![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 3/2005 | |
архів номерів
![]() |
Про милосердя як сенс ефективного господарюванняОлександр КАВУНЕНКО ... Він любить число «сім». Сім кольорів веселки, сім чудес світу; сім — його щасливе число. Ще він — сьома дитина в родині, а де сім, як відомо, там вистачить всім. «Сім» — так він і сиротинець у селі Буки, розташованому на мальовничому березі Роставиці, назвав. Сім — корінь від слова «сім’я», а цю абревіатуру можна розшифрувати як Суслов Іван Миколайович... Помічено також: не любить він слова «дитбудинок». Рідний дім, родинне гніздо — так, це вже ближче для визначення явища, аналогів якого Україна не має. На очолювану Сусловим агропромислову корпорацію «Сквира» припадає більше половини всього, що виробляється й переробляється в місті та районі, стільки ж надходить у вигляді податків до бюджету цього краю. Запитаєте, звідки такі прибутки? «Дарує земля, дарує, якщо докласти рук і серця до неї», — відповість вам Іван Миколайович; так споконвіку було, так і зараз. Вона, земля-матінка наша. Скільки її в господарстві? Щоб об’їхати поля «Сквири», довелось би подолати автомобілем майже 300 кілометрів. Як вдалося Суслову стільки встигнути? Рано почав. До успіху не доплентаєшся, треба поспішати, навчитися випереджати інших. Якщо, звісно, поспіх той виважений, а до нього долучити ще чимало рис і чеснот, не рахуючи... везіння. Тоді й успіх можливий. Суслову таки таланило, і чи не щонайперш — тому, що не самотужки, а гуртом, родинною толокою замішував кожну нову справу, а по суті ж — нове життя. Бо скільки можуть витримати одні плечі — нехай навіть і такі по-козацьки могутні, як Іванові. А на кого можеш покластися? На того, хто тебе змалку знає, пам’ятає, хто і в біді, і в радощах, — мов одна душа; хто й на цвинтар у поминальний день на могили пращурів, де вся рідня збирається, приходить. Щоб не забути, якого ти роду-племені й для чого на світі живеш. На початку вісімдесятих відкрив Суслов автосервісне підприємство — справа вважалася прибутковою, торгував, як і багато з тих, хто в ті часи розпочинав свій бізнес, накопичуючи кошти. А коли надійшла приватизація, прицінювався до найперспективніших підприємств, часом і сам дивуючись власній інтуїції, без якої важко було випереджати не менш кмітливих конкурентів. Налагоджував виробництво, дедалі відчутніше впливаючи на соціально-економічну ситуацію в місті. Відтак із Сусловим, а точніше — з Сусловими, уже доводилося рахуватися не тільки в Сквирі — у столиці також заговорили про Іванову самостійність і непоступливість, про те, що його думки далеко не завжди збігалися з думками колишнього обласного начальства, зокрема, на поділ прибутків, зароблених корпорацією. Милосердя й прощення він вважав і вважає найве-личнішим і найбожественнішим у людині. Тож одразу взявся будувати не крамниці й кав’ярні, які швидко приносять прибуток, а дивовижний храм над Роставицею, котрий архітектурно ніби підкреслює ту думку Суслова, і стоятиме віками. Там же й дитинець створив, по-науковому — Центр розвитку дитини «Сім», де для кожного з двадцяти чотирьох дітлахів є все, чого душа забажає. Ніби ком-пенсовуючи іншим дітям в іншому часі те, чого не мав у своєму дитинстві. Що й казати: сьома дитина — з десяти менших і старших братів та сестер; одяг, куплений на виріст, ночівля покотом в однокімнатній квартирі — після роботи на фермі й навчання в школі... Бідність принижує, якими б «аргументами» її не виправдовував. Він зазнав її дитячим серцем, найчутливішим до несправедливості. Й нехай хто скаже, що не прагнув вирватися з неї. —У мене ніколи не було бажання самому стати багатим, мати великий дім чи машину, — мовить він. — Якщо й мріяв заробити гроші, то для того, щоб допомогти зажити нормальним життям своїм братам і сестрам. Бог поміг, і це сталось. І зараз узяв за правило: якщо хтось із рідні жениться чи виходить заміж, то на весілля «Сквира» дарує молодятам і машину, і хату з обставою й усім необхідним для життя. Щоб вони могли повністю зосередитися на рботі й вихованні дітей. —Ваші вже виросли?.. —Так, і досить швидко стали самостійними. Старший, Женя, уже в п’ятнадцять років мав свій бізнес, сімнадцятирічним заробив перший мільйон гривень із виплатою всіх податків, став комерційним директором цукрового заводу, у вісімнадцять люди обрали міським головою. І тепер він — наймолодший мер не тільки Київщини, напевно, й усієї України. Менший, Сашко, свого часу трохи занедужав, то дещо пізніше, шістнадцятилітнім, став до роботи. Але тепер вже й мене, батька, виручає, коли терміново потрібні гроші... У шістнадцять років я дав малому бізнес, —продовжує Іван Миколайович, — і сказав: ти маєш право найняти у свій комп’ютерний клуб прибиральницю, бармена, а решту роби сам. Бухгалтерія і все таке інше. Щоб міг і одягнутися, й щомісяця дати три-чотири тисячі гривень братикам і сестричкам — туди, мамі, в дитбудинок. Я своїм дітям завжди кажу, і не просто кажу, а власним прикладом показую, що свою державу треба любити не тільки до глибини душі, а й до глибини власної кишені. Це справжня любов. А не з трибуни про свій патріотизм розпинатися, як робить це чимало хто з політиків. Справи — промовистіші, коли вони конкретні. Не говори, а допоможи сусідові своєму — біднішому чи старенькому — паркан полагодити. Чи проти свого двору вибоїну на громадській дорозі засип і заасфальтуй. Так я розумію любов. Коли те, що заробив, на громаду витрачаєш, і робиш це з душею... Все, про що говорить Суслов — ніби й давно відома річ. Ще Лев Толстой проповідував таку філософію дрібних справ, спрямованих на громадське благо. Але не всі люди, які приїжджають у Буки, можуть збагнути цього. Дехто з них тихенько й ніби між іншим, а дехто й напрямки питає Суслова: «А для чого ти це робиш? Яка тобі з цього користь?» Із натяком прозорим: мовляв, якщо робиш це, то з цього щось маєш. Закон бізнесу: вкладаєш гривню — маєш одержати десять. І не можуть усвідомити, що від цього людина має тільки душевний комфорт, внутрішнє вдоволення від того, що недаремно живе на світі. — Певно, є серед тих, хто приїжджає до Вас, і люди заможні? — запитуємо Івана Миколайовича. — Чи не пропонували їм співпрацю? — Я одразу задумав спорудити сім таких будиночків, один з яких ви побачите в Буках. Най-мальовничіші місця для них уздовж річки познаходив. Але ніколи не гадав, що може бути таке протистояння добрій справі, що ніхто не захоче підтримати мене. Так, приїжджають і ... щиро зізнаються: я на себе такого тягаря не взяв би. Кажу: зате я можу, а ти хоч би матеріально підтримай. Щоб виховати двадцять дітей, треба сто-двісті тисяч доларів. А в тебе ж мільйони! Кинь частину їх сюди. Я візьму ще 24 дитини, побудую для них будиночок і скажу, що його спорудження ти профінансував. А я душу в дітлахів цих вкладатиму. Проте ніхто ще не зголосився на це. Відмовки знаходять... І знаєте: що більший багатій, то більший скнара. А якби такий багатій та пригрів п’ять-десять сиріт, пустив їх у життя, то ці діти йому б назавжди були вдячні, сказали б колись: це людина, завдяки якій я повірив у людяність. Не випадково в особистих справах дітей я записую прізвища тих, хто допоміг нам те дитинча взяти. Щоб, одержавши диплом, наш вихованець заніс коровай людині, вчинок якої змінив його життя на дев’яносто градусів. І сказав: «Спасибі, що ти мене колись врятував, влаштував у будинок, який став мені рідним домом». Я вже казав, що у мами нас було десятеро. Взагалі рід великий, шістдесят сім чоловік нараховує. Всі звідси, сквирські. Щоправда, до того, як зібратися разом, хто мешкав у Києві, хто в далекій Удмуртії, хто у Воркуті. З’їхалися сюди після того, як Україна стала самостійною, і зараз усі разом тут працюємо. Всі в одній фірмі. Дружині сказав, що хочу багато дітей, вона двох народила, більше не захотіла, тоді вирішили, що братимемо сиріт. І взяв. Побудував їм домівку... Було це 2001 року, але ще рік не міг набрати дітей, йому їх просто не давали. Перші троє, з теперішніх двадцяти чотирьох, з’явилися в Буках лише в серпні 2002-го. А до того куди не приїдемо — відмова: у село Буки дітей не давати. Питаєте: чому? Зайшли в конфлікт з тодішнім головою обласної держадміністрації, бо ми не хотіли платити йому данину. І пішла повсюди така «бодяга». У Львові, наприклад, відібрали семеро дітей, а везти чомусь не можна. Мені циркуляр тихенько підсунули, де на бланкові Адміністрації Президента чорним по білому був зроблений припис: у село Буки дітей віддавати забороняється. З тим і поїхали. І залишився там хлопчик, у якого на лівій руці зрослися пальчики, а я ж пообіцяв йому, що зроблю операцію. Не дали... — У Буках є своя школа, для чого ж возити малечу аж у Сквиру? — Отож бо. Школа там в ста метрах від будинку! Наші діти туди й ходили спершу. Але невдовзі довелося забрати, бо там всіляко підкреслювали, що у них, мовляв, ні батьків, ні домівки. «Інтернатівськими» Дискотеку Суслов зробив. І басейн у дворі центру, і спортмайданчик; створив і своєрідний парк дерев’яних скульптур, запросивши для цього дуже відомого народного майстра з Вінниччини. А на тих «педагогів» не гнівається, розуміючи, що вони змушені були виконувати вказівки освітянського начальства. Вже в Буках, у Центрі розвитку дитини «Сім», педагогічну тему продовжила Наталія Суслова, яку вся малеча кличе мамою. — Ми всі методи випробовуємо, — мовить вона. — Але, на жаль, чимало з тих, хто приїжджає сюди, за Один із винятків, — вважає Іван Суслов, — те, як ставиться до їхніх проблем Георгій Васильович Щокін, президент Міжрегіональної Академії управління персоналом. — Бо й Академія, — пояснює він, — займається, по суті, тим самим — також готує молодь до життя, до |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |