно не збігається із нормами сучасної цивілізації. Тут цитую свою відповідь на риторичне запитання колишнього народного депутата України Л. Кучми: «Якої кінцевої форми соціально-політично-економічного устрою прагне Україна?» [17]. Вона така: нам потрібне суспільство моральної справедливості. Мета і принципи моральної справедливості Метою стосунків моральної справедливості є: а) припинення вимирання українського народу; б) сталий розвиток суспільства — тобто такий, «який задовольняє потреби сьогодення, не жертвуючи при цьому можливістю майбутніх поколінь задовольняти свої потреби» [18]. Досягнення суспільно прийнятних стандартів життя, політичної і економічної міцності України; в) виховання майбутніх поколінь порядними, творчими, духовно і фізично здоровими людьми. Основні принципи моральної справедливостіПринципи моральної справедливості віддзеркалюють правові уявлення українського народу, які склалися упродовж століть і збереглися дотепер. Сюди можна також додати окремі тези, із позитивного досвіду міжнародного товариства. Йдеться про проблеми власності, влади і прав людини. Власність і багатство: власність правильна (чесна) і неправильна (ганебна) Джерелом правильної власності є творча праця самого власника — створення нового продукту, нової суспільної цінності. Правильна власність особи — фізичної чи юридичної — створюється лише внаслідок збагачення суспільства або ж законно успадковується. Тільки суспільно визнана правильна власність є недоторканною. Власність неправильна — ганебна, якщо:
Ганебне привласнення призводить до карних або цивільних санкцій за законом. «Встановлено, що ганебне збагачення може бути стягнуто і від спадкоємця, навіть якщо злочин погашений» [14, с. 80]. За римським правом, санкції за ганебне привласнення не мають терміну давнини за цивільними позовами. У багатих, відносно врівноважених суспільствах Заходу правовим відповідником «ганебної власності» є «брудні гроші» та «їх відмивання». Про правильну власність. Павло Чубинський писав: «Малороссы считают единственным источником богатства земледельческий труд: «Як віл та коса, дак і грошей киса», — гласит народная пословица, т. е., имея орудия для земледельческого труда и не имея даже своей земли, можно достигнуть благосостояния. Подобный взгляд постоянно оправдывается на факте. Труд народ считает вообще единственно справедливым способом для приобретения права собственности. Он не признает, например, права на лес вполне неприкосновенным, потому что на лес не употреблено человеческого труда; вследствие того и порубку чужого, в особенности казенного леса народ не считает воровством, в полном смысле этого слова, между тем как бортяное дерево признается неприкосновенным, потому что на него положен труд» [19]. Означений правовий погляд і нині властивий українському народу. Принцип обмеження майнової нерівностіУс і люди різні і працюють неоднаково. Наслідком цього є їх майнова нерівність. Але безмежна нерівність у розподілі доходів і приватної власності неприпустима. Тому граничну нерівність у розподілі доходів має визначати закон. За Германом Дейлі (Herman E. Daly, 1938, — професор економіки університету штату Мері-ленд, США. Автор чи співавтор багатьох книг. Серед його нагород — «Альтернативна Нобелівська премія» 1996 р.), зазначений принцип, доволі обґрунтований у Святому Письмі: «Бідності й багатства мені не давай, годуй мене тільки хлібом насущним, щоб я не переситився і не відрікся від Тебе, і не сказав: “Хто Господь?” І щоб я, збіднівши, не став красти і не зневажав ім'я мого Бога» [20]. Цитую: «Сталий розвиток вимагатиме змін у серці, оновлення духу й здорової дози каяття. Ус е це релігійні терміни, але це не випадково, тому що зміна фундаментальних принципів, за якими ми живемо, — це таке глибоке зрушення, яке є релігійним /…/ Ті, які надають перевагу обґрунтуванню етичних принципів у культурі та історії, знайдуть тлумачення Біблії як основи етичних принципів /…/ Я наполягаю, /…/ що існує обмеження загального матеріального виробництва, яке може підтримувати екосистема, і що було б напевно несправедливим, якби 99 % обмеженого загального продукту припадало тільки на одну особу. Тому я дійшов висновку, що, безумовно, повинен бути якийсь максимальний особистий дохід. /…/ Ніхто не агітує за несправедливу, насильницьку рівність. Десятикратний коефіцієнт нерівності був би виправданим як наслідок реальної різниці в зусиллях і старанності й створив би достатній стимул для прояву цих якостей. Консервативний підхід може встановити двадцятикратний коефіцієнт. Але коли коефіцієнт наближається десь до сотні, узи спільноти розриваються /…/ Цей принцип, якби його виклали у формі одинадцятої заповіді, звучав би так: «Не дозволяй необмеженої нерівності в розподілі приватної власності»./.../ У Збройних силах США, наприклад, найоплачуваніший генерал заробляє в десять разів більше, ніж найменш оплачуваний рядовий. /.../ У корпораціях цей діапазон значно більший, і тільки тому, що керівники вищого ешелону можуть самі встановлювати свої власні посадові оклади /.../ Принциповим є перехід від необмеженої до обмеженої нерівності. Точні обмеження є довільними величинами /.../ Отже, найпростіший і найочевидніший інститут обмеження нерівності є також і найкращим інститутом, а саме: встановлення максимального та мінімального рівнів доходу» [8, с. 239–268]. Порівняння концепцій демократії [25; 26; 27]
Японський досвід у питанні рівнів доходу «Японський капіталізм — це капіталізм “із людським обличчям”. Основою досягнутих високих результатів є «людський фактор» /…/ Велике досягнення японського суспільства — відсутність різкого поділу на багатих і бідних. Після відрахування податків і внесків зарплата президента великої компанії тільки втричі перевищує зарплату робітника віком 30 років. Японія — країна, де не так вже багато багачів, проте дуже мало людей, які животіють у злиднях» [21]. Сучасний український досвід у питанні рівнів доходу«Тем временем, разгорается скандал по поводу размеров пенсии и выходного пособия /.../ экс-министра МВД, генерала Николая Билоконя /.../ Ему была назначена ежемесячная пенсия по выслуге лет в размере 14336,33 грн, а также выплачено одноразовое пособие в сумме 258409,96 гривні.» Є підозра, що «пенсия Билоконю назначалась /.../ на основании определенных документов или распоряжений прежнего Кабмина» [22]. Примітка: 14336,33 грн орієнтовно у 40 разів більше, ніж пенсія звичайному пенсіонеру; а 258409,96 грн — у 800 разів. Банківська діяльністьПрибутки від банківської діяльності мають цілком належати суспільству. Коментар. «Кесареве — кесареві» [23]. Як зазначав Фредеріко Содді (Frederck Soddy), «панівною пристрастю сучасності є перетворення багатства на борг з метою отримання від нього постійного майбутнього доходу — перетворення багатства, яке зникає, на борг, який продовжує існувати, борг, який не псується, нічого не коштує для свого утримання і приносить вічні відсотки /…/ Якщо багатство не може довго зростати за складними відсотками, то й борг не повинен цього робити /…/ Коли банк позичає гроші, він нічого не втрачає /.../ Справжній «кредитор» — це вся спільнота, грошові баланси якої з випуском в обіг нових грошей втрачають у купівельній спроможності» [18, с. 205–225]. Тобто прибутки банків є водночас різновидом інфляційного податку на суспільство! Подолання Великої кризи у США на початку 30-х років стало можливим лише завдяки націоналізації банків президентом Рузвельтом. Довідка. Кредитні ставки банків: японських — менше 1 %; європейських та Федеральної резервної системи США — 2,0–2,5 %; вітчизняних — 18–25 % [27]. Приватні банки України працюють як надпотужні насоси, що перекачують суспільне багатство у свою (приватну) власність. На цілком законних підставах. Але чи є це чесним збагаченням? Влада і її діяльність. Загальні принципиВладні інституції відповідальні за благополуччя, за сталий розвиток суспільства і додержання його інтересів. Зміст і тексти всіх міждержавних угод необхідно довести до загалу. Підготовка міждержавних угод має бути абсолютно прозорою. У своїй діяльності влада має керуватися такою черговістю задоволення потреб у суспільстві — порядком прiоритетiв iнтересiв: а) найвищими є загальні iнтереси суспiльства: «Громадянське прозоре українське суспільство понад усе!»; б) iнтереси спільноти, громади, колективу; в) iнтереси сiм'ї як суспільного джерела відтворення українського народу; г) інтереси окремого громадянина України; д) iнтереси юридичної особи України; е) інтереси держави як владної інституції, що обслуговує суспільство та його складові частини; ж) інтереси інших держав та осіб — юридичних та фізичних. Загальносуспільними інтересами є: збереження і відтворення чисельностi народу; убезпечення і збереження території; захист природних невідновлюваних ресурсів; захист фізичного і духовного здоров'я народу; захист територіальної і морально-політичної єдностi; його моральний і духовний розвиток українського народу, зокрема позитивних національних ознак; виховання підростаючих поколінь у працелюбності, українській національній моральності, духовності, інтелекті, зайнятості населення тощо. Зазначений порядок пріоритетів не може бути абсолютним: життєві ситуації вимагають і винятків. Події Помаранчевої революції — за масовості і політичної згуртованості, небаченої на Заході — слід трактувати саме як схильність українського суспільства до безпосередньої демократії народного суверенітету, тобто солідаристської соціал-демократичної концепції. Зазначене істотно відрізняє наше суспільство від суспільств Заходу, особливо від яскраво індивідуалістичного тоталітарно-ліберального, американського. Окремі принципи діяльності владиЗемлі сільськогосподарського призначення, території енергетичних об'єктів, дороги, рекреативні території та корисні копалини, зокрема шахти, газові, нафтові і потужні водяні свердловини є загальносуспільним багатством, що вимагає розпорядження і користування ними в інтересах усього суспільства. Збагачення приватних осіб шляхом видобутку і розпорядження невідновлюваними ресурсами суспільства є, очевидно, морально несправедливим. Моря, річки, великі озера, береги морів, річок і великих озер, ліси, луки і болота є загальносуспільними рекреативними ресурсами незалежно від користувачів і розпорядників за законом. Доступ до них, як правило, вільний, визначає закон. Цей момент був у Римському праві, а нині чинний у Франції: «У силу природного права, звичайно, є загальним для усіх таке: повітря, текуча вода і море. Отже, і береги моря /.../ Нікому не забороняється доступ на берег моря /.../ Користування берегами є публічним, про що свідчить право народів, так само, як і користування самою рікою» [14, с. 39–40]. Права і обов'язки людини: загальні принципи «Чого не бажаєш собі, того не роби іншим» (VI–V ст. до н. е.) — найузагальненіший принцип правової моралі [28]. Творчi, духовнi цiнностi вищі за матерiальні i владні. Права людини не вичерпуються законом (Конституція України. — Стаття 22). Причому має бути збережений принцип балансу між правами і обов'язками людини. Права й обов'язки людини утворюють єдине ціле: без прав нема обов'язків, без обов'язків немає прав. Кваліфікація протисуспільних діянь та злочинів також не вичерпується законом. Законодавство не в змозі передбачити все різноманіття протисуспільних діянь. Крім того, «Ніщо /.../ не перешкоджає відданню під суд і покаранню будь-якої особи за будь-яке діяння чи упущення, що на момент вчинення було кримінальним злочином згідно із загальними принципами права, визнаними міжнародним товариством» [29]. Сам принцип прецедентного права Великої Британії передбачає покарання за злочинні «новації». Недоторканні права людини: а) головним недоторканним правом людини є право на життя [30]; б) право на повну вичерпну інформацію щодо об'єктів свого політичного, громадського, економічного чи комерційного вибору. Перелік охоронюваних таємниць фізичних та юридичних осіб має бути морально обґрунтованим, встановленим законом і доведеним до загалу. Люди мають чітко знати: кого вони обирають, з ким співпрацюють і що купують. Тут цікавий чилійський досвід: «Я, звернув увагу, що тамтешні «гаїшники» хабарів не беруть /.../ Кожній юридичній і фізичній особі наданий індивідуальний код/.../ На його підставі фіксується будь-яка зроблена суб'єктом фінансова операція, що надходить до загальнодержавної бази даних і доступна будь-якій особі. Тому вважається правилом доброго тону при діловому знайомстві відразу повідомити свій код, і поки ви п'єте каву з потенційним партнером, його референт за допомогою комп'ютера з’ясує всю вашу фінансову історію [31]; в) право на контроль за діяльністю виборчих осіб і на їх відкликання. Це цілком необхідна умова чесних передвиборчих обіцянок. За Конституцією Японії: «Стаття 15. Народ має невід'ємне право обирати публічних осіб і усувати їх від посади» [32]. ІншеДоходи осіб і джерела збагачення мають бути відкриті для суспільства. Власники майна (нерухомість, транспортні засоби тощо) відомі у суспільстві. Громадяни України мають право утворювати громадські організації з метою контролю за додержанням у суспільстві моралі, моральної справедливості і законності. Це можуть бути громадські слідчі комісії. Репутація фізичної, юридичної особи має віддзеркалювати їх справжню суспільну позицію. Закон не може захищати репутацію особи, яка її втрачає своїми суспільно значущими діями або бездіяльністю. Законний захист репутації є захистом від оприлюднення і поширення неправдивих тверджень. В Україні важливі світоглядні ознаки більшості суспільства відповідають солідаристській соціал-демократичній теорії організації громадського життя. Висновки• Українське суспільство нагально потребує влади і законів, що відповідають принципам правової моралі. • Наступним кроком за Помаранчевою — Укрїнською Національною революцією — має бути звернення суспільства до морального оновлення і світоглядної єдності: тільки так можливо здолати всеохоплюючу кризу. • Моральне оновлення суспільства невіддільне від створення справді «чистих» політичних партій та реформи виховання підростаючого покоління. Література 1. Вебер М. Протестантська етика і дух капіталізму. — К., 1994. 2. Українське суспільство 1994–2004. Моніторинг соціальних змін. — К.: Ін-т соціології НАН України, 2004. — С. 224–225. 3. Колісник В. Антикризова ідеологія // День. — 2001. — 3 липня. — № 114. 4. Свідзинський А. Культура як феномен самоорганізації // Сучасність. — 1992. — № 4. — С. 141–155. 5. Хайек Ф. Происхождение и действие нашей морали: проблема науки // Экономика и организация 6. Мт. 5:48. 7. Петражицкий Л. И. Теория права и государства в связи с теорией нравственности. — СПб., 1909. — Т. 1. — С. 49–62. 8. Алексеев С. С. Право и судьба России // Наука и жизнь. — 1999. — № 7. — С. 2–7. 9. Волков И. М. Законы вавилонского царя Хаммура-пи. — М., 1914. — С. 49. 10. Свод законов «Тайхорё». (702–718 гг., I–XV законы). — М., 1985. — С. 123. 11. Рене Д. Основные правовые системы современности. — М., 1988. — www.lib.ru/PRAVO/rene.txt; Рене Д., Жаффре-Спинози К. Основные правовые системы современности: Пер. с фр.(10e ?dition 1992). — М., 1998. — С. 208–265; 366–377. 12. Савельев В. А. Гражданский кодекс Германии. — М., 1994; Германское право. Часть 1. Гражданское уложение. — М., 1996. 13. Енциклопедія політичної думки: Пер. з англ. — К., 2000. — С. 385. 14. Дигесты Юстиниана. — М., 1984. 15. Цицерон Марк Тулий. О старости. О дружбе. Об обязанностях. — М., 1975. — Кн. 1. — С. 63. 16. Енциклопедія політичної думки: Пер. з англ. — К., 2000. — С. 385–387. 17. Кучма Леонід. Україна, якою я її бачу // Голос України. — 1994. — 17 червня. — № 113. — С. 5. 18. Дейлі Г. Поза зростанням. Економічна теорія сталого розвитку: Пер. з англ. (1996). — К., 2002. — С. 2. 19. Чубинский П. П. Очерк народных юридических обычаев и понятий в Малороссии. — СПб., 1869. — С. 7. 20. Притч. 30:8. 21. Белик Ю. Нам надо повернуться лицом к Востоку // Известия-Украина. — 1998. —- 26 декабря. — № 242. — С. 5). (Ю. Белік — радник Секретаріату російсько-японського комітету з економічного співробітництва). 22. Жабинец М. На повышенном довольствии // Вечерние вести. — 2005. — 22 февраля. — № 027 (1325). — С. 7. 23. Мт. 22:21. 24. Щокін Р. Оцінка наслідків вступу України до Світової організації торгівлі // ПЕРСОНАЛ Плюс. — 2005. — 7 березня. — № 10. — С. 8. 25. Сморгунов Л. В. Современная сравнительная политология. — М., 2002. — С. 150–152. 26. Шморгун О. Стратегія розвитку української економіки: проблема системного моделювання. http://dialogs.org.ua/ru/material/full/2/1478. 27. Шморгун А. А. Этнонациональное развитие человечества и цивилизационный процесс / Цивилизационные модели современности. — К., 2002. — С. 219–257. 28. Антология мировой философии: В 4-х т. — М., 1969. — Т. 1, ч. 1. — С. 190–194. 29. Міжнародний пакт про громадянські і політичні права. — Стаття 15. — П. 2. — Док. ООН А/RES/2200 A (XXI). Ратифицировано Украиной 10 октября 1973 г. 30. Міжнародний пакт про громадянські і політичні права. — Стаття 6. 31. Гуревич А. Формула «чилийского чуда» // Зеркало недели. — 1997. — 26 июля. — № 30. — С. 8. 32. Конституція Японії // Державність. — 1992. — № 1. — С. 76, 77. |
||||||||||||||||||||||||||
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |