головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 4/2006 
Персонал № 4/2006
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







Вихідні психологічні типи

Геннадій СІТКАРЬОВ,
професор Міжнародної слов'янської академії, науковий співробітник ІСПЕ НАН України

Слово «психіка» походить від давньогрецького слова «псіхе» (душа). Поява його як терміна є виявом інтересу до внутрішніх якостей лю­дини, що їх вона наслідує від батьків. Але людина, пізнав­ши космічний зміст свого життя, про що йдеться у на­ших роботах [1; 2], може шляхом самовдосконалення змінити свою психіку в бік її оптимізації і досягнення при цьому нових її якостей. А це створить більш сприятливу вихідну базу (наприклад, більш стійкий і яскра­вий характер, схильність до якого вже переда­ється в спадщину) для подальшого розвитку (і для самовиховання, і для виховання дітей та онуків). Отже людині, у принципі, цілком по силі протягом життя здійснити відносну, тобто неповну, зміну вроджених психологічних якос­тей, що може бути складовою духовного і цілеспрямованого самовдосконалення [1; 2]. Тільки так через кілька поколінь можна якісно змінити свій рід, націю або народ. Розуміння цього стає все важливішим у сучасній боротьбі цивілізацій за виживання.

Будь-яке пізнання іде від простого (повер­хневого) до більш складного (розвиненого) [1; 3]. Те ж спостерігається і в розвитку психо­логії. Зокрема, психологічна типологія людей бере початок в основному від появи дослід­жень К. Г. Юнга (1875-1961). На Психологіч­ному конгресі в Мюнхені у вересні 1913 р. він уперше вводить поняття екстраверсії та інтро­версії, показує, що вони, як і відповідні психо­логічні механізми, властиві не тільки душевно­хворим, а й нормальним людям. Дослідник творчості Юнга В. В. Зеленський відзначав: «Спочатку Юнг розвивав гіпотезу, відповідно до якої мислення належало до чоловічої функції, а почуття приписувалося функції жіночій. Але згодом він її відкинув, коли стало зрозуміло, що, скажімо, мислення може мати однаковий сто­сунок як до жінки, так і до чоловіка» [4, с 690].

Надалі К. Г. Юнг виділив психологічні типи людей за чотирма полярними (як він гадав) оз­наками: екстраверсія-інтроверсія, мислення-емоції, інтуїція-відчуття, раціональність-ірра-ціональність. Виділення, як головних ознак, тільки цих чотирьох дихотомій є наслідувальне, воно характерне для багатьох науковців, і не тільки того часу. Ще давньогрецький філософ Емпедокл, щоб внести порядок у хаос природ­них явищ, розділив їх на чотири стихії: земля, вода, повітря і вогонь. Аналогічно з'явилося то­ді вчення про чотири основні якості: сухий, во­логий, холодний, теплий. Дослідження характе­рів людей привели римського лікаря Галена (129-199) до встановлення чотирьох типів тем­пераменту: меланхолік, флегматик, сангвінік і холерик. Відповідно Юнг робить узагальнення. «Я виділяю чотири функції: мислення, почуття, відчуття й інтуїцію» [4, с 657], «На практиці ці чотири типи завжди скомбіновані з типом ус­тановки, тобто з екстраверсією або інтроверсі­єю, так що самі функції виявляються в екстра-вертному та інтровертному варіанті. Це ство­рює структуру з восьми наочних функціональ­них типів» [4, с 659].

Юнг створив основу для аналітичної психоло­гії, він також висунув концепцію колективного несвідомого, відповідно до якої в психіці людини, крім індивідуального підсвідомого виявляється і колективне несвідоме, що представляє собою наслідуваний досвід попередніх поколінь.

Психологи, й особливо соціоніки, займаються нині переважно вивченням властивостей нерво­во-емоційної організації людей, визначенням різних можливих сполучень таких властивос­тей [1]. Незважаючи на надзвичайні успіхи со­ціоніки [5; 6; 7; 8 та ін.], складається враження, що багато з них через особливості професійного мислення є занадто поглиненими теоретични­ми дослідженнями приватних проблем і окре­мих питань, а тому поки не вирішено загальної проблеми — не створено загальноприйнятої та доступної для використання в реальному житті систематики людських типів. Це ж підтверджує робота доктора філософських наук А. В. Бука-лова, у якій розглядається досвід давньосхідних учень і сучасний досвід. Зокрема, відзначаєть­ся: «Нині, крім психологічних класифікацій, існу­ють дві розвинуті системи, що розглядають тип людини — астрологічна і соціонічна. Астро­логія виділяє 12 типів людини, а соціоніка, як розширена типологія К. Г. Юнга, виділяє 16 ти­пів. Численні спроби звести одну систему з ін­шою, наскільки відомо, успіху не мали» [6, с 39].

Автор показав доцільність використання для наукових досліджень [1; 9], у тому числі щодо розглянутої теми, двох положень діа­лектики, які він сформулював:

1)    оскільки абстрактної істини немає, бо іс­тина завжди конкретна, то визначення будь-якого поняття, щоб воно було правильним, по­винне виходити з конкретної точки зору;

2)    структура форм матерії і будь-яких її під-форм має не менше трьох різновидів різної значимості і принципово відмінних між со­бою.

Відповідно до першого положення не можна створити найзагальнішу типологію людей (для всіх випадків), можливі лише конкретні типо­логії: фізіологічна, психологічна, соціонічна, со­ціальна, юридична тощо. Неважко помітити, що ці типології відображають один об'єкт дослід­ження, є взаємозалежними, взаємно доповню­ють і в чомусь повторюють одна одну. Наприк­лад, німецький психіатр Ернест Кречмер (у 20-ті роки минулого століття) поділив людей на три типи: циклотиміків, шизотиміків й іксотимі-ків — та показав, що в кожного з них різний склад душевного життя [10]. Ці люди можуть бути здоровими, але їхня психіка, вважає він, схильна до різних хвороб: у перших — до цик-лофренії, у других — до шизофренії, а в третіх — до епілепсії. Тобто це вже є проявом специфіч­ної типології людей у медицині.

Співробітників кафедри медичної психології і психіатрії Ворошиловградського медінститу­ту (м. Луганськ), керівником яких є доктор медицини Б. Я. Первомайський, і які розвива­ють учення І. П. Павлова, визначили, згідно різних властивостей збудження і гальмуван­ня, 24 типи нервової системи. Крім того, є лю­ди, у яких переважає образне мислення (у них сильніше працює права півкуля). Їх академік Павлов називав «художниками». В інших сильніше працює ліва півкуля — вона відає словесно-логічним мисленням. У них аналі­тичне мислення розвинене більше, аніж образ­не. Це «мислителі». Є й люди змішаного типу («рівноважні»), у яких обидві півкулі працю­ють однаково, і таких людей найбільше, але й у них теж особливий характер відчувань. От­же, говорить Первомайський, усього існує 24х3 = 72 типи нервової будови. У такому роз­маїтті лише «нервових» типів можуть орієнту­ватися тільки фахівці. Тому практично важли­во, по-перше, виділити вихідні (як структу-ротворчі) типи людей, що їх мають всі знати і вивчати, під час одержання загальної освіти, і, по-друге, показати, як на основі цих типів установлювати типи особистості як похідні, а знати їх, насамперед, потрібно вже відповід­ним фахівцям.

Виявлення основних типів людей слід ро­бити, спираючись на діалектико-матеріаліс-тичний підхід, виходячи з загальних, і голов­них у їхньому житті, взаємин, тобто згідно трьох напрямків дослідження їхніх відмін­ностей:

•    як таких, що визначають можливий соці­альний стан людини в суспільстві — це основні соціальні типи людей, що їх раніше було дослід­жено автором [9] (наприклад, за здатністю ке­рувати або розробляти нові ідеї, за силою або глибиною здібностей і т. ін.), тому в даній стат­ті ми їх не розглядаємо;

•    як таких, що характеризують взаємини лю­дей у родині, у своєму роді й у колі близьких по роботі або за інтересами — це знання типів тем­пераменту, видів настрою, любові й дружби, оз­нак психічної, фізіологічної і духовної суміс­ності. Наприклад, однією з ознак фізіологічної сумісності є зовнішня схожість, яка сприятлива під час знайомства юнака і дівчини, оскільки у своїх родинах вони звикли до своїх рідних рис. Цей напрямок типології людей далі не виклада­ємо, бо для цього потрібна окрема стаття;

•    як таких, що відображають найбільш за­гальні психологічні якості людей різних на­цій — загальні психологічні відмінності в пове­дінці та у взаєминах; цей напрямок типології розглядається нижче.

Відповідно до другого вищевказаного поло­ження діалектики, за кожною типотворчою оз­накою можна виділити три або не менше трьох психологічних типів. Оскільки полярний (бі­нарний) підхід простіший і доступніший для розуміння, то в багатьох теоріях, особливо в древніх, ним обмежуються. Наприклад, у робо­ті [8] автор помилково підкреслює безсумнів­ність древньої бінарної основи Світобудови. Та­кий плоский, а не просторовий або глобальний підхід — обмежений, і люди, які ним користу­ються, бачать, наприклад, у медалі тільки дві сторони і не зауважують бічних граней. Тому не дивно, що сьогочасну соціонічну типологію [5; 7; 8] побудовано начебто на «полярних» оцінках у вигляді чотирьох дихотомій (знову традиційне чотири): екстравертний-інтровер-тний, сенсорний-інтуїтивний, мисленнєвий-чуттєвий, вирішувальний-сприймальний. Це свідчить про те, як відзначає автор [9], що ця типологія перебуває ще в розвитку, оскільки в житті між цими «полярними» оцінками обов'язково є хоча б одна «неполярна».

Так, між типами «екстраверт» й «інтроверт» перебуває проміжний тип, якому автор хотів да­ти свою назву, але потім установив, що цьому типу вже дали назву «біверт» (від латин. слова «бі» — два). Задля зрозумілості подальшого викладу автор дозволить собі нагадати читачам зазначений у [10] зміст понять «екстраверт», «інтроверт» і «біверт».

Якщо «екстраверт» — це людина, у якої від­чуття, інтереси, емоції «фокусуються» назов­ні — більше на інших людях, ніж на собі, більше на зовнішньому світі, ніж на внутрішньому, то «інтроверт» — людина, у якої відчуття, емоції, інтереси сфокусовано більше на собі, ніж на ін­ших, і спрямовано більше на своє внутрішнє життя, ніж на зовнішнє. «Біверт» — це людина, однаково спрямована назовні та всередину, сфокусована і на собі, і на інших. Біверти това­риські, енергійні у вчинках, але не так, як екс­траверти, вміють пристосовуватися до умов і змінювати їх. Але пристосовуються вони гірше від екстравертів, останні яскравіше, сильніше себе виявляють. І змінюють умови без впертос­ті інтровертів. Переживання бівертів спрямова­но й у себе, і назовні, але, можливо, не досяга­ють у них такого самовідволікання, як в екстра­вертів, і такого самозанурення, як в інтровертів. Головне те, що біверт — більше масовий тип, ніж екстраверт і інтроверт.

Ще до Юнга англійський дослідник характе­рів людей Фюрно Джордано у книзі «Характер з погляду тіла і генеалогії людини» (Лондон, 1896) висловив думку про недостатність по­лярного підходу. «Існує два характери, функці­онально відмінні, два ясно виражених типи ха­рактерів (із третім, проміжним): в одного ти­пу тенденція до активності сильна, а тенден­ція до рефлексії слабка; в іншого ж схильність до рефлексії переважає, тоді як потяг до діяль­ності виявляється більш слабким. Між: цими двома крайностями існує безліч ступенів. Од­нак досить буде показати ще один, третій тип, у якого здатність до рефлексії і здатність до дії перебувають більш чи менш у рівновазі». Але на таку думку Юнг під час аналізу цієї ро­боти [4, с 190] не звернув належної уваги, а по­діл людей на два (!) протилежних типи — на екстравертів і інтровертів — вважав головним своїм досягненням. Проте автор звертає увагу на недостатню повноту і конкретність визна­чень, поділяючи людей на ці два типи. Виклика­но це тим, що Юнг вклав у ці поняття по суті не полярні оцінки. Якщо тип інтроверта більш конкретний, то екстраверт, за Юнгом, менш конкретний. Це викликало в деяких дослідни­ків [10; 11] незадоволеність його підходом. Так, у роботі [11] підкреслено недосконалість тако­го підходу: «Насправді екстраверти можуть стати проблемою навіть для інших екстравер­тів» (с. 47) і «сам Керсі гадає, що ця теорія не завжди логічна» (с. 82). А психолог Г. Айзенк, який створив психологічний тест як коло ха­рактерів [10], виходячи з відомих чотирьох ти­пів темпераменту (сангвініка, флегматика, хо­лерика, меланхоліка), по-своєму оцінює екстра-і інтроверсію, тобто не так, як Юнг.

Виконаний автором аналіз психологічних ме­ханізмів дозволив йому не тільки замінити два типи першої дихотомії (екстраверта й інтровер­та) на три основних типи, але і якісно змінити, як показано нижче, зміст цього психологічного ме­ханізму. Як експериментальну базу для дослід­ження автор використовував і спостереження за поведінкою дітей, підлітків. На прикладі їхньої поведінки особливо помітний їх розподіл під час гри на три типи — відповідно до прагнення біль­шості з них грати разом, прагнення окремих із них нав'язувати свою гру та свої умови і правила гри іншим, прагнення окремих із них ухилятися від загальної гри, замикатися в собі. Тому вище­вказане розуміння трьох розглянутих типів [10] автор пропонує змінити в такий спосіб.

За схильністю людей до спілкування і до спільної діяльності (вже цим дається конкрети­зація типоутворюючої ознаки) варто виділити три їхні типи:

1)    тих, хто прагне бути разом з іншими, особ­ливо не виділяючись серед них, бути відкритим до спілкування з усіма і бути здатним до наслі­дування (їм легко в компаніях людей) — цей тип правильніше було б назвати «товарись­ким», ніж «бівертним»;

2)    тих, хто прагне бути разом з іншими, щоб нав'язувати їм свою волю або захоплювати їх сво­їми інтересами, щоб вивищуватися над ними або організовувати їх на виконання роботи чи гри — цьому типові більше відповідатиме назва «лідер­ський», ніж, наприклад, «екстравертний»;

3)    тих, хто прагне бути окремо від інших, за­микаючись у своїх інтересах, у своєму духовно­му світі і, наскільки це можливо, уникаючи під­порядкування комусь — цьому типові порівняно з «інтровертним» адекватнішою була б назва «замкнений». В останньому (третьому) типі лю­дину сприймають не як егоїста чи індивідуаліста (хоча вона може бути такою), а насамперед, як того, хто прагне усамітнитися, зосередитися на собі, обмежитися своїми інтересами. Запропо­новані типи (товариський, лідерський, замкне­ний) є конкретнішими і точнішими за змістом, ніж поняття відповідно «біверт», «екстраверт» і «інтроверт».

Пояснімо це на прикладі третього типу. Умо­ви життя можуть впливати на прояви якостей кожного типу. Наприклад, важкі економічні умови життя і проведення дозвілля переважно біля телевізора розвиває нетовариськість лю­дей. Це збільшує кількість замкнених, хоча не­товариськість і інтроверсія — не те саме. Інтро­версія — це вроджена малотовариськість, внут­рішній вимір характеру людини, сфокусова-ність на собі і відповідний уклад його емоцій. А нетовариськість — зовнішній, поведінковий ви­мір характеру, що його можуть породжувати й інтроверсія та інші причини, наприклад, хворо­ба, втома, надмірна зосередженість людини на чомусь важливому. Тому замкненість буває не тільки уродженою, а й якоюсь мірою нажитою, набутою, а також тимчасовою. Відповідно і лі­дирування є не тільки уродженою якістю, а й певною мірою набутою, тобто розвиненою в процесі роботи. Але тип «товариський» більш поширений у кожному народі, ніж типи «зам­кнутий» і «лідерський», хоча є національні особливості їх вияву.

Аналогічно і за іншими типотворчими озна­кам, що їх запропоновано у табл. як основні для встановлення вихідних психологічних ти­пів, автор виділив по три типи. Оскільки щодо двох типів за кожною з вищевказаних чоти­рьох дихотомій не було достатньої конкрет­ності у тлумаченні, автор запропонував свій типологічний підхід (формулювання шести типотворчих ознак і відмітних якостей окре­мих типів) і свої назви для отриманих 18-ти вихідних психологічних типів. Крім того, у ни­нішній соціонічній типології (у названих вище чотирьох дихотоміях) є тавтологія: застосову­ються назви «сенсорний» і «чуттєвий» для різ­них типів, але поняття «сенсорний» є теж «чуттєвий» (по-латин. sensus почуття). І з цієї причини автор вніс зміни. Тому, гадаємо, пропонована табл. вихідних психологічних типів буде обґрунтованіше й повніше виража­ти їх структуру і їх визначення. Оскільки най­більш загальні типотворчі ознаки і відмітні якості типів, на думку автора, встановлено і сформульовано як логічно очевидні, то отри­мані назви вихідних типів за шістьма ознака­ми, в тому числі замість другої, третьої та чет­вертої вищевказаних дихотомій, уже не потре­бують особливих пояснень.

Психіка людини, як відзначено вище, визна­чається внутрішніми якостями, що неусвідом-лено (як безсвідомо) діють і формують її харак­тер. Зовнішня поведінка людини автоматично відображає внутрішні якості. Але може в кри­тичних умовах бути прямо протилежною їм, наприклад, в умовах небезпеки для життя і не­обхідності виживання, або в разі усвідомлення своєї обмеженості, нездарності і хибності своїх попередніх поглядів і вчинків, або з метою егоїстичного пристосування до сильних і високо­поставлених заради кар'єри і вислужування — про таку людину кажуть, що вона психічно й духовно «зламалася». Тільки людей духовно (морально) стійких та ідеологічно переконаних не можливо психічно зламати.

Згідно виконаного дослідження якостей пси­хіки людей, автор отримав нові висновки: їх психіка виражається в проявах ними, насампе­ред, таких шести внутрішніх комплексів, щодо кожного з яких установлено основну типотвор-чу ознаку.

1.       Комплекс прихильності або залежності від інших людей, йому відповідає основна ознака (щодо повнолітніх тут і далі за іншими ком­плексами) — «Ваша схильність до спілкування і до спільної діяльності з іншими?»

2.       Комплекс інтересу до життя і одержання знань. Йому відповідає — «Як виявляєте інте­рес, збираєте інформацію і насичуєтеся вражен­нями?»

3.       Комплекс здібностей — «Як мислите, прий­маючи й виконуючи рішення, обробляючи ін­формацію?»

4.       Комплекс активності і енергонасиченості. Йому відповідає — «Як прагнете виконати рі­шення, завдання і реагуєте на інформацію й дії інших?»

5.       Комплекс стабільності і відданості — «Нас­кільки стійкі ваші прагнення й тривалі ваші ре­акції?»

6.       Комплекс схильності до мирних і агресив­них дій (як відображення первородної спадко­вості в їхньому менталітеті або схильності до прояву добра і зла в намірах, оцінках і вчинках). Йому відповідає основна типотворча ознака — «Як оцінюєте себе й інших, свою роботу і робо­ту інших?»

За кожною основною ознакою в табл. приве­дені відмітні якості (ті, що частіше зустрічають­ся варіанти якостей) для трьох типів людей за цією ознакою. Кожен внутрішній комплекс мо­же містити й неосновні ознаки, що в даній робо­ті не розглядаються.

Автор сподівається, що згодом із його підхо­дом (з вищесказаним) відносно визначення ви­хідних психологічних типів людей погодяться (звичайно, не відразу через інертність мислен­ня) інші дослідники, хоча не виключено, що назви для окремих вихідних типів можна буде змінити, щоб зробити їх більш адаптованими для сприймання. Будь-яка назва не відображає цілком об'єкт, а фіксує його, тому й назва кож­ного типу є умовно прийнята для відображення того змісту, що закладено в цей тип. У запропо­нованих назвах типів (наприклад, товариський, лідерський і замкнений) виражається головна відмінність цих типів. Назва типу, до якого люди (особливо фахівці) вже звикли, здається їм більш відповідною (а звичка — це безроз­судна інертна сила). Тому, думаю, буде потрі­бен час, щоб фахівці сприйняли і звикли до нових назв.

Автор у роботі [9] показав, що в чистому виг­ляді жоден установлений тип не існує, бо це абстракція — виділення якоїсь якості людини (або декількох) із безлічі якостей, які в нього іс­нують одночасно. За кожною ознакою вихідний психологічний тип людини з можливих визна­чається як такий, що переважає (до чого вона більш схильна за спадковістю), хоча встановле­ні три типи за кожною ознакою одночасно, але різною мірою, властиві кожному з людей. Нап­риклад, у кожної людини є якості типів «това­риський», «лідерський» і «замкнений», що в окремих життєвих ситуаціях можуть виявля­тися по-різному. Зокрема, батьки поводяться як лідери щодо малих дітей. Протягом життя окремі якості людей розвиваються, а відмін­ності загострюються або вирівнюються (під впливом буття, роботи чи внаслідок самовдос­коналення), тому перевага одного типу над ін­шими можливими стає більш або менш поміт­ною, що теж сприяє збільшенню розмаїтості ре­альних типів.

Так, наприклад, використовуючи позначки в табл., можна тип людини як «мислителя» вира­зити у вигляді однієї позначки «3.1», де перша цифра виражає типотворчу ознаку, а друга — тип, який переважає за цією ознакою. Викорис­товуючи всі градації розподілів у табл., можна вольову і доброзичливу особистість з аналітич­ним мисленням виразити у вигляді таких шести позначок «1.2, 2.3, 3.1, 4.1, 5.1, 6.2».

На основі отриманих 18-ти вихідних психоло­гічних типів фахівці можуть утворювати й уточнювати похідні типи, наприклад, за типом особистості (як показано вище на прикладі), за неоднаковою здатністю людей «засвоювати» ін­формацію (на типи інформаційного метаболіз­му), за типом темпераменту (сангвінік, флегма­тик, холерик і меланхолік), за станом нервової системи (зокрема, на збудливих, урівноваже­них, на гальмованих і ослаблених через хворо­бу, травму або шок) і т. ін. Якщо в фізиці пода­но чіткий поділ на вихідні одиниці (як основні) і на похідні та додаткові одиниці, то в психоло­гії, соціоніці й соціології пропонується також використовувати вихідні типи для можливості утворення з них головних похідних типів і до­даткових похідних типів, оскільки кожну лю­дину не можна цілком співвіднести з одним із вихідних типів, тільки з певною їх комбінацією. Тому вихідні типи є по суті окремі структурні елементи (як психологічні якості) людей, а тип конкретної людини (його структура в цілому) являє собою комбінацію цих якостей, тобто є похідним типом.

Про необхідність розглядати особистість лю­дини як комбінацію певних її якостей раніше говорилося, наприклад, у роботах Президента МАУП (Міжрегіональної Академії управління персоналом) Г. В. Щокіна. «Відзначаються три найважливіші психологічні характеристики особистості: стійкість властивостей особис­тості, єдність особистості, активність особис­тості. Особистість — дуже складне ціле, але в ній умовно можна виділити три основні блоки. Це спрямованість особистості (система її ставлення до навколишнього світу — мотиви, потреби, почуття, інтереси); можливості осо­бистості (здібності); психологічні особливості поведінки особистості (темперамент, харак­тер)» [12, с 31].

Якщо психологічний тип людини в цілому є комбінація шести вихідних типів, то інші похідні типи (наприклад, типи інформаційного метабо­лізму) можуть бути комбінацією меншого числа вихідних типів, що спрощує відповідний аналіз. При цьому кожна основна або додаткова комбі­нація вихідних типів може отримати як похід­ний тип свою окрему чи комбіновану назву.

Запропоновані автором вихідні психологічні типи [13] створюють нову й більш об'єктивну основу для аналітичної психології, тому що дають можливість уже конкретніше визначити зміст будь-яких похідних типів, наприклад, «вольова особистість», «раціональний» та «ір­раціональний». На думку автора, похідний тип «1.1, 2.1, 3.1» визначає суть «вузького» фахів­ця, який дозволяє собі мислити «вузькопрофе-сіонально», а комбінація «1.2, 2.3, 3.3» визначає суть «глобального» фахівця, тобто такого, який мислить глобально, однаково різнобічно. «Вузькі» фахівці, які зараз домінують у науках (а це не прискорює якісного розвитку остан­ніх), є психологічними антагоністами «гло­бальних» фахівців. Саме до других належать найбільші науковці, які оригінально та гло­бально мислять і відкривають нові обрії для розвитку наук (Піфагор, Авіценна, Р. Декарт, І. Ньютон, М. Ломоносов, К. Ціолковський, Д. Менделєєв, В. Вернадський та ін.). Перші ж люблять «шліфувати» й абстрактно деталізува­ти свої вузькопрофесійні знання, доводять іноді знання до створення своєї специфічної («пта­шиної») мови, близької до символічної (чи ко­дованої), але яка не зрозуміла іншим фахівцям (наприклад, в аналітичній математиці і соціоні-ці), хоч і дозволяє «вузьким» фахівцям ощадли­віше викладати матеріал і розуміти один одного з «півслова».

Подальший розвиток психології К. Г. Юнга поряд із застосуванням теорії інформаційного метаболізму Кемпінського привело А. Аугусти-навичюте до створення нової галузі психоло­гії — соціоніки. Перша її книга з соціоніки «Ду­альна природа людини» вийшла в 1978 р., вона обмежилася дуальним (тобто бінарним, поляр­ним) підходом до визначення типів. У концеп­ції використовується система позначень з імен історичних особистостей [5; 14]. Цей оригіналь­ний прийом для виділення похідних типів ко­рисний як допоміжний і образний. Але, на дум­ку автора, при аналітичних роботах акценти треба змістити. Відповідно до діалектики, будь-яке конкретне явище — краще від будь-якої абс­тракції, а тому будь-яка конкретна людина — складніша, ніж її характеристика. Тому, кожен абстрактно-виділений похідний тип (яку-небудь комбінацію вихідних типів) як один із головних похідних типів людей краще називати не типом Жукова або типом Єсеніна (і т. д.), а терміном, збірним за назвою і характерним від­повідно для Жукова або Єсеніна (і т. д.) у пев­ний період їхнього життя (наприклад, у період творчої зрілості). Крім того, на думку автора, використання імен великих людей з такою абс­трактною метою як узагальнених або загальних психологічних образів (для визначення типу і пояснення поведінки людей, включаючи зло­чинних і ненормальних) певною мірою прини­жує великих людей і пам'ять про них. Незнання 18-ти запропонованих вихідних типів пере­шкоджало створенню іншими вченими досить повних (як переконливих) типологій лю­дей [15]. Так, за формальними ознаками типо­логія особистості західного соціолога М. Вебера стосується соціально-психологічної характе­ристики поведінки людей. Відповідно до його класифікації виділяються чотири типи поведін­ки (знову чотири): раціонально-вольове, цін­нісно-раціональне, афективно-кероване і тра­диційне. Але ці чотири типи, корисні в чомусь, не охоплюють усі можливі похідні типи людей. Також те, що К. Г. Юнг нарівні з ознакою «екс-траверсія-інтроверсія» виділяє ознаку «раціо-нальність-ірраціональність» як однакового структуротворчого для психології окремих лю­дей є неправильним, бо поняття «раціональ­ний» та «ірраціональний» виражають похідні, а не вихідні психологічні типи як раніше, нап­риклад, «екстравертний» і «інтровертний». Аналогічно, на думку автора,  неправильним є включення до вихідних дихотомій ознаки «вирішувальний-сприймальний» як однієї з чо­тирьох структуротворчих ознак.

Поряд із цим слід відзначити, що серед людей часто трапляються комбінації їхніх вихідних типів (як симптомокомплекси для типів осо­бистості у Г. В. Щокіна [12; 16]), що як основні (або головні) похідні типи можуть розглядати­ся як більш загальні структуроутворюючі типи для масової характеристики груп людей і націй. Діалектико-матеріалістичний підхід, що його розробив і використав автор [1], дозволив йому запропонувати не тільки вихідну психологічну типологію людей [14], а й соціальну типологію людей [9] і націй [17].

Знання вихідних психологічних типів дасть можливість більш грамотно складати тести для типологічного обстеження людей, полегшить неспеціалістам визначення свого реального (як похідного) типу і фахівцям установлення ос­новних і неосновних (додаткових) похідних ти­пів, які зустрічаються в житті, а також зробить більш якісну психологічну характеристику лю­дей і націй.


Таблиця

Вихідні психологічні типи людей

Внутрішні комплекси Основна типотворча ознака комплексу Основні відмітні якості типу Назва вихідного психологічного типу
1. Комплекс прихильності до людей Ваша схильність до спілкування і до спільної діяльності з іншими? Прагнення бути разом з іншими, особливо не виділяючись серед них, бути відкритим для всіх 1.1. Товариський
      Прагнення бути разом з іншими, щоб нав'язувати їм свою волю або захоплювати їх своїми інтересами 1.2. Лідерський
      Прагнення бути окремо від інших, замикаючись у своїх інтересах і в міру можливості не підпорядковуватись комусь 1.3. Замкнений
2. Комплекс інтересу до життя і до одержання знань Як виявляєте інтерес, збираєте інформацію і насичуєтеся враженнями? Пунктуально, дослівно підряд, формально, педантично 2.1. Педантичний
    Довільно, фігурально, здогадами, осяяннями 2.2. Інтуїтивний
    Продумано, цілеспрямовано, доцільно 2.3. Цілеспрямований
3. Комплекс здібностей Як мислите, приймаючи та виконуючи рішення, обробляючи інформацію? Логічно і неупереджено 3.1. Розумовий
      Образно і наснажено 3.2. Почуттєвий
      Однаково образно і логічно, одночасно розумом і серцем 3.3. Універсальний
4. Комплекс активності і енергонасиченості Як прагнете виконати рішення, завдання і реагуєте на інформацію і дії інших? Швидко, стрімко, наполягаючи на своєму, надзвичайно енергійно, активно 4.1. Високоактивний
      Повільно, нерішуче, неактивно, малоенергійно, малоактивно 4.2. Малоактивний
      Зважено, методично, із середньою енергією, із середньою активністю 4.3. Середньоактивний
5. Комплекс стабільності і відданості Наскільки стійкі ваші прагнення і тривалі ваші реакції? Постійні, дуже витривалі, віддані, вперті, незворушні 5.1. Незворушний
      Середньовитривалі, які пристосовуються, заспокійливі, які стримуються 5.2. Стримуваний
      Короткочасні, невитривалі, запальні, рвучкі 5.3. Запальний
6. Комплекс схильності до мирних і агресивних дій, до прояву добра і зла Як оцінюєте себе й інших, свою роботу і роботу інших? Прискіпливо, критично, агресивно, недоброзичливо, упереджено 6.1. Прискіпливий
      Об'єктивно, справедливо, доброзичливо, прихильно 6.2. Прихильний
      Байдуже, немає своєї оцінки, ухиляється від оцінки 6.3. Ухильний

Література

1.    Ситкарёв Г. Т. ОСНОВЫ КОСМИЧЕСКОЙ ФИЛОСОФИИ, соот­ветствующие обращениям инопланетян / Монография. — К.: ИИЦ Госкомстата Украины, 2005. — 182 с.

2.    Ситкарёв Г. Т. ВЫБИРАЙ: вечная жизнь или вторая смерть // Продолжение следует. — К., 2002. — № 145 (апрель). — С. 7-9.

3.    Ситкарёв Г. Т. Новые решения старых проблем // ПЕРСО­НАЛ. — К., 2004. — № 4. — С. 40-43.

4.    Юнг К. Г. Психологические типы. — М.: ООО «Попурри», 1998. — 656 с.

5.    Букалов А. В., Бойко А. Г. Соционика: тайна человеческих от­ношений и биоэнергетика. — К.: Соборна Україна, 1992. — 78 с.

6.    Букалов А. В. Соционика и её место в иерархии целостных систем описания человека // Психология и соционика межлич­ностных отношений. — К., 2003. — № 2. — С. 39-40.

7.    Тихонов А. П. Теория психологических типов К. Г Юнга и ее дальнейшее развитие // Соционика, психология и межличнос­тные отношения: человек, коллектив, общество. — М.: Парус, 2002. — Июнь. — С. 2–10.

8.    Шульман Г А. Шестнадцать шестнадцатых // Психология и соционика межличностных отношений. — 2003. — № 2. — С. 25-38.

9.    Ситкарёв Г. Т. Основы социальной типологии людей // Пси­хология и соционика межличностных отношений. — К., 2003. — № 2. — С. 47-54.

10.   Рюриков Ю. Б. Мед и яд любви. — М.: Молодая гвардия, 1989. — 446 с.

11.   Крегер И. О., Тьюсон Дж. М. Типы людей и бизнес. — М.: Персей, Вече, Аст., 1995. — 560 с.

12.   Щёкин Г. В. Основы психологических знаний. — К.: МАУП., 1999. — 128 с.

13.   Ситкарёв Г. Т. Психологическая и социальная типология лю­дей как основа для обоснования подбора и расстановки кад­ров // Збірник наукових матеріалів. — ІV Всеукраїнська соціоло­гічна конференція «Проблеми розвитку соціологічної теорії». — К.: Соціологічна асоціація України, Інститут соціології НАН України, 2004. — С 411-414.

14.   Аугустинавичюте А. Соционика. Введение / Сост. Л. Филип­пов. — СПб. — М., 1998. — 444 с.

15.   Лебедев Б. К. Исторические формы социальных типов лич­ности (социально-философский аспект). — Казань.: Изд-во Ка­занского университета, 1976. — 181 с.

16.   Щёкин Г. В. Визуальная психодиагностика: познание людей по их внешности и поведению. — К.: МАУП, 2001 — 616 с.

17.   Ситкарёв Г Т. Основные различия наций и будущее пра­вославной славянской цивилизации // Материалы научно-прак­тической конференции «Истоки и перспективы Российско-Укра­инского сотрудничества». — К.: Славянский комитет Украины, Международная славянская академия, 2004. — С. 72-81.



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту