головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 1/2006 
Персонал № 1/2006
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







Чи прискорить інвестиційні процеси вихід іноземних банків на фінансовий ринок України?

Марина ГРІДЧІНА, Наталія КОЛОМІЙЧЕНКО

Серед основних проблем, які гальмують ін­вестиційні процеси в економіці України — де­фіцит фінансових ресурсів. У сучасних умо­вах забезпечити вкладання інвестицій немож­ливо лише через бюджетну систему й інозем­ні вкладення. Так, у першому кварталі 2005 року інвестиції в структурі ВВП за категорія­ми кінцевого використання впали до 12-від-соткового рівня, а прямі іноземні інвестиції на одиницю ВВП у першому півріччі скоро­тилися більш як удвічі порівняно з тим самим періодом 2004 року [13]. За липень 2005 року їх рівень знизився, порівняно з аналогічним періодом 2004 року, на 14,4% [12].

Очевидно, у най­ближчому майбут­ньому, з огляду на подальше фіскаль­не розширення і масові соціальні виплати, ситуація тільки погіршуватиметься. Оптимістичний прогноз — це 15–17-відсотковий рівень на кінець 2005 року.

12–15% частка інвестицій у ВВП є недос­татньою. Досвід країн, що розвиваються та трансформуються, засвідчує: лише 22–23-відсотковий рівень може підтримувати від­носно високий рівень розвитку (а в азіат­ських «тигрів» інвестиції в період зростання перевищували 30% ВВП). Мінімально прий­нятним може вважатися рівень у 18–19% (до якого наша країна підійшла останніми рока­ми), проте він означає лише можливість під­тримки основних виробничих та інфраструк-турних фондів, а не швидкий ріст, відновлен­ня і розвиток [13].

Актуальність прискорення інвестиційних процесів сприятиме важливим змінам:

 

 

 

Навіть така болюча для будь-якої країни проблема, а для України нині це особливо ак­туально, як зростання інфляції, теж залежить від інтенсивності інвестиційних процесів. Бо інвестиційні вкладення впливають на макрое-кономічний рівень і призводять до зменшен­ня цін за такою схемою:

 

 

 

Отже, стабілізація економіки України пе­редбачає, крім іншого, інтенсифікацію її ін­вестиційних процесів. Інструментами такої інтенсифікації є фінансові посередники — банки, інвестиційні фонди, страхові компанії, недержавні пенсійні фонди, кредитні спілки, лізингові і факторингові компанії.

На жаль, сьогодні на теренах України лише банки є більш-менш розвинений сектор фі­нансових посередників. Мета пропонованої статті: оцінити можливості і результати вихо­ду іноземних банків на фінансовий ринок кра­їни для підтримки інвестування економіки, конкуренції з вітчизняними банками, а також таких негативних тенденцій, як можливість послаблення і навіть втрати вітчизняної бан­ківської системи.

Станом на червень 2005 року банківська система нашої країни складалася з Національ­ного банку України (НБУ) та 181 комерційно­го банку. Банків з іноземним капіталом неба­гато — 19, зі 100-відсотковим іноземним капі­талом — 7 [11]. У 2005 році відкрито ще один — Міжнародний іпотечний банк, про який мова буде далі.

Незважаючи на велику кількість банків, ак­тиви їх мізерні. У першій десятці українських банків — такі, активи яких навіть не сягають 10 млн дол. США (табл. 1). Висновок може бути один: українська банківська система не є кредитоспроможним фінансовим сектором, який міг би надати кошти в належному обсязі реальному сектору економіки.

Капітал українських банків еквівалентний 3,5 млрд дол. США, тобто становить лише 5,6% від ВВП: прибуток за 2004 рік був еквіва­лентним 238 млн дол. США, активи станови­ли 134,5 млрд грн, або 40,3% від ВВП [10]. Як­що порівнювати вітчизняну банківську систему із системами іноземних країн, то в Німеч­чині частка банківських активів у їх ВВП ста­новить 200%, у Великобританії — 130%, Схід­ній Європі — 80–90% [3].

Ці дані свідчать про те, що українська банків­ська система у своєму розвитку ще значно від­стає від систем інших європейських країн. Прив'язувати цей факт лише до політики попе­редньої влади, безумовно, некоректно. Однак так само неправомірно не помічати і наведеної статистики. За попередні роки в Україні не створено достатньої законодавчої бази діяль­ності фінансового ринку, а отже, привабливого інвестиційного клімату; джерела надходження ресурсів до банків недостатньо стабільні; низь­кі доходи переважної більшості населення не дають можливості робити заощадження-депо-зити в банках; багатії воліють вкладати гроші в нерухомість як найбільш безпечне збереження коштів або, через криміналізацію українського суспільства, — в банки за кордоном.

Таблиця 1

Група найбільших банків за величиною активів на 1 січня 2005 року (дані НБУ)

Назва банку

Активи (тис. грн.)

1

Приватбанк

14 713 569

2

Аваль

11 859 442

3

Промінвестбанк

10 602 718

4

Укрсоцбанк

7 068 331

5

УкрСиббанк

5 680 780

6

Укрексімбанк

5 296 448

7

Ощадбанк

5 071 054

8

Райффайзенбанк Україна

4 407 290

9

Надра

3 888 480

10

Брокбізнесбанк

2 768 759

Зрозуміло, що пошук адекватних підходів до вирішення порушеної проблеми безпосередньо пов'язаний із питанням про додаткові джерела надходжень коштів у країну. Ту т треба порівня­ти можливості вітчизняних інвесторів та ризи­ки, які можуть супроводжувати залучення іно­земного капіталу. Нестача у вітчизняних під­приємств і фізичних осіб належного обсягу фі­нансових ресурсів для інвестування у банківські установи може зникнути за умови стабілізації економіки. Причини такої стабілізації можуть бути різні: від правових до суто організаційних, але не можна відкидати цей оптимістичний варіант.

В умовах світової глоба­лізації економіки погли­нання іноземним капіта­лом українських банків вельми ймовірне. Цю проб­лему слід ретельно проана­лізувати передусім із пози­ції безпеки для фінансової системи країни в умовах нестабільності економіки, причому необхідно налаго­дити належний контроль національними органами регулювання за діяльністю такої важливої галузі еко­номіки, як банківська сфера.

Показовим є досвід Мексики. Там у 80-х ро­ках провадили жорстку регламентацію діяль­ності іноземних банків, а 1990 року взято курс на лібералізацію фінансової сфери у зв'язку з вступом до СОТ, що спричинило прихід іноземних кредитних установ і рекапіталізацію місцевих банків. 1998 року було відмінено практично всі обмеження на участь іноземних банків у капіталі національних кредитних ор­ганізацій. У результаті частка активів нерези­дентів у сумарних активах банківської системи Мексики зросла з 20% у 1998 році до 70–80% у 2002-му. Причому, більша частина цих активів виявилася під контролем усього двох банків: HSBC і Citigroup! Прихід західних банківських груп призвів до скорочення кредитування еко­номіки цієї країни. Наприклад, якщо 1996 року на такі цілі припадало 65% вкладень банків, то 2002 року цей показник знизився до 40% [5].

Нині банки з іноземним капіталом в Україні становлять близько 5% від загальної кількос­ті. Частка іноземного капіталу в статутному капіталі усіх банків системи на 1 січня 2005 року дорівнювала лише 9,6% [3]. Тобто у «чис­тому» вигляді питома вага іноземного капіта­лу в Україні була незначною.

Але 2005 рік можна вважати роком активіза­ції іноземних банків. Розглянемо основні по­дії, які це підтверджують.

На вітчизняному ринку кредитування житла на початку 2005 року з'явився перший спеціалі­зований банк — ЗАТ «Міжнародний іпотечний банк» зі 100-відсотковим іноземним капіталом. Його засновником став фонд Western NIS Еnter-prise Fund (приватна американська корпорація, яка управляє 150 млн дол., що належать уряду США). На відміну від інших банків, МІБ нада­ватиме виключно іпотечні кредити на придбан­ня житла і кредити під заставу нерухомості, а також на ремонт і поліпшення вже наявного житла. Тобто банк не буде обслуговувати інвес­тиційні, тим більше, інноваційні процеси в Ук­раїні, а буде просто заробляти гроші на нашому ринку. Отже, поки вітчизняні банки тільки пла­нують зайнятися іпотекою, на фінансовому ринку вже з'явився потужний конкурент.

Звичайно, певна стабілізація грошових по­токів відбудеться, тобто інвестиційні процеси будуть підтримані непрямими способами по­зитивно, крім капіталу інвестованого фондом Western NIS Enterprise Fund, Міжнародний іпо­течний банк уклав угоду з Американською корпорацією з підтримки зарубіжних інвести­цій (ОРІС) на отримання кредиту в сумі 30 млн дол. США. Це перший кредит, наданий ОРІС для української компанії [4].

У серпні 2005 року австрійська група Raiffeisen International купила банк «Аваль». Для ос­таточного завершення справи необхідна згода Антимонопольного комітету, але фахівці вва­жають, що це вже вирішено.

Отже, найбільш резонансна угода в історії ук­раїнського банківського ринку створила банк-гігант, активи якого тепер становлять 11,5% від загальної суми активів усіх банків. За сумою ак­тивів він виходить на перше місце серед фінан­сових установ України, обігнавши «Приват-банк», за обсягами депозитів населення — на друге [2]. Загальновідомо, що збільшення акти­вів розширює можливості банку щодо інвести­ційної діяльності. Отже, найкрупнішим банком України буде банк з іноземним капіталом. Це ще раз підтверджує думку про певну небезпеку для національної банківської системи.

Через зміну власника банку страждає еконо­міка України — «Райффайзен» одразу відмовив у наданні кредитів сільськогосподарським під­приємцям у тих обсягах, які надавав «Аваль».

У липні 2005 року стало відомо, що австрій­ський Erste Bank, консолідовані активи якого 2004 року становили 33,4 млрд євро, «висло­вив готовність до обговорення імовірності» купівлі Ощадбанку. За повідомленням прес-служби Президента України, В. А. Ющенко під час візиту до Австрії обговорював таку можливість із представниками австрійського банку [8]. Наразі, за словами нового керівника цієї установи Олександра Морозова, — «при­ватизація Ощадбанку — як мінімум не справа найближчої перспективи» [9].

Але сама можливість продажу «найбільш народного» банку непокоїть. Для Ощадбанку не діють ті самі нормативи, що й для всіх ін­ших комерційних банків. Відповідно до статті 57-ї Закону України «Про банки і банківську діяльність», держава гарантує всі вклади насе­лення в ньому, тобто нині банк дає гарантію на всі 5 млрд грн вкладів, які розміщено на його депозитах.

У вересні 2005 року банківські лави поповни­лися трьома новими установами. Нацбанк заре­єстрував Банк інвестицій і заощаджень, а Анти-монопольний комітет України дав дозвіл на створення ЗАТ «Комерційний банк «Союз» (статутний фонд — 22 млн грн) і ЗАТ «Номос-Банк» (10 млн євро). Засновниками КБ «Союз» є вітчизняні структури, а ЗАТ «Номос-Банк» — росіяни (банк «Новая Москва» і ЗАТ «Совфин-траст»). Отже, у банківській системі з'явилося, як мінімум, два банки з іноземним капіталом.

У вересні остаточно з'ясувалося, що ще кіль­ка банків ведуть переговори про продаж, при­чому серед перших тут представники першої двадцятки — Укрсоцбанк і УкрСиббанк. За прогнозами, найбільші шанси купити Укрсоц-банк має російський Альфа-банк, УкрСиб-банк — французький Societe Generale [7].

Із вищесказаного можна зробити такі вис­новки:

•     експансія іноземного банківського капіта­лу в Україні посилюється;

•     банки з іноземним капіталом приходять на наш фінансовий ринок, поглинаючи націо­нальні банки;

•     банки з іноземним капіталом не спрямова­ні на інвестування економіки, — вони захоп­люють ті сегменти фінансових послуг (нап­риклад, іпотечні кредити), які ще не засвоїли національні банки.

Ці висновки суголосні позиції відомого ук­раїнського вченого-економіста, професора Михайла Савлука. На його думку, така тран­сформація української банківської системи матиме негативні наслідки для розвитку ре­ального сектора економіки на середньо- та довгострокову перспективу, національної гро­шово-кредитної, фіскально-бюджетної та ін­вестиційної політики країни, адже у кредиту­ванні реального сектора української економіки іноземні банки віддаватимуть перевагу галу­зям і виробництвам, де високі прибутки, низь­кий ризик і розвиток яких не створює конкурентної загрози для іноземних підприємств. Стратегічні для економічної безпеки країни підприємств, у яких невисока кредитоспро­можність, або не кредитуватимуть взагалі, або ж вони отримуватимуть кредити на жорсткі­ших умовах порівняно з тими, на яких надава­ли кошти українські банки. Отже, орієнтовані на експорт велетні металургійної, хімічної, ма­шинобудівної промисловості з національним капіталом можуть опинитися у складній фі­нансовій ситуації. Така політика прискорюва­тиме перетворення національної економіки на сировинний і екологічно шкідливий для Укра­їни придаток економіки інших держав [6].

Слід визнати, що питання допуску банків-не-резидентів на вітчизняний ринок повинно ста­ти об'єктом серйозного фахового вивчення, тим більше, що 6 липня 2005 року Верховна Рада у першому читанні затвердила законодав­чу ініціативу Національного банку України «Про внесення змін до Закону України “Про банки і банківську діяльність” (щодо філій іно­земних банків)» (реєстраційний № 7274). До остаточного прийняття цієї постанови необхід­но розробити комплекс обмежень, яких слід суворо дотримуватись у процесі залучення іно­земного капіталу в банківську систему країни.

Показовим є те, що перевага іноземного бан­ку в тому, чим завжди характерний імпорт із розвинених країн — дешевизна товару (в цьо­му випадку — послуги). Це пояснюється тим, що західні банки звикли працювати з невели­кою відсотковою маржею (різницею між вар­тістю кредитів і депозитів). Нині в україн­ських банках вона відповідає рівню маржі банків Східної Європи — 5% (маржа німець­ких банків — менше 1%, американських — близько 3,5%) [8]. За низьких обсягів активів наших банків, про що йшла мова вище, така маржа робить для них бізнес на середньому рівні прибутковості по країні, тобто не дуже вигідним. Іноземний банк із більшими акти­вами така маржа задовольняє. Невелике під­вищення ставок для депозитів і відповідне зниження кредитних ставок за умови невели­кої маржі може знищити вітчизняну банків­ську систему, за законами конкуренції, за яки­хось два–три роки. Але якщо розглядати це питання з позиції позичальників, то вони мо­жуть тільки вітати такі відсоткові ставки й ус­пішно вирішувати проблеми інвестування.

Не можна також не враховувати таких пере­ваг іноземних банків, як новітні технології ве­дення банківського бізнесу, нові послуги та продукти, найновіше програмне забезпечення. Звичайно, за законами конкуренції все це «під­тягувало» б вітчизняні банки до підвищення рівня обслуговування власної клієнтури.

Отже, вищий законодавчий орган України дійшов висновку, що у будь-якому разі без ви­користання капіталів іноземних банків інвес­тиційні процеси в нашій країні будуть штучно гальмуватися. Вельми дискусійне питання про допуск на вітчизняний ринок зарубіжних банківських установ найближчим часом, ма­буть, буде вирішене позитивно і надалі (з ура­хуванням тенденцій глобалізації економічних процесів) нерезидентам за будь-яких умов бу­дуть надані ширші можливості інвестувати кошти у вітчизняну банківську систему.

Серед найбільших міжнародних банків, які освоюють ринки Центральної і Східної Євро­пи, є Commerzbank, Raiffeisen, Creditanstalt, Ci­tigroup, SEB, ING, KBC, PKO BP S. A., UniCredit, Societe Generale, Calyon Bank, Erste Bank тa Inte-sa BCI. Практично всі зазначені банківські гру­пи або вже представлені в Україні, або висло­вили готовність до освоєння нашого ринку [8].

Отже, банківська система України нині че­кає на зміни у своїй структурі — припливу іноземного капіталу не уникнути. Але, на наш погляд, не слід іти шляхом східноєвропей­ських країн, які практично повністю втратили свої національні банки, інтегруючись у євро­пейську спільноту.

Щоб запобігти втраті національної банків­ської системи, залучення іноземного банків­ського капіталу слід спрямувати на приско­рення інвестиційних процесів. Це має бути ос­новним критерієм допуску іноземних банків на наш фінансовий ринок. Отже, якщо за до­помогою правових обмежень усунути банки, які воліють лише заробляти гроші й вивозити їх за кордон, квотування іноземного банків­ського капіталу для запобігання небезпеки йо­го монополізації на фінансовому ринку Укра­їни буде не потрібне. Отже, важливо законо­давчо оформити такі положення:

•   визначення обмежень у структурі кредит­ного портфеля іноземних банків на користь довгострокових інвестицій;

•   забезпечення банками належного рівня прозорості процесів інвестування;

•   введення тимчасових адміністративно-правових регуляторів щодо спрямування кре­дитів іноземних банків у інвестиційне русло, а не на торговельно-закупівельні операції;

•   введення пільг щодо переливу банківсько­го капіталу зі сфери обігу у сферу довгостро­кового інвестування.

Література

1.   Закон України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 р. № 2121-ІІІ.

2.   Головин В. Авалю откроют глаза // Бізнес. — 2005. — № 35 (29.08.05).

3.   Дзюблюк О. Проблеми забезпечення ефективного функ­ціонування банківської системи в перехідній економіці // Віс­ник НБУ. — 2005. — № 3.

4.   Патрікац Л. Нові іпотечні технології — у новому банку // Вісник НБУ. — 2005. — № 3.

5.   Плисецкий Д. Е. Финансовая глобализация и нацио­нальная экономическая безопасность // Финансы и кре­дит. — 2004. — № 4 (142).

6.   Савлук М. Банківська система — барометр економіки // Урядовий кур'єр. — 2005. — № 212 (08.11.05 р.).

7.    Святненко А. Банки у вересні // Дзеркало тижня. — 2005. — № 567 (08.10.05 р.)

8.    Святненко А. Денаціоналізація банківської системи // Дзеркало тижня. — 2005. — № 557 (30.07.05 р.)

9.    Сколотяний Ю. Приватизація Ощадбанку — як мінімум не справа найближчої перспективи // Дзеркало тижня. — 2005. — № 562 (03.09.05 р.)

10.    Сугоняко О. Асоціація українських банків: 15 років ді­яльності // Вісник НБУ. — 2005. — № 5.

11.    Фабер С., Карчева Г. Фінансовий стан та основні проб­леми в діяльності банків у 2004 році // Вісник НБУ. — 2005. — № 3.

12.    Шангіна Л. Повідомлення про стан розрахунків за кре­дитом // Дзеркало тижня. — 2005. — № 561 (27.08.05 р.)

13.    Юрчишин В. Про що ми не почули в промові Президен­та // Дзеркало тижня. — 2005. — № 561 (27.08.05 р.)



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту