«Оскома агресії», або Необхідність неоінституційного
трактування ролі засобів масової
комунікації у протистоянні тероризму
Валентин Лисенко,
політолог
Питання про місце й роль засобів масової комунікації (ЗМК) у попередженні тероризму і протидії йому нині викликає суперечки й неоднозначні судження. Інтенсивний розвиток інформаційних технологій і глобалізація сучасного світу, прискорення політичного часу й ущільнення політичного простору [6, с. 32], широкий доступ до управління семіотикою і семантикою змістів й образів, можливість масштабного маніпулювання суспільною свідомістю збільшують загрози окремо взятих держав, наддержавних об'єднань, суспільства й Людини. Сповідуючи старі концепції й підходи, держава явно програє протистояння в боротьбі з тероризмом. Необхідно визнати факт потреби формування нового концепту контртеро-ристиної діяльності, який повинен опиратися на неоінституційне трактування ЗМК.
Тероризм на сучасному етапі відрізняється особливою масовістю жертв і своїм складним, міждержавним і наднаційним характером. Набувши «міждержавного статусу», переборовши кордони однієї держави, тероризм став фактором цивілізаційної загрози. Глобальні соціальні зміни у світі вимагають об'єктивного аналізу інформаційного середовища світового співтовариства й побудови нової моделі відносин мас-медіа й суспільства. Очевидним стає обмеженість старих уявлень про роль і місце ЗМК. Інформаційна революція перетворила мас-медіа на віртуальну «четверту» гілку політичної влади, яка за силою, оперативністю й проникненням свого впливу значно перевершує всі три традиційні галузі влади разом узяті. Політична боротьба почала розгортатися у віртуальному інформаційному просторі й набула нових постіндустріальних форм [6, с. 29]. Революція в галузі комунікацій й інформації визначила зміну світогляду. Деполітизація глобального світу послабила роль держави як головного політичного актора й пробудила до життя нового й нелегітим-ного політичного гравця [14, с. 206].
Варто визнати — тероризм став вагомим фактором «великої політики». Ця обставина реально означає істотний поворот в еволюції світової політики. Небезпечною стає недооцінка або неправильна оцінка можливостей інформаційного ресурсу в протидії міжнародному тероризму. Суспільство виявилося не готовим до цієї війни — позначилися об'єктивні і суб'єктивні фактори, тоді як формування єдиного світового інформаційного простору внесло істотні кількісні і якісні зміни в характер ведення інформаційних війн. Причому «не-легітимний політичний актор» — тероризм — веде війну, і війну, насамперед, інформаційно-психологічну (у цій праці не проводиться розмежування понять «інформаційної», «інформаційно-психологічної» або «психологічної» війн).
Трагедія і фарс сучасності — у розвитку парадоксальної тенденції інформаційного суспільства: чим сучаснішим стає суспільство, тим більше значення в ньому приділяється не інститутам і нормам, а діючим особам та їх іміджам, причому на віртуальній політичній основі. Якщо в класичній політичній системі політичне знання зіставляли зі сферою політичного буття, політичного існування, то інформаційна революція, використовуючи віртуальний простір, миттєво переводить нову інформацію у сферу політичної дії. Використовувати інформацію для найефективніших способів її застосування на практиці — це і є політичне управління в інформаційному суспільстві. Доступ до нової інформації стає важливим ресурсом політичної влади, і цей ресурс вона може використати надалі за своїм розсудом, не виключаючи різних інформаційних маніпуляцій у своїх інтересах [6, с. 26–27]. Прерогатива в цьому повинна належати легітимним державним і наддержавним інститутам.
Науково-технічна революція, нові інформаційні технології, глобальні інтеграційні процеси призвели до формування глобального інформаційного співтовариства, в якому інформація є головним чинником управління сучасним світом й основним інструментом влади. Відповідно, виникає й нове інституційне середовище — зазнають докорінних змін фундаментальні політичні, правові, економічні, соціальні й культурні правила й норми співжиття. Очевидність зростання впливу ЗМІ на динаміку соціальних і комунікаційних процесів усього світового співтовариства вказує на необхідність створення ефективної системи управління інформаційним полем і структури інформаційної безпеки як з боку держави, так і легітимних наддержавних інститутів, суспільства в цілому.
Актуальною є також потреба встановлення власних внутрішніх обмежень, яких має дотримуватися кожен з інституційних учасників контртерористичної коаліції, вироблення нових підходів, законодавчих норм, обов'язковість обліку «місцевих» традицій і соціальних умовностей, особливу роль відіграють релігійні обмеження.
Нова епоха визначила особливе звучання тероризму. Як поняття, слова «тероризм» й «терорист» з'явилися наприкінці XVII століття. Але донині слово «тероризм» вживається дуже широко й означає весь спектр різноманітних відтінків насильства. Немає загальноприйнятого визначення поняття «тероризм», існують різночитання в самому розумінні тероризму як явища, часу його виникнення, його джерел, умов і причин існування. Трактування часто залежить від політичних поглядів, релігійних переконань й етнічної приналежності. Нерідко мас-медіа, поряд із поняттям «терорист», використовують полярні терміни, починаючи від «бандит», «бойовики», «незаконні збройні формування» і закінчуючи: «герой», «партизани», «національно-визвольний рух». В одному випадку — це злочин, в іншому — подвиг. Нейтральність у її чистому вигляді, виходячи з природи самого явища, відсутня. Залежно від соціокультурного простору, політичної кон'юнктури, змінюється й відношення до дій терористів. Аналізуючи пануючі погляди на тероризм, легко виявити, що його системному аналізу заважає побоювання втратити образ ворога. Людський і моральний збиток занадто великий, тому абстрактні міркування, що містять елемент не тільки пояснення, але й розуміння, здаються виявом байдужності. Проте, без аналізу причин і сутності тероризму, його нових рис, його зв'язку зі змінами, що відбуваються у світі, неможлива й боротьба проти самого феномену [14, с. 196–197].
Привертає увагу ототожнення понять «тероризм» і «терор». Ми не ставимо за мету — аналіз семантичної структури цих понять. Але вважаємо за доцільне, слідом за деякими дослідниками, розмежувати ці поняття. «Терор» — це насильство, застосовуване «сильним» проти «слабкого». Як правило, мається на увазі відкрите насильство, що спирається на міць державних інститутів. «Тероризм» слід розглядати як насильство «об'єктивно слабкого», спрямоване проти «сильного», маючи на увазі й таке визначення, що «в остаточному підсумку тероризм — це насамперед самозахисна реакція політичної, соціальної, релігійної, економічної і т. д. меншості проти тих або інших дій більшості. Рідше — це реакція більшості, яку ущемляють» [11, с. 209]. Явища ці різного порядку, але в обох випадках мета насильства — прагнення змінити інститути суспільства (або рішення якого-небудь інституту) за допомогою масштабної зміни картини світу у людей, які підтримують ці інститути [12, с. 132].
Не можна не зазначити таку принципову відмінність терору від тероризму, як ставлення до монополії на легітимізацію насильства. Так, крім монополії на застосування сили й фіскальної монополії, неодмінною умовою існування держави є дотримання «загальних правил гри» — законів, норм правового й громадського порядку тощо [7, с. 45]. Коли ж держава порушує ці правила й набуває рис тоталітарної, ми маємо приклад державного терору. Насильство у світовому масштабі легітимізують різні міжнародні організації, окремі держави або коаліції держав тощо. Тероризм — насильство нелегітимізоване, використовуване насамперед «об'єктивно слабким», але може бути й на «озброєнні» «сильного». У випадку легітимації насильства терорист стає героєм, у протилежному — залишається тим, ким був.
Говорячи про тероризм, часто, швидше за все через його кримінальну складову, поряд із виявами політичного тероризму розглядають приклади кримінального тероризму, хоча це явища абсолютно різного порядку, насамперед через свою соціально-політичну спрямованість і значимість.
Примус до певної дії представників влади, посадових осіб актом насильства або загрозою його здійснення, що має на меті, як правило, широкий соціальний резонанс і переслідує цілі зміни внутрішнього або зовнішнього курсу державної політики, дестабілізацію ситуації або падіння існуючого режиму, підрив впливу суспільно-політичних об'єднань, дезорганізацію їхньої діяльності, — все це є відмінною рисою політичного тероризму від безпосередньо кримінального.
Водночас терористичні групи можуть бути частиною кримінальних співтовариств або, навпаки,
— терористичні організації можуть включати злочинні карні групи.
Деякі дослідники [5] датують період виникнення тероризму останньою третиною XIX — початку ХХ ст., інші вважають тероризм феноменом кінця ХХ століття [15]. За основу датування виникнення й періодизації явища «тероризму» беруть етапи становлення мас-медіа, технічний прогрес у цілому, який забезпечує перехід тероризму на вищий якісний рівень. Не підлягає сумніву кореляція тероризму й технічного прогресу, але при подібному датуванні з поля зору випадає ціла ера тероризму
— епохи панування неформальної комунікації. Нині, жодним чином не применшуючи ролі не формальної комунікації, варто визнати, що головним репрезентантом й інтерпретатором дій терористів є ЗМІ. Саме вони задають загальний дискурс акту. Для цього використовуються модальні визначники, в якості яких виступають прикметники й прислівники: «можливо», «очевидно», «звичайно», «типовий», «як правило», «деякі», «іноді» тощо. Модальні визначники модифікують зміст ключових дієслів або іменників у пропозиції, дискурсивно підвищуючи валідність твердження. Для підтримки твердження й посилення його вагомості можуть використовуватися різноманітні додаткові свідчення, розраховані на конкретну аудиторію: емоційні заклики, цитати з праць відомих людей, висновки експертів, покликання на особистий досвід автора [13, с. 145], а також інші техніки впливу на суспільну думку (докладніше див. [9]). Тим самим стверджується, що визначення, дане описуваному акту насильства — єдиноможливе й універсальне, а відхилення означає патологію. Можливі, здавалося б, і півтони, але тоді в послання бувають вплетені різні імплікатури. У підсумку визначальним стає існуючий соціальний міф — когнітивна модель світу, властива тій або іншій людській спільності.
Тероризм — це свідомо, цілеспрямовано застосовуване насильство, яке, як правило (але не завжди), потребує широкого розголосу. Відмова від розголосу, але з метою досягнення певного соціально-політичного або економічного резонансу, — доказ того, що йдеться про спецоперації або змови. Це швидше окремий випадок тероризму, хоча він може мати як позасистемний, так і системний характер, залежно, скажімо, від геополітичної або політичної ситуації, від вибору форм і способів досягнення своїх устремлінь суб'єктами тероризму.
Але все-таки характерною рисою сучасного тероризму є, насамперед, публічність, забезпечення якої покладають на традиційні мас-медіа (пресу, радіо, телебачення) і Internet-медіа. Технологічний прогрес і розвиток засобів масової комунікації вимагають переосмислення значення ролі ЗМІ в суспільстві, усвідомлення значимості характеру, форм і методів подачі інформації в управлінні суспільною свідомістю. Сучасний тероризм, повністю прийнявши нову філософію, з настанням епохи інформаційного суспільства перейшов у якісно нову стадію — ведення інформаційно-психологічних війн, створюючи інформаційний привид жаху й хаосу. Звідси — й вибір як мішень безневинних жертв — кривавого послання адресату як способу найефективнішого впливу на суспільну свідомість.
Тероризм нині не тільки відповідає ері інформаційних технологій, а й прагне підкорити її собі. Терористичні організації провадять широку інвестиційну політику. Крім традиційного підпорядкування активів легальних компаній і поліпшення інфраструктури наявного нелегального бізнесу сфери інформаційних технологій, терористичні організації активно втручаються в інформаційний простір. Створюють медіа-імперії з власних інформаційних ресурсів (друковані видання, радіостанції, телеканали, Intеrnet-медіа), знаходять агентів впливу в авторитетних світових інформаційних носіях, провадять ефективні інформаційні операції, розробляють і застосовують методи маніпулювання масовою свідомістю.
Сучасний тероризм не знає кордонів у просторі, а має лише соціально-політичні або психологічні межі. Нині він перетворився на багатоаспектний, небезпечний і довгостроковий фактор розвитку сучасного суспільства, що чинить на останній серйозний дестабілізуючий вплив, ставить під загрозу необхідні умови прогресивного розвитку людства [1, с. 169]. Політико-психологічний фактор впливу як спосіб політичного тиску покладений в основу терористичної діяльності.
Розглядаючи теракт як вияв політичної активності й метод регуляції соціальних процесів, теоретики тероризму у своїй методології досягнення мети основне місце відводять засобам масової комунікації. Оперативність, масштабність, унікальна здатність впливати на суспільну свідомість властиві мас-медіа. Інформаційний потенціал терористичного акту величезний, і це прекрасно розуміють і суб'єкти терористичної діяльності, і ті, хто стоять за ними. Терористи апелюють до суспільства за допомогою мас-медіа, при цьому терористичний акт ЗМК творить свій власний віртуальний простір, визначальною характеристикою якого стає тривале існування, активне поширення й значне тиражування насильства. Ретрансляція насильства ЗМІ підсилює ефект самого насильства, тим самим викликаючи деструкцію суспільної свідомості. Страх і непевність у завтрашньому дні людей і, як наслідок, психологічний ступор суспільної свідомості, найдієвіший із погляду дезорганізації, який проявляється слабістю й бездіяльністю влади або підвищеною тривожністю, і посиленням напруженості в суспільстві, негативними емоціями, які повинні знайти вихід, і врешті бути спрямованими проти влади, — до цього прагнуть ідеологи тероризму. Терористичний акт створює інформаційний привід і жорстко змінює порядок денний, а ЗМІ постають як засіб інформаційно-пропагандистського забезпечення терористичної діяльності. Таким чином не тільки задається інформаційний привід як ініціалізатор певних смислотворчих процесів в індивідуальній і масовій свідомості, а й реалізується можливість управління суспільною свідомістю, як формування суб'єктів дії — великих соціальних груп, сконсолідованих навколо лідерів думок і готових до масових виступів, зокрема і до антисоціальних дій. При цьому люди можуть висувати різні вимоги, а їх дії, найчастіше, далекі від логіки подій і способів вирішення існуючих, а тим більше уявних проблем.
Смішно звучать заяви, що ЗМК самим фактом свого існування провокують тероризм, так само, як і прямі звинувачення мас-медіа у співучасті в терористичній діяльності. Водночас не можна не зазначити, що саме ЗМІ перетворюють теракт із локального дійства на глобальне. Так, мас-медіа, приділяючи пильну увагу й даючи широкий розголос терористичному дійству, коли упродовж тривалого часу в різних електронних мас-медіа й зі сторінок друкованих видань не сходить тема тероризму, сприяють тому, що аффективно-значима інформація робить людей мимовільними співучасниками події, й інформаційний простір ЗМІ доповнюється простором неформальної комунікації. Загроза насильства або факт самого насильства внаслідок специфіки свого психологічного впливу на природу людини сприяють виникненню в суспільній свідомості певної домінанти. Через екстремальність події величезна кількість афективних слідів (семіотичних кодів доступу до афективно наповненого вогнища) залишається тривалий час «лежати на поверхні» суспільної свідомості, а існуючі соціально-економічні проблеми, релігійні протистояння, національні конфлікти або сепаратистські тенденції, у свою чергу, сприяють посиленню такої домінанти. «Звернення» до цієї домінанти навіть через тривалий час може викликати соціальний вибух, що з «темою» тероризму жодним чином не буде пов'язаний, за винятком хіба що своєї соціально-психологічної основи. На жаль, про це мовчать більшість дослідників тероризму.
Аналіз матеріалів, які подають мас-медіа про дії терористів, вказує на стійку тенденцію формування певного образу. Сучасна дискурсивна практика ЗМІ, як зазначалося, формує суспільну думку щодо концепту «тероризм». Дискурс «тероризму» є дискурсом політичної події. Це дає змогу політикам аргументувати свої дії і рішення, спираючись саме на цей концепт, експлуатація феномену тероризму стає актуальною дійсністю. Звідси — легітимація насильства у відповідь на терористичні акти у вигляді безальтернативності силового вирішення проблеми, превентивні заходи щодо можливих актів, зокрема через ліквідацію (легітимізованого вбивства) політичних лідерів й активістів конфронтуючої сторони або легітимація самого насильства — терористичного акту — за допомогою інтерпретації події, скажімо, як боротьби за незалежність. Тоді й пропонується відповідний категоріальний апарат, що стає надбанням публічної політики, з простору публічної політики потрапляє в побут і набуває форми символу-ідентифікатора, причому символом стає не тільки саме дійство, а й суб'єкт дії. При цьому, з одного боку, ступінь генералізації самого символу, що позначає як легітимізоване, так і нелегітимізоване насильство, власне, сприйняття, неймовірно широка, з іншого — сама символіка насильства досить однозначна.
У випадку нелегітимізованого насильства, такі символи-поняття, як «тероризм», «теракт» або «терорист», що персоніфікують собою кров, смерть, страх, жах, звертаються прямо до архетипів, відповідальних за безпеку й самозбереження. Політико-психологічна інтенційність терористичного акту залишається прихованою від аудиторії і, як правило, у дискурсі, пропонованому ЗМІ, здобуває політико-кримінальне забарвлення. Водночас психологічна складова зберігається в латентному стані. Когнітивна топографія суспільної свідомості, що творить ЗМІ, позбавляє аудиторію можливості інтерпретувати подію поза представленим контекстом, сугестивність поняття «тероризм» стає визначальною. Включаються несвідомі психологічні процеси, що діють у надрах індивідуальної і колективної психіки, панування «невдоволення» у суспільній свідомості й тривожні очікування сприяють перетворенню аудиторії на активну масу з потенціалом дії. Символ актуалізує цей потенціал, чим сприяє злиттю повсякденного й суспільного рівнів свідомості на індивідуальному рівні й загальній фрустрації на колективному. Ірраціональне мислення стає визначальним тому, що саме символами оперують ЗМІ, які вони ж продукують і ретранслюють. Виникає реальна загроза перетворення новин на інформаційний тероризм, якщо дотримуватися сценарію, розробленого методологами терористичного дійства. Виконуючи свою соціальну функцію — інформування, мас-медіа стають задіяними в процес терористичного дійства і є його безпосередніми учасниками. Отут і виникає питання про самообмеження, інше — про компетентність. Часом мас-медіа, граючи за сценарієм терористів, виступають у ролі основного фактора десоціалізації й сприяють руйнуванню сформованої ідентичності, йдеться про особисте або групове самовизначення й асоціальне ставлення до державних інститутів влади.
Подібна «протерористична» спрямованість діяльності ЗМІ зумовлена не стільки безвідповідальністю, як ригідністю розуміння свого місця і ролі в суспільстві. Причин цього безліч, починаючи від ослаблення механізмів соціального контролю, розуміння інституційної ролі ЗМК у суспільстві й закінчуючи професійними навичками журналістів. Необхідно зрозуміти, що свобода слова не звільняє від моральної відповідальності за результати діяльності мас-медіа. Слід також зазначити, що часом ЗМІ, висвітлюючи події навколо терористичного акту, й антитерористичних дій спецслужб, у погоні за сенсацією, у спробі зібрати максимум аудиторії, пропонують ледве не інструкції із підготовки й здійснення терористичних акцій. Найчастіше для залучення аудиторії мас-медіа згущують фарби і додатково нагнітають ситуацію, що максимізує ефект теракту й «грає на руку» терористам. На жаль, існують факти, коли дії журналістів прямо або опосередковано створювали додаткові загрози для життя й здоров'я заручників, ускладнювали проведення контртерористичних операцій.
Соціальний інструментарій в управлінні такими ситуаціями повинен бути синтезом засобів інституційного підходу й комплексного аналізу рефлексивних процесів, починаючи від суб'єктів тероризму, їхніх безпосередніх жертв, учасників контрте-рористичної операції (зокрема спецназу), представників влади й суспільства в цілому, і закінчуючи мас-медіа як інститутом і їхніми представниками: журналістами, телеоператорами, режисерами й режисерами монтажу, — усіма, хто залучений у процес створення інформаційного повідомлення.
У постіндустріальному суспільстві ЗМК є провідним соціальним інститутом, що організує соціальну взаємодію в суспільстві і визначає основні комунікативні процеси, відіграє чільну роль в управлінні суспільством. Інформація стала головним, а не просто одним із ресурсів політики [6, с 26]. Безсумнівно, мас-медіа можуть і повинні протистояти тероризму. Сучасні психоінформаційні технології модифікування як індивідуальної, так і масової свідомості уможливлюють це. Інакше можливостями ЗМК продовжуватимуть користуватися терористи. Ідеться не про запровадження цензури, а це не означає, що необхідно повністю обмежити доступ терористів до ЗМІ, — з ростом тероризму це прямо ніяк не пов'язане. Водночас деякі дослідники тероризму зауважують [2], якщо політична свобода неконтрольована, це надає терористам повну свободу дій. Тому першим спонуканням, першою реакцією на теракт владних структур було й буде обмеження цих свобод. Кожна з гілок влади, кожен інститут, які визначають правила функціонування соціальної й політичної систем, намагатимуться обмежити ці свободи, вважаючи, що інші учасники ліберальнішими рішеннями можуть послабити політичну систему відразу зазначаючи, що будь-яке обмеження свобод починає, врешті, стримувати економічний розвиток [2, с 192]. Проте все гучніше звучать твердження, що рішення проблем тероризму — це й «проблема самообмеження на всіх рівнях. Наприклад, самообмеження діяльності телевізійних каналів, пов'язане з показом насильства, висвітленням терактів тощо» [2, с 193]. Існують твердження, що «навіть демократична держава не повинна допустити, щоб демократії було занадто багато» [11, с. 212]. Але «жорсткість репресивного контролю в цілому не є виходом зі сформованої ситуації, оскільки тільки підсилює ймовірність миттєвих терористичних відповідей» [6, с. 36]: по-перше, вони розглядатимуться суб'єктами терористичної діяльності як показник ефективності застосовуваних ними засобів і, відповідно, продукуватимуть терористичну активність; по-друге, ініціюва-тимуть поширення соціальної бази тероризму й збільшення кількості терористичних організацій; по-третє, сприятимуть інтернаціоналізації тероризму.
Ніхто не заперечує необхідності «вакцинації» суспільної свідомості. Але потрібне врахування всієї складності структури масової свідомості і суспільної думки, соціальної стратифікації, національних особливостей архетипів, стереотипів і міфологем, ментальності, рівня політичної і загальної культури, психічного здоров'я суспільства в цілому. Досвід протистояння нашого найближчого сусіда — Росії — у пропагандистській війні проти тероризму демонструє неспроможність таких підходів, як декларування політики «мочити у вбиральні», провокацій типу «він сам не чоловік, гірше від баби», спроби розіграти гендерну карту, приниження вказівками на зомбованість, демонстрації вбитих жінок-шахидок або трупів чеченських лідерів. Ус е це впливає на соціум і суспільну свідомість, додатково травмуючи його, а не на мішень — терористів, тому що їхня мова — це іно-мова, і вони глухі до відозв владних державних і суспільних структур, у них своя система цінностей, і своя особлива логіка мислення. Крім того, терористичне об'єднання через специфіку своєї соціально-психологічної організації на напади відповідає не просто ігноруванням суспільних інститутів, а додатковим посиленням групової згуртованості й внутрішньогрупової конформ-ності. А чим вищий ступінь згуртованості групи, тим більше в неї влади над її членами [10, с. 271], тим сильніша її залежність від «гуру смерті».
Тут дуже важливе виділення психологічного аспекту в розумінні феномену тероризму, і не тільки в плані розуміння механізму залучення в терористичну діяльність або специфіки функціонування терористичного співтовариства, а й особливостей психологічного впливу терористичних актів на індивідуальну й масову свідомість.
Обговорюючи міжнародний тероризм, необхідно мати на увазі, що терористичної мережі як такої не існує. Глибокий сумнів викликає також наявність якого-небудь єдиного аналітичного й координаційного центру міжнародного тероризму. Немає визнаних лідерів наднаціонального масштабу. Віртуальний образ Усами бен Ладена як лідера міжнародного тероризму не витримує жодної критики. Дедалі більша демонізація тероризму або окремо взятих представників ЗМІ, політиками, політологами і політтехнологами не сприяють здоров'ю суспільної свідомості. Бездумна ретрансляція національними мас-медіа повідомлень світових інформаційних агентств, найчастіше не вільних від тенденційної подачі інформації, що, на наш погляд, не тільки неприйнятна відповідно до пропонованої (читай нав'язуваної) точки зору, але і не сприяє виробленню конструктивної позиції в протистоянні міжнародному тероризму. Варто визнати, що найчастіше, відтворювані від роботи до роботи, від автора до автора сентенції загальнолюдського характеру не проясняють суті концепту «тероризм». Загальну істерію, що охопила суспільство, свідомо чи мимоволі, але активно підігрівають мас-медіа.
Нині існує схильність перебільшувати міць і розгалуженість терористичних організацій. Однак жодним чином не можна зменшувати небезпеку тероризму. І саме суспільна думка впливає на політичну еліту своїх держав, активізуючи цим міжнародне співробітництво у сфері безпеки.
Очевидно, що позбавлення від тероризму як форми політичного насильства можливе лише за умови глобальної перемоги над тоталітаризмом й екстремізмом, а також послідовного розвитку інтеграційних тенденцій у сучасному світі [4, с. 170]. Існуюча пріоритетність силового рішення в протистоянні суспільства викликам тероризму, як вчить практика, не приносить бажаних результатів. Необхідно шукати інші рішення, де пріоритет, за визначенням, повинен належати мас-медіа.
Терористична загроза нині стала одним із визначальних факторів внутрішньої політики держав, приводом і способом рішення геополітичних завдань у зовнішній політиці основних політичних акторів-структуризаторів світового простору. Аналіз соціально-політичних, політико-правових процесів свідчить, що в Україні присутні основні терогенні фактори, що створюють політичні, економічні, соціальні й етнорелігійні передумови для виникнення й розвитку тероризму. Комулятивний вплив на тероризм може чинити надзвичайний рівень корупції в державі (зміна влади й перехід останніх в опозицію ще більше збільшує ризик. — Авт.), живучість соціально-революційних традицій і постулатів («мітингова демократія», яка набула нині популярності як основний спосіб вирішення суперечливих питань. — Авт.), а також висока концентрація озброєнь і потенційних об'єктів терору [3, с. 8], базування Російського Чорноморського флоту і тліюче вогнище напруженості в Криму, спроби створити «пасіонарний розлам» України на Східну й Західну. Посилення геополітичної напруженості у світі й серединне розташування України в Європі, значимість українських транспортних коридорів для Європи, наявність АЕС, насамперед Чорнобильської (через стан об'єкта укриття, характер забезпечення охорони) також підвищують терогенність. Український дослідник тероризму доктор юридичних наук В. А. Глушков констатує: «В Україні нині така ситуація, що за певних умов у найближчому майбутньому може вибухнути проведенням низки широкомасштабних терористичних актів як політичного, так і кримінального забарвлення»[8].
Нагальна потреба неоінституційного підходу до традиційних друкованих й електронних мас-медіа, а також Internet-медіа, нового розуміння ролі ЗМК як основних засновників соціально-організованого мислення, форм і способів взаємодії їх із суспільними, державними й наддержавними інститутами в умовах кризових явищ, що супроводжують становлення глобального інформаційного простору. Саме з цих позицій повинна будуватися інформаційна політика для протидії тероризму й політичному екстремізму, зниження терористичної активності, запобігання негативних наслідків терактів. Це насамперед розуміння феномену інформаційного простору, формування спрямованих зусиль із розробки й створення моделі контролю й управління в інформаційній сфері, створення відповідної нормативно-правової бази, яка регламентує дії ЗМК, характер взаємодії мас-медіа й державних структур і відомств у протистоянні тероризму. Всупереч сформованій практиці рефлексування, необхідні розробка і прийняття принципово іншої, випереджувальної моделі протидії будь-якій антисоціальній поведінці, що загрожує життю і здоров'ю людей; моделювання подій, які мінімалізують негативний вплив на індивідуальну й масову свідомість, оскількі кожен вияв терористичної, екстремістської або фундаменталістської активності в її перспективі демонструє загрозу для суспільства в цілому. Неоінституційне трактування ЗМК, безумовно, має бути тісно пов'язане з формуванням загальнокультурних цінностей і політичної культури як частини загальної культури, а в протистоянні тероризму як явищу — це вирішення вагомих завдань: викорінювання ксенофобії в будь-якому її вияві, етнічного, релігійного й іншого видів нетерпимості в суспільстві; активного протистояння політичній, соціальній, економічній, релігійній диференціації і маргіналізації окремих держав і цілих народів, певних соціальних верств суспільства; формування морально-етичних норм, які встановлюють пріоритетність цінності людського життя; ліквідації інокультурного поля, яке актуалізує агресію; створення системи формування стереотипів, спрямованих на відторгнення насильства у щоденній практиці.
Література
1. Авдеев Ю. А. Терроризм как социально-политическое явление // Современный терроризм: состояние и перспективы. Под ред. Е. И. Степанова. — М.: Эдиториал УРСС, 2000.
2. Алексеров Ф. Т. Терроризм, индивидуалистическое и общинное поведение // Полития. Анализ. Хроника. Прогноз (Журнал политической философии и социологии). — 2004. — № 1 (32).
3. Антипенко В. Ф. Современный терроризм: состояние и возможности его упреждения (Криминологическое исследование). Монография. — К., 1998.
4. Бабієва А. Катастрофогенний чинник політичного насилля // Політичний менеджмент. —2004. — № 3 (6).
5. Будницкий О. В. Терроризм глазами историка. Идеология терроризма // Вопросы философии. — 2004. — №5.
6. Василенко И. А. Информационные ресурсы власти и формирование новой постклассической картины политического мира ХХІ в. // Вест. Моск. ун-та. Сер. 12. Политические науки. — 2004. — №2.
7. Волков В. В. Монополия на насилие и скрытая фрагментация Российского государства (Исследовательская гипотеза) // Политические исследования. — 1998. — № 5.
8. Глушков В. О., Долженков О. Ф. Організаційно-правові основи боротьби з тероризмом // Актуальні проблеми держави та права: Зб. наук. праць / Одеса, 2000. — Вип. 8.
9. Лысенко В. СМИ и общественное мнение: технологии манипулирования // ПЕРСОНАЛ. — 2004. — № 9.
10. Майерс Д. Социальная психология / Перев. с англ. — СПб.: Изд-во «Питер», 2000. — 688 с.: ил. (Сер. «Мастера психологии»).
11. Ольшанский Д. Психология терроризма. — СПб.: Питер. — 2002. — 288 с.
12. Петров К. Е. Структура концепта «терроризм» // Полис. — 2003. — № 4.
13. Романов П. В., Щебланова В. В., Ярская-Смирно-ва Е. Р. Женщины-террористки в интерпретативных моделях российских СМИ. Дискурс-анализ газетных публикаций // Политические исследования. — 2003. — № 6.
14. Федотова В. Терроризм: попытка концептуализации // Pro et Contra. — 2002. — Т. 7. — №4.
15. Чаликова В. Терроризм // 50/50. Опыт словаря нового мышления. — М., 1989.
|