![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 2/2006 | |
архів номерів
![]() |
Дослідження впливу установки на спосіб вирішення завданьТест Мета дослідження: визначити характер вироблення і ступінь чутливості випробуваного до установки, особливості фіксації установки і наявність гнучкості або ригідності мислення. Матеріал і устаткування: 10 листків паперу для кожного випробуваного, розмір листків: 10 □ 8 см; ручка і секундомір. Процедура дослідженняЦе дослідження можна проводити з однією людиною або з групою (не більше дев'яти осіб). Учасники дослідження повинні бути зручно розсаджені за столами так, щоб була забезпечена самостійність вирішення завдань. Умови кожного завдання експериментатор записує на дошці або пред'являє на окремих плакатах. Інструкція випробовуваним: «Вам будуть запропоновані для вирішення арифметичні задачі. Кожну задачу вирішуйте на окремому листку паперу. Усі дії, які ви робите в процесі вирішення задачі, записуйте на цьому ж листку. Листок із вирішеною задачею переверніть. Перевернутий листок — це знак експериментатору про те, що ви цю задачу вирішили. Час рішення задач дві хвилини. Через дві хвилини експериментатор скаже: “Стоп! Рішення припинити!” Для вирішення наступної задачі беріть новий листок паперу». Арифметичні задачі експериментатор має пред'являти, строго дотримуючись послідовності. Задачі№ 1. Дано три посудини об'ємом — 37, 21 і 3 літри, як відміряти рівно 10 літрів води? № 2. Дано три посудини об'ємом — 37, 24 і 2 літри, як відміряти рівно 9 літрів води? № 3. Дано трипосудини об'ємом — 39, 22 і 2 літри, як відміряти рівно 13 літрів води? № 4. Дано три посудини об'ємом — 38, 25 і 2 літри, як відміряти рівно 9 літрів води? № 5. Дано три посудини об'ємом — 29, 14 і 2 літри, як відміряти рівно 11 літрів води? № 6. Дано три посудини об'ємом — 28, 14 і 2 літри, як відміряти рівно 10 літрів води? № 7. Дано три посудини об'ємом — 26, 10 і 3 літри, як відміряти рівно 10 літрів води? № 8. Дано три посудини об'ємом — 27, 12 і 3 літри, як відміряти рівно 9 літрів води? № 9. Дано три посудини об'ємом — 30, 12 і 3 літри, як відміряти рівно 15 літрів води? № 10. Дано три посудини об'ємом — 28, 7 і 5 літрів, як відміряти рівно 12 літрів води? Специфіка цього дослідження передбачає, що експериментатор буде стежити за часом, витраченим кожним випробуваним на вирішення кожної задачі, фіксуючи його в протоколі, і зможе ненав'язливо перевіряти запис вирішення перших п'яти задач. У разі потреби слід індивідуально підказати тим, хто перші п'ять задач не може вирішити або неправильно записує рішення. Суть підказки полягає в тому щоб нагадати, що воду можна тільки доливати і відливати за допомогою посудини. Отже, арифметичні операції, що відображають дії з водою, — це додавання та віднімання. Якщо випробуваний пише дужки, то це означає, що він користується іншою посудиною, рівною за об'ємом числу, отриманому в дужках, а це — порушення умов задачі. Усіх можна попередити про те, що дужки при записі рішення даних задач неправомірні. Також воду не можна поділяти і множити. Усі дії полягають у доливанні і відливанні зайвої води за допомогою посудин зазначених об'ємів. Для вирішення випробовуваними задач № 6-10 підказувати нічого не можна, також не бажано перевіряти спосіб їхнього вирішення. Час вирішення випробуваними кожної задачі контролює експериментатор за допомогою секундоміра в момент перевертання чергового листка з рішенням задач і фіксує в окремому протоколі. Обробка результатівОбробка їх полягає у зіставленні способів вирішення випробовуваним експериментальних задач із можливими способами рішення. На підставі цього зіставлення встановлюють: характер вироблення установки, чутливість до установки, особливості її фіксації і гнучкість або ригідність мислення. Додатково можна охарактеризувати швидкість мислення. Для цього використовують показник швидкості. Показник швидкості мислення — це середньоарифметичний час, витрачений на вирішення задач. Середньоарифметичний час вирішення перших п'яти задач характеризує швидкість вироблення установки, а середньоарифметичний час рішення останніх п'яти задач указує на залежність пошуку рішення від установки. В останньому випадку важливо враховувати, вирішена чи ні задача № 10. Характер вироблення установки з'ясовується по тому, як випробуваний вирішував перші п'ять задач, і з якою швидкістю він це робив. Якщо випробуваний третю, четверту і п'яту задачі вирішував швидко встановленим способом, від більшого об'єму віднімав менше і без підказок, то вироблення установки вважають оптимальним. Якщо випробуваному підказували або він змінював способи запису вирішення задачі, а також у випадку значної величини показника швидкості мислення перших п'яти задач, то вироблення установки було неоптимальним, відбувалося важко. Ступінь чутливості випробовуваного до установки перевіряють за способом вирішення задач № 6 і № 7. Якщо ці задачі вирішені настановним способом, тобто від більшої величини віднімали меншу, то ступінь чутливості до установки висока. Якщо одна задача вирішена настановним способом, а інша — не настановним, то чутливість до установки середня. Наприклад, задача № 6, крім настановного способу, може бути вирішена так: 14-2-2=10, а задача № 7 узагалі не вимагає обчислення, бо відразу можна налити 10 літрів води. Якщо обидві задачі вирішені не настановним способом, то можна констатувати слабку чутливість випробуваного до установки. Особливості фіксації установки визначають за способом вирішення випробуваним задач № 8 і № 9. За умови, що ці задачі вирішено настановним способом, установка фіксована, а ступінь її фіксації висока. Якщо одну з задач вирішено настановним способом, а іншу — не настановним, то ступінь фіксо-ваності установки характеризується як середня. Наприклад, задачу № 8 можна вирішити так: 12-3=9, а задачу № 9 легко вирішити додаванням (при переливанні води посудиною означає доливання, тобто 12+3=15). Коли названі задачі вирішені не настановним способом, тоді це свідчення відсутності фіксації установки. Однак такий висновок буде правомірним, якщо у випробуваного слабка чутливість до установки. В іншому випадку фіксація установки слабка. Визначення ригідності або гнучкості мислення проводиться за результатом рішення задачі № 10. Ця задача має одне правильне (не настановне) рішення: 7+5=12. Якщо випробуваний задачу вирішив, то його мислення — гнучке, незалежно від чутливості або фіксованості установки, оскільки він зміг переорієнтуватися на пошук не настановного способу рішення. Якщо останню задачу випробовуваний не вирішив і продовжував віднімати, то його мислення ригідне. Аналіз результатівПісля обробки результатів дослідження важливо проаналізувати зв'язок між швидкістю мислення як показником його активності, характером вироблення установки, ступенем чутливості до установки, особливостями фіксації і ригідністю або гнучкістю мислення. Аналізуючи умови, у яких виробляється установка випробовуваного, варто звернути увагу на їхню сталість, з одного боку, і кількість повторюваності того самого способу рішення — з іншої. Те ж стосується особливостей фіксації установки. У випадках виявлення ригідності мислення необхідно продумати рекомендації випробуваному для розвитку його гнучкості. Багато задач вирішуються декількома способами, пошук різних способів рішення — це вже ознака творчості. Можна настроїти себе на цей пошук. Добре допомагає в розвитку гнучкості тренування зміни уявлень і вирішення спеціальних творчих задач. Для випробуваних із повільним розумовим процесом складаються формули установки на швидкість роботи. Показники швидкості мислення поліпшують за допомогою досвіду змагання з іншими людьми. Однак варто мати на увазі, що отримані результати швидкості мислення можуть залежати від самопочуття випробовуваного під час експерименту, його зацікавленості дослідженням. За матеріалами: |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |