![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 10/2005 | |
архів номерів
Смотрите пружины кручения гост тут.
![]() |
Стратегія стійкого соціально-економічного розвитку й механізми її реалізації на прикладі республіки КазахстанРимма КОСМАМБЕТОВА, кандидат економічних наук, професор Інституту економіки МОН РК Специфіка соціально-економічного розвитку виявляється в єдності стійкості й мінливості й поєднує в собі сталість найістотніших параметрів при безперервному діалектичному розвитку. Ці філософські за своєю суттю ідеї мають істотне значення для розуміння основних проблем стійкого соціально-економічного розвитку й механізмів його регулювання. Стан економіки, її стійкість безпосередньо залежать від зміни її складових, які є передумовою й способом збереження економіки в цілому. Стійкість економіки заснована й спричинена мінливістю її складових (галузей, сфер, процесів і механізмів). При такому підході стійкість і мінливість явища не паралельні в економіці, — одне з них передбачає інше. Стійкість — це єдність процесів зміни й стабілізації економіки, заснована на процесах і механізмах регулювання. Завдяки процесам і механізмам управління й регулювання економічна система здатна доцільно взаємодіяти з навколишнім середовищем, координувати й субординувати зв'язки між власними компонентами, спрямовувати їхній рух, і рух всієї системи до запрограмованої мети. У результаті економіка країни як єдина система зберігає свою цілісність і якісну визначеність. Вибір й обґрунтування механізмів, що обумовлюють соціально-економічний розвиток, опираються на внутрішні й зовнішні економічні інтереси країни, пов'язані з реалізацією стратегії й пріоритетів розвитку, тобто економічна Стратегія будь-якої держави визначає трансформацію пріоритетів і механізмів державного втручання в економіку для реалізації його стратегічних цілей. Вона характеризує спрямованість дій держави і принципи їхньої реалізації в цілому на довгостроковий період. Казахстану, як і іншим країнам пострадянського простору, потрібна цивілізована Стратегія, що забезпечує прогресивний розвиток суспільства, обумовлена відповідним рівнем суспільних, політичних і моральних відносин; тому необхідна погоджена економічна політика, що визначає принципи державного втручання в економіку. Це забезпечить реалізацію стратегічних завдань у поточному і перспективному періодах у розрізі взаємозалежних напрямків діяльності держави [1]. Держава повинна вибрати варіант трансформації соціально-економічної системи, її ринку. Все ж перебіг глобальних економічних процесів обумовлює необхідність розглядати перетворення національної соціально-економічної системи через призму проблем, які постають не тільки з національних особливостей соціально-економічних відносин і ринкових механізмів, а й з урахуванням вимог світового, глобального ринку, оскільки, як переконує практика, вплив глобальних процесів на національну економіку зводиться до підпорядкування останньої законам глобального ринку [2]. Процес інтеграції Казахстану в глобальну економіку залежить від того, наскільки суб'єкти національної економічної системи відповідають або можуть протистояти суб'єктам глобальної економіки, розвиватися, не руйнуючи особливостей економічної етики своїх корінних народів, суспільних і соціальних відносин, що історично склалися і мають чітко виражену національну специфіку. Звідси виникає необхідність ретельного зіставлення внутрішнього потенціалу національної економічної системи, її цілей і соціально-економічних завдань розвитку, інтересів населення й окремих суб'єктів економіки і вимог глобального ринку, його структури й механізмів розвитку, його елементів і властивостей. Важливо простежити, чи відповідають стратегічні цілі і завдання, а також застосовування конкретних мір регулювання реалізації, потребам і можливостям економіки в інтересах населення. Для потужного розвитку економіки необхідна така її модернізація, коли поряд із врахуванням специфічних особливостей країни, її національного менталітету, вона стала економічною основою для вирішення соціальних проблем у суспільстві, зниження диференціації населення, усунення бідності. У зв'язку із цим, нині у Казахстані необхідні масштабні демократичні перетворення, які є більш насущними, ніж однобокий економічний ріст сировинних галузей економіки, що призводить лише до проїдання національного багатства й пригнічення економіки в цілому. Взятий курс на подвоєння ВВП означає, насамперед, утвердження орієнтації на нарощування сировинного експорту й консервацію існуючого стану, що призводить до руйнування мінерально-сировинної бази країни й занедбування інших галузей національного виробництва. Форсоване введення в експлуатацію родовищ у нафтогазовому секторі без відповідної підготовки й опрацювань компонентів спричинять виснаження запасів і різке погіршення якості сировини. Нині Казахстан володіє майже 20 млрд тонн техногенних мінеральних утворень, що містять корисні для промисловості й водночас екологічно шкідливі компоненти. Ціла низка родовищ корисних копалин втрачені через недотримання технологічних режимів роботи. Не витримані організаційно-правові вимоги експлуатації родовищ, тому що багато контрактів з великих родовищ закриті. Бюджет країни недоодержує значної частини коштів від видобутку національних природних багатств, через різкі розходження в рівнях податкового навантаження для компаній з іноземними й вітчизняними грішми, оскільки обсяг видобутку нафти становить приблизно 60 млн тонн, а на частку казахстанських компаній припадає близько 9–10 млн тонн. Обсяг надходження нафтових грошей у бюджет надзвичайно малий, оскільки іноземним компаніям невиправдано надані необґрунтовані податкові пільги й преференції. При річному експорті нафти в розмірі близько 50 млн тонн практично не стягується податкове мито, а це додаткові майже 5 млрд дол. у бюджет країни без урахування митних надходжень від експорту металу й іншої сировини. Окрім цього кілька років належно не працює Закон про трансферне ціноутворення, відповідно до якого різниця експортної й світової ціни повинна становити 10%. При дотриманні закону Казахстан мав би можливість додатково заробляти ще близько 2-х млрд дол. у рік. І нарешті, у Казахстані давно назріла необхідність в організації сучасної сировинної біржі, що дало б змогу відкрито й прозоро котирувати сировину на світових біржах. Розробку найбільших родовищ мінеральних ресурсів варто здійснювати тільки після чіткого визначення із національною політикою в галузі їхнього освоєння й управління доходами від їхньої реалізації. Така політика повинна виходити з інтересів усього суспільства, й не тільки нинішніх, а й майбутніх поколінь. Якоюсь мірою рішенню цієї проблеми може допомогти часткова приватизація й продаж казахстанцям акцій на фондовій біржі, що дасть змогу пенсійним фондам фінансувати економіку, збільшити прибутковість фондів, тобто поліпшити добробут народу, а саме підвищити доплати до зарплати, пенсійних виплат. Економічна політика держави в галузі освоєння природних ресурсів повинна орієнтуватися на ефективне використання отриманих доходів для довгострокового розвитку конкурентноздат-ної, збалансованої економіки на основі росту зайнятості й надання однакових соціальних можливостей населенню всіх регіонів країни. Досягнення цих цілей — процеси регульовані й повинні бути узгоджені й гармонізовані. Держава має задавати тон процесам розвитку, визначати й розробляти Стратегію, організовувати її реалізацію і відповідати за порядок, установлення правил гри, бути гарантом їхньої стабільності й дотримання, а також виразником суспільних інтересів. У розробленій 1997 року і прийнятій до виконання Стратегії розвитку Казахстану на період до 2030 року [3] основний акцент робився на формування правової держави з соціально-орієнтованою ринковою економікою, інтегрованою в систему світогос-подарських зв'язків. Її провідним критерієм, що задає цільову спрямованість функціонування економіки було створення умов для ефективного стратегічного розвитку. У цілому за минулий період був досягнутий істотний ріст макроекономічних параметрів — ВВП, промислової та сільськогосподарської продукції й інших секторів економіки. Однак кількісний ріст не супроводжувався якісними змінами й був обумовлений насамперед сприятливою зовнішньою кон'юнктурою. Тому на сучасному етапі розвитку Казахстану правильним є не ставити як стратегічну мету забезпечення кількісного економічного росту, а прагнути якісних змін в економіці через створення конкурентного середовища й заохочення її розвитку у всіх секторах. Державна Стратегія розвитку Казахстану повинна відповідати реальним потребам країни й інтересам усього населення. Щодо державних стратегічних пріоритетів, то, поряд зі збереженням територіальної цілісності країни, стійкістю політичної системи держави, основна увага має бути приділена:
Відповідно до обраних пріоритетів, у центрі уваги — макроекономічний розвиток, що характеризується ускладненням взаємозв'язків, конкретних кількісних пропорцій, видозміною моделей національної економіки. Для формування ефективної національної економічної системи враховують стратегічні цілі подальшого соціально-економічного розвитку. Звідси виникає об'єктивна необхідність вивчення якісних характеристик соціально-економічного розвитку, безсумнівною умовою якого є виявлення сприятливих умов, визначення пріоритетних перспективних напрямків і формування надійних діючих механізмів забезпечення й реалізації. Якісне перетворення національної соціально-економічної системи пов'язане з реалізацією таких найважливіших стратегічних цілей:
Довгострокові надійні перспективи мають бути пов'язані, насамперед, з прискоренням процесу перетворення структури економіки Казахстану. Структура економіки повинна відповідати цілям соціально-економічного розвитку країни, й тільки в цьому випадку вона є характеристикою стійкості, національної безпеки (економічної, технологічної, екологічної, оборонної, енергетичної й інформаційної) і визначає перспективність суспільного виробництва (економічну й соціальну). Структурна перебудова, що відбувалася в Казахстані, здійснювалася під впливом ринкових механізмів, тому більшість галузей (в основному переробної й обробної промисловості) вийшли на попитові обмеження, а випереджального розвитку набули галузі торгівлі й фінансово-банківського сектора, вкрай важливі для функціонування ринкової економіки, але все ж у галузях зберігалася висока частка невизначеності відносно перспектив їхнього розвитку. Домінуюче становище на ринку закріпилося за галузями нафтогазового сектора, кольорової й чорної металургії, що характеризуються певною орієнтацією на зовнішній ринок. Водночас попит на продукцію цих галузей обмежується відносно невисокими темпами росту економіки розвинених країн. Основною світовою тенденцією формування сучасного суспільства є перехід від сировинної й індустріальної економіки до так званої інформаційної (глобальної) економіки, що базується на інтелектуальних ресурсах, наукомістких й інформаційних технологіях. Суть такої економіки не вичерпується інформаційним підходом, — це якісно новий інноваційно-технологічний рівень усіх сфер і галузей економіки, включаючи діючі продуктивні сили суспільства. Аналітичні дослідження доводять, що розвиток нових економічних і суспільних відносин у межах глобальної економіки є головною умовою забезпечення стійких і якісних змін у суспільстві. Підставою для такого висновку є посилення впливу наукової й інноваційної діяльності, наукомістких й інформаційних технологій на економіку, державу, суспільство й пошук якісно нових характеристик і механізмів функціонування, тому зросли вимоги до якісної освіти. Технологічна революція з інформаційними технологіями в центрі заново й прискореними темпами формують матеріальну основу суспільства. Національні економіки в усьому світі стають глобально взаємозалежними. Вони активно включаються в процеси інтернаціоналізації з різними формами міжнародної інтеграції й кооперації, тому ринки стають прозорішими. У підсумку знижуються витрати виходу на ринки для малого й середнього бізнесу, ламаються устояні кооперативні зв'язки, великі корпорації уніфікують свої структури, усуваючи неефективні підрозділи й ланки й тим самим відчутно підвищують свою рентабельність [4]. У своїй основі потенціал взаємовигідної міжнародної інтеграції відкриває нові перспективи й для казахстанських підприємств настільки, наскільки вони включені в нові зв'язки. Інтеграція й глобалізація формуються на дотриманні принципів — єдності протилежностей, діалектичного протиріччя й інших, тобто мають свої плюси й мінуси. Серед мінусів — посилення диференціації. Розвиток нових технологій створює об'єктивні умови для переходу на новий інноваційно-інформаційний економічний уклад усіх економічних систем, сфер і галузей без винятку, однак виграють, як правило, країни й великі корпорації, які вже нині контролюють процес створення нових технологій і воліють посідати чільні позиції на основних світових ринках, де реалізуватимуть й рекомендуватимуть продукцію, створену із застосуванням новітніх технологій. В умовах міжнародної інтеграції й глобалізації Казахстану нічого не залишається, як тільки ризикнути взяти участь у міжнародному поділі праці, спробувати віднайти свою нішу в глобальному світі. Казахстан, який володіє потужним економічним потенціалом (основу якого становлять нафтогазова й металургійна промисловість, а також орієнтовані на експорт фінансові, телекомунікаційні, транспортні, торговельні й інформаційні послуги) робить конкретні кроки для налагодження ефективних зв'язків зі світовим співтовариством. Насамперед слід вибрати конструктивні напрямки, що забезпечують можливість функціонувати в глобальній економіці. Нині найперспективнішими, на наш погляд, є три напрямки інтеграції економіки Казахстану в процеси глобалізації. Перший напрямок пов'язаний зі створенням сприятливих внутрішніх і зовнішніх умов для проведення реформ у національній економіці і її виходу на зовнішній ринок. Серед потенційних проблем, які характеризують стан економіки і неминуче виникають у перебігу інтеграційних процесів — необхідність подальшого її підйому й розвитку на базі цілковитого перетворення техніко-технологічної основи широкого впровадження інноваційно-інформаційних технологій як фундаментальної бази процесу реструктуризації й забезпечення умов для стійкого соціально-економічного розвитку. Конкретні кроки в цьому напрямку вже робляться. Казахстан, незважаючи на істотний розрив з промислово розвиненими країнами, має достатні можливості розвитку інформаційної економіки. Це пов'язано з рівнем впровадження інформаційних технологій, значимістю наукових досліджень і розробок. Хоча ще не вироблено єдиних стереотипів включення національної економіки до інформаційно-технологічних систем, зроблено вже чимало. На стадії розробки й впровадження є кілька пріоритетних інформаційних проектів [5]. Йдеться про модернізацію системи управління фінансовими ресурсами держави на всіх рівнях, включаючи республіканські й місцеві бюджети. Система охоплює управління, надходження у бюджет готівкою, зобов'язання й платежі, акти з обліком держборгу й держкредитування, а також централізовано обліковує всі передбачувані і здійснювані державні фінансові операції у країні й контроль за їхнім виконанням. Тут слід згадати відкриття першого в Середній Азії Інтернет-Дата центру (ІДЦ), що забезпечує централізацію надання Інтернет-послуг. ІДЦ — це сукупність комп'ютерного, мережного й програмного забезпечення. Виконуючи роль провайдера, він надає традиційні Інтернет-послуги: від стандартного доступу телефонною лінією й високошвид-кісного доступу до відео без заняття телефонної лінії. Остання програма є по суті Е-телебаченням, з перевагою перед звичайним ТВ — миттєвим зворотним зв'язком. Відеопослуги доступні у всіх комп'ютерних класах, створюваних ІДЦ. Особливо цікавить представників бізнесу так звана Е-комерція, що активно розвивається в усьому світі, її називають бізнесом майбутнього. З огляду на масштаби й потенціал web-простору, новий казахстанський ресурс дає змогу істотно розширити ринок електронного підприємництва. Для цього користувачам запропонована послуга ASP-провайдер послуг додатку. Для клієнтів вирішуються проблеми організації каналів зв'язку із провайдерами й банками, закупівлі дорогої техніки й інших організаційно-технічних витрат. Як переконує досвід, послуга ASP найефективніша для підприємств малого й середнього бізнесу, які не в змозі витрачати великі кошти на організацію власної інфраструктури управління з використанням нових технологій. Розвиток цієї технології символізує новий етап розвитку економіки країни. Розробка міждержавного проекту програми Єв-росоюзу ТАСІС «Інформаційні системи з моніторингу сільського господарства й навколишнього середовища» (ISLAM) за участю Казахстану, Узбекистану й Монголії уможливила впровадження методів дистанційного зондування актуальних для Казахстану блоків проблем: оцінка посівних площ зернових культур, пасовищних і сільгоспугідь Північного Казахстану; моніторинг опустелювання земель Південного Прибалхаш'я й засолення ґрунтів на прикладі Махтааральського району в Південному Казахстані; застосування космічних технологій у розпізнаванні лісових пожеж у Павлодарській і Східно-Казахстанській областях тощо. Вирішення проблем впровадження інформаційних технологій вимагає розробки нової архітектури відповідного ринку, адаптованого до умов Казахстану. Для реалізації цієї мети вже ведуться роботи зі створення асоціації учасників ринку інформаційних технологій, яка в перспективі повинна стати реальною базою, що забезпечує розробку, обслуговування й підтримку інформаційних систем. Для ефективного функціонування ринку інформаційних технологій на території Казахстану необхідні організаційні механізми підтримки, серед яких створені в країні інститути розвитку — Інвестиційний й Інноваційний фонди, Держкорпорація зі страхування експортних кредитів й інвестицій, Центр маркетингових й аналітичних досліджень, призначені для того, щоб стати реальною силою конкурентноздатної економіки, що сприяє залученню приватних підприємств в інноваційні процеси на принципах партнерства. Інтенсивно формуються суб'єкти інноваційної інфраструктури, зокрема Банк розвитку Казахстану, що вже почав свою діяльність з кредитування вітчизняних підприємств, які працюють у несировинному секторі економіки. Розвитку повноцінної інноваційної діяльності сприятимуть створені в країні десятки технопарків і бізнес-інкубаторів. Поки вони перебувають у процесі формування й розвитку. Майбутнє за цими структурами. Планується створити в усіх промислових містах країни інноваційні центри, інкубатори, задля створення системи механізмів і стимулів, що сприяють практичній реалізації наукових досягнень у виробництві. Так, наприклад, розробки казахстанських учених у ядерній галузі не поступаються рівню світових. Головне завдання — напрацювати способи їх використання в промисловості і створити парк ядерних технологій. Це дасть змогу Казахстану стати лідером у цій галузі не тільки в Центральній Азії, а й конкурувати із промислово розвиненими країнами. Розвитку інноваційного бізнесу сприяє також товарне насичення ринку, тому багато підприємств потребують переозброєння своїх виробництв і впровадження нових технологій. У зв'язку зі складністю самостійного пошуку й впровадження нових технологій підприємствам малого й середнього бізнесу необхідна державна підтримка. Вже недостатньо створеного Центру інжинірингу й трансферту технологій, внесених змін у Закон про лізинг і податкове законодавство. Назріла необхідність у заміні застарілих основних фондів, в оволодінні навичками виробництва високотехнологічної продукції з виходом на світові ринки. Нині в поточних і середньострокових планах основний акцент робиться на трансферт закордонних новітніх технологій. Процес впровадження новітніх технологій спричинить підвищення конкурентноздатності продукції вітчизняних товаровиробників, появу фахівців, здатних працювати на новітньому устаткуванні, зміну менеджменту, підвищиться прозорість діяльності підприємств. У процесі освоєння сучасних технологій, учені й фахівці отримають додатковий стимул для розробки нововведень у виробництво продукції високого класу. Для широкомасштабного трансферту технологій необхідна така державна політика, що стане вихідною в рішенні всіх перерахованих завдань і проблем. Підтримка запозичення й привнесення сучасних іноземних технологій повинна стати основою діяльності всіх інститутів розвитку, а питання фінансування цього процесу повинні бути відображені як у кредитній, так і в інвестиційній політиці. Серед механізмів реалізації цього процесу можуть бути використані лізинг високотехнологічного устаткування, здійснюваний через інститути розвитку на прийнятних для підприємців умовах; пільги й преференції для компаній, що впроваджують нові технології; засоби, виділені на підготовку кадрів, здатних працювати на принципово новій техніці; організація пошуку й технічної експертизи інновацій, пропонованих країні з-за кордону. Особливі зусилля повинні бути спрямовані на те, щоб зробити виробництво високотехнологічних наукомістких продуктів привабливими для інвесторів: підприємств й окремих громадян. У зв'язку із цим необхідні механізми для поліпшення інвестиційного клімату. По-перше, необхідно підтримати інноваційний бізнес, що зароджується, зокрема стимулювати компанії, які активно займаються науковими дослідженнями, розробкою й впровадженням нових технологій. По-друге, змінити підходи до надання податкових преференцій для залучення інвестицій, насамперед довгострокових з урахуванням строків окупності проектів. По-третє, з метою істотного поліпшення умов модернізації й технологічного переозброєння виробництва з 2005 року передбачено переглянути фіскальну політику відносно амортизаційних відрахувань. Забезпечення конкурентноздатності Казахстану у світовому співтоваристві, конкурентноздатності економіки й конкурентноздатності казахстанців, обумовлює необхідність реалізації найважливішого стратегічного завдання — досягнення європейських стандартів як в економічній, так і в соціальній сфері [6]. Це вимагає лібералізації економіки й розвитку конкуренції через продовження системних реформ і дебюрократизацію, посилення відкритості економіки, реалізації програм соціально-економічного розвитку, спрямованих на забезпечення поступального й збалансованого розвитку країни. Йдеться про такі стратегічні програми, як інноваційно-індустріальна, агропродовольча, розвитку казахстанського сектора Каспійського моря, розвитку малих міст і сільських територій, зниження бідності, реформування й розвитку охорони здоров'я й освіти, розвитку житлового будівництва, інфраструктури й низку соціальних програм, що забезпечують поліпшення умов й якості життя народів, що населяють Республіку Казахстан. Для вирішення зазначених стратегічних цілей має бути створена цивілізована соціальна ринкова система. Це можливо за умови погодженої, збалансованої економічної політики, що враховує економічні, соціальні й політичні інтереси народів не тільки Казахстану, а й інших держав, пов'язаних зобов'язаннями за спільним рішенням насущних економічних, соціальних й екологічних проблем. Тому зовнішня сторона економічної політики має бути спрямована на зміцнення згоди між країнами (як ближнього, так і далекого зарубіжжя), особливо при вирішенні таких важливих проблем, як реструктуризація, зміцнення науково-технічних і виробничих зв'язків, створення вільного економічного простору, створення демократично керованого ринку, створення єдиної природоохоронної системи тощо. Другий напрямок пов'язаний зі створенням об'єктивних умов і механізмів посилення регіональної і світової інтеграції. У межах СНД існують інтеграційні регіональні об'єднання різних типів. Казахстан входить до складу Євразійського економічного співтовариства (Росія, Білорусь, Казахстан, Киргизія), Єдиного економічного простору (Білорусь, Казахстан, Росія, Україна), ЦентральноАзіатського економічного співтовариства (Казахстан, Киргизія, Таджикистан, Узбекистан). Регіональні об'єднання Євразес й ЄЕП — це економічні простори, що поєднують митні території країн учасниць, на яких функціонують механізми регулювання економік, засновані на спільних принципах, що забезпечують вільний рух товарів, послуг, капіталів і робочої сили, де діє єдина зовнішньоторговельна й погоджена податкова, грошово-кредитна й валютно-фінансова політика в тому обсязі, в якому це необхідно для забезпечення рівноправної конкуренції і підтримки макроекономічної стабільності. Формування цих об'єднань спрямоване на забезпечення високих темпів економічного росту за всіма макроекономічними показниками, на розвиток нових наукомістких галузей виробництва, що відповідають вимогам світового ринку. Крім цього, регіональні об'єднання конкурують із світогосподарчими зв'язками на противагу їхньому монопольному впливу на країни Співдружності. Казахстан також надає великого значення розширенню й поглибленню співробітництва в Центральній Азії. Зокрема, у межах Центрально-Азіатського економічного співтовариства укладений договір з провідними міжнародними фінансовими інститутами (БРР, АБР й Ісламським Банком розвитку) для розробки концепції формування міжнародних консорціумів у водно-енергетичній, транспортній і продовольчій галузях. Основний результат економічної інтеграції полягає в розширенні сфери взаємної торгівлі, усуненні бар'єрів, що заважають вільному руху потоків капіталу, ресурсів і людей. Система регіональних об'єднань передбачає свободу кооперації й розширення взаємовигідного співробітництва між різними інтеграційними союзами й усередині них. Регіональні й субрегіональні інтеграційні процеси реалізуються в різних формах: зона вільної торгівлі, Митний союз, Економічний і Валютний союзи, спільний ринок тощо. Казахстан проводить активну інтеграційну політику з взаємозв'язків в економічній сфері з багатьма країнами: Росією, Китаєм, країнами Європейського Союзу й США. Наприклад, найбільші казахстанські банки другого рівня почали фінансову експансію в сусідні держави. Пенсійні фонди країни вкладають кошти в акції великих прибуткових підприємств Росії. Це стосується спільних проектів з освоєння вуглевидобувних підприємств, транспортних комунікацій, технологій будівництва, туризму та інше. У цьому зв'язку очевидна необхідність розробки механізмів з організації взаємодії в транспортній сфері й забезпечення широкого партнерства на міжнародних маршрутах; встановлення справедливого порядку в міжнародній торгівлі й використанні транспортного потенціалу; вдосконалення міжнародних транзитних тарифів і створення ефективного механізму активізації перевезень трансконтинентальними маршрутами. Нині республіка активно бере участь у перевезеннях за напрямками: Центральна Азія — Європейська Росія — Західний Сибір — Алтайський край; Європа — Росія — Казахстан — Центральна Азія — Перська затока; Європа — Росія — Казахстан — Китай; Європа — Кавказ — Центральна Азія — Казахстан. Окрім того, Казахстан включений у найбільші міжнародні проекти — транспортний коридор «Північ-Південь», ТРАССЕ-КА та ін. Відповідно до стратегічних планів розвитку в Казахстані ведеться прискорене будівництво й реконструкція магістральних автодоріг, залізничної лінії, що з'єднує Казахстан з Китаєм, прокладаються нові повітряні маршрути з багатьма країнами світу. Для регламентації відносин у сфері транспортного транзиту передбачається створення єдиної системи державного контролю на автодорогах і пунктах пропуску на державному кордоні; скасування внутрішніх постів контролю за транспортними перевезеннями, а також скорочення вдвічі плати за проїзд іноземних перевізників. Регіональні інтеграційні об'єднання характеризуються широким спектром дій і розмаїттям форм співробітництва, можливістю надавати країнам з нижчим рівнем розвитку вигідну інтеграцію із центрами світової економіки, можливістю економічної інтеграції країн з диференційованими економічними процесами з різними традиціями й моделями розвитку, динамічним ростом торгівлі товарами й послугами, припливом іноземних інвестицій в інфраструктуру, освіту й науку. Встановлюються тісні зв'язки між галузями, сферами економіки й компаніями. Така модель інтеграції, на наш погляд, є найбільш прийнятною для умов Казахстану. Третій напрямок пов'язаний з інтеграцією великих компаній з видобутку мінерально-сировинних ресурсів й інших галузей у світовий економічний простір. Це найбільш інформаційно насичений сектор. До його складу входять іноземні компанії, що працюють у нафтогазовому, металургійному, комунікаційному й транспортному секторах країни, а також національні компанії. Нині вони домінують в економіці Казахстану, але не включають всі економічні процеси території, на якій вони розташовані, а також людські ресурси регіону, хоча побічно й впливають на всю економіку країни. Мінерально-сировинний сегмент економіки країни більшою мірою зазнав структурної нестабільності, оскільки самі процеси глобалізації високодинамічні, ексклюзивні, нестабільні й залежать від кон'юнктури політичних рішень й екстремальних ситуацій планетарного характеру. Серед механізмів реалізації зазначених стратегічних цілей — активізація вступу Казахстану у ВТО, подальша капіталізація Банку розвитку, мета якого — забезпечити оптимальні умови для прискорення цього процесу, лібералізація валютного регулювання, що забезпечує умови для впровадження в 2007 році стандартів Євросоюзу у фінансовому секторі. Для використання Казахстаном піввікового досвіду розвинених країн з управління якістю продукції розробляються програмні документи розвитку національних систем стандартизації й сертифікації до 2006 року, складений план робіт із прискорення переходу підприємств на міжнародні стандарти ІСО. Проводиться системний аналіз конкурентних переваг країни для того, щоб визначити всі перспективні казахстанські субрегіональні й регіональні кластери й сформувати конкретні пропозиції. Підсумовуючи, варто зазначити, що формування системи механізмів реалізації Стратегії соціально-економічного розвитку здійснюються в таких напрямках:
Загалом логіка й зміст процесу реалізації Стратегії стійкого соціально-економічного розвитку представлений на схемі 1. Процес соціально-економічного розвитку має об'єктивний характер і підпорядкований певним закономірностям, правилам і ритмам. Однак у процесі реалізації не виключена можливість певних відхилень від заданих правил і параметрів (у просторі й у часі), що характеризується не тільки свободою вибору суб'єктів економіки і поведінкою у різних економічних ситуаціях, а й вимогами світового, глобального ринку. У цих випадках кожен регулюючий вплив має бути підсумком аналізу взаємодії системи ринкових відносин. Література 1. Ведута Е. Н. Стратегия и экономическая политика государства. — М., 2003. — С. 11–15. 2. Седлак Я. Мировая экономика: возможность неожиданных потрясений // Проблемы теории и практики управления. — 2001. — № 5. — С. 8–14. 3. Назарбаев Н. А. Казахстан-2030. Послание Президента страны народу Казахстана // Казахстанская правда. — 1997. — 11 октября. 4. Кастельс Мануэль. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. — М., 2000. — С. 58–79. 5. Материалы конференции «Инновационный Казахстан» // Панорама. — 2004. — 26 березня. — № 12. 6. Назарбаев Н. А. Ставить высокие цели // Казахстанская правда. — 2004. — 4 ноября. — № 251. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |