РУБРИКИ |
|
№ 7/2005 | |
архів номерів
|
Картина перспективного польсько-українського співробітництва і роль у його реалізації взаємодії в галузі освіти*Войцех ПОМИКАЛО Наприкінці дев'яностих років XX століття в найстаршому північноамериканському університеті — Університеті Джорджія — зустрілися керівники Міжнародної Кадрової Академії, ректор Міжрегіональної Академії управління персоналом м. Києва, Фонду Інновація, засновник новоствореної Вищої суспільно-економічної школи у Варшаві. Після знайомс-•тва і обміну думками, вони вирішили, що провідний приватний український ВНЗ, який вже тоді мав міцні позиції не тільки в Україні і країнах колишнього Радянського Союзу, а й за кордоном, і новозаснований польський ВНЗ — ВСЕШ, який робив тільки перші кроки в цій діяльності, почнуть активне співробітництво. Проект цього співробітництва від початку підтримав видатний вчений і організатор української системи вищої освіти — професор, доктор наук Георгій Щокін, президент Міжнародної Кадрової Академії, у структуру якої входить згадана Міжрегіональна Академія управління персоналом. Професор Георгій Щокін, спеціаліст у галузі загальної історії цивілізації, культур і релігій світу, є ентузіастом слов'янської культури, її гуманістичних надбань, характерної для неї моделі людини, ідейно-моральною рисою якої є рідкісна нині здатність до безкорисливої дружби, доброзичливості й гостинності, моделі, яка відрізняється від тієї, яку пропонує сучасна цивілізація, із властивими для неї гедонізмом і примітивною настановою на споживання матеріальних благ. Основою співробітництва обох вузів була визнана ідейна близькість, а також те, що український ВНЗ уже тоді мав право вести навчання на магістерському рівні, а польський — лише на рівні ліценціат (бакалаврат). Переговори, проведені на північноамериканській землі між представниками обох навчальних закладів, Фонду Інновація, відбувалися в надзвичайно дружній атмосфері, з глибоким взаєморозумінням і доброзичливістю. На цій основі будувалося потім, упродовж багатьох років, співробітництво між згаданими навчальними закладами. Джерела польсько-українського ізоляціонізму і роль освіти в його подоланніХарактерно, що на північноамериканській землі було встановлене плідне співробітництво між провідним українським ВНЗ (у якому в 2005 році навчається уже понад 50 тисяч студентів) і новаторським польським ВНЗ, який унікально використовує в процесі освіти власне цифрове телебачення, навчає близько 10 тисяч студентів. Це певною мірою символічно й характерно. Народи, які живуть і працюють поряд, відділені один від одного лише кордоном, дотепер не тільки не підтримують розвинених зв'язків (економічних, науково-технічних, культурних й особливо освітніх), а й дуже часто їхнє знайомство відбувається випадково і майже екзотично. Але в цій ситуації згадану зустріч, яка призвела до встановлення зв'язків між українським і польським ВНЗ, ми не вважаємо випадковим явищем. Україна була упродовж сотень років територією польської експансії — військової, економічної, політичної і культурної. Після завойовування поляками українських земель, там виникали польські магнатські латифундії. Експансія спричиняла сильний опір української сторони. Встановлюваний у результаті завоювань майновий й етнічний статус цих земель провокував бунти — нерідко драматичні й криваві. Тому польсько-українські відносини упродовж століть буяли конфліктами, які переважали над співробітництвом і часто мали гострий, глибокий характер. Після перемоги в Росії більшовизму, у боротьбі з ним проростали пагони польсько-українського співробітництва (найчастіше під гаслом прометеїзму), але вони залишалися в тіні конфліктів. У міжвоєнний період (1918– 1939) Польща панувала над частиною української території і намагалася насаджувати на ній різні різновиди колоніалізму (агресивного чи ліберального), що теж не сприяло зміцненню добрих відносин між нашими народами. Друга світова війна стала своєрідним апогеєм цих конфліктів, як наслідок — взаємні вбивства і навіть різанина. Післявоєнний час, коли вся Україна була інкорпорована до складу СРСР як одна з радянських республік, а Польща була країною з обмеженим суверенітетом у радянській сфері впливу, теж не був сприятливий для взаємного співробітництва. І лише як суверенні держави Польща й Україна нещодавно, наприкінці XX століття, коли звільнилися з-під російського панування, почали переборювати погану спадщину минулого у взаємних відносинах. Однак необхідно зазначити з обмеженими результатами. Про це було більше прекрасних заяв і планів, ніж конкретних дій. Взаємні упередження часто переважали над примиренням. Коли кілька років тому в 60-у річницю відомого волинського кровопролиття, телебачення ЕДУ-САТ організувало, разом із приватною українською телевізійною станцією СТБ, телеміст за участю першого Президента України Леоніда Кравчука і маршала Сенату РП Лонгіна Пастусяка, а також істориків і вчених наших ВНЗ, можна було помітити, як важко відбувається польсько-український діалог. І тільки Помаранчева революція, яка відбулася в Україні, і польська допомога в її реалізації, здавалося б, стали початком нової ери в польсько-українських відносинах. Однак варто визнати, що польській національній традиції властиве розтрачання військових або інших перемог у наступні після цих подій епохи. Так було вже після відомої Грюнвальдської битви 1410 року. Таке можливе і нині, якщо не пам'ятати про ту користь, яку може дати обом нашим народам перемога Помаранчевої революції в Україні. Це — реальна загроза для обох сторін, яка випливає хоча б з того, що на наші відносини лягає тягарем не тільки важка спадщина минулого, а й те, що в наших країнах, поряд із прихильниками плідного співробітництва, діють — причому діють енергійно, хоча не завжди відкрито — сили,: які не зацікавлені у тісних економічних, політичних, культурних і особливо освітніх зв'язків між нашими народами. Підкреслюючи значення польсько-українського співробітництва в нинішній обстановці в Європі й світі, яке є необхідною умовою національного благополуччя наших народів, я хотів би звернути увагу на особливе значення співробітництва наших країн у галузі освіти. Тому вважаю за необхідне представити загальний підсумок співробітництва в галузі освіти, реалізованого на основі угоди, укладеної в Університеті Джорджія у другій половині дев'яностих років між ВСЕШ і МАУП. Завдяки підтримці професора Георгія Що-кіна, вона принесла вагомі результати, хоча не всі можливості й програми ми могли використати й реалізувати. Презентація цього досвіду є важливою основою побудови співробітництва між нашими ВНЗ у найближчі. десятиліття. Успіхи, досвід і перешкоди у розвитку польсько-українського співробітництва у сфері освіти на прикладі досвіду МАУП і ВСЕШОсновою співробітництва став протокол, підписаний Урядом Республіки Польща й Урядом України від 18 травня 1992 року про тимчасове врегулювання взаємного визнання еквівалентності документів про закінчення середніх шкіл, середніх профучилищ і вищих шкіл, а також документів про присвоєння наукових ступенів і звань. Цей протокол покликався на так звану Празьку конвенцію, що регулювала ці питання вже з 7 червня '1972 року, але в Польщі вона була опублікована в Законодавчому віснику («Дзенник Устав») 19 лютого 1975 року Згадані правові урегулювання свідчили, що українські дипломи в Польщі і польські дипломи в Україні визнаються автоматично, без їх нострифікації і верифікації, — зрозуміло, за умови, що ВНЗ країн, які видають такі документи, мають всі повноваження щодо цього. Насамперед ми проконсультувалися щодо цього питання у Бюро з визнання освіти й міжнародного обміну Міністерства освіти, яке справедливо попереджало нас, щоб перш ніж взятися до реалізації співробітництва з будь-яким українським ВНЗ, необхідно перевірити, чи пройшов цей український ВНЗ процес державної акредитації, чи здобув право звертатися до Міністерства освіти й науки України із заявою про видачу дипломів державного рівня (тому що на відміну від Польщі, дипломи державного рівня про закінчення вищої школи в Україні видає не ВНЗ, у якому студент здобув вищу освіту, а Міністерство освіти й науки на підставі заяви ВНЗ, який пройшов відповідну державну акредитацію). Встановивши, що Міжрегіональна Академія управління персоналом пройшла всі щаблі такої державної акредитації, ми взялися до реалізації угоди. Для цього створили спільну програмну комісію, яка провела порівняльний аналіз документів, що регулюють навчальний процес як на економічному, так і педагогічному факультетах ВСЕШ, щоб встановити програмні розбіжності між МАУП і ВСЕШ на ліценціатському щаблі (бакалавра-ті). У результаті в програму додаткового навчання для польських студентів на ступінь магістра були включені предмети, відсутні в програмі ліценціатського навчання у ВСЕШ. Найбільше змінились програми трирічних педагогічних курсів ВСЕШ, які, відповідно, до встановлених принципів співробітництва, мали лягти в основу навчання на четвертому й п'ятому курсах, але вже не педагогічних, а психологічних курсів у МАУП. Педагогічне навчання на перших трьох курсах ВСЕШ досить схоже до психологічних курсів у МАУП, однак є розбіжності. Тому для трирічних педагогічних курсів у ВСЕШ були впроваджені істотні зміни в навчальні програми. Завдяки цим операціям, польські студенти, закінчивши трирічне педагогічне навчання у ВСЕШ, отримували можливість почати навчання відразу на четвертому курсі факультету психології в МАУП. Поряд із програмною підготовкою розпочата організаційна підготовка до реалізації такого навчання. Щоб полегшити це завдання, до його здійснення взявся Фонд Інновація, який разом із МАУП створив спеціальне бюро з організації такого навчання, що має характер екстерн-заочного, й використовує світовий досвід у галузі дистанційного навчання. Згадане бюро — не вища школа, не філія, не іногороднє відділення українського ВНЗ. Це техніко-організаційна установа, що полегшує українським вченим контакт на території Польщі з польськими студентами МАУП. Сформована велика група українських вчених для роботи у педагогіко-психологіч-ному і економічному напрямках підготовки за спеціальністю «управління». Ці вчені вели більшу частину занять для польських студентів. Так само працювали за уповноваженням українського ВНЗ польські вчені. Багато іспитів, які складали польські студенти, приймали українські вчені, а частину іспитів — польські. Дипломний іспит на здобуття магістерського ступеню приймала комісія, створена відповідно до українського законодавства Міністром освіти й науки України, і яка складалася з учених обох країн. Важливо, що в навчальну програму для польських студентів впроваджені предмети, які дають знання про українську культуру, а також початковий курс української мови. Зміст навчання і новітня система дистанційної освіти, реалізована в навчанні польських студентів у МАУП, цілком відповідали українським освітнім стандартам і були гармонізовані з автономними рішеннями, застосовуваними в навчанні іноземних студентів у цьому ВНЗ. Вони відповідали світовим тенденціям, що забезпечують різноманітні способи здобуття вищої освіти не тільки у своїй країні, а й на території іншої країни. У межах співробітництва між МАУП і ВСЕШ також запровадили Загальноукраїнську студентську олімпіаду з польської мови й культури. Уже відбулося чотири таких олімпіади. Міністр освіти й науки України призначив головою журі цих олімпіад тодішнього ректора ВСЕШ Войцеха Помикало. Додамо, що через опір адміністративних факторів, ВСЕШ тільки з 2005/2006 навчального року організує Загальпольську студентську олімпіаду з української мови й культури. Польсько-українське співробітництво, яке успішно розвивається, від початку не давало спокою супротивникам. Вони не могли примиритися з фактом, що польських студентів успішно навчають видатні українські вчені. Поряд із відвертими антиукраїнськими орієнтаціями, що виявилися в негативному ставленні до цього навчання, істотну роль відіграли також монополістичні тенденції і корпораційні інтереси деяких професійних груп в Польщі. Наприклад, деякі польські психологічні кола хотіли не тільки взяти під свій повний контроль навчання психологів, а й мати вирішальний вплив на допуск спеціалістів до роботи. В результаті, коли польські студенти після декількох років інтенсивного навчання раділи здобуттю українських дипломів, на них як грім з ясного неба обрушилося рішення міністра національної освіти й спорту Христини Либацької, за яким їхні дипломи не визнавалися рівноцінними до польських магістерських. Це стосувалося як магістерських дипломів у галузі психології, так і дипломів у галузі управління й економіки. Для обґрунтування відмови визнати дипломи висунули аргумент, що польські студенти під час засвоєння знань і їхньої верифікації перебували на території Польщі. Докоряли також тим, що український ВНЗ через дистанційне навчання наче організував у Польщі власний ВНЗ, філію чи іногородній факультет. Висували також багато інших звинувачень, при цьому Вищій суспільно-економічній школі у Варшаві приписували провини за діяльність МАУП у Польщі, до яких ВСЕШ була не причетна. Організаційно-технічну допомогу українському ВНЗ надавав тільки Фонд Інновація, який хоча і був засновником ВСЕШ, однак, щодо неї залишався самостійною юридичною особою. Студенти, засмучені з приводу такого рішення, оскаржили його в Головному адміністративному суді у Варшаві. 3 січня 2003 року цей суд скасував рішення міністра освіти. Здавалося б, що це остаточно розв'яже проблему й польські студенти в МАУП будуть задоволені здобутою освітою й підтвердженням того, що їх дипломи є дійсними. Однак виявилося, що така переконаність була позбавлена підстав. Генеральний прокурор РП (а точніше уповноважений заступник Генерального прокурора Ришард Стефаньський), під впливом міністра національної освіти й спорту Христини Либаць-' кої, яка не примирилася з рішенням Головного Адміністративного суду, звернувся до Верховного суду із поданням про особливу ревізію рішення ГАС. Варто зазначити, що в Польщі особливу ревізію проводять тоді, коли рішення судів є шкідливими для інтересів держави й народу, загрожують національній безпеці й можуть принести відчутні негативні результати. Верховний суд почекав певний час, і коли набув чинності закон, що виключав з юрисдикції Верховного суду рішення Головного адміністративного суду, ухвалив 7 січня 2004 року закрити справу. Але цим справа не вирішувалася остаточно. 26 лютого 2004 року Міністерство юстиції — Польська прокуратура — звернулося в Головний адміністративний суд із касаційною скаргою, вимагаючи скасування попереднього рішення того ж суду в справі про визнання. правоти студентів. На підставі касаційної скарги Головний адміністративний суд вдруге розглянув справу й рішенням від 23 квітня' 2004 р. визнав, що рацію мала міністр Христина Либацька. Однак і цим справа не закінчилася, тому що Головний адміністративний суд рекомендував Воєводському адміністративному суду у Варшаві переглянути справу. 5 жовтня 2004 року він визнав, що студенти, які є випускниками МАУП, мають отримати довідки про еквівалентність їхніх магістерських дипломів до польських. Завдяки цьому справа була завершена, і практично дипломи 500 польських студентів, які закінчили МАУП, були визнані еквівалентними до польських. Ми, зі своєї сторони, готуємо до друку видання, в якому буде відображена майбутня доля випускників МАУП у Польщі. Це підтвердить цінність їх української освіти. Суперечка про еквівалентність дипломів, наукових ступенів і званьСуперечка про еквівалентність магістерських дипломів — це лише невеликий епізод, серед великих польсько-українських проблем. Однак вона характерна і важлива. Суперечка виявила проблеми, пов'язані із співробітництвом наших держав у галузі освіти, стала стимулом для формування польською стороною основної позиції у цій проблемі. Тут важливі два моменти. По-перше. Суперечка навколо цих проблем стала важливим стимулом для денонсації Польщею Празької конвенції, яка стосується взаємного визнання еквівалентності дипломів про закінчення середніх шкіл, середніх профтехучилищ і вищих шкіл, а також документів про присвоєння наукових ступенів і звань. Польська сторона денонсувала цю конвенцію у час, коли тривав конфлікт навколо визнання магістерських дипломів МАУП, який мав фундаментальне значення для цієї денонсації. Не вдаючись у подробиці, зазначимо, що Празька конвенція 1972 року була, безумовно, анахронічним документом, хоча б тому що сторони, які її підписали, вже не існують (Союз Радянських Соціалістичних Республік і Німецька Демократична Республіка). Конвенція охоплювала багато країн, які за цей час урегулювали освітні проблеми інакше, ніж європейські країни (наприклад, Республіка Куба або Демократична Республіка В'єтнам). Однак виникає питання: чи не варто було б Польщі замість денонсації згаданої конвенції замінити її двосторонніми угодами або якоюсь загальною угодою, спільною для частини країн, що підписали раніше цю конвенцію? По-друге. У суперечках про дипломи української МАУП, польська сторона зайняла певну позицію у питанні про продовження дії угоди про взаємне визнання дипломів, наукових ступенів і звань, укладеної між міністром національної освіти Республіки Польща й Міністерством освіти й науки України. Згадана угода, укладена 2 липня 2001 року, у Гурові-Ілавецькому діяла до 31 грудня 2003 року. Практично після закінчення цього терміну угода припинила свою дію, й польська сторона, а точніше Христина Либацька виявила активність, прагнучи, щоб у новій угоді не було запису про еквівалентність польських і українських дипломів, наукових ступенів і звань. Ця позиція відрізнялась від української (міністр освіти й науки був позитивно настроєний у питанні про згадану еквівалентність). Як свідчать представлені факти, у Польщі діють потужні сили, здатні вплинути на регулятивні фактори у польсько-українських відносинах, особливо на плідне співробітництво у сфері освіти. Однак становище в нашій країні щодо цього неоднозначне: існують також сили, які вважають, що таке співробітництво могло б мати фундаментальний вплив на позитивний розвиток загальних польсько-українських відносин. Помаранчева революція в Україні підсилює значення цих сил у Польщі. Надію на створення нових правових основ такого співробітництва дає угода, укладена між міністром національної освіти та спорту і Міністром освіти й науки України 11 квітня 2005 р. під час візиту Президента Віктора Ющенка в Польщу і його переговорів із Президентом Олександром Кваснєвським. Вона частково виводить проблему із глухого кута. Однак — тільки частково. Угода не передбачає взаємного визнання докторських дисертацій і професорських звань, які в польсько--українському співробітництві в сфері освіти є найважливішою проблемою. Крім того, правова конструкція цієї угоди здається, принаймні, дивною. У ній визнається еквівалентність магістерських дипломів, а також кандидатських ступенів як основа подальшого навчання в обох країнах за принципом взаємності. А питання про придатність дипломів, ступенів і звань залишене для внутрішнього врегулювання законодавством країни (ст. 2). Практично це означає, що хоча польський магістр може написати й захистити в Україні кандидатську (польський еквівалент — докторську) дисертацію, але його диплом може бути визнаний тільки як основа професійної роботи в Польщі винятково після його відповідної нострифікації. Польський диплом в Україні трактуватиметься так само. Тобто освіта поляків, які постійно живуть в Україні, реалізована за ініціативи Сенату РП, не має жодного сенсу, тому що здобуті дипломи вони повинні нострифікувати в Україні ще невідомо з яким результатом. Якщо застосовуватиметься така практика, як у Польщі, коли нострифікують певні ВНЗ, то ймовірність позитивного результату обмежена. Деякі ВНЗ в Польщі автоматично не нострифі-кують навіть дипломи Гарвардського університету (США). Їх досить довго нострифіку-ють, причому із різними результатами. Із українськими дипломами становище не буде кращим, а навпаки. Варто визнати, що угода від 11 квітня 2005 року є провісником потепління в польсько-українських відносинах у галузі освіти, але одна ластівка ще не робить весни. Переконуємось, що існують величезні правові, побутові, політичні й моральні перешкоди для розвитку плідного польсько-українського співробітництва в галузі освіти. На думку вчених і керівників провідних ВНЗ наших держав, варто змінити цей стан речей. Це буде нелегко, тому що тут важливі різноманітні, зокрема кастові, інтереси осіб, які мають вирішальний вплив на присудження в обох країнах наукових ступенів. Однак рацію мають ті, які повинні зробити все, щоб створювали не тільки нову освітню дійсність, а й будували нове спільне майбутнє у відносинах між нашими народами. Я спробую представити кілька пропозицій, важливих в освітньому співробітництві, і одну генеральну пропозицію, яка, на мою думку, може бути нашою спільною метою на найближчі десятиліття. Назустріч освітнім потребам України й ПольщіПомаранчева революція створила шанси для виходу із взаємної ізоляції, у якій, через історичні причини, перебували наші народи. Однак необхідно пам'ятати, що використання цих шансів залежить від багатьох факторів. Із матеріалів, підготовлених Фондом Інновація, випливає, що навчання польських студентів (після якого вони стали українськими магістрами), виявилося досить якісним. Воно сприяло підвищенню кар'єри, а також можливості здобути вчений ступінь кандидата наук. Це заперечує припущення, які часто були фактичною основою для оскарження українських дипломів. Керівництво Фонду Інновація, засновника Вищої суспільно-економічної школи у Варшаві й першого польського сателітарного телебачення ЕДУСАТ, пропонує широку програму співробітництва між польськими й українськими партнерами. По-перше. Ми пропонуємо організувати, починаючи вже з 2005/2006 навчального року, спільне ліценціатське навчання за напрямками «економіка» й «педагогіка». Це також стосується додаткових магістерських курсів зазначених напрямків. ВСЕШ повинна найближчим часом отримати права на їх реалізацію. Ми вжили заходів із метою створення у ВСЕШ напрямку «прикладна інформатика», яку ми теж пропонуємо реалізувати спільно. Але в нинішньому правовому становищі ми не можемо організувати українські магістерські курси, що завершуються винятково українським дипломом, тому що відповідно до польсько-української угоди в сфері освіти від 11 квітня 2005 року, такі дипломи могли б мати обмежене значення і цінність для поляків, — вони вимагали б досить складної польської нострифікації. Однак немає жодних правових перешкод, щоб українські і польські студенти проходили ліценціатське навчання (бакалав-рат) у системі спільної освіти. Таке навчання — за нашою пропозицією — реалізувалося б на основі спільно опрацьованих навчальних планів і програм. Виникала б необхідність, щоб до кінця навчального року й у вересні 2005 року спільні програмні комісії ВСЕШ й українського ВНЗ розробили й затвердили спільний навчальний план і програму навчання. Результати їх роботи затвердили б президенти (а можливо — ректори) вузів, які їх реалізовуватимуть. Обов'язком комісій була б також розробка переліку тем, які в межах окремих предметів готуватимуться й викладатимуться польськими або українськими професорами і з якими матимуть можливість ознайомитися як польські, так і українські студенти. У програми такого навчання варто запровадити в українському вузі предмет, який знайомить із польською культурою, а в польському вузі — з українською. Пропонується також організувати для студентів такої системи навчання початковий курс української мови для поляків і польської мови — для українців. Фонд Інновація готовий організувати за спільні кошти в українських ВНЗ телевізійну студію, з якої українські професори могли б викладати частину лекцій для польських студентів. Ми намагатимемося полегшити українським студентам прийом польських програм у межах цих лекцій, які будуть важливою складовою спільного навчання. Польська сторона взяла б на себе обов'язок забезпечувати синхронний переклад українською мовою лекцій, трансльованих на Україну. Так само має вчинити український ВНЗ, який запроваджує таку спільну програму навчання.' Спільні програмні комісії обох вузів визначили б принципи дії комісій із дипломного іспиту які складалися б із професорів обох національних ВНЗ. Олімпіаду з польської мови й польської культури в Україні й олімпіаду з української мови й української культури в Польщі ВНЗ проводили б у тісному співробітництві. У результаті того, що студенти українського й польського ВНЗ реалізували б спільний, єдиний навчальний план і програму, у них була б можливість ознайомитися із частиною лекцій професорів із закордонно-. го ВНЗ, який є партнером вітчизняного. Ми вважаємо, що рівень освіти і її якість у ВНЗ має рости. Обидва вузи після закінчення навчання видавали б дипломи як для своїх студентів, так і для студентів закордонного ВНЗ. Ми пропонуємо, щоб українські й польські студенти, які бажають здобути такі подвійні дипломи, вносили підвищену плату за навчання, яка призначалася б на сплату послуг ВНЗ — закордонного реалізатора навчального процесу. Це стосується українських студентів, які навчаються в польському ВНЗ, і польських студентів, які здобувають освіту в українському ВНЗ. Не вдаючись у подробиці цієї пропозиції, зазначимо, що таке масове міжнародне навчання, із використанням сателітарного освітнього телебачення ЕДУСАТ, могло б мати більше значення для систематичного взаємного ознайомлення і зближення наших народів, ніж будь-які голослівні декларації політиків. По-друге, ми пропонуємо, щоб на базі ВСЕШ і телебачення ЕДУСАТ, при взаємодії німецької організації TECHNISCHE AKADE-MIE WUPPERTAL і, можливо, Міжнародного центру фінансово-економічного співробітництва в Москві, організувати Міжнародний центр навчання бізнесменів. Фонд Інновація провів переговори з TECHNISCHE AKADE-MIE WUPPERTAL і почав також переговори з Міжнародним центром фінансово-економічного співробітництва в Москві. Згадані німецька й російська установи мають великий досвід у навчанні власних бізнесменів. Німецька — має власний вищий професійний заклад (важлива складова його освітньої структури) і проводить навчання не лише в головному центрі, який розташований у Вуп-перталі й Котбусі, а й у філіалах місцевих центрах, яких у цієї академії близько 25 філій. Вони з'єднані із головним центром за допомогою Інтернету що дає можливість використовувати відповідні технології для широкого навчання за участю провідних спеціалістів. У випадку російського Центру навчальна база розташована у Москві і має понад 30 центрів на всій території Російської Федерації. У цих місцевих центрах лекції, які передають із Московського центру, приймають за допомогою сателітарних інтернет-технологій. Реалізоване таким чином навчання бізнесменів охоплює всі проблеми, які цікавлять це середовище, особливо податкові, правові, митні питання та багато інших. Ми пропонуємо розширити цю систему навчання не тільки на ВНЗ у Києві, але також на місцеві центри. У нас є готова концепція побудови такої навчальної мережі в Німеччині, Україні й Польщі (можливо, й у Росії). У результаті навчання бізнесменів буде здійснюватися не тільки всередині країни, але й набуде міжнародного характеру. Фонд Інновація готовий взяти на себе організацію технічної підсобної бази такої установи, яка б дала можливість не тільки навчати бізнесменів в українських, німецьких, російських і польських центрах, а й при домінуючій ролі головного національного центру цієї країни створити навчальну мережу, що охоплює численні регіони. Її суть — не лише у навчанні ділових людей, а і розширення можливостей для їх співробітництва, наприклад, взаємодії польського, українського й російського бізнесу з німецьким. Виникла б можливість, щоб кожна із країн у межах цієї системи звернулася з відповідними офертами до іноземних ділових кіл. Участь у відповідних конференціях і нарадах було б платним. Російський і німецький досвід свідчать, що це могли б бути значні суми. Якщо президенти українських ВНЗ зацікавляться такою темою, то ми зможемо в короткий термін організувати у Варшаві міжнародну нараду з цієї теми, підписати відповідні договори, а також приступити до їхньої реалізації. Я гадаю, що це підвищило б статус наших ВНЗ, зміцнило їхні зв'язки з економічним життям власної країни і поєднало з європейським економічним простором. Заради спільних інтересівНа початку своєї доповіді я звернув увагу на символічний характер того факту, що близьке й плідне, хоча й непросте, співробітництво між МАУП і ВСЕШ почалося з першого контакту на території Сполучених Штатів Північної Америки. Я намагався стисло представити причини, які призвели до того, що, хоча між Україною й Польщею існує спільний кордон, все ще існує ізоляція й недостатнє співробітництво, між іншим, у всіх галузях. Я торкнувся також питання про те, яке величезне значення для подолання взаємної недоброзичливості й упереджень може мати освіта і як важко торує собі шлях справді плідне польсько-українське співробітництво у сфері освіти. Вважаю, що настав час, коли вчені повинні активніше брати участь у діях на користь створення нової картини українсько-польського й польсько-українського співробітництва. Це важливо ще й тому, що довготривалий ізоляціонізм відверто шкодить нашим національним інтересам. І тому я вважаю, що потрібно провести масштабний діалог на тему нового характеру польсько-українських зв'язків, які за найближчі десятиліття ми повинні сформувати разом задля наших спільних інтересів. Зрозуміло, що такі пропозиції спричинять суперечки; іноді їх можуть вважати нереальними, утопічними й навіть шкідливими. Однак у нинішній історичній ситуації варто над ними замислитися. Пропоную розглянути із цією метою питання, про які у нас немає традиції не тільки говорити, а й думати, пропозиції, які частково мають майже єретичний характер. Отже, що змінилося б у наших країнах, Європі та світі, якби Польща й Україна створили міждержавну конфедерацію? Що трапилося б, якби наші держави й народи вирішили піти шляхом, який веде до спільної економіки, спільного законодавства й спільних освітніх систем, зберігаючи, зрозуміло, суверенітет власних держав — суб'єктів згаданої конфедерації. Внаслідок таких рішень польсько-українська конфедерація стала б третьою країною сучасної Європи за своїм значенням і роллю. Це була б країна, яка посіла вищу позицію в Європі, ніж багато інших країн, які відігравали дотепер вагомішу роль, ніж наші країни, діючи самостійно. У нас разом було б близько 70 млн громадян. Об'єднаний економічний потенціал обох країн був би більшим, ніж сума додана механічно. До того ж наші економічні потенціали значно доповнювалися б взаємно. Із погляду інтелектуального потенціалу (науковотехніч-ного і гуманітарного), це ще вигідніше, і гарантує вищу позицію в Європі й світі, ніж нині. Нові конфігурації сучасного світу, а також європейські, відверто схиляють нас до цього. Фактором, який мав би бути для нас важливим стимулом щодо цього, є дедалі більше німецько-російське зближення, істотний розвиток якого може стати загрозою для інтересів як Польщі, так і України. Втім уже нині Україна відчуває це після Помаранчевої революції, коли, зокрема, результатом цього зближення є відтермінування перспективи вступу її в Євросоюз. Конфедерація з Польщею могла б бути непрямим способом для реалізації європейської орієнтації сучасної України — попереднім кроком на цьому шляху, але важливим і значимим. Плани Помаранчевої революції на цьому шляху були б повністю реалізовані. Висуваючи таку концепцію, навіть ідею, велику мрію, я цікавився питанням, чи реальна ця картина з точки зору приналежності Польщі до Євросоюзу й у зв'язку із цим її обмеженої самостійності в постановці й розвитку таких принципових проблем, як створення конфедерації. Так вдало склалося, що декількома місяцями раніше я брав участь у бесіді експертів, які міркували на тему: чи може Польща, перебуваючи у Євросоюзі, одночасно вступити до міжнародної структури, відомої під назвою NAFTA, — наднаціональної організації, що об'єднує американські країни. З експертизи правових положень ЄС випливало, що немає жодних правових перешкод, щоб Польща могла одночасно належати до ЄС і NAFTA. Якщо це правда, то тим більше Польща може створювати міждержавні структури, які підсилюють вплив однієї країни-члена ЄС на інші — які не є членами ЄС, без обов'язку виконання Євросоюзом відповідних зобов'язань. Учені тим відрізняються від політиків, що їхнім покликанням є мислити не в межах року, двох років, а на перспективу десятиліть. Їхнє бачення майбутнього повинне цікавити політиків, заохочувати їх до трактування поточних питань у контексті довгострокових рішень. Загальною вадою сучасної політики є її короткозорість і короткостро-ковість. Приступаючи до польсько-українського співробітництва в галузі освіти, захищаючи його результати як від людей не доброї волі, так і від звичайних консерваторів, від осіб, які керуються схемами й стереотипами, я хотів би, щоб ми розглядали наші пропозиції від початку на перспективу довгострокового співробітництва наших народів. Наша конференція повинна мати саме такий характер. Ми реалізуємо у Варшаві лише початок нашого важливого співробітництва. І я пропоную, щоб наступна конференція відбулася через рік у Києві, а через два роки — знову у Варшаві. Тому що на цій конференції ми зробимо лише перший крок в оцінюванні сучасного становища з погляду місця Польщі й України в Європі, що змінюється, і глобальному світі, а також ролі освіти в цих змінах. Цей крок не може бути достатнім. Згадані питання потрібно постійно аналізувати й робити відповідні висновки з нових ситуацій. А динаміка досліджуваних змін дійсно значна, причому вона постійно прискорюється. * Доповідь, підготовлена для польсько-української конференції у Варшаві (17.05.2005 р.) на тему: «Польща й Україна в Європі, що об'єднується, і глобальному світі». Публікується зі скороченнями. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |