головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 9/2007 
Персонал № 9/2007
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







Міжнародний університет починається з маркетингу

Микола ЦИМБАЛ,
проректор з міжнародної діяльності,
генеральний директор МВУ

Міжнародна діяльність академії зі створення закордонних навчальних підрозділів була розпочата в 1999 р. Міжнародний відкритий університет починався і розвивається з маркетингу, тобто визначення пріоритетних регіонів та країн, де можна запроваджувати українську систему освіти і де, врешті, є ринкові ніші для українських державних та міжнародних дипломів МАУП. Такими пріоритетними партнерами не завжди є країни з розвиненою українською діаспорою чи значною кількістю українців, які їдуть туди на роботу. Часто це країни, де збереглися недавні, спільні для багатьох держав традиції ще радянської освіти, яку недаремно вважали однією з кращих у світі.

Далі триває встановлення контактів із зарубіжними навчальними закладами, контрагентами із рекрутингу студентів з різних країн, вивчення конкурентних умов ринку навчальних послуг тощо. Тобто здійснюється робота, про результативність якої свідчать факти: сьогодні Міжрегіональна Академія управління персоналом налічує 14 діючих навчальних підрозділів за кордоном, та ще кілька навчальних центрів, де започаткована робота поки що стримується різними негативними факторами. До Міжнародного відкритого університету ім. Конфуція входить Міжнародний підготовчий інститут ім. Манаса і департамент розвитку та змісту міжнародної освіти. У складі Міжнародного підготовчого інституту працює деканат роботи з іноземними студентами, кафедри гуманітарних та природничих дисциплін, відділ з питань реєстрації та обліку іноземних студентів. На міжнародний підготовчий інститут, відповідно до нормативних документів Міністерства освіти та науки України, покладено також обов'язки приймальної комісії для іноземних громадян, які виявили бажання навчатися в МАУП. Він відповідає за організацію всього навчально-виховного процесу, опікуючись іноземними громадянами, які навчаються в інститутах президентського університету МАУП. Інститут також здійснює набір молоді з інших країн на навчання в МАУП, для вступу в аспірантуру та докторантуру, забезпечує рекламу Академії за кордоном.

Тому в структуру Міжнародного відкритого університету добирають людей, які мають досвід роботи з організації навчально-виховного процесу іноземних громадян, володіють іноземними мовами, вміють налагоджувати контакти з партнерами за кордоном, готувати проекти документів про встановлення взаємовигідного партнерства МАУП з закордонними ВНЗ та іншими організаціями, знають, як налагодити діяльність закордонних відокремлених підрозділів, консультаційних центрів, можуть налагодити дистанційне навчання тощо. Завдяки цьому сьогодні в Міжнародному відкритому університеті та інститутах МАУП навчається близько трьох тисяч іноземних студентів, аспірантів та докторантів.

Найстаршими відокремленими закордонними навчальними підрозділами є Тираспольська філія МАУП, Камчатський НКЦВО та Камчатський спецфакультет МАУП, Урало-Сибірське представництво та Лодзинський, Молдовський і Празький НКЦВО МАУП, котрі продовжують нарощувати навчальну та наукову активність, розширюють матеріальну базу, створюють справжні культурні осередки українства в різних, часом досить віддалених регіонах Російської Федерації та Європи. Успішно подолали минулорічні труднощі зі змінами внутрішнього законодавства у зв'язку із вступом до ЄС Болгарський та Софійський НКЦВО. Продовжують свою діяльність на Кавказі Азербайджанський та Бакинський НКЦВО МАУП й не так давно створений Вірменський НКЦВО. Долаючи труднощі, діє Балтійське представництво МАУП та Мінський НКЦВО. Упродовж 2006-2007 навчального року створено три нові підрозділи: Ташкентський НКЦВО, Душанбинський НКЦВО та Угорський НКЦВО в м. Ніредьхаза, де у вересні ц. р. розпочинається набір в магістратуру за кількома профільними спеціальностями на базі бакалаврської освіти, яку студенти здобули в інших навчальних закладах Угорщини.

Значним проривом української освіти в азійські регіони СНД можна вважати започаткування діяльності Ташкентського НКЦВО, де уже здійснюється підготовка студентів за програмами підвищення кваліфікації лікарів за спеціальністю медична психологія, яка є новою в практиці підготовки лікарів у Центральній Азії. Однак, для початку навчання студентів за бакалаврськими та магістерськими програмами новоствореному центру необхідно пройти акредитацію в Міністерстві освіти Узбекистану, якої поки що не провадив жоден зарубіжний ВНЗ не лише в Узбекистані, а й у решті незалежних держав Центральної Азії.

Загалом у 2006–2007 навчальному році Департаментом розвитку та змісту міжнародної освіти було зараховано до закордонних навчальних підрозділів 1454 студенти. Від червня 2006 до липня 2007 року проведено випуски в Болгарському НКЦВО МАУП, Урало-Сибірському НКЦВО МАУП, Лодзинському НКЦВО МАУП, Молдовському НКЦВО МАУП, Камчатському НКЦВО МАУП, Мінському НКЦВО МАУП, Празькому НКЦВО МАУП, Балтійському представництві, Тираспольській філії МАУП. Загалом дипломи МАУП отримали 537 іноземних громадян. Департаментом розвитку та змісту міжнародної освіти запроваджено процедуру попереднього захисту магістерських робіт випускників закордонних підрозділів, які проходять державну атестацію на кафедрах київських інститутів МАУП (Інститут міжнародної економіки і фінансів, Інститут соціальних наук). Вирішено питання про включення до плану підготовки навчальної літератури для студентів закордонних підрозділів МАУП російською мовою. Це зокрема праці викладачів кафедр Тираспольської філії МАУП з тематики управління трудовими конфліктами, маркетингового менеджменту, інвестиційного менеджменту, фінансового права, міжнародної економіки тощо. Всього 23 навчальні посібники з тематики, яку вивчають студенти Тираспольської філії.

Департаментом розвитку та змісту міжнародної освіти розроблено та випущено рекламні буклети для Урало-Сибірського НКЦВО та Будапештського НКЦВО. У 2006-2007 навчальному році Департамент розвитку та змісту міжнародної освіти МАУП спільно з Відкритою європейською Академією Економіки і Політики в Празі, на базі якої діє Празький НКЦВО МАУП, розробили порядок акредитації навчальних програм МАУП в Міністерстві освіти Чеської Республіки і отримали позитивний результат.

Навчальний процес забезпечували майже 200 викладачів із закордонних підрозділів, а також викладачі кафедр МАУП, які впродовж року виїжджали до закордонних підрозділів для читання лекцій та проведення заліково-екзаменаційних сесій і державних атестацій. Представники закордонних підрозділів підвищували свій науковий рівень в аспірантурі та докторантурі МАУП. За цей навчальний рік кандидатські роботи за Болонською системою на здобуття вченого ступеня доктора філософії з соціології захистили керівник Лодзинського НКЦВО Ізабелла Балінська та директор Бакинського НКЦВО Рашад Алієв, а вчений ступінь доктора філософії з політології успішно захистив керівник Урало-Сибірського представництва МАУП Олександр Потока.

Упродовж навчального року для закордонних підрозділів департаментом розвитку та змісту міжнародної освіти підготовлено переклади 60 навчальних планів, 40 комплектів білетів до державних іспитів, 50 навчальних програм із вивчення дисциплін відповідно до навчальних планів, за якими навчаються студенти в міжнародних навчальних підрозділах. Останні на 100 % забезпечені перекладами навчально-методичного забезпечення, яке є в наявності у бібліотечному колекторі та на кафедрах в інститутах київського майданчику МАУП.

Однак, не можна сказати, що діяльність МВУ цілком безхмарна. Складні, а часом і надзвичайно важко вирішувані проблеми існують практично в кожній країні, де працюють відокремлені підрозділи МАУП, часто через те, що Академія в умовах постійного пресингу Міністерства освіти України намагається провадити свою діяльність за кордоном, особливо в місцях компактного проживання вихідців з України чи там, куди сьогодні їде працювати українська молодь, яка може паралельно з роботою за кордоном здобувати освіту. Ці проблеми успішно вирішуються, зокрема, Празьким НКЦВО в Чехії, а от в Росії, де найбільше людей зазначених категорій, невирішено питання про затвердження Кабінетом Міністрів України підписаної навесні 2002 року міжурядової угоди про взаємне функціонування філій та представництв ВНЗ на території Росії та України, яка, до речі, затверджена урядом РФ влітку того ж року. Українським же урядом згадана угода долучена до пакету двосторонніх угод, яким виторговуються певні економічні вигоди. Окрім того, Міністерством освіти України розгорнуто кампанію із припинення діяльності низки філій та представництв російських ВНЗ на півдні та сході України. Навряд чи доцільно пов'язувати питання освіти й культури з економічною проблематикою, а тим більше — з певним політичним та економічним протистоянням, що позначилося у відносинах між двома державами за останні півроку, — особливо, якщо це завдає збитків багатьом людям, які хочуть отримати дипломи українського державного зразка, навчаючись в українському ВНЗ за кордоном.

Нашим членам уряду, яких, можливо, цілком закономірно турбує активна позиція російських ВНЗ, що відкривають свої філії в південно-східних областях України та в Криму, необхідно більш виважено підходити до цього питання та все ж подати на затвердження кабінету Міністрів України згадану міжнародну угоду, хоча би з тих міркувань, що цього чекають сотні й тисячі українців, які навчаються чи хочуть навчатися в закордонних представництвах МАУП в Росії. А далі нехай проблему вирішує ринок освітніх послуг і здорова конкуренція з російськими ВНЗ, котру МАУП сьогодні успішно витримує в Україні і за її межами.

Але це лише одна сторона діяльності МВУ. Значна увага міжнародними службами МАУП приділяється питанням можливого найбільш широкого залучення до навчання в Академії іноземних громадян із різних країн. За останні п'ять років діяльності Міжнародний підготовчий інститут ім. Манаса здійснює довузівську підготовку студентів з Ірану, Китаю, Алжиру, Індії, В'єтнаму, Лівії, Ту -реччини, Південної Кореї, Єгипту, Палестини, Йорданії, Еквадору, Сирії та інших країн. За цей час підготовче відділення закінчили понад 1000 студентів іноземних держав, які нині успішно продовжують навчання в МАУП та інших вищих навчальних закладах України.

У 2006–2007 начальному році на довузівську форму підготовки було зараховано 290 абітурієнтів з Ірану, Китаю, Туреччини, Лівану, Еквадору, В'єтнаму (план набору 350 осіб), які вивчають українську чи російську мову, опановуючи спеціальну термінологію з математики, хімії, економіки, географії, культурології, інформатики, біології та інших дисциплін, відповідно до обраної майбутньої спецільності. Недобір абітурієнтів пов'язаний з тим, що Міністерство освіти та науки України не дозволило перетнути кордон нашим абітурієнтам, а водночас 100 громадян Ірану, які бажали навчатися в МАУП, були змушені навчатися у КНУ ім. Т. Г. Шевченка, який отримав такий дозвіл.

Набраних на навчання студентів було розподілено на групи з таких напрямів: інженерний, медико-біологічний, гуманітарний, економічний. Навчальний процес забезпечували 40 викладачів кафедр гуманітарних та природничих дисциплін, більше ніж 50% з них мають наукові ступені та звання, а також 15–20-річний досвід роботи з іноземними студентами. Усі групи успішно завершили навчальний процес до кінця липня цього року. За підсумками І семестру академічну заборгованість мали 64 студенти, що становило 20 % від усієї кількості студентів. Це пов'язано з тим, що наша система освіти значно відрізняється від систем в інших країнах, часто виявляється складнішою від рівня середньої освіти студентів.

Проблемою навчання іноземних студентів є відсутність хімічних лабораторій та лінгафонних кабінетів. Станом на 15.06.07 створено лабораторію фізики для спільного користування з Інститутом кібернетики та інформаційних технологій. Відсутність лінгафонних кабінетів ускладнює формування у студентів-іноземців навичок мовлення, слухання, вільного володіння усною та письмовою формою української та російської мови. Не вирішено також важливе питання введення інституту кураторства. Особливо це важливо для іноземних студентів, які потребують допомоги в адаптації до нових умов життя та навчання з урахуванням їх індивідуально-психологічних особливостей, культури й традицій країн, які вони представляють.

Сьогодні в підготовчому Інституті ім. Манаса та інститутах Президентського університету МАУП навчається близько чотирьохсот студентів з двадцяти чотирьох країн світу. Повертаючись у свої країни після здобуття освіти, вони несуть правду про Україну, її народ, досягнення, тепло та дружні відносини, які вони відчували в Україні. Це також дуже важливо, оскільки ця інформаційна діяльність в різних країнах активно впливає на створення позитивного іміджу нашої держави.

З навчальним та виховним процесом тісно пов'язана наукова та науково-педагогічна діяльність колективу викладачів, який здійснює підготовку наукових програм, підручників та навчальних посібників із довузівської підготовки іноземних студентів. У 2006–2007 навчальному році викладачі кафедр МПІ розробили та вдосконалили близько 20 навчальних програм з дисциплін, котрі вивчаються студентами в МПІ та інститутах Президентського університету. У видавництві МАУП надруковано 6 підручників. Для іноземних студентів організовують олімпіади, круглі столи, навчально-методичні семінари з питань вивчення української мови та культури, екскурсії в музеї та театри Києва, видатні місця столиці, виїзди в інші міста України.

Керівництво Академії скеровує МВУ на вирішення низки перспективних питань, якими є, насамперед, підвищення якості навчання студентів, збільшення набору іноземних громадян, розширення мережі НКЦВО та центрів дистанційної освіти МАУП за кордоном, пошуки авторитетних партнерів серед зарубіжних ВНЗ, участь у різних міжнародних проектах, зокрема в межах заходів Міжнародної асоціації університетів, Європейської мережі дистанційної освіти, Інституту міжнародної освіти, членом яких є МАУП. Здійснюється пошук партнерів серед закордонних навчальних закладів з питань обміну викладачами, стажерами та студентами.

Досвід роботи Болгарського центру дистанційної освіти МАУП в м. Перніку свідчить про те, що в сучасних умовах цей напрям має значні перспективи, особливо, якщо враховувати законодавство деяких європейських держав у сфері вищої освіти, яке не дозволяє відкривати філії іноземних ВНЗ при університетах. Центри ж дистанційної освіти за кордоном можуть вільно розвиватися. Хоча й тут є проблеми, котрі необхідно вирішувати за підтримки державних органів України. Корисним напрямом роботи є створення в МАУП за підтримки посольств іноземних держав в Україні культурно-освітніх центрів.

Як член Міжнародної Кадрової Академії, МВУ реалізує низку спільних проектів цієї громадської організації, зокрема в галузі надання освітніх послуг організаціям, юридичним та фізичним особам, запровадження нових форм навчання тощо. Фахівцями МВУ на основі вимог Європейського Союзу розроблено комплект документів, призначених для підтримки та уніфікації дипломів про вищу та професійну освіту. Особливо це знадобиться тим, хто має намір продовжити своє навчання чи працевлаштуватися в європейських країнах. Загалом Міжнародний відкритий університет намагається бути на стрижні останніх досягнень в галузі освіти та організації навчального процесу, дотримуватись вимог та нормативних документів Болонського процесу з метою активного просування української системи освіти в інші країни та вдосконалення навчання іноземних студентів в Україні.



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту