![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 5/2006 | |
архів номерів
![]() |
Ділова етика в українському бізнес-суспільствіОльга БРОДСЬКА Діловий етикет посідає особливе місце в мистецтві поведінки. У цьому етикеті немає крайнощів і застарілих формальностей, він не ускладнює, а спрощує та робить життя приємнішим. Його правила засновані на таких моральних категоріях, як ввічливість, тактовність, коректність, порядність. Володіння правилами етикету усуває скутість, дає змогу не скривдити ділового партнера незграбним словом або дією, і водночас — не втратити власне достоїнство й престиж фірми [1]. Засвоєння стереотипів поведінки, запропонованих етикетом, дає можливість установити сприятливий психологічний клімат ділового спілкування, що робить бізнес успішним і приємним. Якщо, порушуючи ті або інші норми поведінки у побуті й у суспільстві, ви ризикуєте насамперед своєю репутацією вихованої людини, то в бізнесі такі помилки можуть коштувати великих грошей і кар'єри. Відомий майстер і вчитель у сфері ділових відносин Дейл Карнегі стверджував [4], що успіх людини у фінансових справах на п'ятнадцять відсотків залежить від її професійних знань і на вісімдесят п'ять — від її вміння спілкуватися з людьми. Дійсно, будь-який бізнес — це скоординовані дії великої кількості людей, і ефективність цих дій безпосередньо залежить від їхньої здатності налагоджувати стосунки. Володимир Насіковський, заступник директора відділення «Правекс-банку»: «Загальний моральний принцип людського спілкування викладено в категоричному імперативі І. Канта: »Поводься так, щоб максима твоєї волі завжди могла мати також силу принципу загального законодавства». У діловому спілкуванні основний етичний принцип можна сформулювати так: під час ухвалення рішення про те, яким цінностям варто надати перевагу в певній ситуації, поводься так, щоб максима твоєї волі була сумісна з моральними цінностями інших сторін, які беруть участь у спілкуванні, і допускала координацію інтересів усіх сторін». Етика спілкування серед українських бізнесменівУ багатьох вітчизняних бізнесменів-початківців зривається безліч вигідних угод, особливо з інофірмами, через те, що вони не знають правил ділового етикету. А ще частіше їх «підставляють» різні консультанти, секретарки. У більшості «нових українців» поганий смак помітно в одязі, манерах поведінки. У результаті «нові українці», їхні консультанти й секретарки стають предметом мовчазної та безсторонньої критики з боку партнерів. Підприємці, які поважають себе й честь своєї фірми, після першої ж зустрічі припиняють усі переговори. А причина цього — поведінка «нових українців», оцінити яку можна словами зі знаменитої казки про бабу, що «ні ступити, ні сказати не вміє». Як переконує досвід налагодження підприємцями зовнішньоекономічних зв'язків, наші бізнесмени також досить своєрідно розуміють цінності цивілізованого ринку, що ґрунтуються на таких моральних категоріях, як шляхетність, надійність, порядність, солідарність [3]. Численні фірми мають у багатьох країнах такий принцип: «Прибуток — вище за все, але честь вища від прибутку». А в багатьох нових українських бізнесменів інші принципи: «Прибуток будь-якою ціною», «У комерції все дозволено», «Гроші не пахнуть». Відповідно етика нового класу бізнесменів в Україні — явище складне й суперечливе. На нього впливають різні сили, різні етичні традиції й системи цінностей, бо в українському бізнесі зайнята велика кількість людей різних національностей, різного віросповідання й різних етичних поглядів, із різним економічним базисом. Крім того, в український бізнес наприкінці 90-х років ХХ ст. прийшли громадяни закордонних держав, діяльність яких заснована на канонах західної етики. Контакти з ними формують досить своєрідне переплетення національних українських рис із загальносвітовими, що почасти все-таки полегшує включення українського бізнесу в систему світових етичних норм ділової поведінки. Дмитро Смулянський, директор спортивно-оздоровчого комплексу «Атек»: «Етичний парадокс українського бізнесу полягає в тому, що етичність або неетичність тих чи інших вчинків часто не визначає ні закон, ні особистий вибір, а диктує, насамперед, необхідність вижити в умовах невизначеності, недосконалості й недотримання законів, байдужості, а найчастіше й утиску з боку держави. На жаль, система партнерства бізнесу та держави в Україні життєздатна лише у вигляді зрощування великих структур бізнесу з корумпованим чиновництвом у вигляді олігархії». До чого це призводить?Насамперед до ущербності вітчизняного бізнесу. Причини цього очевидні:
Особливо згубно впливає на розвиток вітчизняного бізнесу його «нечесне» ведення. От приклад. Кілька років тому нова київська фірма уклала угоду з однією польською компанією на поставку дорогого паркету. Перед відправленням польські експерти провели перевірку деякої частини товару. Під час одержання товару, звиклі до чесної гри, вони зробили оплату без перевірки всього вантажу. А після розвантаження виявилося, що замість першокласного товару їм «підсунули» недорогий і зовсім не якісний паркет. Польська компанія була змушена відправити машини з вантажем за свій кошт назад. Звичайно ж, вона прийняла рішення більше не працювати з нашими підприємцями. Через численні зв'язки польської компанії про цей випадок довідалося багато підприємців із різних країн. Через кілька місяців київська фірма «розвалилася», тому що вже не могла знайти партнерів. Отже, порушення етичних правил і норм призвело до розриву ділових зв'язків і перетворилося на втрату ринків збуту. Борис Цомая, директор фото- й дизайнсту-дії «Білка й Стрілка»: «Благополуччя будь-якого союзу тримається на шести складових (китах): перша — це доля, інші п'ять — це довіра. Особливо про це важливо пам'ятати під час встановлення й ведення бізнесів-контак-тів». Що ж робити?Необхідно сформувати моральні норми, прийняті в усьому цивілізованому світі в сфері бізнесу, а для цього потрібно дотримуватися таких умов: • нормативно закріпити найзагальніші соціально прийнятні стандарти поведінки, що регламентують діяльність підприємця. Наприклад, повага до права власника або принцип «у розподілі прибутку повинні брати участь усі ті, хто брав участь у його створенні»; • створити політичну й економічну волю, а саме волю слова, вільну конкуренцію, волю ціноутворення, суверенітет споживача тощо; • створювати професійні об'єднання підприємців. Вони повинні стати незалежним арбітром під час оцінювання рівня моральності своїх членів і застосовувати, у випадку порушення групової моралі, найжорсткіші заходи. Крім цього, кожен бізнесмен повинен опанувати навички коректної поведінки, для чого потрібно дотримуватись: • правил відрекомендування й знайомства; • правил налагодження ділових контактів; • правил поведінки на переговорах; • вимог до зовнішнього вигляду, манер, ділового одягу; • вимог до мови; • культури службових документів. Правила етикету можуть відрізнятися на різних фірмах і в галузях виробництва. Люди зобов'язані знати ці особливості в кожному конкретному випадку. Крім того, глобальність економічних зв'язків зобов'язує їх вивчити правила гарного тону в інших країнах. Підприємці з України часто не володіють інформацією про західну систему менеджменту, про його принципи та досвід, зазнаючи труднощів у процесі ухвалення рішення, у відстоюванні своїх прав, а найголовніше — у завоюванні довіри закордонних партнерів. Який же існує кодекс спілкування в цивілізованому світі?Він представлений пані Вівіан Кей, керівником групи стратегічних досліджень бізнесу. Такий кодекс містить низку певних правил: • необхідно проникати в суть ділових відносин країни, з якою ведеться бізнес; • у діловій переписці використовувати імена людей або назви організацій, які представили вас партнерові; • дотримуватися стилю одягу до відповідного випадку; • під час ділових переговорів підкреслювати оригінальні риси вашої пропозиції, що відрізняють вас від інших аналогічних фірм; • фіксувати свою увагу на цілях партнера й на вашій допомозі у досягненні цих цілей [2]. Міжнародний Інститут Ділової Етики (International Business Ethics Institute) сформулював чотири сфери, у яких повинні діяти компанії, щоб усталити свою репутацію. По-перше, це чесна робота з інвесторами й споживачами. По-друге, поліпшення ситуації всередині колективу — підвищення відповідальності й умотивованості співробітників, зниження плинності кадрів, підвищення продуктивності тощо. По-третє, професійна робота над репутацією, оскільки погіршення репутації неминуче позначиться на результатах роботи компанії. По-четверте, грамотна робота з нормативними актами й фінансами — тільки суворе дотримання «духу» і «букви» закону уможливлює створення довгострокового майбутнього для фірми. Григорій Барський, американський бізнесмен: «В усьому світі є конкретне поняття ділової етики й обов'язковості. У США, наприклад, у моді поняття “техаське рукостискання”, коли сторони просто домовляються про якусь справу. Якщо хтось порушив умови договору, ніхто не буде більше вести з ним бізнес». Література 1. Богдан С. К. Мовний етикет українців: традиції і сучасність. — К.: Рідна мова, 1998. 2. Коваль А. П. Культура ділового мовлення. — К.: Вища школа, 1977. 3. Кубрак О. В. Етика ділового та повсякденного спілкування. — Суми: ВТД «Університетська книга», 2002. 4. Гриценко С. П. Етика ділового спілкування. — К., 2005. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |