![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 11/2005 | |
архів номерів
![]() |
Закони організації (продовження)Георгій ЩОКІН На думку більшості сучасних дослідників, у постіндустріальному суспільстві, що нині народжується, фінансовий капітал як стратегічний ресурс, від якого залежить прибуток, витісняє «капітал» людський. По суті це означає початок нового етапу розвитку менеджменту, а кожен новий етап починається зміною організаційно-управлінських парадигм. Суть сучасного етапу в тому, що перебудова кожної організації підпорядкована максимі: від людей — до організації, її структур і механізмів (на відміну від існуючої раніше парадигми, що вимагала від людей пристосовуватися до організаційних нововведень) [1; 2; 8; 14]. Нове управлінське мислення виражається в постійній боротьбі з усіма видами втрат на виробництві, систематичному пошуку методів і форм удосконалювання його організації, способів прогресу для підвищення продуктивності, гнучкості й оперативності менеджменту, поліпшення якості продукції й послуг. Для цього необхідно:
У межах нового управлінського мислення будь-яку виробничу систему трактують як соціотехнічну, оскільки в ній постійно взаємодіють дві взаємозумовлені підсистеми: а) технічна, що включає не тільки устаткування й усі види технологій, а й організаційно-управлінське знання, організаційні структури, методи менеджменту, технічні прийоми й навички, рівень кваліфікації людських ресурсів, їхній професійний склад; б) соціальна, що включає всі форми стимулювання й мотивації праці, стиль управління, участь працівників у процесі прийняття рішень, можливості професійно-кваліфікаційного росту, організаційну культуру тощо [14; 15]. Дослідники виділяють шість основних характеристик сучасної соціотехнічної системи, які є ключовими для успіху в конкурентній боротьбі, і водночас характеризують рівень розвитку нового управлінського мислення [7]: 1) організаційна філософія, що базується на усвідомленні працівниками своїх цілей і призначення організації в цілому, а також на готовності всього колективу розділити повноту відповідальності за результати діяльності організації; 2) організаційна структура, що забезпечує всім працівникам реальні можливості участі в управлінні; 3) новий підхід до розробки робочих місць, що передбачає, поряд із вузькою спеціалізацією працівників, створення умов для виконання співробітниками широкого спектра виробничих операцій або функцій; 4) нова схема розміщення устаткування, що відповідає потребам командної форми організації праці й забезпечує прискорення матеріальних й інформаційних потоків в організації; 5) гнучка кадрова політика, спрямована на гарантування зайнятості, підготовку й підвищення кваліфікації персоналу, стимулювання праці й соціальну захищеність; 6) нові критерії в оцінці економічної ефективності, яка залежить не тільки від використання сучасних технологій і капіталовкладень, а й від результативного менеджменту, оскільки спрямовувати засоби на підтримку або вдосконалення соціотехнічної системи при неефективному управлінні — марна витрата часу й грошей. Нову організацію виробництва й управління необхідно будувати на таких основних принципах:
Отже, організація має свої закони, але оскільки вона включена в структуру суспільства, то характеризується також властивостями всієї соціальної системи. При цьому кожна організація має комплекс пристосовувальних функцій, а наслідки дій соціальної інтеграції не залежать від намірів осіб, які у ній беруть участь. Організація як ціле — це завжди щось більше ніж сума її складових — елементів, але завжди менше ніж суспільна система, в яку вона входить як одна з одиниць. Організація як система безупинно змінюється, але прагне при цьому внутрішньої рівноваги. Для розуміння цього процесу необхідно пам'ятати про п'ять основних аспектів організаційного управління, які відображають стан різних елементів і системи в цілому: управління необхідною напругою в організації, збереженням її форми, інтеграцією, адаптацією й досягненням мети [6; 14]. Закон єдності універсальних характеристик організаціїОрганізація — це соціотехнічна система в стані цілості своїх частин, яку забезпечує централізоване управління. Незалежно від профілю й змісту діяльності організацій, кожна з них має постійний набір універсальних характеристик, ефективне управління якими є своєрідним ключем до ефективності управлінської діяльності в цілому [2; 14]:
Звідси закон: процес досягнення цілі діяльності організації (перша універсальна характеристика) за допомогою зусиль персоналу (друга характеристика) призводить до встановлення ієрархії влади (третя характеристика), яка, опираючись на організаційну культуру й використовуючи матеріальні ресурси (четверта й п'ята характеристики), забезпечує розвиток організації в обраному напрямку. Закон менеджменту людських ресурсівМенеджмент людських ресурсів (термін ввів американський соціолог Р. Майлз) трактує співробітників організації як джерело невикористаних резервів і як найважливішу можливість налагодити раціональніше планування й прийняття рішень у цілій структурі управління [13]. Бути «відмінним підприємством», відповідно до цієї теорії менеджменту, означає у підсумку мати й уміти втримати відмінних співробітників. На підставі проведених досліджень був зроблений важливий висновок про те, що фактор праці є не тільки статтею витрат, а навпаки, людський фактор і його використання на виробництві — це насамперед стратегічний фактор і життєво необхідна умова для того, щоб організація могла успішно функціонувати в складних і нестабільних умовах сучасного ринку. Менеджмент людських ресурсів — це мобілізація співробітників за допомогою активної роботи керуючих на основі таких основних принципів:
Метою менеджменту людських ресурсів є відбір найкращих співробітників, уміння їх утримати в організації, професійно підготувати й удосконалювати компетентний і мотивований кадровий склад, який здатний результативно й оптимально реалізовувати цілі й завдання організації. Співробітники, кадри, персонал — це активи кожної організації, людський капітал передбачає менший контроль над працівниками, але кращу мотивацію й стимулювання їх до праці. Це ставить особливі вимоги до політики й структури організації у сфері праці й створення умов для ефективної роботи. При цьому варто подбати про можливість особистої ініціативи співробітників. Це означає, що одні співробітники за свою працю отримують більшу винагороду й просуваються по службі швидше, ніж інші. Кадрова політика, у межах теорії кадрового менеджменту, з «реагуючої» політики трансформується в активну стратегічну політику, а найвищий ешелон її управління інтегрується в загальну політику всієї організації [13; 16]. Отже, керівники найвищого рангу й основні автори глобальних проблем соціального управління — це у сучасних умовах вихідці зі структур кадрового менеджменту, тобто персо-налознавці, які ставлять у центр наукову концепцію управління людиною і її різноманітними потребами. За оцінками провідних експертів, саме персоналознавці будуть займати провідні позиції в управлінні сучасним світом. Звідси закон: кожен директор — це директор з кадрів, кожен керуючий — це керуючий персоналом [10]. Закон оптимального співвідношення цілей і стилів керівництваСтиль керівництва — це спосіб прийняття рішень і передачі завдань підлеглим. Найкращим є стиль, що забезпечує необхідні результати для досягнення поставлених завдань і відповідає при цьому домінуючим у суспільстві цінностям. Наприклад, при авторитарному стилі керівництва рішення приймаються одноосібно, а розпорядження надходять у вигляді наказів, які не обговорюються і не піддаються сумнівам. Протилежним до авторитарного стилю є ліберальний, а ще далі в «розгвинчуванні гайок» йде анархічний стиль управління, який може досить швидко призвести до цілковитої дезорганізації. Між двома протилежними стилями авторитарності-анар-хічності перебуває ще (крім ліберального стилю) так званий демократичний, або кооперативний, колегіальний стиль. У вирішенні управлінських завдань він передбачає широку участь членів організації, керівництво здійснюється у співробітництві, що в цілому сприяє підвищенню мотивації персоналу. Стилі керівництва безпосередньо пов'язані із цілями організації і способами їхнього досягнення:
Звідси закон: унікальність роботи керівника зумовлена різноманіттям поєднання цілей організації й стилів керівництва, що передбачає завжди певну ситуативність і комбінованість стилю управління відповідно до цілей організації. Закон співвідношення рівнів управління із цілями й персоналом організаціїЦілі організації утворюють певну ієрархію, у якій розрізняють стратегічні, тактичні й оперативні цілі управління. Стратегічних цілей досягають керуючі найвищої ланки за допомогою стратегічного планування й керівництва всією організацією, тактичні цілі — керуючі середньої ланки за допомогою тактичного планування й керівництва основними підрозділами й функціями організації, нарешті, оперативні цілі є часткою керуючих низової ланки, які за допомогою оперативного планування й керівництва окремими працівниками виконують свої функції управління [9; 15]. Отже, ієрархія цілей організації відповідає ієрархії її організаційної структури, а також ієрархії керуючих. При цьому кожен керуючий має у своєму безпосередньому підпорядкуванні певну кількість людей, що називається нормою (діапазоном) управління (або сферою контролю): коли в підпорядкуванні у менеджера перебуває багато людей, тоді він має високу норму управління; коли ж ця кількість невелика, то й норма управління менеджера низька. На формування норми управління впливає низка факторів: можливості керівника, рівень кваліфікації й культури працівників, види їхньої мотивації й рід професійної діяльності. Зазвичай висококваліфіковані працівники мають потребу в керівництві в меншій мірі, ніж менш кваліфіковані. Норма управління визначається також кількістю ієрархічних рівнів в організації: «висока», багаторівнева структура має нижчу норму управління, а «плоска» — вищу. «Високі» структури вимагають більше засобів на своє утримання, сповільнюють ділову комунікацію й прийняття рішень, ускладнюють чітке визначення обов'язків і відповідальності [9]. Важливим моментом в оптимізації управління є також планомірний посадовий рух керуючих по «горизонталі» й «вертикалі» ієрархічних рівнів організації, оскільки надто тривале перебування на одній посаді негативно позначається як на менеджері, так і на результатах діяльності всієї організації. Критичні періоди роботи на посадах середнього рівня управління є такі: входження в посаду (перші півроку роботи), перехід до стадії оптимальної продуктивності (2,5–3 роки), поява ознак її зниження (через 6–7 років роботи). Тобто необхідно забезпечити розробку й впровадження в організації моделей планомірного професійно-посадового росту управлінських кадрів для того, щоб якнайкраще використати керівників на різних рівнях управління [12; 15]. Звідси закон: при визначенні ієрархії цілей організації необхідно прагнути до її оптимі-зації, оскільки від неї залежать ієрархічність структури й величина норми управління. При цьому для досягнення поставлених цілей потрібно тим менше керівників, чим вищі норми управління, а норми управління тим вищі, чим вища кваліфікація персоналу організації. Закон виживання організаційВ основі теорії виживання організацій в умовах сучасної господарської діяльності закладені такі основні положення:
Автори цієї теорії вважають, що в будь-якій організації відбувається боротьба між силами, зацікавленими в постійному підвищенні ефективності її діяльності, й силами, зацікавленими в її виживанні при збереженні існуючого стану справ. У перші роки створення організації ефективність відіграє чільну роль, однак рано чи пізно організація входить у «період тривог», коли найсильніше проявляються антагоністичні інтереси різних груп усередині й поза нею. При цьому акціонери виступають за глибокі перетворення, які уможливили б підвищення рентабельності організації, а персонал, що вбачає в перетвореннях загрозу своєму становищу, прагне блокувати будь-які серйозні нововведення. Прикладом «структурного зриву» як результату боротьби антагоністичних груп є купівля організації працівниками. Відповідно до наведеної теорії, кожна організація об'єктивно прагне саме до зриву, а не до максимізації ефективності. Цю тенденцію, однак, можна перебороти, якщо керівництву організації вдасться протистояти силам, зацікавленим у виживанні без підвищення ефективності, за допомогою необхідних організаційних інновацій, екстерналізації зайнятості, злиттів і придбань [2; 14]. Проблемам виживання організацій присвячені й інші дослідження, де виділений «біологічний підхід», розроблений А. Ерелі й Ж. Моно, заснований на таких висновках:
Отже, створення постійнодіючих механізмів підтримки відкритості системи обходиться дорожче в плані фінансів, часу, стресів, ніж управління на основі традиційних принципів планування й керівництва, однак є основним чинником виживання організації в сучасних умовах. Звідси закон: виживання й ефективність діяльності організацій залежать від періодичної, прогнозованої й перманентної зміни цілей, кадрового складу й керівництва організації [2; 14]. Продовження. Початок у № 3–5, 7–10 за 2005 р. (Закінчення у наступному номері) Література 1. Балашов Ю. К. Американские специалисты о роли человеческого фактора в современном производстве // Труд за рубежом. — 1991. — № 1 (9). 2. Библиотека управляющего персоналом: мировой опыт / Сост. В. И. Яровой; Под ред. Г. В. Щёкина. — К., 1994. 3. Блейк Р. Р. , Мутон Дж. С. Научные методы управления: Пер. с англ. — К., 1992. 4. Давиденко Н., Кудашев А. Финансовый менеджмент: эволюция взглядов и уточнения предмета // Проблемы теории и практики управления. — 1997. — № 1. 5. Зарубежные центры по подготовке управляющих / Под ред. В. Н. Чурмантеевой. — М., 1975. 6. Казмиренко В. П. Социальная психология организаций. — К., 1993. 7. Как добиться успеха / Под ред. В. Е. Хруцкого. — М., 1991. 8. Мандибура В. О., Тимофеєв В. О. Досвід країн ринкової економіки. — К., 1997. 9. Мескон М. Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента: Пер. с англ. — М., 1993. 10. Пиленцо Р. К. Управление человеческими ресурсами и эффективность компании // Человек и труд. — 1993. — № 2. 11. Современный бизнес: В 2 т.: Пер. с англ. / Д. Дж. Реч-мен, М. Х. Мескон, К. Л. Боуви, Дж. В. Тилл. — М., 1995. 12. Удалов Ф. Е. В одной должности — не более 7 лет // ЭКО. — 1983. — № 12. 13. Фейнхейзен М. А., Маат Б. Й., Иаан К. А. Менеджмент человеческих ресурсов // ПЕРСОНАЛ. — 1993. — № 2. 14. Щёкин Г. Как эффективно управлять людьми: психология кадрового менеджмента. — К., 1999. 15. Щёкин Г. Основы кадрового менеджмента: Учебник. — К., 2004. 16. Щёкин Г. Теория кадровой политики. — К., 1997. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |