Світ упевнено йде в третє тисячоліття — час позитивних і незворотних змін, заради яких людство виважено і наполегливо почало працювати ще в минулому столітті. Світове співтовариство прагне єднання, інтеграції та поглиблення об'єднавчих процесів між країнами-сусідами і різними континентами. Європейські й азійські держави вже не перший рік намагаються налагодити взаємовигідні економічні, політичні та культурні зв'язки. Серйозний прогрес став відчутним у 90-х роках минулого століття. 1996 року було створено Форум азійсько-європейського співробітництва (ASEM — Asia — European Meeting)*. Остання зустріч у межах АСЕМ (АСЕМ-5) відбулась нещодавно у В'єтнамі. Саме про це хочу розповісти докладніше.
V саміт АСЕМ відбувся у м. Ханой, Соціалістична Республіка В'єтнам (8–9 жовтня 2004 р.). Гасло зустрічі було таким: «На шляху до реалістичніших та істотніших азіатсько-європейських партнерських відносин». Це був історичний саміт, тому що вперше АСЕМ розширився з 26 до 39 членів. Прийнято 13 нових учасників, серед яких 3 азійські країни (Камбоджа, Лаос і М'янма — члени АСЕАН) та десять нових членів ЄС (Кіпр, Чехія, Естонія, Угорщина, Латвія, Литва, Мальта, Польща, Словаччина і Словенія).
У межах Форуму АСЕМ-5 відбулося багато різноманітних заходів: ІІІ Конференція азійсько-європейських партнерів-парламентів, Народний форум Азія — Європа, Азійсько-європейський форум профспілок, ІХ Азійсько-європейський форум підприємців, Семінар про досягнення і перспективи азійсько-європейського співробітництва, Виставка-ярмарок сфери торгівлі, освіти, туризму, Азійсько-європейський форум культурного розмаїття й обміну, концерти азійських та європейських мистецьких колективів, Тиждень азійських та європейських фільмів.
На саміті була затверджена Декларація голови форуму, уперше прийнята Ханойська декларація про тісніші партнерські економічні відносини між Європою й Азією, а також Декларація про діалог культур, цивілізацій і напрямків у роботі АСЕМ [7].
Прийнято девять пропозицій задля зміцнення співробітництва між Європою й Азією: впровадження телекомунікаційних та інформаційних технологій у розвиток трудових ресурсів і підвищення їх можливостей; проведення семінару АСЕМ із питань азіатсько-європейського науково-технологічного співробітництва, співробітництво з питань контролю і протидії поширенню СНІДу, Азійсько-європейська торгово-інвестиційна виставка, установчі документи азійсько-європейського форуму молодих керівників, зміцнення безпеки в азіатсько-європейському регіоні, впровадження другого етапу Програми стипендій ASEM DUO, Діалог між релігіями, Програма створення азіатсько-європейського дослідницько-освітнього центру з питань безтермінового навчання. Оцінюючи АСЕМ-5 у Ханої, прем'єр-міністр В'єтнаму Фам Ван Кхай зазначив: «Найвищий рівень АСЕМ — це найвищий рівень рішучості і прагнення до змін із метою просування партнерських відносини між Азією і Європою на стадію істотнішого й ефективнішого співробітництва» [4].
Том Рое, радник-координатор з АСЕМ при Генеральному департаменті зовнішніх відносин Європейської Комісії з 2002 р., є одним із небагатьох офіційних осіб, який ґрунтовно знає діяльність АСЕМ, так виклав свої міркування з приводу останнього саміту: «За останні декілька років постало питання про розширення та вступ Бірми (М'янми). Цю проблему вирішили на засіданні європейських міністрів закордонних справ 13 вересня: Бірма (М’янма) може бути присутньою на саміті на рівні, що є нижчим за главу держави чи парламенту. Це питання також піднімалося упродовж саміту в Ханої 7–9 жовтня 2004 року.
Європейська комісія є постійним координатором АСЕМ і має чотири координатори: два в Азії і два в Європі. В Європі — один постійний координатор — це Комісія, інший — країна, що головує в ЄС (нині це Нідерланди), і змінюється що шість місяців. З азійської сторони — одна країна з АСЕАН, (нині це В'єтнам), інша — північно-західна, наразі Японія. Потім буде Індонезія та Південна Корея. Але Комісія є постійним координатором, відповідає за секретаріат для європейської сторони. Такий секретаріат потрібен і азійській стороні.
Саміт відбувається що два роки (2002 — в Копенгагені, 2004 — в Ханої, 2006 — в Гельсінкі). Але в період між самітами відбуваються зустрічі міністрів закордонних справ, торгівлі та фінансів, міністрів культури та освіти або охорони навколишнього середовища. Нижче цього рівня існують декілька зустрічей вищих чиновників упродовж року щодо АСЕМ, плюс десятки зустрічей на рівні директорів та експертів, що створюють без-зупинний політичний діалог між Азією та Європою в різних сферах. Наприклад, для опрацювання плану дій щодо сприяння торгівлі існує понад десять робочих груп. Мало того, Фундація Азія-Європа опікується справами суспільного розвитку та питаннями культурного й інтелектуального обмінів. У 2002 р. та 2003 р. ЕС приймав такі зустрічі, в червні 2004 р. у м. Барселона.
Тому діалог в АСЕМ — глибокий багаторівневий процес.
Розширення кола членів організації завжди вносить зміни і проблеми в організаційний процес і процес ефективного вироблення рішень. Так вийшло з розширенням ЄС в 2004 р., коли приєдналися нові десять країн-учасниць із числа країн Південно-Східної Європи. Такі ж зміни відбудуться після розширення АСЕМ, яке відбулося на Саміті в Ханої. До АСЕМ приєдналися 3 азійські країни та 10 європейських з числа нових членів ЄС. Міністри закордонних справ країн-членів АСЕМ отримали завдання: модернізувати процес задля збереження неофіційного характеру організації.
В'єтнам добре підготувався до проведення саміту. Такі думки звучали від багатьох учасників Ханойського саміту. «Я впевнений, що організацією цієї події в'єтнамці можуть пишатися. Їхня відданість справі АСЕМ вражає», — констатував Том Рое.
Саме бажання країни прийняти такий саміт є показником волі і бажання суспільства, органів державного управління, влади в цілому привернути увагу до своєї країни і стати частиною міжнародної спільноти.
Зустріч у Ханої мала визначальну роль в азійсько-європейських відносинах. По-перше, було вирішено складне питання — розширення АСЕМ. Це засвідчило про розвинутість і продуманість азійсько-європейського діалогу. Упродовж декількох років тривала дискусія щодо питання про вступ Бірми/М'янми, але нині члени АСЕМ знайшли компроміс. Це питання ще обговорювали на саміті. Країни АСЕМ вміють порозумітися і це можна вважати великим досягненням переговорів.
Розвиток відносин Азії й Європи відбувається у площині задекларованих трьох основних напрямків взаємовідносин.
Щодо політичних відносин, головною темою буде принцип багатосторонніх відносин та реформування ООН. Орієнтуючись на дебати міністрів закордонних справ у м. Кілдарі (Ірландія в квітні 2004 р.), глави держав у Ханої обговорювали реформування ООН, а також урізноманітнення підходів до вирішення економічних проблем, проблем управління і безпеки. І це своєчасно, оскільки більшість лідерів нещодавно повернулись з Нью-Йорку із засідань Генеральної Асамблеї ООН. Існують важливі аспекти реорганізації Ради Безпеки ООН. Високого рівня група реформування ООН звітувала в грудні 2004 року. Таким чином саміт АСЕМ є чудовою нагодою для дебатів, щоб виявити, які нагальні питання потрібно вирішувати разом Азії та Європі.
Щодо економічних відносин, лідери обговорювали багато торговельних, фінансових питань, відносини економічного партнерства та Декларацію про ближче азійсько-європейське економічне партнерство.
Щодо культурних і суспільних відносин, цей саміт зробив справжній стрибок уперед. «Після багатьох дискусій про культури та цивілізації за декілька минулих років, — говорить Пан Том Рое, — ми нині уже обговорюємо низку таких практичних заходів, як освітні обміни, залучення дослідницьких інститутів та діалоги з освітніх питань. Наприклад, Європейська Комісія надасть 100 млн євро як додаткове фінансування після саміту для Азійсько-Європейських обмінів у сфері вищої школи в межах програми Еразмус Мундус (Erasmus Mundus Programme). Також ми дійшли згоди щодо перспективи для розвитку Фундації Азія-Європа в Сінгапурі.
Розвиток всестороннього діалогу між Азією та Європою має багато перспектив, однак дослідники вважають, що начебто азійські країни більше цікавляться діалогом, ніж європейські колеги. Азійський інтерес є значним: це і розширення ринку, знайомство з новими технологіями, входження у «велику політику», розширення міграції. Справді, участь країн на рівні міністрів є вищою з азійської сторони. Азійські країни вбачають в АСЕМ механізм налагоджування співробітництва. Для Європейського Союзу АСЕМ — це налагодження двосторонніх відносин, регіональних програм та затвердження їх угодами зі співпраці.
А що ж може стимулювати європейський інтерес до Азії? «Ми вважаємо, що АСЕМ — це діалог і структура для координації політики. Розширення АСЕМ до 39 членів може, насправді, призвести до його розмиву і некерованості», — вважає Том Рое. Європейський Союз запропонував заснувати робочі групи, щоб посилити відповідальність координаторів, але АСЕМ-партнери бажають співпрацювати у повному складі, а це робить процес прийняття рішень повільнішим і може призвести до формальності у відносинах. Однак Ханойський саміт довів, що глибоке осмислення майбутнього процесу, структури та відповідальності є актуальним і нині. Було вирішено надати мандати міністрам закордонних справ, щоб ті рапортували на наступній зустрічі міністрів у Кіото в Японії 2005 р. про офіційні позиції із цих питань. Продовження обговорення буде на саміті в Гельсінкі 2006 року.
Упродовж восьми років АСЕМ як міжнародний азійсько-європейський форум є найбільшою структурою, яка прагне підвищити рівень міжнаціонального діалогу Азії та Європи в різних сферах політики, економіки, культури, безпеки. Учасники діалогу декларують і прагнуть поглиблення відносин для впровадження в життя спільних домовленостей.
* Об'єднання є форумом, а не регламентованою організацією, діяльність АСЕМ в основному зводиться до політичного діалогу і не завжди переходить у конкретні проекти, тому основна структура її — це система засідань. Основні засідання — це саміти. Їх учасники — глави держав або урядів країн, які входять в АСЕМ, а також Глава Європейської Комісії. Саміти відбуваються раз у 2 роки, почергово то в Європі, то в Азії. Уже відбулося п’ять таких зустрічей найвищого рівня, а шоста має відбутися у Фінляндії у вересні 2006 року.
Література
1. ASEM — FORUM for Cooperation. VNA Publishing house. — Hanoi, 2004.
2. ASEM 5 Asia-Europe Meeting Vietnam Investment Review. — Hanoi, 2004.
3. АСЕМ Форум азиатско-европейского сотрудничества. Путь к более реалистическим и существенным партнерским отношениям. — Ханой: Изд-во «Госполит», 2004.
4. Фан Ван Кхай — интервью на АСЕМ 5. Материалы Посольства СРВ в Украине.
5. www.asem5.gov.vn — официальный сайт V Саммита АСЕМ.
6. Нгуен Зи Ниен. Развитие АСЕМ и Саммит на высшем уровне АСЕМ-5 в Ханое // Коммунистический журнал. — 2004. — жовтень. — № 19.
7. Газета «Нянзан». — 2004. — 9,10,11,16 жовтня.
8. Вьетнам на пути интеграции. — Ханой: Изд-во «Тхезьой», 1999.
9. Вьетнам. Панорама. — Ханой: Изд-во «Тхезьой», 2004.
10. «This Summit represents a real leap forward» — Tom Roe, ASEM Counsellor/Co-ordinator in the External Relations Directorate-General of the European Comission 2002-2004 // Newsletter. ASEM 5. — European Studies Programme Vietnam. — Volume 3, Number 5, Hamoi, —
October-December 2004. — 32 p. — Р. 6-8.