РУБРИКИ |
|
№ 5/2006 | |
архів номерів
|
Методи виявлення і збереження кадрової безпеки, або Як перемогти зловживання персоналуНеля ШВЕЦЬ, доцент кафедри управління персоналом Українсько-Російський інститут менеджменту та бізнесу ім. Б. М. Ельцина МАУП Розвиток міжнародних економічних зв'язків та міжнародної торгівлі призвів до збільшення можливостей зловживань персоналу. Це так званий «відкат», лобіювання угод та інше. Глобалізація фінансів та управлінських функцій в міжнародній економіці створює ілюзію відкритості та довірливості, яка може «приспати» пильність у збереженні комерційних таємниць. Кадрова безпека — це процес запобігання негативним впливам на економічну безпеку підприємства через ризики і погрози, пов'язані з персоналом, його інтелектуальним потенціалом і трудовими відносинами загалом. Кадрова безпека відіграє домінуючу роль у системі безпеки компанії, оскільки це робота з персоналом, кадрами, а вони в будь-якій організації первинні. До найпоширеніших видів порушень належать:
Мотивацію афер персоналу підприємства можна класифікувати так:
Забезпечення кадрової безпеки є найважливішою ланкою роботи менеджера (директора) із персоналу. Причому варто аналізувати як внутрішню, так і зовнішню небезпеку. Наприклад, внутрішні небезпеки такі:
Без сумніву, менеджери із персоналу можуть продовжити цей список, що й треба зробити після аналізу стану кадрової роботи з погляду безпеки щодо беззбитковості трудових відносин на підприємстві. Приклади зовнішніх небезпек:
Сьогодні найкращий вибір керівника — це лояльний співробітник. Лояльність — задоволеність співробітника умовами, винагородою, ростом і перспективами, колективом, захистом від зовнішніх погроз (наприклад, фізичні погрози співробітникові і його близьким). Кодовим словом тут є задоволеність. Благополуччя організації залежить від того, чи зможе керівник знайти відповідь на такі, на перший погляд, прості питання:
Із чого треба починати, якщо є підозра про наявність нелояльних співробітників? Можна провести анонімне анкетування, де будуть створені всі умови, що забезпечать об'єктивні відповіді. Анкета без назви, відповіді у вигляді цифр, підпис не ставити. Нами апробовано анкету, рекомендовану психологом К. Харським [4]. Нижче наведено її текст. Анкета «Оцінка лояльності персоналу»Вам запропоновано кілька питань, що виражають різноманітні почуття, які може переживати людина щодо своєї організації. Визначте свої почуття. Для цього відповідайте на всі питання. Варіанти відповідей: 1 — абсолютно не згодний, 2 — помірковано не згодний, 3 — трохи не згодний, 4 — важко відповісти, 5 — згодний певною мірою, 6 — згодний у цілому, 7 — повністю згодний. Питання: Відповісти треба на всі питання. Анкета анонімна.
У результаті обробки даних анкетування отримано відповіді на такі питання:
Деякі ознаки правопорушення в поведінці співробітника і його неправомірні дії:
Основні методи (способи) профілактики правопорушень персоналу:
Наведені загальні положення можуть допомогти керівникам підприємств будь-якої форми власності у питаннях безпеки бізнесу. На практиці характерні неповторні особливості кожного підприємства, окремі положення безпеки бізнесу та профілактики правопорушень персоналу можуть і повинні бути деталізовані й адаптовані до конкретних форм діяльності й організаційної структури підприємства. Кадри — найважливіший ресурс підприємства. Вони не тільки вирішують все, а й можуть позбавити всього. Тому кадровий менеджмент завжди повинен бути «на висоті» і під пильною увагою керівництва. Виявивши основні напрями виникнення загрози для кадрової безпеки, можна перейти до планування й організації заходів для її забезпечення в усіх напрямах кадрового менеджменту підприємства (фірми), від зарахування на роботу тощо. Тут можливі всілякі кадрові технології, основною серед яких вважають тестування [1; 3; 4]. Це не збігається з позицією автора, оскільки в практиці використання тестів є багато нюансів, наприклад, обмеження прогностичних можливостей; заборона використовувати тести, що стосуються приватного життя; компетентність екзаменатора. Серед відпрацьованих методів підбору персоналу — тільки тести на виявлення професійної орієнтації, ерудиції, інтелекту, здібностей і розуміння. За допомогою психологів-професіоналів тут можна розробити проективні тести лояльності. Автором розроблено й апробовано гнучкіші «нетрадиційні» методи: графологічний аналіз, аналіз морфологічних ознак, астрологічний прогноз тощо. Наступним напрямом кадрової роботи є «адаптація» персоналу. Помилка багатьох служб управління персоналом полягає в тому, що цю кадрову технологію досліджують тільки на професійному й побутовому рівнях, а лояльність — поняття нетривке. Вона формується внаслідок психологічної сумісності з етичними цінностями компанії, соціальної сумісності в колективі, комфортності робочих місць, можливості задоволення своїх мотиваційних потреб, уваги керівництва тощо. Час адаптації — це не два місяці випробувального терміну, — вони індивідуальні для кожної особистості й кожної соціальної групи працівників. Якщо вимогу лояльності декларують, це повинно бути записано в якомусь документі, даному кожному виконавцю. Наприклад: «Кодекс честі співробітників» або «Філософія підприємства», або «Положення про корпоративну культуру». Тут немає вимог і законодавчих обмежень, це внутрішні документи, вони можуть мати гриф «ДСК». Контроль як елемент кадрової безпеки — це комплекс засобів, установлений для персоналу (зокрема й для адміністрації), регламент, обмеження, режими, технологічні процеси, оцінювальні, контрольні та інші операції. Цей комплекс безпосередньо спрямований на ліквідацію можливостей заподіяти збитки. Його регулює, як правило, служба безпеки або інші підрозділи, але меншою мірою служба персоналу. Названа служба у цьому напрямі повинна організувати демократичну й прозору систему атестації персоналу, пов'язуючи її з діючою системою оплати праці. Саме справедливість в оплаті праці — основна домінанта формування патріотизму, причому важливо не скільки платять, а наскільки це обґрунтовано й справедливо всередині колективу. Стимулювання в умовах комерційних структур. Насамперед, це матеріальне заохочення. Ефективна фінансова політика щодо співробітників — застава безпеки фірми. Маленька зарплата фахівця може стати великою втратою для організації. Висока зарплата таїть у собі не менше проблем. Розумна зарплата плюс премія за кожний вдалий крок або за стабільну роботу — найоптимальніше рішення. Як зазначав експерт Д. Старовєров: «Гроші — ще не все». У людини виникають різні потреби [2]. Це відомі з теорії мотивації положення, які можна узагальнити. Соціальні потреби:
Потреба в повазі:
Потреба в самовираженні:
Компенсація. Співробітники зазнають стресу, фрустрації, професійних відхилень у психіці через специфіку їхньої діяльності. Емоційне й психологічне розвантаження співробітників, компенсування всіх незручностей захистить організацію від неадекватних учинків персоналу. Для цього можна:
Вирішення особистих проблем. Іноді особисті проблеми співробітника перестають бути винятково його справою. Часто саме проблеми в родині або загроза близьким стає причиною нелояльності. Допомогти співробітникові можна тоді, коли керівник має на це моральне право, тобто коли працівник розуміє необхідність втручання у своє особисте життя. Для цього необхідно зробити хоча б кілька кроків:
Пропаганда корпоративності. Зміцненню корпоративного патріотизму службовців сприяють:
Інформаційна політика. Недостача інформації призводить до виникнення чуток, службових інтриг, пліток і домислів. Запобігти або зменшити загрозу негативних тенденцій треба за допомогою:
І, нарешті, останнє — розумна політика «звільнення». Людина повинна піти з почуттям, що її тут ніхто не кривдив, її радо зустрінуть як гостя. Не можна допускати погляду «ворога». Це бомба сповільненої дії. Є багато причин звільнення, 10–15 хвилин розмови керівника зі звільненим — і знешкоджено ще одну загрозу кадровій безпеці. Література 1. Люссато А. Тесты по подбору персонала. — СПб.: Нева, 2003. 2. Староверов Д. Лояльность персонала как фактор безопасности бизнеса // http://union.kz/ru/biz/kadbez/004kad/ 3. Староверов Д. Что такое безопасность компании? // http://union.kz/ru/biz/kadbez/004kad/ 4. Харский К. Благонадежность и лояльность персонала. — СПб.: Питер, 2003. 5. Carpentier R. Prevoir les conduits on conduire son action // Humanisme et enterprise. — 1990. — December. — № 184. — P. 12. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |