РУБРИКИ |
|
№ 7/2005 | |
архів номерів
|
Закони світової історії і соціальної динамікиГеогій ЩОКІН Зміна релігійно-етичних парадигм як закон соціальної історіїМ. Вебер класифікував релігії — головну основу цінностей і найвищі регулятори суспільного розвитку — залежно від того, які цінності і соціальні страти були основними виразниками цих віровчень. Наприклад, в індуїзмі — це чернець, який впорядковує світ (духовний стан); у конфуціанстві — бюрократ, що прагне організувати навколишній світ (аристократичний стан); в іудаїзмі — мандрівний торговець, що має прибуток (торгово-лихварський стан); у християнстві — ремісник, що створює різні блага (виробничий стан) [2]. Звідси, згідно з М. Вебером, магічно-культові елементи найбільш характерні для релігії землеробських народів і — у межах цих культур — для селянського стану; віра в долю, рок, характерні для релігії народів-завойовни-ків і військового стану, раціоналістичний характер має релігія міських верств, які меншою мірою ніж хлібороби залежать від природних умов і більшою — від ритмічно організованого способу життя. Однак, оскільки релігійні системи, як правило, виникають і поширюються не серед однієї верстви, то в них присутні у своєрідних поєднаннях різні елементи. При цьому особливу увагу М. Вебера привертала релігія паріїв, тобто груп, які перебувають на найнижчому щаблі або навіть поза соціальною ієрархією. Носіями «релігійності паріїв» є збіднілі і занепалі вихідці з більш привілейованих соціальних прошарків, тобто люмпени і марґінали, орієнтовані, як правило, на здійснення соціальних революцій. Науковець класифікує релігії і за принципом їхнього ставлення до світу: для конфуціанства, наприклад, характерне прийняття світу і навпаки, запереченням світу характеризується буддизм. Деякі релігії (християнство, зороастризм, іслам) приймають світ на умовах його виправлення. Від того, чи приймається світ і якою мірою, залежить ставлення релігії до сфери політики, тобто до влади і насильства. Релігія, що відкидає світ, як правило, аполітична, оскільки виключає насильство (тут найбільш послідовний буддизм, а також християнство, для якого характерні ідеї ненасильства). Там, де світ цілком приймається, релігійні погляди легко погоджуються зі сферою політики (іудаїзм, наприклад); містико-магічні релігії взагалі не вступають у протиріччя з політикою [2]. Вивчення соціальної історії переконливо свідчить про періодичну зміну релігійно-етичних систем і домінуючу соціальну роль їхніх носіїв. Так, Мойсей і Зороастр, вихідці зі жрецького середовища, були останніми реформаторами, які намагалися близько ХІІ ст. до н. е. зберегти панування теократії. Цілою хвилею виступів проти жрецтва характеризувалося VI ст. до н. е., коли представники світської аристократії (Будда і Махавіра в Індії, Конфуцій і Лао-Цзи в Китаї, Піфагор у Греції) заснували нові релігійно-етичні системи (буддизм, джайнізм, конфуціанство, даосизм, орфізм). У період від ІІІ ст. до н. е. до ІІІ ст. н. е. на основі ортодоксальних ведичних традицій сформувався класичний індуїзм, що став релігією не лише жерців і аристократів, а насамперед — широких прошарків населення. На початку нашої ери переможний рух планетою почало християнство, що також опирається на народні маси, а в VII ст. виник іслам, що поширився в арабському світі і призвів до його бурхливого розширення (див. мал. 1). Звідси закон: соціальна історія постає перед нами як циклічна зміна релігійно-етичних систем, що відображають таку ж циклічну зміну базових цінностей і їхніх основних носіїв (соціальних прошарків, етносів, культур і цивілізацій). Взаємозв'язок зміни релігій, а також відповідних типів культури, соціальних страт, історичних часів і народів корелює з ритмами космічних впливів. Так, американський астроном Дж. Едді, вивчаючи сонячну активність за останні 5 тис. років, виявив цикл середньою тривалістю 500–600 років, що відповідає і відомим циклам українського вченого Н. Чмихова [26]. У структурі циклів Дж. Едді спостерігається також довший цикл, тривалістю 900–1200 років, що складається з двох півциклів — довгого (близько 600 років) і короткого (близько 300 років) [3, с. 240]. Звідси закон: існує певна ритмічна синхронність між циклами сонячної активності й історичних подій великого масштабу (Л. Чижевський). Закон соціокультурних циклівБудь-яка велика культура, за визначенням відомого соціолога П. Сорокіна, — це єдність, усі складові якої пронизані одним основним принципом і виражають одну, головну цінність [22]. Саме цінність є основою і фундаментом єдиної культури. Наприклад, головним принципом, або головною істиною (цінністю) культури Заходу Середньовіччя був Бог, а організація соціального життя була переважно теократичною. Таку уніфіковану систему культури, засновану на принципі надпочуттєвого і надрозумності Бога як єдиної реальності і цінності, П. Сорокін називав іде-аціональною. Така система лежала також в основі культури брахманської Індії і Древньої Еллади до VIII–VI ст. до н. е. Занепад середньовічної культури, що почався після розпаду християнства на православ'я і католицизм у ХІ ст., був пов'язаний з появою нового основного принципу, який полягав у тому, що об'єктивна реальність почуттєва. Цей новий принцип, який повільно набував значення, зіштовхнувся з принципом ідеаціональної культури, який занепадав. Їхнє злиття в органічне ціле створило цілком нову культуру в ХІ–ХІV ст., яку П. Со-рокін назвав ідеалістичною, і яка безпосередньо передувала відколу від католицизму протестантизму в ХVI ст. Цю культуру дослідник порівнював із давньогрецькою культурою V–IV ст. до н. е. (тобто постпіфагорейською). Однак процес на цьому не закінчився: ідеаціо-нальна культура Середньовіччя продовжувала занепадати, тоді коли культура, заснована на визнанні чуттєвості і сенсорності об'єктивної реальності, продовжувала нарощувати темп у наступних сторіччях. Починаючи приблизно з ХIV– XVI ст., новий принцип став домінуючим, а з ним і заснована на ньому культура. Так виникла сучасна форма культури — культури сенсорної, емпіричної, світської, чуттєвої [22]. Перераховані соціокультурні типи П. Сорокіна — ідеаціональний, ідеалістичний і чуттєвий — виявляють, крім європейської, в історії єгипетської, вавілонської, греко-римської, індуїстської, китайської й інших культур. Нинішня криза триває внаслідок руйнування чуттєво-сенсорної форми західної культури і суспільства. Такі явища дуже рідкісні: за останні 3 тис. років греко-римської і західної (романо-германської) історії подібне відбувалося всього чотири рази. Такий масштаб нинішньої кризи. Звідси закон: соціокультурні типи, засновані на відповідних базових цінностях, тривають сторіччями і періодично змінюють один одного (П. Сорокін). При цьому носіями базових цінностей є відповідні суперетноси (або цивілізації), зміна яких на історичній арені також підпорядкована соціокультурному і релігійно-етичному циклу, відповідно до якого домінування в сучасному світі романо-германської культури закономірно заміниться перевагою культури германо-слов'янської. Закон зміни форм державного правлінняВизначення держави, за Платоном, зводиться до того, що на ранніх етапах свого існування держава цілком ототожнюється з суспільством, і лише наступний розклад останнього призводить до виникнення окремої державної форми організації суспільного буття [13; 21]. В основі держави лежить принцип поділу праці, що через природну нерівність здібностей людей, поділяє суспільство на відповідні стани. Поділ суспільної праці і соціальних станів обумовлений також функціонуванням у кожному соціумі основних цінностей — Істини, Краси, Добра і Справедливості. Цій ієрархії цінностей відповідають соціальні страти: правителів-філософів, воїнів-чиновників, трудівників (селян і ремісників, а також обслуги). Водночас існує становий круговорот, відповідно до якого, на думку Платона, стан філософів (духовна аристократія або теократія) уступає своє місце спочатку військово-адміністративному стану (світська аристократія), а потім і нижчим станам. Процес розкладу спочатку ідеальної держави, розпочавшись, уже не може бути зупинений через об'єктивні закономірності і проходить низку стадій політичного правління: тимокра-тію (влада привілейованої більшості) → олігархію (влада багатої меншості) → демократію (влада народу) → тиранію (одноособове деспотичне правління) → повернення до ідеальної держави [20, с. 22]. Звідси закон: трьом психічним сферам відповідають три соціальні сфери, а їм разом — три основні стани, які закономірно змінюють один одного в управлінні державою, синхронізуючись зі зміною базових цінностей (Платон). Учень Платона Аристотель вважав кращими державними формами правління монархію, аристократію і політію (помірну демократію), зворотною стороною яких є гірші форми — тиранія, олігархія й охлократія (панування юрби) [13, с. 4]. Зміну цих форм правління детально розкрив По-лібій, який стверджував, що негативні форми влади нерозривно пов'язані з позитивними відповідно до соціального закону: кожна позитивна форма (монархія, аристократія, демократія) переходить неминуче в негативну (тиранію, олігархію, охлократію). При цьому така закономірність простежується не тільки всередині кожної пари формально однорідних типів влади (монархія — тиранія, аристократія — олігархія, демократія — охлократія), а між формально різнорідними типами: коли, наприклад, монархія (або сучасне президентство) переходить у відповідну потворну форму (тиранію), тоді, у свою чергу, на руїнах останньої виростає аристократія і т. д. [4; 14]. Звідси закон: відповідно до круговороту державних форм правління ці форми циклічно змінюються, переходять один в одного і знову повертаються (Полібій). Так вважав і Н. Макіавеллі, який стверджував, що засновник кожної з трьох гарних форм правління може встановити її лише на відносно короткий час, оскільки ніщо не втримає її від перетворення на свою протилежність через подобу [8]. Проблемою зміни форм правління займався і відомий китайський мислитель Сима-Цянь, який вважав, що в управлінні людьми необхідно спиратися на особливості природи людини, насамперед на його пізнавальну, вольову й емоційну сфери. Знаючи це, можна вибрати ту психологічну сферу, яка найбільшою мірою буде відповідати ефективному управлінню соціумом. Сима-Цянь стверджував, що найважливішими з погляду соціального управління є такі особливості людської натури, як прагнення до творчості (пізнавальна сфера), інстинкт шанування (вольова) і щиросердя (емоційна сфера). Історія свідчить, що можна, ґрунтуючись на названих особливостях людської природи, керувати людьми і сприяти суспільному розвитку, однак та ж історія засвідчила ще і те, що кожна з цих особливостей має і свою негативну протилежність. Тому згодом виділені принципи соціального управління призводять до державної кризи: або до панування показного, наукоподібного, або до сліпого культу влади, або до моральної дикості [4, с. 250–261]. Таким чином, соціальні мислителі вказують на існування об'єктивного закону, відповідно до якого в державі і суспільстві відбувається періодична зміна базових цінностей, яка зумовлює зміну в домінуванні соціальних сфер, панівних соціальних прошарків і відповідних їм форм державного правління (див. мал. 2). Джерело розвитку державних форм правління — гегелівські «єдність і боротьба протилежностей» — суспільства і держави. Це боротьба різноспрямо-ваних тенденцій — прагнення до необмеженої свободи і необхідності організації соціального життя. Коли в соціумі переважає перша тенденція, в соціальному управлінні ширяться демократизація і колективізм, коли переважає друга — авторитаризм і індивідуалізм влади. Звідси закон: оптимальним способом вирішення об'єктивно існуючого конфлікту між суспільством і державою в сучасних умовах є змішана форма правління у вигляді конституційної монархії або президентської республіки, оскільки при названих формах правління досягається співвідношення між прагненням суспільства до обмеження державної влади (парламентське начало) і прагненням держави до одноосібної влади над суспільством (монарх або президент) [11]. Закон повноти та ієрархії різних видів державної владиКласична теорія державного управління, за Платоном й Аристотелем, передбачає п'ять складових, п'ять видів державної влади і управління, які перебувають в ієрархічному взаємозв'язку [19; 27]. 1. Концептуальна (світоглядна) влада — ґрунтується на традиційній для даного соціуму релігійно-етичній системі (наприклад, для сучасної України — це доктрина християнського Православ'я, яка базується на постулатах Нагорної Проповіді Ісуса Христа); формує орієнтири і стратегічні цілі суспільного розвитку; створює концепцію соціального управління, адекватну до поставлених стратегічних цілей. 2. Ідеологічна влада — наділяє концепцію соціального управління зрозумілими і привабливими для широких верств населення формами того або іншого ідеологічного типу (усього їх чотири: консерватизми, соціалізм, лібералізм і анархізм). 3. Законодавча влада — «підводить» під світоглядну концепцію соціального управління і відповідну ідеологію — юридичні норми і правила, покликані забезпечити дотримання основних концептуально-ідеологічних постулатів. 4. Виконавча влада — організовує безпосередню реалізацію концептуально-ідеологічних положень, впровадження їх у практику соціального життя, з опорою на систему законів і юридичних процедур. 5. Судова влада — забезпечує дотримання законності і прийнятих концептуально-ідеологічних положень у суспільстві, спираючись на державний апарат примусу і покарання (тобто необхідного насильства). Така дійсна повнота державної влади і управління. Все інше, як сказано в Євангелії, «від лукавого». Наприклад, у К. Маркса головним було уявлення про «економічну стихію», яку необхідно було взяти в руки і навчитися керувати нею. Із цього уявлення безпосередньо випливали усуспільнення національної економіки, державне її планування, заміна влади ліберальної буржуазії владою політичної бюрократії з опорою на пролетаріат і марґінальні верстви, заміна приватної власності державною. Ш. Монтеск'є, навпаки, шукав способи приборкання не економічної, а політичної стихії, і першим запропонував замінити вертикальний принцип побудови влади горизонтальним: трьома рівноправними і тому взаємно зрівноваженими інститутами (законодавча, виконавча і судова влада), жоден з яких не може перетворитися в одноособового хазяїна системи [28]. Водночас обидва підходи (економічний і політичний) не враховували (усвідомлено або неусвідомлено) головного — духовної складової соціуму, що є основою формування концептуально-світоглядної влади. У результаті і зникла в СРСР більшовицька влада, і нинішня ліберальна влада на Заході виявляють єдину для обох концептуально-світоглядну складову, корені якої варто шукати в богоборчій і мізантропічній системі іудаїзму. Не даремно проти прийнятої недавно Конституції Євросоюзу одночасно і рішуче виступили як глава Римської Католицької Церкви, так і глава Російської Православної Церкви, затаврувавши її як антихристиянську, а значить — богоборчу. Звідси закон: кожна державна влада завжди і неминуче включає п'ять складових частин (світоглядну, ідеологічну, законодавчу, виконавчу і судову), що перебувають в ієрархічному взаємозв'язку, де основою є концептуально-світоглядна влада. Відсутність у конституції держави позначення концептуальної й ідеологічної влади вказує, як правило, на її зовнішньо латентне управління. Закон функціонування ідеологічних типівРізні ідеали соціального устрою, вироблені людьми в процесі всесвітньо-історичного розвитку, умовно підрозділяють на чотири основні ідеологічні типи (консерватизм, лібералізм, соціалізм, анархізм), головні характеристики яких представлені в табл. 1. При цьому анархізм, як ідейно-теоретична течія, яка відкидає інститут державного управління суспільством, не може бути, зрозуміло, і частиною державної влади, тому зосередимося на трьох інших. Ідеалом лібералізму є державотворення для збереження і захисту природних прав людини, тому в ліберальному суспільстві формується пріоритет цивільних свобод над політичними, юридичними і навіть над моральними нормами, а однією з головних характеристик такого суспільства є меркантилізм, тобто відверте споживацтво. Соціалізм позначає такий ідеал — і дійсність з таким соціальним устроєм, при якому благо визначається перетворенням приватної власності в суспільну (насправді — державну), що супроводжується на практиці організованим насильством одного класу над всіма іншими, крайнім централізмом, терором, примусовою працею, тотальною владою держави і єдиної партії, контролем за інакомисленням тощо. Ще Аристотель у своїй «Політиці» попереджав про згубність шляху розвитку суспільства, заснованого на принципах усуспільнення й одноманітності, оскільки кожне суспільство складається з індивідів, не рівних за достоїнствами і здібностями [1; 6; 15; 27], див. мал. 3. Аналіз лібералізму як політико-ідеологічної течії переконливо доводить, що його основні компоненти — ліберальна демократія, права людини, правова держава і ринкова економіка — несумісні (тобто причини соціальних конфліктів, спричинених лібералізмом, непереборні в принципі). Іншими словами, лібералізм є нездійсненною утопією, подібною до соціалістичної ідеології (Р. Лернер, С. Мічем, Е. Бернс), тому, на думку, наприклад, японського філософа Т. Умехари, досить імовірно, що історія СРСР стане історією США і тотальна катастрофа марксизму є лише провісником катастрофи західного лібералізму. При цьому визнана нині нездійсненність лібералізму — основної течії сучасності — може спричинити катастрофічні наслідки, досить негативні для всієї системи Заходу, тому що вони означають його повну трансформацію (йдеться, наприклад, про те, що сучасні західні держави — насамперед Ізраїль, США, Англія — у найближчому майбутньому можуть стати (або вже стали) фашистськими) [3, с. 480–481, 487– 496]. Звідси закон: єдиною природно-традиційною моделлю сучасного суспільства, яка переходить у постіндустріальну, постекономічну, постмодерну епоху, стає консерватизм (від лат. соnservare — зберігати, охороняти), що орієнтується на розвиток традиційних цінностей і захист морально-правових основ, відображених в ідеалах релігії, нації, родини і власності. Розвиток подій після закінчення холодної війни переконливо демонструє тріумф не ліберальної демократії, яка перемогла соціалізм, а тріумф національного патріотизму і етнізму, що підтверджується ростом національно орієнтованих політичних (тобто консервативних) рухів у багатьох, зокрема і європейських, країнах. Закон динаміки форм народовладдя і ціннісних орієнтаційПроцес повторюваних історичних змін призводить не тільки до руйнування старих соціальних структур, а й спричиняє, як відомо, кризу цінностей — найвищих регуляторів людської діяльності. У цілому історичні зрушення, що відбуваються, можна схарактеризувати як руйнування в суспільній та індивідуальній свідомості колишніх ціннісних норм і прагнення віднайти нові [24]. Вивчення спрямованості ціннісних орієнтацій і соціально-психологічних реакцій, що випливають з них, і форм поведінки людей дає змогу говорити про базове значення ціннісних змін, що відбуваються, і характеризувати на їхній основі певні типи свідомості, а також давати деякі характеристики щодо соціальної приналежності їхніх носіїв. Регулярне вивчення ціннісних орієнтацій дає уявлення про групування соціальних суб'єктів за основними цінностями: ті, що орієнтуються на духовні цінності; ті, що орієнтуються на політичні цінності; ті, що орієнтуються на цінності виробництва; ті, що орієнтуються на цінності споживання. Таке групування ціннісних орієнтацій дає змогу робити висновки про перевагу в суспільстві тієї або іншої базової цінності [24]. Наприклад, у розрізі відомих ідеологічних типів сучасності, соціальні групи, що орієнтуються на духовні цінності, є носіями національно-консервативної ідеології; ті, що орієнтуються на політичні цінності — носіями тоталітарно-соціалістичної ідеології; ті, що орієнтуються на цінності матеріального виробництва і споживання матеріальних благ — носіями анархо-ліберальних ідеологій. Знаючи переважаючі в суспільстві ціннісні орієнтації й об'єктивні закономірності конкретного етапу всесвітньо-історичного і етносоціального розвитку, можна здійснювати соціальне управління у найсприятливішому для суспільства напрямку. При цьому необхідно враховувати не тільки домінуючі базові цінності, а й їхні різновиди в межах провідної базової цінності. Наприклад, найбільш визнаною формою державної влади на сучасному етапі соціального розвитку є демократія, в основі якої — визнання народу джерелом влади [24]. Однак способи апеляції до цього джерела різні: • плебісцитна демократія звертається до народу через організацію плебісцитів, референдумів, масових мітингів, тобто до його емоційного початку, що може спричинити її перетворення в охлократію, некомпетентність державного правління; • ліберальна демократія, використовуючи професійні знання й урядові інститути, звертається до народу через обіцянки задовольнити їхні матеріальні інтереси, тобто переважно до сенсорного початку, що може спричинити переростання в автократію; • авторитарна демократія є перехідною формою від тоталітарних до ліберальних режимів; ґрунтується на пріоритеті вольової сфери, що також містить небезпеку повернення тоталітаризму; • конституційна демократія, заснована на консервативній ідеології і змішаній формі державного правління, звертається до народу, насамперед через його духовне начало. Саме конституційна демократія може перетворитися в меритократію (М. Янг), тобто «влада кращих», духовних аристократів, які стають виразниками інтересів усього народу. Звідси закон: будь-яка державна влада (зокрема демократична) повинна ґрунтуватися на переважаючі у суспільстві базові цінності і прагнути до заощадження в народу духовних орієнтирів, основним виразником яких є справжня національна еліта. Закон взаємозв'язку типів суспільства, форм виробництва і типів соціального характеруСпецифіку й умови формування соціального характеру в процесі переходу від доіндустріального суспільства до індустріального й у період становлення постіндустрі-ального сучасного суспільства найповніше досліджував Д. Рісмен [16]. Соціальний характер, за цим дослідником, є частиною психологічного цілого, яка властива великим соціальним верствам і є продуктом життєвого досвіду цих груп (мова йде переважно про характер класів, країн і націй). Д. Ріс-мен намагається встановити зв'язок між різними історичними епохами і типами характеру, виділяючи при цьому три головні історичні періоди і типи суспільства, що їм відповідають [16, с. 17]: • «високого потенціалу приросту населення», коли рівень смертності і народжуваності приблизно однакові й дуже високі, а приріст населення при цьому незначний. У таких суспільствах переважає «первинний сектор» економіки, пов'язаний із сільським господарством, а також із полюванням, рибальством і видобутком корисних копалин. Такий тип суспільства називається традиційним або доіндустріальним (докапіталістичним). Це суспільство аграрного типу, засноване на традиціях, з церквою й армією як головними суспільними інститутами. Такому типу суспільства відповідає «орієнтований-натрадицію» соціальний характер, що відрізняється високим ступенем конформності, прихильністю до традицій і підпорядкуванням владним структурам; • «перехідного приросту населення», що характеризується «демографічним вибухом», результатом якого є швидкий приріст населення. У таких суспільствах переважає «вторинний сектор» економіки, пов'язаний з промисловим виробництвом, що відповідає індустріальному типу суспільства (А. Сен-Сімон, О. Конт, Г. Спенсер, Е. Дюркгейм). Для такого типу суспільства характерні різко зростаюча соціальна мобільність, швидке нагромадження капіталу, експансія і колонізація, що зумовлює і появу нового типу соціального характеру, «орієнтованого-на-себе» (відрізняється заповзятливістю, ініціативою, прагненням до ризику і всього нового, а також внутрішнім джерелом мотивації); • «спаду населення, який починається»: народжуваність і смертність знову приблизно рівні (але тепер дуже низькі), а приріст населення знову досить незначний. У суспільствах такого типу переважає «третинний сектор» економіки, пов'язаний із торгівлею, комунікаціями і сферою послуг. Такий тип суспільства одержав назву постіндус-тріального (Д. Белл, Дж. Гелбрейт, О. Тоффлер, Ж. Фурастьє), де на перший план виходить знання разом з університетом як головним інститутом його виробництва і зосередження. У такому суспільстві переважає соціальний характер, «орієнтований-на-іншого», основою якого є схвалення і думка інших людей. Крім трьох названих Д. Рісменом типів суспільства і соціального характеру, існує, на наш погляд, і четвертий, який характеризується наступними параметрами: «вимиранням населення», коли показники смертності стійко перевищують показники народжуваності, а чисельність населення неухильно знижується; перевагою споживчої сфери над виробничою, що дає підстави вважати такий тип суспільства споживчим (тобто паразитарним); появою нового типу соціального характеру — авторитарного (Е. Фромм), найбільш сприятливе середовище — тоталітарні режими, де основною соціальною силою є марґінали і люмпени (люмпен-інтелігенція, люмпен-пролетаріат, люмпен-селянство), — відрізняються соціальною аморфністю, духовною дезорієнтацією і ненавистю до інших етносоціальних груп. Якщо перші три типи суспільства і соціального характеру відповідають трьом основним сферам соціологічної структури, трьом типам історичних часів, трьом секторам розвитку економіки (формам матеріального виробництва) і в цілому трьом сферам психологічної структури свідомості, то четвертий, на наш погляд, відповідає кризовим, перехідним, аномальним етапам соціального розвитку і спирається переважно на несвідомі потяги і дії. Звідси закон: взаємозв'язок типів суспільства, форм матеріального і духовного виробництва, типів соціального характеру і демографічних процесів дає змогу соціальному управлінню усвідомлено впливати на формування соціуму, оскільки зміною в потрібному напрямку одного з параметрів соціального розвитку досягається необхідна зміна і взаємозалежних від нього факторів. * Продовження. Початок у № 3–5 за 2005 рік. (Продовження в наступному номері) Література1. Аристотель. Сочинения: В 4-х т.: Пер. с древнег-реч. — М., 1983. 2. Вебер М. Избран. произведения: Пер. с нем. — М., 1990. 3. Волков Ю. Г., Поликарпов В. С. Человек: Энцикл. словарь. — М., 1999. 4. Гончаров В. В. Руководство для высшего управленческого персонала. — К., 1993. 5. Гэлбрейт Дж. К. Новое индустриальное общество. — М., 1969. 6. Краткая философская энциклопедия. — М., 1994. 7. Лукин В. М. Модели индустриальной и постиндустриальной цивилизаций в западной футурологии // Вестн. С.-Петербург. ун-та. — 1993. — Сер. 6. — Вып. 1 (№ 6). — С. 16–24. 8. Макиавелли Н. Государь: Пер. с итал. — М., 1990. 9. Мальтус Т. Р. Опыт о законе народонаселения. — СПб., 1868. 10. Маркс К. Экономическо-философские рукописи 1844 года. — М., 1956. 11. Медушевский А. Н. Демократия и тирания в новое и новейшее время // Вопр. философии. — 1993. — № 10. — С. 3–24. 12. Монтескье Ш. Л. Избран. произведения. — М., 1955. 13. Платон. Собр. сочинений: В 4-х т.: Пер. с древ-негр. — М., 1990–1994. 14. Полибий. Всеобщая история: Пер. с греч. — М., 2004. 15. Політичний енцикл. словник. — К., 1997. 16. Рисмен Д. Некоторые типы характера и общество // Социол. исслед. — 1993. — № 3, № 5. 17. Рудкевич Е. Д. Типология социального характера Д. Рисмена // Социолог. исслед. — 1993. — № 3. — С. 118–121. 18. Сен-Симон А. Избран. сочинения. — М.-Л., 1948. 19. Сенченко М. І. Детоксикація української культури // ПЕРСОНАЛ. — 2004. — № 12. — С. 46–54. 20. Современная западная социология: Словарь. — М., 1990. 21. Сомов В. В. Социологическое знание в социальной утопии Платона // Социол. исслед. — 1993. — № 9. — С. 120–125. 22. Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество: Пер. с англ. — М., 1992. 23. Фромм Э. Иметь или быть?: Пер. с англ. — М., 1990. 24. Ценностные ориентации — предпосылка программ переустройства общества / Н. Козлова, С. Рылеева, Е. Степанов, В. Федорова // Обществен. науки и современность. — 1992. — № 1. — С. 36–44. 25. Чижевский А. П. Земное эхо солнечных бурь. — М., 1976. 26. Чмихов М. О. Давня культура. — К., 1994. 27. Щокін Г. Ідеали соціального устрою: український вимір // ПЕРСОНАЛ Плюс. — 2004. Янов А. Монтескье против Маркса // Обществен. науки |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |