РУБРИКИ |
|
№ 12/2005 | |
архів номерів
|
Нові акценти зовнішньої політики України: інформаційно-комунікаційний аспект (закінчення)Ігор СЛІСАРЕНКО, кандидат філологічних наук, доцент Зоною діяльності іноземних лобістів від самого початку став утворений указом В. Ющенка Секретаріат Президента України, очолений державним секретарем Олександром Зінченком. І це зрозуміло, адже саме посадовці цієї структури могли забезпечити доступ до глави держави («доступ до тіла», говорили за часів Л. Кучми). О. Зінченко не шкодував слів для самореклами: «Пам'ятаєте, я обіцяв взяти на роботу випускників Гарварду і Сорбони? Вони уже працюють в секретаріаті», — повідомив журналістам у березні. Зінченко не сказав, хто ці люди і за якими конкретно напрямками вони працюють, але додав, що один із них є його помічником. Він сказав, що їхня матеріальна нагорода буде визначатися результатами їхньої роботи. Загалом, за словами Зінченка, в секретаріаті президента «стає все цікавіше і цікавіше працювати». Так, президент Ющенко найближчим часом має намір виступити з низкою проектів. Зінченко сказав, що особисто є куратором семи проектів, і два з них уже стартували [1]. Уже після звільнення О. Зінченка і ліквідації цієї структури його наступник Олег Рибачук із притаманним йому сарказмом розповідав журналістам, як не може домогтися від посадовців секретаріату заяв про звільнення: «Я запропонував дати президенту і мені шанс, не вислуховуючи проблеми і клятви кожного у відданості… Я запропонував — покладіть, усі генерали, заяву на стіл». Пізніше Рибачук повідомив, що з 50 «генералів» він отримав тільки 5–6 заяв: «Мені було дивно, що деякі товариші ще з 17-го року... Їх не те, що молитвою, їх радіацією не вивести. Їх імунна система краща, ніж у тарганів» [2]. Ще влітку стали відомі факти втручання посадовців секретаріату у прийняття державних рішень на ко* Закінчення. Початок у № 6, 10–11 за 2005 р. ристь зацікавлених бізнесменів. Так, голова Фонду держмайна Валентина Семенюк підтвердила, що їй телефонували із секретаріату з вимогою вирішити справу одного луганського підприємства на користь депутата Костянтина Жеваго [3]. Днем пізніше це підтвердив журналістам заступник держсекретаря Маркіян Лубківський: «Дійсно, така розмова мала місце. З нею розмовляв заступник дер-жсекретаря». Пояснення Лубківського були непереконливими: «Жодного тиску не було. Розмова носила як робочий, так і приватний характер» [4]. Новий голова секретаріату Олег Рибачук пізніше визнав і те, що інститут радників Президента використовував інструмент просування власних бізнесових інтересів. Показово, що повний список радників (як штатних, так і позаштатних) ніколи не публікувався на офіційному вебсайті Президента). Лише із публікацій у пресі громадськість довідалася, що радником глави держави став такий собі В'ячеслав (Моше) Кантор, заявлений як «віце-президент Єв-роазійського єврейського конгресу та голова піклу-вальної ради Європейського єврейського конгресу». За повідомленням президентської прес-служби, «В. Ющенко и В. Кантор обсудили возможность проведения в Украине Второго всемирного форума по Холокосту, посвященного истории Бабьего Яра и Холокоста. Президент Украины заметил, что подготовка к указанному мероприятию должна сопровождаться соответствующей образовательной программой, для того, чтобы обратить внимание общества к этим страницам истории» [5]. А ось як новос-печений радник пояснив причини Голодомору-гено-циду: «Когда мы говорим о Голодоморе, это на самом деле украинская боль, украинская трагедия, но эта трагедия, на наш взгляд, возникает там, где есть национальное социальное нездоровье, которое до этого проявляется очень часто в резких формах антисемитизма» [5]. Українські журналісти не оминули цю особу увагою і з'ясували не вельми привабливі подробиці життя В. Кантора: «Вячеслав Кантор имеет гражданские паспорта двух стран — России и Израиля. С середины 90-х годов постоянно живет с семьей в Женеве (Швейцария), в одном из самых дорогих районов. Там же в банках, аккумулирует свою валютную выручку от российского бизнеса. Правда, злые языки утверждают, что основную часть доходов Кантор прячет за океаном — в Панаме. Его вилла “Люкенгуа”, расположенная на берегу Женевского озера, оценивается в несколько миллионов долларов. По информации различных источников, виллу и семью хозяина охраняет взвод израильских спецназовцев. В прессу нередко попадала информация о грандиозных банкетах, которые закатывал Кантор для “узкого круга”, численностью в 500 человек. Среди гостей замечались видные российские — и не только российские — политики и бизнесмены (...) В 1999 году российская Межведомственная балансовая комиссия под руководством Петра Карпова насчитала не одну сотню миллионов долларов, “уведенных” из России Вячеславом Кантором. Не исключено, что за последние годы эта сумма значительно выросла. Посему, показываться на родине Кантор, видимо, опасается. И не зря. Пример Ходорковского перед глазами. Вопрос на засыпку: что может насоветовать г-н Кантор Президенту Украины?» [6]. Коли таке саме викриття зробила газета «Сільські вісті», Кантор начебто пообіцяв вчинити позов за наклеп. Утім, схоже, це була тільки погроза. Хто саме «зісватав» Кантора для глави держави? Відповідь напрошується сама. Кантор разом із Є. Чер-воненком і Й. Зісельсом є «віце-президентами» згаданого Євро-Азійського єврейського конгресу (ЄАЄК), очолюваного, як зазначалося вище, олігархом із Казахстану О. Машкевичем. Близькість Червоненка до Ющенка забезпечила доступ Машкевичу, про що він похвалявся в інтерв'ю у серпні, демонструючи «наполеонівські» замашки: «Машкевич: Видите ли, сам факт моей недавней встречи с федеральным президентом Австрии Хай-нцем Фишером и президентом Украины Виктором Ющенко в Вене говорит о том, что у них, помимо Европы, имеется интерес и к строительству Большой Евразии, элементом которого, если угодно, выступает возглавляемый мною ЕАЕК. Вопрос: Достаточно неожиданная оценка встречи с руководством Украины, которое заявляет о своих евро-атлантических устремлениях. Машкевич: Мы (смеётся), хоть и не политики, но убедим и их, и весь ЕС — вернуться в Евразию. Вопрос: Но сможет ли ваша организация в одиночку решить проблемы целого материка? Машкевич: Мы не так уж беспомощны. ЕАЕК объединяет еврейские организации и общины на трех континентах. При этом наша организация является крупнейшим континентальным отделением Всемирного Еврейского Конгресса, а значит — представляет все мировое єврейство» [7]. У вересні було оголошено про обрання третього за рахунком «головного рабина України». Ним проголосили вихідця із Ленінграду Моше-Реувена Асмана. Вичерпно охарактеризував цю подію кореспондент «Єврейського телеграфного агентства» Владімір Мат-вєєв: «Критики голосування 11-го вересня — а це більшість рабинів та світських активістів — заявили, що обрання Асмана головним чином спрямоване на посилення впливу медіа-магната Вадима Рабиновича на президента Віктора Ющенка» [8]. В одному із перших інтерв'ю після призначення на посаду Голови Служби безпеки Ігор Дріжчаний заявив, що його «турбує» іноземне втручання у внутрішні справи України. «Контакти політиків — це одне питання, а втручання — інше, хоча речі ці, безсумнівно, пов'язані». «Будь-яке втручання в наші внутрішні справи нас турбує. Особливо, якщо мати на увазі досвід попередніх виборів і розуміти, що це втручання передбачає серйозні ресурсні вливання, — зазначив тоді голова СБУ, — не тільки російське, а й будь-яке зовнішнє втручання» [9]. Якщо стурбованість голови СБУ дійсно щира, то він має величезне поле для роботи. Про втручання російських владних, бізнесових і навіть кримінальних структур у президентську виборчу кампанію 2004 р. відомо багато (досить згадати бодай діяльність горезвісного «Російського клубу» під орудою Максима Ку-рочкіна, також знаного, за повідомленнями численних ЗМІ, як «Макс Бєшений», відкриття якого «освятили» присутністю керівники адміністрацій обох президентів — Медведчук та Медвєдєв). Посилюються такі дії і напередодні парламентських виборів 2006 року. Як зазначає політичний оглядач Вадим Карасьов, Росія має завдання «привести до влади в Україні проросійську опозицію» [10]. Дійсно, помітно активізувалися партії із відверто проросій-ськими гаслами, і ніхто не перешкоджає голові Антимонопольного комітету О. Костусєву рекламувати себе, що буцімто з ним і з його партією «Союз» — Росія. З'явилася навіть «Партія політики Путіна». З'явилися також досі не знані угрупування під назвами «Прорив» та «Євразійський союз молоді», які, втім, відзначилися у спробах спровокувати сутички із міліцією 7 листопада в Києві. Відряджає до України свої групи і «Націонал-більшовицька партія» Е. Лимонова. Часто російське втручання замасковане під діяльність «дослідницьких центрів». Або «неурядових організацій». Оглядач інтернет-видання «Українська правда» звернув увагу на порівняно свіжу структуру, що почала діяти в Україні: «Дивує брак інтересу компетентних органів та медіа до активізації діяльності в Україні громадянина Росії, директора Інституту національної стратегії (ІНС) Станіслава Бєлковського, регулярна присутність якого в Києві протягом останніх тижнів дуже нагадує присутність іншого російського політтехнолога — Глєба Павловського — під час минулорічних виборів. Як відомо, Бєлковський та Павловський — давні конкуренти за вплив на формування української політики Росії. Але якщо Павловський — радник нинішнього хазяїна Кремля, то Бєлковський прагне виступити одним із «конструкторів» пост-пу-тінської Росії — в її консервативно-реваншистській версії за планом саме Березовського. Завдяки лояльному, навіть публічно-прихильному ставленню Бєл-ковського до Ющенка та його минулорічної перемоги, дехто тут навіть схильний вважати його другом демократичної України. Однак на відміну від демонстративного «контрреволюційного» шарлатанства Павловського, діяльність Бєлковського в Україні є більш багатоскладовою та витонченою. Якщо у кого є сумніви щодо програмних цілей ІНС щодо України, пропонуємо звернути увагу на оприлюднений нещодавно цим інститутом проект нової Конституції Росії, однією з родзинок якої є фактична відмова від визнання незалежності пострадянських країн через запровадження конституційного терміну «історична територія Росії» [11]. Скандали навколо заяв втікача із Росії олігарха Бориса Березовського про фінансування ним передвиборчої кампанії Віктора Ющенка вже самим лише гучним резонансом засвідчили, наскільки уражений іноземним втручанням сучасний український політикум, коли тільки самі заяви здатні спричинити справжній землетрус на політичному Олімпі. Щодо американського втручання, то воно й далі відбувається у формах «тіньової дипломатії» (як уже звертали увагу, частий гість у владних кабінетах неофіційний емісар американської політики в регіоні Брюс Джексон) та публічної дипломатії, в межах якої через американські приватні фонди фінансово підтримують «структури громадянського суспільства» — «дослідницькі центри», «неурядові організації», мас--медіа, насправді ж — агентів впливу. У травні ц. р. спершу у Венесуелі, а потім у США вийшла книга американського юриста венесуельського походження Єви Голінгер під назвою «Код Чавеса: викриваючи інтервенцію США в Венесуелі» [12]. У червні вона презентувала цю книгу на міжнародній конференції політичних, громадських діячів, науковців і журналістів у Гавані. Її як правника зацікавила роль уряду США у подіях 2002 р., коли внаслідок путчу, вчиненого вищим генералітетом та олігархами, президента Чавеса на один день усунули від влади. Приведений тоді до влади Педро Кармона — якого потім прозвали «диктатором на один день» — одразу видав укази про розпуск парламенту і Верховного суду та скасування громадянських свобод. Уже за лічені години після путчу Держдепартамент США привітав новий режим. Але невдовзі народне повстання та віддані Чавесу армійські офіцери повернули владу законно обраного президента. Оглядачі тоді назвали цей путч «зроблено в США» і порівняли його із військовим переворотом у Чилі 1973 року. Але бракувало доказів на підтвердження американського втручання. І от Єва Голінгер на підставі американського «Акту про свободу інформації» зробила запит до уряду надати засекречені офіційні документи. Вона отримала тільки 50 відсотків того, що просила, — іншу половину і далі тримають під урядовим грифом «секретно». Але й тих 4 тис. розсекречених виявилося достатньо, щоб спричинити ефект справжньої бомби. Одразу після виходу книги на електронну пошту Єви посипалися анонімні погрози вбивством. А найбільший у Венесуелі опозиційний до Чавеса тижневик помістив її фото на обкладинці із таким підписом: «Потворна американка». Отримані Євою документи беззаперечно засвідчили, що уряд США безпосередньо фінансував і спрямовував опозиційні до Чавеса політичні угруповання (під вивіскою допомоги «неурядовим організаціям»), які потім вчинили путч. Фінансування здійснювалося через урядове Агентство із міжнародного розвитку (USAID) та буцімто приватний «Фонд підтримки демократії» (National Endowment for Democracy), очолюваний колишніми високопосадовцями і цереушника-ми, гроші якому надає Державний департамент США. Обидві організації добре відомі в Україні, де теж здійснюють потужні вливання у так звані «недержавні організації» — від «Інституту євроатлантичної інтеграції», заснованого міністром Б. Тарасюком, до інтернет-видання «Телекритика», яке недавно перетворилося на «громадську організацію», яка настійливо вимагає «дорадчого» місця в державних органах. Нехитрі підрахунки дали підстави Єві Голінгер показати, що, починаючи із 2001 року, уряд США передав венесуельській опозиції тільки через Агентство із міжнародного розвитку (USAID) та «Фонд підтримки демократії» (National Endowment for Democracy) понад 27 млн доларів. Кошторис лише на цей поточний рік становив 6 млн доларів. Фінансовані програми стосуються підготовки і проведення політичних кампаній проти президента Чавеса. Вже відомо, що обсяги зростуть наступного року, і в лютому президент Буш відкрито закликав Конгрес збільшити видатки на утримання опозиції. Коли прокуратура Венесуели вирішила розслідувати іноземне втручання, то, як стверджує Єва, до генерального прокурора і голови Верховного суду прибув президент «Фонду підтримки демократії» Карл Гер-шман (у минулому відомий троцькіст) із погрозами, щоб закрили справу. Єва Голінгер слушно зазначає, що в самих США таке відверте іноземне втручання є неприпустимим — ще від 1930-х років діє «Акт про іноземних агентів», за яким будь-яка організація, що отримує фінансування з-за кордону, має стояти на обліку в міністерстві юстиції і ретельно звітувати про використані кошти. Залишається тільки констатувати, що в Україні відсутнє будь-яке законодавство (окрім ніколи не застосованого на практиці пункту про заборону іноземного фінансування політичних партій), яке бодай обмежувало б іноземне втручання у політичний процес. Контрольна робота за рікНа початку року основою зовнішньополітичної діяльності України було визначено європейську та євроатлантичну інтеграцію згідно із документом «Пріоритетні завдання Міністерства закордонних справ України на 2005 р.» [12]. На своїй першій прес-конференції для засобів масової інформації міністр закордонних справ Борис Тарасюк, оголосивши «формулу нового Тарасюка», заявив: «В основі наших дій будуть лише національні інтереси. Наша політика буде ні “прозахідною”, ні “просхідною”, а «проукраїнською». Перш за все це будуть інтереси українського громадянина, його бажання жити в спокійному і доброзичливому навколишньому середовищі. У нас є конкретні завдання, які полягають в наступному. По-перше. Необхідно втілити в життя цілісну концепцію добросусідства. Насамперед, йдеться про Російську Федерацію* (...) Безперечно, не можу не згадати і про взаємини стратегічного партнерства з Варшавою. Унікальний приклад співробітництва має бути переведений і на інші сусідні з Україною держави. Це Угорщина, Словаччина, Білорусь, Туреччина, Румунія, Молдова. По-друге. Пріоритетним завданням буде європейська та євроатлантична інтеграція. Ми будемо відходити від декларативності і переходитимемо до конструктивних заходів задля того, щоб наші партнери пересвідчувалися в тому, що постала нова Україна, постав новий партнер. По-третє. Ми проводитимемо активну регіональну політику, використовуючи вигідне геополітичне, стратегічне розташування України. Україна повинна набути статусу регіонального лідера внаслідок проведення такої регіональної політики. По-четверте. Робитимемо все для того, щоб відновити стратегічне партнерство зі Сполученими Штатами Америки і систематизувати відносини з цією провідною країною світу. Діалог між Україною та США матиме особливе значення для України. По-п'яте. Продовжуватиметься активна міжнародна діяльність в рамках ООН, ОБСЄ, Ради Європи. Ми братимемо активну участь в подоланні та боротьбі з глобальними викликами, врегулюванні заморожених конфліктів. Особливий наголос буде зроблено на врегулюванні придністровської проблеми в Республіці Молдова. Ми зацікавлені в розвитку економічних, політичних взаємин з країнами віддалених регіонів Азії, Африки та Латинської Америки» [12]. Оглянемо, як реалізовувалися поставлені завдання. БілорусьСпільна заява під назвою «Порядок денний нового століття для українсько-американського стратегічного партнерства», підписана президентами В. Ющенком та Дж. Бушом у квітні ц. р., в якій було зазначено: «Ми підтверджуємо свою відданість у спільній роботі (...) із підтримки просування свободи в таких країнах, як Білорусь...», істотно погіршила політичні відносини між двома країнами. Пізніше ще один конфлікт виник через участь членів до того невідомої організації під назвою «Національний альянс», серед яких був і депутат Луцької міськради, у несанкціонованому мітингу в Мінську 26 квітня. Мінськ не взяв до уваги настійливі прохання української сторони відпустити затриманих, і вони відбули повний строк призначеного судом адміністративного арешту. Такі дії міністр закордонних справ Борис Тарасюк пояснив особливим ставленням Мінська до Києва через згадану заяву Ющенка-Буша. МЗС Білорусі у відповідь відкинуло такі звинувачення. Але вже в вересні ц. р. політичні контакти обох країн помітно активізувалися і потеплішали. Резонансну заяву тоді зробив новопризначений секретар Ради національної безпеки і оборони Анатолій Кінах, який сказав, що Україна буде протидіяти спробам міжнародної ізоляції Білорусі. Це сталося якраз тоді, коли ЄС зайняв позицію Польщі у конфлікті з Білоруссю через ситуацію в «Спілці поляків Білорусі» і оголосив низку заяв із засудженням дій Мінська. Показово, що заяву А. Кінаха ніхто не дезавуював, отож, можна припустити, вона була погоджена. Пізніше міністр закордонних справ Білорусі Сергій Мартинов відвідав із візитом Київ, під час якого його український колега Б. Тара-сюк запропонував «дружнє посередництво» у відносинах із Варшавою та ЄС. На це С. Мартинов відповів, що його країні жодне посередництво не потрібне, навіть від «братньої України». У жовтні прем'єр-міністр Юрій Єхануров відвідав Мінськ із візитом, напередодні якого із офіційного вебсайту МЗС Білорусі у довідці про двосторонні відносини зникла ремарка про вчинені Києвом «антибілоруські демарші». Під час зустрічі Ю. Єханурова із президентом Олександром Лукашенком, останній висловив задоволення розвитком економічних відносин і зростанням товарообігу. Білоруська сторона при цьому зазначала, що білоруський експорт в Україну зростає, як і зростає позитивне для Білорусі сальдо в торгівлі з Україною. Неприємний інцидент стався наприкінці жовтня під час візиту Ю. Єханурова до США. Відповідаючи на запитання про ситуацію в Білорусі, Ю. Єхануров назвав білоруського президента «великим пропагандистом» і висловився на кшталт, що «розуміє, чому німецькі жінки в 30-х роках хотіли дитину від Гітлера». МЗС Білорусі зажадало роз'яснень. Міністр закордонних справ України Борис Тарасюк спробував перекласти провину на журналістів, які буцімто неправильно передали висловлювання Ю. Єханурова. Після того останній зустрівся із послом Білорусі в Україні. МолдоваЯк обіцяв на початку року міністр Б. Тарасюк, у новій зовнішній політиці України «особливий наголос буде зроблено на врегулюванні придністровської проблеми в Республіці Молдова» [12]. Пізніше президент В. Ющенко висунув план врегулювання, який був позитивно сприйнятий Кишиневом як «найреалістичніший», як заявив президент Молдови Владімір Воронін. На запитання «5 каналу» про стан справ довкола врегулювання ситуації у Придністров'ї Воронін сказав наступне: «З планом добре, без плану було погано». Втім, багатосторонні переговори упродовж року відбувалися надзвичайно складно і якихось практичних результатів не дали. ГрузіяЗустрічі президента В. Ющенка із грузинським колегою М. Саакашвілі були найчастотнішими у 2005 році. Обидва лідери не тільки проводили час за столом переговорів, а й разом відпочивали. Такі часті контакти спричинили чимало іронічних коментарів у пресі щодо практичних результатів цих зустрічей. Влітку під час перебування В. Ющенка в грузинському Боржомі президенти оголосили намір створити «співдружність демократій Балто-чорноморсько-кас-пійського регіону — Спільноту демократичного вибору». Згідно із заявою, мета нової організації полягає у «перетворенні цієї співдружності на потужний інструмент для звільнення нашого регіону від усіх розподільчих ліній, що залишилися, порушень прав людини, від будь-якого духу конфронтацій, від заморожених конфліктів». На думку президентів, це «дозволить започаткувати нову еру демократії, безпеки, стабільності та миру в усій Європі, від Атлантики до Каспійського моря». Ющенко і Саакашвілі закликали до участі у Спільноті всіх лідерів регіону і запросили їх на саміт в Україні. У ролі спостерігачів на саміт запросили представників Європейського союзу, Сполучених Штатів Америки та Російської Федерації. Згодом цю ідею вони обговорювали вже в кримському «Артеку» разом із президентами Литви та Польщі. Росія тоді повідомила, що на цю зустріч запрошували і російського президента Владіміра Путіна, але він буцімто не скористався цим запрошенням через заплановану зустріч із королем Йорданії Абдулою. Пізніше міністр закордонних справ України Борис Тарасюк розповів журналістам, що ідея п'ятирічної давнини про створення «Співдружності демократій» належить колишньому держсекретарю США Мадлен Олбрайт та екс-міністру закордонних справ Польщі Броніславу Геремеку. Міністр тоді не зміг пояснити, чому Україні необхідний цей проект, адже завданнями підтримки демократії і поваги до прав людини займається найстаріша європейська організація — Рада Європи, членом якої є Україна, яка досі не виконала всіх зобов'язань держави-учасниці Ради Європи.
АзербайджанСерйозної шкоди зазнали і відносини із Азербайджаном, проголошеним стратегічним партнером України. У травні 2005 р. відбувся візит міністра закордонних справ Б. Тарасюка до Баку. Візит президента В. Ющенка до цієї країни узгодили на листопад. Але низка скандалів серйозно затьмарила двосторонні відносини. У жовтні влада Азербайджану депортувала позаштатного радника міністра, виконавчого директора «Інституту євроатлантичної інтеграції» (який заснував Б. Тарасюк) і члена керівництва партії «Пора» Сергія Євтушенка, який їхав туди на запрошення опозиційного політичного блоку напередодні гострих парламентських виборів у цій країні. Міністр Б. Тара-сюк на запитання журналістів обмежився словами, що мав із цього приводу телефонну розмову із азербайджанським колегою. Пізніше до Сімферополя авіа-рейсом із Лондона прибув колишній спікер азербайджанського парламенту Расул Гулієв, оголошений у розшук владою країни за звинуваченнями у крадіжці великих державних коштів. В аеропорту Р. Гулієва було заарештовано, оскільки Баку подав на нього в розшук через Інтерпол. Сам Гулієв давав пресі плутані відомості про мету свого приїзду: спочатку він говорив, що прямує до Баку, щоб узяти участь у виборах, а пізніше пояснював, що прибув на запрошення партії «Народний союз «Наша Україна», з яким його партія уклала угоду про співробітництво. Місцевий суд ухвалив звільнити Гулієва з-під варти, і він одразу вилетів до Лондона. Офіційний Баку різко відреагував на це рішення. Посол країни Талят Алієв передав МЗС України ноту протесту. Пізніше в телефонній розмові із В. Ющенком невдоволення невидачею Гулієва висловив уже президент Ільхам Алієв. Уже в день голосування на парламентських виборах в Азербайджані — 6 листопада — до країни не впустили «як небажаних осіб» керівників «Пори» Євгена Золотарьова та Сергія Тарана (останній іще має титули керівника «Міжнародного інституту демократії»* та «Інституту масової інформації»). Обоє заявили, що є спостерігачами на вибори на запрошення опозиції, водночас, пояснювали, що приїхали як журналісти, оскільки не встигли оформити документи офіційних спостерігачів. Погіршення відносин Києва і Баку може негативно вплинути на плани українського керівництва здійснити диверсифікацію імпорту енергоносіїв через азербайджанську нафту. Таке погіршення може також зашкодити реалізації регіонального проекту ГУАМ, який хоч і далі перебуває в аморфному стані (у липні грузинський президент М. Саакашвілі оголошував, що «об'єднання ГУАМ може поповнитися новими країнами» [13], але нічого подібного сталося), проте є дуже важливим для транспортування азербайджанської нафти. КазахстанОсобливі надії в планах українського керівництва здійснити диверсифікацію імпорту енергоносіїв покладали на Казахстан. Після візиту президента В. Ющенка до цієї країни було оголошено, що імпорт казахської нафти стане альтернативою імпорту російської. Однак ця заява стала і останньою — про найменшу реалізацію цього проекту більше не повідомлялось. У жовтні із Казахстану депортували колишнього активіста «Пори» Олександра Солонтая, який пояснював, що приїхав до країни із метою налагодити моніторинг голосування на майбутніх президентських виборах. Речник МЗС України відмовився коментувати цю подію. ТуркменістанЧи не найгучнішим скандалом у двосторонніх відносинах відзначилися упродовж року відносини Києва та Ашгабада. Ще на початку року офіційний Київ намагався незґрабно улестити Ашгабад. Президент В. Ющенко надіслав вітання Туркменбаші із нагоди його річниці перебування на посаді, відзначивши всі його чесноти у зміцненні авторитету країни у світі. У травні В. Ющенко нагородив посмертно українським орденом батька Туркменбаші, який загинув у боях на Кавказі у 1942 р. (цей указ не був оприлюднений на офіційному вебсайті України, про його існування стало відомо із туркменських ЗМІ). Але вже в травні президент Туркменістану Сапармурат Ніязов у телефонній розмові із президентом України висловив невдоволення високими цінами на товари, якими Україна розраховується за туркменський газ. Згідно із домовленостями, українська сторона за одну половину всього обсягу газових поставок із Туркменістану розраховується валютою. Інша половина українських платежів — поставки товарів та обладнання. Тоді Віктор Ющенко пообіцяв Сапармурату Ніязову вирішити це питання. Але пізніше Туркменбаші оголосив, що Україна не сплатила за газ понад півмільярда доларів і вдався до різких висловів на місцевому телебаченню, яке широко цитували мас-медіа, на кшталт: «Україна краде газ», «ви нас красиво дурите» тощо. Масла у вогонь додали і слова керівника «Нафтобаз України» Олексія Івченка, який після переговорів в Ашгабаді повідомив, що буцімто пояснив туркменському лідеру, що підлеглі неправильно інформували його про цифри українського боргу. У туркменських ЗМІ з'явилися повідомлення, що як оплату українська сторона поставила за завищеною ціною старі пофарбовані тепловози. Туркменістан зажадав відмови від бартеру і переходу на оплату лише валютою. Мало того, майбутні поставки газу Ашгабад поставив у пряму залежність від позиції Росії, підписавши з нею угоду про продаж власного газу на 25 років уперед. Для налагодження ситуації наприкінці жовтня до Ашгабаду прибув прем'єр Ю. Єхануров (поширилися чутки, що В. Ів-ченка туркменська сторона побажала не бачити за столом переговорів). Місцевій пресі Єхануров розповів, що «вражений побаченим в Ашгабаді» і висловив улесливі компліменти на адресу Туркменбаші. Колишній перший заступник міністра закордонних справ України Олександр Чалий так охарактеризував дії української сторони: «Сьогоднішня газова дипломатія України нікчемна» [10]. РосіяВичерпно перебіг українсько-російських відносин змалював політичний оглядач Вадим Карасьов: «В України немає сьогодні дипломатії на російському напрямку. З боку Росії є легкий газовий шантаж, зловтіха, [спроби] шляхом підняття цін на газ зробити українську економіку не конкурентноздатною» [10]. Упродовж року осердям двосторонніх відносин залишався лобійований Росією проект Єдиного економічного простору (ЄЕП). Ще перебуваючи в опозиції, «помаранчеві» активно засуджували саму ідею і навіть влаштували кампанію збору підписів проти ЄЕП. Тоді ще депутат, Борис Та-расюк так висловлювався про цей проект: «Очевидно, що зона вільної торгівлі — це той манівець, яким прикривається справжня сутність цієї угоди. (...) Практика і підрахунки експертів свідчать про те, що в такому разі Росія буде мати від 70 до 80% голосів. Отже, Україна буде на пташиних, згаданих Президентом, правах, чи в ролі горобця, чи в ролі синиці, це вже не має значення (...) Хотів би сказати, що підписавши цю угоду і в разі проведення її ратифікації і набрання чинності, тим самим буде зроблено історичну помилку. І відповідальність за здійснення цієї історичної помилки лягає на нинішнього президента і на нинішній уряд. Я думаю, що вони нестимуть відповідальність перед українським народом і перед українською історією» [14]. У червні ц. р. Віктор Ющенко підписав указ, за яким Україна братиме участь у формуванні Єдиного економічного простору, зазначивши, що основною метою участі України в такому об'єднанні з Росією, Білоруссю та Казахстаном є формування зони вільної торгівлі. Пізніше міністру закордонних справ Борису Тарасюку довелося спростовувати російським ЗМІ інформацію щодо висловлювань Ющенка про можливість створення наднаціонального органу в межах ЄЕП: «Вопрос: Что имел в виду президент Виктор Ющенко, когда говорил, что в рамках ЕЭП со временем может быть создан наднациональный орган? Тарасюк: Это высказывание было или ошибочно приписано президенту, или искажено. Виктор Ющенко неизменно подчеркивал, что Украина готова сотрудничать в рамках ЕЭП в той мере, в какой это не противоречит стратегическому курсу на членство в ЕС и ВТО. Президент и правительство никогда не отрицали возможности создания зоны свободной торговли в рамках ЕЭП. Наднациональный орган в том виде, в котором он заложен в соглашении о ЕЭП, неприемлем для нас, поскольку предполагает неравноправные отношения между странами — членами организации. Кроме того, наднациональный орган вмешивается в распределение конституционных полномочий между разными ветвями украинской власти» [13]. Все ж, у Секретаріаті Президента (часів О. Зінчен-ка) заявляли, що наднаціональний орган не є загрозою національному суверенітету України [16]. Європейський СоюзНаприкінці року Україна отримала сигнали із Брюсселя, що їй нададуть статус країни із ринковою економікою на саміті у грудні. До того Київ, всупереч сподіванням, не отримав цього статусу в червні, хоча перед тим урядовці робили самовпевнені заяви. У квітні перший і останній віце-прем'єр із європейської інтеграції Олег Рибачук заявляв: «Статус ринкової економіки практично у нас в кишені» [17]. Перебуваючи на цій посаді, пан Рибачук відзначався, м'яко кажучи, неординарними заявами на кшталт: «Якщо раніше найбільшими пріоритетами цього року я називав вступ до СОТ і отримання статусу ринкової економіки, то тепер — проведення «Євробачення» [18]. Саме під пана Рибачука планували створити і Міністерство європейської інтеграції та зовнішньоекономічних зв'язків. Про це президент Ющенко оголошував учасникам т. зв. «міні-Давосу»: «Ми працюємо над створенням спеціальної державної інституції, яка має стати контактною адресою і лоцманом для інвесторів». Але цей проект так і не було реалізовано. Згодом міністр закордонних справ Борис Тарасюк визнав, що ЄС не вбачає в Україні свого потенційного члена. Українське керівництво упродовж року декларувало метою також вступ України до НАТО, називаючи дату 2008 рік. При тому, що згідно із опитуваннями, більшість українців і далі проти вступу до цієї структури. «Повністю не згодні» із вступом до Північно-атлантичного альянсу понад 40 відсотків опитаних. «Швидше не згодні» вступати до НАТО іще 15 відсотків. А за повний вступ до цієї військово-політичної організації був лише кожен десятий українець, — з'ясувалося за результатами травневого дослідження Центру імені Разумкова та Київського міжнародного інституту соціології. У березні президент Ющенко пообіцяв винести питання про вступ України до НАТО і Європейського Союзу на референдум. Євроінтеграційний романтизм українського керівництва спробував розвіяти президент Чеської республіки Вацлав Клаус. Під час візиту до Києва він висловив готовність поділитися із Україною чеським досвідом переговорів про вступ до ЄС і відверто закликав не тішити себе ілюзіями. Кавалерійська атака на СОТВступити до Всесвітньої торговельної організації (СОТ) до кінця року — таке завдання поставив президент Ющенко в середині жовтня. Віктор Ющенко пообіцяв, що після вступу України до СОТ очікують щорічного зростання добробуту громадян на 3%, росту ВВП — 1,9%, не менше 50% росту обсягів іноземних інвестицій, щорічного збільшення експорту — 10%. Але генеральний директор СОТ Паскаль Ламі заявив, що Україна не має шансів вступити до кінця цього року. «Існує довга черга країн, які прагнуть вступити до СОТ. Але Росія та Україна не зможуть завершити всі переговори з приводу вступу до кінця цього року. Доведеться ще трохи почекати», — сказав Ламі. А на грудневій конференції міністрів СОТ у Гонконгу до світової організації увійде лише одна країна — Саудівська Аравія. У відповідь заступник міністра закордонних справ України Антон Бутейко назвав висловлювання Ламі «безвідповідальними» і навіть порадив тому читати кодекс поведінки міжнародного службовця. У міністерстві економіки доповіли, що згідно з тарифними вимогами, Україна вже на 80 відсотків готова до вступу у СОТ. Згодом цю цифру зменшили до 65 відсотків. Україна повинна захистити свій агропромисловий комплекс, інакше в разі вступу до СОТ вона втратить до 40 відсотків АПК, — оголосив секретар Ради нац-безпеки і оборони Анатолій Кінах. Із ним солідаризу-вавався міністр аграрної політики Олександр Бара-нівський, який заявив, що Україна не готова стати частиною СОТ, доки не захистить власні ринки, а передусім — агропромисловий комплекс. За його словами, такої самої думки й нинішній міністр економіки Арсе-ній Яценюк [19]. А прем'єр-міністр Юрій Єхануров під час візиту до США, де в порядку денному переговорів теж було питання СОТ, заявив, що Київ має вступити до СОТ обов'язково раніше ніж Москва. В іншому випадку Москва чинитиме перешкоди вступу України. На це одразу відреагувало російське МЗС: «В Москве обратили внимание на сообщения СМИ об этих высказываниях. Они вызвали у российской стороны большое недоумение. Для нас абсолютно неприемлем такой подход(…) Убеждены, что синхронизация и координация позиций наших государств при присоединении к ВТО пойдут на пользу и России, и Украине (...) Если, однако, случится, что Россия раньше Украины станет членом ВТО, то мы не только не будем чинить каких-либо препятствий Украине, а напротив, будем всячески содействовать ее скорейшему вступлению в эту организацию на устраивающих Киев условиях. В Москве рассчитывают, что именно такой линии придерживается и украинская сторона. Надеемся получить соответствующие разъяснения на этот счет» [20]. Лукаві цифриЩе у червні міністр закордонних справ Борис Тара-сюк рапортував закордонній аудиторії: «Поточний прогноз зростання валового внутрішнього продукту від 6 до 8 відсотків і далі значно вищий, ніж середні показники по Європейському Союзу. Непрямий позитивний вплив Помаранчевої революції на українську економіку позначився на зростанні загального торговельного обороту від початку 2005 року (на 15% зріс експорт та на 20% — імпорт із позитивним сальдо для України). Те ж саме і з іноземними інвестиціями, які нині ставновлять майже 9 млрд доларів»*. А вже у вересні президент Ющенко картав відправлений у відставку уряд за те, що тепми росту ВВП у серпні місяці становили мінус 1,6%. Скоротилися інвестиції і зменшився імпорт. Пізніше в Лондоні Ющенко оголосив, що для української економіки «настав час стабілізації». І пообіцяв там, що в найближчі два місяці будуть відновлені темпи зростання ВВП. Невтішні висновкиНа початку року уряд проголошував такі зовнішньополітичні цілі (за ступенем амбітності проголошених намірів): 1) набуття статусу регіонального лідера; 2) інтеграція в європейські та євроатлантичні структури; 3) стратегічне партнерство із США як із «провідною державою»; 4) стратегічне партнерство з Польщею та підвищення до такого рівня відносин із іншими країнами-сусі-дами; 5) концепція добросусідства з Російською Федерацією. Водночас українське керівництво оголосило ідею «відносин у трикутнику Європейський Союз — Україна — Російська Федерація» із умовою, що цей «трикутник віднині стане рівностороннім», оскільки «Україна — не полігон геополітичних змагань між ЄС, США та Росією»*. Як бачимо, жодне із поставлених завдань не виконано. Провалилися ейфорійні проекти швидкої євроін-теграції. Економічна складова зовнішньої політики взагалі була залишена поза увагою. Проголошені на серпневій нараді в МЗС тези про те, що «сприяння швидкому економічному розвитку, розширенню економічної присутності України на ринках ЄС, сусідніх держав, інших країн та регіонів є наступним нашим головним завданням» [21], залишилися суто декларативними. Спроби стати локомотивом «просування демократії» опинилися в лещатах політики «подвійних стандартів». Чи здатне керівництво держави виправити помилки? Питання наразі риторичне.
* Пізніше українське керівництво оголосило ідею «відносин у трикутнику Європейський Союз—Україна—Російська Федерація» із умовою, що цей «трикутник віднині стане рівностороннім», оскільки «Україна — не полігон геополітичних змагань між ЄС, США та Росією». * На початку року, за повідомленням прес-служби «Пори», один із її лідерів Владислав Каськів (він же і радник президента В. Ющенка) під час зустрічі із президентом США Дж. Бушем у Братиславі обговорював із ним створення «Міжнародного інституту демократії». Отож, є підстави вважати, що це «американський продукт». *Із виступу Міністра закордонних справ України Б. Тарасюка «Помаранчева революція: 6 місяців потому» на 22 міжнародному семінарі з питань глобальної безпеки, 11 червня 2005 року, м. Шантії (Франція). * Виступ Б. Тарасюка на конференції «Україна, Росія, Європейський Союз: виклики та можливості для нових відносин», 10 лютого 2005 р. —Київ, www.mfa.gov.ua. Література 1. www.pravda.com.ua, 11.03.05 2. www.pravda.com.ua, 16.10.05 3. ЛІГАБізнесІнформ, 05.07.05 4. www.pravda.com.ua, 06.07.05 5. Цит. за: http://www.vaadua.org/News/03-05/01.htm#01 6. Цит. по: Игорь Чемерис. Российский олигарх поступил на службу к Ющенко. — Главред. — 2005. — 29 квітня. 7. http://www.jn.com.ua/Interview/mashkevich_808.html 8. JTA. — 2005. — 24 жовтня. 9. Цит. за: http://www.pravda.com.ua/news/2005/9/19/33617.htm 10. Цит. за інтрент-виданням «Обозреватель». — 2005. — 28 жовтня 11. http://www.pravda.com.ua/news/2005/9/19/33617.htm 12. El Codigo Chavez: Descifrando Intervension de los Stados Unidos en Venezuela, Politica: Editorial de Cienci-as Sociales, La Habana, 2005. 13. www.5tv.com.ua 14. Громадське радіо. — 2003. 15. Время новостей. — 2005. — 15 червня. 16. 5-ий канал. — 2005. — 17 червня. 17. УНІАН. — 2005. — 21 квітня. 18. Цит. за інтернет-виданням «Українська правда». — 2005. — 16 лютого. 19. 5-ий канал. — 2005. — 24 жовтня. 20. Цит. за: www.mid.ru 21. Цит. за: http://www.mfa.gov.ua/mfa/ua/publicati-on/content/4104.htm |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |