![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 10/2005 | |
архів номерів
![]() |
Контури нового світоустрою XХI століття (цивілізаційний підхід)Леонід ШЕРШНЬОВ, президент Фонду національної і міжнародної безпеки (НІМБ), головний редактор журналу «Безопасность», генерал-майор запасу (м. Москва) Цивілізаційний фактор світоустроюУ працях російського науковця Миколи Данилевського, який ввів поняття цивілізаційного підходу у розвиток історії, англійського філософа Арнольда Тойнбі та інших дослідників історія людства визначається як історія розвитку цивілізацій, кожна з яких є єдиною у своїй духовно-моральній сутності. Данилевський уважав, що цивілізація (культурно-історичний тип) є найвищою історичною одиницею, що це «своєрідний план релігійного, соціального, побутового, промислового, наукового, художнього, одним словом, історичного розвитку» спільності людей і людства в цілому. Цивілізаційна ідентичність — це найвища форма соціальної ідентичності, тому що вона базується на усвідомленні культурно-історичної спільності народу або групи близьких народів. Це релігійні, ціннісні, етнічні, лінгвістичні й інші системоутворюючі ознаки, які дають змогу людині, народу, державі ідентифікувати себе в політичних реаліях сучасного світу за принципом «друг–ворог», «свій–чужий» і відповідно поводитися в цивілізаційних відносинах. Цивілізацію багато науковців трактує як окрему, відносно автономну, здатну до самоорганізації й саморозвитку поліетнічну, соціо-культурну систему, що має просторово-тимчасові виміри, базові духовно-культурні основи, а також стійкі, довгострокові форми буття й характер поведінки. Сукупність цих властивостей і засобів дає змогу цивілізаціям виживати й розвиватися в найнесприятливіших умовах існування, постійного протиборства на міжнародній арені. Зберегти себе народи здатні тільки в цивілізаціях, а це означає, що вони повинні або створити свою власну цивілізацію, або влитися в якесь цивілізаційне співтовариство людей. Держави входять у цивілізації, а ті, у свою чергу, — у загальнолюдську або всесвітню цивілізацію. Через держави цивілізація реалізує себе в політичних, військових, економічних, інформаційних й інших сферах життєдіяльності людського співтовариства. Держави, володіючи надбаннями, традиціями, цінностями конкретних цивілізацій, намагаються забезпечити їхнє заощадження й збільшення, що власне і становить зміст їх внутрішньої й зовнішньої політики. Усвідомлюючи настільки значиму роль держави, М. Дани-левський уважав обов'язковим атрибутом цивілізації політичну самостійність її складових — «політичних одиниць», тобто держави й народу. Отже, цивілізації й держави перебувають у взаємозв'язку, вони взаємозалежні, що не виключає зміни форм і типів державних утворень у межах соціокультурних систем. Наші уявлення про цивілізації мають базуватися на реаліях сучасного світу, що, звичайно, передбачає звернення і до їхніх джерел. Наприклад, М. Данилевський у своїй книзі «Росія і Європа» (1871 рік) називає 11 відомих культурно-історичних типів. Деякі з них покинули історичну сцену, інші стали основою для нових цивілізацій (шумерська і єгипетська — для сирійської, потім іранської й арабської, а ті, у свою чергу, — для ісламської; римська — для західної; давньогрецька — для православної). Про деякі цивілізації, великі для свого часу, вчений зовсім не згадує. Можливо, тому, що до моменту написання книги, аборигени Австралії або індіанці Америки були майже цілковито знищені англосаксами. А. Тойнбі в багатотомному «Осягненні історії» (1934–1961), налічує 21 цивілізацію. У С. Хантінгтона, у праці «Зіткнення цивілізацій» (1993 рік), згадано про 7–8 великих цивілізацій, що існують нині. Сучасний російський учений С. Г. Кисе-льов, який узагальнив досвід російських і закордонних досліджень XIX–XX ст. з питання цивілізацій у своїй книзі «Основний інстинкт цивілізацій» (2002 рік), до культурно-історичних типів, що існують нині, зараховує: західну; ісламську; православну; конфуціансько-буддійську; індуїстську; латиноамериканську; російську; японську й африканську локальні цивілізації, тобто усього 9 цивілізацій. Ус і цивілізації перебувають у постійній взаємодії між собою в діапазоні від взаємовигідного співробітництва й позитивного взаємовпливу до гострого суперництва й силового протиборства. Не випадково А. Тойнбі охарактеризував сучасну світову політику як «змагання цивілізацій: політичне, економічне, ідеологічне». Американський політолог С. Хан-тінгтон уважає, що «суперництво між наддержавами змінилося на зіткнення цивілізацій». Він припускає можливість світової війни між цивілізаціями. Про це говорить і російський академік М. Моі-сеєв: «Протистояння, які можуть порушити планетарну стабільність і мати катастрофічні наслідки, мають цивілізаційний характер; і саме таким, мабуть, буде майбутній розвиток протистоянь, здатних перекроїти карту світу». І справді, ми є свідками загострення міжцивілізаційних протиріч, зростання кількості зіткнень держав — представників різних цивілізацій. Досить як приклад назвати Югославію, де в 90-х роках у жорстокій сутичці зійшлися серби — православні, боснійці — мусульмани, хорвати — католики, які є слов'янами. У війні в Іраку зіштовхнулися англосаксонська й ісламсько-арабська цивілізації. Характерно також, що практично всі «гарячі точки» на всіх континентах розташовані на лініях цивілізаційних розламів. Ситуація ускладнюється кризою західної цивілізації й породженою нею світовою системою міжнародних відносин, вихід з якої в США, на Заході вбачають у війні. Хантінгтон у зв'язку із цим стверджує, що «Ера Заходу» закінчилася й почався «бунт проти Заходу», проти сконструйованого ним світового порядку, «західного культурного панування над іншими суспільствами й необхідності для цих суспільств імітувати західні зразки й інститути». За своєю суттю, розв'язана Заходом Четверта світова війна, що триває з 1991 року, є цивіліза-ційною війною, оскільки в ній зіштовхнулися західна й незахідна цивілізації. Криза сучасного світоустроюСвіт нині перебуває в стані невизначеності — загине чи не загине; а також в очікуванні швидких подій (5–10 років), здатних змінити всю історію людства. Зрозуміло, що пропонована США модель світоустрою, що забезпечує виживання лише «золотого мільярда», більшість країн і народів не влаштовує. Що ж навзамін? Ми гадаємо, що прийшов час, не послабляючи теоретичних пошуків кращого світоустрою, скерувати енергію мас, державних структур на практичну реалізацію вже наявних напрацювань у цьому плані, здійснених співтовариствами вчених, фахівців, подвижників у багатьох країнах. Нині багато пишуть про недоліки «конституційних засад» у світовій політиці, про кризу Організації Об'єднаних Націй, що почалась із розпаду СРСР і кардинальної зміни у світовому балансі сил на користь США. ООН — це головний і єдиний законний універсальний міжнародний орган, уповноважений регулювати в планетарному масштабі міждержавні відносини. Після зникнення СРСР США перестали боятися, принаймні нині, кого б то не було й уже відверто ігнорують цю організацію, керуючись власними інтересами й вигодами. Так, обійшовши ООН, сфальсифікувавши привід, вони розпочали війну проти Іраку. Водночас не можна не помічати, що «конституційні засади» міжнародних відносин, закладені 1945 року, дали збій і вже не відповідають потребам часу. Одна із причин цього збою полягає в тому, що в основі сучасного світоустрою закладені західні уявлення, Римське право й Кодекс Наполеона, які не відповідають природі східних суспільств. До речі, цю невідповідність помітив, наприклад, лідер лівійської революції Муаммар Каддафі в його «Зеленій книзі», де представлено теоретичні положення, альтернативні до третього шляху розвитку людських цивілізацій, а також оригінальна модель соціально-політичного устрою держави. Тому хотілося б відзначити важливість самоідентифікації в «Зеленій книзі» арабської думки у тому, що стосується свободи, незалежності, національної самосвідомості, суспільних зв'язків, людяності... Для Сходу закон суспільства не стільки в нормативних актах й у римському праві, скільки в історично усталених звичаях і релігійних істинах, які є надійнішим і дієвішим інструментом формування національної злагоди національного самовдосконалення, включаючи інститут влади. Бездумні філософські запозичення згубні для всіх без винятку країн і народів. Вся сучасна історія, і насамперед історія Радянського Союзу, Югославії, Іраку, міститься в «Зеленій книзі»: «Нації, що втратили національну самосвідомість, приречені на загибель» (стор. 97). Муа-ммар Каддафі через тисячу років підтвердив думку відомого арабського історика й філософа Абу Хаййан ат-Таухіді про неприйнятність для арабської традиції, східної думки занадто раціональних західних норм і уявлень про народне життя. Абу Хаййан погоджувався з тим, що греки створили непогану філософію, але й в арабів є своя життєва філософія й досвід її застосування. Він резонно порушував питання: «Як можуть поєднуватися наші філософські запозичення з нашим життям?» Задовго до Абу Хаййана подібну думку містила давньокитайська «Книга змін» — «Іцзин». Книга, що відображає за допомогою графічних символів-гексаграм замкнену схему світобудови, застерігає людей про те, що зневага до своїх джерел має негативні наслідки. Після перемоги у Третій світовій війні, чомусь названій «холодною», переможці примусили Росію пити із західних джерел, які виявилися отруєними. Насильницьке впровадження в суспільну свідомість Росії західнізму як буржуазної ідеології, заснованої на протестантській етиці, на цінностях багатства, індивідуального успіху й благополуччя для себе, призвело до ламання ментальності російського народу, до деформації звичного, історично сформованого укладу життя, до руйнування духовно-морального здоров'я людей, до зростання бідності й надсмертності. Водночас генетичним кодом населення Росії залишалися колективістські, общинні засади, на яких трималися уявлення про безкорисливе служіння спільній справі, про суспільну користь і суспільне визнання, про рівність і справедливість. Як виявилося, не так уже складно вплинути на суспільну свідомість, сформувати за досить короткий час інший світогляд, прищепити інші цінності, змінити моральне і культурне обличчя. Для цього досить змінити умови життя й поставити людей під потужний, цілеспрямований маніпулятивний вплив засобів масової інформації. Глибоко неправильним є уявлення про нібито закріплення однополюсності в міжнародних справах. Ні в минулому, ні в сьогоденні, ні в майбутньому не було й не може утворитися сила, здатна одноосібно управляти світом. Навіть США, що претендують нині на роль гегемона й лідера глобалізації, змушені визнати небез-межність своїх можливостей для наведення американського порядку у світі. Так, у Концепції національної безпеки США (вересень 2003 р.) не випадково акцентується на «формуванні коаліції однодумців» і координації дій з європейськими союзниками проти порушників цього порядку. Жодна коаліція держав, якою б могутньою вона не була, не в змозі вирішити проблеми нового світового порядку, ігноруючи інших членів світового співтовариства, всупереч їхній протидії. На підтвердження цього висновку пошлемося на саміт «великої вісімки» (червень 2003 р.). Зустріч керівників найрозвиненіших країн світу показала нездатність цієї асоціації задати потрібний вектор еволюції світового суспільства в умовах нових глобальних викликів і загроз. Зустріч не дала людству нічого нового, що могло б вселити йому історичний оптимізм. Кожна нинішня цивілізація починає замислюватися над цінністю найбільш рекламованих і нав'язуваних Заходом способів світоустрою, суспільної й економічної організацій сучасної держави. Зростає рівень розуміння того, що суспільне буття не може будуватися на віджилих засадах і не враховувати доленосні зміни, що відбуваються. Необхідно зазначити, що такий перегляд принципів світоустрою є закономірним. Світова глобальна цивілізація, представлена ООН, ЮНЕСКО та іншими Міжнародними інститутами, надто тісно пов'язана із західною цивілізацією й дуже мало містить цінностей інших цивілізацій. До того ж, уся система міжнародних інститутів відповідальності, прийняття рішень, взаємодії й національного регулювання базується на застарілих підходах і механізмах, неприйнятних у нових умовах світового розвитку. З іншого боку, не можна не помічати, як держави втрачають свої функції, міняється їхня роль. Глобалізація знижує їхню спроможність самостійно визначати свою політику як внутрішню, так і зовнішню. Держава значною мірою втратила можливість ефективно використовувати традиційні важелі регулювання. Транснаціональні корпорації не підкоряються, і держави впоратися з ними не в змозі. Потрібен інший міжнародний механізм приборкання цих монстрів, для яких головне — прибуток. Поки немає сили, здатної приструнити ТНК, які є провідною силою глобалізації. Життя підтверджує, що історія розвивалася й розвиватиметься через різноманіття локальних цивілізацій, що органічно становлять всесвітнє людство. Кожна з них має своє призначення. Тому обмеження, приниження, а тим більше злочинне створення умов для зникнення тієї чи іншої цивілізації з історичної арени негативно відображається на долі людства в цілому. Перед загрозою глобалізації, що означає безмежне панування США, сіоно-англо-саксонської цивілізації на нашій планеті й уніфікацію світу на ліберальних цінностях, суспільні уявлення дедалі більше схиляються до необхідності рішучого захисту духовних основ буття, культурної ідентичності, збереження всього різноманіття цивілізацій, а не тільки держав. Ці уявлення будуються на тому, що люди залишатимуться єдиними в духовному плані, незважаючи на національні, релігійні, культурні й інші відмінності, якщо в них є совість, порядність, розумність, справедливість, оскільки ці якості є базовими для загальних уявлень про життя й смерть, добро й зло, щастя й нещастя, праведність й неправедність, про благополуччя й безпеку для себе й інших членів конкретного суспільства й світового співтовариства. Відображенням нових настроїв у світовій суспільній думці на користь цивілізаційно-го підходу до світоустрою стало проведення за рішенням ООН Року Діалогу цивілізацій (2001 рік). Тим самим ООН підтримала ініціативу Президента Ісламської Республіки Іран Мохаммада Хатамі із цього питання. Рада Об'єднаних ЦивілізаційЛюдство підійшло до розуміння того, що необхідно створити нові системи взаємин людей, держав і цивілізацій, віднайти нові способи взаємодії із природою, включити нові механізми й соціальні технології, щоб побудувати справедливий світоустрій, що гарантує виживання всіх землян, їхнє благополуччя й безпеку. Безсумнівно, ідея об'єднання всіх народів і держав, усіх цивілізацій на єдиних засадах, під однією владою й з єдиною для всіх справедливістю уявляється досить привабливою, але за умови, що це не буде одноманітністю, нав'язаною пануванням однієї цивілізації над усіма іншими. Ми бачимо досить нескладну схему здійснення цивілізаційного принципу у світовій політиці. ООН слід зберегти й зміцнити як базовий інститут міжнародних відносин. Нинішня Рада Безпеки ООН, до складу якої входять п'ять «великих держав», перетвориться в Раду Об'єднаних Цивілізацій (РОЦ). Тим самим використається системний підхід до світоустрою, головними елементами якого є природні цивілізаційні утворення, що реалізують себе через держави-нації, які входять до них, а Рада Об'єднаних Цивілізацій виступає як представництво цивілізаційних співтовариств, тобто реалізується фактичний стан людства в організаційній формі світоустрою. ООН і РОЦ, власне кажучи, утворять двопалатний представницький орган на планеті Земля. Держави-нації добровільно делегують їм частину свого суверенітету, який у звичному вигляді втрачає зміст. Певною мірою це пов'язано з тим, що глобалізація приховує у собі небезпеку, з якою в межах окремої держави годі впоратися, особливо, якщо йдеться про відносини із ТНК, з наднаціональними «тіньовими» інститутами влади. Діяльність ООН і РОЦ будуватиметься на підвалинах справедливості й правових норм, вироблених раніше й багато в чому вже застосовуваних у діяльності сучасних міжнародних інститутів, а також нових нормативних взірців, що відповідають новим умовам світового розвитку. Серед перших документів, які варто було б прийняти ООН і РОЦ, — Декларація відповідальності й прав людини. Поки що, ймовірно, передчасно детально говорити про порядок формування й функціональне призначення Ради Об'єднаних Цивілізацій. Ще М. Дани-левський зазначав, що культурно-історичні типи або цивілізації не потрібно шукати, вони загальновідомі, просто за ними не визнавалося їхнього першорядного значення. Нині є визнані всіма держави-цивілізації (Росія, Китай, Індія, Японія, Іран), цивілізаційні співтовариства (західне, латиноамериканське, африканське, арабське, ісламське), що вже мають свої колективні органи (Європейська Рада, Європейський Парламент, Організація Північноатлантичного договору, Організація американських держав, Африканський Союз, Ліга арабських держав, Організація Ісламська конференція). Можливим є універсальний принцип (бажано парламентський) здійснення представництва в Раді Цивілізацій, а можливо, що кожна цивілізація на основі власних традицій скерує свого повноважного посла до цього органу. Важливо, щоб світове співтовариство прийняло класифікацію цивілізацій, включивши до неї, виходячи із сучасних реалій, окрім загальновизнаних й вищезгаданих, нові цивілізаційні утворення, що належать до субцивілізацій. Це, зокрема, стосується США, які не є самостійною цивілізацією в класичному розумінні. 200 років — замалий історичний термін для цього, якщо врахувати, що інші цивілізації існують півтори й більше тисячоліть. США — це штучне державне утворення, що не має власного історичного досвіду, а набрана ними сила на крові ніколи не була ознакою цивілізованості. Проте, з огляду на значення цієї наддержави, участь її в Раді Об'єднаних Цивілізацій цілком логічна. Основне призначення Ради Об'єднаних Цивілізацій — у вирішенні питань, пов'язаних із глобальними викликами й загрозами, з виживанням і творчим розвитком усього людства, із захистом цивілі-заційних інтересів, з визначенням стратегії розвитку людства й управління процесами глобалізації. РОЦ має стати інструментом формування нового справедливого світового порядку з урахуванням ціннісно-мотиваційної основи всіх цивілізацій для спільного забезпечення цивілізаційної безпеки й основних потреб держав-націй. РОЦ разом з ООН могла б займатися питаннями регулювання інтеграції, глобального переміщення людських ресурсів, міжнародної міграції, проблемою етнічної самовизначеності, долею малих народів, соціальною й культурною стабілізацією, враховуючи нові глибокі зміни у структурі світових співтовариств. Створення Ради Об'єднаних Цивілізацій означало б перехід на новий рівень міжнародних відносин, до цивілізаційних форм взаємодії, співробітництва й інтеграції. За своїм статусом й складом Рада Об'єднаних Цивілізацій буде вищою за нинішню Раду Безпеки ООН, що не дозволить неформальним «клубам сильних», як-от «вісімки», ставити себе над цією організацією, як це відбувається нині. В умовах зростання тенденції до міжци-вілізаційного протистояння й появи на цьому ґрунті нових типів конфліктів Рада Об'єднаних Цивілізацій може виявитися реальним засобом запобігання лобового зіткнення цивілізацій, профілактики кон-фесійно-фундаменталістських, цінносно-культурологічних, суспільно-економічних форм взаємного неприйняття. Особливе значення матиме діяльність Ради Об'єднаних Цивілізацій в інформаційному суспільстві з урахуванням залученості держав у глобальну інформаційну інфраструктуру, коли загострюються протиріччя в сфері культури й суспільної психології, посилюється конфлікт цінностей, закріплених на рівні масової свідомості в релігійних уявленнях. Завдання РОЦ — протидіяти агресії світової масової культури, з огляду на те, що локальні культури не можуть успішно протистояти натиску глобальної цивілізації. Цей орган сприятиме збереженню внутрішньої цілісності соціокультурних проявів, реалізованих лише в межах конкретної цивілізації, взаємозбагаченню цивілізацій, синтезу традиційного досвіду й передових науково-технічних досягнень, пом'якшенню альтернативності різних типів суспільства, пошуку консенсусних форм їх взаємодії, досягненню згоди. І нарешті, створення Ради Об'єднаних Цивілізацій ініціює появу нових континентальних і регіональних цивілізаційних утворень, запровадить механізми інтеграції складних соціальних систем цивілізацій-ного рівня. Внаслідок цього підвищаться можливості міжнародного регулювання світових процесів, коректного несилового управління світовою політикою. Про проект Союзу цивілізацій Росія–Індія–Китай–Іран (РІКІ)Проект РІКІ запропоновано Міжнародним суспільним Фондом національної й міжнародної безпеки. Сама ідея створення Союзу цивілізацій Росія–Індія–Ки-тай–Іран виникла в 2000 році, у Міленіум, як результат осмислення Саміту тисячоріч, який так і не зумів дати відповідей на глобальні виклики історії. Важливим стимулом для її розвитку став міжнародний Рік (2001) Діалогу цивілізацій. Ще актуальнішою ідею РІКІ робить вторгнення американо-натовських військ до Центральної Азії, Афганістану, Іраку, які нині, як Дамоклів меч нависли над Росією, Китаєм, Іраном, Індією та іншими країнами регіону. З'явилася переконаність, що тільки спільними зусиллями названої групи близьких народів, держав і цивілізацій можна протистояти претензіям кого б то не було на світове панування, спробам нав'язати єдину західну модель світоуст-рою. Лише Союз цивілізацій Росії — Індії — Китаю — Ірану здатен відновити глобальну й регіональну рівновагу у світі, гарантувати право держав і цивілізацій на своє власне й спільне майбутнє. Союз цивілізацій — це принципово новий міжнародний інститут цивілізаційного типу, заснований на культурному й духовному фундаменті життєдіяльності народів і держав, на їх багатовіковій політичній етиці. Це новий вид союзного утворення епохи глобалізації, відмінний від попередніх й існуючих блоків, альянсів й інших конструкцій міжнародних об'єднань. Це не військовий, не політичний, не економічний, а саме цивілізаційний союз, побудований на принципах рівноправності, співробітництва, діалогу, інтеграції цивілізацій, культур, релігій, інтересів, територіального простору. Його основне призначення — у спільному розвитку цивілізаційного потенціалу держав, що до нього входять, забезпеченні їхньої цивілізаційної безпеки, формуванні гармонічних міжцивілізаційних відносин, участі в створенні справедливого світового порядку. Союз цивілізацій РІКІ міг би виконати особливу цивілізаційну місію каталізатора, локомотива сучасної історії розвитку, що вивозить людство із глобальної кризи в гідне й безпечне майбутнє. Принципи міжцивілізаційної єдності й збереження ядра спільних цінностей, що виправдали себе в РІКІ, могли б лягти в основу міжцивілізаційної єдності й формування ядра спільних цінностей землян. РІКІ має стати оплотом цивілізацій. Союз РІКІ має найсприятливіші передумови, щоб відбутися. Країни, що входять до нього, це країни-сусіди, вони дуже вдало й органічно себе доповнюють: мають близьку соціально-філософську світоглядну основу общинного життя народів, колективістського способу виживання в екстремальних ситуаціях, збереження історичних традицій і цінностей. Уже створена солідна міжнародно-правова база для побудови Союзу цивілізацій: між країнами РІКІ досягнуто важливі доленосні домовленості про дружбу й взаємну допомогу, про стратегічне партнерство. Врешті, до якнайшвидшого об'єднання Росії, Індії, Китаю й Ірану спонукає спільна для них пряма загроза з боку Заходу, що домагається встановлення контролю над Євразією. Як передбачав С. Хантінгтон, «центральною віссю світової політики майбутнього, напевне, буде конфлікт між Заходом й іншим світом». Лише об'єднана міць РІКІ здатна зупинити тотальний цивілізаційний наступ Заходу й перевести цей конфлікт у площину компромісів й урахування взаємних цивілізаційних інтересів. Здається, що питання цивілізаційного світоустрою, створення Ради Об'єднаних Цивілізацій і формування Союзу цивілізацій РІКІ могли б вирішуватися паралельно. Просування на будь-якому цивілізаційному напрямку зміцнювало б спільну позицію цивілізаційного підходу до міжнародних справ, допомагало б установленню справедливого нового світового порядку. Нині завданням першочергової важливості є доведення Ідеї справедливого цивілізаційного світопорядку у свідомість громадськості, у державні структури. Для цього потрібні глибокі наукові напрацю-вання; широкий інтелектуальний пошук найоптимальніших форм і змісту вселюдського співжиття, дієвих механізмів регуляції міжцивілізаційних відносин; потужна інформаційна підтримка. Механізм реалізації суспільної ініціативи нового світоустроюОбмін думками, що відбувся із приводу Проекту з офіційними особами низки країн, переконав нас у тому, що на державну підтримку в його реалізації поки розраховувати не доводиться. Одна із причин цього полягає в тому, що, практично, влада усе ще не сприймає громадські неурядові організації як рівноправних партнерів. Тому не раз доводилось чути, що якби з настільки цікавою ініціативою виступила якась офіційна особа високого рангу, то, безсумнівно, вона відразу ж знайшла б відгук у багатьох країнах світу. На жаль, кругозір чиновника обмежений вузько-егоїстичними державними інтересами, які дуже часто не збігаються із суспільними. Він не вільний у своєму мисленні, у прийнятті рішень, неадекватно сприймає навколишній світ. Будь-яке потрібне для суспільства рішення від нього доводиться «пробивати» силою громадської думки, хабарем, організацією тиску «зверху» тощо. Звідси — наша переконаність: реалізацію Проекту «Новий світоустрій — ХХI століття» потрібно починати з консолідації суспільних об'єднань, соціально відповідальних громадян у Росії й за кордоном навколо цієї ідеї. Важливо, щоб вона опанувала масами, а потім уже під тиском і під впливом прискорюваних глобальних процесів за її здійснення змушені будуть узятися й владні структури. Головне тут — фактор часу, не спізнитися б із перебудовою світу, з огляду на зростаючий вал викликів і загроз. Ми дуже розраховуємо знайти зацікавлених осіб в апараті ООН, у якому, досить імовірно, якийсь підрозділ займається схожою проблемою. Напевно, напрацювання на тему нового світового порядку є в багатьох неурядових дослідницьких центрах світу, у великої групи вчених, творчих людей. Своє завдання ми вбачаємо у збиранні й узагальненні напрацьованих ідей в означеній галузі, у підготовці первинних документів, які стосуються нової організації світового співтовариства, у налагодженні навколо них широкого діалогу й утворенні мережі підтримки Проекту. Ефективним засобом просування Проекту могло б стати повсюдне проведення конференцій, круглих столів, семінарів, слухань, бесід на тему «Проблеми становлення нового світового порядку: циві-лізаційний підхід», Фонд НІМБ уже готує таку міжнародну конференцію в Москві. До її початку заплановане проведення декількох круглих столів для обговорення найскладніших питань. Підтримку контактів з учасниками дискусії здійснює Центр «Світоустрій» Фонду НІМБ. Нам дуже хотілося б, тісно взаємодіючи з неформальними структурами, зробити Проект предметом світових дискусій, розпалити до нього інтерес засобів масової інформації, викликати дебати в парламентах. Прилучення якомога більшої кількості землян до обговорення й реалізації Проекту дало б змогу усім нам глибше усвідомити свою відповідальність за все, що відбувається на нашій планеті, відчути себе повноправними учасниками нового світоуст-рою, що гарантує право держав і цивілізацій на своє майбутнє. Пора, нарешті, позбавити «великі держави» монополії на переділ світу. Новий світовий порядок — це прямий інтерес кожного жителя Землі. У світі, який глобалізується, суспільні об'єднання повинні виступити самостійним фактором на світовій арені, що чинить серйозний вплив на процес прийняття стратегічних глобальних рішень, важливих для всіх землян. І багато тут залежатиме від їх участі у просуванні Проекту «Новий світовий порядок — XXI століття».
*Kurier («Курьер»). — Нью-Йорк. — 2005. — 24 июня. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |