РУБРИКИ |
|||||||||||||||
№ 4/2006 | |||||||||||||||
архів номерів
|
Команда мріїАлла КАПАЦИНА КомандоутворенняКомандоутворення є процесом, у якому оцінюють, як члени робочих груп співпрацюють один з одним і планують зміни для підвищення групової ефективної діяльності. Цей метод підходить для тих випадків, коли продуктивність кожного члена групи залежить від продуктивності інших, наприклад, у виконанні істотно нового виду діяльності, у творчості або спорті. Команда — це невелика група людей, які взаємодоповнюють і взаємозамінюють один одного в процесі досягнення поставлених цілей. Організація команди будується на продуманому пози-ціюванні учасників, які мають спільне бачення ситуації й стратегічних цілей і володіють відпрацьованими процедурами взаємодії. Команда проходить еволюцію від робочої групи (Working Group), що створюється для виконання того чи іншого виду діяльності, до команди найвищої якості (High PerformanceTeam). Існує п'ять цілей, досягнення яких забезпечує створення ефективної команди. Команда повинна: 1. Прояснити й узгодити обов'язки кожного. 2. Розвивати кооперацію, координацію й комунікацію як на внутрішньокомандному так і на міжкомандному рівнях. 3. Виявити та вирішити потенційні проблеми, які можуть перешкодити її діяльності. 4. Бути відкритою до нових творчих способів вирішення завдань. 5. Задавати стандарти якості. Якості ефективної командиНезважаючи на розмаїтість видів команд і виконуваної ними діяльності, все-таки можна виділити кілька основних якостей, властивих більшості ефективних команд. Насамперед, це такі три характеристики: 1. Ефективні команди не тільки розуміють свої власні цілі, а й усвідомлюють, як їхнє досягнення вплине на ефективність діяльності всієї організації. 2. Вони знають, що, хоча для якихось цілей і досить індивідуального підходу, більшість із них вимагає спільних зусиль для досягнення. 3. Члени такої команди здатні не тільки зрозуміти, а й оцінити та використати особистісні й професійні особливості кожного з них. Цілі тренінгу:• Дати теоретичні знання із командоутворення. • Виявити в робочій групі представників різних психотипів і поінформувати їх про особливості їхньої командної ролі й діяльності. • Відробити навички взаємодії в команді відповідно до психотипів її членів. Чотири типи роботиВідповідно до чудового дослідження, проведеного Алленом Фаденом і Марі Уест, майже всяку роботу, пов'язану з керуванням проектами, можна розбити на чотири основні категорії: Рішення: Відшукування за допомогою мозкових атак ідей, варіантів рішення проблем і використання сприятливих можливостей. Стратегія: Вибір найбільш пріоритетних ідей і розробка плану заходів. Аналіз: Розбір можливих несприятливих наслідків обраних рішень. Результати: Перетворення плану заходів у конкретну систему, а потім виконання. Із цими чотирма типами роботи зіставляють чотири типи працівників. Зайці Генератори випадкових ідей. Люблять придумувати різні творчі ідеї, які їм незабаром набридають. Планомірна й наполеглива реалізація рішень для них не притаманна. Сови
Ці люди люблять розставляти все на полички і планувати стратегію успіху. Якщо їм підказати ідею, вони миттєво пояснять вам, якими повинні бути наступні кроки для здійснення цієї витівки. Це люди ґрунтовні й наполегливі, які люблять заводити зв'язки із клієнтами й придумувати плани. Черепахи Вважають, що тихіше їдеш — далі будеш. Вони консервативні, з підозрою ставляться до всяких нових ідей. Вірять у традиції, перевірені часом рішення, не люблять ризикувати. Вони сильні у виявленні проблем, здатні «заглядати за кут» і пророкувати, що може піти не так. Допомагають команді передбачати невдачі ще на стадії підготовки, зберігаючи тим самим час і гроші. Білки Це люди уважні до деталей, які ретельно виконують поетапно розписану роботу. Мислять методично й логічно. Акуратні й передбачувані. Вкажіть їм конкретні кроки та вимоги, і вони відмінно впораються з дорученою справою. Вам потрібно мати у своїй команді хоча б одного працівника кожного типу. Більшість людей схиляються до якогось одного робочого стилю і якийсь один є «запасним». Якщо мати одного Зайця/Сову й Черепаху/Білку або Зайця/Черепаху й Сову/Білку, у вас є гарантія мати гарного виконавця у всіх чотирьох напрямах роботи. Команду можна ділити в різних комбінаціях — за умови, що у вас є працівники, які відповідають кожному робочому стилю. Якщо не буде хоч одного — ви в небезпеці. Без двох вам загрожує катастрофа. Хто ви? Заєць? Білка? Сова? Черепаха? Команда мрії в зборіПісля того, як усі члени вашої команди пройшли діагностику Зайці — Сови — Черепахи — Білки, впишіть ім'я кожного члена в стовпчик, що відповідає його домінантному стилю роботи. Одна людина може мати два домінантних стилі. Якщо це так, її ім'я має бути вписане двічі. Ваша команда мрії відповідно до класифікації ЗСЧБЗайці — генератори ідей. Сови — стратеги. Черепахи — аналітики. Білки — поетапні виконавці.
Якщо якогось стилю роботи вашій команді мрії бракує, його необхідно заповнити. Якщо у вас є тільки Зайці й Сови, у вас буде маса ідей, які комусь треба буде довести до кінця. Вам траплялося працювати в команді, де повно ентузіазму із приводу новаторських ідей і де люди начебто б навіть починають працювати над ними, але, зрештою, нічого не виходить? Цим командам необхідні Черепахи, які б трохи стримували їх «спритність» і спонукали розробити розумну стратегію роботи. Потрібні також і Білки, які ефективно реалізують цю стратегію. Команда, що складається тільки з аналітиків-Черепах і виконавців-Білок, може мати добре налагоджену систему роботи, але їм бракує свіжих ідей і новаторських продуктів, щоб рухатися вперед. Якщо у вас є тільки Зайці й Черепахи, ви приречені на безконечні дебати. Черепахи вважають, що Зайці зовсім втратили розум зі своїми маячними ідеями, Зайці ж звинувачують Черепах у критиканстві й ретроградстві. Черепахи врешті зводять новаторські ідеї Зайців нанівець. Їхня спільна робота призводить лише до постійних сварок, падіння морального духу й майже повної відсутності результатів. Один надзвичайно творчий Заєць став віце-президентом рекламного агентства, де було трохи Зайців, багато Черепах і тільки одна Сова. Фірма переживала великі труднощі із впровадженням нових рекламних кампаній і залученням нових клієнтів. Але коли віце-президент для роботи над проектами запросив з боку декількох Сов, доходи компанії за рік збільшились від 7 мільйонів доларів до 30, а ще через рік досягли 44 мільйонів. Збалансована команда — критично важливий етап на шляху розвитку організації й бізнесу. Ефективність команди мріїТепер, коли у вас є ця казкова команда, що вам належить зробити для оптимізації її роботи? Ви повинні розподіляти роботу так, щоб кожен займався тим, у чому особливо сильний. Ви можете сказати, що це не завжди можливо. «Хто захоче брати на себе всю брудну роботу?» Але якщо команда мрії збалансована, у ній завжди перебуває людина, якій подобається робити те, що не подобається іншим. Наприклад, Заєць ненавидить возитися зі звітами про витрати. Зате Білка одержує задоволення від заповнення акуратних стовпчиків цифр і підведення балансу. А торговельні презентації, що наводять жах на Білку? Цим любить займатися Сова. Брудної роботи не буває, буває тільки, що людина займається не своєю справою. Якщо це так, потрібно помінятися робочими обов'язками. Кожен може делегувати свою «брудну» роботу тому, хто любить нею займатися. Це взаємовигідний підхід у його найкращому прояві. Це може потроїти ефективність і швидкість роботи вашої команди, бо коли ми займаємося ненавмисною роботою, вона різко сповільнюється. А швидкість — це нова валюта бізнесу. Як різко збільшити швидкість роботи. Кожен член команди розписує, що він повинен зробити найближчим часом. Кожне завдання, яке необхідно виконати, позначають індексом 3 (Заєць), С (Сова), Ч (Черепаха) або Б (Білка). Кожне завдання, позначене індексом, що не відповідає вашому профілю ЗСЧБ, передоручіть тому члену команди, якому вона більше підходить за стилем, замість цього взявши на себе частину їхньої роботи, що більше відповідає вашому профілю ЗСЧБ (а не посадовим обов'язкам). Продовжуйте цей обмін, поки всі частини вашої роботи будуть відповідати вашому робочому стилю. Зростання продуктивності, забезпечуване цим обміном, прямо пропорційне первісній розбіжності між робочим стилем кожного працівника й тими завданнями, які йому необхідно виконати. Коли кожен робить те, що йому подобається, він працює швидше, стає щасливішим, а в довгостроковій перспективі — заможнішим. Прискорені нарадиЯк витягти з команди максимум користі Більшість людей наради терпіти не можуть. Вони вважають їх непродуктивним і стомлюючим проведенням часу — після наради люди часто скаржаться на втому, на відчуття, що від цього однаково ніякої користі не буде. Так найчастіше гарну ідею хоронять під товщею заперечень, найкращі ідеї містять у собі масу недоліків. Але це не свідчить про те, що від них потрібно відмахуватися. На нарадах занадто часто слушну ідею відкидають як непрацездатну, коли в ній виявляють якісь недоліки. Завжди знаходиться Черепаха, яка підмітить ті чи інші підводні камені, і ідея, не встигнувши народитися, вмирає. Ідею ж спочатку потрібно підтримувати, їй потрібно дати час вирости й розвитися. Коли час «витримки» проходить, ідею можна за необхідності вдосконалити. Причому обережні й не люблячі ризикувати Черепахи виражають свою заклопотаність, а легковажні Зайці, у свою чергу, придумують способи, як обійти зазначені проблеми, і тим самим утверджують свою первісну ідею. Весь секрет у правильній послідовності. Є час творити, уявляти, мріяти. На цьому етапі ідеї не слід критикувати, їх потрібно максимально підтримувати. Потім треба дати можливість критикам висловити свої страхи й похмурі пророцтва. Таким чином, команда мрії здатна знайти найкраще рішення, а не спалювати себе в нескінченних суперечках. 1. Сеанс позитивної мозкової атаки. Своє слово повинен сказати кожен учасник проекту. Вся група, за винятком Сови, впродовж 10 хвилин записує ідеї із приводу рішення проблеми, допомоги клієнтові або виконання якогось завдання. Потім кожен учасник ділиться з іншими думками зі свого списку. Нікому не дозволено на цьому етапі критикувати або давати оцінки. Учасники можуть лише підтримувати ідею або розвивати. 2. Процес добору. Як тільки список складено, всі залишають приміщення, крім Сови. У неї особливе чуття відносно пріоритетів, вона добре відчуває, яка ідея перспективна з погляду практичної реалізації, а яка ні. Вона розпізнає раціональні зерна в кожній ідеї й, комбінуючи їх, створює щось краще. Сова відбирає ідеї з найбільшим потенціалом, а інші відкладає в банк ідей на майбутнє. 3. Виявлення недоліків. Потім до Сови приєднуються Черепахи (Зайці й Білки, як і раніше, відсутні), і їх просять «продути» ідею на наявність яких-небудь «дір». Ви окрилюєте Черепаху, коли говорите їй: «Знайдіть у цій ідеї все, що може піти не так, як треба». Звичайно похмурі застереження, висловлювані Черепахами з кращих спонукань, ніхто не вітає, але підтримайте ж їх! Черепахи діляться з Совою проблемами, які вони знаходять в ідеї, а потім ідуть. 4. Рішення проблем. Тепер у кімнату до Сови повертаються Зайці. Їх просять знайти рішення для тих проблем, на які вказали Черепахи. Цей етап може повторюватися багаторазово, поки Зайці не дадуть задовільної відповіді на основні питання, наявність яких підтверджено Совою. Тест «ХТО ВИ?»Поставте, будь ласка, знак + навпроти тих тверджень, які, на ваш погляд, відповідають вашому характеру, і знак -, якщо сказане вас не стосується. Кожний «+» оцінюється 1 балом, «-» — 0 балів. За кожним психотипом бали підсумовують. 7-10 балів свідчать про те, що цей психотип виражений у вас найяскравіше. Заєць Придумати щось нове для мене звичайна справа. Багато хто вважає мене творчою особистістю. Будь-яка справа мені незабаром набридає. Планомірність і наполегливість — далеко не властиві мені якості. Я легко й швидко перемикаюся з одного виду діяльності на іншій. Монотонна, рутинна праця — не для мене. Я люблю мріяти й фантазувати. При виникненні перешкоди я досить швидко відступаю від наміченого плану. Я рідко доводжу почату справу до кінця. Складати докладні плани — значить даремно гаяти час, тому що ніколи нічого не йде так, як задумав спочатку. Сова Люблю розставляти все на полички. Мені подобається складати детальні плани. Я задовго до наміченої дати планую різні заходи й зустрічі. Я не дуже-то здатний придумати нове, але зате будь-яку ідею можу розписати поетапно, щоб досягти поставленої мети. У будь-якій справі мене цікавить докладна технологія досягнення результату. Якщо не буде складено детальний план роботи, можна допустити чимало помилок. Багато хто говорить мені, що я наполегливий у досягненні поставлених цілей. Мені подобається встановлювати міцні контакти з клієнтами фірми. Обґрунтованість і поступовість — основа досягнення успіху. У моєму житті успіх залежить, скоріше, від моєї завзятості, ніж від сприятливого збігу обставин. Черепаха Тихіше їдеш — далі будеш. Я — консервативна людина. Нове — це всього-на-всього добре забуте старе. Краще даремно не ризикувати. Найбільш оптимальні рішення — це рішення, перевірені часом. У мене є здатність передбачати різні майбутні складності й проблеми на етапі підготовки якої-небудь справи. Краще реальний погляд на речі, чим необґрунтований оптимізм. Удача посміхається підготовленим. Коли мені потрібно щось зробити, я не шкодую часу на підготовку. Коли наступає час діяти, я не виявляюся захопленим зненацька. Білка Я завжди уважний до деталей. Я добре виконую поетапно розписану роботу. Мої речі перебувають у повному порядку. Я акуратна людина. Мені не подобається недбало виконана робота. Я вкрай рідко роблю необдумані вчинки. Досить часто я буваю нерішучим. Запорука успіху — точність і дисципліна. Спізнюються тільки недисципліновані люди. Їм не можна довіряти серйозні й відповідальні справи. Я маю аналітичне мислення. Психологічні ігри та вправи, спрямовані на формування навичок партнерської взаємодії в команді з урахуванням класифікації ЗСЧБ* Занадто багато рішень? Загальна інформація Цю гру застосовують як мозковий штурм із групою учасників, які працюють над певною проблемою. Цілі Розвити навички рішення проблем. Генерувати в групі максимальну кількість ідей із використанням техніки мозкового штурму. Ознайомити команду із синергією й застосувати її. Необхідний час 30-60 хвилин (залежно від типу розглянутої проблеми). Чисельність групи Не обмежена, але групу необхідно розбити на підгрупи з 5-7 учасників. Необхідні матеріали Фліпчарти й маркери для кожної підгрупи. Процедура Розбийте групу на команди по 5-7 учасників. Поставте проблему перед кожною командою. Проблема може бути пов'язана з роботою або уявною. Наприклад, як ми можемо залучити в магазин більше покупців? Або: як нам продати морозиво ескімосам? Як продати хутрові пальто папуасам? Правила Кожна команда повинна вибрати ведучого запису/ виступаючого. Ведучий запису повинен виявити якнайбільше ідей інших членів команди за 10-15 хвилин. Під час цього періоду пропозиції обговорюватися не повинні. Той, хто записує, повинен заохочувати висловлення безглуздих ідей членами їхніх команд. Після 10-15 хвилин кожна команда повинна обговорити кожну ідею з вироблених ідей. Вона повинна вибрати найкращі три ідеї. Після досягнення угоди кожен виступаючий повинен представити результати роботи команди всій групі. Після того, як кожна команда представила свої результати, вся група повинна вибрати єдину найкращу ідею. Питання для обговорення У якої команди була найбільша кількість ідей? Чому? Чи здивований хто-небудь кількістю запропонованих ідей? Чи призвели безглузді ідеї до більш продуктивних? Кому було важко втриматися від обговорення кожної ідеї під час їхньої генерації? Які члени команд стимулювали генерацію нових ідей у інших членів команди? Варіанти Якщо в групі існує загальна проблема, використайте її для вправи. Перед усіма командами повинні бути поставлені різні проблеми. Паперові літаки Загальна інформація Ця вправа дає змогу учасникам розподілити організаційні й виробничі труднощі. Мета Дати учасникам глянути на свої організаційні та виробничі можливості в межах безпечної вправи. Необхідний час 60-90 хвилин. Чисельність групи Від 12 до 32 осіб, розділених на дві-чотири команди по 5-7 учасників у кожній, і як мінімум один спостерігач для кожної групи.
Необхідні матеріали Секундомір і приблизно 100 аркушів паперу для кожної команди. Для виконання вправи зручно користуватися папером формату А4, розрізаним навпіл. Процедура Повідомте учасникам, що вони повинні утворити команди й взяти участь у змаганні. Сформуйте команди по 5-7 чоловік. У кожної команди повинен бути як мінімум один спостерігач. Скажіть командам, що їхнє завдання полягає в тому що кожна з них повинна побудувати паперову модель літака, що буде згодом оцінена на підставі порівняння з моделями інших команд. Потім потрібно вибрати найбільш відповідну модель для побудови, здійснити масове виробництво обраної моделі, включаючи фінансові розрахунки, і зробити остаточне порівняння проектів команд із погляду найбільшого прибутку. Дайте кожній команді по 10 аркушів паперу. Попросіть їх сконструювати паперовий літак, що літав би по кімнаті й при цьому естетично виглядав. Після того, як члени команди дійдуть згоди щодо остаточного варіанта моделі, вони повинні побудувати ідентичні моделі, щоб роздати по екземпляру кожній іншій команді. Коли всі команди закінчать побудову своїх моделей, кожна команда одержує по одному комплекту всіх моделей літаків. Потім уся група голосуванням вирішує, чий літак краще спроектований, виходячи із простоти його виробництва й зовнішнього вигляду. Після вибрання остаточного проекту зберіть у команд всі матеріали. Повідомте командам, що вони матимуть 10 хвилин для попереднього розрахунку, скільки паперових літаків вони можуть побудувати за 10-хвилинний період і який прибуток вони можуть одержати. Вони повинні враховувати і витрату матеріалів, і витрачений час. Літаки повинні бути такої ж якості, що й оригінальна модель і повинні пройти контроль покупця. Літаки, що не пройшли контроль, будуть забраковані. Вартості наведені нижче. Дайте командам 10 хвилин для створення плану. У цей час зробіть опитування спостерігачів. Вони повинні відзначати те, що ви попросите (можливу взаємодію, ролі, поділ завдання на частини й конфлікт). Спостерігачі повинні також офіційно проводити хронометраж. Поясніть спостерігачам, що після етапу побудови літаків вони виступатимуть у ролі покупців, тому їм слід зробити остаточний висновок про те, прийняти або забракувати кожен літак. Дайте командам 10 хвилин для побудови своєї партії паперових літаків. Далі покупець оцінює літаки кожної команди. Наприкінці цього етапу кожна команда розраховує остаточний прибуток або збитки. Після порівняння всіх результатів оголошують команду-переможця. Членів команд і спостерігачів просять дати зворотний зв'язок на поставлені вище питання. Тепер ви можете перейти до обговорення цієї теми. Питання для обговоренняЧи відрізняється фактичний результат від прогнозованого? Чому? Чи виникали в команді конфлікти? Чи брав хтось із членів команди на себе певні ролі або виконував їх? Чи було важко втримати якість? Чи всі брали участь в обговоренні й у процесі прийняття рішень? Варіанти На початку вправи кожній команді разом із первісним комплектом з 10 аркушів паперу можна видати по набору кольорових олівців. Можна включити додаткове завдання. Командам можна дати більші аркуші паперу та пару ножиць. Потім їх можна попросити вирізати елементи заданої форми й розміру, зробивши це частиною виробничого процесу. Вартості $1.00 за кожен аркуш паперу. $10.00 за кожну хвилину часу, витрачену на виробництво. Можливий результат $5.00 за побудований літак (повинен бути прийнятий покупцем). Підведення підсумків в тренінгу Усі учасники отримують і заповнюють оціночні анкети.
* Вправи наведено за книгою: Кронерт Г. 100 учебных игр. — К., 2001. |
||||||||||||||
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |