РУБРИКИ |
|
№ 10/2005 | |
архів номерів
|
Корпорація Citigroup шукає керівникаВіра ЄВТУШИНА Найбільшу у світі фінансову групу — американську Citigroup — очікують зміни. Втім, як і будь-яку іншу компанію, де змінюється талановитий топ-менеджер. Оскільки компанія велика, то й зміни будуть значними. Нещодавно президент і головний операційний директор Citigroup — Роберт Уілламстед заявив про своє рішення піти з корпорації. У вересні він передасть свої зобов'язання наступнику, якого поки не знайдено або ім'я якого широкій громадськості поки не розголошується. Свій відхід Роберт Уіл-ламстед пояснює просто: він хоче очолити одну з громадських організацій і відхід для нього є можливістю здійснити свої довгострокові особисті плани. Водночас Роберт Уілламстед піде з ради директорів Citigroup. Хто обійме цю посаду — поки також залишається загадкою. Зрозуміло тільки одне — знайти заміну для такого професійного керівника буде нелегко, оскільки нелегко управляти глобальною компанією, що працює майже в 100 країнах, а її активи становлять 1,2 трлн доларів. З 2000 по 2003 рік Уілламстед очолював споживчі бізнеси Citigroup. До них належать споживчі фінанси, емісія кредитних карт, роздрібне банківське обслуговування. Під його керівництвом дохід споживчої групи фінансової корпорації зріс з 28 до 41 млрд доларів, а щорічне зростання чистого прибутку щорічно становило 23 відсотка. Уілламстед — президент компанії з 2002 року, а титул операційного директора отримав 2003 року, коли глава Citigroup Сенфорд (Сенді) Уейлл заявив про своє звільнення. Крім Роберта Уілламстеда спадкоємцем Сенді став Чарльз Прінс — згодом генеральний директор компанії. Після обійняття посади Прінс й Уілламстед як стимул до роботи отримали кожен понад 300 тис. акцій корпорації. Відповідно до котирувань Нью-йоркської біржі, це еквівалентно 14,27 млн доларів. 2003 року, після того, як стало відомо про намір Уейлла, акції Citigroup впали в ціні на 2,8 відсотки. Аналітики розцінили це як данину поваги талановитому бізнесмену, який за час свого правління збільшив активи компанії до 1,1 трлн доларів США. 70-літній Уейлл тоді впевнено заявив, що «його розумові здібності не пропадуть ні сьогодні ввечері, ні наступного тижня», і до 2006 року він має намір залишатися головою ради директорів компанії. Сенді Уейлл став майже легендою через свою зосередженість на отриманні високих доходів, а його одержимість контролем над витратами дала йому конкурентну перевагу, що уможливило вдало поглинути Commercial Credit, Travelers і зрештою Citigroup. Навіть в організаціях, які історично мали високі витрати (такою була й Citigroup до того, як Уейлл придбав її), він зміг застосувати свій підхід зниження витрат. Але він був зацікавлений не в будь-якому бізнесі. Насправді ж Уейлл націлювався на компанії, чиї показники середнього валового прибутку значно перевищували середню по їхній галузі. Це привело його до Commercial Credit, який надавав споживчі позики під дуже високі відсотки тим, хто не міг отримати їх в іншому місці. Залишивши осторонь питання про етику роботи з такими позиками, Уейлл усвідомив, що краще становище Commercial Credit на ринку було там, де валовий прибуток був потенційно найвищий. Пристрасть Уейлла до бізнесу з високим валовим прибутком поєднувалася з постійним зниженням витрат — це й стало його формулою успіху. Завдяки фінансовим і менеджерським талантам Уейлла в 2003 році Citigroup одержала рекордний в історії світової економіки прибуток — 17,85 млрд доларів, що на 17% більше, ніж в 2002 році. Компанії вдалося досягти фантастичних показників, навіть незважаючи на слабку ринкову кон'юнктуру й збитки через банкрутство італійської компанії Parmalat. За словами генерального директора Чарльза Прінса, рекордні показники Citigroup в 2003 році ілюструють «перевагу й силу нашої видатної моделі бізнесу. Ми зробили більше, ніж будь-яка інша компанія у світі, для більшого числа клієнтів у більшій кількості місць». Майбутнє компанії керівництво Citigroup пов'язує як з розвитком існуючого бізнесу, так і з покупкою інших фірм. За словами фінансового директора Citigroup Тодда Томсона, корпорація «продовжує шукати можливість покупки компаній у сегменті роздрібних банківських послуг у США, Азії і Європі». Водночас Citigroup зуміла відмовитися від амбіційної ідеї «всесвітньої» присутності, тому що в 2002 році мала величезні збитки внаслідок фінансової кризи в Аргентині. Citigroup назвала дев'ять країн, які дають їй чистий доход. Це Гонконг, Сінгапур, Тайвань, Індія, Німеччина, Великобританія, Польща, Бразилія і Японія. Китай, Росію й країни Центральної Європи Citigroup зарахував до «інвестиційних ринків». Збитків в Аргентині й Бразилії також зазнали іспанські банки SCH, Santander, BBV й Argentaria, які свого часу продемонстрували успішний приклад консолідації на внутрішньому ринку, здійснивши декілька успішних угод в 1999 році. Період з 2003 року для Citigroup був багатий і на неприємності, зокрема на скандали, що стосуються репутації банку Citibank, який входить у групу. Як й іншим великим інвестбанкам, Citigroup доводиться відповідати по судових позовах інвесторів і кредиторів Parmalat, Enron, Adelphia й WorldCom. Так невдало склалося, що Citigroup надавав італійській компанії-виробнику молочної продукції багатомільйонні кредити. Загальний борг Parmalat перед Citigroup становив 689 млн доларів. Citigroup оголосила про списання збитків з боргів Parmalat у розмірі 372 млн доларів до сплати податків (242 млн доларів після оподатковування). Це майже всі незабезпечені кредити, видані італійському молочному гіганту Parmalat. Окрім того, Citigroup ризикує бути втягненою у справу про махінації засновника й гендиректора Parmalat Калісто Танці. Підконтрольна групі компанія Eureka Securitization, що займається сек'юритизацією кредитів, мала ділові відносини з фірмами Танці. Усвідомивши, що може стати жертвою скандалу, банк не виключає можливості подати позов проти Parmalat. Ще один скандал, у який втягнена корпорація Citigroup, пов'язаний зі збанкрутілою енергетичною компанією Enron Corp. Enron був створений 1985 року злиттям Houston Natural Gas й InterNorth. За п'ять років корпорація стала найбільшим продавцем природного газу в Північній Америці й Великобританії. Як відомо, керівництво Enron займалося фінансовим шахрайством у великих розмірах, завищуючи прибуток і привласнюючи корпоративні засоби, що призвело до краху компанії. Частина операцій проводилася через фінансові структури Citigroup, причому було встановлено, що кілька співробітників банківської структури допомагали шахраям у їхніх справах, навіть коли стало зрозуміло, що Enron зазнає краху. У зв'язку із цим частина інвесторів Enron (близько 50 тис. чоловік) подала в суд на Citigroup, вимагаючи відшкодувати збитки. Після проведеного розгляду група погодилася на позасудове врегулювання, для досягнення якого вона виплатить пос-траждалим 2 млрд доларів. Ця сума є однією з найбільших в історії врегулювань такого типу, але вона менша від суми у розмірі 2,58 млрд, які та ж Citigroup виплатила через аналогічні розгляди у справі великого комунікаційного холдингу WorldCom. «Нині для нас головне — розв'язати схожі питання й залишити цю сумну главу історії компанії позаду, — поділився у своїй заяві глава Citigroup Чарльз Прінс. — Чинячи так, ми зможемо краще розуміти й реалізовувати свої цілі». Важливою метою компанії є намір реалізувати найближчим часом ретельну охорону інформації про своїх клієнтів. У червні цього року Citigroup, у яку входить один із провідних банків світу Citibank, оголосила про втрату вантажу, що містить особисті дані 3,9 млн клієнтів холдингу. Як повідомила Citigroup у листі, відправленому всім клієнтам, за пропажу відповідає служба доставки United Parcel Service (UPS), що забезпечувала перевезення бази даних про клієнтів на комп'ютерних стрічкових носіях у кредитне бюро в штаті Техас. Вантаж з бобінами був втрачений з невідомої причини. На носіях були номери соцстраху-вання, історія рахунків, дані про позики реальних і колишніх клієнтів компанії в США. Цей інцидент став найсерйознішим випадком такого типу й останнім у черзі аналогічних випадків, коли з баз даних великих американських компаній почали зникати великі обсяги персональної інформації про клієнтів. Така інформація може бути використана в злочинних цілях, наприклад, для здійснення шахрайських операцій від чужого імені. У випадках із крадіжкою фінансової інформації можливе викрадення грошей із клієнтських рахунків. У лютому про втрату даних по 1,2 млн клієнтів повідомив інший великий й авторитетний банк — Bank of America — тоді також ішлося про пропажу резервних бобін з даними. У травні стало відомо про витік інформації про 600 тис. реальних і колишніх співробітників великого медіахолдингу Time Warner, за минулий рік стало відомо про кілька інших гучних випадків. У деяких з них поліція вбачає ознаки навмисного викрадення, зокрема із застосуванням технологій злому комп'ютерних систем або інших способів одержання несанкціонованого доступу до них. Citigroup запевнила клієнтів у тому, що в неї немає причин думати, що украдені записи 3,9 млн американців можуть бути використані зі злочинними намірами. «Ми дуже шкодуємо про інцидент, — написав у листі виконавчий віце-президент холдингу Кевін Кессінджер. — Починаючи з липня, ці дані передаватимуться електронним способом у зашифрованій формі», — заявив бізнесмен. Так що новому, поки ще не призначеному керівництву Citigroup, є над чим працювати й що вдосконалювати, щоб утримати лідерство на світовому фінансовому ринку й довіру клієнтів. Підготувала Віра ЄВТУШИНА |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |