![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 1/2009 | |
архів номерів
BBUS. Выгодно аренда микроавтобуса mercedes на свадьбу.
![]() |
ІВАН МАЗЕПА: МІЖ РОСІЄЮ І ШВЕЦІЄЮСтаніслав БОЖКО, студент Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка Іван Степанович Мазепа народився 20 березня 1639 року. За походженням шляхтич православної віри, із тодішньої Західної Малоросії. Служив при польському королі Янові Казимиру кімнатним дворянином. Найвірогідніше, це було після того, як перемога козаків змусила поляків якийсь час поважати українську народність та православну віру і на знак такої поваги допустити у середовище дворян королівських (придворних) молодих осіб шляхетського походження з православних руських. Не вельми затишно доводилося цим особам у польському суспільстві за тогочасного панування католицького фанатизму. Однолітки і товариші Івана, придворні католицької віри, знущалися над ним, довівши його до того, що супроти одного з них Мазепа, розлютившись, оголив шпагу, а оголення зброї в королівському палаці вважалося злочином, гідним смерті. Однак король Ян Казимир розсудив, що Мазепа вчинив ненавмисне, і не стратив його, а лише усунув із двору. Мазепа поїхав до маєтку своєї матері, на Волинь. Згодом подався до козаків. Служив спершу в гетьмана Тетері, а потім у Дорошенка. Він був молодий, гарний, спритний і добре освічений. Крім польської та російської мов, знав німецьку й латину, закінчив раніше в польському училищі курс навчання. Із такою, як на той час, досить високою освітою, він міг здобути кар'єру серед козацтва. Тут він одружився. У Дорошенка Мазепа дослужився до високого звання генерального писаря, і 1674 року його відрядили на козацьку раду до Переяславля, де він перед гетьманом лівобережної частини України Самойловичем пропонував від імені Дорошенка мир й оголосив про бажання Дорошенка перейти в підданство до московського царя. За декілька місяців після виконання цього доручення Дорошенко наказує Мазепі податися в Константинополь до султана, щоб просити допомоги в Туреччини. Проте кошовий отаман Іван Сірко спіймав Мазепу по дорозі, відібрав у нього Дорошенкові грамоти і самого посланця відіслав до Москви. Мазепу повели на допит до малоросійського Приказу, яким тоді відав знаменитий боярин Артамон Сергійович Матвєєв. Мазепа своїми показаннями на допиті зумів сподобатися бояринові Матвєєву: заявив про свою особисту прихильність до Росії, старався виправдати й вигородити перед московським урядом самого Дорошенка, його допустили до царя Олексія Михайловича, потім відпустили з Москви із закличними грамотами до Дорошенка і до чигиринських козаків. Мазепа не доїхав до Дорошенка, а залишився у гетьмана Самойловича, одержавши дозвіл проживати на східному боці Дніпра разом зі своєю сім'єю. Невдовзі по тому він утратив жінку. Самойлович доручив Мазепі виховання своїх дітей і через декілька років надав йому чин генерального осавула, найважливіший чин після гетьманського. У цьому званні, за дорученням Самойловича, Мазепа їздив до Москви ще декілька разів і, дотямкувавши, що за правління царівни Софії вся влада перебувала в руках її улюбленця Голіцина, підлестився до фаворита і прихилив його до себе. І перед ним, як раніше перед Матвєєвим, очевидно, Мазепі допомогли його виховання, спритність і люб'язність у поведінці. Голіцин і Матвєєв обидва належали до передових московських людей свого часу і ставилися прихильно до польсько малоруських ознак освіченості, якими відзначався Мазепа. Після невдалого кримського походу Голіцин перекинув провину за це на гетьмана Самойловича, якого позбавили гетьманства, заслали до Сибіру з юрбою рідних та прибічників. Синові його Григорієві одрубали голову, а Мазепу обрали на гетьмана, насамперед тому, що так хотілося Голіцину. Після Самойловича залишилося величезне багатство: готівка (майже півмільйона золотих) і дорогі речі, понад 19 тисяч маєтків. Москва наполягала, щоб половина цього багатства пішла до царських скарбів, а половина до військових. Але фактично друга половина перейшла в розпорядження нового гетьмана, який дуже швидко став чи не найбагатшою людиною в імперії. У нього було лише маєтків майже 20 тисяч. Загалом Україна була окремим державним утворенням у Московському царстві. Характер і форми цієї державності визначалися щоразу під час виборів нового гетьмана в так званих статтях. Відносини між Україною та Московією дедалі більше нагадували васальну залежність першої від другої. Хоча Москва залишала Україні широку внутрішню автономію: владу гетьмана, якого обирали, власні закони, адміністративний і судовий устрій, військо, фінанси тощо. Драматичною закономірністю кожних нових статей ставав поступовий, але невпинний рух до обмеження української автономії і влади гетьмана. Не були винятком і статті, названі Коломацькими, які новий гетьман Мазепа змушений був укласти з московськими урядовцями на березі річки Коломак між Полтавою і Харковом. Двадцять два пункти статей багато в чому повторювали старі, але було чимало й нового. Наприклад, до статей вносилося положення про те, що гетьман і старшина повинні дбати про зближення з московитами, особливо через змішані шлюби. Уже давно в Малоросії точилася боротьба між значними козаками і сіромою; до перших належали заможні люди, які претендували на родовитість і відмінність від решти народу; сірому становили прості козаки, але до них, за загальними симпатіями, прилягала вся маса поспільства, тобто простого народу, який не входив до козацького стану, але прагнув рівності з козаками. Усі старшини володіли доходами від маєтків. Їхні звання в Малоросії належали до посад або чинів. Це були порівняно заможні люди, відтак їх вважали приналежними до класу значних. Це передусім стосувалося осіб із польським вихованням, шляхетським достойництвом. Гетьман, молодість якого минула в Польщі при дворі короля, був саме з таких. Він мав привнести в козацьке середовище той польсько шляхетський світогляд, до якого так вороже ставилася малоруська народна маса. Невдовзі Мазепа проявив свої панські замашки, які суперечили народним прагненням. Це було неминуче, адже попри свій польсько шляхетський дух, він мусив заслужити прихильність московського уряду і втриматися на здобутому гетьманстві. Через якийсь час (у 1696 р.) від спостерігачів, які бачили зблизька становище Малоросії, у Москву надійшли повідомлення, що Мазепа оточив себе поляками, склав із них так ніби свою гвардію, особливі компанійські, сердюцькі полки, що він мироволить до старшин, що дозволяє старшинам навертати козаків собі в підданство й відбирати в них землі. Мазепа перший запровадив у Малоросії панщину обов'язкову роботу на додаток до податей, що їх сплачували землероби землевласникам, на землі яких проживали. Мазепа суворо забороняв посполитим людям вступати в козаки, чим настільки ж налаштовував проти себе простонародну масу, наскільки догоджав інтересам московського уряду. Тільки но утвердився Мазепа на гетьманстві, одразу ж наблизив до себе рідню. Із ним були два небожі, сини Мазепиних сестер. Мати Мазепи, черниця Магдалина, стала настоятельницею київського Фролівського монастиря. Першою серйозною бойовою операцією за участю Мазепи був черговий похід на Крим, який здійснив Василь Голіцин 1689 року. Гетьман допомагав йому і військовою силою, і продовольством, і боєприпасами, й порадами. Чергова помпезна спроба підкорити Крим успіхом не увінчалася, проте була представлена в Москві як блискуча перемога. Голіцина обсипали нагородами. А він був вдячний Мазепі за допомогу. Мазепа того ж 1689 року на чолі величезного посольства прибув до Москви. З ним приїхала вся генеральна старшина, п'ять полковників, а всього делегація налічувала понад триста осіб. Везли із собою й багаті дарунки. Вітали гетьмана як могутнього союзника й володаря. Назустріч козацькій дружині виїхав почесний караул з кінноти й піхоти. Біля воріт Москви на Мазепу чекала царська карета. За давнім візантійським етикетом один із бояр весь час питав про здоров'я гетьмана. Мазепа в цей час святкував свій тріумф. Йому влаштували в Кремлі пишний прийом, славили його подвиги, передали від імені царів багаті дарунки: срібну вазу й золотий пояс, прикрашений діамантами. Мазепа відвідав царя Івана та патріарха, але не зумів зустрітися з Петром. Здавалося б, усе чудово. Але трапилося непередбачуване. Саме в дні перебування гетьмана в Москві там стався по суті державний переворот. Молодий цар Петро відправив царівну Софію в Новодівочий монастир, а сам став повновладним монархом, проігнорувавши недолугого брата Івана. Добре знаючи московські абсолютистські звичаї, Мазепа готувався до найгіршого. Усвідомлювало складність становища і його оточення. Воно вже навіть почало підбирати наступника на посаді гетьмана. Але всі погано знали Мазепу. А він ризикнув і цього разу. Під час зустрічі з 17 річним Петром Мазепа просто зачарував молодого царя. До чарів він долучив ще й цінні дарунки: великий золотий хрест, викладений самоцвітами, шаблю і золоті обручі для царської родини. Все це дуже сподобалося, і повертався Мазепа додому в іще більшому фаворі, ніж їхав до Москви. Упродовж усього двадцятирічного гетьманства Мазепи в Україні нуртувала неприязнь до нього з боку підлеглих. Це виявлялося у спробах позбавити його гетьманства. Чим довше тримав Мазепа гетьманську булаву, тим переконлиівше народ вважав його людиною польського духу, ворогом корінних козацьких прагнень до рівності й до загальної волі. Нехіть до Мазепи почала передусім виявлятися, за малоросійськими звичками, в доносах і підступах. Наприкінці 1689 року прибув у Польщу до короля Яна Собеського руський монах Соломон з листом від Мазепи. Малоросійський гетьман заявляв польському королю про бажання приєднати Малоросію знову до Польщі і спонукав до ворожнечі проти Росії. Услід за цим із Запоріжжя приїхали до того ж короля посланці з пропозицією прийняти Запоріжжя в підданство Польщі. Завдячуючи одному православному придворному, що проживав у королівському палаці, про те й інше дізнався московський резидент у Варшаві Волков, а від Волкова дізналися про це у Москві. Король послав Соломона в Україну до гетьмана без будь якого листа, обнадіяти на словах щодо своєї милості, а між тим дав таємне доручення львівському православному єпископові Йосифу Шумлянському порозумітися з Мазепою. Шумлянський відрядив до Мазепи шляхтича Доморацького з листом і просив через посланця оголосити, на яких умовах бажає гетьман вступити в підданство Польській державі. Мазепа, одержавши лист Шумлянського, відрядив цього листа і шляхтича, який його привіз, до Москви. А Соломон дізнався про це заздалегідь і не наважився з'явитися до гетьмана, а повернувся до Варшави, але найняв дорогою в корчмі якогось студента і намовив його написати фальшивого листа від імені Мазепи. Переписаного начисто листа Соломон підписав сам, але чорнові заготовки забув забрати у студента. Трапилося так, що, перш ніж Соломон доїхав до Варшави, студент, розгулявшись у корчмі на одержані від Соломона два таляри за своє мистецтво, відкрив таємницю випадковій компанії, а опісля його заарештували й привели до короля. Студент у всьому зізнався і віддав чернетки листа, якого писано було від імені Мазепи. Коли Соломон, з'явившись до короля, подав йому листа від гетьмана Мазепи, король, знаючи уже все, звелів покликати студента й викрити Соломонів обман. Відпиратися було неможливо. Його запроторили до в'язниці, а потім, на вимогу російського резидента, видали московському урядові. У 1691 році Соломона привезли до Москви, розстригли і під колишнім його іменем Семена Дротського відправили до гетьмана в Батурин. Там його стратили. Цей Соломон був знаряддям таємної партії, яка намагалася навести підозру на Мазепу в Москві й підготувати йому загибель. Але ще коли московський уряд не мав у своїх руках Соломона і вимагав його видачі, у Києві було підкинуто анонімного листа, яким хтось застерігав російський уряд "від злого й оманливого Мазепи". Київський воєвода надіслав цього листа в Москву, а звідти його адресували Мазепі з тим, щоб гетьман повідомив, чи не може він, за своїми міркуваннями, здогадатися, хто б міг скласти такого листа? Мазепа вказав, як на головних своїх ворогів, на колишнього гадяцького полковника Самойловича, на зятя гетьмана Самойловича князя Юрія Четвертинського, на колишнього переяславського полковника Дмитрашку Райчу і на тодішнього переяславського полковника Леонтія Полуботка. На домагання гетьмана відставленого гадяцького полковника вивезли з його маєтку в Лебединському повіті, привезли до Москви, а потім заслали до Сибіру. Туди ж заслали й Райчу. Юрія Четвертинського з дружиною і тещею переселили до Москви. Леонтій Полуботок втратив посаду полковника. Після цього гетьманові довелося витримати дуже серйозний екзамен у зв'язку з повстанням Петрика. Колишній полтавський писарчук втік на Запоріжжя, де швидко став головним писарем Січі. Знаючи про ненависть простих людей до нових поміщиків, він закликав козачу сірому спільно з татарами прогнати Мазепу. Петрик переконав кримського хана в необхідності розпочати війну проти Москви й навіть уклав з татарами союзний договір, за яким Україна зрікалася своїх договорів з Московією і ставала союзницею Криму. Після цього він звернувся до запорожців із маніфестом, кожен рядок якого доходив до їхніхь сердець. Багато запорожців відгукнулося на заклик Петрика, обравши його гетьманом України. Татари разом із козаками пішли походом проти Мазепи. Почалася затяжна й нелегка боротьба. Агенти Мазепи заздалегідь доповідали про кожен порух Петрикового війська та про все, що робилося в його таборі. Петрика підтримала й частина селян, бо він оголосив про передачу їм, на випадок перемоги, всього панського добра. Так, можливо, і сталося б, якби з Петриком прибула, як з Хмельницьким, значна запорізька військова сила. Але Петрик, не схиливши запорожців, вступив в Україну із самими лише селянами і татарами, але другі не дуже охоче йому допомагали. Так в українському визвольному русі вкотре виявився віковічний конфлікт між національною та й соціальною течіями. Петрик був виразником інтересів козацької бідноти й селянства. Він одночасно прагнув скинути московське ярмо й українських панів. Мазепа ж хотів незалежної України для себе й новоствореної ним аристократії. Але за Мазепою стояла більша сила, і всі походи Петрика разом із татарами були розгромлені. Петрик продовжував ще деякий час турбувати Мазепу своїми підбурливими універсалами до малоросійського народу, вказуючи між іншим на оренди як на найголовніший тягар для народу. Мазепа, усвідомлюючи це, зібрав у Батурині раду, запросив на неї, крім полковників, багато козаків та міщан і запитував, чи слід знищити оренди. Після тривалих суперечок рада порішила: на пробу на один рік відмовитися від оренди і замінити дохід від неї збором з тих людей, які, на підставі усім рівно наданого права, зачнуть варити горілку й утримувати шинки. Навесні 1694 року з'їхалися знову на раду полкові старшини й значні козацькі товариші, вони постановили зібрати по містах і селах сходки і на них запропонувати всьому народові запитання: бути орендам чи не бути? Така загальна народна рада відбулася повсюдно, і народ присудив заради доходів залишити оренди по старому, тому що в останній час, коли оренди були відмінені і гроші збирали з винокурень та шинків, заходили великі суперечки, а у військовій скарбниці виявили значну нестачу. Мазепа не боявся Петрика, який більше нахвалявся і більше мав намір робити, ніж робив. Був у гетьмана інший супротивник, більш діяльний і популярний. Козацьке військо дедалі частіше залучали до реалізації планів московського царя. Коли останній вирішив пробити вікно до Чорного моря й обложив Азов, Мазепа разом із козаками одержав завдання не допустити татар до цього міста. Він не лише виконав це доручення, а й узяв штурмом недоступну раніше фортецю Кизикермен (нині Берислав). Цар був задоволений операцією. Яскравим прикладом експлуатації українського війська була Північна війна. Петро І без жодних вагань порушив договір між Україною й Московією про те, що українські війська поза межами Вітчизни використовувати заборонялося. До бойових дій на далекій півночі було залучено близько 20 тисяч козаків. Козаки вдало воювали, але петрівські солдати знущалися над ними, навіть відбирали бойову здобич. Це спричинило велике незадоволення козацтва. Мазепа обережно, не виявляючи себе, підбурював козаків проти Москви. У цей час на Правобережжі виникла яскрава постать фастівського полковника Семена Палія. Цей патріот прагнув організувати на правому березі козаччину, передати її під владу лівобережного гетьмана, з'єднавши в такий спосіб розірвану навпіл Україну. Палій підняв проти Польщі повстання, яке успішно розвивалося. Але на пропозицію Мазепи прийняти Палія разом із усім Правобережжям у своє підданство Петро І відповів рішучою відмовою, бо не хотів псувати стосунки зі своїм союзником польським королем. Царя більше цікавила допомога поляків у боротьбі зі Швецією. Карл XII, попри свою молодість, успішно розвивав бойові дії на всіх фронтах. Під виглядом допомоги Польщі Петро І наказав Мазепі просуватися в глиб цієї країни. Виконуючи наказ царя, гетьман захопив Київщину, Волинь, а згодом і Галичину зі Львовом. У цей час він заарештував Палія й відіслав його до Батурина. Звідти фастівського полковника вислали до Москви, а згодом до Сибіру. Цікаво, що народ засудив Мазепу за ці дії. Ситуація розгорталась не на користь України. У двох випадках, чи то Швеція переможе, чи Росія, українські землі втратять будь яку автономію. Гетьману треба було обрати вісь своєї дипломатії. Старшина, пам'ятаючи давні традиції, дедалі більше схилялася до союзу зі Швецією. Московське ярмо вже давалося взнаки, і тому хотілося спробувати увійти в союз з країною, віддаленою від безпосередніх кордонів України, яка не могла б претендувати на всю чи частину її території. Між Карлом XII і Мазепою розпочалися переговори, але їхні деталі невідомі, бо всі шведські архіви згоріли під Полтавою. Відомо лише, що обидва учасники переговорів зберігали цілковиту таємницю, не довіряючи паперові того, що можна було використати проти них. Переговори були непростими: посланцями чи посередниками з обох боків виступали і польська княжна, і ченці, й священики. Ускладнювало переговори те, що надто багато було поставлено на карту, особливо з боку Мазепи. Але гетьманові стало відомо, нібито цар пропонував Україну навіть англійському лорду Мальборо. Мазепа не переривав своїх міжнародних зв'язків. Француз Балюз, відвідавши Москву, повертався через Україну, де гостював у Мазепи. У своєрідному звіті до керівництва Балюз, зокрема, зазначав: "Його дуже поважають у козацькій країні, де народ назагал свободолюбивий і гордий і мало любить тих, що ним володіють". Характеризуючи інші риси гетьмана, французький гість пише: "Він має великий досвід у політиці: на противагу до москалів він стежить і знає, що діється у чужих країнах... Від цього володаря не міг я нічого певного витягнути. Він належить до тих людей, що воліють або зовсім мовчати, або говорити і не казати". Балюз побачив у резиденції гетьмана портрети тогочасних володарів Європи: "На найвиднішому місці гарний портрет Його Величності (французького короля. І. О.). Там же, але на менш видному місці, я бачив портрети Цісаря, Султана, польського Короля та інших володарів". У вересні 1707 року Мазепа покликав шведів на допомогу, обіцяючи знищити сім тисяч російських солдатів, що стояли гарнізонами в Україні. Карл XII відвів Україні почесне місце в антиросійській коаліції, яку він цілеспрямовано готував. За ним тепер стояла Польща, його прихильності домагалися Австрія, Великобританія, Нідерланди й Франція, прагнула до союзу Туреччина. Боялися його Данія і Пруссія. Коли б Україна долучилася до цієї коаліції, то був би створений міст між Туреччиною та шведськими володіннями. Далі події розвиваються дуже швидко і відбувається декілька кульмінаційних ситуацій. Посланець Карла XII повідомив, що вже підготовлений проект договору з Мазепою. Він хотів прийняти пропозиції шведського короля тоді, коли переконається, що цар не може боронити не лише України, а й власної землі. Тоді весь світ мав стати свідком, що гетьман, либонь, змушений був іти за подіями. І знову обачний гетьман не компрометував себе писаним словом. Він продовжував спілкуватися з Карлом XII через посланців. Карл XII вивів його на свого союзника Станіслава Лещинського. А той ледь не провалив справу, розпатякавши турецькому послові, що Мазепа його приятель. Довго довелося гетьманові маскувати це чванство. Тут стався скандал з доносом Кочубея та Іскри, який гетьманові вдалося пригасити завдяки своєму найвірнішому приятелю московському канцлерові Головкіну та довіреній особі Шафірову, найталановитішому російському дипломатові тієї доби. Зрештою між королем "шведів, готів і вандалів" та гетьманом України було підписано таємну угоду. Про глибоку її таємність свідчило те, що знали про неї, окрім короля й гетьмана, лише шведський прем'єр міністр Піпер та, можливо, генеральний писар Орлик. До Петра доходять звістки про можливу Мазепину зраду, але цьому не вірять ні сам цар, ні його міністри. Перед ними постає питання: як можна підозрювати людину, яка наказує священикам служити літургії в усіх церквах за перемогу Петра І, надсилиє цареві в дарунок дві тисячі дукатів і просить затвердити купівлю нових маєтків у Московії? І все ж рано чи пізно Мазепі треба було вибирати між Петром І і Карлом XII. Цей вибір стався 4 листопада 1708 року, коли Мазепа разом із козацьким загоном приєднався до шведського короля. Відтоді почалися і для України, і для гетьмана тяжкі часи. Мазепа виступив із зверненням до українського війська. Він пояснював козакам мотиви такого рішучого кроку. Відкидаючи звинувачення в зраді, Мазепа пише: "Бачився я з обома воюючими королями, шведським і польським, і все вміння своє ужив перед ними, щоб переконати першого про протекцію і милість Отчизні нашій од військових напастей та руйнацій у майбутній на неї навалі, а щодо Великороси, нам єдиновірної і єдиноплемінної, випросив у нього нейтралітет, себто не повинні ми воювати ні зі щведами, ані з поляками, ані з великоросіянами, а повинні, зібравшися з військовими силами нашими, стояти в належних місцях і боронити власну Отчизну свою". Пояснював Мазепа й свої надії на конкретні зовнішні кроки щодо забезпечення незалежності України, називаючи й основних гарантів самостійності провідні європейські країни. Петро І при перших звістках про цей рішучий крок гетьмана не вірив нікому, але коли переконався в цьому, його гніву не було меж. Він видав два маніфести до всього українського народу та інструкції власним генералам. Це сталося 7 і 8 листопада. У цих документах Мазепу оголошено зрадником, але не лише царя, а й України. Тут Петро І не цурався й неприхованої неправди. Так, в одному з маніфестів написано: "Він (Мазепа) порозумівся зі шведським королем і Лещинським, щоб наново віддати Малоросію під Польщу і щоб передати унії Божі церкви і наші славні монастирі". Після маніфестів розпочався страшний терор. За розпорядженням царя Мазепу піддано церковному прокляттю, так званій анафемі. Вона проголошувалася в Успенському соборі Москви. А доручили її оголосити українцеві, царському митрополитові Стефанові Яворському, колишньому наставникові Києво Могилянської академії, авторові панегірика про Мазепу. Інший давній панегірист Мазепи, Феофан Прокопович, поквапно змінив у своїй драмі "Володимир" усе, що стосувалося гетьмана. А потім аж до 1917 року в усіх церквах імперії від Владивостока до Риги оголошували в першу неділю Великого посту анафему Мазепі. Зі свого боку Карл XII також звернувся до українського народу з маніфестом, у якому запевняв, що Росія нахабно бреше українському народу щодо того, ніби Мазепа продав Україну полякам та шведам. Петро І відповів на маніфест Карла XII прокламацією, до якої долучив документ на доказ, ніби гетьман продав свою країну Польщі. Між Петром І і Карлом XII почалася своєрідна дуель маніфестів, ставкою в якій була Україна. У цей час своє слово сказала Запорозька Січ. Добре розуміючи її значущість у цій війні, обидва державці намагалися залучити Січ на свій бік. Петро І відрядив на Запоріжжя послів з багатими дарунками і красномовного архімандрита, який мав умовити запорожців стати на бік царя. Але услід за московськими послами прибули й представники Мазепи. Цікавою й показовою для демократизму вирішення питань на Січі була велика рада 23 березня 1709 року. Рада вислухала спочатку московських послів, потім листа від Мазепи, а на завершення листа від кримського хана, який радив запорожцям стати на бік Мазепи. Вирішальною була промова кошового отамана Костя Гордієнка, який схилив терези непростого обговорення на користь союзу з Мазепою. Це зробили запорожці, які ніколи не погоджувалися із соціальними поглядами Мазепи та його оточення. Вони вчинили так заради інтересів України. Меншиков скористався ситуацією й по варварському знищив Січ. Було сплюндровано навіть гробницю кошових отаманів, забрано гармати, державний скарб і прапори. Багато захисників Січі загинуло лютою смертю. Петро І привітав Меншикова з перемогою такими словами: "Ми прийняли з великою радістю звістку, що ви здобули це прокляте місце, джерело всякого лиха і надії наших ворогів". А згодом Петро І повідомив генерала Апраксина, що "полковник Яковлєв заволодів цим клятим кублом і вирізав усю наволоч. Тим робом ми винищили останній пень Мазепиного роду". 27 червня 1709 року в генеральному бою під Полтавою шведська армія зазнала поразки. Наслідки цього бою мали величезне значення. Їх відчувала уся Європа впродовж цілого століття. Могутня колись держава Ґустава Адольфа впала, перетворившись на малу державу. Приклад Швеції надихнув Вольтера на такий знаменний вислів: "Яка це трагедія мати велику історію і мало населення". На поталу Росії була віддана Польща. Полтавська битва мала фатальні наслідки для всіх народів Східної Європи, на яких насувалася російська експансія. Перед Росією тепер була відкрита дорога на Крим, Грузію та Туреччину з протоками Босфор і Дарданелли рожевою мрією всіх російських самодержців. Після Полтавської битви Карл XII з Мазепою та залишками війська почали втікати до Туреччини. Союзники негідно поставилися до козаків. Коли шведський генерал Левенгаупт, що прикривав переправу короля з почтом під Переволочною (у гирлі Ворскли), здавався в полон, в угоді про капітуляцію він не обстояв прав козаків, яких цим було поставлено поза законом. Утікачі з пригодами прибули до Бендер. Це фактично був початок політичної еміграції з України, що потім широким потоком розлилася і по Європі, й за океаном. Але й там не припинялася дипломатія. Спеціальні посли європейських монархів просили султана офіційно надати Карлові XII й Мазепі політичний притулок. Кримського хана просили пристати до україно шведського союзу для наступної боротьби з царем. А мстивий Петро І ніяк не міг змиритися з тим, що Мазепа вислизнув із рук. Уже в Бендерах на Карла XII чекав московський посол, який пропонував вигідні умови миру з однією вимогою: видати Мазепу. Король з обуренням відкинув цю пропозицію. Але Петро І не вгамовувався. Його посол передав великому візиреві власноручного листа з вимогою видати Мазепу. Як винагороду пропонували значну суму 300 тисяч талерів. Мазепу врятували і протест Карла XII, і звернення до султана з боку французького короля та інших монархів. Але старого гетьмана нічого вже не могло порятувати від не менш жахливої напасті смерті. Далися взнаки й страшні злигодні, що звалилися на його старечу голову, й переживання останніх років, і турбота про долю України, та й вік. Мазепа помер 21 вересня 1709 року від старечого виснаження в селі Варниці поблизу Бендер. Його тіло, відспіване у сільській церкві в присутності шведського короля, було відвезене й поховане в старовинному монастирі святого Георгія, розташованому на березі Дунаю, поблизу Галаца, потім перевезене до Ясс. Мазепа одночасно прагнув посилити вплив України на міжнародні справи, зробити Батурин європейською столицею. При його дворі був заведений дуже точний церемоніал, за яким гетьман приймав іноземних послів з королівською пишністю. На утримання дипломатії витрачали значні кошти. За Мазепою закріпилася слава опікуна й захисника православної церкви й науки. Ця слава поширилася серед православних Оттоманської імперії. Чимало грецьких єпископів, болгар, сербів і навіть арабів приходило до Батурина просити допомоги. Гетьман допомагав у міру своїх сил. Він навіть видав власним коштом Євангелію арабською мовою. Ця книга, оздоблена діамантами, зберігається в Алеппо. На великі свята в церкві Святого гробу Господнього в Єрусалимі й досі користуються срібною мискою, вирізьбленою якимсь італійським митцем, з таким написом: "Щедрий дар великого гетьмана Його величності Івана Мазепи". Про авторитет Мазепи в європейських дворах свідчить і спогад французького посла де Бонака, який писав, що в Україні він не зустрічав людини, яку можна було б порівняти з Мазепою не лише впливом і багатством, а й освіченістю та широтою світогляду. Історія переконує, що Іван Степанович Мазепа відчутно вплинув на перебіг історії. Про це свідчать його методи здійснення зовнішньої політики, розширення зовнішньої торгівлі, розвиток дипломатичного етикету, науки та церкви в Україні. Мазепа досить вдало використав можливості у зовнішніх відносинах. Вражало те, як він впливав на перших людей держав, зокрема на царів. Вони мінялись, а він ставав знаменитішим, впливовішим і багатшим. А це, у свою чергу, давало змогу розвивати науку, культуру і дипломатію в країні, що позитивно вплинуло на розвиток Гетьманщини. Певний час гетьман перебував між Карлом ХІІ і Петром І. Він слушно чекав події, що дала б можливість впевнено сказати, на чиєму боці бути. Війна між Швецією і Росією підійшла до завершального етапу і вже не міг Мазепа бездіяти. З одного боку, можна було залишитись на боці Росії, все ж таки держава ближча до України, ніж Швеція, як територтіально, так і культурно. Але, оцінивши ситуацію, гетьман вирішив, що Україні буде краще на боці віддаленої країни. Напевно, він боявся зазіхань у політиці Петра І. Загалом Івана Мазепа позитивний, важливий, впливового і розумний гетьман. Він дав поштовх для розвитку культури і науки в Україні, допоміг Києво Могилянській коллегії стати академією. Мазепа збудував багато важливих для культури споруд: 1695 року обнесено новими мурами Києво Печерську лавру, 1698 року кафедральний собор у Переряславі, Богоявленську церкву Братського монастиря в Києві, Собор святої Софії у Києві. Він заснував Чернігівській колегіум у 1700 році. Мазепа автор кількох віршів: "Дума", "Пісня", "Псалми". Також за його гроші видруковано Євангеліє арабською мовою, куплено чимало ікон, книг, цінних речей для церков України. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |