![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 4/2005 | |
архів номерів
![]() |
Новий гігант на роздрібному ринку США — Sears плюс KmartВід початку 2005 року серед американських роздрібних торговців значно зріс попит на професіоналів із розвитку бізнесу: фахівців у галузі створення і розвитку брендів, розробки нових товарів або концепцій роздрібних точок, створення стратегій диференціації і росту. Аналітики вважають це свідченням виходу галузі з кризи. «Маятник хитнувся від скорочення витрат до створення принципово нових товарів і посилення брендів», — каже Т'єрні Ремік, управляючий директор сектору споживчого ринку і роздрібної торгівлі рекрутингової компанії Korn/Ferry International. Очікується, що значна кількість професіоналів звільниться в результаті поглинання Sears, Roebuck&Co гігантом роздрібної торгівлі Kmart Holding. Планується, що процес злиття закінчиться в березні 2005 року. Угоду ще повинні схвалити акціонери обох компаній і регулювальні органи. У листопаді 2004 року дискаунтерська мережа Kmart і мережа супермаркетів Sears, Roebuck&Co оголосили про злиття в єдину компанію — Sears Holdings. Ця угода на 11 млрд дол. призведе до утворення третього за величиною рітейлера в США і може спровокувати хвилю злиттів. Дві компанії займають різні ніші на ринку. Якщо Sears — це марка мультибрендових магазинів одягу, яка працює в Америці вже понад 50 років, то Kmart — це досить молода компанія-дискаунтер, що останнім часом відчувала серйозні фінансові проблеми. Нову компанію — Sears Holdings, яка утвориться після злиття, очолить нинішній глава мережі магазинів Kmart Едвард Ламперт. Фактично саме Едвард Ламперт є ідеологом об'єднання і може це собі дозволити, оскільки він голова правління Kmart і керівник хеджевого фонду ESL Investments, який контролює як Kmart, так і Sears. Пан Ламперт і стане головою правління об'єднаної Sears Holdings. Вона буде володіти 3450 супермаркетами, а річний дохід, як очікується, підніметься до 55 млрд дол. на рік. Коментуючи угоду, Едвард Ламперт заявив: «У результаті злиття дохід нової компанії перевищить об'єднаний дохід двох компаній». Нинішній генеральний директор Sears Алан Лейсі стане генеральним директором об'єднаної компанії, а генеральний директор Kmart Елвін Льюіс — її президентом. Панове Ламперт і Лейсі заявляють, що об'єднання двох компаній дасть змогу скоротити операційні витрати на 300 млн дол. у рік, а збільшення торговельних площ і централізація керівництва — оптимізувати систему продажів. Об'єднання компаній не передбачає переходу під єдину вивіску: більшість магазинів Sears і Kmart збережуть назви, однак у майбутньому частина дискаун-терів Kmart все ж таки буде перейменована в Sears. 50 магазинів Kmart продала Sears незадовго до злиття, вилучивши за них 575,9 млн доларів. А в червні 2004 року Kmart оголосила про продаж у мережі Home Depot 24 магазинів за 365 млн доларів. Хоча обидві компанії є великими гравцями на американському рітейловому ринку (за обсягами продажів у 2003 році Sears став шостим за величиною рітейлером у США, a Kmart — чотирнадцятим), їх справи не можна назвати блискучими. За перші десять місяців 2004 року доходи Sears упали на 14%, a у Kmart справи ще гірші. У березні 2004 року вперше за останні три роки компанія перестала бути збитковою. У березні 2002 року Kmart оголосила себе банкрутом і змогла вийти з банкрутства лише завдяки твердим діям Едварда Ламперта. Звільнивши 67 тис. працівників і закривши 600 магазинів, він значно знизив витрати компанії, що дало змогу їй виплатити борги. При цьому число працівників компанії скоротилося з 240 тис. до 158 тис. Для реорганізації компанії Kmart отримала кредит у розмірі 2 млрд дол. від чотирьох банків: J. P. Morgan Chase Bank, Credite Suisse First Boston, General Electric Capital і Fleet Boston. Навесні 2003 р. судові органи й інвестори схвалили представлений компанією план реорганізації, і процедура банкрутства була припинена. Закриваючи магазини і звільняючи співробітників, менеджмент компанії зумів зберегти свої бренди Martha Stewart Everyday, Lands' End, Sesame Street, Joe Boxer, на просування яких була зроблена особлива ставка. Навесні 2004 року Kmart уклала контракти на рекламу товарів своєї мережі з телекомпа-нією WB, що транслюється на 92% території США, і з цілодобовим розважальним каналом «E!». Десятки телезірок почали носити одяг з лейблами Kmart: приміром, в одязі Route 66 ходять герої популярних серіалів Reba і 7-th heaven. Інвестори оцінили зусилля керівництва компанії: якщо в липні 2003 року, відразу після припинення процедури банкрутства, акції Kmart коштували 15 дол., то перед оголошенням про злиття за них давали 101 долар. Нова компанія зможе досягти більших успіхів у бізнесі, ніж Kmart і Sears окремо, впевнено заявив журналістам Ед-вард Ламперт. Згідно з обнародуваними прогнозами, завдяки пов'язаному зі злиттям скороченню витрат, нова компанія зможе заощаджувати 500 млн дол. на рік. А напередодні злиття справи мережі Kmart пішли вгору. Її прибуток зріс у четвертому кварталі 2004 року завдяки уповільненню зниження продажів у магазинах, відкритих як мінімум рік. Прибуток компанії за цей квартал зріс до 309 млн дол., або 3,09 дол. за акцію, з 270 млн дол., або 2,78 дол. за акцію. Злиття Kmart і Sears викликало неоднозначну реакцію ринку. Оптимісти вважають, що це допоможе рітейлерам, збільшивши торговельні площі, зробити свій бізнес більш ефективним. Крім того, об'єднання Kmart і Sears може струснути ринок роздрібної торгівлі США, ініціювавши нові злиття. Справа в тому, що на хвилі росту споживчої активності в середині 1990-х років у Америці різко збільшилася кількість супермаркетів: за даними National Retail Federation, з 94774 у 1996 році до 147813 у 2003 році. Однак, в останні два-три роки їх справи йдуть не найкраще — крім негативного впливу економічної кризи початку століття цьому сприяє політика великих дискаунтерів, таких як Wal-Mart і Target, які через значне зниження цін відбивають клієнтів в інших. Крім того, росте популярність інтернет-шопінгу, що дозволяє робити покупки, не виходячи з дому. Скептики, у свою чергу, стверджують, що головною причиною відставання Sears і Kmart від лідерів ринку є прорахунки в стратегічному плануванні і ціновій політиці, що призводить до зниження продажів, а така системна помилка не може бути виправлена простим додаванням активів. Підготувала Віра ЄВТУШИНА |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |