РУБРИКИ |
|
№ 10/2005 | |
архів номерів
Стероид болденон где купить проверенный сайт стероидов Стероид Шоп.
|
Механізм регулювання підприємницької діяльності у вільній економічній зоніГригорій БАРЧАН, доктор філософії ділового адміністрування, професор МКА Визначальна особливість вільних економічних зон (ВЕЗ) — повна свобода валютно-фінансової діяльності підприємців. Ця теза не збігається із сучасною державною політикою валютного обігу в нашій країні. Проте валютно-фінансову діяльність на території вільної зони здійснюють юридичні і фізичні особи у розрахунково-кредитних відносинах, ціноутворенні, оподатковуванні виробничо-господарської діяльності, митних зборах. Валютні розрахунково-кредитні відносини потрібно узгодити з рухом і накопиченням цих засобів за результатами розрахунків з українськими й іноземними контрагентами, а також у кредитуванні виробничо-господарської діяльності й експортно-імпортних операцій. Базовим органом валютно-фінансової системи вільної економічної зони має бути спеціальна банківська установа, наприклад, Банк ВЕЗ, яку можна створити на базі об'єднання відділень інших банківських установ (навіть комерційних). Банк ВЕЗ відповідатиме за підтримку рівноваги платіжного балансу і грошового обігу у вільній економічній зоні. Тут важливо з'ясувати підпорядкування цього фінансового інституту. Головна мета — створити Банк ВЕЗ незалежним і підзвітним тільки верховній владі території вільної зони (Адміністрації ВЕЗ і Наглядовій раді ВЕЗ). Організувати центральний Банк ВЕЗ можна на принципах акціонерного товариства. Це найефективніший спосіб: у найкоротші терміни створити вагому структуру і швидко акумулювати кошти. При цьому акціонерами Банку ВЕЗ можуть бути будь-які вітчизняні й іноземні юридичні і фізичні особи, які перебувають у вільній економічній зоні або за її межами. Крім основного Банку у вільній економічній зоні можуть функціонувати будь-які спеціалізовані, комерційні, кооперативні та інші банківські і кредитні установи; створюватися філії і представництва іноземних банків, фінансові та страхові компанії. Валютно-фінансову систему ВЕЗ потрібно будувати паралельно на безготівковому і готівковому обороті національної і іноземної вільноконвер-тованої валюти. Іноземні інвестори, які працюють у вільній економічній зоні, матимуть можливість відкривати валютні і грошові поточні і розрахункові рахунки в будь-яких банках ВЕЗ без обмежень. Використання грошей, зароблених у вільній економічній зоні, не можна в жодному разі обмежувати тільки територією ВЕЗ. Необхідно створити гарантії для всіх підприємців, що зароблені гроші можна безперешкодно використати за їхнім бажанням на будь-якій території. Грошові і валютні рахунки підприємств завжди вести через банківські установи вільної зони, які розраховуються з банками зовнішньоекономічного середовища ВЕЗ на основі кореспондентських відносин. Юридичні особи, які зареєстровані на території вільної економічної зони, і фізичні особи, які мешкають на її території, мають суверенне право власності на валютні засоби. Ці права виникають за умови, якщо кошти одержані в результаті законної діяльності на території ВЕЗ, отримані від інших осіб у порядку, встановленному чинним законодавством, або завезені в країну з дотриманням правил митного контролю. Усі валютні кошти зберігаються на рахунках Банку ВЕЗ або на рахунках в інших банківських установах вільної економічної зони. Так само зберігаються валютні кошти фізичних осіб — українських громадян або громадян інших країн, які проживають на території ВЕЗ. Валютні кошти юридичних і фізичних осіб зберігаються у тій валюті, у якій вони були вкладені. У вільній економічній зоні необхідно створити умови, коли іноземні інвестори при необхідності переводили б суми із своїх грошових рахунків за кордон. При цьому вони змогли б придбати іноземну валюту за курсом, що склався у ВЕЗ і в Україні. Фінансування будь-яких ризикових інвестицій, які не забезпечують швидкого повернення вкладених грошей і високого прибутку, але мають значний потенційний ефект, здійснюватиметься через страхові кредитні товариства. Вони створюватимуться на часткових або акціонерних умовах при Адміністрації ВЕЗ. Страхування усіх валютних ризиків відбувається на комерційній матеріальній основі за курсом. Приймаючи рішення про надання кредитів підприємцям, фінансово-кредитним установам, слід послуговуватися тільки економічними критеріями (прискорений оборот кредитних внесків, одержання прибутку, підвищення ефективності виробництва у вільній економічній зоні тощо). Фінансові установи надаватимуть короткострокові кредити в національній валюті на покриття тимчасових потреб у коштах (оплата сировини і матеріалів, незакінченого виробництва, витрати майбутніх періодів, для відкриття акредитивів тощо) відповідно до договірних відносин із кредитування виробництва або будівництва. Позику під товарно-матеріальні цінності необхідно забезпечувати їхньою заставою. Експортні операції підприємців кредитуватимуться за окремим позиковим рахунком без будь-яких обмежень (під експортні товари, під реалізовані і нереалізовані товари на складах, під реалізацію за кордоном за умови оплати або наявності гарантій на оплату іноземних банків, страхових компаній або великих фірм). Ці операції проводяться у всіх ринкових економічних системах. Позику у вільнокон-вертованій валюті видаватимуть підприємцям за клопотанням на основі кредитної угоди. Довгострокове кредитування здійснюватимуть фінансові установи для покриття потреб у коштах на формування основних виробничих фондів (основного капіталу), виходячи з визначеної економічної доцільності інвестицій, винятково на комерційних умовах. У вільній економічній зоні діятиме весь спектр форм кредитних відносин банків, які звичні для світової практики, із юридичними особами і громадянами: взаємне комерційне кредитування, вексельні відносини й інші фінансові операції. Юридичній або фізичній особі слід надати право вільного вибору банківської установи для обслуговування своєї діяльності. Процедура відкриття рахунків у банках установлюватиметься за правилами банків. Але вони істотно відрізнятимуться від діючих нині правил в Україні. Головна умова розвитку підприємництва — максимально полегшити відкриття рахунків. Процентні ставки за кредит залежатимуть від чинних ставок на світовому ринку, позикових засобів і інтересів розвитку вільної економічної зони. Хоча, можливо, кредитні установи орієнтуватимуться в цих питаннях на світовий ринок, але з метою зацікавлення клієнтів кредитний порядок буде пільговим. Ціноутворення на території ВЕЗ має охоплювати всі сфери діяльності товариства. Так, окрім цін на промислову і сільськогосподарську продукцію, мусять бути встановлені ціни на землю, основні засоби, природні ресурси, трудові ресурси, ціни на рекреаційні послуги, туризм, обґрунтовану оплату оренди землі, споруд, будинків та інше. Підприємства й організації ВЕЗ мають право встановлювати, за згодою споживачів або самостійно, оптові та роздрібні ціни і тарифи на їхню продукцію, роботу і послуги. Ціни на промислові вироби і сільськогосподарську продукцію промислового значення, споживчі товари і послуги, зокрема рекреаційні, необхідно визначити на засадах ринкових відносин підприємців із покупцями і споживачами. Розмір ціни залежить від існуючого попиту і пропозиції, вартості товарів, рівня світових цін і цін на внутрішньому ринку країни. Визначення цін на природні ресурси і землю зовсім не означає, що національні багатства необхідно негайно продати. Продавати землі юридичним і фізичним особам слід обережно. Краще передавати землю цим особам тільки в оренду і концесію. Це право має Адміністрація ВЕЗ. Але, безумовно, все повинно мати свою ціну, щоб уникнути спекуляцій і зловживань. Для визначення оплати за користування земельними, природними (зокрема лісовими) ресурсами, потрібно враховувати такі найважливіші моменти, які у нас поки що не застосовувалися: диференціальна рента, витрати на відтворення і на підтримку екологічної рівноваги. Ставки нормативних платежів (внесків) за користування природними ресурсами має встановлювати Рада народних депутатів на території ВЕЗ. Адміністрація ВЕЗ може регулювати ціноутворення винятково економічними методами, використовуючи антимонопольні підходи, преференційні ціни, пільгове оподатковування за прискорення господарського обороту коштів тощо. У ринкових умовах вільної економічної зони ціни на основні засоби (зокрема будинки і споруди), які набувають підприємці у власність, а також розмір орендних платежів на майно, яке здають в оренду або одночасної оплати за право користування, визначаються на основі угод між продавцями і покупцями, орендних договорів між орендодавцями й орендарями і є їхньою особистою справою з комерційною таємницею. Загальна система оподатковування результатів будь-якої підприємницької діяльності на території вільної економічної зони має бути орієнтована на створення сприятливих умов для розвитку підприємницької діяльності. Контролювати розрахунки і своєчасну оплату всіх видів податків повинні спеціальні податкові інспекції через безпосередню перевірку фінансової діяльності або через створену для цього аудиторську службу. У випадку незгоди з результатами перевірок апелювати можна до Господарського суду ВЕЗ. Суб'єкти господарських відносин можуть здійснювати валютні операції у межах своїх валютних коштів. Перелік дозволених операцій визначає Рада народних депутатів території ВЕЗ; вони здійснюються при наявності документів, які засвідчують виконання операції і її відповідність чинному законодавству ВЕЗ. Водночас громадяни, які одержали зарплату у валюті за роботу у вільній економічній зоні, мають право безперешкодно переводити свої гроші у відповідній валюті за кордон чи вивозити її при наявності підтверджуючих документів. За бажанням юридичних і фізичних осіб, власників валютних рахунків, банківські установи можуть здійснювати переведення одних видів валюти в інші, на основі курсів валют, діючих на цій території ВЕЗ. Якщо переведення валют пов'язане із розрахунками між суб'єктами господарських відносин і їхніми іноземними контрагентами, тоді має бути забезпечена еквівалентність грошових сум, а якщо таке переведення пов'язане із метою приведення вартості показників до загального знаменника, тоді забезпечується порівняльність грошових сум. Деякі перешкоди у валютних операціях можуть існувати тільки на першій фазі становлення фінансово-валютної діяльності банківських установ ВЕЗ. Надалі всі ці обмеження необхідно скасувати. Внутрішні і зовнішні межі території об'єктів вільної економічної зони повинні перебувати під юрисдикцією Державного кордону України, а митна служба діятиме на кордонах ВЕЗ і її внутрішніх територіях і об'єктах. Доцільно, щоб ця служба підпорядковувалась Раді народних депутатів території, що встановлює і змінює митний режим. Ус і прибутки митниці безпосередньо над-ходитимуть до бюджету вільної економічної зони. Мета митних зборів із підприємств вільної економічної зони і всіх постачальників, як і всієї системи оподатковування, — сприяти створенню умов для прискореного розвитку економіки ВЕЗ. Митні відносини у вільній економічній зоні формуються на засадах декларування товарів і послуг, що транспортуються через кордон завдяки запровадженню митного контролю, митних пільг і санкцій. Так, наприклад, на території ВЕЗ встановлюється особливий митний режим, що передбачає виконання цілої низки особливих положень. Вони можуть бути сформульовані так:
а) імпорт товарів і послуг на територію вільної економічної зони (за винятком, коли товари і послуги створюють загрозу безпеці території і населенню, загрожують здоров'ю, моральному стану населення, охороні культурних і природних пам'яток через невідповідність екологічним або технічним нормам); б) імпорт товарів і послуг, що призначені для кінцевого використання або постійного збережен в) експорт товарів і послуг, що вироблені у вільній економічній зоні (коли є гостра необхідність у цих товарах, тоді їхній експорт можливий за короткостроковими ліцензіями, що надає Рада народних депутатів або уповноважений орган); г) на пільгових тарифно-митних умовах може також здійснюватися транзит товарів, що підлягають переробці у вільній зоні, або які перевозять через територію ВЕЗ в інші країни СНД. Режим транспортування вантажів, рух пасажирів і всіх туристів із території вільної зони і до неї, гарантії забезпечення безмитного транзитного перевезення вантажів через іншу територію країни й країни СНД слід встановити згідно із чинним законодавством України і відобразити у двосторонніх угодах з іншими країнами. У випадку, якщо пасажири і вантажопотоки транспортуються через територію вільної економічної зони транзитом, тоді починають діяти правила контролю, що закріплені законодавством України. У ВЕЗ завжди встановлюється спрощений режим в'їзду і тимчасового перебування на її території громадян, які перетинають через державний кордон. Товарно-матеріальні цінності та інше майно, яке перевозять через державний кордон суб'єкти господарських відносин і громадяни, які перебувають на території вільної економічної зони, також обов'язково декларуються в органах державного митного контролю спеціальної вантажної митної декларації. У ВЕЗ обов'язково встановлюється внутрішній митний контроль. У цьому випадку митні пункти розташовуються на автомобільних і залізничних в'їздах на територію вільної економічної зони з боку інших регіонів країни, а також в аеропортах. Стягується спеціальне мито з громадян на в'їзд. Сплата цього мита надає право перебування на території ВЕЗ тільки упродовж певного часу. Нині у більшості країн при в'їзді в такі зони існують особливі митні тарифи, які, зрештою, не є обов'язковими. Паралельно встановлюється мито на всі транспортні засоби в розмірах, аналогічних до митного збору, і в такому ж режимі, але з використанням поправки у коефіцієнтах залежно від типу транспортного засобу. Пільговий проїзд може регулюватися особливими митними положеннями. У вільній економічній зоні для розвитку підприємництва діють особливі стимулюючі пільги при здійсненні господарських операцій для підвищення ділової активності. Основні напрямки надання пільг, на нашу думку, можуть бути спричинені такими факторами:
Рекомендовані такі загальні пільги для всіх підприємців, які мають статус юридичних осіб у ВЕЗ:
Пільговий вивіз прибутків іноземних фірм передбачає:
Література 1. Лісова О. Правові основи створення і функціонування вільних економічних зон в Україні // Підприємництво, господарство і право. — 2002. — № 6. 2. Степаненко С. Бізнес у зоні // Галицькі контракти. — 2002. — С. 37. 3. Пила В., Чмир О., Загородній В. Про перспективи Спеціальних економічних зон і територій пріоритетного Розвитку в Україні // Економіка України. — 2002. — № 4. 4. Сіваченко І. Ю., Кухарська Н. О., Левицький М. А. Вільні економічні зони. — К.: Ніка-Центр, 2002. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |