головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 1/2007 
Персонал № 1/2007
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







Молоді новатори диктують бізнес-моду

Віра ЄВТУШИНА

Молоді бізнесмени, навіть якщо мислять творчо та інноваційно, не можуть змагатися з величезними корпораціями за ринки послуг та збуту. Але на відміну від китів бізнесу, вміють помічати незаповнені сегменти ринку і ставати пер-шопрохідцями. Саме так вони заробляють шалені статки, незважаючи на юний вік та малий досвід. Серед сфер, де вони найповніше реалізовують себе мобільні технології. Американський журнал BusinessWeek, який зазвичай публікує рейтинги відомих та іменитих корпорацій, цього разу звернув увагу на молоді, але яскраві компанії. І склав список людей, які заснували свій перспективний бізнес у галузі мобільного сервісу та мобільної комерції.

Пол Сканлан у неповних 30 років разом зі своїм партнером заснував компанію MobiTV, яка займається передачею ТБ-шоу на мобільні телефони. У далекому 1999 році потенційні інвестори вважали мобільне відео розвагою тільки для багатих і в практичному сенсі мало виправданим, не масовим сервісом. Але час доводить, що вони помилялися. Нині компанія — світовий лідер у сфері мобільного телебачення. Вона має понад мільйон передплатників, які викладають гроші за те, щоб дивитися новини, спорт, розважальне і музичне відео на своїх мобільних пристроях і комп'ютерах.

Нині компанія залучила додатковий капітал вартістю 100 млн доларів і поширює шоу та інший контент у мережі Cingular Wireless, Rogers Wireless в Канаді і Orange в Європі. Крім того, розширяє свій бізнес через пропозиції клієнтам нового сервісу — MobiRadio. Послуга включає передплату на 50 супутникових каналів. Адже згідно з останніми прогнозами, британської компанії Informa Telecom, уже в найближчі п'ять років мобільним телебаченням і радіопередачами користуватиметься понад 124,8 млн споживачів по всьому світові.

Ще один жвавий бізнесмен на ім'я Сем Альтман уміло організував бізнес у сфері мобільних технологій. 21-річ-ний співзасновник компанії Loopt заснував свою справу на найпоширенішому питанні SMS-повідомлень: «Де ти?». До того він був звичайним студентом Стенфордського університету. Але одного разу, виходячи з класу інформатики, поставив собі питання, відповідь на яку кардинально змінила все його життя: «А де зараз мої друзі?». І знайшов оригінальну відповідь: закинув навчання і з головою поринув у створення нового виду мобільних послуг, нині відомого як Loopt. Ця програма використовує систему глобального позиціонування, щоб розповісти і показати на екрані мобільного карту з вказівкою, де перебуває стільниковий телефон, а разом із ним і його власник — ваш друг. Усі, хто підключився до цієї системи завжди знатимуть місцеперебування своїх друзів (із точністю до метра). Мало того, програма попередить вас, якщо поряд опиниться хтось із користувачів системи. Отже, Loopt стала першопроходцем у галузі спостереження за людьми. Водночас С. Альтман переконаний, що такий сервіс ще тривалий час користуватиметься популярністю. Навіть статистичні дані свідчать про те, що найчастіше в SMS-ках ставлять саме таке питання: «Де ти?». «Ми допомагаємо людям повернутися із світу безликих електронних повідомлень до живого спілкування», — каже Альтман.

Тим часом винахідливий 25-річний американський бізнесмен Ноа Гласс зумів використати на свою користь черги у кав'ярнях та ресторанах. Хоча у Нью-Йорку каву продають на кожному розі, юнака завжди дратували великі черги за нею, а також за сніданками і ланчами. Тому він і заснував компанію MOBO, за допомогою якої можна замовляти їжу в деяких ресторанах. Задля покращення життя споживачів та взяла на озброєння мобільні технології. Один із сервісів компанії дає змогу жителям американських ме-гаполісів замовляти їжу майже «на ходу». Щоправда, перш ніж скористатися всіма зручностями «мобільного замовлення», клієнтові необхідно виконати певні дії на комп'ютері: зареєструвати еккаунт, адресу доставки замовлення, сформувати свої улюблені «продуктові набори», вказати номер кредитної картки. Далі вистачить уже простого мобільника: відправляєте SMS із вказівкою номера набору продуктів на спеціальний номер, а з вашої кредитки знімається сума вартості замовлення. Потім отримуєте SMS із підтвердженням, що все «OK» і очікуваним часом доставки їжі. Творці сервісу обіцяють інші «пряники»: наприклад, у деяких ресторанах планується організувати спеціальні каси для тих, хто оформив замовлення через MOBO. У такому варіанті досить буде назвати своє ім'я, останні чотири цифри номера і без черги отримати своє замовлення.

А про те, як отримати необхідну інформацію з Інтернету на мобільний, потурбувався Зоу Тет, 26-річний засновник компанії 4Info. Нині це найбільший провайдер мобільного пошуку. Користувачі можуть посилати на 4Info запит із ключовим словом для пошуку у новинах, прогнозах погоди або розкладах кінопоказів. Сервіс також дає змогу користувачам створювати свої власні ключові слова, щоб друзі могли шукати їх персональну інформацію.

Брати Блейк і Джейсон Крікор'ян, яким було майже під сорок, хотіли в дорозі дивитися матчі місцевої баскетбольної команди. Щоб угамувати своє бажання, хлопці створили Sling Media Inc. За допомогою спеціального пристрою компанія надає можливість переглядати кабельне телебачення на екрані стільникового телефону. Тепер брати живуть під девізом: «Навіщо купувати мобільний контент, коли телефон перетворюється на мініатюрний телевізор?». Уже в березні 2006 р. компанія увірвалася на ринок мобільного відео з революційним сервісом для абонентів своєї кабельної мережі. Абонентові пропонувалося викачати спеціальну програму для перегляду платних телеканалів, які передплатив абонент.

Величезні телефонні рахунки надихнули австрійців Романа Скарфа і Деніела Мате створити компанію Jajah, яка дає змогу людям робити дуже дешеві або навіть безкоштовні веб-дзвін-ки зі стаціонарних і мобільних телефонів. Досить просто зайти на сайт компанії, ввести свій телефонний номер і номер абонента, а потім натиснути на кнопку ОК. Через декілька секунд обидва телефони задзвонять. Звичайно, чудес не буває: насправді Jajah стягує плату за дзвінки на номери деяких заокеанських стільникових операторів і різні додаткові послуги. До речі, за дзвінки по Росії з одного стаціонарного телефону на іншій плата також не стягується. Ідея здається дуже простою, що звичайно, може привернути увагу конкурентів. Але Д. Мате не відчуває ніякої небезпеки, адже технологія виглядає просто тільки з погляду користувача. «Простота стала основним чинником популярності, однак установка 200 терміналів по всьому світові була справою досить важкою. На забезпечення якісного зв'язку ми витратили кругленьку суму. Якщо один із терміналів вийде з ладу — можемо перемкнутися на інший. Але все це непросто».

Зручність використання та якість зв'язку залучила вже майже мільйон постійних користувачів від липня 2005 р. — відтоді, коли Jajah почала свою діяльність. Компанія прогнозує, що уже в 2007 р. стане прибутковою.

Уже нині великі прибутки приносить компанія AdMob своєму засновнику Омару Хамуї. Власний бізнес той відкрив у 28 років, коли здобував ступінь МВА у Wharton School в Пенсільванії. Компанія стала такою успішною, що Хамуї припинив навчання. Його мобільна рекламна мережа, запущена в листопаді 2005 р. за допомогою фінансів фонду Sequoia Capital, є найбільшою в світі. Мережа охоплює 150 країн і генерує понад 300 млн переглядів сторінок щомісяця. AdMob дає змогу рекламодавцям купувати мобільну рекламу на різних сайтах, а сайтам її продавати. Мережа, у якій показують рекламу, працює по всьому світові. Причому більшість тих, хто дивиться рекламні повідомлення, проживають у США, Європі, Азії і Африці. Наприклад, американський бренд нині може запустити мобільну рекламну кампанію в тих регіонах, які йому цікаві, не залучаючи до організації місцевих операторів.

«Відтоді, як на початку 2006 р. ми запустили AdMob, спостерігали лише зростання, як попиту, так і ефективності цієї реклами. Із такими показниками і світовим покриттям мобільна реклама стає одним із найдоступніших різновидів реклами», — зазначає О. Хамоуї.

Ніхалу Мехта було 24 роки, а Майку Джеллі — 29, коли у червні 2001 р. вони заснували ipsh!, агентство мобільного маркетингу. У вересні 2005 р. партнери продали бізнес Omnicom Group, але Мехта залишився генеральним, а Джеллі — технічним директором компанії. Відтоді компанія провела в США понад 600 мобільних маркетингових кампаній, зокрема для таких клієнтів як Disney, Sony, HBO і Pfizer. У середині 2006 р. агентство провело першу міжконтинентальну мобільну кампанію відомої марки парфумів. Вибираючи мобільні канали для реклами, у якій була задіяна Брітні Спірс, агентство виходило з того, що більшість її фанатів — дівчатка-підліт-ки. А всі вони тільки й роблять, що надсилають SMS-ки і завантажують контент. Тому, крім перегляду реклами парфумів, потенційні клієнтки могли безкоштовно завантажувати рінгтони з голосом Брітні, яка з м'яким південним акцентом повідомляла власниці телефону, що її «мрії можуть незабаром здійснитися» або «Гей, красуне, тобі тут телефонують».

«Люди люблять персоналізацію, — зазначив Н. Мехта. — Щодо дітей діє таке правило: «Я хочу цей телефон, цей телефон — це я, він постійно у моїй кишені, я хочу щоб він чітко показував усім, хто я такий». Уже через місяць після запуску кампанії, вона ввійшла у першу десятку кампаній за обсягами трафіку, по всьому світові відбулися тисячі завантажень контенту.

Підготувала
Віра ЄВТУШИНА
(За матеріалами журналу Business Week)



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту