РУБРИКИ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
№ 4/2006 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
архів номерів
|
Вихідні психологічні типиГеннадій СІТКАРЬОВ, професор Міжнародної слов'янської академії, науковий співробітник ІСПЕ НАН України Слово «психіка» походить від давньогрецького слова «псіхе» (душа). Поява його як терміна є виявом інтересу до внутрішніх якостей людини, що їх вона наслідує від батьків. Але людина, пізнавши космічний зміст свого життя, про що йдеться у наших роботах [1; 2], може шляхом самовдосконалення змінити свою психіку в бік її оптимізації і досягнення при цьому нових її якостей. А це створить більш сприятливу вихідну базу (наприклад, більш стійкий і яскравий характер, схильність до якого вже передається в спадщину) для подальшого розвитку (і для самовиховання, і для виховання дітей та онуків). Отже людині, у принципі, цілком по силі протягом життя здійснити відносну, тобто неповну, зміну вроджених психологічних якостей, що може бути складовою духовного і цілеспрямованого самовдосконалення [1; 2]. Тільки так через кілька поколінь можна якісно змінити свій рід, націю або народ. Розуміння цього стає все важливішим у сучасній боротьбі цивілізацій за виживання. Будь-яке пізнання іде від простого (поверхневого) до більш складного (розвиненого) [1; 3]. Те ж спостерігається і в розвитку психології. Зокрема, психологічна типологія людей бере початок в основному від появи досліджень К. Г. Юнга (1875-1961). На Психологічному конгресі в Мюнхені у вересні 1913 р. він уперше вводить поняття екстраверсії та інтроверсії, показує, що вони, як і відповідні психологічні механізми, властиві не тільки душевнохворим, а й нормальним людям. Дослідник творчості Юнга В. В. Зеленський відзначав: «Спочатку Юнг розвивав гіпотезу, відповідно до якої мислення належало до чоловічої функції, а почуття приписувалося функції жіночій. Але згодом він її відкинув, коли стало зрозуміло, що, скажімо, мислення може мати однаковий стосунок як до жінки, так і до чоловіка» [4, с 690]. Надалі К. Г. Юнг виділив психологічні типи людей за чотирма полярними (як він гадав) ознаками: екстраверсія-інтроверсія, мислення-емоції, інтуїція-відчуття, раціональність-ірра-ціональність. Виділення, як головних ознак, тільки цих чотирьох дихотомій є наслідувальне, воно характерне для багатьох науковців, і не тільки того часу. Ще давньогрецький філософ Емпедокл, щоб внести порядок у хаос природних явищ, розділив їх на чотири стихії: земля, вода, повітря і вогонь. Аналогічно з'явилося тоді вчення про чотири основні якості: сухий, вологий, холодний, теплий. Дослідження характерів людей привели римського лікаря Галена (129-199) до встановлення чотирьох типів темпераменту: меланхолік, флегматик, сангвінік і холерик. Відповідно Юнг робить узагальнення. «Я виділяю чотири функції: мислення, почуття, відчуття й інтуїцію» [4, с 657], «На практиці ці чотири типи завжди скомбіновані з типом установки, тобто з екстраверсією або інтроверсією, так що самі функції виявляються в екстра-вертному та інтровертному варіанті. Це створює структуру з восьми наочних функціональних типів» [4, с 659]. Юнг створив основу для аналітичної психології, він також висунув концепцію колективного несвідомого, відповідно до якої в психіці людини, крім індивідуального підсвідомого виявляється і колективне несвідоме, що представляє собою наслідуваний досвід попередніх поколінь. Психологи, й особливо соціоніки, займаються нині переважно вивченням властивостей нервово-емоційної організації людей, визначенням різних можливих сполучень таких властивостей [1]. Незважаючи на надзвичайні успіхи соціоніки [5; 6; 7; 8 та ін.], складається враження, що багато з них через особливості професійного мислення є занадто поглиненими теоретичними дослідженнями приватних проблем і окремих питань, а тому поки не вирішено загальної проблеми — не створено загальноприйнятої та доступної для використання в реальному житті систематики людських типів. Це ж підтверджує робота доктора філософських наук А. В. Бука-лова, у якій розглядається досвід давньосхідних учень і сучасний досвід. Зокрема, відзначається: «Нині, крім психологічних класифікацій, існують дві розвинуті системи, що розглядають тип людини — астрологічна і соціонічна. Астрологія виділяє 12 типів людини, а соціоніка, як розширена типологія К. Г. Юнга, виділяє 16 типів. Численні спроби звести одну систему з іншою, наскільки відомо, успіху не мали» [6, с 39]. Автор показав доцільність використання для наукових досліджень [1; 9], у тому числі щодо розглянутої теми, двох положень діалектики, які він сформулював: 1) оскільки абстрактної істини немає, бо істина завжди конкретна, то визначення будь-якого поняття, щоб воно було правильним, повинне виходити з конкретної точки зору; 2) структура форм матерії і будь-яких її під-форм має не менше трьох різновидів різної значимості і принципово відмінних між собою. Відповідно до першого положення не можна створити найзагальнішу типологію людей (для всіх випадків), можливі лише конкретні типології: фізіологічна, психологічна, соціонічна, соціальна, юридична тощо. Неважко помітити, що ці типології відображають один об'єкт дослідження, є взаємозалежними, взаємно доповнюють і в чомусь повторюють одна одну. Наприклад, німецький психіатр Ернест Кречмер (у 20-ті роки минулого століття) поділив людей на три типи: циклотиміків, шизотиміків й іксотимі-ків — та показав, що в кожного з них різний склад душевного життя [10]. Ці люди можуть бути здоровими, але їхня психіка, вважає він, схильна до різних хвороб: у перших — до цик-лофренії, у других — до шизофренії, а в третіх — до епілепсії. Тобто це вже є проявом специфічної типології людей у медицині. Співробітників кафедри медичної психології і психіатрії Ворошиловградського медінституту (м. Луганськ), керівником яких є доктор медицини Б. Я. Первомайський, і які розвивають учення І. П. Павлова, визначили, згідно різних властивостей збудження і гальмування, 24 типи нервової системи. Крім того, є люди, у яких переважає образне мислення (у них сильніше працює права півкуля). Їх академік Павлов називав «художниками». В інших сильніше працює ліва півкуля — вона відає словесно-логічним мисленням. У них аналітичне мислення розвинене більше, аніж образне. Це «мислителі». Є й люди змішаного типу («рівноважні»), у яких обидві півкулі працюють однаково, і таких людей найбільше, але й у них теж особливий характер відчувань. Отже, говорить Первомайський, усього існує 24х3 = 72 типи нервової будови. У такому розмаїтті лише «нервових» типів можуть орієнтуватися тільки фахівці. Тому практично важливо, по-перше, виділити вихідні (як структу-ротворчі) типи людей, що їх мають всі знати і вивчати, під час одержання загальної освіти, і, по-друге, показати, як на основі цих типів установлювати типи особистості як похідні, а знати їх, насамперед, потрібно вже відповідним фахівцям. Виявлення основних типів людей слід робити, спираючись на діалектико-матеріаліс-тичний підхід, виходячи з загальних, і головних у їхньому житті, взаємин, тобто згідно трьох напрямків дослідження їхніх відмінностей: • як таких, що визначають можливий соціальний стан людини в суспільстві — це основні соціальні типи людей, що їх раніше було досліджено автором [9] (наприклад, за здатністю керувати або розробляти нові ідеї, за силою або глибиною здібностей і т. ін.), тому в даній статті ми їх не розглядаємо; • як таких, що характеризують взаємини людей у родині, у своєму роді й у колі близьких по роботі або за інтересами — це знання типів темпераменту, видів настрою, любові й дружби, ознак психічної, фізіологічної і духовної сумісності. Наприклад, однією з ознак фізіологічної сумісності є зовнішня схожість, яка сприятлива під час знайомства юнака і дівчини, оскільки у своїх родинах вони звикли до своїх рідних рис. Цей напрямок типології людей далі не викладаємо, бо для цього потрібна окрема стаття; • як таких, що відображають найбільш загальні психологічні якості людей різних націй — загальні психологічні відмінності в поведінці та у взаєминах; цей напрямок типології розглядається нижче. Відповідно до другого вищевказаного положення діалектики, за кожною типотворчою ознакою можна виділити три або не менше трьох психологічних типів. Оскільки полярний (бінарний) підхід простіший і доступніший для розуміння, то в багатьох теоріях, особливо в древніх, ним обмежуються. Наприклад, у роботі [8] автор помилково підкреслює безсумнівність древньої бінарної основи Світобудови. Такий плоский, а не просторовий або глобальний підхід — обмежений, і люди, які ним користуються, бачать, наприклад, у медалі тільки дві сторони і не зауважують бічних граней. Тому не дивно, що сьогочасну соціонічну типологію [5; 7; 8] побудовано начебто на «полярних» оцінках у вигляді чотирьох дихотомій (знову традиційне чотири): екстравертний-інтровер-тний, сенсорний-інтуїтивний, мисленнєвий-чуттєвий, вирішувальний-сприймальний. Це свідчить про те, як відзначає автор [9], що ця типологія перебуває ще в розвитку, оскільки в житті між цими «полярними» оцінками обов'язково є хоча б одна «неполярна». Так, між типами «екстраверт» й «інтроверт» перебуває проміжний тип, якому автор хотів дати свою назву, але потім установив, що цьому типу вже дали назву «біверт» (від латин. слова «бі» — два). Задля зрозумілості подальшого викладу автор дозволить собі нагадати читачам зазначений у [10] зміст понять «екстраверт», «інтроверт» і «біверт». Якщо «екстраверт» — це людина, у якої відчуття, інтереси, емоції «фокусуються» назовні — більше на інших людях, ніж на собі, більше на зовнішньому світі, ніж на внутрішньому, то «інтроверт» — людина, у якої відчуття, емоції, інтереси сфокусовано більше на собі, ніж на інших, і спрямовано більше на своє внутрішнє життя, ніж на зовнішнє. «Біверт» — це людина, однаково спрямована назовні та всередину, сфокусована і на собі, і на інших. Біверти товариські, енергійні у вчинках, але не так, як екстраверти, вміють пристосовуватися до умов і змінювати їх. Але пристосовуються вони гірше від екстравертів, останні яскравіше, сильніше себе виявляють. І змінюють умови без впертості інтровертів. Переживання бівертів спрямовано й у себе, і назовні, але, можливо, не досягають у них такого самовідволікання, як в екстравертів, і такого самозанурення, як в інтровертів. Головне те, що біверт — більше масовий тип, ніж екстраверт і інтроверт. Ще до Юнга англійський дослідник характерів людей Фюрно Джордано у книзі «Характер з погляду тіла і генеалогії людини» (Лондон, 1896) висловив думку про недостатність полярного підходу. «Існує два характери, функціонально відмінні, два ясно виражених типи характерів (із третім, проміжним): в одного типу тенденція до активності сильна, а тенденція до рефлексії слабка; в іншого ж схильність до рефлексії переважає, тоді як потяг до діяльності виявляється більш слабким. Між: цими двома крайностями існує безліч ступенів. Однак досить буде показати ще один, третій тип, у якого здатність до рефлексії і здатність до дії перебувають більш чи менш у рівновазі». Але на таку думку Юнг під час аналізу цієї роботи [4, с 190] не звернув належної уваги, а поділ людей на два (!) протилежних типи — на екстравертів і інтровертів — вважав головним своїм досягненням. Проте автор звертає увагу на недостатню повноту і конкретність визначень, поділяючи людей на ці два типи. Викликано це тим, що Юнг вклав у ці поняття по суті не полярні оцінки. Якщо тип інтроверта більш конкретний, то екстраверт, за Юнгом, менш конкретний. Це викликало в деяких дослідників [10; 11] незадоволеність його підходом. Так, у роботі [11] підкреслено недосконалість такого підходу: «Насправді екстраверти можуть стати проблемою навіть для інших екстравертів» (с. 47) і «сам Керсі гадає, що ця теорія не завжди логічна» (с. 82). А психолог Г. Айзенк, який створив психологічний тест як коло характерів [10], виходячи з відомих чотирьох типів темпераменту (сангвініка, флегматика, холерика, меланхоліка), по-своєму оцінює екстра-і інтроверсію, тобто не так, як Юнг. Виконаний автором аналіз психологічних механізмів дозволив йому не тільки замінити два типи першої дихотомії (екстраверта й інтроверта) на три основних типи, але і якісно змінити, як показано нижче, зміст цього психологічного механізму. Як експериментальну базу для дослідження автор використовував і спостереження за поведінкою дітей, підлітків. На прикладі їхньої поведінки особливо помітний їх розподіл під час гри на три типи — відповідно до прагнення більшості з них грати разом, прагнення окремих із них нав'язувати свою гру та свої умови і правила гри іншим, прагнення окремих із них ухилятися від загальної гри, замикатися в собі. Тому вищевказане розуміння трьох розглянутих типів [10] автор пропонує змінити в такий спосіб. За схильністю людей до спілкування і до спільної діяльності (вже цим дається конкретизація типоутворюючої ознаки) варто виділити три їхні типи: 1) тих, хто прагне бути разом з іншими, особливо не виділяючись серед них, бути відкритим до спілкування з усіма і бути здатним до наслідування (їм легко в компаніях людей) — цей тип правильніше було б назвати «товариським», ніж «бівертним»; 2) тих, хто прагне бути разом з іншими, щоб нав'язувати їм свою волю або захоплювати їх своїми інтересами, щоб вивищуватися над ними або організовувати їх на виконання роботи чи гри — цьому типові більше відповідатиме назва «лідерський», ніж, наприклад, «екстравертний»; 3) тих, хто прагне бути окремо від інших, замикаючись у своїх інтересах, у своєму духовному світі і, наскільки це можливо, уникаючи підпорядкування комусь — цьому типові порівняно з «інтровертним» адекватнішою була б назва «замкнений». В останньому (третьому) типі людину сприймають не як егоїста чи індивідуаліста (хоча вона може бути такою), а насамперед, як того, хто прагне усамітнитися, зосередитися на собі, обмежитися своїми інтересами. Запропоновані типи (товариський, лідерський, замкнений) є конкретнішими і точнішими за змістом, ніж поняття відповідно «біверт», «екстраверт» і «інтроверт». Пояснімо це на прикладі третього типу. Умови життя можуть впливати на прояви якостей кожного типу. Наприклад, важкі економічні умови життя і проведення дозвілля переважно біля телевізора розвиває нетовариськість людей. Це збільшує кількість замкнених, хоча нетовариськість і інтроверсія — не те саме. Інтроверсія — це вроджена малотовариськість, внутрішній вимір характеру людини, сфокусова-ність на собі і відповідний уклад його емоцій. А нетовариськість — зовнішній, поведінковий вимір характеру, що його можуть породжувати й інтроверсія та інші причини, наприклад, хвороба, втома, надмірна зосередженість людини на чомусь важливому. Тому замкненість буває не тільки уродженою, а й якоюсь мірою нажитою, набутою, а також тимчасовою. Відповідно і лідирування є не тільки уродженою якістю, а й певною мірою набутою, тобто розвиненою в процесі роботи. Але тип «товариський» більш поширений у кожному народі, ніж типи «замкнутий» і «лідерський», хоча є національні особливості їх вияву. Аналогічно і за іншими типотворчими ознакам, що їх запропоновано у табл. як основні для встановлення вихідних психологічних типів, автор виділив по три типи. Оскільки щодо двох типів за кожною з вищевказаних чотирьох дихотомій не було достатньої конкретності у тлумаченні, автор запропонував свій типологічний підхід (формулювання шести типотворчих ознак і відмітних якостей окремих типів) і свої назви для отриманих 18-ти вихідних психологічних типів. Крім того, у нинішній соціонічній типології (у названих вище чотирьох дихотоміях) є тавтологія: застосовуються назви «сенсорний» і «чуттєвий» для різних типів, але поняття «сенсорний» є теж «чуттєвий» (по-латин. sensus — почуття). І з цієї причини автор вніс зміни. Тому, гадаємо, пропонована табл. вихідних психологічних типів буде обґрунтованіше й повніше виражати їх структуру і їх визначення. Оскільки найбільш загальні типотворчі ознаки і відмітні якості типів, на думку автора, встановлено і сформульовано як логічно очевидні, то отримані назви вихідних типів за шістьма ознаками, в тому числі замість другої, третьої та четвертої вищевказаних дихотомій, уже не потребують особливих пояснень. Психіка людини, як відзначено вище, визначається внутрішніми якостями, що неусвідом-лено (як безсвідомо) діють і формують її характер. Зовнішня поведінка людини автоматично відображає внутрішні якості. Але може в критичних умовах бути прямо протилежною їм, наприклад, в умовах небезпеки для життя і необхідності виживання, або в разі усвідомлення своєї обмеженості, нездарності і хибності своїх попередніх поглядів і вчинків, або з метою егоїстичного пристосування до сильних і високопоставлених заради кар'єри і вислужування — про таку людину кажуть, що вона психічно й духовно «зламалася». Тільки людей духовно (морально) стійких та ідеологічно переконаних не можливо психічно зламати. Згідно виконаного дослідження якостей психіки людей, автор отримав нові висновки: їх психіка виражається в проявах ними, насамперед, таких шести внутрішніх комплексів, щодо кожного з яких установлено основну типотвор-чу ознаку. 1. Комплекс прихильності або залежності від інших людей, йому відповідає основна ознака (щодо повнолітніх тут і далі за іншими комплексами) — «Ваша схильність до спілкування і до спільної діяльності з іншими?» 2. Комплекс інтересу до життя і одержання знань. Йому відповідає — «Як виявляєте інтерес, збираєте інформацію і насичуєтеся враженнями?» 3. Комплекс здібностей — «Як мислите, приймаючи й виконуючи рішення, обробляючи інформацію?» 4. Комплекс активності і енергонасиченості. Йому відповідає — «Як прагнете виконати рішення, завдання і реагуєте на інформацію й дії інших?» 5. Комплекс стабільності і відданості — «Наскільки стійкі ваші прагнення й тривалі ваші реакції?» 6. Комплекс схильності до мирних і агресивних дій (як відображення первородної спадковості в їхньому менталітеті або схильності до прояву добра і зла в намірах, оцінках і вчинках). Йому відповідає основна типотворча ознака — «Як оцінюєте себе й інших, свою роботу і роботу інших?» За кожною основною ознакою в табл. приведені відмітні якості (ті, що частіше зустрічаються варіанти якостей) для трьох типів людей за цією ознакою. Кожен внутрішній комплекс може містити й неосновні ознаки, що в даній роботі не розглядаються. Автор сподівається, що згодом із його підходом (з вищесказаним) відносно визначення вихідних психологічних типів людей погодяться (звичайно, не відразу через інертність мислення) інші дослідники, хоча не виключено, що назви для окремих вихідних типів можна буде змінити, щоб зробити їх більш адаптованими для сприймання. Будь-яка назва не відображає цілком об'єкт, а фіксує його, тому й назва кожного типу є умовно прийнята для відображення того змісту, що закладено в цей тип. У запропонованих назвах типів (наприклад, товариський, лідерський і замкнений) виражається головна відмінність цих типів. Назва типу, до якого люди (особливо фахівці) вже звикли, здається їм більш відповідною (а звичка — це безрозсудна інертна сила). Тому, думаю, буде потрібен час, щоб фахівці сприйняли і звикли до нових назв. Автор у роботі [9] показав, що в чистому вигляді жоден установлений тип не існує, бо це абстракція — виділення якоїсь якості людини (або декількох) із безлічі якостей, які в нього існують одночасно. За кожною ознакою вихідний психологічний тип людини з можливих визначається як такий, що переважає (до чого вона більш схильна за спадковістю), хоча встановлені три типи за кожною ознакою одночасно, але різною мірою, властиві кожному з людей. Наприклад, у кожної людини є якості типів «товариський», «лідерський» і «замкнений», що в окремих життєвих ситуаціях можуть виявлятися по-різному. Зокрема, батьки поводяться як лідери щодо малих дітей. Протягом життя окремі якості людей розвиваються, а відмінності загострюються або вирівнюються (під впливом буття, роботи чи внаслідок самовдосконалення), тому перевага одного типу над іншими можливими стає більш або менш помітною, що теж сприяє збільшенню розмаїтості реальних типів. Так, наприклад, використовуючи позначки в табл., можна тип людини як «мислителя» виразити у вигляді однієї позначки «3.1», де перша цифра виражає типотворчу ознаку, а друга — тип, який переважає за цією ознакою. Використовуючи всі градації розподілів у табл., можна вольову і доброзичливу особистість з аналітичним мисленням виразити у вигляді таких шести позначок «1.2, 2.3, 3.1, 4.1, 5.1, 6.2». На основі отриманих 18-ти вихідних психологічних типів фахівці можуть утворювати й уточнювати похідні типи, наприклад, за типом особистості (як показано вище на прикладі), за неоднаковою здатністю людей «засвоювати» інформацію (на типи інформаційного метаболізму), за типом темпераменту (сангвінік, флегматик, холерик і меланхолік), за станом нервової системи (зокрема, на збудливих, урівноважених, на гальмованих і ослаблених через хворобу, травму або шок) і т. ін. Якщо в фізиці подано чіткий поділ на вихідні одиниці (як основні) і на похідні та додаткові одиниці, то в психології, соціоніці й соціології пропонується також використовувати вихідні типи для можливості утворення з них головних похідних типів і додаткових похідних типів, оскільки кожну людину не можна цілком співвіднести з одним із вихідних типів, тільки з певною їх комбінацією. Тому вихідні типи є по суті окремі структурні елементи (як психологічні якості) людей, а тип конкретної людини (його структура в цілому) являє собою комбінацію цих якостей, тобто є похідним типом. Про необхідність розглядати особистість людини як комбінацію певних її якостей раніше говорилося, наприклад, у роботах Президента МАУП (Міжрегіональної Академії управління персоналом) Г. В. Щокіна. «Відзначаються три найважливіші психологічні характеристики особистості: стійкість властивостей особистості, єдність особистості, активність особистості. Особистість — дуже складне ціле, але в ній умовно можна виділити три основні блоки. Це спрямованість особистості (система її ставлення до навколишнього світу — мотиви, потреби, почуття, інтереси); можливості особистості (здібності); психологічні особливості поведінки особистості (темперамент, характер)» [12, с 31]. Якщо психологічний тип людини в цілому є комбінація шести вихідних типів, то інші похідні типи (наприклад, типи інформаційного метаболізму) можуть бути комбінацією меншого числа вихідних типів, що спрощує відповідний аналіз. При цьому кожна основна або додаткова комбінація вихідних типів може отримати як похідний тип свою окрему чи комбіновану назву. Запропоновані автором вихідні психологічні типи [13] створюють нову й більш об'єктивну основу для аналітичної психології, тому що дають можливість уже конкретніше визначити зміст будь-яких похідних типів, наприклад, «вольова особистість», «раціональний» та «ірраціональний». На думку автора, похідний тип «1.1, 2.1, 3.1» визначає суть «вузького» фахівця, який дозволяє собі мислити «вузькопрофе-сіонально», а комбінація «1.2, 2.3, 3.3» визначає суть «глобального» фахівця, тобто такого, який мислить глобально, однаково різнобічно. «Вузькі» фахівці, які зараз домінують у науках (а це не прискорює якісного розвитку останніх), є психологічними антагоністами «глобальних» фахівців. Саме до других належать найбільші науковці, які оригінально та глобально мислять і відкривають нові обрії для розвитку наук (Піфагор, Авіценна, Р. Декарт, І. Ньютон, М. Ломоносов, К. Ціолковський, Д. Менделєєв, В. Вернадський та ін.). Перші ж люблять «шліфувати» й абстрактно деталізувати свої вузькопрофесійні знання, доводять іноді знання до створення своєї специфічної («пташиної») мови, близької до символічної (чи кодованої), але яка не зрозуміла іншим фахівцям (наприклад, в аналітичній математиці і соціоні-ці), хоч і дозволяє «вузьким» фахівцям ощадливіше викладати матеріал і розуміти один одного з «півслова». Подальший розвиток психології К. Г. Юнга поряд із застосуванням теорії інформаційного метаболізму Кемпінського привело А. Аугусти-навичюте до створення нової галузі психології — соціоніки. Перша її книга з соціоніки «Дуальна природа людини» вийшла в 1978 р., вона обмежилася дуальним (тобто бінарним, полярним) підходом до визначення типів. У концепції використовується система позначень з імен історичних особистостей [5; 14]. Цей оригінальний прийом для виділення похідних типів корисний як допоміжний і образний. Але, на думку автора, при аналітичних роботах акценти треба змістити. Відповідно до діалектики, будь-яке конкретне явище — краще від будь-якої абстракції, а тому будь-яка конкретна людина — складніша, ніж її характеристика. Тому, кожен абстрактно-виділений похідний тип (яку-небудь комбінацію вихідних типів) як один із головних похідних типів людей краще називати не типом Жукова або типом Єсеніна (і т. д.), а терміном, збірним за назвою і характерним відповідно для Жукова або Єсеніна (і т. д.) у певний період їхнього життя (наприклад, у період творчої зрілості). Крім того, на думку автора, використання імен великих людей з такою абстрактною метою як узагальнених або загальних психологічних образів (для визначення типу і пояснення поведінки людей, включаючи злочинних і ненормальних) певною мірою принижує великих людей і пам'ять про них. Незнання 18-ти запропонованих вихідних типів перешкоджало створенню іншими вченими досить повних (як переконливих) типологій людей [15]. Так, за формальними ознаками типологія особистості західного соціолога М. Вебера стосується соціально-психологічної характеристики поведінки людей. Відповідно до його класифікації виділяються чотири типи поведінки (знову чотири): раціонально-вольове, ціннісно-раціональне, афективно-кероване і традиційне. Але ці чотири типи, корисні в чомусь, не охоплюють усі можливі похідні типи людей. Також те, що К. Г. Юнг нарівні з ознакою «екс-траверсія-інтроверсія» виділяє ознаку «раціо-нальність-ірраціональність» як однакового структуротворчого для психології окремих людей є неправильним, бо поняття «раціональний» та «ірраціональний» виражають похідні, а не вихідні психологічні типи як раніше, наприклад, «екстравертний» і «інтровертний». Аналогічно, на думку автора, неправильним є включення до вихідних дихотомій ознаки «вирішувальний-сприймальний» як однієї з чотирьох структуротворчих ознак. Поряд із цим слід відзначити, що серед людей часто трапляються комбінації їхніх вихідних типів (як симптомокомплекси для типів особистості у Г. В. Щокіна [12; 16]), що як основні (або головні) похідні типи можуть розглядатися як більш загальні структуроутворюючі типи для масової характеристики груп людей і націй. Діалектико-матеріалістичний підхід, що його розробив і використав автор [1], дозволив йому запропонувати не тільки вихідну психологічну типологію людей [14], а й соціальну типологію людей [9] і націй [17]. Знання вихідних психологічних типів дасть можливість більш грамотно складати тести для типологічного обстеження людей, полегшить неспеціалістам визначення свого реального (як похідного) типу і фахівцям установлення основних і неосновних (додаткових) похідних типів, які зустрічаються в житті, а також зробить більш якісну психологічну характеристику людей і націй. Таблиця Вихідні психологічні типи людей
Література 1. Ситкарёв Г. Т. ОСНОВЫ КОСМИЧЕСКОЙ ФИЛОСОФИИ, соответствующие обращениям инопланетян / Монография. — К.: ИИЦ Госкомстата Украины, 2005. — 182 с. 2. Ситкарёв Г. Т. ВЫБИРАЙ: вечная жизнь или вторая смерть // Продолжение следует. — К., 2002. — № 145 (апрель). — С. 7-9. 3. Ситкарёв Г. Т. Новые решения старых проблем // ПЕРСОНАЛ. — К., 2004. — № 4. — С. 40-43. 4. Юнг К. Г. Психологические типы. — М.: ООО «Попурри», 1998. — 656 с. 5. Букалов А. В., Бойко А. Г. Соционика: тайна человеческих отношений и биоэнергетика. — К.: Соборна Україна, 1992. — 78 с. 6. Букалов А. В. Соционика и её место в иерархии целостных систем описания человека // Психология и соционика межличностных отношений. — К., 2003. — № 2. — С. 39-40. 7. Тихонов А. П. Теория психологических типов К. Г Юнга и ее дальнейшее развитие // Соционика, психология и межличностные отношения: человек, коллектив, общество. — М.: Парус, 2002. — Июнь. — С. 2–10. 8. Шульман Г А. Шестнадцать шестнадцатых // Психология и соционика межличностных отношений. — 2003. — № 2. — С. 25-38. 9. Ситкарёв Г. Т. Основы социальной типологии людей // Психология и соционика межличностных отношений. — К., 2003. — № 2. — С. 47-54. 10. Рюриков Ю. Б. Мед и яд любви. — М.: Молодая гвардия, 1989. — 446 с. 11. Крегер И. О., Тьюсон Дж. М. Типы людей и бизнес. — М.: Персей, Вече, Аст., 1995. — 560 с. 12. Щёкин Г. В. Основы психологических знаний. — К.: МАУП., 1999. — 128 с. 13. Ситкарёв Г. Т. Психологическая и социальная типология людей как основа для обоснования подбора и расстановки кадров // Збірник наукових матеріалів. — ІV Всеукраїнська соціологічна конференція «Проблеми розвитку соціологічної теорії». — К.: Соціологічна асоціація України, Інститут соціології НАН України, 2004. — С 411-414. 14. Аугустинавичюте А. Соционика. Введение / Сост. Л. Филиппов. — СПб. — М., 1998. — 444 с. 15. Лебедев Б. К. Исторические формы социальных типов личности (социально-философский аспект). — Казань.: Изд-во Казанского университета, 1976. — 181 с. 16. Щёкин Г. В. Визуальная психодиагностика: познание людей по их внешности и поведению. — К.: МАУП, 2001 — 616 с. 17. Ситкарёв Г Т. Основные различия наций и будущее православной славянской цивилизации // Материалы научно-практической конференции «Истоки и перспективы Российско-Украинского сотрудничества». — К.: Славянский комитет Украины, Международная славянская академия, 2004. — С. 72-81. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |