РУБРИКИ |
|
№ 1/2006 | |
архів номерів
|
Поле битви — інформаційний простір (продовження)Юрій БОНДАР, доктор філософії у галузі політології У попередній публікації йшлося про те, що розвиток комунікаційних технологій створює реальну та небезпечну можливість впливати на настрої у суспільстві, маніпулювати суспільною свідомістю певних соціальних верств. Такі цільові дії за ефективністю цілком можна зіставити, крім іншого, з традиційними засобами конфронтаційного протистояння, наприклад, воєнними, тому вони закономірно дістали назву «інформаційні (психологічні) війни». Проблематику їх розроблено у працях Г. Почепцова, Б. Кормича, Я. Вариводи, А. Чернова, С. Сьоміна, І. Ніколаєва й інших. Фактично неоголошені війни чільні країни, передовсім США і Росія ведуть не один рік. Вони накопичили достатньо великий практичний досвід у цих справах. Відомі фахівці із застосування інформаційної зброї; методи ведення таких воєн описано у багатьох дослідженнях. Хоч термін «інформаційна війна» доволі новий, проте її елементи у вигляді психологічних операцій із використанням інформації мають давню історію. Уже Перша, а згодом Друга світові війни засвідчили серйозні можливості пропагандистського впливу на масову свідомість, виробили технологію такого впливу. Піонерами в інформаційному супроводі воєнних кампаній були країни Антанти, які поставили нові технології на «офіційний» ґрунт. Спеціалізовані пропагандистські підрозділи були створені у Великій Британії та США. Діяли вони таємно, залучаючи до співпраці рекламні компанії, і в основному виготовляли листівки та поширювали потрібну інформацію у пресі. Такі функції виконувало, зокрема, британське бюро пропаганди Чарльза Мас-термана в роки Першої світової війни. Нового якісного характеру психологічні методи боротьби набули у 30–40-і роки ХХ ст., коли вони стали системними і в дечому навіть вирішальними у протистоянні. Саме з пропагандистською машиною «відомства Геббельса» дослідники схильні пов'язувати і військові успіхи фашистської Німеччини (особливо в перший період війни). «Пропаганда привела нас до влади, пропаганда дала можливість нам зберегти владу, пропаганда допоможе нам завоювати світ!» — ці слова Адольфа Гітлера не лише зарозуміла патетика. У Німеччині інформаційну агресію чи не вперше масово застосовували як проти «чужих», так і проти «своїх». Це підтвердив, зокрема, міністр озброєння Шпеєр. У прикінцевому слові на Нюрнберзькому процесі він зазначив, що завдяки технічним засобам пропаганда у гітлерівській державі стала тотальною, проникла в кожен дім, «відібрала у людей самостійне мислення». Дезінформування стало зброєю на зовнішньому «фронті». Маскуючи вторгнення в СРСР, гітлерівці приховували справжні мотиви і масштаби передислокації військ до радянських кордонів навіть від союзників. Останнім повідомляли, що у такий спосіб Німеччина прагне зміцнити свої східні кордони перед атакою на Англію. Іншу версію підготували для нейтральних країн і СРСР — туди «витікала» інформація, нібито німці хочуть приспати пильність Англії. Водночас Гітлер наказав активізувати німецькі повітряні сили проти британців — це мало підтвердити правдивість «легенд». Інформаційну операцію провели і напередодні бойових дій. Як пишуть у книжці «Злочинець номер 1» Д. Мельников і Л. Чорна, «11 червня сталася сенсаційна подія: цього дня було конфісковано тираж центрального органу НСДАП «Фелькішер беобахтер». Причина конфіскації стала відомою: у номері, як засвідчив перегляд екземплярів, було надруковано, що операція «Морський лев» (вторгнення до Англії) відбудеться найближчими днями. Отже, очевидно, через чийсь недогляд «Фелькішер беобахтер» розкрила військову таємницю. Це враження посилювалося ще й тим, що деякі вищі чиновники нацистської партії по секрету розповідали подробиці скандалу, що нібито виник між Гітлером і Геббельсом. Подейкували, що фюрер лютував, і що міністр пропаганди, який керував пресою, остаточно потрапив у немилість. Лише після війни з'ясувалося, що і конфіскація «Фелькішер беобахтер», і «скандал» Гіт-лера з Геббельсом напередодні нападу на СРСР були провокацією, яку придумав сам Геббельс. Її мета полягала в тому, щоб спантеличити СРСР і дезінформувати громадськість Заходу. Після 1941 року Геббельс неодноразово згадував про цю оборудку у вузькому колі нацистів; одного разу він хвалькувато сказав своєму співробітнику Рудольфу Землеру: «Ось що значить розумна голова!» [4]. Адекватно протистояти на інформаційному фронті намагалися також противники Гітле-ра. У військах американського генерала Ей-зенгауера діяв навіть спеціальний підрозділ ведення психологічної війни. До роботи з інформацією почали залучати професійних психологів, лінгвістів. Важливого значення стали надавати настроям, соціальним уподобанням, іншим характеристикам етносів чи груп, на котрі планували вплинути. Наприклад, помітили, що на німецьких солдатів фактично не діяв заклик: «Коли дезертируєш, то врятуєш себе». Врахувавши соціальні, світоглядні традиції і характеристики, слоган змінили на: «Коли дезертируєш, то врятуєш свою сім'ю». Після цього кількість перебіжчиків різко збільшилася. Використовували також мовні «програмуючі» конструкції для «внутрішньої пропаганди». Так, з ужитку вилучали слова «після укладання миру», «після війни», натомість звучало лише «після перемоги». Нині інформаційне забезпечення — складова, без якої не розпочинають бойові дії. Нерідко інформаційна перевага доповнює власне військову, яка теж, як правило, зумовлена інформаційними чинниками. Ось найхарактерніші приклади: останні війни на Балканах і Близькому Сході. У їх підготовці та веденні держави-агресори використали широкий набір інформаційного забезпечення, супроводу та прикриття операцій — як в інформаційно-технічній, так і в гуманітарній сферах, — починаючи від радіоелектронної розвідки, дезорганізації систем управління супротивника до використання інформаційної, навіть рекламної підтримки. Остання війна в Іраку стартувала задовго до перших бомбардувань і десантів. Підготовку вторгнення американська коаліція розпочала з потужної ПР-кампанії, поширення інформації про порушення прав людини в Іраку, виробництво «злочинним режимом» зброї масового знищення (що, як з'ясувалося потім, не відповідало дійсності), агресивні наміри Хусейна. Та й самі вторгнення здійснювалися як рекламно-пропагандистські шоу, із заздалегідь розписаним сценарієм і дійовими особами. (Під час першої кампанії в Перській затоці, названої «по-голлівудськи» «Буря в пустелі», генерал Норман Шварцкопф, кажуть, відклав навіть початок бойових дій, позаяк на зйомки десантування у Багдад не встигали телевізійники CNN.) [2]. У висвітленні воєнних подій теж простежуються чіткі орієнтири, завдання яких, за задумом сценаристів, обґрунтувати свої дії, дозувати і корегувати інформацію, забезпечити підтримку ЗМІ за межами безпосереднього контролю, досягти потрібних оцінок і реакцій на свої дії. В американській армії офіційно узаконено ведення психологічних (інформаційних) операцій. Вони, зокрема, передбачають: • збір розвідувальної інформації, • аналіз цільової аудиторії, • розробку інформаційного продукту, • відбір ЗМК, • поширення інформації на підтримку воєнних дій, • протидію пропаганді противника. Операції поділяють на стратегічні, операційні й тактичні. Серед них — підтримка американської політики за кордоном, контреліт, посилення друзів і послаблення ворогів, підготовка населення до введення американських військ, посилення невдоволення громадськості режимом, створення позитивного іміджу американських військових, зменшення бойового духу й ефективності бойових дій противника [7]. Військові маневри у Перській затоці засвідчили, утім, ефективність не лише новітніх технологій ведення інформаційних операцій, а й старих апробованих методів психологічного впливу. Так, три чверті іракців, які здалися в полон під час першої війни з Іраком, стверджували, що скласти зброю їх спонукали, крім іншого, листівки. Із розвитком інформаційних суспільств, поглибленням інформаційного протистояння між країнами та коаліціями інформаційна складова набуває і самостійного, панівного характеру, стає домінантою світового розвитку, основою «воєн майбутнього» — «чистих» інформаційних воєн, де перемагають не танки, а інтелект і технології. Г. Почепцов визначає інформаційні війни як «інформаційні технології, що впливають на інформаційні системи, маючи на меті введення в оману, виведення з ладу або десинхронізацію процесів управління суспільством та його складовими, передусім військовими». Він наводить також слова іншого дослідника, Уїна Швартоу, який інформаційні війни визначає як «електронний конфлікт, де інформація є стратегічним здобутком, який варто захопити чи знищити», і де «інформаційні системи стають привабливим напрямом першого удару» [6]. Ми пропонуємо розглядати інформаційні війни у ширшому розумінні, як новий тип міжнародного протиборства, систему заходів інформаційного, організаційного й технічного впливу на об'єкт (державу) для зміни політичної, економічної чи іншої конфігурації без військових операцій. На відміну від прямого втручання у внутрішні справи, такі війни спрямовані на створення сприятливого середовища, досягнення перетворень через корекцію основних цінностей. Причому ця агресія прихована, «нападник» себе і свою мету не оголошує, що дає змогу зменшити рівень спротиву — насамперед психологічного. Інформаційна війна може бути багатоваріантна, багатоетапна, її можна коригувати щодо напрямів удару, аудиторій впливу, завдань. Однак мета залишається незмінною — перемога над супротивником, оволодіння, підпорядкування визначеної території, країни, політичної еліти, усунення «незручних». «Інформаційне проникнення» — складова інформаційної війни, яку ведуть, як правило, на території противника, проти громадян іншої країни, у чужому інформаційному просторі. Відтак обирають і конкретні комунікаційні засоби впливу — відповідно до структури, стану ЗМІ, інших чинників конкретного регіону. Будь-якій інформаційній операції передує комунікативний аудит. Питання, які треба з'ясувати, можуть бути різними — залежно від конкретної мети. Найтиповіші серед них наводить Р. Картц: • як інформація потрапляє до людей? • хто залежить від радіо і газет чи інших джерел в отриманні інформації? • хто слухає радіо і коли? • хто може підняти листівку та за яких умов? • хто ходить до кінотеатрів? • хто читає журнали і які? [5]. Збір і аналіз інформації дає змогу виробити оптимальний план заходів маніпуляційного впливу, визначити засоби, аудиторію, вразливі місця інформаційного поля, визначити зміст повідомлень. Цікаво, що першу соціологічну службу в Польщі, яка мала виконувати подібні функції, заснував генерал В. Ярузельський під час надзвичайного стану. Інколи при інформаційній експансії перевагу надають якомусь одному носієві інформації. За часів тоталітарних завіс найефективнішим засобом такого впливу були «радіоголо-си», через які в основному і поширювалася альтернативна інформація. Про їхню дієвість свідчать угорські події 1956 р., коли на вулиці проти танків вийшли беззбройними тисячі угорців. До таких дій, як згодом дійшла висновку комісія ООН, їх підштовхнули заклики і обіцянки допомоги від західних радіостанцій. Допомога не прийшла, повстання розчавили гусеницями. Своєрідно застосували американці «радій-ний» досвід і в новітній час. Готуючи вторгнення до Іраку, вони «закидали» іракців радіоприймачами, налаштованими на одну хвилю — з американською інформацією. Своєрідне «ноу-хау» застосували у Венесуелі. Там, повідомила «2000», для дестабілізації ситуації використали сучасний мобільний зв'язок. Упродовж певного часу на мобільні телефони венесуельців надсилали повідомлення із закликами до непокори і демонстрацій проти режиму президента Чавеса. Це спричинило масові заворушення в країні [1]. Слід зазначити, що інформація, яка поширюється, чітко зорієнтована і навіть дозована. Користуючись західними джерелами, Г. По-чепцов наводить перелік завдань, поставлених перед радіопропагандистами, які з-за кордону вели мовлення на Угорщину в 1956 році Вони мали: • підкреслювати догматичну і непрогре-сивну сутність комуністичної доктрини; • порівнювати “вільний” світ і комуністичний блок, наприклад, ставити запитання: “Якою була б Угорщина, якби вона не була комуністичною?”; • розповідати про міжнародні організації, до яких Угорщина могла бути залучена, якби не була в радянському блоці; • демонструвати експлуатацію і нехтування країнами-сателітами з боку Радянського Союзу; • максимально висвітлювати події в Угорщині; • доводити існування дисидентства в Угорщині» [7]. Угорський «досвід» був застосований і під час чехословацьких подій кінця 60-х років минулого століття. На цьому «полігоні» апробували багато прийомів і методів безкровного протистояння. Задовго до кризового загострення у Чехо-словаччині, у Німеччині, у Регенсбурзі розпочав діяльність центр країн НАТО з реалізації оперативної програми дестабілізації ситуації в ЧССР, що дістала досить символічну назву «Зефір». Охоплювала вона як заходи зовнішньополітичного й ідеологічного впливу, так і ведення спеціальних інформаційних, психологічних операцій. Початковий етап передбачав аналіз економічної та політичної ситуації, визначення цільових груп можливого впливу, «больових точок» чехословацької влади. Для поширення інформації активізували туристичні поїздки, були створені спеціалізовані медіагрупи, збільшили час радіомовлення на ЧССР, всіляко стимулювали діяльність «земляцьких» організацій (після Другої світової війни багато громадян Чехословаччини депортували на Захід) [3]. Інформаційний вплив у ЧССР здійснювали у кількох напрямках: Ревізія ідеології. У науковому, громадському полі ініціювали дискусії щодо проблем демократії, лібералізму, переваг і недоліків соціалізму, об'явилися новоадепти близьких до марксизму течій, зокрема прибічники троцькізму, ревізіоністи. Реабілітація засудженого. Почалася переоцінка подій минулого, замовчуваних імен, термінів, фактів. Дискредитація влади. Для цього застосували широкий спектр інформаційних прийомів — від легальної критики недоліків однопартійності, бюрократії, утисків свободи до поширення найрізноманітніших чуток, компрометуючих матеріалів, дезінформації. Розвінчування зовнішньої політики. Ту т головний акцент було зроблено на критику чехословацько-радянських відносин, несамостійності ЧССР у зовнішній політиці. Підтримання опозиційних, неформальних рухів. Всіляко заохочувалися нові громадські організації, що опозиціонували себе до влади. Серед чільних — Клуб «231» (номер статті чехословацького закону, що передбачала покарання за антидержавну діяльність). Серед головних завдань Клубу «231» була інформаційна діяльність. Створення нових лідерів. Цільово вибудовувався позитивний імідж нових імен, що уособлювали зміни, нове бачення розвитку суспільства, нові перспективи, всіляко підтримували і супроводжували інформаційно просування таких лідерів. Ключовим в ідеологічному полі стало гасло свободи слова, незалежності ЗМІ від влади. Паралельно підтримували і створювали опозиційну мережу медій, технічних засобів поширення інформації (відразу після застосування до опозиції сили в різних регіонах країни скоординовано вийшли в ефір десятки автономних радіостанцій, стали виходити на своєму устаткуванні «Літературні листи», «Репортер», «Політика», «Студент», інші газети). Як констатувала згодом англійська «Дейлі телеграф», «чеське повстання готувалося повільно і довго, але, вийшовши на поверхню, виявилося добре підготовленим». Не зумівши протистояти опозиції інформаційно, влада відновила свій статус-кво лише з допомогою військ Варшавського договору [3]. Однак інформаційне протистояння тривало. Своєрідним підсумком його стала штаб-квартира американського радіо «Свобода» — «Вільна Європа», яка розмістилася тепер у серці Праги, демонстративно в будівлі колишнього чехословацького парламенту. Орендна плата за приміщення для американців — три долари на рік: так розпорядився екс-президент Чехії і непоступливий опонент колишньому комуністичному режиму Вацлав Гавел. Наймасштабнішою і класичною інформаційною війною була «холодна війна». Вона сконцентрувала величезні фінансові й інтелектуальні можливості двох наддержав — США та СРСР. Полем їхнього протиборства фактично став увесь світ. Не вступаючи у пряме воєнне протистояння, підтримуючи офіційні стосунки, співпрацюючи в різних сферах — технологічній (космос), гуманітарній, спортивній, дипломатичній тощо Радянський Союз і Сполучені Штати вели безкомпромісну боротьбу за вплив у різних регіонах в інформаційному просторі. Ареною протистояння ставали різні країни, регіони планети. Показовою є Чилі, де Радянський Союз намагався створити своєрідний форпост для проникнення на континент. США перегнали СРСР саме завдяки інформаційним технологіям, операціям, які спричинили повалення влади соціалістів. Чилійський досвід згодом став темою дисертації американця чилійського походження Фреда Ленді «Психологічна війна» і таємні операції проти ЗМІ в Чилі 1970–1973 рр.». «Холодна війна» тривала на всіх рівнях, із використанням усіх доступних каналів проникнення і впливу, включаючи офіційні і неформальні можливості та стосунки. Ця війна засвідчила потужну комунікаційну здатність не лише традиційних, а й опосередкованих засобів комунікації. Такими, приміром, стали західна музика, речі і навіть гроші. СРСР намагався протистояти цьому: штучно підтримували курс рубля, обмежували поїздки за кордон, розгорнули боротьбу з «речизмом». Це давало мало результатів. Поразки Радянський Союз зазнав і на міжнародній арені, де завдяки більшим економічним та інформаційним можливостям США здобули перевагу — дії радянського режиму в світі оцінювали в американській редакції. Не витримавши тягаря протистояння, в СРСР зрештою вирішили піти іншим шляхом — вказаним США. Продовження. Початок у № 12 за 2005 р. (Далі буде) Література 1. Безсмертный И. Уловки интеллектуалов // 2000. — 2004. — 5 марта. 2. Бондар Ю. Свобода слова: українська мірка. — К., 2004. 3. До подій у Чехословаччині. — К., 1968. 4. Мельников Д., Черная Л. Преступник номер 1. Нацистский режим и его фюрер. — М., 1981. 5. Ольшанский Д. Политический PR. — СПб., 2003. 6. Почепцов Г. Информационные войны. — М., К., 2000. 7. Почепцов Г. Паблик рилейшнз для профессионалов. — М., К., 2001. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |