РУБРИКИ |
|
№ 1/2005 | |
архів номерів
|
Хрестовий похід на Слов'ян (початок)Микола АКСАКОВ Пропонуємо глави із книги відомого і незаслужено забутого визначного російського вченого і письменника Миколи Петровича Аксакова (1848-1909). Погляди автора доволі злободенно звучать у сучасних геополітичних змінах світу. Тисяча вісімдесят сім років тому, на Різдво 800 року, у храм Св. Петра в Римі переможець лонгобардів Карл, згодом прозваний Великим, навколішки прийняв з рук римського первосвященика імператорську корону. Весь присутній народ, заздалегідь підготований до цієї події, вигукнув одноголосно: «Життя і перемоги Карлу Августу (Аugusto) Великому, який приносить мир імператору, від Бога вінчаному». Ця подія мала безпрецедентне значення для усієї історії взагалі і майже для всіх народів європейського материка. Первосвященик, який вінчає, монарх навколішки і народ, який виголошує, створювали тоді дві вагомі історичні сили: Священну Римську імперію і папство, — яке воно було і виявлялося в історії. Хіба могло папство без імперії стати тим, чим воно стало і бути тим, чим воно було? Хіба могла імперія без постійної допомоги і підтримки з боку папства, яке освячує, стати тим, чим вона стала, і бути тим, чим вона була? Біограф Карла Великого свідчить, що тільки проти волі, смиренно і всупереч прогнозам прийняв монарх із рук первосвященика покладену на нього корону. Ми можемо погодитися, що імператор з більшим бажанням поклав би її сам на себе, щоб не входити з представниками Церкви у будь-які обов'язкові стосунки, щоб не давати підстав для припущення, що корону може забрати той, хто її дав. Але аж ніяк не можна припускати, що вінчання це відбулося для Карла зовсім зненацька і всупереч його планам. Вже попередники Карла, Пипін і Карл Мар-тел, відверто заявили про своє прагнення отримати через церкву особливе акредитоване становище, бути в очах віруючого світу привілейованими нею ченцями. До того ж відверто тяжіла і діяльність самого Карла. Це не було несподіванкою, ані імпровізованою подією для Лева III, зокрема з точки зору політики Римського престолу. Недарма попередники Лева пропонували Пипіну звання римського консула, а Карла Мартела зробили римським патрицієм. Недарма святий отець викликав у Рим самого Карла, а Боніфацій, який відправлявся в Німеччину для хрещення її народу і залагодження церковних справ, мав попередньо скласти збережену дотепер присягу, що він буде діяти тільки в інтересах Св. Петра і його спадкоємців. Папство й імперія негайно ж уклали тісний, інтимний союз, поставили перед собою одну спільну програму, заздалегідь поділивши ролі. «Наша справа, — писав Карл до папи Лева III, — захищати Церкву ззовні силою зброї від вторгнення язичників і розширювати її межі. Ваша мудрість має стежити за чітким виконанням канонічних постанов і законів святих отців». Християнство мало змінило дух і звичаї германців, воно торкнулося їх здебільшого ззовні, з обрядової сторони, і надало їхньому войовничому запалу нового характеру і нового імпульсу. Якщо раніше германців закликали до військових подвигів і звитяг заради надії пити за свої геройства мед у Валгалі разом з богом Одіном, то тепер відкривався у перспективі рай, призначений для тих, хто мечем оберігає і розширює межі Царства Христового. У цьому неодноразово переконувала Римська церква, вигадуючи для їхніх войовничих схильностей новий мотив, відкриваючи для них широке поле діяльності і додаючи цій війні нове могутнє освячення. Христос, який закликає віруючих до поширення свого царства силою меча, став своєрідним богом війни для германців. У такому вигляді й у такому контексті його і проповідували. Войовничий дух германців через прийняття християнства не тільки не видихався і не ослаб, але мав зрости і посилитися внаслідок цього. Імперія мала додати стрункості й організованості війні, поставити її у русло інтересів Церкви. Імперія стала певним догматом Церкви. Заглянемо у так звані декретарії Ісідора — ця ухвалена папами вигадка, підробка, яка, однак, дорожча від відвертої правди, тому що художньо правильно передає нам справжні мрії і сокровенні прагнення середньовічного папства. «Усе тіло церковне, — читаємо в них, — поділяється на дві найвищі особистості — папа і король. Про це папа Геласій так писав до імператора Настасія: «Дві найбільші володарки (imperatrices augustae), які керують світом: влада папи і королівська влада... Тому в Церкві нема нікого вищого ніж папа, й у світі християнському ніхто не може бути вищим від імператора (in seculo christiano Imperatore nemo celsior invenitur). Зрозуміло, що тут мова йде про єдиного імператора, а не про багатьох, одночасно існуючих. Таким імператором був в очах усього Заходу тільки володар німецького війська. На нього, таким чином, і вказувало у своїй проповіді папство. Імперія і папство як політичні сили із взаємною повагою вбачали один в одному засіб для досягнення своїх безпосередніх цілей, і зрозуміло, прагнули взаємовпливу і взаємоконтролю. Для папства не було байдуже, у чиїх руках імператорська влада, і тому, коли посада імператора стала виборчою, представники Римського престолу почали уважно стежити за процедурою виборів, за їх результатом. Імператори ще більше цікавилися особою папи, змінювали їх, а також встановили визнання незаконності прав усякого папи, обраного без участі імператорського агента. Коли вибори відбувалися ще за участю римського народу, кожен римлянин-виборець мав попередньо скласти таку присягу: «Обіцяю не визнавати ніякого іншого обрання папи, крім того, що буде проведене з дотриманням канонічних правил, і з моєї згоди обраний не буде посвячений, доки у присутності імператорського посла не вимовить встановлену папою Євгенієм присягу вірності імператору». Не важко припустити, що такий союз між імперією і папством встановлювався тільки через космополітичність імперії Карла, який на відстані, як римський імператор, керував Францією, Німеччиною, країнами романськими і слов'янськими. Навіть коли б таке керівництво і було можливим та існувало насправді. Зрозуміло, що союз цей укладений був з Карлом як з єдиним християнським монархом Європи. Союз папства й імперії продовжував успішно існувати і за Оттона, коли обставини зовсім змінилися. За Оттона існували вже королі французький і бургундський, але тільки обраний німецький король ставав для Церкви і для усього християнського світу імператором римським. Коли Іоанн XII спробував не підкоритися впливу імператора, Оттон I негайно повернувся в Рим, скинув його і призвав весь римський народ заприсягтися в тому, що він не буде надалі обирати пап без його згоди. Це право підтвердив і Латеранський собор, зібраний 964 року. Відносини між папством і імперією впродовж усього середньовічного періоду кілька разів змінювалися; то на тій, то на іншій стороні була перевага влади і сили; то та, то інша сторона досягала панування або була тимчасово підлеглою. Але ніколи не було повної байдужості, цілковитого відчуження імперії від папства або навпаки. У виконанні політичної місії вони завжди так чи інакше були взаємозалежні. Давно вже зазначалося і зазначається про шкідливий вплив Священної Римської імперії на Німеччину. Ми згодні, що для внутрішнього життя Німеччини, для внутрішнього життя її народів звання Священної Римської імперії було згубним і шкідливим, як усяка фальшива примара, як усяке фальшиве становище. Але не треба забувати, що саме цьому званню Німеччина зобов'язана своїм престижем, своїм політичним значенням в історії. На цей характер Священної Римської імперії опиралася вся середньовічна політика. Не треба забувати, що саме це і було фатальним і згубним для слов'янських племен, які перебували під її впливом, і що саме це звання відкрило для германізації всю північну частину її теперішньої території, підкорило німецькому гніту Моравію, Чехію, Штірію, Карінтію та ін. Звідки б не йшла і за чиєю ініціативою не відбувалася б у слов'янських землях римсько-католицька проповідь християнства, вона призводила завжди до онімечення, до політичного звеличення германізму, тому що проповідники завжди з єдиним Богом проповідували єдиного папу і єдиного імператора; із встановленням церковних десятин зростав престиж німецького імператора, якщо не остаточне йому підпорядкування. Справедливе типове зауваження покійного О. О. Котляревского, що Оттон Бамбергський, посланий як місіонер до поморян польським королем Болеславом, проголосив у країні тільки німецького бога — бога імперії. Цей німецький бог і став початком для остаточного занепаду слов'янського Помор'я. Крім того, охрещені князі, а іноді і самі охрещені племена слов'янські, ненавидячи німців, мимоволі тяжіли до привілейованої в очах Церкви Священної Римської імперії, погоджувалися бути подібно до німецьких князів і держав повноправними її членами, увійти до складу імперії, щоб мати її захист від безпосередньо близьких німецьких ворогів. Але щоразу у цьому пошуку вони помилялися в розрахунках, не отримували від імперії ніяких гарантій і ставали через це передчасними жертвами онімечення. Взагалі в утворенні, збільшенні і підтримці території Німецької імперії папство відіграло величезну і недостатньо оцінену германізмом роль. Адже воно організувало на слов'янські і литовські племена хрестові походи, коли самим німцям бракувало сили боротися з ними. Чи не воно змушувало братися до зброї проти слов'ян не тільки не завжди покірних імператорові німецьких васалів, не тільки Данію, а й польського та чеського королів? Чи не папство після таких завоювань проповідувало німецького бога і цим германізувало країну. Чи не воно накладало анафему на незгодних зі справою онімечення, як зрадило Святополка Поморського за його протидію Тевтонському ордену в Пруссії? Нарешті, чи не його дух позначився в переможній діяльності орденів Тевтонського, Меченосців, які розширили територію Німеччини та ін.? Без папства неможливе було б відоме нам розширення німецької території... І всією цією територією скористалася переважно протестантська Німеччина, яка відступила від папства. Отже, даремно і без віддачі працювало папство для Німеччини. Ми спробуємо відтворити дії папства з метою підкорення для Німеччини слов'янської півночі. Імперія, в її прагненні до слов'янської півночі, бажала збільшити політичну владу і мати матеріальні вигоди з податків; папство ж керувалося бажанням збільшити духовну владу і набути матеріального збагачення зі статутних десятин. Вони легко могли співпрацювати разом. Храми завжди споруджувалися поряд із фортецями, єпископи майже завжди призначалися одночасно з маркграфами. От як оповідає збережений літописом народний переказ про спорудження такої фортеці, а саме Переможної гори Зігеберга на річці Травні, на землі полабських слов'ян. І сказав один знатний іншому: — Чи бачиш ти цю будівлю міцну, яка високо стоїть? Я пророкую тобі, що цей замок зажене в ярмо всю нашу країну. Далі вони заволодіють Планою, потім Старгородом і Любеком, врешті перейдуть Травну, підкорять Ратибор і всю землю полабів. Та й землю ободрічів (нинішній Мекленбург) це не омине. Інший відповідав: — Хто ж готує нам це зло? Хто вказав королю цю гору? Перший на це: — Бачиш того чоловіка лисого, який стоїть поруч з королем? Один він навів на нас усе це зло. Лиса людина, про яку розповідає переказ, — це місіонер Вінцелін, який прийшов для проповідування християнства і який почав своє служіння з пошуку зручного місця для будівлі військового укріплення. Втім, духовну справу Вінцелін не забув, і поряд із укріпленням була збудована не тільки церква, а й монастир. Біля підніжжя гори була закладена церква на честь Пресвятої Діви Марії й Івана Євангеліста. Для підтримки в ній богослужіння і на утримання заснованого монастиря, братам був подарований дохід з шести сіл і землі до Травни з лісом, а також за звичаєм звільнене від податків усе, що купувалося, надане право набувати нерухому власність від тубільців через купівлю або дарування, а також інші пільги. Так споруджувалися на слов'янських землях укріплення і церкви. Але якщо справа підкорення краю йшла успішно, то проповідування християнства не завжди було успішним. Захоплену територію німці трактували як свою законну власність, власність своєї раси, не соромлячись того, що на ній віддавна мешкало населення, ніби не помічаючи його. Показова тут промова графа Адольфа Гольштинського до підданих своїх гольштинців і сторкмарів, постійних сусідів слов'ян. «Хіба не ви завоювали область слов'янську кров'ю своїх батьків і братів? Чому ж не берете її володіння? Будьте першими, переселіться в бажану країну, населіть її, користайте з усіх її благ; усе найкраще в ній справедливо належить вам, бо ви забрали землю з рук ворожих»! На цей заклик піднялася безліч людей різних племен з родинами своїми та майном і прийшли в землю вагрську, щоб зайняти ті місця, які він обіцяв їм дати. Зрозуміло, що після таких дій, християнських проповідей і спорудження християнських церков, слов'яни не могли особливо прагнути християнства, благоговійно до нього ставитися. Не дивно, що завойовники вважали їх злими язичниками. Ця репутація і стала причиною хрестового походу, про який ми поговоримо. Наприкінці 1144 року через занепад Едес-си, яка була оплотом Єрусалимського королівства, папа видав заклик до другого хрестового походу і доручив справу проповідування знаменитому клервосському абату Св. Бернарду. Швидко відгукнулася Франція на заклик красномовного проповідника. Сотнями і тисячами піднімалися з місць своїх хрестоносці, поспішаючи на захист розпочатої святої справи, поспішаючи помститися за 30 тис. християн, убитих у день взяття Едесси, і визволити, де можна, полонених, жінок і дітей. Холодно поставилися до проповіді натхненного абата в Німеччині, коли прибув він у рейнські землі. Тут усі були зайняті своєю близькою, домашньою справою. Стримано вислухав натхненні проповіді і сам імператор Конрад, і коли, нарешті, зважився після проповіді Бернарда в Шпейєрі взятися за меч хрестоносця, далеко не всі васали пішли за ним. Уся північ Німеччини залишилася байдужою до промови проповідника і мала для того досить вагомі причини. Лицарі вказували і доводили, що не можуть йти у Святу землю, тому що у їхню відсутність язичники слов'яни нападуть на їхні міста, зруйнують церкви, поведуть у рабство підданих християн, і ім'я Боже буде осоромлене. Можливо, у побоюваннях лицарів і була велика доля перебільшення, можливо, слов'янський рух вони описали у надто чорних барвах, але без сумніву, що слов'яни не втратили б нагоди звільнити себе і свою землю. А цього найбільше боялися німецькі гнобителі. Відмовою північнонімецьких князів швидко скористався Бернард. Дорікаючи їм у тому, що вони не подбали дотепер про навернення сусідів своїх, слов'янських язичників, у християнство, він оголосив, що хрестовий похід проти язичників слов'ян настільки приємний Господу, як і похід до гробу Господнього проти невірних мусульман. Бернард закликав німецьких князів негайно спокутувати свою провину перед Господом. Незабаром від Конрада, який ще не поїхав, прийшов дозвіл проповідувати цей новий хрестовий похід. Бернард із усім своїм красномовством закликав всіх повстати і йти війною на язичників слов'ян — ворогів імені Христа. Духівництво Саксонської землі ревно підтримувало цей новий напрямок хрестового походу. Єпископи слов'янських земель, які тільки номінально керували своїми церквами і мали мізерні або зовсім не мали прибутків від своєї пастви, а також із земель, міст і сіл, подарованих їм імператорами, прагнули досягти того, щоб вівці їхньої череди стали істинними християнами і почали б акуратно сплачувати десятини. Єпископ гавельбергсь-кий Ансельм чи не першим відгукнувся на заклик. Папа Євгеній III з радістю довідався про нову справу клервосського абата. Похід на слов'янські землі, і, можливо, остаточне їх підкорення, обіцяли і йому немалий прибуток; але ще більше лестила його самолюбству надія, що при ньому, у період його правління, вчиниться в ім'я Христа така важлива перемога, таке розширення церковних земель. 12 квітня 1147 року він вже послав грамоту з повною своєю згодою на хрестовий похід. Папа радів — така кількість воїнів звідусіль піднімається на війну з невірними. «Нині ж, — писав він, — деякі починають похід проти слов'ян і інших язичників півночі, щоб з Божою допомогою накласти на них ярмо віри Христової». Папа не відрізняв хрестоносців, які рушили до Гроба Господнього, від тих, які йшли на слов'ян, і вважав їхні майбутні заслуги абсолютно однаковими перед Богом, а тому поширював на них однакові права! «Усі, хто взяв хрест, звільняються від повернення майнових стягнень; усі ті, хто пішов у святу подорож із чистим серцем, якщо позичать гроші з цією метою, не повинні платити відсотків; якщо ж вони або інші за них зобов'яжуться платити ці гроші, то ми владою, даною від апостолів, відпускаємо їм це зобов'язання... Як наш попередник, ми владою всемогутнього Бога і блаженного Петра, князя апостолів, даємо відпущення гріхів усім, хто почне і закінчить святе пілігримство або загине у цьому служінні, висповідавши серце своє перед Богом». Духовним главою і керівником походу папа призначив Ансельма, єпископа гавель-бергського (у країні лютичів) і наказав усім слухати його поради. Такі ж закличні грамоти по усіх своїх землях розсилав і Бернард Клервосський. «Ми повідомляємо, — писав він, — що вся сила християнська озброюється проти слов'ян і піднімає рятівне знамення хреста для остаточного винищення народів або для навернення їх у християнство». Відповідно до папського наказу, абат клервоський забороняв за гроші або за обіцянку данини укладати будь-який договір з язичниками, «доки або язичество, або сам народ не будуть стерті з лиця землі». По всій Німеччині читалися і коментувалися з церковних кафедр ці грамоти, які проникли у Польщу, Чехію, Данію, і стверджували, що не встигне кров охолонути в жилах тих, які загинули за віру в бою, як душі їхні підуть до раю (і все це заради німців і їхнього панування). Духовні і матеріальні вигоди, обіцяні хрестоносцям, були такими численними і привабливими, що кількість бажаючих рушити в похід, зрозуміло, зростала щодня і збиралися величезні полчища на винищування слов'ян. Тогочасний німецький літописець, який осудив хрестовий похід і проти слов'ян, і до Палестини, не особливо привабливими барвами змальовує тих представників народу, які відгукнулися на проповідь Бернарда і на папську грамоту. Визнав їх оманливими. «Із різними помислами, — каже він, — йшли різні люди. Одні неспокійні, яким набридла одноманітність, йшли для того, щоб побачити нові країни; інші, яких гнітила бідність, готові були боротися не тільки проти ворогів заради імені Христового, а й проти християн, аби тільки було легше і можна було б звільнитися від бідності; треті, які мали борги або не хотіли виконувати узятих на себе зобов'язань, або, нарешті ті, які чекали за свої злочини покарання; усі, прикриваючись іменем Бога, поспішали звільнитися від проблем своїх. Мало було людей, які не впали на коліна перед натовпом людей, якими керувало святе і рятівне бажання, яких полум'яна любов до Бога спонукала проливати кров за свої святині». Зрозуміло, що більша частина своєкорисливих хрестоносців мала приєднатися до походу проти слов'ян, як до найлегшого способу вирішення своїх проблем. Уже не проти якогось одного слов'янського племені, а проти всього слов'янського Помор'я, проти всіх нескорених слов'янських племен, проти ободричів (нинішній Меклен-бург), проти слов'ян на Лабі, проти частини лютичів, не скорених ще німцями біля гирла Одеру і Піни, проти Помор'я у сучасній Померанії починався грізний, кривавий похід під прапором хреста. На відміну від інших хрестоносців, ті, які йшли на слов'ян, несли за розпорядженням папи зображення червоного хреста у червоному колі, імовірно, для позначення того, що війна проти язичників повинна вестися на усій землі. Якщо ми звернемо увагу на вождів хрестоносців, на князів і єпископів, що пристали до повстання й організували його, то переконаємось, що в ньому беруть участь усі люди, безпосередньо зацікавлені у підкоренні слов'янських земель, люди, антислов'янська діяльність яких відома. Одним із перших виступив Альбрехт Медвідь, маркграф Бран-денбурзький, відомий не зовсім чистим взяттям Бранденбургу і ревному знищенню в ньому усього слов'янського. Для нього збільшення території було вкрай необхідним, навіть якщо б і не приваблювали його ще інші ласі шматки. Цілу весну і частину літа провів Альбрехт Медвідь біля Магдебурга, збираючи військо і ведучи переговори з майбутніми вождями походу. Свен і Кнуд, претенденти на датський престол, які сперечалися між собою, довідавшись про папський заклик, облишили на певний час свою ворожнечу, щоб взяти участь у загальному поході. Обмінявшись заручниками, вони уклали тимчасовий мир. Але не лише покора папському заклику надихала їх, — вони очікували ласих шматків, та й воєнною здобиччю тоді не гидували. У північну частину війська йшли переважно сакси і прихильники молодого вісімнадцятирічного Генріха Лева. Тут був і він сам, і тесть його Конрад, герцог Церінгенський, архієпископ бременський Адальберт, єпископ верденський Тітмар, а також безліч графів і шляхтичів. Єпископи і князі з Чехії і Моравії повинні були примкнути до військ Альбрехта Медведя. Усі вони йшли на землю лютичів. Спільні дії були зорганізовані так: усі сили поділялися на дві армії, які повинні були зібратися на берегах Ельби. Одна біля Магдебурга, щоб піти на лютичів, інша — нижче за течією Ельби у межах Саксонського герцогства для того, щоб рушити на ободричів. Такою була сила, яка готувалася розпочати похід і розгромити слов'янське Помор'я. Але про дії хрестоносців і результат їхнього походу поговоримо в наступній статті. Закінчення у наступному номері |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |