головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 10/2005 
Персонал № 10/2005
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Фото на школьный выпускной альбом 9 класс.
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







Поведінка менеджерів з різним рівнем адаптації

Алла КУШНІР,
старший викладач Українського гуманітарного інституту, смт. Буча Київської обл.

Сучасна психологія приді­ляє значну увагу вивченню професійної і соціально-пси­хологічної адаптації. Учені досліджують проблеми прис­тосування до управлінської діяльності у осіб, які раніше не практикували у цій галузі. При зміні звичних умов робо­ти виникають фактори, що привносять дезорганізацію в психічну діяльність, що регу­лює поведінку людини відпо­відно до зміни вимог навко­лишнього середовища. Саме така проблема виникає перед керівником-початківцем, управлінський стаж якого — до 1 року, коли необхідно освоїти абсо­лютно нову діяльність, яка буде основою його майбутнього професійного росту.

Проблеми адаптації в різні роки вивчали як віт­чизняні, так і іноземні дослідники (Ф. Б. Березін, І. А. Жданов, А. А. Налчаджян, С. О. Олійник, Р. Хенкі, Т. Пріст, Л. Філліпс, Т. Шибутані та ін.), які описали різноманіт­ні види адаптації (фізіологічна, психологічна, соціальна, соціаль­но-психологічна, виробнича та ін.), їхні дефініції і зв'язки між ними. Все ж, попри достатню кількість наукових досліджень, усе-таки маловивченою є адапта­ція менеджера-початківця до уп­равлінської діяльності, а робіт, які описують конкретні елементи поведінки управлінців, що адап­тувалися чи не адаптувалися, знайти взагалі не вдалося.

У пропонованому дослідженні зроблена спроба описати поведін­ку керівників-початківців із різ­ним рівнем адаптації (низьким, середнім і високим).

Для дослідження зазначеної категорії керівни­ків була використана спеціально для цього роз­роблена «Карта реєстрації фрагментів поведінки», яку керівники були зобов'язані заповнювати що­вечора після трудового дня упродовж місяця. Кар­та містила такі розділи:

  1. мотивація діяльності;
  2. планування діяльності;
  3. організація роботи;
  4. процес керування;
  5. контроль;
  6. підбір кадрів;
  7. оцінка виконання роботи;
  8. розв'язання конфліктів.

Для порівняння результатів була обрана мето­дика Маклакова-Чермянина «МЛО-АМ», що визначає низький, середній і високий рівень адаптації особистості. Усього в дослідженні взяли участь 144 особи, серед яких у 24% — високий рі­вень адаптації, 48% — середній рівень і 28% — низький.

У підсумку з'ясувалося, що менеджери-почат-ківці, пристосування яких до управлінської діяльності відбулося неуспішно (т. зв. дезадаптований тип), у карті зафіксували такі показники.

Карта реєстрації фрагментів поведінки

Фрагмент

Дата

Дата

Дата

Дата

Дата

Дата

1

Мотивація діяльності

 

 

 

 

 

 

2

Планування діяльності

 

 

 

 

 

 

3

Організація роботи

 

 

 

 

 

 

4

Процес керування

 

 

 

 

 

 

5

Контроль

 

 

 

 

 

 

6

Підбір кадрів

 

 

 

 

 

 

7

Оцінка виконання роботи

 

 

 

 

 

 

8

Розв'язання конфліктів

 

 

 

 

 

 

Мотивація дезадаптованого менеджера пов'яза­на з прагненням залишатися в тіні і не притягува­ти до себе уваги. Такому керівнику властива бай­дужість, пасивність, відсутність інтересу до подій. Роблячи вигляд, що він заклопотаний діловими проблемами, менеджер усе-таки тримає співробіт­ників на деякій відстані і зберігає позицію сторон­нього спостерігача. Такий керівник живе в органі­зації, не залишаючи по собі сліду.

При плануванні діяльності менеджер, що неус­пішно адаптується, ставить завдання надто уза­гальнено, уникаючи, наскільки це можливо, кон­кретних питань, бо вважає, що за все несуть відпо­відальність самі підлеглі. В організації роботи під­леглі самостійно виконують доручені їм завдання, оскільки знають свої здібності і роботу. Керівник при цьому сподівається, що вони взаємодіятимуть один з одним.

В управлінській діяльності взагалі дезадаптова-ний менеджер вважає себе проміжною ланкою між своїм керівництвом і підлеглими. Він передає останнім усю інформацію, що їх стосується, і всі повідомлення, нічого не прикрашаючи і нічого не коментуючи.

При здійсненні контролю цей тип керівника йде на робочі місця підлеглих, але із задоволенням при можливості уникає таких візитів. Підлеглим і самому керівнику це подобається.

При підборі кадрів дезадаптований керівник бе­ре практично усіх, кого до нього надсилають; та­кий менеджер вважає, що його цілі визначають ке­рівники. Він бажає, щоб підлеглі формулювали власні цілі, і намагається не втручатися. На його думку, треба вчитися прогнозувати й оцінювати події, виходячи зі свого розуміння ситуації.

При оцінці виконаної роботи менеджер, який неуспішно адаптується, очікує від підлеглих, що вони будуть робити усе, що від них залежить, і вчитися на своїх помилках. Водночас у разі потре­би він може оцінювати роботу підлеглого, однак при цьому намагається оцінювати внесок кожного приблизно однаково.

У випадку виникнення конфліктів дезадаптований менеджер завжди уникає брати в них участь. Неприємні факти помічають, ігнорують, а найчас­тіше вони зникають самі собою. Він має безліч способів реагувати, не розкриваючи своїх погля­дів. Він зберігає нейтралітет, щоб бути в безпеці. Типова поведінка його така: «узяти на замітку», надати іншим можливість зробити свій вибір, зай­няти непевну позицію чи якось по-іншому втекти від рішення проблеми.

Дещо інакше виглядає поведінка керівника середньоадаптованого типу.

Середньоадаптований менеджер прагне до успі­ху усередині організації, щоб посідати в ній гарне місце. У цьому полягає його позитивна мотивація. Домінуючі в організації думки стають частиною його світогляду. Усе, що відкидають інші, відкидає і він. Випадання з загального ритму призводить до втрати дружби з підлеглими, ставить, на думку ке­рівника, під загрозу його авторитет і непокоїть йо­го. Воно може накопичуватися, перетворюючись в постійне відчуття. Ключовою ознакою такого за­непокоєння буде непевність у своїх силах. Саме тому керівник середньоадаптованого типу надає важливого значення тому, що думають про нього співробітники.

У керівництві зазначений тип менеджера харак­теризується швидким реагуванням. Однак такий керівник консервативний, поміркований, часто діє за традицією відповідно до свого типу мислен­ня, він не керує людьми, а швидше спілкується з підлеглими, не використовуючи своєї влади, про­сить чи вмовляє їх.

Такий керівник складає плани, обмірковуючи, що позитивно сприймуть підлеглі, а що відки­нуть.

При організації роботи після постановки цілей і роз'яснення графіка такий менеджер ставить зав­дання кожному. Потім перевіряє ще раз, чи всі йо­го прохання позитивно сприйняли підлеглі. Він також просить співробітників особисто звертати­ся до нього, якщо вони чогось не зрозуміли.

У безпосередньому процесі керівництва діяль­ністю середньоадаптований керівник контролює час від часу роботу кожного виконавця і підводить підсумки. Якщо в когось виникають труднощі, на­магається усунути їх, змінюючи, коли це можли­во, умови праці.

Здійснюючи функцію контролю, такий керів­ник спокійно обговорює стан справ з кожним під­леглим. Він підкреслює позитивні моменти й на­магається не робити вигляду, нібито він критикує чи ставиться до підлеглого негативно.

Водночас він усіляко навіює співробітникам, що вони самі повинні усвідомлювати власні недоліки. У своїх управлінських рішеннях середньоадапто-ваний менеджер завжди враховує їхні думки й ін­тереси.

При підборі кадрів він шукає тих, хто підходить для колективу.

Здійснюючи діяльність із вироблення цілей, та­кий керівник знову-таки орієнтується на колек­тив підлеглих. Він вважає, що цілі треба визнача­ти так, щоб співробітники були готові прийняти їх. Менеджер усіляко заохочує висування підлег­лими пропозицій, які або сприятимуть зменшен­ню зусиль для досягнення результату, або послаб­люють тиск різних факторів, що в підсумку дає змогу запобігати стресам і розгубленості співро­бітників.

При оцінці виконаної роботи менеджер зазначе­ного типу прагне звернути увагу підлеглих на ті методи праці, що дають хороші результати. Він пе­реконаний, що позитивні рекомендації підбадьо­рюють людей і вселяють у них упевненість у своїх силах, а критика відчужує їх від роботи.

При виникненні конфліктів середньоадаптова-ний керівник вважає, що жодна ідея і жодна люди­на не мають виняткового права на існування. Ви­хід, на його думку, полягає в тому, щоб зуміти пристосуватися до конфліктів, що неминуче ви­никають у повсякденній практиці керівництва.

Однак такий менеджер все-таки орієнтується більше на власну безпеку, ніж на об'єктивні дані, тому найчастіше він ухиляється в конфлікті зай­няти певну, зрозумілу для всіх позицію. Якщо ке­рівник не може визначити, чого чекають від нього підлеглі, він може вдатися до тактики «спробних кроків». Затушовування розбіжностей і підкрес­лювання спільних інтересів є характерними для менеджера цього типу.

І, нарешті, зовсім інакше поводиться високо-адаптований менеджер, чиє пристосування до управлінської діяльності відбувається успішно.

Мотивація його діяльності складається з двох гармонійно поєднаних тенденцій: максимальною турботою про справу і максимальною турботою про підлеглих. Такий керівник прагне зробити свій внесок в успіх організації, домагаючись залучення кожного працівника в діяльність так, щоб забезпе­чити його найбільшу ефективність. Атмосфера до­віри працівникові поширюється в масштабах орга­нізації, надихає на досягнення успіхів, сприяє ви­явленню ентузіазму, ініціативи, розкутості і щи­рості. Особистий внесок кожної людини з яскраво вираженим бажанням допомогти колегам розкри­ти усі свої здібності є основою творчої участі в роботі і злагодженій діяльності всього колективу.

В управлінській діяльності високоадаптований менеджер вдається до колективної роботи з мак­симальною участю кожного співробітника. Колек­тивна робота, заснована на участі всіх зацікавле­них осіб, необхідна, щоб втягнути в цю працю від­повідальних за втілення рішення, щоб при цьому вони зробили особистий внесок. Опір чи незгода з тими чи іншими моментами переборюються під час обговорення проблем і далі не перешкоджають реалізації рішень.

При здійсненні планування вищевказаний тип керівника працює в тісному контакті зі співробіт­никами. Він вислуховує думки підлеглих і вироб­ляє бажану модель роботи над завданнями від по­чатку і до кінця, ставить цілі і розробляє гнучкі плани праці.

В організації діяльності колективно визнача­ються відповідальність кожного виконавця, поря­док роботи й основні робочі правила.

У здійсненні управління керівник постійно одержує інформацію про перебіг роботи, визнача­ючи проблеми, аналізуючи цілі чи етапи за участю співробітників.

При здійсненні функції контролю такий менед­жер проводить невеликі наради з відповідальними за конкретні завдання. При цьому він демонструє позитивне ставлення до колективної роботи і най­вагоміших індивідуальних внесків у спільну спра­ву.

При підборі кадрів такий менеджер вважає, що вимоги до роботи повинні відповідати індивіду­альним особливостям співробітників.

При керівництві діяльністю для формування мети колективні й особисті цілі виробляються спільно та відповідно до витрат часу на їхнє досяг­нення.

При оцінці виконаної роботи високоадаптова-ний менеджер на початку роботи над проектом ви­робляє критерії оцінки ефективності і заздалегідь визначає конкретні показники успішності.

Беручи участь у рішенні конфліктів, менеджер такого типу спочатку докладає всіх зусиль, щоб їх запобігти.

Він завжди відверто, чітко і недвозначно вис­ловлює свою думку, має виражену позицію. Його метод рішення конфлікту — співробітництво чи компроміс.

Майбутні наукові розробки у запропонованій проблемі можуть мати такі напрямки (у загально­теоретичному і прикладному аспектах): адаптація керівників-початківців і проблема перцепції; адаптація керівників-початківців і проблема ко­мунікації; адаптація керівників-початківців та інтеракції; проблема організації спільної діяльності у системі «керівник — підлеглий».

Література

1. Березин Ф. Б. Психологическая и психофизиологи­ческая адаптация человека. — Л., 1988.

2. Галыгин В. Ф. Психологический барьер и профес­сиональная адаптация к АСУ. — Л., 1978.

3. Жданов И. А. Адаптация и прогнозирование дея­тельности. — Казань, 1991.

4. Лебедев В. И. Особенности психической деятель­ности в измененных условиях существования: Автореф. дисс. д-ра психол. наук: 19.00.01. Моск. гос. ун-т — М., 1983.

5.  Налчаджян А. А. Социально-психологическая адаптация личности. — Ереван, 1988.



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту