РУБРИКИ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
№ 9/2005 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
архів номерів
|
Дослідження аналітичності мисленняТест Мета дослідження: визначити рівень розвитку аналі-тичності індуктивного мислення в умовах обмеженого часу. Матеріал та обладнання: бланк із 15 рядами чисел, розставлених у певній закономірності (варіант VI субтесту шкали Р. Амтхауера), ручка та секундомір. Процедура дослідження Це дослідження експериментатор може проводити як з одним досліджуваним, так і з невеликою групою за умови, що кожен отримає індивідуальний бланк з надрукованою таблицею числових рядів та буде забезпечена повна самостійність рішення. До початку дослідження бланки мають бути розміщені перед учасниками тестування на добре освітленому столі лицьовою стороною вниз, щоб до подачі інструкції вони їх не розглядали і не вивчали. Бланк з надрукованою на ньому таблицею рядів чисел виглядає так.
Інструкція досліджуваному: «На бланках, які ви отримали, надруковані ряди чисел. Спробуйте визначити, за якою закономірністю визначений кожний із 15 запропонованих рядів чисел. Відповідно до цієї закономірності продовжіть кожен ряд, дописавши в ньому ще два числа. На роботу відводиться 7 хвилин. Не затримуйтесь довго, якщо не можете правильно визначити закономірність, переходьте до наступного ряду, а залишиться час — знову поверніться до важкого для вас ряду чисел. Продовжувати ряд потрібно, зважаючи на останнє число, що є в цьому ряді. Чи все вам зрозуміло? Якщо немає питань, переверніть листки. Почали!» Через 7 хвилин звучить команда: «Стоп! Роботу завершити!» Обробка результатів Обробку результатів проводять за допомогою ключа — таблиці з готовими відповідями. У процесі обробки результатів підраховується кількість правильно вирішених досліджуваним рядів. Якщо досліджуваний записав у якомусь ряду тільки одне число, хоч воно й правильне, ряд вважається нерозв'язаним. Ключ для обробки результатів завдання «Числові ряди»
Аналіз результатів Рівень розвитку аналітичності мислення визначається за кількістю правильно вирішених рядів чисел. Якщо досліджуваний вирішив 14–15 рядів, то його ана-літичність дуже висока або відмінна; якщо 11–13 — висока або добра; якщо 8–10 — аналітичність середня або задовільна; якщо 7–6 — аналітичність низька або погана; якщо 5 або менше, то аналітичність дуже низька або дуже погана. Аналітичність є важливою характеристикою мислення. В даному випадку — індуктивності мислення та здатності оперувати (числами). Вона являє собою головний компонент здатності теоретизувати, знаходити причинно-нас-лідкові зв'язки між явищами, складає основу загальних здібностей і необхідна для успішного освоєння людиною різних видів діяльності. Аналітичність активно розвивається у юнацькому віці, її формуванню сприяють предмети, що вивчаються у вузах: логіка, вища математика та ін. Тому можна зіставити результати тестування з успішністю за відповідними предметами. При інтерпретації результатів бажано враховувати особливості темпераменту досліджуваного, а також навички роботи з числами. За матеріалами: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |