![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 4/2005 | |
архів номерів
![]() |
Проблеми трансформації Близького Сходу в арабській політичній думціСвітлана АВДЄЄВА, провідний спеціаліст Національного інституту стратегічних досліджень (Київ) За останні роки близькосхідний регіон набув першочергового стратегічного значення для міжнародного суспільства. Окрім того, що в цьому регіоні зосереджена більша частина світових запасів вуглеводнів, існуюча тут політична та соціальна нестабільність, ріст міжнародного тероризму, відповідальність за який найчастіше покладається на представників ісламського світу, робить Близький Схід критично важливим регіоном, від розвитку економіки, політичної та соціальної стабільності якого залежать економіка та стабільність практично усього світового співтовариства, особливо в умовах сучасної глобалізації. Як сказав палестинський академік Гишам Шарабі: «Ми — це 300 мільйонів осіб, які проживають на найважливішій території світу і те, що відбувається тут, впливає на увесь інший світ. І навіть якщо ми поступаємось, то все ж залишаємось у грі» [1]. Глобалізаційні процеси, які відбуваються нині у світі, охоплюють дедалі більше країн. Їх вплив на країни близькосхідного регіону зростатиме відповідно до швидкості економічного, політичного, інформаційного, соціального та культурного розвитку світового суспільства, яке поставить згадані вище країни перед необхідністю здійснення докорінних перетворень, насамперед у політичній та економічній сферах. Але культурні та релігійні особливості означеного регіону передбачають комплексні зміни. Це стосуватиметься соціальної, культурної та релігійної сфери арабського суспільства. Усвідомлення цього факту елітами країн Близького Сходу, політологами та соціологами, описане у низці публікацій, наукових статей та доповідей, висновки яких мають безумовний вплив на рішення провідних світових центрів політики і на самі правлячі кола арабських країн. Проблема аналізу сучасної арабської політичної думки щодо способів та форм широкомасштабної трансформації Близькосхідного регіону привертає увагу фахівців усього світу. Значний внесок у розробку зазначеного питання внесли такі відомі політологи, аналітики та сходознавці, як: Б. Л'юіс (США), М. Лінч (США), З. Бжезинський (США), Д. Кемп (США), М. Моаддель (США), У. Штайнбах (Німеччина), Є. Примаков (Росія), О. Малашенко (Росія) та ін. У цій статті зроблена спроба з'ясувати ставлення представників арабського світу до процесів, які відбуваються або мають відбутися у їхніх країнах. Близький Схід потребує змін. Ця сентенція добре відома і зрозуміла не тільки Європі і Сполученим Штатам, які мають свої геостратегічні та економічні інтереси в цьому регіоні, а й самим арабам. Довготривалий палестинсько-ізраїльський конфлікт, диктаторський режим Саддама Хусейна, економічний занепад, поступово налаштовували арабську політичну думку на необхідність реформ. Але теракти 11 вересня стали значущою віхою в історії арабських країн, перетворивши цю необхідність на обов'язок. Антитерористична кампанія Сполучених Штатів пришвидшила реформування закостенілої економічної та політичної систем арабського світу. Як дотепно зазначив професор А. В. Малашенко, віце-голова наукової ради Московського центру Карнегі у статті «Між реформами і колапсом», «події, які наступили внаслідок атак на Всесвітній торговий центр у Нью-Йорку, перетворили мусульманське співтовариство із суб'єкта світової політики на її об'єкт, який можна перемагати, повчати, виховувати, “дотягувати” до світових стандартів і взагалі ігнорувати» [2]. Так, США безумовно тиснуть на уряди арабських країн, вимагаючи швидкої демократизації та модернізації їхніх суспільств. Велика кількість політично активних арабів, широкі кола інтелектуалів, журналістів, політологів та інших громадських діячів, які відіграють важливу роль у формуванні арабської громадської думки також чудово розуміють наскільки необхідні реформуваня. Особливо це стало зрозумілим після публікації у 2002, а потім у 2003 році двох Доповідей про людський розвиток в арабському світі (Arab Human Development Report). Дослідження проводила під егідою Програми розвитку ООН і Арабського фонду економічного та соціального розвитку група арабських вчених з метою з'ясування причин відставання арабської культури й арабських країн від іншого світу. У доповідях висвітлено становище двадцяти двох арабських країн, де всього проживає 280 мільйонів осіб. Обидві доповіді, взаємодоповнюючи одна одну, роблять невтішні висновки щодо спектру проблем, які мають бути вирішені арабськими країнами у найближчому майбутньому. Зокрема, за останні двадцять років ріст доходів на душу населення 2002 року становив близько 0,5 % і був найнижчим у світі, за винятком Південної Африки. Продуктивність праці знизилась на 0,2 % внаслідок зростання кількості населення і дефіциту ресурсів. Рівень безробіття становив принаймні 15 %, що у три рази перевищує середні світові показники [3]. У Єгипті, наприклад, не може знайти постійної роботи 90 % молоді, у Йємені — 60 %, у Йорданії та Марокко — 50 %. Щоб запобігти соціальному вибуху у найближчі 20 років, цим країнам необхідно створити 90 мільйонів робочих місць — вдвічі більше, ніж було створено за останні півстоліття [4]. Згідно з цим дослідженням, ситуація зумовлена не відсутністю природних ресурсів. Насправді арабський світ досить багатий. Його ресурсів цілком достатньо, щоб менше ніж за одне покоління викоренити поняття «бідність». Арабські вчені виявили «три види дефіциту: дефіцит свободи, прав жінок і поширення знань» [3]. Саме темі побудови суспільства знань була присвячена Доповідь про людський розвиток в арабському світі. У ній йдеться про виховання, спілкування, освіту, ЗМІ. Стан саме цих складових є основою такого інформаційного суспільства, яке зможе посісти достойне місце на новій геополітичній карті світу. У Доповіді зазначається, що в багатьох країнах зріс рівень неграмотності серед жінок; багатьом дітям, як і раніше, недоступна початкова освіта; зменшується кількість вступників у вищі навчальні заклади; знижуються витрати на освіту. «Але найважливіша проблема, яка стоїть перед освітою в арабських країнах, — це якість навчання» [5]. Важливим засобом поширення знань та спілкування з іншим світом є друковане слово. Однак «перекладацька діяльність в арабському світі практично не розвивається і перебуває у хаотичному стані». Високий рівень неграмотності пояснює, чому загальна кількість виданих книг не перевищує 1,1 % всесвітньої книжкової продукції, незважаючи на те, що араби становлять 5 % світового населення. Нині засоби масової інформації — найважливіший засіб поширення знань. Все ж, як свідчить доповідь ООН, «співвідношення інформаційних ЗМІ з кількістю населення (кількість газет, радіо і телеканалів на 1 тис. чоловік)» нижча, ніж в інших регіонах світу. У більшості східних країн жорстко обмежують свободу друку. Цензура — звичне явище. Газети і телеканали нерідко свавільно закривають. Більшість радіо та телеканалів перебувають у державній власності. Потрібно зазначити, що характерною ознакою часу є поліпшення умов інформаційного середовища завдяки конкуренції, яка зароджується. З'являються нові незалежні видання, які ставлять під сумнів монополію усталених державних органів друку на політичну думку, новини та інформацію. Маючи представництва за кордоном, ці газети можуть уникати державної цензури і розміщувати на своїх сторінках незалежні судження. Окремі приватні супутникові канали також почали порушувати монополію державних каналів на телемовлення. Серед таких каналів, до речі, можна виділити всесвітньо відому «Аль-Джазіру», яка перша, на відміну від каналів, які були створені раніше й основну увагу приділяли мильним операм, надала перевагу політиці, передачі оглядів новин та створенню дискусійних ток-шоу, на які запрошуються політики, політологи, відомі журналісти, експерти. Під час таких ток-шоу вони можуть висловлювати будь-які думки щодо уряду та існуючої ситуації в їхніх країнах, і такі висловлювання найчастіше досить критичні. Сфера інформаційних технологій також є проблемною для арабського світу. Кількість телефонних ліній не перевищує однієї п'ятої від відповідного показника у промислово розвинутих країнах, а рівень доступу до цифрових ЗМІ найнижчий у світі. На тисячу осіб припадає тільки вісімнадцять комп'ютерів (середньосвіто-вий показник становить 75 комп'ютерів на тисячу осіб). Лише 1,6 % населення має доступ до Інтернету. Ці показники свідчать про «недостатню підготовку арабського суспільства до впровадження інформаційних технологій для поширення знань», — ідеться у доповіді [5]. Населення арабських країн відчуває потребу у зміні існуючої політичної та економічної систем. Арабська еліта усвідомлює, що настав час активних дій, що необхідно робити певні кроки для залучення арабів до політичного процесу, від якого вони були ізольовані упродовж багатьох десятиліть. Назріла гостра потреба в публічному обговоренні насущних проблем та пошуку конкретних способів виходу з існуючої ситуації. Від 12 до 14 березня в Бібліотеці Александріна (в Єгипті) відбувся симпозіум, де арабські письменники, мислителі та суспільні діячі обговорили можливість проведення реформ у регіоні. У своїй вступній промові директор Бібліотеки Александріна Ісмаіл Серагелдін запевнив, що всім учасникам симпозіуму гарантується «абсолютна свобода слова без обмежень». Сміливість висловлювань, відкритість та прозорість під час дискусій, за оцінками політологів, «були безпрецедентними», і вважались найбільш вагомим досягненням цього заходу [6]. Ус і учасники суперечки дійшли згоди щодо необхідності реформ і наприкінці зустрічі видали прикінцеву заяву, яку назвали Александрійською Декларацією. Це детальний та системний проект, який, у випадку втілення його у життя, міг би спричинити серйозний прогрес у реформуванні. У проекті позначені освітні, політичні та соціально-економічні аспекти. Зокрема пропонувалося провести конституційну та законодавчу реформи — реструктурувати уряд таким чином, щоб гарантувати чіткий поділ між законодавчою та виконавчою владами, впровадити мирну ротацію за допомогою вільних та справедливих демократичних виборів, зняти заборону на створення політичних партій. Щодо громадських прав та прав людини, то тут рекомендувалося надати свободу й автономію мас-медіа, звільнити в'язнів совісті; наголошувалося на необхідності ширшого залучення жінок до роботи. У Декларації розроблено низку політичних та законодавчих реформ, необхідних для стимулювання постійного економічного зростання, інтеграції арабських економік та асимілювання їх у глобальну світову економіку. Особлива увага надана необхідності сприяння вільним науковим дослідженням та раціональному обміну ідеями. Як заявили автори Декларації, «ґрунтовна розробка культурного аспекту — основа будь-якого успішного проекту реформ» [7]. Конференція в Александрії, яка відбулася напередодні саміту в Тунісі, зародила нові надії та очікування серед арабської громадськості на те, що реальні зміни можливі. У пресі з'явилось безліч публікацій на цю тему, де висловлювались думки щодо реальності згаданих пропозицій, робились прогнози та аналіз поточних подій. Головним та об'єднуючим фактором таких публікацій стали міркування, що навряд чи існуючі режими спроможні здійснити щось більше, ніж косметичні зміни, що Арабська ліга є «щось не більше, ніж безглуздий форум для арабських урядів» [8], що в контексті експансії Іраку і триваючого палестинсько-ізраїльського конфлікту даремно чекати яких-небудь ефективних дій від арабських державних діячів. Але все ж таки існувала мізерна надія на успіх туніського саміту Ліги арабських держав (ЛАД), який повинен був відбутися через тиждень після Александрійської конференції. Хассан Нафаа, професор політології Каїрського університету так охарактеризував обстановку та настрої арабського суспільства напередодні саміту: «Арабські лідери повинні зрозуміти деякі речі. По-перше, арабський народ відчуває серйозну загрозу для свого світу. Протистояння цій загрозі вимагає нових нестандартних планів дій. По-друге, наш народ сприймає всі без виключення режими як сили, які несуть відповідальність за занепад і руйнування арабського порядку. Цей народ вкрай скептично ставиться до можливостей згаданих режимів, хай навіть вони діятимуть, виходячи з найкращих намірів, здійснити необхідні кроки для виведення країн регіону з довготривалої кризи. За зазначених причин, арабський народ трактує майбутній саміт як останній шанс для їхніх режимів, і якщо вони вкотре задовольняться загальновідомими пустопорожніми резолюціями, людям не залишиться нічого іншого, як підняти повстання, аби позбутися загаль-нопоширеної корупції, яка вже є невід'ємною частиною всіх ешелонів влади і ставить перепони на шляху до творчості та прогресу» [9]. Зрозуміло, що загроза народного повстання сильно перебільшена, але в цілому автор передав реальний стан громадської думки арабського суспільства. Люди відчувають своє безсилля перед викликами нового світового устрою, загрозу з боку Сполучених Штатів, які нав'язують «свою» демократію та світогляд арабському світові, а також образу, розчарування та невдоволення існуючими режимами. Ступінь невдоволення суспільства ілюструє ще один доречний приклад, наведений відомим американським аналітиком і публіцистом Марком Лінчем у статті «Приймаючи арабів серйозно»: «Нещодавно в одному з ток-шоу “Аль-Джазіри” обговорювалось питання: “Чи не стали існуючі арабські режими чимось навіть гіршим від колоніалізму?” Ведучий, один із гостей і 76 %, які зателефонували до студії, у відповідь на це запитання сказали «так» [15]. Особливу нервовість усіх верств населення арабських країн викликав запропонований американцями план «Великий Близький Схід», спрямований на комплексне реконструювання усього Близького Сходу. Передбачалось, що після його презентування та вірогідного прийняття на саміті «великої вісімки» в Саванні, 8–10 червня 2004 р., цей план буде «запропоновано» арабським урядам для впровадження в їхніх країнах. Окрім глибоко укоріненої недовіри арабів до будь-яких пропозицій з боку Вашингтону, яка є цілком закономірною і обґрунтованою (особливо беручи до уваги політику Америки в Іраку), найважливішою претензією арабів до плану «Великого Близького Сходу» було ігнорування головної проблеми, без вирішення якої неможливі жодні партнерські відносини або навіть діалог арабо-ісламського світу із Заходом — врегулювання палестинсько-ізраїльського конфлікту. Без вирішення цього питання, всі спроби Сполучених Штатів якось вплинути на процеси арабського світу викликають і надалі викликатимуть лише зростаюче протистояння і неприйняття, а також страх втратити свою національну, культурну ідентичність та суверенітет. Саме тому напередодні саміту в Тунісі, сподіваючись на прийняття конкретних рішень, арабські аналітики та політологи намагались знайти свій формат демократичних перетворень, запропонувати своє бачення реформ, необхідних для відродження їхніх країн. Арабські інтелектуали погодились із планом реформування, викладеному у статті «Навчаючись від Європи» Надером Фергані, директором дослідницького центру Альмішкат і провідним автором Доповіді про людський розвиток в арабському світі [8]. Головна ідея плану — необхідність скорегованих, продуктивних та спільних дій арабських урядів. Автор вважає, що неспроможність урядів діяти таким чином віддображає фундаментальні недоліки арабських режимів. Першим серед них є законодавча система, яка «не захищає права громадянина, і не відстоює національні права на міжнародній арені». По-друге, окрім того, що виконавча влада є корумпованою, некомпетентною, вона ставить перепони створенню інститутів, необхідних для ефективного управління. Особливо це стосується законодавчих органів та органів юстиції. Таким чином, на думку автора, краще було б почати реформи з перетворення Ліги арабських держав на орган, спроможний забезпечити якісне і продуктивне керівництво. Цій проблемі був присвячений виступ генерального секретаря ЛАД, який представив свої пропозиції щодо модернізації Ліги та вдосконалення механізму спільних арабських дій. Генеральний секретар наголошував на створенні Арабського парламенту, Арабської ради безпеки, Арабського суду справедливості, Вищої ради з арабської культури і структури, яка б стежила за виконанням резолюцій ЛАД. Він також запропонував низку заходів для розширення арабського співробітництва, модернізації соціальної та економічної ради і створення арабського банку інвестицій та розвитку. Отже, спільним знаменником усіх запропонованих реформаторських ініціатив Надер Фергані вважає недостатнє прагнення до тривалого і надійного міжарабського співробітництва. Іншим недоліком ініціатив є, на його думку, недоопрацьованість питання щодо національних політичних реформ. Прикладом цього є запропонований Арабський суд справедливості, який насправді є лише «механізмом організації диспутів серед арабських урядів». «І ніхто навіть не подумав про створення такого суду, який би забезпечував інтереси громадян у разі ведення ними тяжби проти їхніх власних урядів, як це практикується у випадку із Європейським судом. Останній, за висновками аналітиків, був головним чинником при створенні Євросоюзу», — зазначає автор. Нині значна кількість арабських політологів висловлює думку про те, що у створенні концепції реформування країн регіону та стимулюванні процесів міжарабської інтеграції було б доцільно звернутися до досвіду Євросо-юзу. Оскільки головною метою арабських країн є регіональна інтеграція, яка у майбутньому повинна призвести до економічного, а згодом і політичного об'єднання, то для досягнення цього необхідно модернізувати економічну та політичну системи, а також укріпляти відчуття єдності та солідарності серед громадян. У цьому контексті, чудовим прикладом міг би стати Євросоюз, який нещодавно перетворився на монетарне та економічне об'єднання і продовжує прагнути до більшої єдності у політичній та безпековій сферах. «Європейська модель гідна наслідування, — вважає Надер Фергані, — але це не означає, що ми не можемо дослідити можливість створення суто арабської моделі, яка призведе нас до інтеграції. Якщо Європа досягла успіхів у об'єднанні мільярда національностей під одним дахом, то арабський народ, з їхньою спільною культурою, історією та мовою тим паче здатний до об'єднання» [8]. Підсумовуючи, можна стверджувати, що хоча арабські суспільства ще неготові до кардинальних змін суспільно-політичної та економічної систем, одна, вже не відкидають такої можливості в умовах мусульманського світу. На жаль, всі згадані вище проекти, плани, пропозиції так досі і залишились на папері. Туніський саміт ЛАД, який мав відбутися наприкінці березня, майже одразу після Александрійської конференції (на яку покладалось стільки надій), був відкладений. Головною причиною стала вже згадувана характерна неспроможність арабських лідерів дійти згоди, у згаданому випадку це стосувалось змісту проектів основних документів, які передбачалось ухвалити на цьому саміті. Ще однією причиною міг стати можливий тиск Сполучених Штатів, які побоювались появи негативних наслідків для своєї політики, а також для політики Ізраїлю на Близькому Сході, особливо на фоні вбивства ізраїльтянами лідера радикальної палестинської організації «Хамас». Все ж запланований саміт був перенесений. Цей факт достить яскраво ілюструє відверте небажання нинішніх арабських урядів спільно та узгоджено діяти заради інтересів своїх країн, оскільки консолідація засиль може призвести до реальних змін у суспільно-політичному устрої, а для існуючих режимів це тотожне втраті влади. Саміт, який відбувся наприкінці травня, теж не привніс будь-яких кардинальних змін до існуючої ситуації у регіоні. Не було створено ефективного інституційного механізму для стимулювання і підтримки певного регіонального інтеграційного проекту. Положення заключної заяви — заклик до президента США реалізувати свої зобов'язання щодо створення незалежної палестинської держави, засудження ізраїльського геноциду проти палестинського народу, вимога зняти блокаду з палестинських територій, припинити будівництво «роз'єднувальної стіни» навколо Західного берега ріки Йордан та Єрусалиму тощо, залишаються риторикою, яку регулярно повторюють арабські лідери, а низка прийнятих документів («Зобов'язання, злагода та солідарність», «Туніська декларація») [11] містить лише намір арабських урядів здійснювати перетворення, яких потребують їхні країни та народи, але не має під собою реальної основи, розробленого механізму, за допомогою якого наміри повинні втілюватись у життя. Арабські країни потребують не косметичних, а реальних змін: політичних, економічних структур, поглядів, менталітету. Значним кроком уперед буде усвідомлення цього факту елітою Близького Сходу. Насадження західних моделей демократії або реформування є однозначно безперспективним, оскільки будь-яка модель, призначена для здійснення фундаментальних перетворень, повинна не просто брати до уваги, а ґрунтуватися на релігійних, культурних, історичних і суспільних традиціях. Тільки у цьому випадку така модель зможе прижитися і дати позитивні результати. Окрім того, потрібен час і не одне десятиліття, щоб здійснити перехід від традиційних автократій до суспільств, де «сила закону посяде місце закону сили» [6]. Література 1. Sharabi H. A time of discontent // Al-Ahram Weekly. — 2004. — 22–28 April. 2. Малашенко А. В. Между реформами и коллапсом // Россия в глобальной политике. — 2003. — № 3 // http://www.globalaffairs.ru 3. Кэмп Д. Как решить арабскую проблему // http://www.evrey.com/sitep/object/print.php? 4. Строгин А. В Америке живут не кретины, а мечтатели // Российские вести. — 2004. — 21–27 апреля. 5. Выдержки из второго Доклада о человеческом развитии в арабском мире. Знание как религиозный долг // Россия в глобальной политике. — 2003. — № 4 // http://www.globalaffairs.ru 6. Sid-Ahmed M. The Bibliotheca Alexandrina symposium // Al-Ahram Weekly. — 2004. — 18–24 March. 7. Nafie I. Path to the summit // Al-Ahram Weekly. — 2004. — 18–24 March. 8. Fergany N. Learning from Europe // Al-Ahram Weekly. — 2004. — 29 April–5 May. 9. Nafaa H. Tunis, paralysis, success? // Al-Ahram Weekly. — 2004. —11–17 March. 10. От конфронтации — к диалогу // Азия и Африка сегодня. — 2004. — № 4 — С. 22. 11. Волович О. Невдалий самміт у Тунісі // День. — 2004. — 26 травня. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |