головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 8/2007 
Персонал № 8/2007
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







Як Ви ставитесь до критики

Тест

Для одних людей критика корисна, інші кривляться, але терплять, ще інші — активно борються з тими, які критикують, викорінюють будь-які пагони критики. Одні вважають, що вона допомагає справі, інші — заважає. Одні критику вміють використовувати, інші — ні.

Однак, хочемо ми цього чи ні, але критика притаманна кожному соціальному організму, котрим є будь-який колектив, і сучасний колектив не може бути визнано грамотним, якщо він не знайомий з усіма складнощами і тонкощами цього явища. Запропонований тест допоможе Вам визначити рівень Вашої персональної грамотності в цій сфері. І хоча, як і всі схожі тести, він не претендує на безза-перечність, вважаємо, допоможе Вам у діловому розвитку.

1. Чи вважаєте Ви критику методом усунення недоліків в роботі певних особистостей чи колективів?

а)  так, я вважаю критику необхідним і нормальним елементом життєдіяльності будь-якого колективу;

б)  критика лише ускладнює відносини в колективі, тому я її не визнаю;

в)  критика допустима, але не слід перебільшувати її значення і вдаватися до неї часто.


2.  Як Ви ставитесь до публічної критики?

а)   вважаю публічну критику дієвою формою усунення недоліків;

б)   вважаю, що краще зробити зауваження людині наодинці, в кабінеті, ніж публічно;

в)   віддаю перевагу «кулуарній критиці», тобто критиці «поза очі».

3.  Чи можна критикувати керівництво?

а)  так, звичайно;

б)  не слід підривати авторитет керівника, тому публічно критикувати керівництво неприпустимо;

в)  можна, але дуже обережно.

4.  Як Ви ставитесь до самокритики?

а)   намагаюсь бути об'єктивним, якщо бачу недоліки, відкрито визнаю їх сам;

б)  зазвичай я знаю свої недоліки в роботі, але не кваплюсь себе критикувати;

в)     критикувати себе — марна справа, оскільки вистачає тих, хто хоче тебе полаяти.

5.  Висловлюючи критичні зауваження, чи намагаєтесь Ви висловлюватись м'яко, коректно, так, щоб не зачепити особистість того, кого критикуєте?

а) так, звичайно;

б) ні, вважаю, чим сильніше зачеплена особистість того, кого критикують, тим дієвіша критика;

в)  все залежить від «особистості»: якщо вона дуже вразлива — враховую це.

6. Виступаючи з критичними зауваженнями, чи намагаєтесь Ви «підсолодити пігулку» вказуючи на позитивні моменти в діяльності
об'єкта критики?

а) так, зазвичай намагаюсь;

б) ні, не бачу в цьому сенсу;

в) якщо погано знаю того, кого критикую, чи мені відомо, що він вразливий, тоді намагаюсь.

7. Чи дозуєте Ви об'єм критики, чи намагаєтесь дотриматись деякої «міри критики»?

а) так, я намагаюсь критикувати лише за один недолік;

б) ні, зазвичай висловлюю все, що на мій погляд, погано в діяльності об'єкта критики;

в) намагаюсь обмежити поле критики предметом обговорення.

8. Чи вносите Ви в процесі критичного виступу якісь пропозиції для виправлення становища, чи обмежуєтесь тим, що вказуєте на існуючі недоліки?

а)  так, я вважаю, що той, хто критикує, повинен щось запропонувати, в іншому випадку він і критикувати не має права;

б)  ні, я вважаю, що основне — збагнути проблему, вказати на недолік, а як її усувати — справа служби, яку критикують чи інших компетентних органів і спеціалістів;

в) як правило, надаю перевагу конструктивній критиці, але якщо навіть і важко що-небудь запропонувати, все одно не можна за
мовчувати недоліки.

9. Яка зазвичай Ваша перша реакція на критику?

а) я намагаюсь одразу відповісти;

б) переживаю мовчки, з образою, від відповіді намагаюсь ухилятись;

в) обмірковую критику, виступати з відповіддю не кваплюсь, але, якщо наполягають, не відмовляюсь.

10. Яка поведінка характерна для Вас у відповідь на критику?

а) як правило, намагаюсь визнати критику, навіть якщо вона не зовсім об'єктивна;

б) вдаюсь до методу «захист від противного», тобто критикую того, хто критикує мене;

в) оскільки критика підриває авторитет, намагаюсь захищатись, відвести критику, вказати на пом'якшуючі обставини, супутніх винуватців.

11. Чи дратує Вас критика?

а) так, як правило;

б) не дуже;

в) це залежить від того, хто і як критикує.

12. Чи проявляється у Вас почуття неприязності до тієї людини, яка Вас критикує?

а) так, як правило;

б) ні, дуже рідко;

в) так, якщо критика несправедлива чи висловлена в образливій формі.

13. Як Ви будуєте свої відносини з особою, яка Вас критикує?

а) як і раніше;

б) намагаюсь при нагоді «відповісти взаємністю»;

в)  деякий час «обминаю» цю людину, невступаю з нею в контакт.

14. Як Ви ставитесь до тих, хто сам себе критикує?

а) вважаю їх «пристосуванцями», «боягузами», «підлабузниками»;

б) нормально ставлюсь, що тут особливого;

в) раджу надалі не квапитись із самокритикою.

15. Чи існує кримінальна відповідальність за переслідування тих, хто критикує?

а) так;

б) ні;

в) не знаю.

16. Запитання-жарт: який вислів про критику Вам імпонує?

а) критика — це ліки, їх треба вміти використовувати і приймати;

б) управлінська діяльність — також творчість, тому нехай мене оцінюють ті, кому належить, а не всяк, кому не лінь;

в) і на критику існує мода.

Визначте кількість набраних Вами балів за шкалою оцінки відповідей:

 

а

б

в

1.

3

0

2

2.

3

1

0

3.

3

0

1

4.

3

2

1

5.

3

1

2

6.

2

1

3

7.

1

0

3

8.

2

1

3

9.

1

0

3

10.

2

0

1

11.

1

2

3

12.

1

3

2

13.

3

0

3

14.

1

2

1

15.

3

0

0

16.

2

0

1

8–18 балів

Ваше ставлення до критики скоріше негативне, ніж позитивне. Ви не любите, коли критикують Вас, а критикуючи інших, нерідко втрачаєте почуття міри. І в тому, і в іншому випадку Ви вельми емоційні, легко збуджуєтесь, можете погарячкувати, допускати різкість. Вам необхідно виховувати «комплекс стабільності», тобто почуття впевненості в собі, в правомірності своїх дій і рішень, а для цього слід активно підвищувати свій діловий рівень, не переоцінювати себе, але й не применшувати чеснот.

19–32 бали

Ви терпимо ставитесь до критики, вважаєте її припустимим елементом управлінського життя, не переоцінюючи, однак, її значення. Вашу поведінку в ролі того, хто критикує, і того, кого критикують, можна охарактеризувати як «підконтрольну емоційність». Ви рідко «виходите з себе». Водночас Вам характерне почуття образи, бажання «насолити» критикам, виправдати свої помилки.

33–46 балів

Ви по-діловому ставитесь до критики, досить спокійно її сприймаєте, мужньо і відверто визнаєте свої помилки. Зрідка у Вас виникає почуття досади на критику, однак Ви це намагаєтесь приховувати. У критичних виступах Ви не прагнете виправдатись, перекладаючи провину на інших. Знання своєї справи, впевненість в тому, що Ви на своєму місці, дають Вам змогу не перейматись особистим авторитетом, а пам'ятати лише про користь справи.

Підготовлено за виданням:
Курс практической психологии,
или Как научиться работать
и добиваться успеха: Учебн. пособие /
Автор-сост. Р. Р. Кашапов. —
Ижевск, 2001.



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту