РУБРИКИ |
|
№ 1/2009 | |
архів номерів
Ведем прием у окулиста по предварительной записи
|
ЗА КИМ ПРЯМУЄ КОМАНДА ОДНОДУМЦІВОлег ШУШЛЯПІН, завідувач Лідерство в широкому значенні можна визначити як здатність однієї людини вміло впливати на інших, не підкоряючись їм. У виробничому сенсі це здатність керівника якомога ефективніше впливати на підлеглих, отримувати від них стимули і ознаки зворотного зв'язку. Так виникає творчий круг, або магічна "вісімка" ("спіраль круг бумеранг"), міжособистісних стосунків, що цементує і команду однодумців, і членів сім'ї чи друзів у тріумвіраті Е. Берна "Переслідувач рятувальник жертва", відповідаючи принципу "Слуги (виконавці) роблять пана (лідера), а пан (лідер) формує нас виконавців" [1]. Суб'єктом лідерства є "особа, що акумулює соціально психологічний досвід групи, її інтереси, потреби, є ініціатором їх реалізації" [7]. Така особа в суб'єкт об'єктних стосунках демонструє вищий, ніж інші члени групи, рівень активності, участі і впливу на вирішення основного завдання для досягнення мети команди. Існує безліч ролевих позицій особи і сценарних виразів її міжособистісних стосунків, ухвалення рішень у діяльності. Вони реалізуються через вплив на інших: одні за допомогою застосування позиційної чи законної адміністративно організаційної влади, інші через особисті якості, які спонукають до наслідування і вселяють ентузіазм. Останнє так зване мотиваційне лідерство засноване на глибинних знаннях мотиваційного профілю особи і видах лояльності до членів команди [6; 10; 11]. У класичному вигляді лідерство реалізовується в системі тріумвірату: демократичного ухвалення рішень, орієнтації на результат і на команду. Причому феномен лідерства повинен виявлятися у парадоксальному мисленні й умінні погоджувати суперечливі цілі і водночас упевнено діяти, наполегливо та зацікавлено переконуючи інших досягати певної мети. Для цього лідер повинен бути наділений здатністю передбачати, коли в умовах, здавалося б, непереборних труднощів, він зможе запропонувати нестандартний вихід для вирішення проблеми, долаючи кризи, уникаючи можливих стресів як власних, так членів команди, осмислюючи нетривіальні стратегії для досягнення мети. Мотиваційний лідер повинен постійно задавати тон колективній роботі, консолідувати учасників інноваційних проектів навколо спільної мети на підставі особистого прикладу, а також формуючи в кожному члені команди відчуття причетності до виконання спільного завдання, приборкуючи "его", аби перемагати в конкурентній боротьбі [2]. Здатність впливати на інших це сакраментальна властивість лідера, інноваційний характер якої вимагає дослідження з позицій знання механізмів, тактики і стратегії лідерства [9]. У таблиці 1 представлено диференціацію властивостей якостей інноваційного мотивованого лідерства і класичних (традиційних) його виразів, показано переваги першого з підходів над другим. Серед важливіших чинників ефективного управління, яке здійснює креативний мотиватор лідер, універсальна здатність успішно впливати на підлеглих, рівних і вищих за службовим становищем людей. Саме такою особою була наша Вчителька Любов Мала [14]. Для підвищення ефективності впливу необхідно ідентифікувати тактику впливу і умови, які полегшують її виконання. Їх групують у дев'ять розрядів тактик (табл. 2), які далі можна згрупувати за трьома категоріями: змінна тактика, тактика управління і тактика взаємодії. Найефективнішими тактиками впливу на підлеглих є тактика раціонального переконання, спонукальної дії і консультації як оптимальний спосіб впливу на поведінку і діяльність людей. Водночас тактика тиску, правова тактика і тактика коаліцій найменш дієві. Тактика дружніх відносин, обмін і персональне звернення за силою впливу на виконавця посідають проміжне місце між першою і другою тактиками впливу [7]. Високомотивовані лідери сприяють залученню максимальної кількості учасників команди до виконання спільного завдання, виконуючи його з великим ентузіазмом. Через консультування лідери залучають своїх послідовників до виконання тих чи інших завдань настільки, що вони самі починають проситися до майбутньої участі в проекті. Раціональне переконання особливо ефективне, оскільки лідер, демонструючи свою майстерність і різнобічні знання, примушує послідовників повірити в обов'язковість досягнення успіху. Інший шлях полягає у зверненні лідера до тих цінностей та ідеалів, які близькі і зрозумілі багатьом і створюють відчуття спонукальної дії. Водночас справжнє лідерство не вимагає використання зовнішніх джерел влади: соціальних норм, суспільного тиску, залучення союзників чи іншого грубого способу впливу на міжособистісні стосунки. Лідер той, хто перетворює товаришів (незалежно від того, підлеглі вони чи ні) по службі на людей, що співпрацюють із ним за переконанням. Такі особи можуть прищеплювати іншим усвідомлення про те, що справи можна виконати, і тим самим любов до праці. Відмінність між управлінням і лідерством у тому, що управління можна визначити як розумовий та фізичний процес виконання доручень і вирішення певних завдань. Лідерство ж, навпаки, є процесом, за допомогою якого одна особа здійснює вплив на членів групи [4]. Існування жіночого та чоловічого лідерства розрізняють на підставі їх відмінностей, зумовлених функціональною значущістю чоловічих і жіночих ролей; неоднаковості у можливостях і життєвих шансах (соціальний конструктивізм, гендерні дослідження); відмінності класових позицій у системі соціальної стратифікації. Ще одна відмінність конфлікти між статями; відмінність за їхніми традиційними ролями (ліберально феміністичний напрям); нерівність як пригноблення жінок і насильство над ними (радикальний фемінізм), які так чи інакше необхідно враховувати в управлінській та лідерській діяльності [8; 12]. У формуванні властивостей якостей креативного лідерства, крім традиційних форм, методів і засобів навчання (семінари, лекції, практичні заняття тощо), для активізації розумової діяльності необхідно впроваджувати в систему навчання інноваційні форми підготовки: ділові ігри, організаційно діяльнісні, організаційно розумові ігри, брейн стормінг, синектика [4; 5; 13]. Згідно з результатами досліджень, у різних людей безліч потреб, які можна задовольнити в процесі трудової діяльності. Вони можуть виражатися різною мірою: для одного важливо, щоб робота надавала можливість особистого зростання, для іншого можливість досягнення високого статусу, влади над іншими, третій прагне до різноманітності в роботі. Необхідно визначити мотиваційний профіль із такими характеристиками: потреба у високій заробітній платі; потреба в комфортних умовах роботи; потреба в чіткій структуризації роботи; потреба в соціальних контактах; потреба формувати і підтримувати довгострокові, стабільні взаємини; потреба в завоювання визнання [10; 11]. Отже, ефективній команді рушійній силі організації, яка дає змогу їй успішно розвиватися, необхідний ефективний лідер. Лідерами не народжуються ними стають. Продуктивність у системі мотивацій членів команди тісно пов'язана з соціальним захистом працівників, стабілізацією кадрового складу, впровадженням інноваційних лідерських підходів. Для мотивації членів команди використовують як фінансові, так і не фінансові методи винагороди, зокрема загально фірмові заходи, висловлення вдячності за роботу та інші, пов'язані із зміною статусу співробітників, поліпшенням робочого місця, делегуванням повноважень тощо? |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |