РУБРИКИ |
||||||||||||||
№ 2/2006 | ||||||||||||||
архів номерів
|
До проблеми: підготовленість промисловості України до членства в СОТЮрій ПЕТРОВСЬКИЙ, директор Департаменту зовнішньоекономічних зв'язків Міністерства промислової політики України Сьогодні доволі впевнено можна припустити, що Україна стане членом Світової організації торгівлі (СОТ) у найближчому майбутньому. У суспільстві серед політиків, економістів і звичайних громадян не вщухають дискусії про те, наскільки вступ буде корисним для країни. Думки лунають різні, подекуди навіть протилежні, однак всі погоджуються, що питання підготовленості промисловості до вступу є вирішальним в оцінці цього процесу. Розглянемо основні проблемні питання трансформації окремих галузей промисловості та їх функціонування в умовах СОТ. Серед основних бюджетоутворюючих галузей української промисловості — металургійна. Від січня 2003 р. в Україні діє вивізне (експортне) мито на брухт чорних металів у розмірі 30 євро/тонну Введення мита призвело до помітного перерозподілу поставок брухту на користь внутрішнього ринку. Його частка у загальному обсязі брухту, що заготовлюється, зросла з 54-59% у 2000-2002 рр. до 74-80% у період після запровадження мита. Це дало змогу збільшити поставки брухту на меткомбінати у 2003 р., водночас як загальний обсяг заготівлі брухту скоротився. У 2005 р. поставки брухту на меткомбінати були менші, ніж обсяг заготівлі брухту. Запровадження мита підвищило конкурентоспроможність української металургійної продукції, розширило можливості цінової конкуренції для вітчизняних виробників. Так, рівень експортних цін на українську квадратну заготовку (на умовах FOB порти Чорного моря) на 20-35 USD/т, а на арматуру на 30-45 USD/т нижчий, ніж рівень цін турецьких конкурентів. До речі, запровадження експортного мита збіглось у часі з важливими змінами на світовому ринку брухту. Значне зростання потреб у прокаті в країнах Азії та Близького Сходу, які мають дуже обмежені ресурси власного амортизаційного брухту, швидкі темпи зростання електрометалургії, посилення сезонних факторів зміни кон'юнктури ринку сформували нове співвідношення попиту та пропозиції, що характеризується переважанням попиту і тенденцій до зростання цін на брухт. Крім того, в Україні почав діяти вагомий внутрішній фактор росту напруження на ринку брухту — скорочення легкодоступних запасів амортизаційного брухту, що робить неминучим ріст видатків на заготівлю і транспортування брухту. У цих умовах експортне мито виявилося досить ефективним інструментом, який дещо послабив тенденцію до збільшення цін на внутрішньому ринку і створив відчутні економічні переваги для вітчизняних споживачів брухту. Але суттєвий ріст цін на внутрішньому ринку все ж відбувся. Він був зумовлений необхідністю ефективної цінової конкуренції з експортерами брухту (внутрішня ціна повинна переважати експортну в умовах, коли експортери мають право на відшкодування ПДВ), і стимулюванням збільшення заготівлі брухту. Поступовість зміни мита дає підстави порівняти стан ринку на початку реформування (мито — 30 єв-ро/т) та в кінці (мито — 5 євро/т). Вважатимемо, що обмінні курси гривні до долара США і євро впродовж цього часу не зміняться порівняно з поточними рівнями (5,05 грн за 1 дол. США і 6,22 грн за 1 євро). Прогнозують, що впродовж 2006-2010 рр. виробництво сталі щороку зростатиме на 2,5% — 2,9%, за п'ять років загалом ріст становитиме 15%. Потреба у привізному брухті збільшуватиметься швидше через зменшення обсягу оборотного брухту внаслідок технологічного розвитку галузі та погіршення якості заготовлюваного брухту. Потреба у привізному брухті зросте на 25%. Зменшення мита на 25 євро/т призведе до загострення цінової конкуренції між двома групами споживачів брухту: меткомбінатами й експортерами. Унаслідок дії тільки цього фактору середній рівень цін українського ринку брухту може зрости на 18 євро/тонну Коефіцієнт споживання брухту для виробництва 1 т сталі зумовить зростання ціни на сталеливарну продукцію, відповідно до проекту закону, в середньому на 3 євро/т, що еквівалентно приросту 3,7-4,0 USD/т для поставок продукції на експорт і на 18-20 грн/т для поставок на внутрішній ринок. Отже, зменшення мита буде фактором зниження конкурентоспроможності української металургійної продукції на світовому ринку та збільшення цін на внутрішньому ринку, хоча дія цього чинника буде досить слабкою. Зменшення мита зумовить ріст обсягів експорту брухту, а підвищення цін на брухт — збільшення його заготівлі. Але зважаючи на обмеженість ресурсів брухту в Україні, не можна допустити (методами цінової конкуренції з боку меткомбінатів і методами дій державних органів) збільшення експорту брухту до величини понад 2,8 млн т, або більше ніж у два рази порівняно з прогнозованим показником 2005 року. Можна припустити, що за таких умов частка експорту до Молдови та Македонії, куди брухт вивозять без сплати вивізного мита, зменшиться з 30% до 25%. У цьому випадку зменшення ставки мита в шість разів призведе до скорочення доходів до бюджету з 29 млн євро до 10 млн (або у 2,9 раза). Зростання експорту брухту зумовить збільшення зобов'язань державного бюджету щодо відшкодування ПДВ експортерам. Таке збільшення було б еквівалентним до зростання обсягу експорту брухту (тобто у два рази) за умови незмінних експортних цін і дещо меншим (приблизно у 1,8 раза) через закономірне зниження експортних цін унаслідок зменшення експортного мита. У цьому випадку розмір видатків бюджету на відшкодування ПДВ експортерам брухту може зрости з 40 млн USD (прогнозований рівень у 2005 р.) до 72 млн USD у 2010 році. Такими є негативні наслідки зменшення вивізного мита на брухт для металургійної галузі України. Крім того, ріст попиту на брухт прискорить залучення менш якісних сортів брухту, що вимагатиме від учасників ринку вкладення значних інвестицій в обладнання для переробки брухту. Однак зниження вивізного (експортного) мита на брухт чорних металів матиме і позитивні економічні наслідки. Послаблення обмежень експорту брухту є однією з найважливіших умов для вступу України до Світової організації торгівлі, що поліпшить українським виробникам можливості доступу на ринки металургійної продукції. Згідно з Угодою між Україною і ЄС про торгівлю деякими сталеливарними виробами у випадку зменшення експортного мита на брухт будуть збільшені квоти, що обмежують поставки українського прокату на дуже перспективний ринок країн ЄС — як до Західної Європи, де рівень цін є традиційно високим, так і до країн Центральної Європи, для яких Україна є традиційним торговим партнером. Унаслідок зменшення мита з 30 до 5 євро/т річний обсягу експорту прокату на європейський ринок зросте на 300 тис. тонн. Отже, основні позитивні та негативні наслідки зменшення вивізного (експортного) мита на брухт чорних металів такі:
Суднобудівна промисловістьЗавдяки скасуванню Законом України «Про Державний бюджет України на 2005 рік…» № 2505 деяких заходів державної підтримки суднобудівної промисловості, термін дії яких Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної підтримки суднобудівної промисловості України» від 15.06.04 р. № 1766-IV продовжено до 1.01.2012 р., суднобудівні підприємства змушені будуть відраховувати зі своїх коштів понад 12-15% від ціни судна на кредитування бюджету, — враховуючи тривалість циклу будівництва суден. Це спричинить суттєве зменшення оборотних коштів підприємства впродовж виробничого циклу, примусить залучати додаткові кредити, відсотки за які становитимуть прямі збитки підприємства. Їх покриття підвищенням ціни на 3-5% призведе до падіння конкурентоспроможності вітчизняного суднобудування та зменшення замовлень. Крім того, зазначені обставини спонукатимуть підприємства до відновлення давальницьких схем постачання або відмови від будівництва повноком-плектних суден і переходу на просте складання корпусів. Останнє призведе до скорочення чисельності робітників-добудовників, на яких припадає до половини трудомісткості, що спричинить зменшення відрахувань до бюджету відповідних податків і зборів, які за період дії згаданого закону значно зросли. Унаслідок цього втрати суднобудівної галузі та скорочення бюджетних надходжень через скасування заходів державної підтримки суднобудівної промисловості за 2005 р. та найближчу перспективу у кілька разів перевищать тимчасову «економію», яка начебто може бути отримана завдяки «секвестру пільг». Машинобудування для АПКОсновними параметрами, які треба врахувати для прогнозування, є співвідношення між експортом та імпортом техніки. Основні критерії — ціна та споживча привабливість (комфорт, дизайн, надійність). Щодо ціни, то техніка для АПК українського виробництва в два-п'ять разів дешевша за аналогічну іноземну, і за цим параметром є конкурентоспроможною. Щодо споживчої привабливості, то підприємства машинобудування для АПК не мали можливості протягом останніх десяти років запровадити комплексну технологічну перебудову виробництв і тому вимушені виготовляти техніку на основі застарілих технологій. Унаслідок цього багато техніки, яку виготовляють, має застарілий дизайн і недостатню якість порівняно з аналогами передових іноземних фірм. Можливості експорту й імпорту продукції, крім названих вище параметрів, зумовлені економічною спроможністю ринку щодо її придбання. Нині сільгосптоваровиробники України не мають достатньо коштів для придбання дорогої імпортної техніки, у якої досить привабливі споживчі властивості, і тому закуповують дешеву вітчизняну техніку або техніку країн СНД (трактори МТЗ, комбайни «Дон»). У майбутньому (два-три роки), за умови стабільності сільгосптоваровиробників, відбудеться просування в напрямку закупівлі дорожчої сільгосптехніки, яка матиме кращу споживчу привабливість. Продукція ж машинобудування для АПК України може експортуватися і в країни СНД, які переважно не є членами СОТ, до країн Африки (крім ПАР), Східної та Південно-Західної Азії, а також до країн Карибського регіону та Південної Америки (Чилі, Перу, Еквадор, Венесуела, Колумбія, Гвіана). Щодо можливостей експорту української техніки до країн Західної Європи, США і Канади, то їх споживачі (маючи достатні фінансові можливості) віддають перевагу закупівлі надійної дорогої техніки з високою споживчою привабливістю, яку не можуть забезпечити, через відомі технічні причини, підприємства машинобудування для АПК України. Щоб українська техніка конкурувала на ринках Західної Європи та Північної Америки, підприємствам галузі необхідно провести низку заходів для гармонізації стандартів, розробки нових моделей машин і модернізації виробничих процесів. У галузі машинобудування для АПК (сільгоспмашинобудування та машинобудування для харчової і переробної галузей промисловості) діє майже 860 державних (ДСТУ), галузевих (ГСТУ) та прирівняних до них інших нормативних документів. Міжнародна (ISO) та Європейська (EN) системи стандартизації у машинобудуванні для АПК налічують понад 350 стандартів. Станом на 1 січня 2005 р. гармонізовано за вимогами EN та ISO 77 національних стандартів машинобудування для АПК. 2005 р. згідно з планом стандартизації, гармонізовано ще 14 стандартів. Для проведення робіт з актуалізації і гармонізації нормативної бази машинобудування для АПК необхідне фінансування обсягом приблизно 11,7 млн грн (середня вартість перегляду одного нормативного документа 15,0 тис. грн). Із метою підвищення якості продукції до світового рівня, вітчизняні підприємства (як мінімум), повинні мати діючі системи управління якістю виробництва продукції, розроблені відповідно до вимог міжнародних стандартів і серти-фіковані в національних або міжнародних органах сертифікації. У галузі машинобудування для АПК проводять певні роботи по створенню та впровадженню систем управління якістю у виробництві техніки й обладнання, принципи функціонування яких і вимоги до них викладені у гармонізованих із міжнародними стандартами державних стандартах: ДСТУ ISO 9000-2001, ДСТУ ISO 9001-2001, ДСТУ ISO 9004-2001. Такі системи управління якістю на 1 січня 2005 р. впроваджено на 16 підприємствах. Зокрема, ВАТ «Харківський тракторний завод», ВАТ «Червона зірка» (м. Кіровоград), ВАТ «Гідросила» (м. Кіровоград), ВАТ «Вінницький завод тракторних агрегатів», ВАТ «Автрамат» (м. Харків), ВАТ «Завод ім. Фрунзе» (м. Харків), ВАТ «Завод «Сімферополь-сільмаш», КП «Київтрактородеталь». Системи якості інших підприємств галузі теж підлягають перегляду й адаптації. Але ця робота коштує в середньому 15 тис. дол. США для кожного підприємства і в цілому по галузі становитиме понад 1 млн доларів. Тому на багатьох підприємствах нині вивчають підходи, методи, триває пошук способів вирішення фінансових питань, пов'язаних із розробкою та впровадженням сучасних систем управління якістю виробництва. Щодо організації виробництва конкурентоспроможної на світових ринках техніки, то фахівці вважають необхідним: • запровадження нових конструкційних матеріалів та елементарної бази — 90 млн грн (два-три роки); • розробку нових машин із високими споживчими можливостями — 70 млн грн (два- три роки); • проведення модернізації базових підприємств машинобудування для АПК України — 800 млн грн (два-три роки). Із урахуванням цих заходів вступ нашої країни до СОТ на короткострокову перспективу (два-три роки, до стабілізації економічного становища сільгос-птоваровиробників України), не буде мати істотного впливу на підприємства машинобудування для АПК; у середньостроковій (три-п'ять років) перспективі, після стабілізації її економічного становища, вітчизняні підприємства машинобудування для АПК, за умови відповідного фінансування, налагодять виробництво споживчо привабливої техніки, вийдуть на світовий рівень її якості і не зазнають збитків, а інакше втратять до 50% обсягів реалізації. У 1995-1997 рр. західні фірми-виробники техніки для агропромислового комплексу вдалися до експансії своєї продукції в Україну. Незважаючи на високу ціну цієї техніки, яка перевищує ціну української (за деякими позиціями до п'яти разів), і відсутність в українських сільгосптоваровиробників коштів на придбання, її ввозили переважно за технічні кредити під гарантії Уряду України. Було поставлено понад 1 тис. зернозбиральних комбайнів, 1500 тракторів, багато ґрунтообробної техніки, сівалок та інших машин. Зважаючи на те, що українські підприємства можуть виготовляти достатньо машин і обладнання практично для всіх аграрних технологій і переробки продукції сільського господарства та мають надлишкові потужності для їх виробництва, Держсільгос-пмаш вважав за необхідне захистити внутрішній товарний ринок від іноземної експансії сільгосптехніки введенням підвищених ставок ввізного мита. Загалом на значну кількість техніки для агропромислового комплексу встановлено митні ставки: пільгові — 10-20%, повні — 20-40%. Такий рівень митних ставок дав змогу зменшити імпорт техніки виробництва західних країн, що призвело до стабілізації внутрішнього ринку та позитивно вплинуло на рівень реалізації вітчизняної техніки. Проте для організації споживчо привабливої техніки, яка б могла конкурувати з іноземною, підприємства машинобудування для АПК повинні запровадити комплексну технологічну перебудову виробництв, яку вони не мали можливості проводити впродовж останніх десяти років і виготовляли техніку на основі застарілих технологій. Виділення коштів для організації виробництва конкурентоспроможної на світових ринках техніки і нівелювання негативних наслідків вступу України до СОТ передбачено низкою програм, затверджених Урядом України і Законом України «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу», тому Держсільгоспмаш погодився на поступове зменшення ставок ввізного мита на машини для АПК згідно з секторальними угодами. Однак, оскільки реального виділення коштів не відбулося і підприємства не змогли модернізувати виробничі потужності в необхідних обсягах, Держсільгоспмаш вважає, що введення у 2005 р. нульових митних ставок, як це передбачено секторальними угодами, може призвести до повторної спроби західних фірми-виготовлювачів техніки для АПК вдатися до експансії своєї продукції в країну із застосуванням технічних кредитів, що призведе до зменшення реалізації вітчизняної техніки у 2-2,5 раза, тобто з 2,0 млрд грн до 1,0 млрд грн, з усіма відповідними наслідками і до повної руйнації окремих напрямків вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу. Держсільгоспмаш пропонує перенести терміни зменшення ставок ввізного мита за товарними пози-ціми кодів УКТ ЗЕД 8417.20.1, 8417.20.9, 8421.11, 8422.20, 8422.30.00.1, 8422.40.00.1, 8432.10.1, 8432.10.9, 8432.21, 8432.29.1, 8432.29.3, 8432.29.5, 8432.29.9, 8432.30.1, 8432.30.9, 8432.40.1, 8432.40.9, 8432.80, 8432.90.1, 8432.90.9, 8433.11.1, 8433.11.5, 8433.11.9, 8433.19.1, 8433.19.5, 8433.19.7, 8433.19.9, 8433.20.1, 8433.20.5, 8433.20.9, 8433.30.1, 8433.40.1, 8433.40.9, 8433.51, 8433.52.1, 8433.52.9, 8433.53.1, 8433.53.3, 8433.53.9, 8433.59.1, 8433.59.9, 8433.60.1, 8433.60.9, 8433.90, 8434.10, 8434.20.1, 8434.20.9, 8434.90.1, 8434.90.9, 8436.10.1, 8436.10.9, 8436.21, 8436.29, 8436.80.91, 8436.80.99, 8436.91, 8436.99, 8437.10, 8437.80.00.1, 8437.80.00.9, 8437.90, 8438.10.1, 8438.10.9, 8438.20, 8438.30, 8438.40, 8438.50, 8438.60, 8438.80.1, 8438.80.91, 8438.80.99, 8438.90 та 8701 згідно з секторальними угодами на період з 2006 по 2010 р. і внести відповідні зміни до проекту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про директиви українській делегації на переговорах зі вступу України до СОТ». Радіоелектроніка, засоби зв'язку, електротехніка та приладобудуванняДетальне опрацювання негативних і позитивних показників вступу України до СОТ дає підстави зробити такі висновки для підприємств галузі. Вступ України до СОТ значно ускладнить і без того непростий фінансово-економічний стан підприємств галузевої діяльності. (Обсяги виробництва деяких підгалузей упродовж 2005 та 2006 р. за умови вступу України до СОТ представлені у додатку). Найбільш уразливими будуть застарілі капіталомісткі галузі, в яких працюють державні підприємства. Окремі вітчизняні товаровиробники стануть перед проблемою втрати внутрішнього ринку, що призведе до закриття збиткових підприємств, особливо тих, які не мають коштів на реструктуризацію. Основних збитків зазнає підгалузь засобів зв'язку та телекому-нікацій, оскільки вона працює за «викрутковою» технологією на імпортованих комплектуючих. Відсутність ефективної нормативної бази у сфері регулювання зовнішньоекономічних зв'язків, лобію-вання експортно-імпортних потоків товарів та послуг, зміна кон'юнктури зовнішнього та внутрішнього ринку — все це теж негативно вплине на економічні показники після вступу до СОТ Загрозу для національного виробництва матиме й швидка зміна діючих стандартів із метою наближення їх до міжнародних, що може спричинити кризу через неспроможність вітчизняних товаровиробників випускати продукцію відповідної якості. Угоди системи СОТ заблокують надання пільг щодо оподаткування (це призведе до ліквідації тех-нопарків, створить нестерпні умови для існування науково-дослідних установ і організацій); сплати мита і здійснення інших платежів; реструктуризацію заборгованостей або надання коштів для їх погашення крупним державним підприємствам; збільшення державних закупівель у єдиного вітчизняного товаровиробника НВЧ техніки, спецтехнологічного обладнання, радіолокаційних станцій і т. ін. Як відомо, за останні десять років підприємства української електронної промисловості фактично не спромоглися (за деяким винятком і в незначних обсягах) вийти на світові ринки. Все ж поступово збільшується експорт електронних компонентів до країн СНД (переважно до Росії). Залежно від номенклатури він становить від 10 до 80% загального обсягу виробництва підприємств, а імпорт матеріалів і комплектуючих для виготовлення експортованої продукції при цьому становить від 10 до 40%. Наукові організації експортують до країн далекого зарубіжжя (в основному до Китаю) старі технології та малі серії електронних компонентів. Вступ до СОТ може призвести до втрати цих ринків. Серед негативних наслідків вступу України до СОТ слід відзначити також збільшення безробіття через скорочення робочих місць на підприємствах радіоелектронної галузі, де, як відомо, працювало до 40% міського населення країни. Зменшиться попит на фахівців зазначеного профілю, кількість студентів, за попередньою оцінкою, буде зменшуватися до 15 тис. осіб на рік. Посилиться неконтрольована трудова міграція, відтік кваліфікованих працівників («мозку») за кордон збільшиться приблизно до 10 тис. осіб на рік. Статистичні дані свідчать, що навіть для європейських країн із перехідною економікою членство в СОТ не відкрило суттєвих можливостей доступу на ринки послуг промислово розвинених держав. Серед позитивних моментів членства в СОТ слід відзначити такі. Створення зон вільної торгівлі та забезпечення поступової інтеграції України до Європейського Союзу, що дасть можливі надходження до бюджету: 2006 р. — 4 млн USD, 2007 р. — 8 млн USD, 2008 р. — 10 млн USD. Українські підприємства можуть чекати збільшення прибутку від збільшення асортименту імпортної продукції за доступними цінами та на прийнятніших умовах за роками: 2006 р. — 12 млн USD, 2007 р. — 15 млн USD, 2008 р. — 20 млн USD. Інтеграція України до СОТ може забезпечити розвиток рівноправних торговельно-економічних відносин із Росією й іншими країнами СНД, які також прагнуть приєднатися до СОТ. Торговельно-економічний баланс планують зберегти на рівні 20-30 млн USD. Національні ринки будуть відкриті для міжнародної конкуренції, що, можливо, прискорить приток нових технологій, збільшить внутрішнє інвестування (щорічно близько 2 млн USD на рік), стимулюватиме розвиток нових форм бізнесу (створення спільних підприємств у високотехнологічних галузях промисловості). Розширяться можливості підприємств, які використовуватимуть у своєму виробництві імпортну сировину, напівфабрикати та комплектуючі виробничо-технічного призначення. Це, насамперед, підприємства електронної галузі та засобів зв'язку, передбачуваний і обсяг інвестицій у які може збільшуватися до 5 млн USD щорічно. Унаслідок лібералізації режиму доступу до зовнішніх ринків можливе збільшення виробництва спецтехнологічного обладнання не менше, ніж на 2 млн USD. Посилення захисту права інтелектуальної власності створить умови для надходження додаткових коштів до Державного бюджету завдяки реалізації права інтелектуальної власності: 2006 р. — 15 млн USD, 2007 р. — 20 млн USD, 2008 р. — 40 млн USD. Щорічне зростання експорту через зміну його структури в бік наукомістких виробів і технологій, а також зменшення тарифних і нетарифних обмежень для українських товарів радіоелектронної, електротехнічної та приладобудівної галузей може досягнути 10%. Лібералізація режиму доступу до зовнішніх ринків, за попередніми розрахунками, забезпечить можливе зростання виробництва у галузі електронної техніки на 20%, електротехніки — на 15%, зв'язку — на 5%, приладобудування — на 5%. Отже, оцінюючи баланс втрат та здобутків від вступу до СОТ, необхідно врахувати торговельно--економічну ізоляцію України не лише від країн Західної та Центральної Європи у разі гальмування цього процесу, а й від країн Балтії та СНД. При вступі Російської Федерації до СОТ раніше від України, Росія отримає потужний механізм тиску на Україну та підстави застосовувати додаткові заходи для захисту свого ринку.
* Позитивні та негативні наслідки розраховано як зміну витрат або надходжень до бюджету України через зміну обсягу експорту та інших економічних показників упродовж п'яти років через зменшення вивізного мита від 30 євро/т у 2005 р. до 5 євро/т у 2010 році. Література 1. Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» від 16.04.1991 року № 959-XII. 2. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної підтримки суднобудівної промисловості України» від 15.06.2004 року № 1766-IV 3. Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік» від 25.03.2005 року № 2505-IV 4. Указ Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20 травня 2005 року «Про заходи щодо забезпечення вступу України до Світової організації торгівлі» від 15.06.2005 року № 951/2005. 5. Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Митний тариф України» від 23.06.2005 року № 2715-IV. 6. Закон України «Про деякі питання ввезення на митну територію України транспортних засобів» від 06.07.2005 року № 2739-ІV 7. Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про розвиток автомобільної промисловості України» від 06.07.2005 року № 2740-ІV 8. Законопроект України «Про внесення змін до статті 1 Закону України «Про вивізне (експортне) мито на відходи та брухт чорних металів» від 15.11.2005 року № 8316. 9. Аналітичні матеріали ДП «Укрпромзовнішекспертиза». |
|||||||||||||
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |