РУБРИКИ |
|
№ 11/2005 | |
архів номерів
|
«Самоврядування і козацтво — запорука державності»Віталій КАЛЕНЯК, Сергій ЛАЗАРЕНКО Каленяк Віталій ПетровичНародився 17 жовтня 1947 року в селі Могильному Гай-воронського району Кіровоградської області, українець, православний. Виріс у сім'ї робітників. Після закінчення 11 класів середньої школи 1965 року вступив у вище командне училище, яке закінчив у 1969-му, Військову кадемію ім. Фрунзе — в 1979-му, академічні курси командирів дивізій в 1980 році та в 1986 році — вищі офіцерські курси «Постріл». 1998 року закінчив Донецьку державну академію управління. Прослужив у повітряно-десантних військах від командира парашутно-десантного взводу до командира об'єднання (1969–1994 рр.). Військове звання — полковник. 1994 року створив і очолює охоронну фірму «ВВВ». У лютому 1997 року його обрано Отаманом Кальміуської паланки Українського козацтва та Президентом федерації служб безпеки офіцерів спецвійськ. 1998 року призначений Генеральним хорунжим, потім Першим заступником Гетьмана Українського козацтва — Головним отаманом. У червні 1999 року об'єднав козацькі підрозділи 15 областей України і був обраний Верховним Отаманом Азово-Чорноморського козацького війська. Указом Президента України 23 січня 2001 року призначений Секретарем Координаційної Ради при Президентові України з питань розвитку козацтва України, від 7 липня 2005 року — Верховний Отаман Всеукраїнського козацького війська. Брав участь у підготовці проекту Національної програми відродження та розвитку Українського козацтва на 2002–2005 рр. Культурне і духовне відродження України, формування соціального престижу знань та інтелектуального потенціалу кожної особи як найвищої соціальної цінності — проблеми, які постійно турбують Верховного Отамана Всеукраїнського козацького війська, директора Українського військово-козацького інституту ім. Великого князя Святослава, професора Міжрегіональної Академії управління персоналом, доктора економічних наук, академіка Каленяка Віталія Петровича. В. П. Каленяк нагороджений 34 нагородами, зокрема нагородами Збройних сил, Київського Патріархату, Українського козацтва, орденом Архистратига Михаїла, «За заслуги» 3-го ступеня та ін. Лазаренко Сергій ЖоржийовичНародився у березні 1959 року у Донецькій області. Трудову діяльність розпочав на підприємствах, що забезпечують розробку, впровадження та виготовлення спеціального електронного обладнання для потреб оборонно-космічного комплексу «Топаз». Далі служив у правоохоронних органах України: прокурор районів у Донецьку, співголова у міжнародній організації Світовий Конгрес українських юристів, президент Науково-правової корпорації «Спектр», заступник Голови Фонду державного майна України. Заслужений юрист України, доктор юридичних наук, професор, академік Міжнародної академії інформатизації та Міжнародної академії проблем безпеки, оборони та правопорядку. Автор наукових досліджень у галузі розкриття методик впливу польових енергій, праць про особливо важкі злочини проти особистості на замовлення, біоенергоінфор-маційні технології, а також автор практичних економіко-правових студій у сфері оренди майна, удосконалення правової сфери обліку державного майна (спільно з комісією п. Семенюк В. П.), приватизації та корпоративного управління. За критику недосконалих правових схем попередньої влади отримав догану від Л. Д. Кучми. 1997 року розробив правові основи, структуру та нормативні акти функціонування Служби економічної безпеки (громадського контролю) при Президентові України, що існує і нині та підтримана РНБО України у серпні 2005 року. Розробив положення та правові документи і заснував 1998 року Спілку козацьких організацій України. Унікальність цього козацького громадського конфедеративного утворення дало змогу зберегти самостійність козацьких організацій та об'єднань, взяти під жорсткий контроль координацію дій. Член Ради Українського козацтва при Президентові — Гетьмані України. Голова від України в постійній міждержавній координаційній Раді козаків Білорусі, Росії та України. Генерал козацтва України. С. Ж. Лазаренко — лауреат міжнародних нагород «Слов'янська Слава» та «Свята Софія» в Міжнародній іміджевій програмі «Лідери ХХІ століття», лауреат міжнародної премії ім. маршала Г. Жукова, нагороджений Грамотою КМУ, «Знаком Пошани» ФДМУ, кавалер орденів «Червона Зірка», Нестора-літописця, Різдва Христового, «За церковні заслуги», Ільї Муромця, Преподобного Ага-піта Печерського, «Козацька Слава», «Козацька честь», «За розбудову України», «За відродження козацтва», Отамана Платова 2-го ступеня, Данили Галицького 2-го ступеня та багатьох інших. — Нова українська історія часом змушує думати над потребою переосмислити орієнтири державного будівництва, його ідеології. Ви представники чи не найпатріо-тичнішого прошарку суспільства — українського козацтва, як вважаєте, куди слід рухатись? Віталій Петрович: — Вироблення концептуальної ідеології є необхідною умовою розбудови держави та її розвитку в майбутньому. Кожна держава і кожен народ розвиваються не осібно, а разом зі своїми історичними й етнічними сусідами. Іноземні експерти наполегливо штовхають Україну на периферію світового господарства, до ринкового фундаменталізму. Не може іноземець, якщо він не зрадив свою батьківщину, бути патріотом України... В «Універсалі» Миколи Міхновського сказано, що усі лиха українського народу від того, що він до останніх часів не поглядав на свою справу національно, а тільки соціально; він не мав ідеалу самостійної України... Не розуміли українці головної умови національного життя, що треба бути державно незалежною нацією, бути не рабом, а паном собі і своєї долі, щоб лаштуватися на своїй території за власними вподобаннями. — Нині дедалі швидших обертів набирає патріотичний козацький рух. Чи спроможне сучасне козацтво стати тією силою, яка вичавить з українця раба і облаштує, нарешті, саме українську державу? Сергій Жоржийович: — Нині в Україні зареєстровано понад 100 політичних партій, а ще майже 64 тис. громадських організацій, серед яких козацьких організацій понад тисяча. Кількість останніх, до речі, майже така сама, наприклад, як кількість вищих навчальних закладів в Україні. Козацькі об'єднання почали активно реєструватися після проголошення незалежності України. Зрештою, державна влада звернула увагу на цю активну і патріотично налаштовану частину корінного населення і зробила все, аби з одного боку взяти під ретельний контроль цей патріотичний рух, а з другого — не дати можливості цивілізовано його розвивати на користь державі і людям. Провладний прошарок верхівки козацтва, якому до інтересів українства і козацтва не було діла, почав використовувати козаків у своїх корисливих комерційних цілях. Не секрет, що дух патріотично налаштованих козаків здебільшого зосереджений у невеличких містах. Саме там найбільш сутужне економічне буття українського люду, високий патріотизм, а ще щирість і довіра, на фоні невисокого освітнього рівня. На цьому і зіграли — козацтво у період свого відродження було поставлено у дуже жорсткі умови виживання. Відсутність підтримки з боку держави штовхнула козаків у сторону «меценатів-добродіїв», які мали власне бачення функцій і можливостей козаків. Ідею відродження козацтва політики використали у своїх цілях на шляху до владного Олімпу на основі відродження національної ідеї. Утім, не стояли осторонь і деякі науковці, які використали попит на дослідження історії козацтва. Історико-попу-лярна література на тему козацтва позитивно вплинула на українство — підняла духовність та самосвідомість, самоіден-тифікацію населення, але водночас, — за історією України, її волелюбного козацтва приховувалась неефективна внутрішня політика влади, яка на тлі ейфорії незалежності України прийшла до державного керма, використовуючи лозунги незалежності, своїми амбіціями ігноруючи фахівців-патріотів. Не маючи глибоких знань та умінь, вони не зуміли скерувати владний апарат на справжнє відродження України. Саме тоді прагматичні козаки почали клону-вати свої організації за якимись своїми відмінностями, прагнучи самостійності і незалежності від влади. Тоді до лав козацтва прийшли, крім любителів старовини, і консерватори, студенти, спортсмени, чиновники. Цьому сприяв і Указ Президента від 4 січня 1995 року «Про відродження історико-культурних та господарських традицій Українського козацтва». Цим указом передбачено преференції козацтву: надано право носити форми військового зразка, присвоювати спеціальні козацькі звання, створювати товариства, промисли тощо. Це дало змогу козакам прагматично організувати своє буття. Тому їх лави поповнили різні верстви соціально активних фахівців: народні депутати, підприємці, державні чиновники різних рангів, науковці, які не увійшли в козацькі низи. Козацькі наради проводять люди старшого віку, а молоді на таких зібраннях замало. — Себто, із поповненням козацьких лав молоддю наразі ще не все гаразд? В. П.: — До слова, недоброзичливці звинувачують козаків у різних гріхах:
Здавалось, що козаки, буцімто, почали втрачати довіру населення. Мабуть, є такі факти, але, хочу сподіватися, — поодинокі. Та хіба ті, які себе називають правоохоронцями, завжди працюють на користь людей? Чи тому Україна передує у Європі за кількістю засуджених до позбавлення волі? А може, варто взяти до уваги ще й те, що самі ж фахівці заявляють, що 60% засуджених, зважаючи на звинувачення, представлені їм, засуджені несправедливо або занадто жорстко? Українські правники та правозастосовні органи допустили, що в Україні діють десятки тисяч законів, указів, положень, які протирічать один одному, бо це інструмент вирішення проблем через ущемлення українства й проти нього. У цій «каламутній воді» легше ловити рибку — іноп-леменникам та нашим манкуртам, яничарам, перевертням... Серед українських правників майже 15 тис. юристів, адвокатів загального «інопле-менного кубла». Отже, разом із українською інтелігенцією та козацтвом треба активно включитися у формування Національно-державної Ідеології України. А щодо генералів, то треба зазначити: мудрість приходить з роками, тому не дивно, що мудрі люди пристають до козацтва. Гарячковості молодих протидіє поміркованість старійшин, більшість яких налаштована патріотично до України та українства, і є силою, яка здатна вже нині дати відсіч охочим поставити державу та її народ на коліна у різних сферах діяльності: економічній, соціальній, політичній тощо. Новий крок у майбутнє українського козацтва започатковано на Хортиці 4 червня 2005 року, де козацьке коло обрало Гетьманом Всеукраїнського Козацтва Президента України Віктора Ющенка. Багато недоброзичливців хотіло б бачити козацтво розрізненим і чванливим об'єднанням. Але козацтво гуртується на засадах патріотизму, і в цьому вони вельми консервативні. Козацтво — це побратимство, а тому дистанція між генералом і козаком не така вертикальна, із чітким підпорядкуванням, як у державних правозастосов-них органах, а натомість діє горизонталь порозуміння і спільне виконання обговорених рішень. Сумлінність, порозуміння і взаємна моральна підтримка — складові успіху козаків. Бажання насадити владну вертикаль зверху, всупереч ініціативі знизу, історично козаки не сприймали. У цьому наша єдність і сила. На часі розробка Державної концепції козацтва з визначенням його правового статусу. Національне козацтво спроможне боротися з корупцією, хабарництвом, прозорістю кордонів, нехтуванням законності з боку чиновників різного рангу, дбати про охорону історичних пам'яток, підприємств і бізнесменів, впроваджувати в життя національну українську ідею. — Але ж для такої діяльності необхідна відповідна база. І не тільки законодавча, а й освітньо-фахова. Чим щодо цього може похвалитися або пожуритися козацтво? В. П.: — Безумовно, база необхідна. Саме тому вже сьогодні успішно діє Український військово-козацький інститут (УВКІ, МАУП, Київ), де навчають таких спеціальностей, як аграрна і військова справи, менеджмент і безпека підприємницької діяльності, самоврядування і управління територіями. Ті козацькі організації, які опікуються розвитком свого регіону, дбають про своє майбутнє, мають можливість відібрати найкращих абітурієнтів і скерувати їх на навчання до УВКІ за своїми рекомендаціями. Крім того, розробляються програми для підвищення кваліфікації та навчання козаків усіх рівнів, аби освіту здобувала не тільки козача молодь, а й досвідчені та мудрі козаки. Аби досягти взаєморозуміння та використати колективний підхід до визначення шляхів майбутнього козацького буття, в УВКІ щоп'ятниці відбуваються відкриті для всіх козаків України засідання, де обговорюють нагальні потреби козацтва і козаків, фахівці консультують у різних питаннях, налагоджують суспільні контакти. На цих зустрічах є тільки одна заборона — неповага до співрозмовника, незалежно від обставин справи чи інших причин. Кожен повинен мати свою думку, і якщо вона узгоджується з іншими — це стане надбанням усіх. Все, що може призвести до негативних наслідків, обмірковується і в разі потреби відхиляється. Колективний підхід у вирішенні всіх питань, без табу — запорука єдності, взаємоповаги, братерства, відхід від адміністрування чи командування. — Український військово-козацький інститут готує не лише фахівців військової справи, а й спеціалістів із самоврядування і управління територіями. Чи означає це, що сьогодні це болючі проблеми України? В. П.: — Справа у тому, що антиукраїнські елементи нині займаються не економікою, не її реформою заради добробуту людини, а хримасти-кою — діяльністю заради збагачення, при цьому нехтують, принижують мораль, етику, духовність, пра-целюбство, суспільні цінності та ідеали, менталітет народу і, нарешті, національні інтереси. Або простіше —прибічники ринкового фундаменталізму нехтують соціально-економічним середовищем, в якому діє господарський суб'єкт — індивідуум —і котре визначає його мотиви і поведінку. Суть такої моделі ринку полягає в тому, аби задовольнити потреби тільки найбагатших при злиденності всього населення і обмежується лише імітацією ринкових реформ. Не останню роль у всіх негараздах відіграє система організації влади, починаючи з низу управління. Загалом, адміністративно-територіальний устрій — це законодавчо закріплена система поділу держави на територіальні утворення, які, за логікою, повинні сприяти підвищенню стандартів життя, забезпечити надання певних послуг населенню, забезпечити самоврядування у регіонах. Географічні принципи АТУ — повсюдність, компактність, гнучкість та адаптивність, саморегулювання на основі геоінформаційних технологій. Але є чимало суперечностей у термінологічному апараті адміністративно-територіальних одиниць (АТО). Поза переліком АТО в нормі Конституції (ст. 133) опинились міські, сільські та селищні ради. Відсутність базового рівня АТО сільських та селищних рад неминуче призводить до порушення принципу повсюдності територій, за яким, значні території поза межами сіл. І селища не належать до жодної АТО. І це не помилка, бо такою законодавчою неузгодженістю користуються причетні до влади людці, собі на користь і на зло державі. Крім того, є ціла низка негараздів в управлінні територіями, законодавчо відкритими:
Так, кількість сільських НП у 1991 році, при кількості сільського населення 16,8 млн осіб становила 28804, де функціонувало 9211 сільрад, у 2001 — 28651, з 10263 радами, у 2003 — 26615, де 10273 рад вже на майже 15 млн осіб. Чисельність сільського населення зменшилася за 10 останніх років на 1,8 млн осіб, а водночас кількість сільських рад збільшилася більше, ніж на тисячу. І це при тому, що бюджети розвитку при кількості населення до 500 осіб взагалі не формуються, при чисельності до 1 тис. осіб — формуються на 10% цих громад. Серед громад від 5 тис. осіб бюджет розвитку мають 66%. Оскільки на цьому рівні вже заявляють про себе джерела саморозвитку. І все це при тому, що кількість населення зменшується, як і кількість виробничих підприємств. Так, населення України, за підсумками перепису на 2 грудня 2001 року становило 48,4 млн осіб, а у 1991 році — 52 млн осіб. За десять років реформ чисельність населення зменшилась на 3,5 млн, або близько 7%. Процес вимирання у 1995 р. становив 299 тис. осіб, у 2001 році — 369 тисяч. Коефіцієнт народжених — 7,8, померлих — 15,4. При тому, що зайнятість у 1990 році була 24,7 млн осіб, а у 2001 році — лише 14,9 млн осіб. Також не варто забувати і про загрози державним інтересам загалом. Головна функція держави — сформувати систему національної безпеки, визначити її у своїх національних інтересах. Класифікацію системи національних інтересів можна визначити за:
Визначення загроз і викликів національним інтересам і створення системи протидії, попередження і усунення є функцією доктрини національної безпеки. Україна поки не має науково обґрунтованої і ефективної Концепції і системи національної безпеки. Її розробка і затвердження Верховною Радою є невідкладним завданням фахівців-патріотів. Тому патріотична місія козацтва — внести свій інтелектуальний і практичний вклад у збереження і захист території України, всупереч усім негараздам офіційної державної політики. — Ви говорите про законодавчі проблеми адміністративно-територіальної політики, але як загалом, на Вашу думку, має розвиватися Україна у цій сфері? С. Ж.: — Передовсім, за регіональною стратегією Україна є і повинна бути унітарною державою. Всякі спроби автономізації і федералізації слід трактувати як пряму загрозу українській суверенній державності. Тому у державі повинні бути перспективні стратегічні і тактичні новації ефективної регіональної політики. У цьому контексті держава зобов'язана вирівняти розвиток регіонів, забезпечити раціональне регулювання їхнього бюджетного навантаження, стимулювати ефективний розвиток продуктивних сил регіонів, найбільш повне використання економічних і природних ресурсів, забезпечити ефективне взаємовигідне співробітництво регіонів, а також формування внутрішньорегіональ-них і міжрегіональних народногосподарських комплексів. Усе це важливо впровадити на умовах децентралізації механізмів розвитку, регіональному самоврядуванні, формуванні в регіонах змішаної економіки, пріоритетному розвитку малого підприємництва, створенні нових робочих місць, розширенні регіональних ринків товарів, праці, капіталів. Необхідно стимулювати транскордонну співпрацю регіонів із прикордонними областями країн-сусідів. Місцеве самоврядування повинно стати основою регіональної політики України. Для цього держава має передати регіонам ту частину своєї власності, яка забезпечує соціально-економічні потреби населення. Кожен регіон повинен мати Державну перспективну програму соціально-економічного розвитку, яка б вирішувала питання галузевого, територіального і соціального розвитку. Крім того, держава повинна надавати повномасштабну і ефективну допомогу регіонам, які зазнали екологічних катастроф, страждають від безробіття або потерпіли від неврожаю. Іншими словами, розбудова держави потребує проведення реформи адміністративно-територіального устрою на законодавчому рівні. І козацтво буде ініціювати організацію самоврядування на нових засадах — бо влада повинна бути для людей. Люди для влади вже були, — це призвело до жахливих наслідків, зокрема в Україні, що б там не розповідали про демократію і лібералізм. Слава Україні! Героям слава! Розмову вів |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |