РУБРИКИ |
|
№ 1/2009 | |
архів номерів
|
РИНКОВА ІНФОРМАЦІЯ ПРАЦЮЄ НА ПРИБУТОКІрина КУДІНОВА, кандидат економічних наук, доцент кафедри аграрного консалтінгу та сервісу Національного аграрного університету Ефективність роботи сільськогосподарських підприємств відчутно впливає не тільки на розвиток агропромислового комплексу України, а й на стабільний розвиток сільської місцевості. Тому господарники повинні мати достовірну і повну інформацію ринкового, прогнозного, аналітичного та науково технічного характеру, яка дає можливість приймати обґрунтовані рішення щодо діяльності своїх підприємств на ринку. Оперативному інформуванню господарюючих суб'єктів можуть сприяти дієва система консультування виробників та консультаційне обслуговування. Систему інформаційно консультаційного обслуговування сільського господарства створено для надання інформаційної підтримки і науково консультаційних послуг у діяльності виробників, ознайомлення з досягненнями науково технічного прогресу та передовим виробничим досвідом. Питанням побудови консультаційної системи, які потребують наукового обґрунтування і практичного втілення, у спеціальній літературі приділено значну увагу. Ці проблеми досить повно і глибоко висвітлені у працях П. Т. Саблука, М. Ф. Кропивка, Р. М. Корінця, С.О. Тивончука, І. М. Криворучка, Т.П.Кальної Дубінюк. Спробуємо виокремити основні види ринкової інформації та шляхи її одержання сільськогосподарськими товаровиробниками. Ринкова інформація це будь яке повідомлення чи знання, що може вплинути на ринкову ціну. А ціни на ринку формуються під впливом попиту і пропозиції. Щодо сільгоспвиробника, то він, володіючи такою інформацією, може швидше реагувати на прогнозовані зміни й вигідно реалізовувати свою продукцію. Для цього йому важливо вміло оперувати такими видами інформації: новини аграрної політики; новини про ситуацію на ринку; статистичні дані; інформація про ціни; аналіз ринкової ситуації; комерційні пропозиції від інших учасників ринку; прогнози аналітиків. Слід зауважити, що маючи доступ лише до одного з цих видів ринкової інформації, господарник не зможе реально оцінити ситуацію. Так, знаючи лише про зниження цін на певний вид продукції упродовж тижня, але не маючи іншої ринкової інформації, він не зможе спрогнозувати, як ціни зміняться за наступний тиждень або за місяць. Отже, реально оцінювати ринкові тенденції сільгоспвиробник зможе лише в тому разі, якщо постійно буде володіти якісною та цілісною ринковою інформацією, отримуючи її з таких джерел: із неспеціалізованих засобів масової інформації (телебачення та радіо, газети і журнали); із спеціалізованих засобів масової інформації та інформаційно аналітичних компаній; безкоштовна рекламна інформація, надана постачальниками або покупцями; інша інформація, яку отримано з інших джерел та здобуто самотужки. Розглянемо ці джерела детальніше, починаючи з останнього виду. Більшість людей довіряють інформації, здобутій самотужки, оскільки такі відомості дуже важливі (звісно, якщо вони правдиві). Частину такої інформації виробникові, який хоче вигідно продати свою продукцію, доведеться шукати самому або залучити фахівця з маркетингу, який би зібрав відомості про ціни та працював з потенційними покупцями. Інформація, оприлюднена в неспеціалізованих засобах масової інформації, може бути перекрученою або неточною: публікації в ЗМІ нерідко відображають погляди журналіста, який не завжди добре орієнтується в ситуації на ринку. Тож перед тим, як приймати рішення на підставі таких повідомлень, потрібно їх перевірити. Інформація, отримана зі спеціалізованих джерел, заслуговує на детальне вивчення. Саме на такі відомості виробникам слід спиратися, приймаючи важливі бізнесові рішення. Ці матеріали не безкоштовні: інформаційно аналітичні компанії, зрозуміло, беруть платню за зібрані правдиві та точні відомості. Слід надавати перевагу компаніям, які мають репутацію незалежних і працюють на ринку тривалий час. Інформація, яку вони оприлюднюють, це не реклама, а об'єктивний аналіз ринку. Крім того, у своїх друкованих та електронних виданнях ці компанії подають огляди ринків сільськогосподарської продукції за такими видами: відомості про попит і пропозицію, гуртові і роздрібні ціни; матеріали технологічного характеру про виробництво, зберігання, упаковку продукції тощо; повідомлення про зміни в законодавстві щодо продажу та купівлі такої продукції. Зрозуміло, що не кожен сільський господар може собі дозволити передплату таких видань. Їхня ціна від 5 до 350 грн на місяць. Необхідно шукати альтернативні джерела безкоштовної інформації в Інтернеті. Зокрема, не потрібно сплачувати за оперативні агроновини, уміщені на веб сторінках www.lol.org.ua, www.apr inform.com, www.agroua.net. Сільгоспвиробникам, фермерам та іншим учасникам ринку не варто забувати, що безкоштовної інформації не буває. Якщо вам пропонують безкоштовну інформацію, то вона, зазвичай, не є об'єктивною, а використання її може негативно позначитися на вашому бізнесі. Не варто також довіряти інформації, отриманій від покупців продукції, бо покупець завжди зацікавлений придбати якісну продукцію за мінімальною ціною. Більш менш об'єктивну інформацію можна було б отримувати на біржах та гуртових ринках, як це відбувається в багатьох країнах світу. Але в Україні, на жаль, реально не працює жодна аграрна біржа. Сільськогосподарський товаровиробник повинен знати, що ринкова інформація це лише підстава для обдумування рішення. Задля прибуткового господарювання необхідно самостійно орієнтуватися на максимально об'єктивні та оперативні джерела інформації. Яка ж саме ринкова інформація є найважливішою для фермера, і як її аналізувати? Для прийняття оперативних стратегічних рішень щодо виробництва та продажу продукції важливе значення мають новини аграрної політики. Це інформація про зміни в оподаткуванні підприємств, зміни мита на імпорт чи експорт продукції, рішення про субсидування або скасування субсидій, квот тощо. Перевагу здобуде той сільський господар, який таку інформацію знатиме одним із перших і зробить на її підставі правильні висновки. Приймати оперативні рішення дають змогу новини ринків. Особливу увагу варто Важливе значення у формуванні ціни на сільськогосподарську продукцію мають статистичні дані. Наприклад, коли з'являється інформація про те, що пшениці посіяли більше, ніж прогнозували, ціни на цю продукцію падають. Тому фермерові варто починати з вивчення статистичної інформації про ті види продукції, які він виробляє або планує виробляти. Зокрема, потрібно довідатися, скільки такої продукції за останні п'ять років було вироблено в різних регіонах України, за якими цінами її продавали, які чинники впливали на зміну цін. Не завадить порівняти собівартість виробництва різних видів продукції та ціни у своєму регіоні з аналогічними показниками в інших регіонах. Завдяки таким відомостям можна прийняти рішення про вибір саме тих видів продукції, які даватимуть максимальний зиск. Найбільше сільських господарів цікавить цінова інформація, а надто якщо її супроводжують прогнози розвитку цін. Здійснити аналіз ринкової ситуації на належному рівні складно, оскільки цей процес потребує часу та відповідної кваліфікації. Краще робити висновки на підставі аналізу незалежних експертів, які оцінюють тенденції формування цін на різні види продукції і складають прогнози на наступний період. Ринкові чутки інколи бувають дуже цінними, але можуть спонукати й до хибних рішень. Неперевірені відомості поширюються перед офіційним оприлюдненням певної інформації і зазвичай суттєво впливають на ринкову ситуацію. Нерідко чутки поширюють самі учасники ринку, які хочуть на цьому заробити. Тому потрібно виважено осмислювати таку інформацію, аналізувати, кому вона була б вигідною й реагувати на неї лише в тому випадку, якщо вона надходить зі справді вірогідних джерел. Важливе значення у формуванні ціни мають прогнози аналітиків. В аграрного ринку України працює порівняно небагато таких фахівців, думка яких реально впливає на ціни товарів. Здебільшого інформацію, яку готують аналітики, пропонують за певну плату різні аналітично консалтингові фірми. Курси валют, за умови їхньої стабільності, не надто відчутно впливають на ринкову ситуацію, тай позначаються на ціні лише тих товарів, що їх імпортують чи експортують. Зокрема підвищення курсу національної валюти щодо долара або євро призводить до зниження внутрішніх цін на основну експортну продукцію. Якщо ж курс національної валюти падає, ціни на цей товар на внутрішньому ринку можуть зрости, оскільки на них збільшиться попит експортерів. Зростання курсу національної валюти стимулює збільшення імпорту, що зумовлює посилення конкуренції на внутрішньому ринку, тому здебільшого ціни на товари на цьому ринку знижуються. В Україні сільські товаровиробники найчастіше користуються інформацією про ціни, отриманою від посередників, і покладаються на власні спостереження за цінами на місцевому ринку. Звичайно, таких знань недостатньо для того, щоб оптимально планувати діяльність і реагувати на зміну ситуації. Щоб мати перевагу над конкурентами й вигідно продавати свою продукцію, потрібно брати до уваги В агропромисловому комплексі України основним критерієм успішного господарювання на землі є компетентність і підприємливість сільських товаровиробників і, особливо, приватних господарів та фермерів, виробнича діяльність яких заснована на їхніх знаннях, досвіді і кмітливості. В умовах соціально економічного розвитку інформація набуває ознак виробничого ресурсу, який відіграє важливе значення у підвищенні ефективності виробництва. Саме вона має властивість впливати на умови та раціональне використання трудових, матеріально технічних і фінансових ресурсів. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |