РУБРИКИ |
|
№ 1/2005 | |
архів номерів
|
Компанія Google: від ідеї до біржіВіра ЄВТУШИНА Після того, як у серпні 2004 року акції компанії Google, яка володіє однойменною пошуковою системою, вперше з'явилися на біржових торгах, її засновники — Сергій Брін і Ларрі Пейдж заробили по 4 млрд дол. кожен. 2004 року, згідно з рейтингом журналу Forbes, вони стали наймолодшими учасниками списку 400 найбагатших людей США. Відкрита емісія акцій Google стала великою і очікуваною подією на фондовій біржі з моменту краху віртуальної інтернет-економіки 2000 року. Але на відміну від тієї кризи, яка похитнула позиції багатьох інтернет-компаній, для Google наслідки емісії перевершили всі сподівання. Фактично, за 4 місяці вартість акцій Google підскочила удвічі, нині вони коштують близько 165 дол. за штуку. В цілому на IPO (первинна відкрита емісія акцій) було.розміщено 19,6 млн акцій на суму майже 1,7 млрд доларів. Водночас, вдалий вихід компанії зі своїми акціями на біржові торги загрожує і певними неприємностями. Аналітики стверджують, що після IPO компанія Google ризикує втратити цілий штат співробітників. Нині акціями компанії володіють 60% її працівників, усього ж у компанії Google працює 1900 осіб. Очікується, що до кінця березня 2005 року вартість фондових опціонів кожного з цих співробітників становитиме, щонайменше 1 млн доларів. Ще приблизно 500 осіб володітимуть фондовими опціонами на суму понад 5 млн доларів. Цілком вірогідно, що багатьом із них захочеться піти з компанії, продати акції, і заснувати власний бізнес... І тут їх навряд чи щось стримає. Незважаючи навіть на зусилля керівництва Google, спрямовані на створення у компанії сприятливої атмосфери і підтримку в колективі «домашньої» обстановки. Загальновідомо, що кожен співробітник Google має можливість безкоштовно харчуватися в одного з найкращих шеф-кухарів Каліфорнії, який раніше готував для відомого музиканта Джері Гарсіа. У цілому ідея створення Google, якій судилося стати однією з найцікавіших розробок у сфері пошуку, визріла у скромних кімнатах гуртожитку Стенфордського університету. Саме там у 90-ті роки мешкали дві світлі голови — студенти докторантури Ларрі Пейдж і Сергій Брін (до речі, уродженець Москви), які вивчали різні аспекти управління даними. У далекому 1995 році Ларрі Пейдж почав активно використовувати Internet для своїх дослідницьких проектів. Але Internet для нього тоді був лише джерелом випадково підібраної інформації для своїх розробок. Через деякий час під управлінням Раджива Мотвані, доцента кафедри інформатики і обчис-лювальної техніки, Пейдж і Брін зайнялися розробкою власної пошукової системи. На Internet-ринку вже існують різні компанії, які надають послуги пошуку проте майбутні доктори наук вважали свій проект звичайною науковою розробкою, і спочатку не мали наміру створювати компанію. Вони просто створили пошуковик Google, зазначивши при цьому, що власна розробка у багатьох випадках надавала точніші результати, ніж решта пошуковиків. 1998 року Google був запущений на сервері Стенфордського університету. Одразу стало зрозуміло, щоб розвивати технологію і надалі, а також почати ліцензувати її для зацікавлених сторін, необхідно створити компанію. За шість місяців до захисту докторської дисертації Пейдж і Брін пішли з університету, забравши з собою товариша — Кре-га Сильверштейна, якого призначають технічним директором новоствореної компанії. Випадково колишні студенти ли Енді Бехтольшайма, із засновників компанії Sun Microsystems — відомого виробника комп'ютерної техніки і програмного забезпечення. Він після розпитувань про майбутні плани ентузіастів виписав їм чек на суму 100 тис. доларів. Здійснюючи цю першу, і таку важливу на той момент інвестицію, Енді Бехтольшайм навряд чи припускав, що через шість років Google потрапить у список найперспективні-ших приватних компаній Силіконової Долини. Її 'вартість оцінюватимуть величезними сумами — від 15 до 25 млрд доларів. Приблизно стільки ж нині коштує популярний інтернет-магазин Amazon.com, і трохи дорожчий головний конкурент Google — Yahoo Inc. У цілому 1998 рік позначився в історії розвитку Internet різким зростанням медіа-компаній. Усі пошукові машини, які до цього пропонували своїм користувачам можливість знайти необхідну інформацію у мережі, перейшли на надання Internet-послуг: біржових котирувань, новинних заголовків, безкоштовної пошти й інших атрибутів порталу. Але замість того, щоб зайнятися агресивним просуванням свого проекту, Пейдж і Брін приймають на роботу 150 співробітників, зокрема 20 докторів наук. На відміну від інших інтернет-компаній, Google не рекламувала себе, закупляючи мільйони ба-нерів, не переймалася брендінгом і ринковим просуванням проекту, не збиралася заробляти гроші на показі банерної реклами на власному сайті. І навіть всупереч такій пасивності з погляду маркетингу, популярність пошуковика продовжує зростати. Багато користувачів, які звикли звертатися до декількох пошукових систем одночасно, обирають Google. Одним сподобався непомітний інтерфейс і простота використання, іншим — швидкість роботи і не перенасиченість сайту рекламою, третім — якість результатів пошуку. От як відгукнувся про Google відомий в США експерт практичності програмного забезпечення Джейкоб Нільсен: «У них вся компанія одержима ідеєю зручності і простоти використання», а це не може не приваблювати користувачів. Що ж до технічної частини, наприклад, швид-кості роботи, то Google використовує 4 тис. комп'ютерів, встановлених у спеціальному центрі компанії Exodus. Декілька комп'ютерів підтримують роботу власне пошуковика, обслуговуючи близько 17 млн запитів на день, інші ж щогодини аналізують зміст сайтів на предмет релевантності запитам користувача, підраховуючи гіперпокли-кання і заносячи в базу даних нові сайти. До речі, для більшої наочності роботи системи у приймальній компанії відвідувачі можуть побачити монітор, на який в режимі реального часу виводяться запити, які обробляє пошукова машина. Унаслідок зростання інтересу споживачів до пошуковика Google, компанія оголосила про збільшення бази даних до мільярда унікальних документів. Пізніше доступ до баз даних аналогічних розмірів відкрили і такі крупні гравці на ринку пошуку в Інтернеті як Inktomi і Fast Search. Коли британська газета Sunday Times поцікавилася у Сергія Бріна, чи припускає він можливість підтасовування Google результатів для пошуку, він сказав: «Ми нічого не настроюємо самі. Це означало б, що наші інженери погано попрацювали». До розмови підключився і Ларрі Пейдж з питанням: «Чому ж тоді, коли я набираю Sergey у формі пошуку, мене направляють до твоєї початкової сторінки?». На що Сергій Брін відповів: «Це просто показує, наскільки ми популярні», маючи на увазі алгоритм Google, який визначає популярність сайту за кількістю покликань на нього. Цілком зрозуміло, що така популярність вилилася у фінансове благополуччя компанії. І хоча офіційно фінансові результати фірми не публікуються, але фахівці, які володіють інформацією про фінансову сторону інтер-нет-бізнесу оцінюють заробітки пошуковика Google уі 100-200 млн на рік. Чи надовго така фінансова стабільність, важко передбачити, оскільки розвиток технологій, як і конкуруючих компаній, не стоїть на місці. Поки ж Google продовжує заробляти гроші, розміщуючи на своїх сторінках рекламу, ліцензуючи технологію пошуку і сортування результатів іншими інтернет-компаніям, серед яких America Online і Yahoo. Підготувала |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |