РУБРИКИ |
|
№ 2/2006 | |
архів номерів
|
Курс оновлення В'єтнаму: досягнення і проблемиВу ЗИОНГ ХУАН, кандидат історичних наук, доцент, Посол Соціалістичної Республіки В'єтнам в Україні 60 років тому в'єтнамський народ здійснив легендарну Серпневу мирну революцію, скинув 80-літнє панування колонізаторів і поклав край багатовіковому феодальному гнобленню, встановив Демократичну Республіку В'єтнам — першу народно-демократичну державу в Південно-Східній Азії [4]. Однак, після здобуття незалежності, в'єтнамський народ був змушений вести тривалу, виснажливу боротьбу проти іноземних загарбників за національну незалежність і об'єднання країни. Після повної перемоги в'єтнамського народу — північ і південь країни знову об'єдналися навесні 1975 року У цей важкий час усі сили було спрямовано на виконання головного завдання: відновлення та будівництва В'єтнаму Необхідно було визначити правильний шлях розвитку держави і відповідну політику було окреслено як «курс оновлення». Метою цієї статті є аналіз досягнень і проблем у реалізації у В'єтнамі згаданого курсу. 1. Курс оновленняКурс на оновлення В'єтнаму, визначений на 6-му З'їзді партії в грудні 1986 р. і вдосконалений на наступних З'їздах партії (7-му в 1991 р., 8-му в 1996 р., 9-му в 2001 р.), а також на пленумах компартії, формувався поступово. Він постає як шлях будівництва соціалізму у В'єтнамі через всебічне відновлення, від соціально-економічної сфери до політичної, зовнішньополітичної та ідеологічної. На цьому шляху розвиток економіки — головне завдання, надзвичайної ваги набуває й розбудова партії. Крім того, оновлення передбачає перехід від централізованої, дотаційно-розподільної до ринкової економіки соціалістичного спрямування, оновлення економічної структури; розбудова багатоукладної економіки; орієнтація економіки на соціальний розвиток, розвиток внутрішніх ресурсів поряд із регіональною та світовою інтеграцією. Також важливими є гармонійне поєднання соціально-економічного розвитку й соціально-політичної стабільності, розвиток економіки і забезпечення соціальної рівності паралельно з оновленням політичної та законодавчої системи. Від 1996 р. починається новий період втілення курсу — період посилення індустріалізації та модернізації соціалістичного спрямування, створення фундаменту для того, щоб до 2020 р. В'єтнам став переважно промисловою країною — із сучасною матеріально-технічною базою, раціональною структурою економіки, високим рівнем матеріального та духовного життя, сильною обороною, — тобто багатою й могутньою країною з цивілізованим, демократичним, справедливим устроєм [3, c. 18–19]. 2. Досягнення курсу відновленняКурс оновлення, що реалізовується вже близько 20 років, приніс і продовжує приносити значні результати в усіх сферах діяльності, як внутрішньої, так і зовнішньої: економіка піднялася на досить високий щабель, рівень життя народу невпинно поліпшується, політична і суспільна обстановка стабільна, зовнішні відносини розширилися, і роль В'єтнаму на світовій арені з кожним днем зростає. 2.1. Розвиток економікиЗдійснення програми оновлення принесло В'єтнаму важливі плоди. Економіка в середньому піднялася на 7,5% за минулі 10 років (займає друге місце в Азії за відповідним показником). За 10 років з 1991 по 2000 р. ВВП В'єтнаму збільшився вдвічі, середній відсоток збільшення за рік становить 7,5%. Із 2001 р. до сьогоднішнього дня ВВП у середньому збільшується на 7% у рік. Тільки в 2004 р. ВВП зріс на 7,6% порівняно з 2003 р., а за перших шість місяців 2005 р. швидкість збільшення ВВП досягла 7,6% [4]. Структура економіки й далі перебудовується в прогресивному напрямку, питома вага промисловості й сфери обслуговування у ВВП поступово росте, а частка сільського господарства поступово зменшується: продукція сільського, лісового та рибного господарства знизилася з 40,2% у 1985 р. до 21,76% у 2004 р., відповідно показники промислово-будівельної галузі збільшилися з 27,4% до 40,09%, сфери обслуговування — з 32,5% до 38,15%. У сфері іноземних інвестицій стало набагато вільніше. Закон про іноземні інвестиції у В'єтнамі разом із безліччю інших правових документів поступово утворили систему чітких законів, привабливих для іноземних підприємців. Щорічні інвестиції з різних джерел дорівнюють 36% ВВП; прямі іноземні інвестиції з зареєстрованим капіталом становлять більше 60 млрд дол. США і реалізованим капіталом 26 млрд доларів. Більше 100 великих підприємств транснаціональних компаній, що присутні у В'єтнамі, привнесли продукцію й обслуговування високої якості. Підприємства з прямими іноземними інвестиціями — це складова частина в'єтнамської економіки. Загалом В'єтнам оцінюють як країну з багатим потенціалом для іноземних інвесторів і підприємців. Конкретно, до кінця листопада 2004 р. налічувалося більш як 5100 чинних інвестиційних проектів із загальним зареєстрованим капіталом понад 45,5 млрд дол. США, понад 50% проектів з реалізованим капіталом 26 млрд дол. уже було впроваджено. Тільки в 2004 р. В'єтнам залучив 4,1 млрд дол. США прямих іноземних інвестицій, у т. ч. 2,3 млрд — на нові проекти, а 1,8 млрд — це додатковий капітал. Підприємства з прямими іноземними інвестиціями дали 15% ВВП, що становило понад 30% загального експортно-імпортного обороту, також вони дали 4,9% загального прибутку державного бюджету і створили десятки тисяч робочих місць. Особливо за перші 6 місяців 2005 р. обсяги іноземного інвестиційного капіталу в країні істотно зросли. Більш як 350 проектів отримали ліцензію з зареєстрованим капіталом понад 1,9 млрд дол. США (на 24,6% більше за кількістю проектів і в 2,3 раза більше з зареєстрованим нововиділеним капіталом порівняно з таким самим періодом 2004 р.). Якщо підсумувати нововиділений капітал і збільшення за перші 6 місяців року, побачимо, що В'єтнам залучив 2,7 млрд дол. США, це дало 60% річного плану. Реалізований капітал за 6 місяців 2005 р. досяг 1,5 млрд дол., тобто зріс на 8,7% порівняно з цим самим періодом за 2004 р., (переважно він зосереджений у сфері обслуговування). Експортно-імпортний оборот перевищив 100% ВВП. Темпи розвитку торгівлі досягли близько 20% у рік. Обсяги експорту постійно зростають протягом багатьох років. У 2004 р. вони досягли 26 млрд дол. США, збільшившись на 30% порівняно з 2003 роком. Експортний оборот за перші 6 місяців 2005 р. досяг 14,439 млрд дол., підвищився на 17,4% порівняно з відповідним періодом 2004 року. В'єтнам — одна з країн — світових лідерів з експорту таких товарів, як рис, кава, перець... Товари, експортний оборот яких становить понад 2 млрд дол. США, — це нафта-сирець, товари швейно-текстильної промисловості, взуття. Два нових найменування товару, що досягли обороту 1 млрд дол., — меблі й електронні товари. Імпортний оборот 2004 р. сягнув близько 31,5 млрд дол., що на 25% вище, ніж у 2003 році. Пасивний баланс приблизно 5,5 млрд дол. США, що дорівнює 21,2% експортного обороту. Оборот імпорту за перші 6 місяців 2005 р. досяг близько 18 млрд дол. США, що на 22% вище, ніж за той самий період 2004 року. З 2000 р., коли було прийнято Закон про підприємництво, вже утворилося більш 150 тис. підприємств із зареєстрованим капіталом понад 15 млрд дол. США, що зробило державну економіку динамічною. Приватні підприємства принесли близько 10 млрд дол. США, що становить 27% інвестиційного капіталу всього суспільства, вирішена проблема робочих місць майже для 6 млн людей. В'єтнам зараз усуває «бар'єри», створює умови рівноправної конкуренції для всіх форм підприємництва. Разом із процесом ек-вітизації (передача у власність, за рахунок випущених акцій, компаніям, приватним особам, державним структурам) державних підприємств Уряд створить умови для приватних інвестицій, для підприємництва в багатьох сферах: електроенергетиці, страхуванні, виробництві цементу і т. ін. Сектор державної економіки перебудовано, оновлено. Його ефективність підвищилася. Кількість державних підприємств зменшилася з 12 тис. до майже 4700, серед яких 1 тис. підприємств уже приватизована. У 2005 р. планувалося передати у власність в акціях (тобто еквітизувати) понад 2 тис. підприємств. Нині В'єтнам працює над Законом про конкуренцію з обмеженням і монопольним контролем над бізнесом із метою створення умов для рівноправної конкуренції, відповідно до міжнародних стандартів. Великий інвестиційний капітал, особливо з бюджету, призначено для підвищення системи інфраструктури транспорту, комунікацій, енергетики, водопостачання, охорони навколишнього середовища, створення умов для зниження виробничих витрат, підвищення конкурентоспроможності товарів і послуг. Законодавча система В'єтнаму проходить процес удосконалення, відповідно до прийнятого міжнародного порядку, що сприяє стимулюванню процесу вступу до СОТ Торік уряд подав Національним Зборам на розгляд і затвердження Закон про підприємництво і Закон про інвестиції, єдині для всіх галузей економіки. Ці закони закладуть правову основу для подальшого розширення ринку обслуговування відповідно до міжнародних зобов'язань, а також створять поле рівноправності, свободи, прозорості для інвестицій і бізнесу. На 7-му засіданні Національних Зборів 9-го скликання (червень 2005 р.) було прийнято 15 законів, що створили важливі передумови прискорення темпів законотворчості, швидкого вдосконалення законодавства В'єтнаму. На 8-му засіданні Національних Зборів 9-го скликання (18/10–30/11/2005) прийнято 13 законопроектів, обговорено ще 9. Фінансово-банківській реформі уряд приділяє особливу увагу. Досягнення в цій сфері вносять лепту в стабілізацію мікроекономіки, обмежують дефіцит бюджету, стримують інфляцію, гарантують чіткість державного фінансування, сприяють зменьшенню обсягів дотацій за допомогою кредиту, використанню валютного курсу і відсотків відповідно попиту та пропозиції на ринку, підвищують залучення й ефективність використання капіталу. У В'єтнамі всі види фінансових ринків, включно з фондовою біржею, валютним і грошовим ринками вже сформувалися, розвиваються і перебувають на шляху інтеграції до світового фінансового ринку. У грошовому ринку країни беруть участь 31 філія 26-ти іноземних банків і 4-х спільних банків (таких як ANZ австралійсько-новозеландський банк (Австралія), Citibank (США), Standard Charter Bank (Англія), ABN-Ambro (Голландія). До 2002 р. функціонувало 6 державних торговельних банків, 47 акціонерних торговельних банків, 8 компаній, які надають фінанси в кредит, і 959 народних кредитних фондів із широкою мережею по всій країні. Що стосується фондових бірж, то до кінця 2003 р. на в'єтнамській біржі було виставлено 22 види акцій із загальним капіталом 1109 млрд донгів (0,12% ВВП) і 102 види виставлених облігацій до 11200 млрд донгів. Також помітно розвинулася верства посередників на ринку, включаючи 13 біржових фірм, 16 депозитних організацій, один банк напрямку платежів, більше 16 тис. комерційних рахунків. Уже з 1993 р. іноземні організації і приватні особи офіційно присутні на в'єтнамській фондовій біржі. До 30 червня 2004 р. на цій біржі було 35 іноземних інвесторів, які діяли в основному у формі інвестицій у цінні папери. До січня 2005 р. Ханойська Центральна фондова біржа офіційно почала працювати, створивши нове поле для інвесторів поряд з Центральною фондовою біржею міста Хошіміна. В'єтнам поглиблює співробітництво й інтеграцію у сфері цінних паперів із країнами регіону, насамперед, розвиває співробітництво ринків капіталів В'єтнам — Сінгапур і бере участь на азіатському ринку облігацій. 10 років тому туристична галузь країни стояла на найнижчій позиції в регіоні з розвитку, а нині В'єтнам у цій галузі наздогнав і перегнав Філіппіни, і перед ним тільки Малайзія, Сінгапур, Таїланд і Індонезія. СОТ оцінила В'єтнам як країну з найвищими темпами розвитку туризму в регіоні й у світі. В'єтнам зустрічає все більше іноземних туристів, в'єтнамців, які приїжджають провідати батьківщину, й самі в'єтнамські громадяни подорожують по країні і за кордоном. Період 1990–2000 р. — це період буму в зростанні кількості туристів, а отже і доходів для країни. Іноземних туристів побільшало в 9 раз, від 250 тис. (у 1990 р.) до понад 2,05 млн (у 2000 р.); внутрішніх туристів — в 11 раз, від 1 млн до 11 млн осіб; дохід від туризму збільшився в 13 раз, від 1350 млрд до 17400 млрд донгів. За п'ять останніх років (2001–2005) темп прискорення в галузі туризму досяг у середньому дворазового розміру і за інфраструктурою, і за кількістю туристів, із джерелом доходів більш 1 млрд дол. США щорічно, що становить близько 4% ВВП усієї країни. Незважаючи на вплив негативних світових чинників, таких як війна, тероризм, САРС або курячий грип, завдяки своєчасному вирішенню пов'язаних із ними проблем, кількість туристів продовжує зростати. Відкрита політика, скасування віз для туристів з Японії, Південної Кореї і деяких країн Південно-Східної Азії, відкриття прямих авіаліній до головних туристичних ринків, туристичні заходи державного значення, зокрема Рік туризму в Дієнбієнфу «Шлях спадщини центрального В'єтнаму», Тисячолітній маршрут в'єтнамських столиць, Тран-сазіатський туризм — все назване сприяло тому, що в 2001 р. кількість іноземних туристів досягла 2,33 млн осіб, у 2004 р. — 2,93 млн осіб., збільшилося на 20,5% у порівнянні з 2003 роком. Тільки за 7 місяців 2005 р. кількість іноземних туристів досягла 2,048 млн чоловік*. Головні туристичні ринки для СРВ, що зберігаються і розвиваються, — це Японія, Південна Корея, Сінгапур, Таїланд, Австралія, США і Китай. Туристичні структури мають партнерські відносини з більш як 1 тис. туристичних корпорацій, у т. ч. — багато корпорацій з 60-ти країн, територій і членів Міжнародної туристичної організації, спілок туризму Азіатсько-Тихоокеанського регіону і Південно-Східної Азії. В'єтнам підписав 25 двосторонніх Угод про співробітництво в галузі туризму, активно бере участь у туристичному мікрорайонному, регіональному і міжрегіональному співробітництві; звідти залучаються джерела капіталу, технологія, досвід для розвитку людських ресурсів, прискорення інтеграції в міжнародний туризм. На початку 2005 р. уже проведено й до кінця року ще буде організовано велику кількість заходів, від Као Банга до мису Ка-мау. Туристична галузь разом із провідними промисловими підприємствами братиме участь у 11-ти виставках з міжнародного туризму. За попередніми підрахунками, кількість іноземних гостей у В'єтнамі і доходи від туризму піднімуться в два рази порівняно з 1999 р. і буде більше 3,2 млн туристів. Прибуток становитиме понад 2 млрд дол. США. 2.2. Вирішення соціальних проблемПриділяючи увагу розвитку економіки, держава турбується й про вирішення соціальних проблем, виділяє більш 1/3 інвестиційного капіталу всього суспільства на такі завдання, як ліквідація голоду і подолання бідності, розвиток людських ресурсів, освіта, наука і техніка, охорона здоров'я, культура... За 60 років загальні показники здоров'я в'єтнамського населення набагато покращилися порівняно з країнами з подібним середнім рівнем доходів на людину. Показник розвитку людини невпинно збільшується протягом 20 минулих років; середня тривалість життя у В'єтнамі досягла 71 року Життя в'єтнамського народу у всіх сферах, від села до міста, від рівнини до гірських районів стрімко поліпшується. Майже всі показники соціального розвитку досягнуті і план щодо них перевиконано: за період 2001–2005 рр. щороку створювалося 1,5 млн нових робочих місць, дохід ВВП на людину збільшився вдвічі за період 1995–2003 рр.... У 2003–2004 рр. середній дохід однієї людини на місяць за наявною ціною збільшився на 36% порівняно з 2001–2002 роками. За останніми оцінками (1/7/2005) Інституту соціальних наук В'єтнаму, Програми розвитку ООН (ПРООН) і Організації зі співробітництва й міжнародного розвитку Швеції (на 2-му з'їзді за підсумками 20 років відновлення В'єтнаму), підраховуючи за графіком середніх світових доходів 150 країн, В'єтнам перемістився з низької маргінальної позиції в 1980 р. на високу маргінальну позицію в 1999 році. У той же час майже всі країни залишилися на тому самому місці за період 1980–1999 років. В'єтнам успішно здійснив Програму Національного значення з ліквідації голоду і подолання бідності в 2001–2005 рр., швидко зменшив відсоток бідних родин з 17,2% у 2001 р. (2,8 млн родин) до 8,3% у 2004 р. (1,44 млн родин)**. Уряд затвердив такі нові критерії для бідних родин на період 2006–2010 рр.: • щодо сільського регіону, родини із середнім доходом на людину на місяць від 200 тис. донгів і нижче; • для міста, родини із середнім доходом на людину на місяць від 260 тис. донгів і нижче. За цими новими нормами бідності у кінці 2005 р. у країні мешкало близько 4,6 млн бідних родин, що становить 26–27% родин усієї країни. Райони з найбільшою кількістю бідних родин — Тайбак (62,3%), Тайнгуен (52,2%); із найменшою кількістю — південно-східний район (10,8%). 2.3. Розширення демократіїНародовладдя здійснюється за принципом «народ знає, народ обговорює, народ робить, народ перевіряє, народ споживає». За роки відновлення В'єтнам провів багатоступінчасту реформу, оновив організацію та діяльність політичної і законодавчої системи. Політичний лад і законодавча система В'єтнаму безперервно вдосконалювалися з метою побудови правової держави народом і в ім'я народу. Відновлення політичної системи здійснюється за трьома основними напрямками. Підняття ролі виборних органів, серед них — Національні Збори і Народні комітети всіх рівнів. Національні Збори — найвищий представницький орган народної влади, орган найвищої державної влади В'єтнаму, що має обов'язок творити конституцію та закони; контролювати, вирішувати основні питання зовнішньої і внутрішньої політики, соціально-економічні завдання, питання оборони і безпеки — основні принципи державного апарату, а також вирішувати проблеми суспільних відносин і діяльності громадян (окреслення витрат держбюджету, контроль за діяльністю і спрямування запитів урядові). Багато нових законів, що їх оприлюднили Національні Збори, урядових указів, регулюють відносини у всіх соціально-економічних сферах. Партія не втручається в діяльність Національних Зборів, яка відбувається у межах Конституції і законів В'єтнаму. Здійснюючи демократію на міському, районному рівні, державні установи і підприємства спонукають громадян цікавитися і брати участь у реалізації свого права народовладдя. Установки партії і держави щодо розвитку економіки, культури, суспільства, гарантій держбезпеки народ добре розуміє, бере участь в обговоренні і змагається в реалізації, тому досягнуто кращих результатів, зроблено внесок у зміцнення співдружності народу, створено атмосферу дружби, відкритості в співтоваристві, що має важливе значення для збереження політичної і громадської стабільності. Будівництво відкритого суспільства: В'єтнам має більш як 500 професійних спілок і всебічно розвинуту систему журналістики (в арсеналі якої — різноманітні журналістські жанри), що задовольняє право народу на інформацію і передачу інформації про діяльність усіх сфер в'єтнамської країни, культури, громадян, а також діаспори за рубежем, іноземних друзів. Це робить свій внесок у процес відновлення країни, інтеграції з іноземними друзями. Право на свободу преси, свободу слова громадян у пресі поважається і розвивається в соціально-економічному житті. Зараз у В'єтнамі діють 553 органи журналістики, у т. ч. 157 газет і 396 журналів. Діють центральне телебачення, 4 регіональних, 64 у провінції, всі міста центрального підпорядкування охоплено телерадіомовленням; в'єтнамське інформаційне агентство — банк інформаційних даних — має близько 90 філій у країні і за рубежем; електронні газети, що їх недавно створено відповідно до Закону про пресу (поправка 1999 р.), нині їх кількість становить 50 одиниць електронних газет і постачальників інформації, близько 2500 веб-сторінок, які діють у всій країні і 13 тис. репортерів, редакторів — членів спілки журналістів... Цивільні права, записані в Конституції, у т. ч. свобода віросповідання і законної релігійної діяльності у В'єтнамі є реально гарантованими, їх поважають. Свободу віросповідання закріплено в Конституції (Конституція 1992 р. СРВ, пункт 70) і конкретизовано у багатьох правових документах. Указ про віросповідання й релігію, що набрав чинності з 15 листопада 2004 р., установив курс політики про вірування, релігію в'єтнамської держави, забезпечив громадянам реалізацію права на свободу віросповідання. 1 березня 2005 р. уряд оприлюднив Постанову 22/2005/ND-CP, що роз'ясняє деякі пункти Указу про віросповідання і релігію. Стосовно протестантства, прем'єр-міністр видав Розпорядження 01/2005/СТ-ТТ від 4 лютого 2005 р. про деякі дії щодо протестантства з метою створення умов діяльності вірних і служителів протестантської церкви. Кількість вірних, ченців у В'єтнамі повсякчас зростає. Близько 20 млн осіб беруть участь у релігійному житті, 62500 священнослужителів, ченців і 22354 релігійних храми; розвинено мережу релігійних шкіл. Нині у В'єтнамі діє 10 релігійних університетів, 3 інститути буддизму, 6 католицьких семінарій, 1 духовний біблійний інститут протестантського союзу В'єтнаму, 40 шкіл для священнослужителів різних рівнів; видання релігійної друкованої продукції, особливо священних книг, здійснюються на вимогу. Віруючі вільні в проведенні релігійних обрядів, у вираженні свого віросповідання. Священнослужителі, ченці всіх релігій вільні в реалізації релігійних заходів відповідно до релігійних канонів. Релігійні організації, визнані як юридичні особи, за останні роки збільшили кількість громад, вірних, служителів, ченців, храми заново побудовано або відремонтовані… Священнослужителі, ченці навчаються в країні і за кордоном або беруть участь у тамтешньому релігійному житті. Багато іноземних релігійних організацій контактують із в'єтнамськими релігійними організаціями. 2.4. Реалізація незалежної зовнішньої політики, суверенітету, відкритостіЗовнішня політика «готовності бути другом, надійним партнером усіх країн» дала державі позитивні результати. Досі В'єтнам налагодив дипломатичні стосунки з 168-ти країнами світу й економічні відносини з 165-ти країнами і територіями. Було підписано безліч двосторонніх і багатосторонніх договорів, угод, зокрема 80 двосторонніх Торговельних угод, 41 двостороння Угода, що заохочує і захищає інвестиції, а також багато інших угод майже у всіх галузях. В'єтнам має нормальні відносини з усіма могутніми державами світу; зовнішні відносини країни розширюються з кожним днем та переходять на більш глибокий рівень. Нині В'єтнам — активний член багатьох міжнародних і регіональних організацій, форумів, таких як ООН, АСЕАН, АПЕК, АСЕМ... В'єтнам подав офіційну заяву у січні 1995 р. на вступ до Світової організації торгівлі (СОТ) За багатосторонніми переговорами, донині В'єтнам провів 10 засідань (у т. ч. одне неофіційне) з Комітетом з прийняття В'єтнаму до СОТ, а з 7-го засідання вже почалися власне переговори. На 9-му засіданні (15 грудня 2004 р.) почалося обговорення проекту Протоколу про вступ В'єтнаму до СОТ На неофіційному засіданні (20 травня 2005 р.), В'єтнам надав чимало багатобічних зобов'язань, це зокрема об'єднання акцизного збору з мотоциклів, зроблених у країні й імпортних; урівноваження акцизного збору з розливного й свіжого пива; ліквідація спонсорства експорту у формі прямих платежів державного бюджету на основі експортних успіхів; розширення права на експортну та імпортну діяльність підприємствам з іноземним капіталом (крім деяких найменувань товарів). В'єтнам підписав також угоди про завершення двосторонніх переговорів з 20-ти партнерами: Кубою, ЄС, Сінгапуром, Бразилією, Чилі, Аргентиною, Уругваєм, Колумбією, Південною Кореєю, Японією, Індією, Канадою, Китаєм, Тайванем, Норвегією, Швейцарією, Туреччиною, у той час переговори з такими партнерами, як Австралія, Нова Зеландія і США мають значні зрушення. Національні Збори й парламент В'єтнаму і надалі здійснюватимуть активні реформи в сфері законодавства, регулюватимуть економічну структуру країни, щоб відповідати міжнародним торговельним стандартам і прийнятим порядкам, а також основним принципам СОТ для створення умов стимуляції процесу вступу до цієї організації. Результати дипломатичних зусиль зміцнили та підняли міжнародну позицію В'єтнаму, надійно зберегли безпеку, створили сприятливі умови для розбудови й захисту Батьківщини. 3. Аналіз досягнень і проблемУспіхи в справі будівництва зміцнили сукупну силу нашої держави, змінили вигляд і життя народу, усталився незалежний соціалістичний лад, також піднялися позиції й авторитет В'єтнаму на міжнародній арені. Причини названих досягнень наступні. По-перше, Комуністична партія обрала правильний курс оновлення. Це є важливим моментом. Без правильної політики держави, не було б зростання й успіхів. По-друге, уряд В'єтнаму доклав величезних зусиль в управлінні справами, у реалізації курсу партії. По-третє, велике значення мають консолідовані зусилля народу, його патріотизм, мужність, працьовитість, динамічність, творчість у процесі оновлення. По-четверте, політична стабільність — це передумова для розвитку країни. Отже висновок такий: правильний курс і політична стабільність — два важливих фактори в успіху курсу оновлення В'єтнаму. Однак поряд з успіхами в реалізації курсу є і недоліки, проблеми. Перше. Економіка розвивалася, але не дуже ефективно, конкурентність була невисокою. В'єтнам ще залишається економічно відсталою країною, порівняно з деякими державами регіону. Продуктивність праці є низькою, якість продукції невисокою, а собівартість товарів висока, контрабанда, фальсифікація товарів й торговельне шахрайство негативно вплинули на соціально-економічне становище країни; фінансово-банківська система ще слабка, держсектор має багато проблем. Друге. Повільно вирішуються гострі та злободенні соціально-культурні проблеми: якість освіти і підготовка кадрів не задовольняють високих вимог, деякі культурні і моральні цінності знижуються, життєвий рівень у деяких регіонах дуже низький, швидко відбувається розшарування на багатих і бідних, поширилися соціальні пороки: наркоманія, СНІД. Третє. Спостерігаються корупція, марнотратство і бюрократія. Четверте. Адміністративну реформу проводили повільно нерішуче й малоефективно, організаційна кадрова робота повільно оновлювалася, не відповідала вимогам керівництва. П'яте. Деякі концепції та установки не усвідомлено у єдиний спосіб у різних інстанціях і галузях, як-от: створення ринкової економіки, орієнтованої на соціалізм, оновлення і розвиток держпідприємств, земельна політика, інтеграція до світової економіки. Проте в реалізації Курсу відновлення ми досягли великих успіхів, хоч ще є деякі труднощі. Щоб досягти поставлених цілей, ми мусимо докласти ще багато зусиль і впевнені: В'єтнам буде багатою, могутньою, справедливою, демократичною і цивілізованою державою.
* Газета «Торгова». — 2005. — 17 серпня (в'єтнамською мовою). ** Прес-реліз Міністерства закордонних справ В'єтнаму від серпня 2005 р. (в'єтнамською мовою). Література В'єтнамською мовою: 1. Комуністична партія В'єтнаму: Документи VI З'їзду Комуністичної партії В'єтнаму. — Ханой, 1986. 2. Комуністична партія В'єтнаму: Документи VII З'їзду Комуністичної партії В'єтнаму. — Ханой, 1991. 3. Комуністична партія В'єтнаму: Документи VIII З'їзду Комуністичної партії В'єтнаму. — Ханой, 1996. 4. Нонг Дик Мань. Виступ під час відвідання колиски революції Као Банг, 19 серпня 2005. — Vietexpress. Російською мовою: 5. Коммунистическая партия Вьетнама: Документы ІХ Съезда КПВ. — Ханой, 2001; Вьетнам сегодня. — Ханой, 2002. 6. Данг Дик Дам. Макроэкономика и различные типы предприятий во Вьетнаме. — Ханой, 1998. 7. Нгуен Фу Чонг. Вьетнам в процессе обновления. — Ханой, 2005. Англійською мовою: 8. Vietnam 1995-1996. — Thegioi publishers. — Hanoi, 1995. 9. Vietnam 1996-1997. — Thegioi publishers. — Hanoi, 1997. 10. Vietnam 1997-1998. — Thegioi publishers. — Hanoi, 1998. 11. Law on Foreign investmetn in Vietnam. — The Office of Ministry of Planing and investment. — Hanoi, 1997. 12. Vietnam's Integration in progress. (Questions and answers). — Thegioi publishers. — Hanoi, 1999. Websites: 13. www.cpv.org.vn (Central committee Communist Party of Vietnam) 15. www.mofa.gov.vn/ |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |