РУБРИКИ |
|
№ 4/2006 | |
архів номерів
|
Концепція потреб у структурі філософії маркетингуБорис БРАТАНІЧ, кандидат філософських наук, доцент, завідувач кафедри проективної освіти Дніпропетровського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Становлення в Україні соціально орієнтованого ринкового суспільства значною мірою залежить від упровадження маркетингових механізмів соціального управління задоволенням індивідуальних і соціальних потреб. Регулювання цього процесу вимагає дослідження теоретико-методологічних засад маркетингу як соціального явища й самостійної наукової дисципліни в межах філософії маркетингу Розгляд концепції соціальних та індивідуальних потреб у контексті становлення філософських засад теорії маркетингу здійснено в роботах Ж.-Ж. Ламбена, Ф. Котлера, М. Бейке-ра, Р. Олдерсона й інших дослідників філософських проблем маркетингу. Зазвичай усі дослідники концентрують увагу на практичному застосуванні вказаної концепції для розвитку теорії маркетингу Поза увагою залишається проблема філософсько-методологічної детермінації теорії маркетингу через концепцію соціальних й індивідуальних потреб. У зв'язку з цим до актуальних проблем дослідження методології маркетингу належить визначення місця концепції потреб у філософському обґрунтуванні теорії маркетингу та ролі теорії маркетингу в розробці соціально-філософської проблематики категорії «потреби». Отже, метою дослідження є визначення місця соціальної теорії потреб у структурі філософії маркетингу. Трансформація соціальної ролі маркетингу зі способу управління одним з аспектів збутової діяльності до глобального соціально-економічного феномену який сьогодні охоплює практично всі сфери життєдіяльності постіндустріального суспільства, ставить проблему осмислення філософських основ розвитку маркетингової теорії й практики. Соціальні науки концентрують увагу в основному на двох концептуальних основах філософії маркетингу — теоріях соціального обміну й потреб. Однак, на нашу думку, пріоритетною є все ж теорія потреб. Адже якщо обмінна теорія визначає переважно характер механізмів дії маркетингу як соціального процесу, то його соціально-сутнісну природу розкриває концепція людських потреб. У сучасній соціальній теорії саме маркетинг розглядається як основа організації задоволення потреб індивіда та соціальних організацій. «Процес маркетингу, — підкреслює відомий спеціаліст-аналітик Р. Олдерсон, — полягає у приведенні до певної відповідності наявних у природі матеріалів чи вироблених з них товарів, з одного боку і потреб сімей та індивідів — з іншого» [1, с 36]. Сутність маркетингу як соціального феномена полягає в тому, що він забезпечує можливість задоволення індивідуальних і соціальних потреб через організацію виробництва, по-перше, завдяки забезпеченню набору потрібних для виробництва запасів і, по-друге, завдяки серії послідовних трансформацій, результатом яких, зрештою, є створення необхідних для задоволення потреб споживчих цінностей (соціальних благ). Проблема потреб і соціальних механізмів, їх задоволення є центральною в теорії маркетингу. Переважна частина розробки філософських засад маркетингу також концентрується у цьому проблемному полі. Ґрунтовна розробка питань, що стосуються сутності й різновидів людських потреб, їх соціальних і природних детермінант і проявів, впливу на соціальний та економічний розвиток тощо становить основу соціально-філософської предметності маркетингу як соціального феномена. Чіткіше розуміння специфіки філософського аналізу маркетингу через призму теорії потреб вимагає узагальнення відповідних складових маркетингової теорії та соціальних концепцій, адаптованих до потреб маркетингової теорії для аналізу проблеми потреб. Ціла низка ґрунтовних досліджень на цю тему провідних спеціалістів із теорії маркетингу дає можливість робити таке узагальнення. Найважливіше поняття маркетингу — людські нужди (нужда — нестача чого-небудь). Їх можна розділити на фізичні — в їжі, теплі й безпеці; соціальні — у спілкуванні й прив'язаностях, індивідуальні — у знаннях і самовираженні. Слід підкреслити, що нужди людини у тій чи іншій формі існували завжди, вони зовсім не детерміновані маркетинговою чи іншою діяльністю і випливають із природи людини як біологічної та соціальної істоти. Відповідно і проблему нужд людини детально розроблено у різноманітних соціальних теоріях. Вона є самостійним предметом розгляду соціальної філософії. Конкретним проявом нужди є потреба. Потреба — це нужда, що прийняла специфічну форму відповідно до культурного рівня й індивідуальності людини. «Потреба є необхідність, викликана природою чи суспільним життям, — указує відомий теоретик маркетингу Ж.-Ж. Ламбен [2, с 118]. — Потреби набувають форму об'єктів, що здатні задовольнити нужду. Незважаючи на свою об'єктивну природу, поняття “потреба” чи “нужда” викликає нескінченні дискусії, оскільки воно пов'язане з елементами суб'єктивної оцінки, у тому числі тими, що ґрунтуються на моралі чи ідеології» [2, с 116]. Людські потреби зростають у міру розвитку суспільства. Разом із ними зростає і кількість об'єктів, які викликають у людей інтерес і бажання володіти ними. Загальновизнаним фактом соціальної науки є визнання положення про відсутність обмежень для якісного зростання потреб людини. Потреби людей є практично необмеженими, чого не скажеш про ресурси для їх задоволення. Тому кожна людина надає перевагу вибору соціальних благ, які мають найбільшу споживчу цінність і здатні забезпечити максимальне задоволення з урахуванням своїх ресурсних можливостей. У ринковому суспільстві ця проблема вирішується на основі товарно-грошового обміну. Якщо людина має можливість заплатити за реалізацію своїх потреб, останні переходять у категорію запитів. При цьому все, що може бути запропоновано на ринку для задоволення нужд чи потреб людини, набуває якості товару [3, с 23]. Теорія маркетингу розглядає потреби саме під кутом зору можливості їх найбільш ефективного задоволення. Тому саме в цій науці здійснюється найбільш всебічний аналіз потреб як комплексного соціального явища, вихідною базою цього аналізу є соціально-психологічні концепції. Значного поширення набула класична концепція аналізу потреб А. Маслоу. Він розробив піраміду потреб — залежно можливості їх задоволення. Вона має такий вигляд: виживання — безпека — любов — повага — самореалізація. [4]. На наступний рівень людина може вийти лише при задоволенні попереднього. Задоволення потреб знаходиться в основі людського прогресу, звідси і один із маркетингових постулатів, сформульований М. Дж. Бейкером — акт споживання змінює самого споживача [5, с 15]. Кожен акт споживання робить споживацькі запити більшими, і так — до нескінченності. Потреба визначення того, який набір товарів і послуг дасть найбільше задоволення найбільшій кількості людей у певному місці і в певний час є однією з пріоритетних соціальних проблем і фокусом маркетингу. «Мету економічної системи можна визначити як «максимальне задоволення потреб при мінімальному (оптимальному) використанні ресурсів. Маркетинг сприяє досягненню цієї мети» [5, с 16]. Завдяки роботам А. Маслоу та інших дослідників у сучасному маркетингу розроблено цілі системи класифікаційного аналізу потреб. Найбільш широкою основою класифікації є поділ потреб на природні та придбані. Перші є невіддільними від сутності людини і відображають необхідність розгортання її сутнісних сил. Другі — конкретна технологічна відповідь на природну потребу (в ринковому суспільстві — у вигляді товару), а також можуть виступати як об'єкт бажання. «Задовольнити природну потребу неможливо, поняття задоволення можливе лише до похідних потреб, іншими словами, до домінуючих у певний час технологічних рішень. У яийсь момент можна спостерігати тенденцію до насичення придбаної потреби, оскільки на певній стадії життєвого циклу потреби матеріальні блага збільшуються. Гранична корисність похідної потреби має тенденцію до зменшення. Однак, вихідні проблеми (транспорту, комунікації, захисту тощо) нікуди не зникають, що означає принципову неможливість повного задоволення природних потреб. За “підтримки” з боку технічного прогресу природна потреба просто розвивається, виходить на вищі рівні. Пов'язано це з появою нових, поліпшених товарів, а отже, нових похідних потреб» [2, с 118]. Поділ потреб на природні й похідні лежить в основі маркетингової теорії. Оскільки природні потреби неможливо задовольнити у принципі (вони являють своєрідну різновидність гегелівської «дурної нескінченності»), то виробництво товарів для задоволення природних потреб завжди залишатиметься стимулом власного розвитку, а природні потреби є основним локомотивом соціального розвитку взагалі. Діалектика природних та похідних потреб визначає суть маркетингової діяльності. Задоволення природних потреб на певному рівні сприяє появі на ринку нових товарів, більш придатних для задоволення потреб нового рівня. Це, в свою чергу, приводить до насичення похідних потреб і появи на ринку нових, кращих товарів, розрахованих на інший рівень задоволення потреб — і так до нескінченності. Це явище назвали феноменом відносного насичення і воно слугує основою технологічного прогресу. Традиційно останній проявляється в поліпшенні технічних характеристик товарів; призначених для кращого задоволення природних потреб на все нових рівнях похідних потреб. У сучасному постіндустріальному суспільстві на перший план виходить так звана «деструктивна інновація», тобто принципова заміна одних технологічних відповідей іншими, досконалішими. Відповідно, маркетингова теорія має ґрунтуватися на природних потребах і їх кращому задоволенні, оскільки похідні потреби можуть наближатися до повного задоволення, а природні — ніколи. Велику роль у формуванні соціально-філософських основ маркетингу відіграє також поділ потреб на абсолютні і відносні. Дж. Кейнс дав їх соціальне тлумачення: абсолютні потреби — це ті, наявність яких люди усвідомлюють у інших людей, незалежно від ситуації; відносні — ті, задоволення яких піднімає нас над іншими людьми. Абсолютні потреби можна задовольнити, відносні — ні, оскільки розвиваються у міру задоволення попередніх відносних потреб. При цьому потреби психосоціологічні можуть бути не менш важливими, аніж примітивні, і відносні потреби можуть бути такими ж необхідними, як і абсолютні. Це дозволяє говорити про загальну неможливість насичення потреб. «Об'єктивно визначити стан задоволення не дозволяє навіть прагнення до матеріального комфорту. Коли індивід досягає якогось рівня, він уже бачить перед собою наступну стадію можливого розвитку» [2, с 120]. Значення розглянутих вище концепцій потреб має вирішальне значення для розуміння не лише соціальної суті маркетингу, але і його соціальних обмежень. Теорії потреб дали можливість обґрунтувати і можливість, і оптимальні механізми впливу маркетингу на формування потреб і механізмів їх задоволення. Оскільки рівень задоволення потреб значною мірою визначається соціокультурним середовищем, то є можливості регулювати його для формування пірамід потреб відповідно до тих чи інших критеріїв. Це і є об'єктивною основою формування маркетингу як глобального соціокультурного явища. Однак згадане дає підстави й для негативної оцінки маркетингу як соціальної сили, що потреби не задовольняє, а створює. Діалектика формувального впливу на потреби та їх задоволення є самостійним об'єктом соціально-філософського дослідження, якому в сучасній теорії маркетингу приділяється велика увага. Принципово проблема вирішується на основі наявності об'єктивних природних та соціальних основ формування людських потреб. «Будь-яка з цих природних потреб пов'язана з людською природою, і, таким чином, її не створюють ані суспільство, ані маркетинг; вона існує до попиту — або приховано, або явно. Маркетинг, власне, здатний посилювати потреби, навіть наявні. Однак правильно й те, що більшість наших нужд має культурне походження. Звідси виникає діалектика потреб, викликана соціальним і культурним середовищем і технологічним розвитком. Маркетинг, як і всі інші соціальні сили, робить у цю діалектику свій внесок» [2, с 122]. Крім наявності об'єктивних факторів обмеження формувального впливу маркетингу на динаміку потреб, у сучасному суспільстві вироблено й соціальні регулятиви маркетингу, до яких належать як механізми обмеження його дії через соціальне управління, так і розвиток етичних засад саморегулювання маркетингу. Оскільки маркетинг має стосунок до створення похідних потреб, то постає питання про його загальносоціальну роль. Саме тут маркетинг і потреби стають елементами глобальних соціально-філософських теорій із глибинним ідеологічним підтекстом. Боротьба проти потреб і маркетингу — один з елементів авторитарних соціальних концепцій, досить поширених донедавна і в нашій країні, і в Європі. «Якщо соціальний попит — а з діалектичної точки зору він є результатом потреб, бажань і соціального впливу — наскільки обмежений виробничою системою, чи не логічно буде ставити державний контроль над виробництвом потреб вище від контролю над виробництвом матеріальних благ? — окреслюють проблему французькі дослідники Ж. Атталі та М. Гюйом [2, с 122]. Звідси — і теорія реальних та хибних потреб, яка також провокує створення авторитарних суспільств. «Суспільство розкладає індивіда, створюючи штучні потреби, щоб ще більше підкорити та відторгнути його. Висновок простий: досить робити “правильний” політичний вибір і створювати “правильні” структури, у яких неодмінно будуть проявлятися і процвітати “реальні” потреби», — іронізує над цією концепцією француз Ж. Роза [2, с. 122]. У авторитарних суспільствах принципи маркетингу не використовуються для організації соціального життя, оскільки тут немає основної засади його формування — принципу свободи вибору та суверенітету людини як споживача. У ширшому плані маркетинг має спільні теоретичні основи з численними соціальними теоріями розвитку суспільства, що в основу останнього кладуть діалектику індивідуальних і соціальних потреб. Маркетингова теорія робить свій внесок в обґрунтування соціально-філософських концепцій, які виводять розвиток суспільства з наростання рівня задоволеності людських потреб. Найбільш поширеною з них є концепція стадій економічного зростання У. Ростоу [6]. Положення цієї концепції спираються на історичні маркетингові дослідження, а її надбання широко використовують спеціалісти з маркетингу для розвитку його теорії. Відповідно до концепції Ростоу виділяються: традиційне суспільство — створення передумов для «злету» та «злет» — рух до зрілості — епоха масового споживання — за межами масового споживання. У межах традиційного суспільства ведеться натуральне господарство на засадах самозабезпечення. Все більше задоволення потреб приводить до спеціалізації праці як основи нарощування її продуктивності. Спеціалізація праці можлива лише на основі адекватної системи обміну. Із моменту започаткування обміну саме останній починає відігравати вирішальну роль у задоволенні потреб, оскільки одні речі, які є в надлишку, можна обміняти на інші для задоволення інших потреб. А для організованого обміну потрібен ринок, потрібні гроші, зрештою, потрібні торговці. Теоретики маркетингу вважають, що саме на цьому етапі розпочалося формування маркетингу як соціального феномена. «Не буде значним перебільшенням сказати, що розвиток відносин формального торгового обміну закладено в основі сучасної цивілізації. У цьому сенсі маркетинг, очевидно, набагато давніше явище, аніж прийнято вважати»[5, с 18]. Із розвитком спеціалізації праці та ринків пришвидшився економічний розвиток. Виникли розподіл праці, фабричне виробництво. Збільшення кількості населення спричиняло й зростання ринку, яке викликало зростання виробництва, далі, відповідно, — потреб, кількості населення і так по колу. Зрештою, сформувалося суспільство масового споживання. Згідно з У. Ростоу, у другій половині ХХ ст. можливості цього суспільства вже було вичерпано, оскільки зростання населення у багатих країнах сповільнилося, і нарощування виробництва приводило до перенасичення ринків. Такий стан споживання Ростоу охарактеризував як вихід за межі суспільства масового споживання, а Дж. Гелбрейт — як постіндустріальне суспільство [7]. Ростоу в своїх подальших дослідженнях показав, що цей етап виробництва є прагненням до якості — адже якщо незмінне за кількістю населення фізично не може споживати більшої кількості однотипної продукції, єдиним фактором економічного розвитку стає забезпечення кращого споживання, більш якісного та різноманітного. Прагнення до якості в споживанні відповідає вершині піраміди Маслоу — прагнення до самореалізації, коли людина сама визначає способи задоволення власних потреб. На цій стадії і виникає проблема свідомого регулювання відносин обміну за допомогою маркетингу. Цим і пояснюється нове відкриття маркетингу в середині ХХ ст., хоча сам він існує з епохи зародження перших цивілізацій. Отже, концепція соціальних та індивідуальних потреб має подвійний стосунок до філософії маркетингу. З одного боку, вона перебуває в основі філософського обґрунтування теорії маркетингу. З іншого — філософія маркетингу робить свій внесок у розвиток теорії потреб як складової методології постіндустріалізму При цьому категорії «потреба» та «нужда» відіграють важливу методологічну роль в обґрунтуванні системної ролі маркетингу в сучасному суспільстві, а концепцію потреб можна визначити як специфікуючу для визначення філософської предметності теорії маркетингу. У майбутньому дослідження мають фокусуватися на визначенні ролі маркетингової теорії в розвитку концепції потреб як складової соціальних теорій постіндустріалізму. Література 1. Олдерсон Р. Аналитические основания маркетинга / Классика маркетинга. — СПб.: Питер, 2001. — С. 35-48. 2. Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок / Пер с англ. под ред. В. Б. Колчанова. — СПб.: Питер, 2004. — 800 с. 3. Котлер Ф., Армстронг Г., Сондерс Дж., Вонг В. Основы маркетинга. — 2-е европ. изд. — К.; М.; СПб.: «Вильямс», 1998. — 1056 с. 4. Maslow A. A theory of human motivation. — Psychological Review. — 1943. — July. — Р. 370-396. 5. Бейкер М. Дж. Маркетинг — философия или функция? / Теория маркетинга / Под ред. М. Бейке-ра. — СПб.: Питер, 2002. — С.13–40. 6. Rostow W. W. The Process of Economic Growth. — 2 nd edn. — N. Y: W. W. Norton, 1962. — 587 р. 7. Galbraith J. K. The Affluent Sosiety — Harmond-sworth: Pengwin, 1958. — 467 р. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |