![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 1/2006 | |
архів номерів
![]() |
Духовно-екологічні аспекти формування соціальної й економічної сфери громадянського суспільстваОлександр СТОЯН, кандидат економічних наук, доцент кафедри «Економічна теорія і право» Донбаської Національної академії будівництва і архітектури, м. Макіївка В умовах глибоких соціальних і економічних перетворень в українському й у світовому співтоваристві, пов'язаних із процесами глобалізації соціального й економічного розвитку, формування і реалізації стратегічних шляхів переходу до безпечного, стабільного розвитку відносин між людиною, суспільством і природним середовищем, особливо важливими стають питання духовного потенціалу суспільного розвитку, насамперед інституту громадянського суспільства і менеджера як основного учасника процесів економічних перетворень у ньому. Формування та реалізація духовного потенціалу громадянина суспільства і його економічно активної частини — менеджерів, їх життєвих установок і сенсо-життєвих цінностей у соціальній і економічній сферах є нині найбільш актуальною та пріоритетною проблемою менеджменту серед усього комплексу завдань, пов'язаних із формуванням економічного інституту громадянського суспільства. Оскільки саме духовний потенціал і особливості його реалізації визначають інтелектуальну, соціальну, економічну, технологічну, екологічну і навіть політичну спрямованість життя суспільства, його економічну безпеку і соціальну стабільність. Це підтверджують події 11 вересня 2001 року в Сполучених Штатах Америки і постійні терористичні акти, і воєнні операції в країнах Близького Сходу, політична напруженість в Афганістані, Індії, Пакистані, Чечні, війна в Іраку як принципи «нових» економічних відносин у світі. Тому серед правових, соціальних, політичних, економічних, екологічних і багатьох інших факторів формування та реалізації громадянського суспільства необхідно виділити як пріоритетний саме духовний фактор формування громадянського суспільства, детермінанту його економічного розвитку. Духовний фактор його формування і реалізації може бути внутрішнім фактором, що визначає міру стабільності економічних і соціальних відносин між людиною і суспільством, соціальними групами і суспільством, суспільством і природним середовищем, а також зовнішнім фактором, що визначає міру стабільності економічних і соціальних відносин між громадянським співтовариствами і соціальними групами, їхніми лідерами, світовим громадянським співтовариством і природним середовищем як базисом його існування та розвитку, а загалом — баланс інтересів різних соціальних груп у навколишньому середовищі. Цим проблемам присвячені роботи видатних економістів, починаючи від А. Сміта, який порушив проблему виснаження непоновних природних ресурсів, М. І. Туган-Барановського, який розглядав етичні основи господарського життя і багато інших. Нині цю проблему розглядають у контексті мобілізаційної моделі розвитку української економіки (Н. Татаренко [1]), забезпечення економічної безпеки суспільства (А. Соснін і П. Пригунов [2]), як основну проблему ринкового реформування пострадянської економіки (В. Відяпін, А. Добри-нін, Г. Журавльова, Л. Тарасевич [3]), як рушійну силу соціально-економічного прогресу в суспільстві (С. Мочерний, В. Симоненко, В. Секретарюк, А Устенко [4]), а загалом, з огляду на багатогранність проблеми, її варто розглядати як проблему духовно-екологічного менеджменту для забезпечення безпечного, стабільного розвитку. Видатний дослідник сучасної екологічної науки М. Ф. Реймерс саме у зв'язку з формуванням духовного потенціалу суспільства, що існує для стабільного, безпечного розвитку кожного його громадянина, формування і реалізації світогляду, духовного потенціалу громадянина суспільства описує «екологію духу» як науку про екологію духовного потенціалу людини й інформаційного середовища суспільного економічного розвитку. Особистість і суспільство він розглядає у середовищі широкого руху думки і духу [5, с. 10–12, 19–20, 300–302]. Метою цього дослідження є розгляд інституцій моралі і моральності, їх екології у контексті теорії економіки [6, с. 25], у детермінації соціального й економічного розвитку, цілої низки нових проблем, які особливо загострилися в період перехідної економіки. Екологія передбачає певну спрямованість думки і духу в процесах соціального розвитку щодо природних закономірностей розвитку природного середовища людини та суспільства як складових і системно невід'ємних частин природного середовища. Така спрямованість у соціальному й економічному житті суспільства залежно від характеру діяльності менеджера може мати або природостворюючий, або природоруйнівний характер розвитку і, відповідно, буде інформаційно відповідати цим природним закономірностям або порушувати їх, тобто мати екологічно оптимальну або екологічно неоптимальну форму. Відповідно духовний потенціал суспільства і його громадянина в їх соціальному й економічному розвитку інформаційно буде орієнтований щодо природних закономірностей розвитку людини, суспільства і природного середовища. «Природні закономірності розвитку» у контексті безпечного стабільного розвитку — це закономірності розвитку, які забезпечують насамперед соціально, економічно й екологічно безпечний, стабільний, розумний розвиток і збереження локальних і глобальних процесів життя в біосфері, включаючи збереження біосферної біологічної розмаїтості. Тому духовний потенціал соціального й економічного розвитку громадянського суспільства (і менеджерів як його найбільш економічно активної частини) як такого, що існує і розвивається задля інтересів своїх громадян. Охорона природного середовища — основна умова економічного існування та здорового (духовного і соціального) розвитку своїх громадян, буде мати або природостворюючу, або природоруй-нівну спрямованість щодо кожного громадянина, середовища його проживання, а також щодо інших держав і співтовариств планети, біосфери загалом. Це визначається мірою співучасті у відтворенні життєвого потенціалу природного середовища і кожного громадянина. Особливо актуальна ця проблема для соціальної й економічної сфери розвитку суспільства, де пострадянські інформаційні духовно-екологічні пріоритети і домінанти розвитку, м'яко кажучи, часто не відповідають стратегії безпечного розвитку суспільства. Все ж саме цим повинні керуватися менеджери, організовуючи економічну діяльність. В. Волошин зазначає, що пострадянська, суто економічна переоцінка всіх цінностей, утвердження нігілізму, особливо в економічній сфері, як форми теоретично-практичного ставлення до дійсності, морально травмують людину, спотворюючи її внутрішній, духовний світ і відповідно створюючи несприятливі умови формування і реалізації духовного потенціалу громадян. У таких умовах створити високоефективну економіку проблематично [7, с. 126]. Характерною рисою сучасної духовної ситуації в економіці є глибока криза, особистісний і суспільний песимізм та безнадія. Людина — економічний громадянин суспільства — з болем усвідомлює даремність і безглуздість зусиль, прикладених заради творення суспільства. Критерієм «творчої» діяльності громадянина, соціальної та економічної «ефективності» його життєдіяльності є високий рівень індивідуального матеріального благополуччя, яке ніколи не буває доступним для всіх і досягнене через ігнорування суспільного благополуччя, а також вихолощення природи, і особливо внутрішнього природного, духовного середовища суспільства. Триває розбазарювання у величезних масштабах інтелектуального, технічного, технологічного, природно-ресурсного і сировинного потенціалів суспільного розвитку з метою швидкої і безвідповідальної наживи. Це характерні риси державного регулювання та менеджерської бізнес-діяльності в сучасній Україні, які вимагають зміни духовно-екологічних пріоритетів діяльності. Нинішні духовно-екологічні пріоритети управління спричиняють розчарування та почуття сорому громадян за себе і за суспільство, його «нові» соціальні й економічні орієнтири. Звичайна «економічна людина» усвідомлює, що немає нічого спільного, упорядкованого, коштовного, однакового для усіх, що мобілізує всі ресурси суспільного розвитку, весь творчий потенціал суспільства, несе високу творчу духовність. Стає чужим світ, з яким завжди почував себе єдиним цілим, який будував своєю творчою працею, пишався ним, орієнтував себе і своє майбутнє покоління на його духовні і матеріальні цінності. Значна частина суспільства дійсно втрачає зміст економічного життя і не вбачає у ньому екологічної цінності і доцільності. Це описує Л. Шестов: «Надія загинула назавжди, а життя є і багато життя попереду. Померти не можна, хоча б і хотів» [8, с. 71]. Важливим завданням духовності, громадянського духовного потенціалу, за справедливим зауваженням В. Волошина, є повернути надію, радість життя, здатність почувати прекрасне і робити прекрасне — відчувати себе справжнім і активно діючим громадянином суспільства. Для цього потрібні чітко визначені пріоритети творчого розвитку. Сучасна економічна людина духовно дезорієнтована в економічній і природній ситуації, не знає, на якій духовній основі будувати нове суспільне середовище. Нині громадянин суспільства не знає, у що вірити, які економічні та духовні цінності справжні. Страх і самотність паралізують волю, і тоді, щоб вирватися з замкнутого кола ринкових проблем перехідного періоду, людина зазнає спокуси тотальної безконтрольності, аморальності, деструктивності, може повірити в неістину [7, с. 128]. У пострадянські країни проникають релігійні групи меркантильної, економічної спрямованості, для яких основне — матеріальне благополуччя, здобуте через обман членів своїх груп, вимагання їхнього майна. Це і «Велике біле братство», і «Аум Сенріке», і «Свідки Єгови». Тут виявляється помічений В. Волошиним економічний феномен пострадянської сучасності — прагнення людини відгородити свій розум від необхідності постійної духовно-економічної, духовно-екологічної роботи, без якої не може бути справжнього творчого громадянина суспільства. Розмивається основний релігійний духовно-моральний простір суспільної економічної діяльності, що тривалий час формувався як реалізація історично сформованого канонічного Православного економічного ідеалу ставлення до дійсності, сформованого зокрема на дослідженнях В. Попова, і менталітет економічної діяльності української нації [9, с. 11–12]. Народ, який втратив віру, втрачає і свою економічну життєздатність, і всякі міркування про те, що всі конфесії мають рівне право на Істину, об'єктивно знецінюють усю тисячолітню історію і українського, і російського народу (чий ідеал закладено в основі радянської економічної ідеології. — Прим. авт.), який зі століття в століття намагався реалізувати у своєму економічному житті саме православний морально-релігійний, духовний ідеал [10, с. 67]. Про релігійні рухи, які привносять у соціально-економічний розвиток елемент суспільної духовної деструктивності, у Євангелії сказано: «Стережіться фальшивих пророків, що приходять до вас в одежі овечій, а всередині хижі вовки» (Мт. 7:15). Тут закорінені також джерела майбутнього тероризму заради матеріальної наживи, що виявляється в поділі сфер економічного впливу між різними мафіозними угрупованнями, у присвоєнні певними бізнес-лідерами значної частини суспільного надбання під прикриттям гасел перебудови. Щоб зрозуміти складний світ історично сформованих економічної і екологічної цінностей, потрібні чималі духовні зусилля творчості і нестандартні для традиційної економіки ноосферні підходи. Пануючий утилітаризм і гонитва за матеріальними благами будь-якою ціною фактично оманливо полегшують становище. Навіщо міркувати над екологією, духовністю і тим, що не дає відразу практичної користі, хоча принципово важливо для безпечного, стабільного розвитку, збереження життя людини, суспільства, природи. Економічна бездумність особливо небезпечна для духовності менеджера в сфері бізнесу. Сьогоднішня людина, за правдивим висловом М. Хайдеггера, рятується втечею від мислення, а ми підкреслимо — від розумного духовно-екологічного, продуктивного, еколого-економічного мислення. Зведення сенсу життя лише до ідеї матеріального благополуччя, за умови відсутності соціальної справедливості як основної духовної цінності в суспільстві, бездумної, руйнівної експлуатації природних ресурсів спричиняє спотворення духовно-екологічного пріоритету, визначеного еталону і стандарту суспільної значимості громадянина і громадянського суспільства. Формується відповідна шкала духовно-економічних цінностей, у якій поступово стирається грань між добром і злом у здобутті цінностей, грань, яку канонічне Православ'я визначає як грань між високодуховним Творчим світом Бога-Творця і низькодуховним, нищівним світом сатани-руйнівника і відповідним духовно орієнтованим громадянським служінням людини. Традиційні етичні норми або інституції в соціальній і економічній сфері розвитку ідеологія нового бізнесу представляє як щось старомодне і марне [3, с. 127]. А примітивний прагматизм як інституція за допомогою демагогії здобуває ореол суспільної святості. Згасають суспільний дух, його екологія, а з ними і прагнення суспільства до ноосфери, екологічно оптимального способу життя в широкому сенсі цього слова — як гармонії інтересів людини, суспільства, природи — повноправних громадян планети. Розвивається моральне боягузтво, згасає любов до істини і відвага думки (М. Бердяєв). Це проявляється в екологічно неоптимальній для життя і діяльності людини, суспільства і природного середовища, формі виробництва і споживання низькопробної західної масової культури, у якій переважає занепадницький «біологічний фактор» і вже немає нічого для рішучого повороту життя в економіці до ноосфери. Сучасний розвиток засобів масової інформації приховує велику небезпеку для духовного світу людини. Споживчий кошик духовної поживи для розуму стає щоразу біднішим і «НИЗЬКОКАЛОРІЙНИМ». За В. Волошиним, потік економічно бездарної кінопродукції, цинічної та одурюючої економічної реклами, скандальних економічних викриттів, що руйнують свідомість, лженовинки телебачення, відео, радіо та преси, що перешкоджають критичному сприйняттю і осмисленню дійсності, як соціальної, так і економічної. Найважливіша, соціально й економічно трудоактивна, молода частина суспільства, менеджери, які завжди були перспективою суспільства, нездатні зрозуміти не тільки громадськість, а й формування економіки, серйозну літературу, музику, релігію, живопис, екологію і науку, тому що відсутня необхідна духовно-економічна і духовно-соціальна практика, немає економічної мотивації для розумової віддачі. Відпадає потреба міркувати над справжніми духовно-економічними цінностями, які можна ігнорувати, плануючи економічний ріст, одержуючи щоденну дозу низькодуховного економічного наркотику, який однак забезпечує економічний і соціальний прибуток певним групам «крутого» бізнесу, створюється негативний ідеал бізнесу. Богом, за словами Л. Хромова [11], стає сама економічна людина у своїх егоїстичних економічних потребах. А надлишкова пропозиція тривіальних продуктів фантазії впроваджує дурну і фальшиву схему, що загрожує виродженням естетичного почуття і смаку (І. Хейзінга). У такому духовному середовищі формується майбутній менеджер, керівник, для якого єдиною реальною метою існування стає отримання «крутого» прибутку, а ніяк не досягнення економічно, соціально й екологічно безпечного, стабільного розвитку людини, суспільства в гармонії з навколишньою і внутрішньою природою. Орієнтиром є над-багатство менеджерів найбільших американських корпорацій, ідеалом — ті 358 мільярдерів, які володіють таким самим багатством, як 2,5 млрд, тобто половина населення Землі. Маємо пропорцію найбідніших і найбагатших — 1:74. Бідні стають ще біднішими, а багаті — багатшими [12]. Крім того, з дестабілізації соціальної та економічної сфер суспільного розвитку, неконтрольованого розбазарювання природних багатств, зокрема, з комерціалізації безцінних ресурсів мінеральних вод України, стимулювання їх надпродажу планують прибутки і надприбутки, які, однак, не розподіляють порівну на всіх, від президента до жебрака (як у Фінляндії). Поява меркантильної, обмеженої, стандартної, за словами Г. Маркузе, одномірної людини-громадя-нина шкідлива для суспільства, суперечить його економічній безпеці, стабільному розвитку. Звідси і специфічне ставлення до релігії, що стає елементом моди, атрибутом «прискорення» соціальних і економічних реформ через лібералізацію ставлення до різних релігійних угруповань, включаючи терористичні, з метою одержання потенційних інвестицій в економіку. Релігія стає засобом завоювання політичного й економічного авторитету та процвітання. Проте в основі релігії — не меркантилізм, а пережита в особистому досвіді зустріч з Божеством (С. Булгаков) — з Божественною Істиною, одкровенням або відкриттям для себе особисто реальності й обов'язковості цієї істини для нашого економічно безпечного, стабільного земного виживання, існування та розвитку. Шлях до цієї зустрічі, за В. Волошиним, через цілком реальні духовні муки, помилки й осяяння істиною. Оскільки віра (читай: довіра до Істини) не може з'явитися раптом, її не можна зовнішньо оформити. Здатність лицемірити таємно — прямий шлях до перетворення в «економічно розумного» хижака. Етичний релятивізм, моральний геноцид і бездуховність як сучасні соціально-економічні інституції перехідної економіки можуть бути переборені тільки за допомогою вічних і абсолютних цінностей. Тому, за Л. Хромовим і В. Волошиним [7, с. 128], просто необхідне повернення до випробуваного часом канонічного Православ'я, його інтеграції в освіту і науку як морального фундаменту, фундаменту розвитку соціальної і економічної сфери суспільства, формування і розвитку їх інсти-туційної основи. Це вже зазначено відповідним Указом Президента України [13], над цим працює Науково-методична рада «Безпека життя і діяльності людини» Міністерства освіти і науки України. Ці вічні цінності додадуть упевненості, повернуть любов до життя, допоможуть згуртувати людей у єдине високодуховне ціле. Дотик до втрачених святинь облагороджує і навіть робить вирішальний перелом у душі людини. Не випадково Н. Ф. Реймерс указував на те, що кожен має знати та виконувати десять біблійних заповідей. Ігнорування їх неминуче призводить до суспільних санкцій, бо світ занадто тендітний для волюнтаризму і розхитаності [5, с. 328]. Особливо світ економічний. Це особливо стосується духовного волюнтаризму та духовної нестабільності в економіці й у ставленні до природи і внутрішнього світу людини, коли відбувається індивідуально-корисливе присвоєння прибутку, — не для блага всього суспільства. Це не заклик до споглядального ставлення до життя і глибокого аскетизму, альтруїзму й автаркії. Мова йде про необхідність балансу між всесвітнім і рідним, між тимчасовими, відносними благами і вічними [7]. Тільки справжні цінності і норми здатні відновити духовне здоров'я, без якого неможливі стабільна політична обстановка і процвітаюча економіка. Відсутність балансу інтересів і цінностей різних соціальних груп спричиняє революції, війни, зміни економічного ладу. Саме канонічне Православ'я дає змогу людині піднятися над меркантильними інтересами, будувати справді гармонічні взаємини у суспільстві і природі. Усе сказане визначає новий актуальний науковий напрямок економіки — «екологію духу», або стратегію духовно-екологічного менеджменту в соціальній і економічній сферах як основу безпечного, стабільного розвитку людини, суспільства, природного середовища на локальних і глобальних рівнях їхнього існування та розвитку. Тільки з урахуванням духовно-екологічних пріоритетів і домінант життєдіяльності людини, суспільства, природного середовища, сформованих на основі досліджень цього нового наукового напрямку, можна буде сформувати і реалізувати дійсно живе, діяльне, духовно багате громадянське суспільство з високим духовним творчим потенціалом кожного його громадянина, як слушно писав православний духовний старець Амвросій Оптинський: поганий громадянин царства земного ніколи не стане гідним громадянином і Царства Небесного. Література 1. Татаренко Н. Економічний націоналізм як методологічна основа мобілізаційноі моделі розвитку // Економіка Украіни. — 2003. — № 9. 2. Соснин А. С., Прыгунов П. Я. Менеджмент безопасности предпринимательства. — К.: Изд-во Европ. ун-та, 2002. 3. Экономическая теория / Под общ. ред. акад. В. И. Видяпина, А. И. Добрынина, Г. П. Журавлёвой, Л. С. Тарасевича. — М.: ИНФРА, 2002. 4. Экономическая теория: Учебник / С. В. Мочерный, B. К. Симоненко, В. В. Секретарюк, А. А. Устенко; Под ред. C. В. Мочерного. — 2-е изд., испр. и доп. — К.: О-во «Знання», КОО, 2003. 5. Реймерс Н. Ф. Экология (Теории, законы, правила, принципы и гипотезы). — Изд-во журнала «Россия Молодая», 1994. 6. Горожанкина М. Е., Крыхтин Е. И. Экономические теории и школы. События. Имена. Идеи. — Донецк: ДонГУЭТ, 2001. 7. Волошин В. В. Некоторые аспекты духовного кризиса и задачи современного туризма // Вісник Донецького інституту туристичного бізнесу. — Сер. «Підприємництво, менеджмент та маркетинг (в туристичній сфері)». — 1999. — № 3. 8. Шестов Л. Достоевский и Ницше // Сочинения. — М.: Раритет, 1995. 9. Попов В. Ю. Український господарський менталітет: сутність і трансформації: Автореф. канд. дис. — К., 2000. 10. Иоанн, митрополит Санкт-Петербургский и Ладожский. Смотрите, не ужасайтесь. Гражданская проповедь 1995 года // Выбор судьбы. Проблемы современной России глазами русских архиереев. — СПб.: Царское дело, 1996. 11. Хромов Л. Возрождение веры // Русское самосознание. — 1998 — № 4. 12. Сенченко Н. Война против Ирака с точки зрения конспирологии / ПЕРСОНАЛ. — 2003. — № 11. 13. О неотложных мерах по окончательному преодолению негативных последствий тоталитарной политики бывшего Союза ССР относительно религии и восстановлению нарушенных прав Церквей и религиозных организаций / Указ Президента Украины № 279/ 2002 ст 21.03.02 // Донбасс Православный. — № 21 (февраль-март) — 2002. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |