![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 3/2006 | |
архів номерів
![]() |
«Православ’я, Самодержавство, Народність»: Церква і держава в ідеології чорносотенних партій Росії на початку ХХ століттяІгор ОМЕЛЬЯНЧУК, кандидат історичних наук, доцент кафедри теорії й історії держави і права Харківського економіко-правового університету Традиційно Православна Церква в Росії не тільки освячувала владу монарха, а й чи не найміцніше пов'язувала різні соціальні групи, владу і підданих. Її роль у політичній системі країни точно визначив В. Соловйов: «Злагода Держави і Землі, правителя і народу, ґрунтувалася на тому, що вони однаково схилялися перед загальним духовним авторитетом християнського початку» [1]. Представники створених на початку ХХ ст. монархічних (чорносотенних) партій також підкреслювали найважливішу роль Православної Церкви в створенні та зміцненні російської самодержавної держави й у сучасному політичному житті країни. «Святе Православ'я» — «корінь, від якого залежить цілість великого дерева, іменованого Держава Російська», — вважали представники найчисленнішої чорносотенної організації Союз Російського Народу (СРН). Тому «міцне обстоювання святої Православної віри, Церкви Христової» визнавали «найважливішою метою існування СРН» [2]. Лідер Всеросійського національного союзу (ВНС) А. Савенко вказував: «Православна церква — це будівнича російської державності» і «охоронниця російських національно-державних начал» [3]. Ратуючи за «необмежене самодержавство», монархісти підкреслювали, що воно, не повинно перетворюватися в абсолютизм, в інструмент особистої сваволі царя. Основним і єдиним фактором, що обмежує владу російського самодержця і не дозволяє їй перетворитися в деспотію, праві вважали релігію. На думку провідного ідеолога правих Л. Тихомирова, «участь релігійного начала, безумовно, необхідна для існування монархії… Без релігійного начала одноособова влада, хоча б і найгеніальнішої людини, може бути лише диктатурою, владою безмежною, але не Верховною» [4]. Отже, Православна Церква, як виразник цього релігійного начала, повинна бути найвищим духовним арбітром у політичному житті Росії, не підмінюючи собою, як на Заході, самодержавну владу і не зазіхаючи на її прерогативи. З огляду на досить високу релігійність населення, чорносотенці прагнули «одягти» свої політичні цілі в релігійну оболонку і навіть жадали від Св. Синоду благословення для «духівництва російського вступати в лави союзників» [5]. Лідер московських монархістів протоієрей о. Восторгов вважав, що монархістам для їхньої успішної діяльності «треба бути не політичною силою… а йти церковно-народним шляхом» [6]. Водночас праві прагнули надати визвольному рухові в очах населення антихристиян-ського, сатанинського характеру, дорівнявши його до єресей, серед яких і була, на їхню думку, соціал-демократія [7]. «Ненависть до християнства є найхарактернішою рисою сучасних революціонерів», — писала чорносотенна преса [8]. «Московские ведомости», порівнюючи революціонерів із зачумленими тваринами, стверджували, що «вони відреклися, а може, і зовсім не знали віри християнської, паплюжать її служителів, її статути, нівечать її святині», а «у своїх таємних секретних протоколах вони відверто називають нас, християн, скотом» [9]. На думку Д. Хомякова, «справжня мета теперішніх соціалістів і анархістів є знищення християнської моральності, вираженої культурою і державністю» [10]. Представники монархічного Союзу російських робітників стверджували, що «соціалісти... руйнують Віру православну і Російську державу» [11]. Аналогічних поглядів дотримувались також представники Церкви. Головний у Св. Синоді митрополит Антоній через місяць після «Кривавої неділі», під час молебну в церкві Путилівского заводу сказав у зверненні до робітників: «Вороги царської влади в нас на Русі завжди були ворогами віри Христової» [12]. А деякі ієрархи навіть стверджували, що «істина самодержавства православних царів» зводиться «за духом вчення і законоположень церковних… до рівня догмата віри, порушення або заперечення якого спричиняє втрату спасіння» [13]. Через призму цього цілком логічною є ініціатива чорносотенців організувати «особливе місіонерство, спрямоване проти соціалізму і жидо-масонства» [14]. Церква, на думку правих, повинна була формувати вірнопіддані почуття населення, використовуючи свій наймогутніший ідеологічний апарат для впровадження у свідомість людей християнського догмата «влади існуючі встановлені від Бога» (Римл. 12: 1). На думку Л. Тихомирова, «релігійна особистість... є сила здорової еволюції, і за природою антиреволюційна» [15]. Аналогічний погляд виражено у програмному документі Ярославського відділу СРН: «Вірний син Православної Церкви не може не бути вірнопідданим своєму Володареві, не може не бути вірним сином своєї батьківщини» [16]. Князь К. Ша-ховськой, вбачав завдання священика в тому, щоб «виховувати сина вірного Цареві і Батьківщині» [17]. Тому збільшення частки уроків «Закону Божого» у навчальних планах передусім, є формою політичної агітації. І Церква, і чорносотенці розуміли, що для боротьби з революційним рухом, що охопив Росію, лише репресивні заходи не допоможуть. 1905 р. митрополит Антоній виступив із циркулярним зверненням до єпархіальних владик, у якому, зокрема, було сказано: «Для боротьби з ворогами церкви і держави... потрібні не зовнішні заходи державного порядку, а насамперед заходи морального християнського впливу» [18]. Ярославський відділ СРН, бачачи кризу самодержавства, що поглиблюється, на початку 1911 р. звернувся до всіх прихильників правих партій з відозвою, у якій визнавалося настійно необхідним «пробудження в російському народі православно-християнського духу й об'єднання чистих народних сил навколо святої Матері — Православної Церкви — цього кореня, на якому тільки й утверджується цілість і життєвість Російської Держави» [20]. Усвідомлюючи величезну роль Православ'я в підтримці існуючого в Росії політичного режиму, праві усвідомлювали і те, що глибока криза, у якій перебувала Церква, не дає їй змоги бути надійною опорою самодержавства. На думку відомого правого публіциста С. Шарапова, «церква втратила всяку духовну силу і звернулася до бюрократичного духовного відомства з диктатором в особі обер-прокурора Синоду» [21]. Кризу Православ'я на початку ХХ ст. підтверджувала втрата Церквою ідеологічного контролю над масами, що проявилося не тільки в поширенні атеїзму, а й у відвертих антицерковних виступах: за 1905–1907 рр. було зафіксовано понад 500 виступів селян (найрелігійнішої верстви населення) проти духівництва, включаючи вбивства священнослужителів, руйнування церков і монастирів [22]. Чорносотенний журнал «Мирный труд» писав: «Якщо в наші дні навіть селян охопив руйнівний дух противенства, то легко уявити собі, що діється в інших верствах, більш хитких у питаннях віри» [23]. Вступ Церкви на початку XVIII ст. до бюрократичного механізму Росії, який чорносотенці вважали основною перешкодою єднання монарха і народу, ускладнив для неї виконання місії посередника між «Землею» і «Владою». Порівнюючи московський і петербурзький періоди російської історії, Л. Тихомиров писав: «У Московській Росії величезним стимулом єднання влади з народом була церковна ієрархія. У Петербурзькій Росії вона сама існувала окремо від Верховної влади і зазнавала впливу бюрократії, як і вся нація» [24]. Представник ВНС А. Савенко визнавав, що не тільки позбавлений ієрархічної надбудови протестантизм, а й навіть католицтво із його складною ієрархією виявилося більш енергійним і ближчим до потреб простого народу, ніж збюрократіле Православ'я [25]. Ще однією проблемою Російської Православної Церкви була невідповідність між моральними й інтелектуальними якостями духівництва і вимог до нього. «У клірики щороку йшла дедалі слабша частина семінаристів. Цей факт із гіркотою визнавало і духівництво, і щирі ревнителі церкви» [26]. Кращі вибирали світську кар'єру. Наприклад, 1875 р. серед студентів університетів країни 46% становили колишні випускники семінарій [27]. Хоча надалі вступ семінаристів до університетів було ускладнено, проте світську кар'єру вони вважали, як і раніше, більш привабливою, ніж духовний шлях. Наприклад, під час страйку в Тверській духовній семінарії восени 1905 р. основна вимога учнів була: зблизити навчальний курс семінарій із курсом гімназій і дозволити вступати у світські вищі навчальні заклади [28]. Серед причин цього явища — низький рівень доходів священнослужителів. Тому IV Всеросійський з'їзд Дубровинського СРН (21 листопада — 1 грудня 1911 р.) звернувся до монарха з проханням «влаштувати життя... наших панотців, щоб вони не злидарювати, тікаючи від треби задля копання картоплі» [29]. I з'їзд ВНС (22 лютого 1912 р.) також визнав необхідним «забезпечити духівництву з боку держави цілком достойне утримання» [30]. Зниженню авторитету духовних осіб сприяла система стягування плати за виконання священиками своїх обов'язків, що в умовах відсутності чіткої регламентації цієї практики, провокувало звинувачення служителів церкви в жадібності і користолюбстві. V квітні 1906 р. «Тверские епархиальные ведомости» повідомляли: «У деяких парафіях Тверської Єпархії селяни укладають вироки про зменшення духівництву плати за відправи» [31]. Поліпшення матеріального становища православного духівництва повинне, на думку лідерів СРН, вирішити цю проблему, звільнивши клір «від тяжкої і часто принизливої залежності від добровільних дарів пастви» [32]. Але не можна ігнорувати і те, що хвиля нігілізму, що захлеснула від середини ХIХ ст. Росію, призвела до падіння популярності релігійного світогляду і поширення атеїзму, зокрема й у духовних семінаріях. Св. Синод на рубежі 1905–1906 рр. двічі видавав Визначення: із приводу «розладів» у духовно-навчальних закладах і з приводу припинення занять семінаристів і їх вимог [33]. Із семінарій революційні ідеї проникали в середовище священнослужителів. З огляду на ті можливості, які вони мали для ведення агітації, і авторитет Церкви, від імені якої виступали «революційні» священики, такі дії були серйозною небезпекою для існуючого ладу. За доносом вишневолоцького чиновника, «священик села Синькова… Олександр Повгодський роз'яснив народу, що, хто не примкне до визвольного руху і не потрапить у в'язницю заради звільнення, той не удостоїться благодаті Святого Духа і на того Святий Дух не зійде» [34]. Не тільки рядові священики, а й представники ієрархії виявилися чутливими до впливу ліберальних ідей. Єпископ Нарвський Антонін після 17 жовтня випустив із поминальної формули Царя титул «самодержавнейший». На сторінках «Церковного вестника» (24 листопада 1905 р.) він доводив, що «самодержавство і православ'я не тільки органічно не пов'язані між собою, навпаки, вони взаємно відштовхують один одного» [35]. «Московские ведомости» в'їдливо писали з цього приводу: «Дочекалися, що архієрей виголошує привселюдно, що Самодержавство неприйнятне для Церкви православної — церковний журнал Духовної академії вторить йому і підтверджує це» [36]. Св. Синод змушений був 20 грудня 1905 р. прийняти положення «Про недостойну поведінку деяких священиків під час народних хвилювань», зазначивши, що такі випадки поодинокі [37]. Але, за повідомленням ліберальної газети «Тверская жизнь», тільки у Тверській губернії в архіві місцевої духовної консисторії було шість справ про духовних осіб, притягнутих до відповідальності за «політичну неблагонадійність і антиурядову діяльність» [38]. А серед обраних у II Державну думу 13 православних священиків четверо були лібералами, а п'ять були лівими [39]. Стривожені таким розвитком подій, чорносотенці з трибуни свого з'їзду закликали «звернути найсерйознішу увагу на вищі духовні школи, у яких щоразу більше згасає благочестя, поступаючись невір'ю і сумнівам, крамолі і... навіть єресям» [40]. Найбільший внесок у теоретичну розробку питання про роль Православ'я в російському політичному житті і про відносини Церкви і самодержавної держави зробив Л. Тихомиров. Розвиваючи уваровську формулу («Православ'я, Самодержавство, Народність») головний ідеолог самодержавства писав, що «... у монархічній політиці... ставлення держави до церкви може і повинне бути встановлюване на єдино прийнятному ґрунті союзу» [41], що «можна досягти підпорядкуванням монарха релігійній ідеї й особистій приналежності до церкви за умови незалежності його державної влади». Таку систему Л. Тихомиров називав «щирим вираженням теократії (а не ієрократії), тобто пануванням Бога в політиці через посередництво царя, Богом (а не церковною владою) делегованого» [42]. Причому «... змішання Церкви і держави в єдине ціле однаково спотворює і державу, і Церкву» [43]. Не забуто в цій схемі і «народності». «Об'єднуючим елементом монархії і Церкви є насамперед народ». Ґрунтовно проаналізувавши історію Візантії і християнських держав Європи, Л. Тихомиров переконався, що, якщо «монарх або ієрархія відокремлюються від народу, то між ними неминуча сутичка... за володіння народом. Саме на цьому ґрунті і відбувалися в історії всі сутички держави і Церкви» [44]. Отже, надзвичайно важливе у церковній політиці завдання пов'язане зі створенням рівноправного союзу держави і Церкви і відновленням втраченого за часів патріарха Никона єдності Церкви і народу. Прикладом такої єдності тоді були старообрядники, які, на думку Л. Тихомирова, єдині «зберегли єдність кліру і мирян у справах Церкви» [45]. Соціально-політичний розвиток Росії на початку ХХ в. виніс на порядок денний питання про свободу совісті. Серед перших монархістів на нього відгукнувся С. Шарапов, який запропонував таке рішення: «Іновірний клір повинен представляти приватних людей, духовне достоїнство яких визнають тільки прихильники того чи іншого віровчення. Всі акти цивільного стану іновірців повинні реєструвати нотаріальні або поліцейські установи. Причому іновірцям слід надати повну свободу богослужінь і скасувати всі обмеження» [46]. Проте указ від 17 квітня 1905 р., який дарував волю всім неправославним християнам і дозволяв православним добровільно змінювати віру, негативно оцінили праві. Л. Тихомиров, зокрема, писав, що «надання прав інославним, за умови збереження колишньої несамостійності Православної Церкви, звичайно, ставить її в найскрутніше становище...» [47]. Тому «...єдино правильною віровизнаючою політикою монархії можна визнати таку, за якої монарх установлює релігійну волю своїх іновірних підданих не інакше, як тільки при постійній згоді у цьому питанні зі своєю Церквою» [48]. Представники Союзу Російського Народу цілком поділяли таку позицію. У статуті цієї організації проголошено: «Російський народ — народ православний, а тому православній християнській Церкві... слід надати основне і пануюче в Державі становище» [49]. Але чорносотенці не обмежувалися декларацією своїх поглядів. IV З'їзд СРН після перемоги на ньому крайніх правих прихильників О. Дубровіна прийняв від імені Російських Людей звернення до монарха, у якому сказано: «Слізно молимо... найсамодержавнішого імператора, не затверджувати рішень, що порушують чільні права Церкви православної про дозвіл переходу в іновірство». Дубровинці вимагали «не допускати іновірців обговорювати в Державній Думі питання, що стосуються Православ'я...» [50], а краще взагалі вилучити з їх компетенції представницький орган влади [51]. Праві визнавали, що й сама Православна Церква потребує реформування. У постановах IV З'їзду СРН сказано: «Розглядаючи небезпеку і смуток, що огортає православних людей, Всеросійський з'їзд вбачає причину нестабільності російської православної віри в недоглядах і розладах у лавах самого духівництва» [52]. Причому реформи церковного управління повинні «бути проведені так, щоб православна церква перестала бути “відомством православного віровизнання”, керованим обер-прокурором Св. Синоду, і щоб церква знову, як у давнину, зайняла авторитетне становище в житті російського народу», — висловив спільну думку лідер Клубу російських націоналістів Н. Чи-хачов [53]. Вірнопідданий Дубровинський СРН вважав, що визнавати реформи повинні вже існуючі органи церковної влади і закликав «Найсвятіший Синод скористатися владою нащадків апостолів і звеличити значення Церкви Православної» [54]. Націоналісти, які скептичніше ставляться до існуючих політичних інститутів, основні надії покладали на «реформаторську діяльність давно очікуваного помісного собору» [55]. Вбачаючи серед основних причин кризи Православної Церкви передачу управління нею бюрократичному державному апаратові в особі Св. Синоду, чорносотенці вихід зі сформованої ситуації пропонували через повернення до канонічних начал у церковному самоврядуванні, найважливішими з яких вони вважали соборність і відновлення патріархату. У статуті СРН вказано, що Церква «повинна бути відновлена на засадах соборності» [56]. Це положення згодом було зафіксовано в рішеннях I З'їзду ВНС і визнавало «відновлення соборного порядку управління Церквою» [57], воно було внесене в передвиборні програми націоналістів. Першим серед чорносотенних партій з ініціативою відновлення патріархату виступив Союз Російських Людей [58]. Згодом його підтримав СРН. У зверненні до Православних пастирів він наполягав на «відновленні патріаршого керівництва в духовних справах помісної російської Церкви» і обранні патріарха — особистого доповідача цареві «про духовні потреби православної Церкви і церковного життя народного» [59]. Чорносотенці вважали, що Церква повинна відігравати важливу роль в управлінні державою. «Русское Собрание», яке взяло на себе ідеологічне забезпечення правого руху, проголошувало: «Голос її повинен бути вислуха-ний законодавчою владою в найважливіших державних питаннях» [60]. Домагатися цього було передбачено через широку участь церковної ієрархії в представницьких органах влади. Монархісти планували зміцнити союз держави і Церкви завдяки створенню нової нижчої позастанової адміністративно-територіальної одиниці — приходу. «Устрій приходу, як правоздатної і дієздатної церковно-цивільної громади, повинен бути засадничим для всієї церковної і державної структури, об'єднуючою ланкою» [61], — проголошувала програма «Русского Собрания». Делегати Волзько-Камського обласного патріотичного з'їзду (21–25 листопада 1908 р., Казань) порятунок Батьківщини вбачали в об'єднанні «щирих росіян» на основі церковних приходів, кількість яких у той час досягла 40 тис. [62]. Правий публіцист М. Міропієв з організацією православних приходів пов'язував надії на «воскресіння, відновлення російської громади, суспільного народного життя» [63]. На думку лідера СРН А. Майкова, «відновлення загальностанового церковного приходу» нині є «питанням першорядної важливості». «За-довільняючи безсумнівну схильність усіх слов'янських народів до суспільності, втілюючи високий ідеал християнської громади, заснованої на взаємній любові, церковний прихід у нинішній неспокійний час повинен… бути першим притулком, колискою нового відродження російської самобутності», — писав він [64]. Звернення правих ідеологів до релігійної проблематики мало відразу дві мети. По-перше, повернути Церкві духовний авторитет і підвищити її роль у політичному процесі, щоб зробити Православ'я найважливішим інструментом для запровадження самодержавної влади, боротьби з визвольним рухом і консервації політичної системи країни. А по-друге, використовувати вплив Церкви для розширення власних партійних лав. Об'єктивно соціальна база консервативної (чорносотенної) ідеології була дуже вузька — поміщики, державна і церковна бюрократія. Зробити її всестановою можна було лише запропонувавши якісь універсальні цінності, важливі для християнства. Прагнення охопити широкі соціальні верстви призвело до того, що в чорносотенному русі уживались найрізноманітніші політичні напрями: від радикально-екстремістських до помірковано-націоналістичних; і, закономірно, що їхні ідеологічні постулати істотно різнилися. Але спільним для всіх правих було звернення до могутніх архе-типів масової свідомості, насамперед до православної ідеї, глибоко вкоріненої в менталітеті російського народу. До початку ХХ століття, всі політичні течії Росії, за винятком слов'янофілів, були або атеїстичними (революційні), або релігійно нейтральними (ліберальні). Їх не сприймав народ унаслідок глибокого культурного розколу між політично активним європеїзованим вищим класом та інертними, що зберегли свій традиційний світогляд, нижчими верствами російського суспільства. Слов'янофіли, відділені від народу непробивною стіною кріпосного права, а основне, кріпосницького побуту, сидячи в затишних кабінетах своїх «дворянських гнізд», не прагнучи виносити свої ідеї на вулицю та робити їх надбанням загалу, а тим більше створювати якісь політичні рухи. Лідери чорносотенства з їхньою опозицією Заходу і войовничому православ'ю, незважаючи на свою приналежність до вищих верств, уперше за 200 років були визнані своїми, росіянами, що в умовах лавиноподібного наростання процесів національної самоідентифікації в Російській імперії дало їм чималі політичні дивіденди й істотно розширило їхній електорат нижчими соціальними верствами. Звернення до «Святої Русі», архетипу, що закладений в основі менталітету майже 100-мільйонного православного населення, селян, робітників і дрібної міської буржуазії, які зберегли разом зі зв'язками з селом і традиційний світогляд, дало змогу монархістам створити загальностановий політичний рух. Література 1. Соловьев В. С. Соч.: В 2 т. — М., 1989. — Т.1. — С. 46. 2. Переписка и другие документы правых 1911 года // Вопросы истории. — 1998. — № 10. — С. 100. 3. Коцюбинский Д. А. Русский национализм в начале ХХ столетия: Рождение и гибель идеологии Всероссийского национального союза. — М., 2001. — С. 399. 4. Тихомиров Л. А. Монархическая государственность. — М, 1998. — С. 85. 5. Постановления Всероссийского съезда СРН и примыкающих к нему организаций. 21 ноября–1 декабря 1911 г. в г. Москве. — СПб., 1912. — С. 10–11. 6. Переписка и другие документы правых 1911 года // Вопросы истории. — 1998. — № 10. — С.107 7. Постановления Всероссийского съезда СРН... — С. 7. 8. Тверское Поволжье. — 1907. — 17 января. — № 112. 9. Московские ведомости. — 1905. — 16 октября. — № 275. 10. Д. Х. Новейшая свобода // Мирный труд. — 1907. — № 6–7. — С. 227. 11. РГИА. Ф. 538. Оп. 1. Д. 72. Л. 271. 12. Тверские епархиальные ведомости. — 1905. — 15 февраля. — № 4. 13. Гордиенко Н. С. Современное русское православие. — Л., 1987. — С. 12. 14. Постановления Всероссийского съезда СРН... — С. 10. 15. Тихомиров Л. А. Вказана праця. — С. 502. 16. Переписка и другие документы правых 1911 года // Вопросы истории. — 1998. — № 10. — С. 99. 17. Коцюбинский Д. А. Вказана праця. — С. 404. 18. Постановления Всероссийского съезда СРН... — С. 9. 19. Тверские епархиальные ведомости. — 1906. — 15 сентября. — № 18. 20. Переписка и другие документы правых 1911 года // Вопросы истории. — 1998. — № 10. — С. 99. 21. Шарапов С. [Ф.] Опыт Русской политической программы. — М., 1905. — С. 37. 22. Леонов С. В. Партийная система России (конец ХIХ–1917) // Вопросы истории. — 1999. — № 11–12. — С. 40. 23. Задонский В. Крест во спасение // Мирный труд. — 1904. — № 8. — С. 211. 24. Тихомиров Л. А. Вказана праця. — С. 372, 373. 25. Коцюбинский Д. А. Вказана праця. — С. 421. 26. Никольский Н. М. История русской церкви: 3-е изд. — М., 1983. — С. 411. 27. Русское православие: вехи истории / Науч. ред. А. И. Клибанов. — М., 1989. — С. 357. 28. Тверские епархиальные ведомости. — 1905. — 1 ноября. — № 21. 29. Постановления Всероссийского съезда СРН... — С. 9. 30. ГАТО. Ф. 921. Оп. 1. Д. 1. Л. 2. 31. Тверские епархиальные ведомости. — 1906. — 1 апреля. — № 7. 32. Кирьянов Ю. И. Правые партии. 1911—1917 гг. — М., 2001. — С. 135. 33. Див.: Тверские епархиальные ведомости. — 1905. — 1 ноября. — № 21; 1906. — 1 января. — № 1. 34. ГАТО. Ф. 927. Оп. 1. Д. 975. Л. 201, 201 об. 35. Цит. за: Зырянов П. Н. Православная церковь в борьбе с первой русской революцией // Исторические записки. — М.: Наука, 1975. — Т. 95. — С. 342. 36. Московские ведомости. — 1906. — 20 января. — № 17. 37. Русское Православие: вехи истории. — С. 415. 38. Тверская жизнь. — 1906. — 19 февраля. 39. Русское Православие: вехи истории. — С. 418. 40. Постановления Всероссийского съезда СРН... — С. 9. 41. Тихомиров Л. А. Вказана праця. — С. 453. 42. Там само. — С. 442. 43. Там само. — С. 451. 44. Там само. — С. 454. 45. Там само. — С. 367. 46. Шарапов С. [Ф.] Вказана праця. — С. 20. 47. Тихомиров Л. А. Вказана праця. — С. 471. 48. Там само. — С. 462–463. 49. ЦГИАУ. Ф. 442. Оп. 636. Д. 647, ч. 2. Л. 143. 50. Постановления Всероссийского съезда СРН... — С. 7. 51. Там само. — С. 29. 52. Там само. — С. 7. 53. Коцюбинский Д. А. Вказана праця. — С. 414. 54. Постановления Всероссийского съезда СРН… — С. 7. 55. Коцюбинский Д. А. Вказана праця. — С. 416. 56. ЦГИАУ. Ф. 442. Оп. 636. Д. 647, ч. 2. Л. 143. 57. ГАТО. Ф. 921. Оп. 1. Д. 1. Л. 2. 58. Левицкий. В. Правые партии // Общественное движение в России в начале ХХ в. — Вып. 5. — СПб., 1914. — Т. 3. — С. 368. 59. Кирьянов Ю. И. Вказана праця. — С.134, 135. 60. Полный сборник платформ всех русских политических партий, с приложением манифеста 17 октября и доклада Витте. — СПб., 1906. — С. 131. 61. Там само. 62. Михайлова Е. М. Черносотенные организации Среднего Поволжья в 1905–1917 гг. — Чебоксары, 2000. — С. 114. 63. Миропиев М. В чем заключаются русские национальные начала, которые должны быть положены в основу образования в нашей русской школе // Мирный труд. — 1909. — № 6. — С. 27. 64. Майков А. [А.] Революционеры и черносо |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |