РУБРИКИ |
|
№ 11/2005 | |
архів номерів
|
Нові акценти зовнішньої політики України: інформаційно-комунікаційний аспект (продовження)Ігор СЛІСАРЕНКО, кандидат філологічних наук, доцент Україна — поле гри без правил для іноземних лобістів?Лобізм — це тиск певної групи на державну законодавчу та виконавчу влади з метою ухвалення рішень, вигідних для цієї групи. Як правило, дослідники зараховують лобізм до сфери ПР-технологій. Ще в часи Вавилону та стародавнього Єгипту жерці та радники царів нерідко виконували роль лобістів, домагаючись на вищому державному рівні або рішення знизити податки для вуличних міняйл, або надати військову допомогу сусідній державі. Отож, зазначає дослідник лобізму Валех Рзаєв, систему психологічного впливу на людські голови вдосконалювали століттями, втім, вона залишалась кулуарною. І тільки у ХХ ст. лобізм пробрався із римських лазень та французьких будуарів до парламентів, а з розвитком інформаційних технологій отримав невід'ємну нині частину — масштабні інформаційно-пропагандистські кампанії, із залученням ЗМІ. Існує чимало вітчизняних та іноземних ґрунтовних досліджень про природу лобізму та особливо про інструментарій лобіювання інтересів корпорацій. Натомість, проблема лобізму у сфері міжнародних відносин досліджена ще недостатньо. Особливо закритою залишається тема «етнічного лобізму», — поодинокі публікації маємо хіба про політичну публіцистику та журналістські розслідування. Нині роль етнічного лобі та його вплив на міждержавні відносини, можна сміливо стверджувати, щоразу посилюються. Так, нещодавно у відносинах Польщі та Білорусі стався великий конфлікт, який точився навколо ситуації із організацією «Спілка поляків Білорусі». Згідно із заявами польського керівництва, влада Білорусі чинила тиск на організацію з метою цілковитого контролю над нею. Натомість в уряді Білорусі стверджували, що в організації відбувся розкол через спроби деяких діячів провести нелегітимний з'їзд і змінити керівництво «Спілки». Європейський парламент у своїй заяві однозначно став на бік Польщі й окремим пунктом зазначив звинувачення — «репресії проти національних меншин». У цій ситуації МЗС України запропонувало посередництво для вирішення конфлікту. Але навіть у самій Польщі політичні сили по-різному оцінили справжні причини цього конфлікту. Так, третя за представництвом у Сеймі країни партія «Самооборона» розцінила події як штучний конфлікт, до якого країни підштовхують їхні патрони — США та Росія [1]. З іншого боку, не переконливо, що позиція Польщі і рішення уряду заборонити в'їзд до країни лідеру «Спілки», якого визнає Мінськ, але не визнає Варшава, спричинена саме піклуванням про права поляків в Білорусі. Тоді МЗС Білорусі у своєму коментарі зазначило: «Это наглядный пример “заботы” польской стороны о своих соотечественниках, проживающих в Беларуси /.../ Польская сторона явно делит белорусских поляков на “угодных” и “не угодных” для Варшавы. Естественно, что Польша, как суверенное государство, может отказать во въезде на свою территорию любому иностранному гражданину. Но какую реальную “угрозу для обороноспособности и общественной безопасности Польши” представляет доцент Гродненского университета, бывший руководитель общественного объединения “Союз поляков на Беларуси”? Скорее — Тадеуш Кручковский поплатился за свои политические взгляды и взвешенный подход к взаимодействию с властями Беларуси. Что, это и есть пропагандируемое Польшей право на свободу мнения? Это и есть право на свободу передвижения? Это и есть подлинная свобода контактов между людьми? А ведь польская сторона говорила о “предпринимаемых ею усилиях для беспрепятственного общения граждан Беларуси и Польши” и “укрепления связей с Полонией”. Запрет полякам на въезд в Польшу — что, это и есть эти усилия? Такими действиями польская сторона явно пытается запугать членов Союза поляков на Беларуси» [2]. На превеликий жаль, як засвідчила практика українського керівництва, у нас часто-густо взагалі не знають або ігнорують чинник етнічного лобі у двосторонніх відносинах. Ось як вичерпно описав історію із візитом президента Віктора Ющенка до Туреччини у червні ц. р. український журналіст кримськотатарського походження Осман Пашаєв: «Головний турецький месидж Ющенко отримав від тамтешніх (тобто турецьких. — Ред.) кримських татар. Ця тема настигала президента протягом трьох днів. Очевидно, що в українського керманича навіть з'явився умовний рефлекс упродовж двох діб, бо в останній день — у Стамбулі на зустрічі із діловими колами — Ющенко сам порушив кримськотатарське питання… На жаль, за три дні візиту не було жодної прес-конференції, або підходу до журналістів. Тому всі деталі закулісних розмов сторони залишили при собі. Подейкують, що в промові турецького президента Сезера за зачиненими дверима була присутня дипломатично вивірена фраза, що розвиток україно-турецьких взаємин залежатиме від гармонійного вирішення проблем кримських татар. Слід зауважити, що турецькій стороні зовсім не хотілося б говорити на неприємні теми. Лише збожеволівши, можна уявити, що Туреччині, яка скута кіпрською, курдською та вірменською темами, для повного щастя не вистачає публічного захисту кримських татар. Але політики в Чанкає (урядовий район в Анкарі) не можуть відмахнутися від кримськотатарської діаспори. За найскромнішими підрахунками там мешкають 2–3 мільйони кримських татар (діаспора стверджує, що не менше 5 мільйонів). Це мінімум 5% голосів на виборах. Додавши, що кримські татари живуть в найрозвинутішій частині Туреччини — між двома столицями, вартість цих голосів збільшується в кілька разів. А звідси і впевненість діаспори. Маленький приклад: кримськотатарські об'єднання на своїх приміщеннях вільно вивішують поруч із червоним турецьким прапором, блакитний прапор кримських ханів. Якби це дозволили собі якісь інші меншини, очевидно, що всі активісти опинилися б за ґратами, бо за турецькими законами громадські організації не мають права на публічний прапор. Але кримських татар не чіпають. Надто міцний вплив вони мають на внутрішню турецьку політику. Без усіляких квот кримські татари опиняються в будь-якому складі турецького парламенту або уряду. В Кабінеті Реджепа Ердогана міністр фінансів та голова комісії державного майна — кримські татари. Вихідці із Криму завжди контролюють мерію міста Ескішехір і дуже міцно представлені в регіональній владі Стамбула, Бурси та Конії/…/ Нині діаспора міцніє. І все більше кримських татар Туреччини починають публічно визнавати своє коріння. Турецький аналог Порошенка — шоколадний король Туреччини Сабрі Улькер родом із кримського села Корбек (нині Ізобільне біля Алушти), кримською татаркою є Айдан Шенер, яка відома радянському глядачу по головній ролі у фільмі “Корольок, пташка співуча”. Цей перелік зараз складається із сотень імен політиків, артистів і спортсменів… Анкара, навіть бажаючи, не може не озиратися на ці голоси… Схоже на те, що Ющенко не зрозумів ввічливих запитань. Просто в тюркському світі запитання не ставляться у лоб. Вони обережні, довгі, з багатьма вибаченнями, але дуже зрозумілі для того, хто хоче розуміти. Ющенко ж, так само як і Кучма, поки не вбачає політичних проблем у Криму. Для нього кримські татари — лише вибагливі репатріанти, які встали в чергу за землею. Президент, правда, сказав, що розуміє ці почуття. Але Ющенко так і не дав відповіді на те, чи повертатиме Україна в Криму історичні назви міст та сіл, чи ухвалюватиме забутий законопроект Безсмертного про статус кримськотатарського народу, чи легалізуватиме врешті-решт Курултай та Меджліс, що демократизувало б як ці органи, так і весь кримськотатарських політичний рух, який перебуває за межами правового поля України. Можливо, президент не знає, що не встиг він в ефірі пінчуківських телеканалів некоректно порадити кримським татарам відмовитися від декларації про національний суверенітет (цей документ Курултая був першою жорсткою відповіддю кримських татар проросійським сепаратистам мешков-ців), як турецькі кримці вже наступного дня знали про цю пораду українського глави держави» [3]. Слід визнати, що сама Україна стала полем гри без жодних правил для лобістських структур, що реалізовують інтереси іноземних урядів. Очевидно, найсистемнішими і найпотужнішими є наступні лобі:
Варто зазначити, що до спроб створити власне етнічне лобі — ще не системно, але все ж регулярно — вдаються й інші країни. Це, наприклад, стосується недавньої практики румунського керівництва видавати паспорти своєї держави мешканцям Чернівецької області. Ось як описувала ситуацію місцева газета: «За словами ж нового генерального консула Румунії в Чернівцях Ромео Сендулеску, призначеного на посаду 21 листопада цього року, румунське законодавство передбачає отримання подвійного громадянства/…/ Генеральний консул заявив, що Румунія нікого не боїться, ні на кого не хоче нападати і не хоче інших територій, окрім тих, які має, оскільки непорушність кордонів у післявоєнній Європі визначена ще Гельсінським пактом. Залишилося лише декілька технічних проблем, які поки що обговорюються. Якщо ж вони не будуть вирішені, то для врегулювання існують міжнародні інстанції. Він відмовився коментувати останню заяву міністра закордонних справ України Анатолія Зленка, який закликав Захід призупинити процедуру прийняття Румунії до НАТО через її територіальні претензії до сусідів і, зокрема, до України» [4]. Водночас сама Румунія протестувала проти закону, ухваленого в Угорщині, про статус закордонного угорця, в якому румунське керівництво вбачало зумисну політику на посилення угорського сепаратизму в Румунії. Отож, навіть побіжний огляд недавніх подій окреслює складну і суперечливу проблему, з якою у тій чи іншій мірі стикаються багато держав. А Україна, про що йтиметься далі, і поготів. За словами відомого американського спеціаліста з ПР Нурдогана Рігеля, «етнічний лобізм — найне-безпечніша форма лобізму у США». І це не здається перебільшенням, оскільки часто діяльність лобістських груп спрямована на виконання конкретного замовлення іноземного уряду, чиї інтереси можуть не збігатися, а то й суперечити національним інтересам. Історія США після Другої світової війни дає чимало прикладів на користь такого висновку. Коли 1956 р. Ізраїль разом із Британією та Францією розпочав агресію проти Єгипту, президент Д. Ай-зенгавер був упевнений, що Ізраїль навмисно приурочив війну до президентських виборів у США, розраховуючи, що це «перешкодить йому діяти всупереч інтересам Ізраїлю через страх втратити голоси євреїв». Азенгавер писав тоді своєму близь-кові другові: «Я дав пряму вказівку державному департаменту, щоб вони повідомили Ізраїлю, що ми будемо чинити так, наче в Америці взагалі немає євреїв» [5]. Також Айзенгавер наполягав пізніше, щоб США фінансували будівництво Асуанської ГЕС у Єгипті, але, за свідченням його помічника Шермана Адамса, це було відкинуто «потужним і добре організованим проізраїльським лобі конгресу, яке завжди було могутнім і впливовим» [5, с. 267]. Схоже, президент Айзенгавер був чи не останнім принциповим державним діячем, який не корився ізраїльським інтересам, мало того, публічно виступав із осудом: «Чи можна дозволяти країні, яка здійснила агресію і окуповує чужу територію, попри осуд цих дій ООН, самій визначати умови виводу окупаційних військ?» [5, с. 268]. Одразу після закінчення його президентської каденції в 1960 р. відомий автор Альберт Лілієнталь писав міністру юстиції США: «Будь ласка, порадьте містеру Ніксону не робити спроб змагатися із містером Кеннеді (Ніксон і Кеннеді були кандидатами у президенти. — Ред.), обіцяючи Ізраїлю зробити для нього більше ніж те, що демократи вже обіцяли сіоністам. Як я раніше зазначав у листі до Ніксона, це матиме смертельні наслідки для національних інтересів США» [5, с. 273]. На загальне переконання, найбільшим і найвпли-вовішим в Америці лобістом є організація «Американсько-Ізраїльський комітет громадської діяльності» (AIPAC). Напрямок діяльності цієї структури — забезпечити зміцнення відносин між США і Ізраїлем, збільшити безоплатну американську фінансову, технологічну та військову допомогу Ізраїлю, «використовувати всю державну міць США для захисту прав громадян єврейської національності в різних країнах світу». Ізраїльське лобі в США користується такими ме-діа-гігантами, як телеканали NBC и CBS, газетами New York Times та Washington Post. Воно підтримує проізраїльські лобістські структури в інших країнах, як зазначає В. Рзаєв, «здійснюючи необхідні заходи для представлення інтересів великих фінансово-промислових груп». Традиційно ізраїльське лобі відіграє провідну роль у Демократичній партії, а від часу президентства Дж. Буша — і в Республіканській. Але навіть такі міцні позиції в американському істеблішменті та опір будь-яким спробам розслідування наприкінці 2004 р. не врятували AIPAC від гучного шпигунського скандалу. «В октябре обвиняемый в шпионаже сотрудник Пентагона Лоуренс Франклин признался в передаче Израилю секретных данных, в частности, подробностей операций американских войск в Ираке». Обвинение сразу по пяти пунктам было предъявлено Лоуренсу Франклину еще в июне с. г. Он сразу чистосердечно признался в передаче полученной им в Пентагоне секретной информации сотрудникам израильского посольства в США и членам AIPAC. В частности, Лоуренс Франклин рассказал, что встречался с заведующим политическим отделом израильского посольства в Вашингтоне Нао-ром Гиломом и представителями AIPAC Стивеном Розеном и Китом Вайссманом, в период с 2002 по 2004 год снабжая их секретными данными. По словам Лоуренса Франклина, он рассчитывал на то, что Стивен Розен и Кит Вайссман с их связями в Совете национальной безопасности США сумеют как-то повлиять на тех, кто принимает решения в Вашингтоне. 58-летний Лоуренс Франклин проработал в Пентагоне около 20 лет, долгое время был референтом бюро по проблемам Ближнего Востока и Южной Азии в управлении разведки при министерстве обороны США. Три года назад его перевели в политический отдел Пентагона, и в скором времени он должен был уйти на пенсию. По данным газеты Washington Post, за годы работы в минобороне США Лоуренс Франклин, не занимавший никаких высоких постов, оброс большими связями, в частности, был близко знаком по меньшей мере с двумя высокопоставленными чиновниками Пентагона еврейского происхождения — Полом Вульфовицем и Дугласом Фейтом. Приговор Лоуренсу Франклину будет оглашен 20 января 2006 года. Что касается Стивена Розена и Кита Вайссмана, то судебные слушания по обвинению их в преступной деятельности, угрожающей государственной безопасности США, начнутся 3 января 2006 года. Но сотрудники AIPAC свою вину полностью отрицают. Ссылаясь на источники в ФБР, Washington Post сообщила, что ожидаются аресты других подозреваемых по этому делу» [6]. На мало не одностайну думку аналітиків, зовнішньою політикою США керує саме етнічне лобі в Конгресі та президентській адміністрації. Отож, доречно поставити питання: чи існує там українське лобі? Українське лобі у США швидше мертве, ніж живеТакий діагноз у статті «Хто і як працює в Америці на Україну» поставили а англомовному виданні української діаспори в США The Ukrainian Weekly доктор Тарас Кузьо та Орест Дейчаківський, заявлений як «старший штатний радник при американській Гельсінській комісії» у Вашингтоні. І це, як не прикро, не полемічна думка, а вже чергова констатація очевидного. Катастрофічне падіння впливу українських діас-порних організацій в США стрімко відбувалося від 1994 р., у рік, коли, мабуть, востаннє вони змогли мобілізувати велику кількість американців із українським корінням на протести. Тоді вони домоглися, щоб щойно обраного президентом Леоніда Кучму приймали із державними почестями, а не з офіційним візитом. Як вирішила американська сторона (діаспора переконувала, що це принизливий статус для глави Української держави після державного візиту до США російського президента Б. Єльцина; цікаво, що коли у квітні ц. р. Віктора Ющенка приймали у США із «офіційним візитом», ніхто вже на це не нарікав). А потім діаспора влаштувала масштабні і довготривалі протести із пікетуваннями, заявами і т. д. проти показу на телеканалі Сі-Бі-еС скандального фільму під назвою «Потворне обличчя свободи» про буцімто зростання антисемітизму в Україні. Тоді діаспора влаштувала протес-тну кампанію не гіршу ніж індійська акція непокори британським колонізаторам. Офіси Сі-Бі-еС по всій країні були не просто пікетовані, а паралізовані зливами обурених телефонних дзвінків і факсів. Боси телеканалу змушені були приймати численні делегації. Від конгресменів зажадали підняти питання на Капітолійському пагорбі. Українські американці закликали бойкотувати товари компаній, які на своє нещастя спонсорували програму. Сі-Бі-еС перелякалося не на жарт і змушене було повідомляти про ці протести. Перелякалися і «герої» фільму, зокрема, горезвісний рабин Я. Дов Блайх, який виправдовувався, що його брехливі просторікування у фільмі були «вибірково вилучені із контексту». Але вже через рік організація «Український народний союз» (UNA) зачинила своє відділення у Вашингтоні, фактично, скоротивши єдиного працівника, який опікувався зв'язками із Конгресом і Білим Домом. А зекономлені гроші пішли на газету УНА «Свободу», вже тоді маргінальне видання (а нині, на жаль, просто примітивне, де поверхові репортажі із України перемішані із убогою пропагандою політики Дж. Буша, зокрема, війни в Іраку), читачами якого були літні люди, які за життя в Америці так і не вивчили англійської мови. Ось яку невтішну констатацію стану справ зробив дописувач «Свободи» у 2003 році: «Застій» в нашому діяспорному громадському житті, який завважується на кожному кроці. Однак найбільший його вияв маємо в нечисленній участі в усіх майже наших імпрезах, в слабкій активності поодиноких наших організацій, навіть коли вони загальновідомі та популярні. Ось ідемо на цікаву доповідь молодого науковця з України, а на залі є дослівно зайнятих 12 місць. Ось заініціювала одна з жіночих організацій зустріч з ціллю зібрати гріш на добру громадську справу і... з'явилося тільки декілька учасниць, яких датки далеко не збільшили приходу на ту справу… Погляньте тільки на світлини з одних чи інших зборів, провідних осіб чи активних членів. Це, звичайно, особи ніяк не молодого віку, а переважно такі, що давно переступили півстолітній поріг. Що робити? Як відмолодити нашу громаду та зацікавити її усіми проявами громадського життя? І не менш прикрим є для нас, журналістів-українців, коли бачимо членів української спільноти в США, які поголовно тримають в руках “Новоє руское слово”, а не одну з нечисленних українських газет, і тим не мають інформацій, що відбудеться в нашій громаді... Погляньте тільки на сторінки кожного числа “Свободи” із посмертними повідомленнями. А під ними — ряди імен нащадків, які вказують на те, що вони вже не належать до нашої спільноти, і їх не можна буде ніяк “притягнути” до праці в нашій громаді та до участи в її культурних імпрезах, в її школах чи молодечих організаціях, коли українська мова та українське життя є для них чужі. Цей відплив нащадків еміграції після Другої світової війни є постійним… “Четверта хвиля” наших поселенців (тобто ті, хто переїхав після розпаду СРСР. — Авт.) має свої шляхи життя, які ми часто не розуміємо і не схвалюємо. А ми, поселенці після Другої світової війни, з Божої волі відходимо, й усіх нас переслідує тепер питання: «Як заповнити чим скоріше порожні місця у нашій громаді?». Так, смерть невблаганна. І йдуть у вічність ті, хто у 1960-их брав участь у мільйонних маршах українців у столиці Вашингтоні, зважати на які власною участю мав уже згадуваний президент Д. Айзенгавер. Наступні після них покоління вже практично асимільовані, прагнуть бути «стовідсотковими американцями», і навіть, беручи участь у діаспорних справах, часто-густо бояться опинитися під підозрою у «подвійній лояльності» (double loyalty), тобто відданості іншій — неамериканській — державі. Інша причина занепаду, як стверджує доктор Роман Барановський, — боротьба за владу в українських організаціях, зокрема, в Українському Конгресовому Комітеті Америки, яка розпочалася ще десятиріччя тому. Причиною було, як пише д-р Ба-рановський: «з одного боку — партійна монополізація громадського життя, з іншого — намагання опозиції утвердити демократичні принципи в громадському житті. Йшлося не про наше негативне ставлення до УККА, а про потребу оздоровити громадське життя, поставити його на шлях демократизації». Він цитує іншого автора — Антіна Драґана: «Конфлікт в УККА, як і ряді інших подібних подій на нашому терені та в інших теренах, зводиться до одної короткої і ясної формули: партократія верзус демократія: влада партії проти влади народу». І закликає: «Провід громади повинен перейти в руки не-партійців, які стоять на демократичних принципах і для яких гаслом у їхній діяльности буде “патріа”, а не “партія”!» На переконання цих та інших авторів, владу в ді-аспорних організаціях узурпували корисливі політикани, які ще й переслідують незгодних! Ось лише кілька штрихів до їхнього колективного портрету. 2004 р. із уже згаданої «Свободи» читачі змогли дізнатися, що згідно з вироком суду високопосадо-вець Українського Народного Союзу Йосиф Бін-чак, «котрий сам визнав свою провину — викрадення від цієї установи грошей, — отримав до трьох років тюремного ув'язнення в штаті Нью-Джерсі і водночас /…/ має сплатити УНСоюзові 570 тис. доларів». Громадівські гроші — понад півмільйона доларів — Бінчак програв у казино. Того ж 2004 року, писала газета, «Суд штату Огайо виніс у четвер вирок почесному консулові України в США Андрієві Футею /…/ штрафними санкціями у розмірі 1 тис. доларів та встановив для Футея 6-місячний випробувальний термін за співучасть у підкупі високого посадовця. Андрій Фу-тей/.../ упродовж 1990-х років працював помічником тодішнього губернатора штату Джорджа Вой-новича. У своєму заключному слові перед вироком суду Футей сказав: “Мені дуже соромно…” Андрій Футей — один із активістів української громади у штаті зі значною кількістю українців. Декілька місяців тому він ініціював створення комітету “Українці за Буша” на підтримку передвиборчої кампанії чинного президента США». Звертає увагу й та обставина, що працював засуджений на Войновича, нині сенатора, одного із одіозних активістів т. зв. ізраїльського лобі. Минулого року Войнович був серед ініціаторів ухвалення сумнозвісного «Акту про глобальний звіт про антисемітизм», проти ухвалення якого виступав навіть Держдеп США, доводячи, що цей упереджений закон ще більше підірве довіру до США у світі. На іншого ізраїльського лобіста — конгресмена Сандера Левіна (він, зокрема, «відзначився» законопроектом про недопущення створення палестинської держави) — працює голова Українського Конгресового Комітету Америки Михайло Савків. При кожній публічній нагоді останній вихваляє Левіна як «щирого приятеля українців». І це тоді, коли саме завдяки старанням Левіна та його спільників у Конгресі із резолюції 2003 р. було вилучено визначення Голодомору 1932–1933 рр. як Геноциду українського народу! Отож, цілковитий провал намагань добитися від Конгресу та Сенату США резолюцій про визнання Голодомору 1932–1933 рр. Геноцидом українського народу не випадковий: «приятель українців» і патрон Савківа Сандер Левін свідомо не допустив такого пункту до резолюції Конгресу, а проект резолюції Сенату авторства Бена Кемпбелла із визнанням Голодомору геноцидом зумисно заховали в шухляду голови комітету Діка Лугара, який потім розповів, що «забув» про законопроект. Згодом тихцем прибрали із вебсайту англомовної газети The Ukrainian Weekly заклик до українців «врятувати законопроект Кембелла»... Хто такий цей М. Савків? З офіційної версії біографії, поданій у тій самій «Свободі», дізнаємося, що після університету він пропрацював аж п'ять років фінансовим асистентом у приватному секторі, а «в 1996 році приїхав до Вашингтону, щоб очолити Українську національну інформаційну службу». Як твердить Савків, це його стараннями у 1997 році була створена «Конгресова українська група» (Congressional Ukrainian Cаucus) із членів Конгресу, які буцімто «сприяють взаєминам між Україною та Америкою в законотворчій та економічній галузі». Результатів діяльності цього «кокусу» жодних, але хто головує в ньому? Той самий Левін! Виникає запитання, а яка практична вигода Левіну від цього? Відповідь проста: його обирають до Конгресу від штату Мічиган, де історично дуже чисельна українська громада. От Савків і допомагає Левіну надурити виборців наскрізь фальшивим іміджем «приятеля українців»? Невже Савків робить це задурно, «по-дружньому»? Не віриться. Адже боротьба за місце в Конгресі — це змагання грошових мішків, і кожна виборча кампанія в одному-єдиному окрузі вартує мільйони доларів. 2005 р. Савків із якоюсь Марійкою Дупляк надіслав листа — «від усієї української громади» — на підтримку горезвісним Й. Зісельсу та Я. Дов Блай-ху! Знову виникає запитання, чи задурно розписується він «від усієї громади» в любові до подільників Суркіса? Листи «обурених» із вимогою «покарати» у найгірших сталінських традиціях не є чимось новим для нинішніх функціонерів «діаспорних організацій». 2001 року Оксана Соколик, заступник президента Світового конгресу українців, та Ярослав Соколик, зазначений як «багатолітній генеральний секретар» того ж конгресу, у вірнопідданському листі до консула (видрукуваний в «Урядовому кур'єрі») гудили північноамериканську групу підтримки комітету «Україна без Кучми». І парочка Соколиків була обурена через протести українців проти режиму Кучми на вулицях Торонто. Ба, більше: Соколики просили українського генконсула «передати Президенту України, що в Україні є всі демократично-правові умови». Ось так плазували ватажки громади перед режимом Кучми-Медведчука! На халяву? Навряд чи можна повірити, що ці ласі до влади страждають уродженим кретинізмом… У своїй статті Т. Кузьо та О. Дейчаківський наводять перелік фондів і осіб, які, як вони заявляють, «працюють на Україну». Чесніше сказати — «хочуть заробити на Україні». У переліку знаходимо Адріана Каратницького із організації «Дім Свободи» (Freedom House) та Надю Дюк із «Фонду підтримки демократії» (National Endowment for Democracy). «Дім Свободи» оскандалився ще 1995 р., коли його функціонери нагородили своєю премією Л. Кучму — «за розвиток демократії» (нагородження не скасували і дотепер). Що ж до персоналій, то вичерпно про них написав журналіст Володимир Скачко, спеціаліст із так званих «грантоїдів» (зауважимо, жоден із фігурантів статей В. Скачка не звернувся із спростуванням): «на дармовых подачках “для демократии в Украине” расцвела целая группировка деятелей здесь и за океаном, во взаимное благо использовавших “откатные” технологии “окучивания” грантов. По знакомой методе: чем больше были гранты, тем больше “откаты” — суммы, которые под разным предлогом возвращались назад в Америку гранто-дателям, но якобы оприходовались грантоедами в Украине. Размах откатов поражал — до 50%. А отсюда и размеры этих грантов — в миллионах долларов: чем больше выпросят у наивных американских фондов, меценатов и спонсоров, тем больше получат в свое шкурное пользование распорядители. И отсюда же вся эта бурная имитация деятельности грантоедов два-три предыдущих года: они и по стране разъезжали, и семинары всевозможные проводили, программы обучения якобы внедряли, и списки по любому поводу от “разведенных” и обманутых ими коллег-журналистов или политиков собирали. Потом “лафа” внезапно кончилась, а отработанная схема угрожала в одночасье рухнуть: в США многие поняли, что происходит на самом деле. Но, похоже, там никто не захотел раздувать скандалов, как это уже было в Украине несколько лет назад, когда сменили зарвавшееся и проворовавшееся руководство практически всех фондов (от соросов-ского “Возрождения” до “Евразии”) и просто сменили по-тихому самых рьяных «борцов за украинскую демократию» (почему-то, к примеру, лишились своих должностей Адриан Каратницкий и Надя Дюк...)». Але, як виявилося, п. Каратницький успішно заснував інший проект під назвою «Помаранчеве коло», презентація якого відбулася якраз під час приїзду В. Ющенка у серпні ц. р. Про майбутню діяльність «кола» сам організатор розповів дуже поверхово: «Ми створили цю бездохідну фундацію, щоб підтримати українську демократію. Тут об'єдналися видатні діячі від політики, бізнес-еліти, відомі громадські діячі, яскраві особистості США, Канади і Європи. Це ті люди, які щиро хочуть допомогти зміцненню міжнародного іміджу України в світі, підтримати інтеграційні процеси входження України в Європейський Союз і ширшу демократичну світову спільноту. Це віддзеркалення основних принципів Майдану. — Які люди ввійшли до складу фундації? Чи є відомі імена? — Так. І дуже багато. Це Колен Павел, Меделін Олбрайт, Збіґнєв Бжезінський, Віталій Кличко, Жерард Депардьє, Адам Міхнік, Емма Баніно, Рудольф Джуліяні та багато-багато інших провідних діячів зі світовим іменем. —Знаю, що ініціятива заснування цієї фундації належала Вам, пане Андріяне, і коріння Вашого роду — в Україні. Чи дістав цей проект підтримку на батьківській землі? —Так, звичайно, і найперше — в Президента Віктора Ющенка. На адресу “Помаранчевого кола” від Віктора Андрійовича надійшов лист-підтримка іні-ціятиви щодо збереження і поширення цінностей Помаранчевої революції. Також цей проект дістав підтримку від Юлії Тимошенко, Бориса Тарасюка, Олега Рибачука та інших яскравих провідників, патріотів України. —Де зареєстрована фундація і якими коштами буде управляти? —Як я вже говорив, “Помаранчеве коло” — це коаліція цивільних, культурних, підприємницьких діячів США, Канади і Европи. Зареєстрована в США і збудована на групі волонтерів, які добровільно будуть працювати задля поширення демократичних процесів в Україні. Коли повністю буде сформована група, наші бюра і представники працюватимуть в Нью-Йорку, Канаді, Брюсселі та Україні. Річний бюджет налічуватиме приблизно 1,5 млн доларів. Ми будемо провадити конференції, зустрічі, публічні виступи, співпрацювати з журналістами, видавати книги, редагувати статті, проводити круглі столи і дискусії, ретельно аналізувати всі процеси, що відбуватимуться за демократичних ініціятив» [7]. Запитаймо тепер: чи не виявиться «Помаранчеве коло» «помаранчевим лохотроном»? Президент Світового конгресу українців Ас-кольд Лозинський так ностальгічно згадував минулі часи в інтерв'ю «Громадському радіо» у 2003 р.: «Згідно із твердженням американського президента, покійного вже бувшого президента Ніксона, він твердив, що другий найсильніший лобі, найкраще організований в Вашингтоні — це український, після єврейського. Проблема є інколи, що коли ті інтереси не завжди синхронізовані є, вони не сходяться, то тоді українська справа програє. Наприклад, у багатьох випадках, американське становище, наприклад, на Близькому Сході виключно кон'юктурне, то є під впливом ізраїльського лобі, і воно не співпадає з інтересами в цьому випадку України». Дуже відверте зізнання. Залишається тільки резюмувати: «українська справа програє», бо функціонери діаспорних організацій лягли під «найсиль-ніше лобі». Цю версію підтверджує також розповідь Посла України в США Юрія Щербака ще 1997 р.: «Лобі номер один в Америці — єврейське, номер два — вірменське, третє, очевидно, грецьке (оглядачі також називають серед потужних етнічних лобі турецьке, іранське (прошахське, тобто вороже до нинішньої ісламської республіки, а віднедавна і Китаю, Кореї, а найслабшим, попри фінансові ресурси, — арабське. — Авт.). Яке наше лобі? Формально вважається, що в Америці є мільйон українців, а фактично, можливо, тисяч 750... Нині лобі в Конгресі ми створюємо за допомогою конгресмена Фокса. Що цікаво — він глава єврейської фракції в Конгресі США. Але Фокс із Філадельфії, а конгресменом став завдяки голосам українців. У вересні (1997 р. — Ред.) ми будемо традиційно проводити в Конгресі День незалежності України. Сподіваємося, що чоловік 40–50 до фракції запишуться, багато є залежних конгресменів, сенаторів, особливо із Нью-Джерсі, Нью-Йорка. Яка буде ефективність цього лобі — побачимо» [8]. Очевидно, що жодні сподівання не здійснилися. Мало того, українське керівництво і далі залишається (чи хоче залишатися?) у полоні порожніх обіцянок, зокрема, щодо скасування горезвісної поправки Джексона-Веніка ще від 1974 року, яка вимагала від СРСР дозволити т. зв. «єврейську еміграцію». Те, що не можуть збагнути (чи бояться висловитися відверто?) українські посадовці, вичерпно описав український журналіст у статті «Тавро Джексона-Веніка» ще кілька років тому: «Тот факт, что США упорно не желают отменять поправку, может показаться странным. Ведь в странах СНГ притеснения евреев нет, тоталитарный шовинизм остался в прошлом, а новые отношения между Америкой и этими странами требуют новых правил. Однако после 1991 года Штаты открыли для себя новое значение этой поправки. Дело в том, что официально США провозглашают свободу торговли во всем мире (идеал “свободного рынка”), а поправка Джексона-Вэника позволяет красиво обходить это положение. Поэтому, если вдруг понадобится защитить отечественного производителя, Штаты могут просто оставить в силе действие поправки. Так что гораздо выгоднее каждый год рассматривать этот вопрос, чем отменить поправку раз и навсегда. А для полного “стереоэффекта” в США придумали новое объяснение существования поправки. Оказывается, теперь Украина, кроме обеспечения иммиграционных свобод, должна выполнить ряд других требований. Законопроет о постепенной отмене поправки был внесен в Конгресс еще в марте прошлого (2002. — Ред.) года. Но уже тогда его инициаторы увидели несколько возможных требований к Украине. Это обеспечение свободы вероисповедания, решение вопросов реституции, проблем демпинга металлопродукции, проведение экономических реформ и свободных парламентских выборов. И хотя в самом документе никаких условий не было, отсутствие позитивного результата свидетельствует об их негласном существовании. Тем более, что позже начался конфликт с “Кольчугами”, а его, очевидно, можно истолковать как угрожающий интересам Израиля, поэтому американцы и решили подождать» [9]. Коли Ізраїль — понад усе…Від початку президентства Віктора Ющенка ізраїльські лобісти вперше отримали високі державні посади. Передусім, це донедавна колишній міністр транспорту та зв'язку України та кум Ющенка Євген Червоненко — голова опікунської ради «Всеукраїнського єврейського конгресу» (керівник — горезвісний ділок із кримінальним минулим і сумнівним сьогоденням В. Рабинович), віце-президент «Євро-Азіатського єврейського конгресу» — разом із Й. Зісельсом та О. Машкевічем, олігархом із Казахстану. У програмі конгресу прямо зазначено завдання: «Поддерживать Израиль, выступать на стороне Еврейского Государства в международном сообществе» [10]. Так, у 2004 р. провідна британська газета The Independent повідомила про розслідування правоохоронними органами Бельгії діяльності трьох мільярдерів, які облаштувалися в Британії, за підозрою у відмиванні грошей: «Трое проживающих в Лондоне олигархов из Казахстана, которые, надо понимать, вложили большие средства на фондовой бирже британской столицы, оказались объектами расследования бельгийских властей по подозрению в отмывании денег. Паток Чодиев, Александр Машкевич и Алиджан Ибрагимов — малоизвестные миллиардеры. Эти олигархи, которых коллективно именуют Троицей, являются самыми последними из тех, кто приехал в Великобританию из России и других стран Содружества независимых государств (СНГ), чтобы отсюда руководить своим бизнесом. Эта Троица, интересы которой охватывают весь мир, сделала состояния в Казахстане в горнорудном, нефтегазовом и банковском секторах. Газете The Independent on Sunday впервые стало известно о визитах в Лондон этой Троицы в 2001 году. В то время один из бизнесменов сказал: “Они вложили в Лондоне 20–30 млн английских фунтов стерлингов и хотят создать здесь свою базу”. В предшествовавший их появлению здесь год Национальная служба криминальной разведки (National Criminal Intelligence Service, NCIS) посвятила этой Троице целую главу своего секретного доклада об организованной преступности в России. Однако представитель по связям с общественностью Генеральной прокуратуры Бельгии в Брюсселе сказал: “Все трое являлись объектами расследования по подозрению в отмывании денег. Их дело передано Генеральному прокурору, и мы ожидаем, что в ближайшие несколько недель это дело будет передано в суд. В мае 2001 года бельгийский судья вынес этой Троице обвинительный приговор в деле об отмывании денег путем покупки загородного имения в окрестностях Ватерлоо. Деньги “имели криминальное происхождение”. Эта Троица, как подозревают, причастна к предпринятой в последние недели попытке зарегистрированной в Голландии компании Arduina Holdings поглотить компанию Emperor Mining. Эта последняя, зарегистрированная на австралийской фондовой бирже, имеет золотодобывающую шахту на о-вах Фиджи. В результате давления регулирующих органов компании Arduina Holdings пришлось раскрыть некоторые подробности о своих владельцах. Троицу на прошлой неделе отыскали в списках акционеров и компаньонов, а в качестве их юридического адреса был указан следующий: Сейнт Джеймс стрит (St. James Street), дом 16, 3-й этаж (в центральной части Лондона). По этому же адресу зарегистрирована и управляющая компания Alferon Management, имеющая тесное отношение к Троице. Член парламента Норман Лэмб (Norman Lamb), заседающий в Специальном комитете по финансам, сказал: «Судебное преследование, возбужденное в Бельгии, следует воспринимать очень серьезно. Я сделаю запрос Министру внутренних дел относительно того, не занимались ли они расследованиями в отношении богатств олигархов, и не существует ли в правительстве озабоченности в связи с этой быстрорастущей тенденцией» [11]. Утім, навіть у самій єврейській громаді не мають ілюзій щодо Машкевіча: “Некоторые критики утверждают, что Машкевичу роль еврейского лидера больше нужна как страховой полис: его новое положение общественного деятеля международного уровня, связанного с мировым еврейством, может защитить его от неприятностей в случае изменения в Казахстане политического климата. “Некоторые покупают себе охранные фирмы за три миллиона долларов, он купил себе Евро-Азиатский еврейский конгресс”, — сказал на условии анонимности видный иностранный еврейский лидер, приведя сумму, которую, как говорят, Машкевич к сегодняшнему дню потратил на конгресс» [12]. Психологічний портрет (якщо не психічний діагноз) колишнього міністра Червоненка яскраво ілюструють такі його власні сентенції. На обкладинці часопису «Галицькі контракти» у квітні ц. р. Чер-воненко позував із автоматом у руках. І говорив таке: «Не розказуватиму, кому й куди я вставляв пістолет… Після того, як я розповів у пресі про те, що ми були готові воювати, мене почали критикувати, мовляв, яке він мав право збирати озброєні загони, звідки в нього автомати. Вони в мене легальні, подаровані делегацією дружньої країни (Ізраїлю? — Ред.). Ті, хто захоче зі мною розібратися силою, мають розуміти, що отримають чергу у відповідь». Навіть після того, як Червоненка відправили у відставку, він самовпевнено заявляв, що залишиться в уряді. Тоді ж, на прес-конференції, він бовкнув і таке: «Мені залишилося зробити обрізання, згідно з моєю релігією, бо я пообіцяв всій синагозі, що зроблю обрізання, коли Ющенко стане президентом» [13]. Мотиви такої екстравагантної, м'яко кажучи, поведінки пояснила краянка Червоненка Т. Коробова: «А с Червонцем, так и вообще интимная история. Он, Червонец, сообщил нам надысь: всей синагоге обещал — сделать обрезание после победы Ющенко. Не, ну не надо лишних вопросов: почему он раньше не осуществил эту полезную религиозно-гигиеническую процедуру. Просто Женя раньше был истовый украинец, как теперь он неистовый еврей. И нынче не только вся синагога — весь мир через УП (“Українська правда”. — Ред.) свидетель, чем намерен Червонец ознаменовать главную победу своей бизнес-жизни. Он к обрезанию готовится, а тут раз — правительство летит, все и.о. В такой нервной обстановке не ходят на святое дело. Ну как сломать человеку кайф? Тем более, что вся синагога на стреме! Поэтому переназначение Червонца в министры транспорта должно непременно состояться, и будет означать, что Виктор Андреевич с благодарностью принимает ошметок крайней плоти Червонца, как знак высоких чувств, преданности и верности данному слову» [14]. На посаді міністра Є. Червоненко публічно виголошував відверто шовіністичну сентенцію: «Я никогда не забываю, что пока существует Израиль, свобода еврейского народа будет всегда сильнее и значимее любых международных проблем и конфликтов» [15]. При повному мовчанні вітчизняного МЗС він дозволяв собі вільно керувати українською зовнішньою політикою. «Говоря о проблеме мира на Ближнем Востоке, Евгений Червоненко отметил огромную роль Израиля в этом процессе, подчеркнув необходимость поддержки Украиной его усилий в борьбе с терроризмом. “В начале ноября планируется визит Виктора Ющенко в Израиль, и это будет шагом поддержки усилий этой страны в борьбе с терроризмом на Ближнем Востоке”, — констатировал Евгений Червоненко» [16]. «Кілька місяців тому причепився в туалеті парламенту до Василя Червонія (нині глава Рівненської обласної держадміністрації. — Ред.), посміхається Черво-ненко. — «Я засунув його голову в раковину і сказав: «Ще одне погане слово про Ізраїль і я тебе розірву», — описує кореспондент американського єврейського агентства JTA [17]. Аж до останнього дня перебування на посаді міністра Є. Червоненко «відзначався» участю у скандалах. Чи не найгучнішим стало роздмухування історії навколо повідомлення про побиття учня єврейської єшиви. Після того Верховна Рада України підтримала запит народного депутата України, голови ВО «Свобода» Олега Тягнибока до Президента України щодо «усунення Є. Червоненка з посади Міністра транспорту та зв'язку України за паплюження ним Української нації, розпалювання міжнаціональної ворожнечі та заподіяння шкоди економічній безпеці України». Показово, що не підтримали цей запит практично всі депутати від фракції «Наша Україна» (тільки один виявив принциповість). Депутатський запит вичерпно висвітив цю історію: «За повідомленням Центру громадських зв'язків МВС України “28 серпня ц. р. близько 23-ї години у підземному переході біля торговельного комплексу “Мандарин-Плаза” в Києві група невідомих з хуліганських спонукань завдала тілесні ушкодження 32-річному киянину, студенту Єврейського університету «Єшива» /.../ МВС повідомило, що особами, які скоїли цей злочин, виявилися двоє жителів Києва та мешканець Білозерського району Херсонської області. Ус і зловмисники ніде не працюють, а під час побиття студента Єврейського університету «Єшива» перебували у стані сильного алкогольного сп'яніння. Попередньо встановлено, що цей злочин скоєний не на ґрунті антисемітизму. 31 серпня на офіційному сайті Міністерства транспорту та зв'язку України був оприлюднений брутальний коментар Міністра транспорту та зв'язку України Є. Червоненка з приводу зазначеної події. Дізнавшись про інцидент, Міністр перервав зустріч із членами Інвестиційної ради при Мінтрансзв'язку та повернувся до Києва. У зв'язку з цим виникає питання: чи після кожного побиття українських громадян Міністр транспорту та зв'язку України Є. Червоненко перериває зустріч із членами Інвестиційної ради при Мінтрансзв'язку? Якщо ні, то цим Є. Червоненко порушив статтю 24 Конституції України, яка не допускає “привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками”, і надав привілей за етнічною та релігійною ознаками студенту Єврейського університету «Єшива». Ще одна цитата зводить наклеп на українську націю і, враховуючи всесвітню доступність Інтернету, паплюжить українців перед світом: «Це в 41-му році, після відмови есесівців, українські поліцаї розстрілювали мирне населення у Бабиному Яру. А сьогодні, після Помаранчевої революції, неприпустимо, коли міліція розцінює такий випадок як звичайне хуліганство». Такі заяви посадової особи розпалюють міжнаціональну ворожнечу, представляють українців катами мирного (!) населення, та всупереч ст. 11 Конституції України — нищать історичну свідомість української нації. У наведеній цитаті також міститься втручання в роботу правоохоронних органів та тиск на них. Далі повідомлено, що Є. Червоненко «закликав політиків, які досі зберігають мовчання, не намагатися використати цей випадок в інтересах підняття власної популярності, спекулюючи історичними антисемітськими настроями, а згадати, що Україна завжди була і залишається інтернаціональною країною». Це також є наклеп та пряма образа українців, наслідком чого є розпалювання міжнаціональної ворожнечі. Крім того, свідоме поширення брутальних вигадок, які є вкрай шкідливі для України, заподіює шкоду національним інтересам України. Прошу також врахувати синхронність скандальної заяви Є. Червоненка та позитивного сигналу щодо скасування поправки Джексона-Веніка. Відомо, що скасування зазначеної поправки стане символом рівноправних стосунків України та США і означатиме, що Україні вмикають зелене світло на шляху вступу до СОТ. Такий розвиток подій є невигідним для Російської Федерації, яка має намір вступити до СОТ раніше України, щоб як повноправний член СОТ диктувати нашій державі кабальні умови при вступі. Зважаючи на це, без перебільшення можна стверджувати, що Є. Червоненком лобіюються інтереси Російської Федерації та заподіюється шкода економічній безпеці України, що є прямим порушенням ст. 17 Конституції України. Вважаю, що за таких обставин Є.Червоненко не має права перебувати на державних посадах в Україні і повинен бути негайно усунений з посади Міністра транспорту та зв'язку України» [18]. Продовження. Початок в № 6, 10 за 2005 рік. (Закінчення в наступному номері) Література 1. http://www.samoobrona.org.pl/pages/09.%20Pole-miki/index.php?document=/822.html 2. http://www.mfa.gov.by/rus/index.php?id=1&d=press/news&news_id=3681 3. Українська правда. — 2005. — 13 червня. 4. Молодий буковинець. — 2002. — 28 листопада. 5. Цит. за: Иванов Р.Ф. Эйзенхауэр. От солдата до президента. — М.: Вече, 2005. — С. 265. 6. За матеріалами: www.jta.org. 7. Свобода. — 2005. — 16 вересня. — № 37. 8. Киевские ведомости. — 1997. — 26 липня. 9. Аргументы и факты в Украине. — 2003. — 1–2. 10. http://www.eajc.org/index_r.php 11. The Independent. — 2004. — 9 серпня. 12. JTA. — 2004. — 18 жовтня. 13. www.pravda.com.ua, 15.09.05 14. http://www.obozrevatel.com.ua/news/2005/9/17/44228.htm 16. Цит. за: nrs.com, 12.09.05. 17. JTA. — 2004. — 23 вересня. 18. Цит. за: http://www.tiahnybok.info |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |