головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 9/2005 
Персонал № 9/2005
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







Дослідження аналітичності мислення

Тест

Мета дослідження: визначити рівень розвитку аналі-тичності індуктивного мислення в умовах обмеженого часу.

Матеріал та обладнання: бланк із 15 рядами чисел, роз­ставлених у певній закономірності (варіант VI субтесту шкали Р. Амтхауера), ручка та секундомір.

Процедура дослідження

Це дослідження експериментатор може проводити як з одним досліджуваним, так і з невеликою групою за умови, що кожен отримає індивідуальний бланк з надрукованою таблицею числових рядів та буде забезпечена повна самос­тійність рішення.

До початку дослідження бланки мають бути розміщені перед учасниками тестування на добре освітленому столі лицьовою стороною вниз, щоб до подачі інструкції вони їх не розглядали і не вивчали.

Бланк з надрукованою на ньому таблицею рядів чисел виглядає так.

№ п/п

Числові ряди

1

2 4 6 8 10 12 14 ... ...

2

6 9 12 15 18 21 24 ... ...

3

3 6 12 24 48 96 192 ... ...

4

4 5 8 9 12 13 16 ... ...

5

22 19 17 14 12 9 7 ... ...

6

39 38 36 33 29 24 18 ... .

7

16 8 4 2 1 1/2 1/4 ... ...

8

1 4 9 16 25 36 49 ... ...

9

21 18 16 15 12 10 9 ... ...

10

3 6 8 16 18 36 38 ... ...

11

12 7 10 5 8 3 6 ... ...

12

2 8 9 27 30 90 93 ... ...

13

8 16 9 18 11 22 15 ... ...

14

7 21 18 6 18 15 5 ... ...

15

10 6 9 18 14 17 34 ... ...

Інструкція дослід­жуваному: «На блан­ках, які ви отрима­ли, надруковані ря­ди чисел. Спробуйте визначити, за якою закономірністю виз­начений кожний із 15 запропонованих рядів чисел. Відпо­відно до цієї законо­мірності продовжіть кожен ряд, дописав­ши в ньому ще два числа. На роботу відводиться 7 хви­лин. Не затримуй­тесь довго, якщо не можете правильно визначити закономірність, переходьте до наступного ряду, а залишиться час — знову поверніться до важкого для вас ряду чисел. Продовжувати ряд потріб­но, зважаючи на останнє число, що є в цьому ряді. Чи все вам зрозуміло? Якщо немає питань, переверніть листки. Почали!»

Через 7 хвилин звучить команда: «Стоп! Роботу завер­шити!»


Обробка результатів

Обробку результатів проводять за допомогою ключа — таблиці з готовими відповідями. У процесі обробки ре­зультатів підраховується кількість правильно вирішених досліджуваним рядів. Якщо досліджуваний записав у яко­мусь ряду тільки одне число, хоч воно й правильне, ряд вважається нерозв'язаним.

Ключ для обробки результатів завдання «Числові ряди»

Номер ряду

Продов­ження ряду

Номер ряду

Продов­ження ряду

Номер ряду

Продов­ження ряду

1
2
3
4
5

16; 18
27; 30
384; 768
17; 20
4; 2

6
7
8
9
10

11; 3
1/8; 1/16
64; 81
6; 4
76; 78

11
12
13
14
15

1; 4
279; 282
30; 23
15; 12
30; 33

Аналіз результатів

Рівень розвитку аналітичності мислення визначається за кількістю правильно вирішених рядів чисел.

Якщо досліджуваний вирішив 14–15 рядів, то його ана-літичність дуже висока або відмінна; якщо 11–13 — висока або добра; якщо 8–10 — аналітичність середня або задо­вільна; якщо 7–6 — аналітичність низька або погана; якщо 5 або менше, то аналітичність дуже низька або дуже погана. Аналітичність є важливою характеристикою мислення. В даному випадку — індуктивності мислення та здатності оперувати (числами). Вона являє собою головний компо­нент здатності теоретизувати, знаходити причинно-нас-лідкові зв'язки між явищами, складає основу загальних здібностей і необхідна для успішного освоєння людиною різних видів діяльності.

Аналітичність активно розвивається у юнацькому віці, її формуванню сприяють предмети, що вивчаються у ву­зах: логіка, вища математика та ін. Тому можна зіставити результати тестування з успішністю за відповідними пред­метами. При інтерпретації результатів бажано враховува­ти особливості темпераменту досліджуваного, а також на­вички роботи з числами.

За матеріалами:
Пашукова Т. И., Допира А. И., Дьяконов Г. В.
Психологические исследования: Практикум
по общей психологии для студентов
педагогических вузов. Учеб. пособие. — М.:
Изд-во «Институт практической психологии», 1996.



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту