![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
РУБРИКИ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
№ 1/2005 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
архів номерів
![]() |
Опитувальник «Рівень суб'єктивного контролю» (РСК)Тест РСК виявляє екстернальний або інтернальний тип поведінки. У першому випадку людина вважає, що події, які з нею відбуваються, — результат дії зовнішніх сил — випадку, інших людей тощо. У другому випадку людина інтерпретує значущі події як результат своєї діяльності. Локус контролю, характерний для індивіда, універсальний щодо будь-яких подій та ситуацій, з якими йому доведеться постати. Той самий тип контролю характеризує поведінку цієї особистості і при невдачах, і при досягненнях, причому це стосується різних галузей соціального життя. Конформна та поступлива поведінка більш властива людям із екстернальним локусом. Інтер-нали, на відміну від екстернатів, менш схильні підпорядковуватись тиску інших, чинять спротив, коли відчувають, що ними маніпулюють, реагують сильніше ніж екстернали на втрату особистої свободи. Люди з інтернальними локусами контролю краще працюють наодинці, ніж під наглядом або при відеозаписі. Для екстерналів характерне прагнення до постійного спілкування. Екстернальність корелює з тривожністю та депресією. Інтернали надають перевагу недирективним методам психокорекції, екстернали суб'єктивно більш орієнтовані на зовнішній контроль. Опитувальник РСК складається з 44 пунктів. Він містить пункти, які вимірюють екстернальність-інтернальність у міжособистісних та сімейних стосунках, а також пункти, які вимірюють РСК щодо хвороб і здоров'я. Для збільшення спектра можливих застосувань опитувальник сконструйований у двох варіантах, які відрізняються форматом відповідей досліджуваних. Варіант А використовують для дослідження. Він потребує відповіді за 6-ти бальною шкалою (–3, –2, –1, +1, +2, +3), в якій відповідь «+3» означає «повністю згоден», «–3» — «зовсім не згоден» із цим пунктом. Варіант Б призначений для психодіагностики. Він потребує відповіді за бінарною шкалою «зго-ден-не згоден». Текст опитувальника1. Просування по службі більше залежить від вдалого збігу обставин, ніж від здібностей та зусиль людини. 2. Більшість розлучень відбувається через те, що люди не захотіли пристосуватись один до одного. 3. Хвороба — справа випадку; якщо судилося захворіти, то нічого не вдієш. 4. Люди залишаються самотніми, тому що самі не виявляють зацікавленості та дружелюбності до оточуючих. 5. Здійснення моїх бажань часто залежить від сприятливих обставин. 6. Недоцільно витрачати зусилля на завоювання симпатії інших людей. 7. Зовнішні обставини — батьки та добробут — впливають на сімейне щастя не менше, ніж стосунки подружжя. 8. Я часто відчуваю, що мало впливаю на те, що відбувається зі мною. 9. Як правило, керівництво виявляється ефективнішим, коли повністю контролює дії підлеглих, а не покладається на їх самостійність. 10. Мої оцінки в школі частіше залежали від випадкових обставин (наприклад, від настрою вчителя), ніж від моїх власних зусиль. 11. Коли я планую, то вірю, що зможу здійснити їх. 12. Те, що багато людей вважає вдачею, насправді результат довгих цілеспрямованих зусиль. 13. Думаю, що правильний спосіб життя може більше допомогти здоров'ю, ніж лікарі та ліки. 14. Якщо люди не підходять один одному, то яких би зусиль вони не докладали б, налагодити сімейне життя вони все ж не зможуть. 15. Те хороше, що я роблю, зазвичай правильно оцінюють інші. 16. Діти виростають такими, якими їх виховують батьки. 17. Гадаю, що випадок або доля не відіграють важливої ролі в моєму житті. 18. Я намагаюсь не планувати заздалегіть, тому що багато залежить від того, як складуться обставини. 19. Мої оцінки в школі найперше залежали від моїх зусиль та рівня підготовки. 20. У сімейних конфліктах я частіше відчуваю провину за собою, ніж за протилежною стороною. 21. Життя більшості людей залежить від збігу обставин. 22. Я надаю перевагу такому керівництву, при якому можна самостійно визначати, що і як робити. 23. Думаю, що мій спосіб життя в жодному разі не є причиною моїх хвороб. 24. Як правило, саме невдалий збіг обставин заважає людям досягти успіхів. 25. За погане управління організацією відповідальні самі люди, які в ній працюють. 26. Я часто відчуваю, що нічого не можу змінити у стосунках в сім'ї, які склалися. 27. Якщо я дуже захочу, то зможу завоювати симпатії до себе будь-кого. 28. На молоде покоління впливає так багато різних обставин, що зусилля батьків у їхньому вихованні часто марні. 29. Те, що зі мною трапляється, — результат моїх зусиль. 30. Важко буває зрозуміти, чому керівники чинять так, а не по-іншому. 31. Людина, яка не змогла досягти успіху у своїй роботі, очевидно, не виявила достатньо зусиль. 32. Найчастіше я можу домогтися від членів моєї сім'ї того, чого хочу. 33. У неприємностях та невдачах, які були у моєму житті, частіше були винні інші люди, а не я сам. 34. Дитину завжди можна вберегти від застуди, якщо за нею стежити та правильно одягати. 35. У складних обставинах я схильний почекати, поки проблеми вирішаться самі. 36. Успіх — результат наполегливої праці і мало залежить від випадку або везіння. 37. Я відчуваю, що саме від мене залежить щастя моєї родини. 38. Мені завжди було важко зрозуміти, чому я одним людям подобаюсь, а іншим — ні. 39. Я завжди схильний приймати рішення та діяти самостійно, а не сподіватись на допомогу інших або на долю. 40. На жаль, заслуги людини часто залишаються невизнаними, попри всі її старання. 41. У сімейному житті бувають такі ситуації, які неможливо вирішити, навіть при найсильнішому бажанні. 42. Здібні люди, які не зуміли реалізувати своїх можливостей, повинні звинувачувати в цьому тільки себе. 43. Багато моїх успіхів були можливі тільки завдяки допомозі інших людей. 44. Більшість невдач у моєму житті відбувалося від невміння, незнання або лінощів і мало залежали від удачі. Обробку заповнених відповідей слід проводити за зазначеним нижче ключем, підсумовуючи відповіді на пункти у стовпчиках «+» зі своїм знаком і відповіді на пункти у стовпчиках «–» із зворотним знаком. Показники опитувальника РСК організовані відповідно до принципу ієрархічної структури системи регуляції діяльності.
1. Шкала загальної інтернальності (Із). Високий показник за цією шкалою відповідає високому рівню суб'єктивного контролю над будь-якими значущими ситуаціями. Такі люди вважають, що більшість важливих подій у їхньому житті були результатом їхніх дій. Таким чином, вони відчувають власну відповідальність за ці події і за те, як складається їхнє життя в цілому. Низький показник за шкалою Із відповідає низькому рівню суб'єктивного контролю. Такі досліджувані не бачать зв'язку між своїми діями та значущими для них подіями в житті, не вважають себе здатними контролювати їх розвиток та вважають, що більшість їх — результат випадку або дій інших людей. 2. Шкала інтернальності в галузі досягнень (Ід). Високі показники за цією шкалою відповідають високому рівню суб'єктивного контролю над емоційно позитивними подіями та ситуаціями. Такі люди вважають, що вони самі досягли всього того, що було і є у їхньому житті, і що вони здатні успішно досягати своєї мети в майбутньому. Низькі показники за шкалою Ід свідчать про те, що людина приписує свої успіхи, досягнення та радощі зовнішнім обставинам — везінню, щасливій долі або допомозі інших людей. 3. Шкала інтернальності в галузі невдач (Ін). Високі показники за цією шкалою свідчать про розвинене відчуття суб'єктивного контролю стосовно негативних подій та ситуацій, які виявляються у схильності звинувачувати самого себе у різноманітних неприємностях та стражданнях. Низькі показники Ін доводять, що досліджуваний схильний приписувати відповідальність іншим людям або вважати їх результатом невезіння. 4. Шкала інтернальності у сімейних стосунках (Іс). Високі показники Іс означають, що людина вважає себе відповідальною за події, які відбуваються в її подружньому житті. Низькі Іс вказують на те, що суб'єкт вважає не себе, а своїх партнерів причиною значущих ситуацій, які виникають у його сім'ї . 5. Шкала інтернальності в галузі виробничих відносин (Ів). Високий Ів підтверджує те, що людина вважає свої дії важливим фактором організації власної виробничої діяльності, в стосунках у колективі, у своєму просуванні тощо. Низький Ів вказує на те, що досліджуваний схильний приписувати важливіше значення зовнішнім обставинам — керівництву, співробітникам, везінню-неве-зінню. 6. Шкала інтернальності стосовно здоров'я і хвороб (Іх). Високі показники Іх свідчать про те, що досліджуваний вважає себе відповідальним за своє здоров'я: якщо він хворий, то звинувачує в цьому самого себе і вважає, що одужання багато в чому залежить від його дій. Людина з низьким Іх вважає здоров'я та хворобу результатом випадку і сподівається на те, що одужання прийде внаслідок дій інших людей, насамперед лікарів. Дослідження самооцінок людей із різними типами суб'єктивного контролю довело, що:
Таким чином, РСК пов'язаний з відчуттям людиною своєї сили, достоїнства, відповідальності за те, що відбувається, з самоповагою, соціальною зрілістю та самостійністю особистості. Тест призначений для індивідуального та групового дослідження. Застосування опитувальника РСК придатне для вирішення низки соціально-психологічних та медико-психологічних проблем. Рівень суб'єктивного контролю підвищується в процесі психокорекційного впливу на особистість, тому можливе застосування РСК для оцінювання ефективності методів психологічної корекції. За матеріалами: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |