![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 8/2005 | |
архів номерів
![]() |
Відтепер судовий захист ваших прав у надійних рукахВіталій БОЙКО, Голова Верховного Суду України у відставці Олексій ЮЛДАШЕВ, перший заступник директора Інституту права МАУП, академік УАН 11 травня 2004 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про третейські суди». Ці суди, згідно з Законом, є недержавними незалежними органами, тобто основною ланкою недержавного судочинства для розгляду суперечок, що виникають із цивільних та господарських правовідносин між резидентами України. Третейський суд — схожий до звичайного суду. Головує в ньому дипломований юрист (однак не обов'язково ліцензований суддя, це може бути навіть простий адвокат), у засіданні можуть брати участь інші юристи, наприклад, адвокати сторін. Крім того, у третейському суді під час вирішення конкретного спору, який потребує спеціальних знань, можуть брати участь фахівці з необхідною кваліфікацією. У своїй діяльності ці суди так само керуються законами і Конституцією. Навіщо такі суди? Які проблеми вони вирішують? Ці питання досить добре висвітлені у літературі [2; 3; 4; 5; 6]. Гострою проблемою у лавах судової влади є проблема корупції. Створення в Україні третейських судів у широкому сенсі слова (зокрема міжнародний комерційний арбітраж, який розглядає спори за участю нерезидентів країни) створює конкуренцію державним судам. Як результат — виникають певні ринкові ситуації, ринок судо-чинств, в умовах якого виживатиме найкраще, справедливе судочинство. Крім того, це оперативність розгляду. Звернутися у господарський суд або суд загальної юрисдикції — означає на довгі роки законсервувати конфлікт, потрапити в нескінченні виклики і відкладення, багаторічні відлежування в апеляційній, касаційній та інших інстанціях. Адже бюрократична система розгляду суперечок не тільки нерідко, м'яко кажучи, необ'єктивна, а й не-обґрунтовано громіздка, нездатна оперативно і компетентно вирішувати справи, практично завжди порушує відомі світові вимоги щодо розумності строків розгляду суперечок. А саме це є важливим, не кажучи вже про об'єктивність розгляду. Притчею во язицех стали вже горезвісно відомі рішення судів, коли одна інстанція вирішує на користь однієї сторони, а інша, вищестояча — на користь іншої. І це при тих самих обставинах. Досить часто бувають й інші анекдотичні ситуації, коли дві або три судові інстанції кілька років розглядають справу, вирішують позитивно, тобто задовольняють позов, а четверта (після трьохразового «так») каже «ні» і повертає матеріали на повторний розгляд. Щоб запобігти таким прецедентам, існують в усьому світі третейські суди. Вони, по-перше, оперативніші, а, по-друге, їхні рішення остаточні й оскарженню не підлягають. Важливою перевагою третейських судів є їхня спеціалізація. У системі державних судів досить проблематичним є створення навіть адміністративних, не говорячи вже про патентні й інші суди. У третейських судах працюють не тільки адвокати, а й економісти, представники будівельних, технічних спеціальностей — експерти з різних питань. Вони не тільки компетентно, а й принципово по-іншому вирішують справу: і за законом, і за справедливістю. Спеціалізація третейського розгляду — це важлива перевага цього суду. Навіть сама його природа — гнучкість, можливість утворення за потребою призначена для вирішення конкретного спору (суди ad hoc). Головне завдання третейського суду: влаштувати так, щоб ворогуючі сторони «домовилися». Робота на консенсус між сторонами — це європейський рівень судочинства. Не менш актуальною проблемою державних судів є їх залежність від органів влади, а отже, й існування так званого «телефонного права». Тим самим, судочинство в країнах на пострадянському просторі, обтяжене тоталітарним минулим, суттєво відрізняється від західноєвропейського судочинства. Головною перевагою третейського розгляду суперечок є його відповідність до європейських судових стандартів. Так, запровадження ст. 6, «Конвенція про захист прав і основних свобод людини», передбачає право на «розгляд… незалежним і безстороннім судом, визначеним законом». Це положення, яке закріплює «право на суд», містить три елементи: 1) наявність «суду», створеного на підставі закону, 2) і 3) — відповідність до його критеріїв незалежності і безсторонності. А який суд може бути незалежним від державної влади (а мається на увазі незалежність саме така), окрім суду НЕДЕРЖАВНОГО? Або який суд може бути безстороннім (тобто незалежним від сторони спору), крім того, який обирають самі сторони? Іншим способом, окрім недержавного судочинства, кардинально забезпечити відповідність судового розгляду до вимог незалежності і безсторонності неможливо. Перевагою третейського розгляду суперечок перед державним судочинством є також те, що цей розгляд безпосередньо базується на принципі диспозитивності — погодженості волі сторін. Йдеться про такі моменти: а) цей принцип проявляється часто ще до виникнення спору про право. Це відбувається, коли сторони цивільних правовідносин вже на стадії укладання будь-якого договору зараховують до його тексту арбітражне застереження про врегулювання всіх суперечок щодо договору, які можуть виникнути надалі. Саме тоді суб'єкти правовідносин на договірній основі, відповідно до принципу диспозитивності, дають розпорядження щодо процесуальних засобів захисту у майбутньому при можливому порушенні або запереченні їх права, а також обирають вид третейського суду; б) під час такого розгляду сторони самі вирішують, який суддя буде вести їх справу; в) волевиявлення сторін у вирішенні справ у третейському суді є вільнішим, ніж під час розгляду справ у судах, які входять у систему державного судочинства. У принципі сторони самі можуть обрати правила розгляду конкретного спору, і суд застосує їх, якщо це не суперечить так званому публічному порядку*. При цьому рішен ня суду є остаточним та оскарженню не підлягає. Важливою особливістю диспозитивності у третейському розгляді є надання суб'єктам суперечливих правовідносин майже нічим не обмежених можливостей: реалізації правоздатності на свій розгляд; використання наданих прав та прийняття на себе обов'язків; визначення моменту виникнення, зміни та припинення правовідносин; визначення способу захисту тощо. Зауважимо, що третейський суд за власною ініціативою не має права виходити за межі вимог сторін. У цьому принцип диспозитивності у третейському розгляді аналогічний до його реалізації у цивільному процесі. Але надалі, на інших етапах процедури розгляду правових конфліктів, принцип диспози-тивності набуває всієї своєї повноти. Крім диспо-зитивності, яку вважають основним принципом третейського судочинства, перевагою третейського розгляду вважають його конфіденційність (відомості про розгляд спору не розголошуються). Також перевагою третейського суду є можливість спеціалізації третейських судів на вирішенні конкретних справ (так звана компетентність суду). Навіть сам порядок створення третейських судів, згідно зі ст. 8 Закону України «Про третейські суди», визначає їх статус саме як спеціалізованих органів із вирішення суперечок. При наявності всіх переваг третейського суду над державною формою судочинства, слід зважати на те, що його рішення є обов'язковими для виконання і мають таку саму юридичну силу, як і рішення державного суду. Юридичні та/або фізичні особи мають право передати на розгляд третейського суду будь-який спір, який виникає з цивільних чи господарських правовідносин, крім випадків, передбачених законом. Третейський суд не може розглядати справи лише у випадках, встановлених ст. 6 Закону «Про третейські суди». Це спори: 1) про визнання недійсними нормативно-правових актів; 2) що виникають при укладенні, зміні, розірванні та виконанні господарських договорів, пов'язаних із задоволенням державних потреб; 3) пов'язані з державною таємницею; 4) що виникають із сімейних правовідносин, крім справ із шлюбних контрактів (договорів); 5) про відновлення платоспроможності боржника чи визнання його банкрутом; 6) справ, коли одна із сторін є органом державної влади, органом місцевого самоврядування, державною установою чи організацією, казенним підприємством; 7) які, відповідно до закону, підлягають вирішенню винятково судами загальної юрисдикції або Конституційним Судом України; 8) коли хоча б одна із сторін спору є нерезидентом України. До речі, в останньому випадку сторони теж можуть звернутися за розглядом спору до недержавного, але не до третейського, а до міжнародного комерційного суду, який діє при Торгово-промисловій палаті України. Рішення третейського суду, як вже зазначалось, є обов'язковим. Сторони, які передали спір на вирішення до третейського суду, зобов'язані добровільно виконати рішення зазначеного суду без будь-яких зволікань чи застережень. Якщо ж сторона спору ухиляється від виконання рішення, то починає діяти невблаганна сила закону. Стаття 57 Закону «Про третейські суди» — «Примусове виконання рішення третейського суду» передбачає, що рішення третейського суду, яке не виконано добровільно, підлягає примусовому виконанню в порядку, встановленому Законом України «Про виконавче впровадження». Виконавчий документ, виданий на підставі рішення третейського суду, може бути пред'явлений до примусового виконання в терміни, встановлені Законом України «Про виконавче впровадження». Водночас не слід забувати, що спір можуть передати на розгляд третейського суду за наявності між сторонами третейської угоди, яка відповідає вимогам цього Закону «Про третейські суди» (ч. 1 ст. 5 Закону). Щодо оскарження рішення третейського суду. Рішення цього суду, як відомо, є остаточним і оскарженню не підлягає, крім окремих випадків, передбачених Законом «Про третейські суди». Це такі підстави: 1) справа, за якою прийняте рішення третейського суду, не підвідомче третейському суду відповідно до закону; 2) рішення третейського суду прийнято у спорі, не передбаченому третейською угодою, або цим рішенням вирішені питання, які виходять за межі третейської угоди. При цьому, якщо рішенням третейського суду вирішені питання, які виходять за межі третейської угоди, то скасовано може бути лише ту частину рішення, що стосується питань, які виходять за межі третейської угоди; 3) третейську угоду визнано недійсною компетентним судом; 4) склад третейського суду, яким прийнято рішення, не відповідав вимогам Закону. Тільки у цих випадках рішення третейського суду може бути оскаржене упродовж трьох місяців від дня його прийняття. Скасування компетентним судом рішення третейського суду не позбавляє сторони права повторно звернутися до третейського суду, крім випадків, передбачених Законом «Про третейські суди». Зокрема, якщо рішення третейського суду скасовано повністю або частково внаслідок визнання компетентним судом недійсною третейської угоди або через те, що рішення прийнято у спорі, який не передбачений третейською угодою, або цим рішенням розглянуті питання, що виходять за межі третейської угоди, відповідний спір не підлягає подальшому розгляду в третейських судах. Щодо витрат, пов'язаних із вирішенням спору третейського суду. Згідно із Законом «Про третейські суди», здійснення фізичною особою повноважень третейського судді, утворення і діяльність постійно діючого третейського суду, відповідно до цього закону, не є підприємницькою діяльністю. Прибуток від постійно діючого третейського суду не є доходом від здійснення підприємницької діяльності. Отже, третейський суд — не прибуткова організація. Відшкодуванню підлягають лише витрати, пов'язані з вирішенням спору. Склад витрат, пов'язаних із вирішенням спору третейським судом, наведений у ст. 25 Закону «Про третейські суди». Витрати спору це: 1) гонорари третейським суддям; 2) третейський збір, розмір, строки та порядок сплати сторонами визнає регламент третейського суду; 3) витрати на оплату проїзду третейським суддям до місця вирішення спору; 4) витрати на оплату послуг експертів, перекладачів, якщо такі були запрошені чи призначені для участі; 5) витрати на огляд і дослідження речових та письмових доказів; 6) витрати свідків; 7) витрати, пов'язані з оплатою сторони, на користь якої було прийнято рішення третейського суду, послуг представника, пов'язаних із наданням правової допомоги; 8) витрати на організаційне забезпечення третейського розгляду; 9) витрати на листування третейського суду; 10) витрати на телефонний, телеграфний, телексний, факсимільний, електронний та інший зв'язок; 11) гонорар секретаря третейського суду та інші витрати, призначені регламентом суду або контрактом із третейським суддею. При цьому розміри гонорарів третейським суддям не є довільними. Ці гонорари та порядок їх виплати визначаються згідно із регламентом третейського суду чи Положенням про постійно діючий третейський суд. Коли третейський розгляд справи постійно діючим третейським судом не відбувся чи був припинений, сплачений сторонами третейський збір повертається сторонам, крім випадків, якщо це зумовлено відводом усіх суддів, укладанням сторонами мирової угоди, відмовою позивача від позову та іншими обставинами, передбаченими Законом «Про третейські суди». У випадку, коли третейський розгляд справи постійно діючим третейським судом не відбувся у зв'язку з відводом усіх суддів, укладанням сторонами мирової угоди, відмовою позивача від позову та іншими обставинами, передбаченими зазначеним законом, то, якщо інше не передбачено регламентом третейського суду, сторони відшкодовують цьому суду всі понесені ним витрати, про що зазначається в ухвалі третейського суду. Чи все абосолютно гаразд з правовим забезпеченням функціонування третейських судів? На жаль, не все. Так, виконання рішення третейського суду (ст. 55 Закону «Про третейські суди»), якщо воно потребує дій органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх службових осіб, здійснюється за умови видачі компетентним судом виконавчого документа. Порядок видачі виконавчого документа визначений ст. 56 «Про третейські суди». Не виключено, що компетентний суд (компетентний суд — місцевий загальний суд чи місцевий господарський суд, відповідно до підвідомчості та підсудності, встановлених цивільним процесуальним чи господарським процесуальним законом) відмовить у видачі виконавчого документа. Не видасть для того, щоб, наприклад, самому розглянути цей спір. А апеляційна інстанція, скажімо, підтримає таку відмову. Чи може таке відбутися в умовах конкуренції судочинств? Може. Хто ж тоді довірятиме третейському суду розгляд своїх суперечок? Тобто це все потребує подальшого правового врегулювання, так само і те, що третейські суди не можуть забезпечити позов, накласти арешт на майно відповідача або, наприклад, примусово доставити свідка, експерта тощо. Слід погодитись з автором статті «Підвідомчість справ третейському судові» Ю. Притикою, який висловив думку, що спори, які виникають із сімейних правовідносин, повинні містити не лише один виняток. Цілком допустимо дозволити третейським судам вирішувати спори як щодо майнових, так і немайнових правовідносин, в які вступило подружжя або інші особи. Адже приватноправова природа сімейних правовідносин доведена вже давно, тому немає підстав забороняти захищати свої права у третейських судах. Інша справа, коли йдеться про батьківство, опіку та інші питання, які стосуються добробуту дитини. Тут, беззаперечно, за захистом слід звертатися до відповідного компетентного державного суду [5]. Це все знижує «конкурентну» потенцію третейського суду і має підлягати терміновому вирішенню. Зрозуміла обережність законодавця, певна недовіра до «недержавного». Але ж через це ми вже проходили. Тому, чим швидше позбавитися звичних стереотипів (врегулювати всі питання, так би мовити, на старті» [4]), чим більше будемо орієнтуватися на судовий досвід інших країн, — тим скоріше зможемо досягти найкращих судових стандартів світу. Підсумовуючи, зазначимо, що перехід нашої країни до європейських стандартів життя, зокрема у галузі судочинства, неодмінно пов'язаний із розвитком саме недержавної форми правосуддя. Серед постійно діючих третейських судів заслуговує на увагу третейський суд при Центральній спілці споживчих товариств України. Його адреса: Київ, Печерський район, вул. Хрещатик, 7/11. Вирізняє цей суд, крім іншого те, що він має всі необхідні для функціонування атрибути та правову базу. Зокрема, крім свідоцтва встановленого зразка, третейський суд при Центральній спілці споживчих товариств України має затверджені Положення і регламент, список третейських суддів та ін. При цьому Регламент цього третейського суду, визначаючи порядок та правила звернення до третейського суду, порядок формування складу цього суду, правила вирішення спорів третейським судом, інші питання, зараховані до компетенції третейського суду цим Законом, містить положення щодо спрямування третейського розгляду на з'ясування у сторін можливості закінчити справу мировою угодою та сприяння на всіх його етапах вирішенню спору через укладення мирової угоди на всіх етапах процесу. Крім того, цей Регламент містить положення, які, хоча і не передбачені Законом «Про третейські суди», але не суперечать принципам організації та діяльності третейського суду, і, з іншої сторони, є необхідними для належного здійснення третейським судом повноважень з третейського вирішення спорів, створюють максимальні зручності для тих, хто звертається до нього. Головне ж (і це для кожного третейського суду) — склад його суддів. Щодо складу третейського суду при Центральній спілці споживчих товариств України, то серед його суддів багато тих, хто має великий досвід роботи у судовій системі, зокрема в системі господарських судів, є також відомі вчені: заступник Голови Вищого Господарського Суду України С. Ф. Демченко, судді Конституційного Суду України (у відставці) І. А. Тимченко, М. І. Корнієнко, В. П. Тихий, академіки Ю. С. Шемшученко, В. І. Демчик та ін. Усього 35 осіб. Всі судді відповідають нормативним вимогам до третейських суддів. До третейського суду може звернутися будь-яка людина, юридична особа з приводу цивільних або господарських відносин, за винятком тих, які зазначалися вище. Однак слід пам'ятати, що коли спір розглядався в державному суді, він вже не може бути предметом розгляду у третейському. Немає сумніву, що функціонування третейських судів сприятиме прискоренню, завдяки своєчасному вирішенню господарських спорів, економічного обігу, посиленню юридичного захисту прав громадян, наближенню України до стандартів демократичної правової держави. * Згідно зі статтею 228 Цивільного кодексу України «Правові наслідки вчинення право-чину, який порушує публічний порядок», правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним.
Література1. Закон України «Про третейські суди»// Голос України. — 2004. — № 113. 2. Євтєєва О. Третейські суди: крок за кроком // Право України. — 2005. — № 3. 3. Куфтирєв П. В. Третейські суди — реалія правової системи України // Юридичний вісник України. — 2004. — № 50. 4. Омельченко А. В. « Нова демократична форма вирішення цивільно-правових спорів» // Газета Всеукраїнської спілки юристів «Право». — 2005. — № 1(5). 5. Притика Ю. Підвідомчість справ третейському судові // Право України. — 2004. — № 7. 6. Субота Н. Условия еффективности рассмотрения споров третейскими судами // Юридическая практика. — 2005. — № 3. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |