РУБРИКИ |
|
№ 9/2005 | |
архів номерів
|
Асоціація братів-мусульман: від аль-Банни до аз-ЗавахіріФарид Юсеф АЛВАШ, доктор історії філософії, зав. кафедри арабістики Українсько-Арабського інституту міжнародних відносин ім. Аверроеса Нинішня система міжнародних відносин має, в основному, світський характер. Проте релігійні погляди того чи іншого народу відіграють певну (іноді — істотну) роль як у внутрішньополітичному житті окремих країн, так і у розвитку міждержавних зв'язків. Багато фактів свідчать про те, що за останні десятиліття XX століття в різних країнах світу відчутне посилення релігійності населення й активізація релігійних рухів. Зростає кількість міжнародних релігійних організацій і фондів, а також релігійних рухів, орденів, партій і сект, діяльність яких має міжнародний характер. Деякі міжнаціональні й міждержавні конфлікти мають відверто релігійне забарвлення. Все це дає аналітикам привід зробити висновок, що релігійний фактор стає важливою складовою міжнародного життя. Що ж до світових релігій сучасності, то нині найбільше говорять і пишуть про іслам — друга за чисельністю послідовників (після християнства), що її сповідують, за різними підрахунками, від 1 до 1,5 млрд людей у 127 державах світу. В українському суспільстві інтерес до ісламу зумовлений тим, що це релігія значної частини населення України (кількість мусульман на території України, за різними даними, становить більше одного мільйона осіб). Існує багато ісламістських рухів: від досить поміркованих, які хоча й критикують державну владу, але готові йти з нею на компроміс, представлені у владних структурах (у парламенті, навіть в уряді), до екстремістських, які діють у підпіллі й використовують методи терору. Низка ісламістських організацій має досить складну структуру: в одній і тій самій організації можуть бути підрозділи, що використовують мирні, легальні методи роботи, і законспіровані структури, що вдаються до терору. Наприклад, єгипетські радикально-терористичні угруповання Аль-Джамаа аль-ісламіяа й Аль-Джихад є структурними підрозділами основної організації ісламістів Єгипту — Асоціації братів-му-сульман. Попри розмаїття методів і програм ісламістських рухів, основна мета в них, однак, спільна — відродження ісламського світопорядку. Цю статтю присвячено згаданій вище і, мабуть, одній із основних мусульманських організацій — Асоціації братів-мусульман, вчення якої є базою для більшості сучасних ісламістських екстремістських організацій. На думку ідеологів-ісламістів: «для того щоб дати відсіч впливу західної культури й відродити істинно мусульманську культуру» [1, с. 23], в Єгипті у березні 1928 р. створили релігійно-політичну організацію «Асоціація братів-мусульман» (джам'ийат аль-іхван аль-муслмін). Її засновниками були шейх Хассан аль-банна (1906 — 1949 р.) і шість його однодумців: Хафіз Абдуль-Хамід, Ахмад аль-хасарі, Фу'ад Ібрагім, Абдур-Рахман Хасабалла, Ісмаїль аль-'із і Закі аль-магрібі, які «вирішили стати воїнами ісламу, захисниками мусульманської умми (громади)» [1, с. 66]. І відповідно до рішення Хасану аль-Банни, ця група однодумців була названа «братами-мусуль-манами» [1, с. 66–67]. Хассан аль-Банна народився в Єгипті в родини вчителя, закінчив школу дар аль-' улум й одержав диплом учителя. В 1918–1928 рр. він брав активну участь у діяльності суфійських братств, у антиколоніальному русі в Єгипті. Від заснування асоціації братів-мусульман і до своєї смерті був її верховним наставником (аль-муршід аль-'амм). На формування поглядів й ідеологічних принципів Хассана аль-Банни великий вплив мали праці Абу Хаміда аль-Газалі, а також вчення мусульманських просвітителів й ідей салафітів XIX — початку XX століть (Джамаля ад-Діна аль-Афгані, Мухаммада Абдо, Рашида Ріди, Абдеррахмана аль-Кавакібі). Не виходячи за межі суннітського ісламу, Хассан аль-Банна розвинув ідею панісламізму аль-Афгани й Ріди, в основі якого — вчення про те, що іслам забезпечує наднаціональну й надкласову спільність його прихильників. Панісламісти прагнули пристосувати свою ідеологію до завдань антиколоніальної боротьби. Однак проповідь об'єднання на основі ісламу неминуче суперечить ідеології буржуазного націоналізму націй Сходу, що формувалися з ідеями патріотичної єдності населення окремих держав. У результаті панісламізм на початку ХХ століття поступово втрачає антиколоніальну спрямованість, його використовують переважно в реакційних цілях як знаряддя агресивної політики турецького султана, а потім і младотурків. Водночас Хассан аль-Банна розробив концепції мусульманської держави й джихаду. На його думку, ідеальним державним устроєм є той, що був за пророка Мухаммеда й перших (праведних) халіфів. У ньому важливе місце посідає ідея халіфату як форми міжнародного устрою мусульманського світу. Зазначимо, що ісламська концепція світового порядку виходить із поділу народонаселення світу на дві групи: мусульманська громада — «умма» і решта людей. «Дар аль-Іслам» (світ ісламу) — країни, у яких діє ісламська форма правління. Захист світу ісламу є священним обов'язком кожного мусульманина. «Дар аль-харб» (світ війни) — держави, що оголосили війну мусульманам, а також держави, які можуть стати джерелом будь-якої загрози для світу ісламу. «Дар аль-сульх» (світ договору про мир) — держави, у яких влада перебуває в руках неворожих, примиренних правителів (2, 2:190 — 195; 8:57 — 63). Діяльність асоціації братів-мусульман і Хасана аль-Банни до його смерті в 1949 році можна ділити на три періоди. Перший період (1928–1939 рр.) характеризувався інтенсивною благодійною й просвітницькою роботою для поширення ісламу і його вчення [3, с. 25; 4, с.18]. Проводилися лекції й уроки в мечетях і будинках, випускалися газети, журнали й інші видання у вигляді послань (рісала) [4] для поширення не тільки в Єгипті, а й в інших арабських країнах: Алжирі, Ємені, Сирії, на Аравійському півострові. Також члени асоціації активно проводили в Каїрі семінари й науково-практичні конференції. Другий період (1939–1945 рр.) ознаменувався інтенсивною організаційною роботою зі створення осередків асоціації. Ха-сан аль-Банни використав зручний момент зайнятості єгипетського уряду й англійського колоніалізму Другою світовою війною, створив організаційні осередки асоціації братів-мусульман. Вона мала складну й розгалужену структуру, що включала воєнізовані формування. Також у цей період було створено закордонні філії асоціації в більшості арабських і мусульманських країн. У красномовних листах до народу Хасан аль-Банни закликає до відродження мусульманської духовної культури, мусульманського способу життя, вважаючи, що лише іслам може врятувати не тільки мусульманський, а й увесь світ [4, с.11–79]. Третій період (1945–1949 рр.) — один із найважчих в історії асоціації братів-му-сульман. Для нього характерно, що члени асоціації переходять до антиурядових й антиколоніальних дій, тому уряд вживає проти них репресивні заходи. Так, після Другої світової війни в 1945 р. асоціація «вимагала від єгипетського уряду скасування англо-єгипетського договору 1936 року» [5, с. 28–29] — про дружбу й союз із Англією терміном на 20 років. Згідно із договором припинялася військова окупація Єгипту, а Англія мала право тримати війська в районі Суецького каналу. У разі війни єгипетські порти, аеродроми й засоби зв'язку переходили в розпорядження англійського військового командування. Єгипет був зобов'язаний радитися з урядом Англії у питаннях зовнішньої політики. Офіс англійського військового комісара в країні перетворено на британське посольство. За договором було узаконено необмежену еміграцію єгиптян до Судану і право Єгипту використовувати свої війська на території Судану. Крім того, передбачалося скасування в найближчому майбутньому встановленого ще за часів османського панування в Єгипті режиму капітуляцій (нерівноправних договорів), що надавав іноземцям низку пільг і привілеїв, а також змішаних міжнародних судів для того, щоб іноземці й іноземні компанії підкорялися єгипетському законодавству, особливо у сфері податкової й фінансової політики. Зазначимо, що після Другої світової війни асоціація перетворилася на потужну опозицію офіційній владі. До 1946 р., за даними асоціації, вона мала понад 5 тис. відділень і налічувала понад 500 тис. членів, та ще більшу кількість прихильників. Цього ж року члени асоціації організували масові мітинги й демонстрації, внаслідок чого «їхній головний центр (штаб) у Каїрі було блоковано єгипетською владою, і багато членів асоціації було арештовано» [5, с. 43–44]. Поступово всередині організації, під впливом урядових репресій, виділяється екстремістське крило. Наприкінці 40-х років асоціація братів-мусульман перетворюється на екстремістську організацію, що використовує в боротьбі терористичні методи. У лютому 1949 р., невдовзі після вбивства членами асоціації братів-мусульман прем'єр-міністра Єгипту Махмуда Нук-раші, її лідера — Хасана аль-Банни — убили агенти єгипетської таємної поліції, а члени асоціації зазнали репресій [6, с. 32– 33]. Час правління Хасана аль-Банни для асоціації — найплідніший в її історії, адже цей лідер зміг створити всі необхідні організаційні структури асоціації, а також налагодити зв'язок з масами через «захист інтересів народу й надання громадянам матеріальних безкоштовних послуг у різних соціально-економічних сферах» [7, с. 34; 8, с. 63]. Ісламську діяльність він вважав найважливішою. На його думку, лише через засвоєння народом ісламських цінностей відбудеться відродження країн ісламу. Однак, незважаючи на його велику роль у створенні й організації асоціації братів-му-сульман, можна перелічити й слабкі риси його особистості, які, на думку деяких дослідників [9, с. 43; 10, с. 67], такі: • Слабкість контролю над воєнізованими формуваннями. Після здійснення декількох терористичних актів стало зрозуміло, що в асоціації існує два крила: помірковане — представником якого був сам засновник асоціації Хасан аль-Банни, і радикали — уособлювані угрупованнями, що згодом сформувалися («джихад» й «джама'а ісламійя»). • Хасан аль-Банни не приділяв належної уваги підготовці керівних кадрів, які могли б продовжувати його справу й так зберегти єдність асоціації, її поміркований дух і миролюбний характер. • Відсутність плюралізму думок щодо інших опозиційних партій і рухів. Варто зазначити, що ця особливість характерна для більшості керівників сучасних екстремістських організацій [4, с. 9]. Після смерті Хасана аль-Банни в асоціації братів-мусульман відбувся розкол, виділилися угруповання, на базі яких згодом виникли самостійні організації й рухи в різних країнах Ближнього й Середнього Сходу. Їх сукупність називають «асоціацією братів-мусульман» або просто «рухом братів-мусульман». Період з 1949–1970 рр. був важким в історії асоціації братів-мусульман. Він ознаменувався нерішучістю й зародженням нових ідейних шкіл. Серед них — школа Саїйда Кутуба (ідеолог екстремістського крила) і інші відгалуження, що вийшли за межі навчання засновника асоціації. В еволюції вчення Саїйда Кутуба можна виділити два періоди: перший — соціальний, коли висувалися економічні проблеми суспільства й ісламська альтернатива їх вирішення. Другий — ідеологічний, коли формувалися основні принципи нової політики асоціації братів-мусульман і її ставлення не тільки до офіційної влади, а й до інших опозиційних угруповань. Тоді ж з'явилися праці Саїйда Кутуба («Аль-мстакбал ліхаза ад-дін») — («Майбутнє для цієї релігії»), («Ма'алем фі ат-тарік») — («Знаки на шляху») та інші роботи. У першій роботі він критикує наявні соціальні системи [11, с. 30–36] і вважає, що порятунок людства можливий тільки в ісламі [11, с. 53–61]. Особливо відзначимо другу роботу, у якій проаналізовано суспільство, соціальні відносини і новий мусульманський світовий порядок. Автор дійшов висновку про те, що причина зла й несправедливості в суспільстві в тому, що людина зазіхнула на Божу владу, і як у першій книзі, він підкреслює, що лише іслам може врятувати людину й скерувати її на правильний шлях, на Божий шлях [12, с. 29–42]. Розмірковуючи про значення нового ісламського руху (тобто асоціації братів-мусульман) і його ролі в майбутніх суспільних змінах Саїйд Кутуб уважав, що один з основних його обов'язків — це повернення суспільства до Божественного рабства на основі мусульманської суспільно-релігійної системи шаріату [13, с. 11–19]. Він був противником теорії націоналізму, у своїх роботах доводив, що цілі ісламу й націоналізму діаметрально протилежні, тому що остаточна мета ісламу — побудова всесвітньої держави, у якій немає відмінностей між расами, націями й класами, а тому іслам не може прийняти націоналізму, що прагне створити національну державу. За Саїйдом Кутубом, уся концепція націоналізму ірраціональна, тому що вона руйнує зв'язки між людськими істотами. А іслам, навпаки, вважає всю планету місцеперебуванням людства, тобто знищує усі штучні перепони між людьми. Говорячи про джихад (священна війна) Саїйд Кутуб, на відміну від інших керівників асоціації, вважав, що «визначальними рисами джихаду є його позачасовий і наднаціональний характер, він не може бути обмежений ні якимось конкретно-історичним періодом, ні національними чи географічними кордонами, а також — активність і наступальність внаслідок універсальності ісламу як релігії Бога, призначеної для всього світу» [12, с. 29–42]. Щодо партійної й організаційної роботи асоціації, то Саїйд Кутуб пропонує новий напрям діяльності асоціації й запроваджує поняття «аль-'узла» (самота, відокремлення, або відсторонення), тобто мусульманський рух має відсторонитися від суспільства в період свого утворення для того, щоб уникати негативних впливів. Ця думка суперечить вченню засновника Ха-сана аль-Банни, і тому не всі діячі асоціації братів-мусульман її підтримують [8, с. 57]. Унаслідок цього рух розділився на противників і прихильників цієї позиції, і згодом сформувалися радикальні угруповання — «Єгипетський джихад», рух «Такфір і хіджра» («Обвинувачення в невір'ї й відхід») тощо. Ці угруповання використали екстремізм як метод опору і не визнавали (і не визнають) жодних наявних громадських порядків, закликають до «відродження» колишнього мусульманського досвіду. У 50-х роках члени асоціації здійснюють серію вбивств політиків. 1954 р. — замах на президента Єгипту Насера, після чого асоціацію розгромили (відбуваються арешти, страти). Центр їхньої роботи переміщується з Єгипту до Саудівської Аравії. Там утворився новий альянс разом із ваххабітами — не лише проти Єгипту, а й проти комуністичної загрози. Активно використовують «нафтові гроші». Задля справедливості варто сказати, що, з одного боку, екстремістські ідеї Саїйда Кутуба підтримали деякі члени асоціації братів-мусульман, а з іншого — репресивні методи, що їх здійснила влада в арабо-му-сульманських країнах, сприяли формуванню ісламських екстремістських груп. Спочатку в асоціації виникли дві воєнізовані екстремістські організації. Одна стояла на позиції Саїйда Кутуба, а інша мала са-лафітськую тенденцію й спрямованість на чолі із Салехом Серрійа, що його згодом стратили. Салех Серрійа вважав, що він заклав фундамент організації, яка нині відома за назвою («Аль-джихад аль-місрі») — (Єгипетський джихад). У своїй основній роботі («Рісалат аль-іман») — (Трактат про віру) він сформулював своє вчення, що ґрунтується на таких тезах: роз'яснення мусульманської віри й необхідність її суворого дотримання; заперечення сучасних світських суспільно-політичних систем і партій; вороже ставлення до Заходу і його «фаустівської культури» [8, с. 61–63]. Із другої половини 1960-х, у зв'язку зі зміною внутрішньополітичної обстановки, асоціація братів-мусульман відновлюється. На початку 1970-х брати-мусуль-мани переживають ренесанс діяльності. Політика режиму президента Анвара Сада-та (1970–1981) щодо асоціації відзначалася більшим лібералізмом. Це пояснювалося насамперед прагненням влади використати ісламістів як противагу впливу лівих сил у країні. Проте асоціація могла діяти винятково як релігійна структура й не мала права виставляти своїх кандидатів на виборах. Її легалізували в декількох арабських і мусульманських країнах. Особливо посилюється її діяльність у Сирії. Виникли різні організації й групи в асоціації, які діяли під різними назвами: «Аль-джихад», «Аль-джихад аль-ісламі» (Ісламський джихад), «ат-Такфир ва-ль-хиджра» (Звинувачення в невір'ї й відхід), «Аль-джамаат аль-ісламія» (Мусульманські групи), «Танзім» (Організація) та ін. Однак 1981 р. після вбивства президента Єгипту Анвара Садата й провалу у захопленні влади, більшість керівників асоціації братів-му-сульман арештували й ув'язнили. Між ними з'явилися розбіжності й знову виникли дві потужні групи, що діють і нині: одна — «Аль-джамаа аль-Ісламія» (Мусульманські групи), керівником якої став шейх Омар Абдуль-Рахман, а інша — «Танзім аль-джихад» (Організація джихад) на чолі з Айманом аз-Завахірі — права рука Усами бен Ладена. Айман аз-Завахірі народився 1951 р. у Каїрі в родині лікарів. Ще за часів єгипетського президента Насера 15-літнього Аймана заарештували як члена асоціації братів-мусульман, однак незабаром випущено на волю за відсутністю складу злочину. 1974 р. здобув диплом магістра хірургії. Автор декількох праць з історії, теорії й практики ісламських рухів. У 70-их роках він став одним із лідерів єгипетського угруповання «Аль-Джихад аль-ісламія». Учасник організації вбивства президента Анвара Садата, ветеран Афганської війни й організатор низки терористичних дій. У Єгипті його заочно присуджено до страти. Щодо організації «Аль-джамаат аль-ісламія», то 1997 р. під час суду над керівниками організації останні поширили заяву, у якій закликали своїх прихильників відмовитися від насильства й 28 березня 1999 р. всі керівники організації оголосили про відмову від екстремізму як способу роботи [14, с. 9–17]. Однак єгипетський уряд уважав, що цей заклик є тимчасовою тактикою для збирання сил. Отже, більшість нинішніх ісламістських екстремістських організацій виникли на основі навчання асоціації братів–мусуль-ман. Їхнє виникнення й активізація пов'язана з такими факторами: 1. Неурегульовані постколоніальні територіальні конфлікти: палестинська проблема, проблема Кашміру тощо. 2. Збройне вторгнення низки держав у зону поширення ісламу. Організатори цього вторгнення відомі. Це Великобританія: Декларація Бальфура 1917 р. й наступні події у Палестині. Це вторгнення Радянського Союзу в Афганістан. Це Сполучені Штати Америки, що зіштовхнули Іран і Ірак (1980–1988 рр.), а згодом очолили операцію «Буря в пустелі» (1991 р.) і окупували Афганістан (2002 р.) і Ірак (2003 р.). Це Ізраїль, екстремістська позиція якого стосовно палестинської держави зі столицею в Єрусалимі породжує екстремізм ісламістських організацій. Наприкінці зазначимо, що асоціація братів-мусульман, як і інші ісламістські організації, — це політична опозиція сучасним режимам у більшості мусульманських країн, а також «офіційному ісламу», який, як вони вважають, є знаряддям у руках владних еліт. Отже, ісламізм — це радше політичний, ніж релігійний рух, тому що його представники не виступають із ідеями реформування власне релігії як системи догм й обрядів. Вони вимагають зміни місця й ролі релігії в житті суспільства, відкидаючи панівну ідеологію, політичну практику режиму й державний устрій як такі, що не відповідають нормам мусульманської релігії. Йдеться власне про створення ісламського світового порядку. Так, лідер єгипетської організації братів-мусульман — Мустафа Машхур, який є, за деякими відомостями, главою Всесвітньої асоціації братів-му-сульман, заявив в одному зі своїх інтерв'ю, що ціль організації — «установити в найближчі тридцять років Всесвітню ісламську державу» [14]. Слід зазначити, що ісламістські організації можуть зазнати істотної трансформації як в ідеології, так і в політичній практиці. Асоціація братів-мусульман у Єгипті пройшла шлях від орієнтації на культосвітню діяльність (кінець 20-х– 30-і рр.) до воєнізованої, терористичної організації (40–50-і рр.), щоб потім знову (уже нині) стати на реформістські позиції, за що її різко критикують найрадикальні ісламістські організації. Отже, для того, щоб зупинити екстремізм (якого б забарвлення він не мав), міжнародному співтовариству необхідно насамперед відійти від подвійних стандартів і виконати всі рішення ООН. Тоді не буде причин для виникнення екстремістських організацій, які не відображають дух ісламу. Оскільки іслам — це насамперед філософська система духовних, моральних і суспільних цінностей, яка не втручається в моделі розвитку й не відкидає ніяких ідей соціальної справедливості. Література 1. Хассан аль-Банны. Музаккарат ад-да'уа вад-да'ийа (Мемуары миссионера). — Каир, 1979. 2. Коран. 3. Робер Джаксон. Хасанааль-Банны ар-раджул аль-курани (Хасан аль-Банны коранический человек). — Каир, б. г. 4. Расайль аль-имам аш-шахид Хасан аль-Банны (Письма имама, мученика Хасана аль-Банны). — Аль-Искандарийа, 1988. 5. Фарид Абдуль-Халик. Аль-ихуан аль-муслимун фи мизан аль-хакк (Братья мусульман на весах правосудия). — Каир, 1987. 6. Ануар аль-Джунди. Хасан аль-Банны. — Каир, 1987. 7. Махмуд Абдель-Халим. Аль-ихуан аль-муслимун, руйа мин ад-дахиль (Братья мусульман, вид изнутри). — Аль-Искандарийа, б. г. 8. Абдаллах Фахад ан-Нафиси. Аль-харака аль-ис-ламийа. Ру'йа мустакбалийа (Мусульманское движение. Перспективы). — Каир, 1989. 9. Ибрахим аль-Баюми Ганем. Аль-фикр ас-сийаси лиль имам Хасан аль-Банны (Политическая мысль имама Хасана аль-Банны). — Каир, 1992. 10. Сууд аль-Маула. Мин Хасан аль-Банны ила хизб 11. Саийд кутуб («Аль-мстакбал лихаза ад-дин») 12. Саийд кутуб («Ма'алем фи ат-тарик») («Признаки на пути»). — Б. м. и г. 13. Саийд кутуб («Лимаза адамуни») («Почему меня казнили»). Издание саудовских исследований. — Б. г. 14. Аль-Ахрам, 5 октября 1996. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |