РУБРИКИ |
|
№ 3/2006 | |
архів номерів
|
До передісторії феномена «глобалізації»Микола КРАВЧУК, кандидат фізико-математичних наук. Інститут теоретичної фізики ім. М. М. Боголюбова НАНУ Щоб зрозуміти певне суспільне явище, розібратися в його сутності, слід насамперед з'ясувати його походження, історичні корені, витоки, а далі простежити процес його розвитку до досліджуваного етапу, спробувавши виявити закономірності цього розвитку. Лише потім можна прогнозувати. У статті ми спробували застосувати цей метод для дослідження феномена нинішньої «глобалізації» в низці попередніх робіт (від 1995 р.). Вдалося спрогнозувати деякі тенденції розвитку світової капіталістичної системи та її оточення, хоч у попередніх дослідженнях практично не використовували термін «глобалізація» [1; 2]. Беремо цей термін у лапки через його семантичну розмитість, сутнісну невизначеність, хоча словникове його значення цілком нейтральне й означає «всепланетна, така, що охоплює всю планету» (та й походить воно очевидно від англійського Globе — земля). Мало не кожен дослідник вкладає в це поняття інший зміст. Це стосується і сучасних досліджень [3]. «Глобалізація... — це процес інтеграції людства у всіх сферах життя на основі інформаційних технологій, транснаціональних фінансових і економічних інститутів, синкретизму соціокультурних нововведень» — А. Баранов [3, с. 12]. С. Пронін дає таке визначення: «Глобалізація — історично об'єктивний процес інтернаціоналізації виробництва, обміну і споживання, ринків капіталу і праці, науково-технічного прогресу, процес інтеграції в єдину систему політичних і соціокультурних, державних та етнорегіональних суб'єктів світового співтовариства. На віддалену... перспективу процес глобалізації спрямований на формування за-гальнопланетної цивілізації» [3, с. 56]. З'явилось ще одне поняття чи термін, причому не менш, а ще більш багатозначний, ніж досліджуваний нами, — «цивілізація». Його визначення необхідне для з'ясування терміна «глобалізація». Продовжимо наводити цитати: «Глобалізація, технічно зафіксована (! — М. К.) у всесвітніх комп'ютерних мережах, у транснаціональних економічних структурах і політичних інститутах, трансформувала етнічність із предмета внутрішньополітичних відносин у відношення міжнародні» (А. Зибайлов і В. Чагілов [3, с. 107]). Професор В. А. Волконський має більшу слушність: «Глобалізація... — це економічне, інформаційне, технологічне об'єднання світу» [4, с. 11]. Усі цитовані автори — вчені-теоретики, вони далекі від практики «глобалізації». Тому закономірно буде поцікавитись, що думають із цього приводу політики-практики, які у своєму повсякденному житті стикаються із реальними проявами «глобалізації». Процитуємо виступи офіційних представників трьох різних країн із різних регіонів світу на міжнародній конференції «Діалог цивілізацій» (Київ, 2002 р.) [5]. Доктор Р. Філіпович, посол Сербії і Чорногорії, відзначає: «... мало хто з точністю може дати визначення цьому поняттю», хоча потім він досить таки повно описує сутність процесу «глобалізації», доходячи зрештою висновку, що «перевага виявляється на стороні темних сил і вказує на симптоми авторитарної глобалізації» [5, с. 12]. А доктор М. Мобарек, радник посольства Палестини, абсолютно правильно констатує: «... глобалізація нині завдала більшості народів і держав світу руйнівних наслідків. Причина полягає в тому, що глобалізація по своїй суті і втіленню в реальності є грабунком народів і експлуатацією одного народу іншим, поширенням воєн, розпаленням релігійних і національних конфліктів, хаосом, що спричиняє виникнення колоніалізму, але вже з новим обличчям» [5, с. 20]! А потім автор наводить конкретні приклади з історії Близького Сходу і робить висновок: «політика глобалізації принесла народам і державам Близького Сходу тільки руйнацію» [5, с. 23]. Посол В'єтнаму доктор Ву Зионг Хуан відшукав у глобалізації і позитивні, і негативні риси, хоча всі конкретні факти і цифри, наведені в його виступі, переконливо доводять, що позитивні результати існують тільки для «деяких розвинутих капіталістичних країн і ТНК», як він і сам констатує у висновку [5, с. 19]. Деякі дослідники визнають існування «декількох хвиль глобалізації», хоча неодностайні у їх визначенні. Потреба точнішого означення очевидна. Почнемо з передісторії нинішнього явища глобалізації, яке багато в чому пов'язане з історією становлення капіталістичного укладу [7]. Чи можна розглядати епоху «первісного нагромадження капіталу» як подію, що передує глобалізації? Якщо починати відлік від епохи Великих географічних відкриттів (ці два феномени, безумовно, взаємопов'язані), то відповідь ствердна. Мало того, це було абсолютно необхідним етапом для формування нового буржуазного укладу і нової «західної буржуазної цивілізації» [7; 8]. Відомо, що перші паростки капіталістичного укладу існували ще в ХІV–ХV століттях в Північній Італії, але там їм не вистачило потуги, чи краще сказати «критичної маси», для того, щоб отримати достатньо велику перевагу над своїм феодальним оточенням. А от Іспанія та Португалія до початку «довгого XVI століття» (Ф. Бро-дель) мали для цього цілком реальні шанси, завдяки відкриттю та колонізації Нового Світу, насамперед. Крім того, вони брали активну участь у міжнародній торгівлі, досить розвинутій. Це теж передумова становлення капіталістичного укладу [9, с. 736]. Їм забракло внутрішнього потенціалу у вигляді розвинутої системи ремесел та сільського господарства (через обмеженість земельних ресурсів, зайнятих феодалами), а також потрібної ідеології, оскільки пануючий за Піренеями католицизм, та ще й «приправлений» розгулом інквізиції, зберігав найбільш реакційні риси середньовічної ідеології.
Далі — Реформація, яка привнесла необхідну нову ідеологію, що могла виправдати та освятити перетворення. Наслідком Реформації стало відчуження величезних земельних угідь католицької церкви в Центральній Європі, та їх наступний перерозподіл. Ці ж процеси спричинили також масове обезземелення селян і наступний їх перехід у категорію найманих робітників — пролетаріат. Тут привертає увагу Голландія своїм стрімким ривком уперед — після національно-визвольної революції, що мала відверто буржуазний характер. Правда, цей ривок зумовлений її роллю в міжнародній торгівлі, та наявністю великого торгівельного капіталу. Голландія теж не змогла довго протриматися на «вістрі прогресу», — їй забракло населення, природних ресурсів. Вона «зацвіла» всього лише як «рослина-паразит» (Ф. Бродель [10]), бо насправді її торгівельний капітал по суті паразитував на сусідніх країнах, що не мали або виходів до моря, або потрібних транспортних засобів. Наступним претендентом на роль центру стала Англія, що вже мала всі згадані вище переваги, і навіть більше. Так, її вагомою перевагою, перед давнім суперником — Францією, була відсутність значної кількості феодалів, які буквально вирізали один одного в низці феодальних воєн, передусім «Білої і Червоної троянд». Крім того, Англія мала досвід колонізації сусідніх Шотландії та особливо Ірландії — досить багатої до того країни, з численним населенням та природними ресурсами. Як результат, Англія виявилася найбільш соціально підготовленою до буржуазних перетворень, мала численне населення, — передумови для капіталістичного виробництва та сільського господарства всередині країни і для колоніальної експансії. Але та обставина, що саме Англія стала ядром «західної цивілізації» на тривалий час — аж до Першої світової війни, зумовлена тим, що панівний клас після буржуазної революції зумів виробити і тактику, і стратегію дій, суттєвим елементом якої була наявність економічної теорії (та увага до її розвитку). Першою, досить опрацьованою такою теорією став меркантилізм. Його основний складник — державний протекціонізм, спрямований на захист власної промисловості, з одного боку, та на нееквівалентний обмін з зовнішнім світом (колоніями) — з іншого. Найкращу характеристику цієї і тотожних систем дав К. Маркс: «В основі поглядів меркантилістів лежить уявлення про те, що праця продуктивна лише в тих галузях промисловості, продукт яких, після продажу за кордоном, приносить країні більше грошей, ніж він коштував» [9, с. 127], тобто за завищеними цінами. А якщо врахувати, що ввозили сировину за заниженими цінами, — звідси вигідний торгівельний баланс, що, в свою чергу, зміцнював позиції держави в технологічному відриві від інших, менш розвинутих держав. Тому не випадково, що «індустріальна революція розпочалася саме в Англії, а не деінде» [11, с. 16]. Прийнята політика підкріплялась практично централізацією банківської справи в Англії, що сприяло пріоритетному фінансуванню розвитку своєї промисловості. Тому не дивно, що пік першої «технологічної хвилі», чи укладу, який базувався на розвитку механічних технологій обробки вовни та бавовни, при використанні водяних рушіїв (1785–1835 рр.), відбувся саме в Англії. У Франції розвиток капіталізму йшов з великими внутрішніми протиріччями в межах абсолютистської держави. Після Великої французької (буржуазної) революції побудовано політичну систему, адекватну новому соціально-економічному укладу, а розвиток капіталізму став досить стрімкий. Згодом Франція в боротьбі за місце ядра західної цивілізації стала локомотивом континентальної Європи (в наполеонівські часи та й опісля). Теоретичний базис для цього створювався ще в епоху Просвітництва, в XVIII столітті, коли було розроблено більш прогресивні економічні теорії, запропоновані так званими фізіократами. Вони проголосили гасло свободи торгівлі всередині країни — в час розпалу практики меркантилізму, що зберігала феодальні бар'єри. Щоб збалансувати потреби та наявні ресурси суспільства, вони боролись за пропорційність у розвитку промисловості і сільського господарства. У теоретичному плані фізіократи вбачали саме в сільському господарстві єдине джерело додаткової вартості (вживаючи пізніше більш точні терміни). І вже зовсім неправильні судження, що начебто вчення фізіократів було спрямоване на порятунок земельної аристократії. Маркс роз'яснив суть деяких теорій: «В монетарній та меркантилістській системі додаткова вартість — це гроші; у фізіократів — продукт землі, як землеробський продукт (зрештою, у А. Сміта — як товар взагалі). У фізіократів, настільки, наскільки це стосується субстанції вартості (матерії, речовини), так само, як у меркантилістів, вона зводиться просто до форми вартості — до тієї форми, в якій продукт проявляється як загальний суспільний продукт, як гроші» [9, с. 147]. Підкреслимо тепер, що передова теорія — класична політична економія, яка точніше описує сутність капіталістичного укладу, і вважала джерелом багатства працю, виникла в найбільш розвинутій буржуазній країні Англії (згадайте, звідкіля родом і А. Сміт, і Д. Рікардо). Оскільки після Віденського конгресу (1815 р.) Англія стала домінуючою європейською країною, для неї було вигідно прийняти доктрину вільного ринку і вільної конкуренції (розширивши в такий спосіб пропозицію фізіократів про вільну торгівлю поза країною — так зване фритредерство). І функціонування цієї нині континентальної (а фактично міжконтинентальної) системи забезпечувала грошово-кредитна система Великобританії у формі золотого стандарту (діючого, як відомо, від 1817 до 1914 р.) і банкнот, що уможливлювало вільний обмін на золото. Завдяки перевазі золотого запасу, саме Банк Англії регулював дисконтну політику. До того Англія мала і найбільш інтенсивну міжнародну торгівлю. На початку XX століття В. І. Ленін писав: «три чверті світової торгівлі належать Англії... це значить, що три чверті міжнародних розрахунків протікають прямо чи побічно через Англію» [12], точніше — через лондонське Сіті як центр міжнародних валютних операцій. Крім того, Англія зуміла «осідлати» і другу «технологічну хвилю», яку прийнято зазвичай датувати 1830–1890 роками та називати «століттям пари й залізниць». Ще 1800 року тут було зроби-лено технологічний прорив — її частка становила понад 90% наявних тоді парових машин світу (паровози, а згодом пароплави). Все ж у Англії періодично, починаючи від 1825 року, виникали кризи надвиробництва. Ось тут їй і придалася вищезгадана фінансово-економічна система, що згодом дала змогу скидати свої «витрати» на інші країни. Унаслідок цього від 1857 року такі кризи набули світового характеру, проте саме Англія була провідником процесу «економічної інтеграції світу». 1888 року вона давала 54% всієї промислової продукції світу (частка населення — 2% від світового). Цей показник ніхто ніколи не перевершив. Все ж цій вікторіанській епосі — її «золотому віку» приходив кінець. В останній третині XIX століття активно розвивалися і європейські суперники Британії (об'єднана Німеччина), і заокеанські, які на противагу політиці торгівельного лібералізму Англії дотримувались доктрини неомеркантилізму (!), що знову обґрунтовувала необхідність протекціонізму для підтримки своєї промисловості. Виникають альтернативні економічні теорії Ф. Ліста і Ч. Керрі в Німеччині та США, спрямовані насправді на заохочення розвитку державного капіталізму (а далі корпоративного). Ця поява не випадкова: на 1900 рік з існуючих парових машин загальною потужністю 120 млн кінських сил, частка Англії становила всього 3,3%, частка США — 13,3%, а Німеччини — 3,7%. Від 1880-х років настала третя «технологічна хвиля» («століття електроенергії і машинобудування», тобто власне індустріальна ера, що тривала приблизно до середини XX століття), передові позиції в якій займали саме США й Німеччина. Сталося дещо важливіше — капіталістична система на грані століть змінилася структурно, перейшовши на новий, вищий етап — етап імперіалізму. Після цього огляду спробуємо відповісти на запитання: чи можна говорити про «глобалізацію» у ті часи? — Наша відповідь негативна, бо процеси, що відбувалися, правильніше назвати «хвилями інтернаціоналізації» в сенсі процесів «економічної інтеграції», яким «... усупереч розповсюдженим ілюзіям, зовсім не є притаманним неухильний прогрес. Навпаки, ці процеси мають циклічний характер», як правильно зауважив проф. Б. Зимін [13]. Ус і згадані процеси слід розглядати як структурування західної цивілізації, бо суб'єктами світової політики в цей період були практично тільки європейські країни та США, а інших цивілізацій це торкалося досить таки побічно, вони були лише об'єктами відповідної політики Заходу. Література 1. Товариш. — 1996. — № 12. 2. Кравчук М. В. Основні етапи еволюції капіталізму в останній чверті XX століття // Ком. Вісник. — 1998. — № 1(7). 3. Современная российская политология в контексте глобализации и диалога культур. К XIX Всемирному конгрессу Международной ассоциации политической науки. — Дурбан, июнь 2003 г. / Под общей ред. Г. Ю. Семигина. — М.: ИСП РАН, 2003. 4. Волконский В. А. Драма духовной истории: Внеэкономические основания экономического кризиса. — М.: Наука, 2002. 5. ПЕРСОНАЛ. — 2003. — № 8. 6. Кравчук Н. В. Истоки и смысл явления глобализации // Антиглобализм. — М.: Изд. И-Прома, 2002. 7. Кравчук Н. В. Об истоках нашей трактовки Мета-истории // Философия хозяйства. — 2003. — № 4. 8. Кравчук Н. В. Основные этапы генезиса нашей цивилизации // Экономическая теория в XXI веке / Под ред. Ю. М. Осипова и Е. С. Зотовой — М.: Юрист, 2003. — С. 76–92. 9. Маркс К., Энгельс Ф. Соч. — Т. 26, ч. 1 10. Бродель Ф. Время мира. — М., 1992. 11. Тойнбі А. Дослідження історії. — T. 1. — К., 1995. 12. Ленин В. И. ПСС. — Т. 27. 13. Знание-Сила. — 2002. — № 8. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |